Table of content

al-academy

مجلة الاكاديمي

ISSN: 25232029 18195229
Publisher: Baghdad University
Faculty: Fine Arts
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

jornal of the college of fine Arts University of baghdad

web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Loading...
Contact info

email : al.academy@cofarts.uobaghdad.edu.iq
phone number: 009647703467114
web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Table of content: 2014 volume: issue:68

Article
social communication in modern sculpture
التواصل الاجتماعي في النحت الحديث

Loading...
Loading...
Abstract

This research addresses marked (social communication in modern sculpture) deals with associating between social communication and modern sculpture, within the contexts of Research Methodology. This research was built on four chapters as follows: Chapter One: It includes the general framework of search through research problem embodied in questionnaire embody social communication by sculptural works of modern . The importance of research is visible in what achieved from out come cognitive science technician for scholars and modern and artists - sculptors to reflect social communication in the about embodiment of sculpture . As while the aim of the research arises to identify the ranges of social communication in contemporary sculpture. While the limits of search includes relevant modern sculptural works by social communication , within the circle of local, Arab sculpture and modern world sculpture, And exposure to a number of definitions of linguistically idiomatically to grant research broader cognitive dimension to avoid confusion and similarity, including: communication, and social communication. Chapter II: theoretical framework - it contains two sections: First topic: communication .. concept .. conditions .. systems. The second topic: social communication of art. Chapter III: Procedures: The review of the research community and through how to choose a sample work , which amounted four sculptures (the work of one local, And another arab one, and two world), and analyzing works forming simples. Chapter IV: devoted to the results of research and it's discussion, including: - The social communication empowering research sample sculptural work within the contexts of the act reality in a society sculptor done work. - Assertion of social communication through the dimension of time granted by the sculptor of the work of sculpture research sample included the contents that it's have close relation to society يتطرق هذا البحث الموسوم (التواصل الاجتماعي في النحت الحديث) للعلاقة الرابطة فيما بين التواصل الاجتماعي وفن النحت الحديث، وضمن سياقات منهج البحث العلمي فقد بني هذا البحث على أربعة فصول جاءت على النحو التالي: الفصل الأول: ويحوي الإطار العام للبحث من خلال مشكلة البحث التي تتجسد في التساؤل عن كيفيات تجسيد التواصل الاجتماعي بفعل الأعمال النحتية المعاصرة ، أما أهمية البحث فتتضح في ما يحققه من مردود معرفي علمي فني للدارسين والمتذوقين والفنانين – النحاتين بغية تجسيد التواصل الاجتماعي في فن النحت الحديث. في حين أن هدف البحث يبرز في التعرف على التواصل الاجتماعي في النحت الحديث. أما حدود البحث فتضمنت الأعمال النحتية الحديثة ذات العلاقة بفعل التواصل الاجتماعي، ضمن دائرة النحت المحلي والعربي والعالمي الحديث. والتعرض لعدد من التعاريف لغة واصطلاحاً لمنح البحث بعداً معرفياً أوسع لتجنب اللبس والتشابه، ومنها: التواصل، والتواصل الاجتماعي . الفصل الثاني: الإطار النظري - فقد احتوى مبحثين: المبحث الأول: التواصل ..مفهومه ..شروطه.. أنظمته المبحث الثاني: التواصل الاجتماعي للفن. الفصل الثالث: إجراءات البحث: ويتضمن استعراض مجتمع البحث وكيفية اختيار عينة البحث من خلاله والتي بلغت أربعة أعمال نحتية (عمل واحد محلي، وآخر عربي، وعملين عالميين )، وتحليل الأعمال عينة البحث . الفصل الرابع: وخصّص لنتائج البحث ومناقشتها ومنها: - جاء التواصل الاجتماعي متجسداً بالأعمال النحتية عينة البحث ضمن سياقات الفعل الحدثي الواقع في مجتمع النحات صاحب العمل المنحوت. - ترسيخ التواصل الاجتماعي من خلال البعد الزمني الذي منحه النحات للأعمال النحتية عينة البحث بعد تضمينها بمضامين لها قربها من المجتمع

Keywords


Article
Communication and its role in the evolution of Graphic Design Technology
تكنولوجيا الاتصال ودورها في تطور التصميم الطباعي

Loading...
Loading...
Abstract

Through technological development that took place in the field of communication, which comes in his introduction Graphic Design led system to achieve knowledge and experiences and that represents a group technical means and methods used by the designer layout design in his work. May have seen this period is growing fast in the means of communication and methods of design, has moved from an aesthetic participation to aesthetic (interaction), with the difference that (computer) allows interactions more complex, The emergence of computer-mail (digital interface) and entering the field of Graphic Design led to the evolution of process Altsamama, including the attributes of the developmental potential and applied led to the acceleration of production processes and save time and cost and to achieve the aesthetic and creative side including technical availability of technical programs and the potential for a great designer. As this research informs the cognitive side modern and developmental study to a broader understanding of the subject. The study comes tagged (communication technology and its role in the evolution of Graphic Design) over four seasons, which included the first chapter of the research problem and the need for him, and then came the second chapter includes theoretical framework goal Bembgesan, came First research titled (communication technology and computer) and the second section (digital design and artistic creativity) to reach the researcher to a number of indicators, the third chapter has included research procedures, which included the research methodology and research community The research sample was selected way probabilistic intentionality by the nature of the search, and adopted the researcher indicators theoretical framework as a research tool has been on the basis of analysis models sample. fourth chapter and which contained the results of research and discussion of these results: 1- appeared to communication technology major role in the evolution of the design layout because of its power to influence the recipient and interact with. 2- The nature of the mediator is to determine the nature of creative parties to the system designer layout, if they drafted these parties in electronic format. 3- The linking hypertext Hypertext technology multimedia Multimedia any files sound, image and animated films to form a pattern networked, this new technology has opened doors for artistic creativity uninhibited by the relationship between the designer layout and the receiver is directly related to renewable and provide information and data with pictures and words and shapes and figures moving and models. 4- Appeared that there is a relationship link between technological development goal (median) (computer) and typographic designer through the processes of design and technical wizards that share knowledge of audio-visual. Then followed by conclusions and then I have the recommendations and proposals and a list of the sources cited by the research من خلال التطور التكنولوجي الذي حصل في مجال الاتصال، والذي تأتي في مقدمته منظومة التصميم الطباعي أدى الى تحقيق المعرفة والخبرات المكتسبة والتي تمثل مجموعة الوسائل والاساليب الفنية التي يستخدمها المصمم الطباعي في عمله التصميمي. قد شهدت هذه الفترة نمواً متزايداً بالسرعة في وسائل الاتصال واساليب التصميم، انتقلت من جمالية المشاركة إلى جمالية (التفاعل)، مع اختلاف، ان (الكومبيوتر) يسمح بتفاعلات أكثر تعقيداً، إن ظهور الحاسب الالكتروني (الوسيط الرقمي) ودخوله مجال التصميم الطباعي أدى الى تطور العملية التصميمة، بما يمتلكه من إمكانات تطويرية وتطبيقية أدت الى تسارع عمليات الانتاج وإختصار الزمن والكلفة وتحقيق الجانب الجمالي والابداعي بما توفره التقنية من برامج فنية وإمكانات رائعة للمصمم. إذ إن هذا البحث يرفد الجانب المعرفي بدراسة حديثة وتطويرية لفهم أوسع للموضوع. إذ تأتي هذه الدراسة الموسومة (تكنولوجيا الاتصال ودورها في تطور التصميم الطباعي) عبر أربعة فصول، تضمن الفصل الاول مشكلة البحث والحاجة اليه، ومن ثم جاء الفصل الثاني ليتضمن الاطار النظري المتمثل بمبحثين، فقد جاء المبحث الاول بعنوان (تكنولوجيا الاتصال والحاسب الآلي) والمبحث الثاني (التصميم الرقمي والابداع الفني) ليتوصل الباحث الى جملة من المؤشرات ,أما الفصل الثالث فقد تضمن إجراءات البحث والتي تضمنت منهج البحث ومجتمع البحث أما عينة البحث فقد اختيرت بالطريقة الغير الاحتمالية القصدية بفعل طبيعة البحث، واعتمده الباحث مؤشرات الإطار النظري كأداة للبحث وتم على أساسها تحليل نماذج العينة.أما الفصل الرابع والذي تضمن تحليل العينات و نتائج البحث ومناقشتها من هذه النتائج: 3. ظهر إن لتكنولوجيا الاتصال دور كبير في تطور التصميم الطباعي لما له من قوة التأثير على المتلقي والتفاعل معه. 4. إن طبيعة الوسيط هي من تحدد طبيعة أطراف المنظومة الابداعية للمصمم الطباعي، إذا ما صيغت تلك الاطراف بالصيغة الألكترونية. 5. إن ربط النص المترابط Hypertext بتقنية الوسائط المتعددة Multimedia أي بملفات الصوت والصورة والافلام المتحركة ليشكل نمطاً شبكياً، هذه التقنية الجديدة فتحت أبواباً للأبداع الفني غير مطروقة من قبل في العلاقة بين المصمم الطباعي والمتلقي وهي علاقة مباشرة ومتجددة توفر المعلومات والبيانات بالصور والكلمات والاشكال والمجسمات المتحركة والنماذج. 6. ظهر إن هناك علاقة رابطة بين التطور التكنولوجي المتمثل بـ(الوسيط) (الحاسوب) والمصمم الطباعي من خلال العمليات التصميمية والمعالجات الفنية التي تشترك معها المعرفة المسموعة والمقروئة . ثم تلا ذلك الاستنتاجات ثم اشرت التوصيات والمقترحات وقائمة المصادر التي استند اليها البحث

Keywords


Article
Theory of inspiration from nature in Industrial Design
نظرية الاستلهام من الطبيعة في التصميم الصناعي

Loading...
Loading...
Abstract

Boils down to our search is marked by "the theory of inspiration from nature in industrial design ," where -centered research problem in determining what draw inspiration from nature and mechanisms of work that the nature of the source who relies on designer ideas from him , and through visualization and meditation in nature see integration in form and function for all creatures , including man himself and disclose the constructions , machinery and systems of internal and external governing natural forms and intended to lay the foundations and rules for inspiration even utilized industrial designer of the items in nature commensurate with the needs of the human aesthetic and functional The results are as follows: inspiration is knowing who is looking for a solution to the problems of design through to look natural as an example , has begun human inspiration from nature style optical then the evolution of this inspiration formal to the level of the laws governing the formation and the level of content and substance to help the designer to understand and analyze free-form and find solutions design, and determined core features that draw a picture of the product manufacturing under the laws of tradition simulation, law deductive, and the law to follow and by which they can formulate industrial product the formed nature patterns basic involving most of the creatures , to be a center for devise mechanisms creativity and this is what represents the relationship between the parts and the whole and its parts and all with all between the blocks and all with the ocean . Sources of inspiration in nature are classified into three trends to be identified , namely: machinery, constructions, systems, and every one of them contributed in facilitating human life has been exploited all the advantages of design يتلخص بحثنا الموسوم "نظرية الاستلهام من الطبيعة في التصميم الصناعي "حيث تتمحور مشكلة البحث في تحديد ماهية الاستلهام من الطبيعة وآليات عمله كون الطبيعة المنبع الذي يستقي المصمم أفكاره منه، ومن خلال التخيل والتأمل في الطبيعة نرى التكامل في الشكل والوظيفة لكل المخلوقات بما فيه الإنسان ذاته، ونكشف فيه البناءات والآلات ونظم داخلية وخارجية التي تحكم الأشكال الطبيعية والهدف منه وضع أسس وقواعد للاستلهام حتى يستفاد المصمم الصناعي من العناصر الموجودة في الطبيعة بما يتناسب مع احتياجات الإنسان الجمالية والوظيفية وكانت نتائج البحث كما يلي: الاستلهام هو العلم الذي يبحث عن حل للمشكلات التصميمية من خلال النظر الى الطبيعية كمثال يحتذى به، وقد بدأ الإنسان يستلهم من الطبيعة بأسلوب بصري ثم تطور هذا الاستلهام الشكلي الى مستوى القوانين الحاكمة للتشكيل ومستوى المحتوى والمضمون ليساعد المصمم على أدراك وتحليل الشكل الحر وإيجاد الحلول التصميمية، وتتحدد السمات الجوهرية التي ترسم الصورة للمنتج الصناعي وفق قوانين: التقليد والمحاكاة، القانون الاستنباطي، وقانون الاقتداء والتي من خلالها يمكن صياغة المنتج الصناعي وفق أربعة مداخل لأستقراء الكيفية التي يعمل بها المصمم: كالمدخل البنائي والإنشائي والتكعيبي والانشائي، وشكلت الطبيعة أنماط أساسية تشترك فيها أغلب المخلوقات (نبات، حيوان، جماد) منها (التفرع، التعرج، التلولب، العقدة الثلاثية أو السداسية، الأشكال الكروية أو شبه الكروية إضافة الى المخاريط) لتكون مركز لاستنباط آليات الإبداع وهذا ما تمثله العلاقة بين الأجزاء والكل وأجزاءه والكل مع الكل وبين الكتل والكل مع المحيط . مصادر الإلهام في الطبيعة صنفت الى ثلاثة اتجاهات بهدف حصرها وهي: الآلات (الميكانيزمات)، البناءات، والنظم وكل واحدة منها ساهمت في تسهيل حياة الإنسان فتم استغلال كل المزايا التصميمية

Keywords


Article
Innovative trends in industrial design
الاتجاهات الابتكارية في التصميم الصناعي

Loading...
Loading...
Abstract

Industrial design is unique field، differentiate itself from other innovation field، which was the reason for its active involvement in the world of human innovation. This uniqueness made it a compound field of artistic components and scientific structure، which its products made with. This compound structure allowed to this field to have a variety of innovation aspects، which determent by: aesthetic innovation، which concentrate on the aesthetic value of product apparent. The Use innovation، which concentrate at the holistic view of user، and how can make products easier and comfortable to use. And than we have the semantic innovation، which deals with the meaning of products and how products can be meaningful in use context، and assure that the product is not just form or function، but it’s a life style. The last aspect of industrial design innovation presented in the transformation innovation، which concentrate on creating new formulas of products formيتميز التصميم الصناعي عن غيره من التخصصات الابتكارية بمميزات تتيح له المشاركة الفعالة في عالم الابتكار الإنساني. وهذه الميزات جعلت منه حقلا مركبا من مقومات فنية وبنية علمية تتأسس وفقها نتاجاته. مما أتاح للجوانب الابتكارية في التصميم الصناعي أن تأخذ مديات لم تجد مجالا لها إلا فيه، تمثلت بتنوع الاتجاهات التي يعمل عبرها متخصصوه، والمؤسسات الصناعية التي تتبناه، والتي تحددت بجوانب الابتكار الجمالي، والذي يؤكد على القيمة الجمالية في مظهرية المنتج، والابتكار ألاستخدامي والذي ينطلق من الرؤيا العميقة للمستخدم وكيفية جعل النتاجات الصناعية مريحة في الاستخدام. ويلي ذلك الابتكار الدلالي، والذي ينطلق من أن المعنى يتم تكوينه في سياقات التفاعل والاستخدام، وان المنتج لا يمثل بكونه شكلا ووظيفة فقط، وإنما هو هوية يعبر عبرها المستخدم عن ذاته. والجانب الأخير من الاتجاهات الابتكارية للتصميم الصناعي تمثل بالابتكار التحولي، والذي يركز على إيجاد صيغ جديدة غير مسبوقة في مظهرية المنتج وتركيبته الكلية على مستوى الاستخدام والوظيفة أيضا

Keywords


Article
Affiliation and semantic contents in contemporary indoor environments
الانتماء ومضامينه الدلالية في البيئات الداخلية المعاصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Embodied formal semantic level design interior environments in the deep structures by dropping icons Coupling inherent in the mentality of the interior designer and the inspiration derived from the contents evoke intellectual interior environments and formal vocabulary . And are often associated with those belonging Belongingness content which can be classified into: 5- Cultural Belongingness. 6- Functional Belongingness. The product was first linked to historical or stylistic identity disparate communities through the design of the shape space and textural vocabulary according to the symbolism associated with the origins of civilization, was a historical or contemporary. Associated with Class II ( affiliation career ) job performing internal environment , as it can be employed , or the design of the forms are aligned with the space , or the vocabulary of formal foster a sense of identity to the nature of the functional internal environment and enables the receiver to determine what functionality to those spaces تتجسد الدلالات الشكلية على مستوى تصميم البيئات الداخلية في بُنى عميقة من خلال اسقاط الرموز الاقترانية الكامنة في ذهنية المصمم الداخلي والمتأتية من إستلهام وإستحضار المضامين الفكرية على البيئات الداخلية ومفرداتها الشكلية. وغالبا ما ترتبط تلك المضامين بالانتماء Belongingness والذي يمكن تصنيفه إلى: 1. إنتماء حضاري Cultural Belongingness 2. إنتماء وظيفي Functional Belongingness ويرتبط الصنف الاول بالهوية التاريخية او الإسلوبية المتباينة للمجتمعات من خلال تصميم الشكل الفضائي ومفرداته التكوينية على وفق اصول رمزية مقترنة بالحضارة, تأريخية كانت أم معاصرة. فيما يرتبط الصنف الثاني (الانتماء الوظيفي) بالوظيفة الادائية للبيئة الداخلية, اذ يمكن توظيف او تصميم اشكال متواءمة مع الفضاء, او مفردات شكلية تعزز الاحساس بطبيعة الهوية الوظيفية للبيئة الداخلية وتمكّن المتلقي من تحديد ماهيّة الإداء الوظيفي لتلك الفضاءات

Keywords


Article
Furniture between multifunctionality and achieve aesthetic value
الأثاث بين التعدد الوظيفي وتحقيق القيمة الجمالية

Loading...
Loading...
Abstract

This research study the relationships between the multi function furniture & it's beauty value. so if that furniture succeeds in solving a functional problems and achieve the harmony between the multiple functions and what is the range of it's success in achieving the beauty side in all of it's forms. Thus the searcher try to study this relationship to reach the aim of the search represented by discovering the achieving of beauty value in this design and the factors influenced with. This search consists of three chapters, the first chapter includes a simplification and the importance of search and it’s aim, also includes the limits and terms of the search. The second chapter includes two sectors the first study the basic fundamentals of furniture designing. The second study the beauty value and it's elements in industrial products. The third chapter includes the steps that have been take out achieve the aim of this search . Which is The Describing Analytical Curriculum. The substance of this search is three international multipurpose samples of furniture have been selected and analyzed. The results of this study are:- 7- The design that achieves the beauty value prevent the multifunction furniture appearing an un justified elements which are demolishing the design and influencing negatively on it's beauty value. 8- we could substitute the fundamentals of missing beauty value. by re collect parts of the design with controlling the visual abilities in the design elements like color and value…etc Searcher end's his study with a list of English and Arabic sources يتناول البحث العلاقة بين التعدد الوظيفي والقيمة الجمالية في تصميم الأثاث , فالأثاث من هذا النوع يستهدف حل مشكلة وظيفية من خلال تقديم تصميم واحد بوظائف متعددة, ويترتب على ذلك أن يظهر التصميم بأكثر من هيئة بسبب ظهوره بأكثر من وظيفة, بمعنى هيئة لكل وظيفة, ولاشك أن تصميما بهذه الميزة فيه نوع من التعقيد والتداخل والإشتراك في الأجزاء والعناصر , فإذا كان هذا التصميم قد نجح في معالجة المشكلة الوظيفية وتحقيق التوافق بين الوظائف المتعددة , فما مدى نجاحه في تحقيق الجانب الجمالي لجميع هيئاته؟ وكيف يؤثر تصميم الأثاث بميزة التعدد الوظيفي في تحقيق القيمة الجمالية له ؟ وهكذا حاول الباحث الخوض في تلك العلاقة لبلوغ هدف البحث المتمثل بالكشف عن تحقق القيمة الجمالية في تلك التصاميم والعوامل المؤثرة فيها. يتكون البحث من ثلاثة فصول , يتضمن الفصل الاول توضيحا لمشكلة البحث التي أشار الباحث اليها آنفا وأهمية البحث وهدفه, كما تضمن الفصل حدود البحث وتحديد مصطلحاته . اما الفصل الثاني فتضمن مبحثين يتناول أولهما أساسيات تصميم الأثاث بينما يتناول الثاني القيمة الجمالية وعناصرها في المنتج الصناعي, اما الفصل الثالث فقد أشتمل على الاجراءات المتخذة للوصول الى تحقيق هدف البحث من منهج وهو المنهج الوصفي التحليلي ومجتمع البحث الذي تكون من ثلاثة نماذج عالمية من قطع الأثاث متعددة الاغراض تم انتخابها بطريقة قصدية ومن ثم تحليلها والخروج بنتائج لكل منها, وكان من ابرز الاستنتاجات التي تم التوصل اليها: التصميم الذي يحقق القيمة الجمالية هو التصميم الذي لايدع التعدد الوظيفي يفرز عناصرا او اجزاء˝ غير مسوغة لامكانية أن تشوه تلك العناصر والاجزاء هيئة التصميم وتؤثر سلبا في قيمتها الجمالية. كلما تم تصميم الوحدات المتغيرة مع تصور الهيئات الجديدة التي تنتج بفعل تراكب تلك الوحدات او تجمعها معا كان ذلك افضل للقيمة الجمالية للتصميم. يمكن من خلال التحكم بالامكانيات البصرية لعناصر التصميم من لون وقيمة وغيرها تعويض مقومات القيمة الجمالية المفقودة بسبب طريقة تجميع أجزاء التصميم او غيرها من الاسباب ومعالجة آثار هذا الفقدان. وختم الباحث بحثه بقائمة من المصادر العلمية العربية والاجنبية

Keywords


Article
Aesthetic composition and sensory thrills in the interior design of the Faculty of Physical Education for Girls - Baghdad University
جمالية التشكيل والاثارة الحسية في التصميم الداخلي لكلية التربية الرياضية للبنات – جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The aesthetic composition crossing thought about designs interior spaces as well as to represent the excitement of being the mouthpiece of the sensory design expressive case contemplative within the visual field ... as one of the basic precedence in the expression of abstraction, from what occurred during the evolution of the design of the halls of university sport in the world , which was, and still have a clear role in the excellence of architectural forms and determinants of internal relying on a linked principles related to interior design with building structural system, in order to maintain the structural configuration of internal spaces and sports as a result of this real overlap design relationships are supported primarily the basis of the idea of ​​the designer consists interior of the interference with international experience, and through informed researcher on a specific model of internal spaces within the ground floor of the Faculty of Physical Education for Girls - University of Baghdad found shortcomings evident in the aesthetic composition of all the internal spaces within the ground floor principles, so sought researcher hard to study this topic to learn achieve aesthetic composition principles for these internal spaces in line with the area and the size of the internal determinants of the Faculty of Physical Education for Girls - University of Baghdad, and the importance of this topic researcher wants to formulate the research problem by asking the following: - What is the aesthetic composition principles that contribute to the excitement sensual interior design at the School of Physical Education for Girls - University of Baghdad? While contributing to the importance of the research study in note composition aesthetic principles, through the identification of design and operational requirements of internal determinants that contribute greatly to the development of the internal spaces of the faculties of Physical Education for Girls, as well as opening the prospect of aesthetic composition philosophy and excitement sensual for students of interior design and architecture through choice of spaces and appropriate sites for all internal parameters, and that light focused researcher aim of the research in the detection of (aesthetic composition principles that contribute to the excitement sensual interior design at the School of Physical Education for Girls - Baghdad University with preparing a proposal achieves through which the goal of the research study design, while ensuring Chapter II study (the elements of interior design of the Faculty of Physical Education for Girls) and (effective aesthetic composition constructivist principles) and (sensory thrills in interior design) The third chapter devoted to identify the subject of the research procedures and of the methodology of research based on the descriptive analytical method. As the research community has adopted the style of selective intentional, while ensuring the fourth quarter the most important results as the interior designer did not take into account any interest to study the main function and included providing customized processors design spaces for internal determinants and supplements, as well as the weakness of the study of shapes, which showed through the weakness of design capacity in the tasting organization formal internal determinants, also included research design proposalتعد جمالية التشكيل الفكر المعبر عن تصاميم الفضاءات الداخلية فضلاً الى كونها تمثل الاثارة الحسية التصميمية المعبرة عن الحالة التعبيرية التأملية ضمن المجال المرئي... كما تعد من الاسبقية الاساسية في التعبير عن التجريد , وذلك من خلال ما طرأ من التطور التصميمي للقاعات الرياضة الجامعية في العالم ,الذي كان وما يزال لها دور واضح في تميز اشكالها المعمارية ومحدداتها الداخلية معتمداً على نظام مرتبط بمبادئ التصميم الداخلي ذات العلاقة مع البناء الانشائي, وذلك من اجل الحفاظ على التكوين البنائي للفضاءات الداخلية الرياضية ونتيجة لهذا التداخل الحقيقي تتكون علاقات تصميمية معتمدة بالدرجة الاساس على فكرة المصمم الداخلي ذات التداخل مع الخبرات العالمية, ومن خلال اطلاع الباحث على أنموذج محدد للفضاءات الداخلية ضمن الطابق الارضي لكلية التربية الرياضية للبنات – جامعة بغداد وجد قصوراً واضحاً في مبادئ جمالية التشكيل لجميع الفضاءات الداخلية ضمن الطابق الارضي , لذلك سعى الباحث جاهداً الى دراسة هذا الموضوع للتعرف على تحقيق مبادئ جمالية التشكيل لهذه الفضاءات الداخلية بما يتلاءم مع مساحة وحجم المحددات الداخلية لكلية التربية الرياضية للبنات – جامعة بغداد, ولأهمية هذا الموضوع اراد الباحث صياغة مشكلة البحث بالتساؤل الاتي:- ماهي مبادئ جمالية التشكيل التي تساهم في الاثارة الحسية للتصميم الداخلي في كلية التربية الرياضية للبنات – جامعة بغداد؟ بينما تسهم أهمية الدراسة البحثية في ايضاح مبادئ التشكيل الجمالي وذلك من خلال التعرف على المتطلبات التصميمية والتنفيذية للمحددات الداخلية والتي تساهم الى حد كبير في تطوير الفضاءات الداخلية لكليات التربية الرياضية للبنات, فضلاً عن فتح افاق فلسفة جمالية التشكيل والاثارة الحسية بالنسبة لطلبة التصميم الداخلي والمعماري من خلال اختيار المساحات والمواقع الملائمة لجميع المحددات الداخلية ,وعلى ضوء ذلك ركز الباحث هدف البحث في الكشف عن (مبادئ جمالية التشكيل التي تساهم في الاثارة الحسية للتصميم الداخلي في كلية التربية الرياضية للبنات – جامعة بغداد مع أعداد تصميم مقترح يحقق من خلاله هدف الدراسة البحثية ,بينما تضمن الفصل الثاني دراسة (مقومات التصميم الداخلي لكلية التربية الرياضية للبنات)و(فاعلية مبادئ جمالية التشكيل البنائية)و( الاثارة الحسية في التصميم الداخلي ) أما الفصل الثالث فقد تخصص في تحديد موضوع اجراءات البحث والمتمثلة بمنهجية البحث المعتمدة على المنهج الوصفي التحليلي .أما مجتمع البحث فقد اعتمد على الاسلوب الانتقائي القصدي ,بينما تضمن الفصل الرابع أهم النتائج أذ لم يراع المصمم الداخلي أي اهتمام لدراسة الوظيفة الرئيسة والمتضمنة توفير المساحات المخصصة للمعالجات التصميمية بالنسبة للمحددات الداخلية والمكملات, فضلا عن ضعف دراسة الاشكال, التي أظهرت من خلالها ضعف القدرة تصميمية في تذوق التنظيم الشكلي للمحددات الداخلية, كما تضمن البحث تصميم مقترح

Keywords


Article
Building an extension event and prolong his time in the feature film mechanism
آلية بناء تمديد الحدث وإطالة زمنه في الفيلم الروائي

Loading...
Loading...
Abstract

Subject to prolong or extend the events of the story followed by film directorial possible factors that are shipped creatively in order to contribute to prolonging and extending the age of the Snapshot and the scene and thus gives the film building space clear of prolongation in the composition of the dramatic events of the feature film. Because we can create this kind of use for uncovered some of the details and develop what could be the incarnation smallest molecular which could affect the nature of the story and derailed the drama, or that we create from causing any prolongation kind of tension that insurmountable for the recipient As for how to handle the scenes prolongation, it requires some of the mechanisms that give narrative film aside the obvious extension of the event and make it a longer time frame than is usual after that is the context of the film in preparation arbitrator for this, we find that the interpretation of this phenomenon (the phenomenon of prolongation) in the feature film can not be done without be taken into consideration technical aspects that create this kind of prolongation and extension of the event as much as possible, this subject will we eat in this research to highlight the directorial mechanisms adopted by the director in the development of a film contains scenes have listed a lengthy and elongated the event ان موضوع إطالة او تمديد إحداث القصة الفيلمية تتبعها عوامل إخراجية ممكن ان تشحن بشكل خلاق كي تسهم في إطالة ومد عمر اللقطة والمشهد وبالتالي تمنح البناء ألفلمي حيزا واضحا من الإطالة في تركيبة الإحداث الدرامية للفيلم الروائي. اذ يمكن ان نخلق بهذا النوع من الاستعمال عن كشف الغطاء لبعض التفاصيل وبلورة ما يمكن ان يكون وتجسيده بأدق الجزئية التي من الممكن ان تؤثر على طبيعة القصة ومسارها الدرامي, او ان نخلق من جرائها أي الإطالة نوعا من أنواع التوتر الذي نلقيه للمتلقي. اما كيفية معالجة مشاهد الإطالة فهذا يتطلب بعض الآليات التي تمنح السرد ألفلمي جانبا واضحا من تمديد الحدث وجعله أطول زمنيا مما هو معتاد بعد ان يعد سياق الفيلم إعدادا محكما لهذا نجد أن تفسير هذه الظاهرة (ظاهرة الإطالة) في الفيلم الروائي لا يمكن أن تتم من دون أن يؤخذ بنظر الحساب الجوانب التقنية التي تخلق هذا النوع من الإطالة وتمديد الحدث قدر الإمكان, هذا الموضوع سوف نتناوله في بحثنا هذا لنسلط الضوء على الآليات الإخراجية التي يعتمدها المخرج في بلورة فيلم سينمائي يحتوي على مشاهد يكون سردها مطولا والحدث فيه ممدودا

Keywords


Article
The embodiment of the soul and the mind in the film novelist disease
تجسيد امراض النفس والعقل في الفلم الروائي

Loading...
Loading...
Abstract

That the issue of disease soul and mind of thorny issues, mission and that touch the lives of people daily, and what literature and the arts were always moving human face through the expression of the human psyche, including tendencies. And emotions. The contract diseases, and it was natural to introduce writers, and directors to topics psychoanalysis and behavior disorders, and psychiatric and mental health, they rushed in this way precipitously great they found in subjects "of psychiatry) springs new stories and films, which found its reflection of a clear and true reflection of the scientific analysis of the reality of life troubled , is also found in some cases offer the means of treatment of several psychological symptoms. Writer and film exposed to topics mental illness he was obliged to examine these issues and in-depth consideration and consultation Psychologists and visit hospitals, psychiatric hospitals and study models humanity live for these diseases, hence the research problem in the study of diseases of self and mind and how it reflected in literary and cinematic ان موضوع مرض النفس والعقل من المواضيع الشائكة والمهمة والتي تلمس حياة الانسان اليومية، ولما كانت الادب والفنون تتجه دائما وجهاً انسانية خلال التعبير عن النفس البشرية بما فيها من نزعات. وانفعالات. وعقد وامراض، وكان من الطبيعي ان يعرض الادباء، والمخرجين لموضوعات التحليل النفسي واضطرابات السلوك والامراض النفسية والعقلية، اندفعوا في هذا الطريق اندفاعا كبيرا لانهم وجدوا في موضوعات" الطب النفسي) ينبوعاً جديداً لقصصهم وافلامهم والتي وجد فيها انعكاسا واضحاً وتعبيراً صادقا وتحليلا علمياً لواقع حياتية المضطربة، كما وجد في بعض الاحيان عرضا لوسائل العلاج من عدة اعراض نفسية. والكاتب السينمائي يتعرض للموضوعات النفسية المرضية يجد نفسه مضطراً الى دراسة هذه الموضوعات والتعمق في بحثها واستشارة الاطباء النفسيين وزيارة المستشفيات والمصحات النفسية ودراسة النماذج الانسانية الحية لهذه الامراض ومن هنا جاءت مشكلة البحث في دراسة امراض النفس والعقل وكيفية تجسيدها في الاعمال الادبية والسينمائية

Keywords


Article
Melodic and rhythmic changes in the song Baghdadi
المتغيرات اللحنية والإيقاعية في الأغنية البغدادية

Loading...
Loading...
Abstract

This research consist of many subjects related to the Iraqi song. The first chapter was the frame work procedure of the research where the researcher followed a subjective trend , the problem of the research was considering the verity of melody and tempo in Baghdadi song, also discussed the importance of research and it’s aim to determine the verities that took place in four decades on the Baghdadi song as was in listed the research boundaries which includes Baghdad as the placement of research and the fifties, sixties, seventies, & eighties of the twentieth century as time boundary of research. The second chapter discussed the theoretical related subjects of Baghdadi songs and the variable elements of music and the reasons behind the verity of Baghdadi songs The third chapter was the research procedure which include the trend the society of research and the sample. Also a review of studies that will be depend upon to find the variables. The tool of research used by these studies to identify the melody and tempo. In the fourth chapter the results of previous studies was listedwhile the fifth chapter listed this research results and conclusions , then the suggestions and recommendations. and last the references and appendix تضمن هذا البحث عددا من المواضيع التي لها علاقة في الأغنية العراقية ، حيث تناول في الفصل الأول، (الإطار المنهجي) الذي تضمن مشكلة البحث والتي ستعتمد المنهج الموضوعي في البحث العلمي وحددها الباحث بعنوان (المتغيرات اللحنية والإيقاعية في الأغنية البغدادية)، ثم أهمية البحث، وهدف البحث إلى تحديد المتغيرات التي طرأت على الأغنية البغدادية في القرن العشرين ضمن أربعة عقود وكما هي محددة في حدود البحث، الحد الموضوعي للأغنية البغدادية ، والحد المكاني في مدينة بغداد - العراق، والحد الزماني في العقد الخامس والسادس والسابع والثامن من القرن العشرين. أما في الفصل الثاني (الإطار النظري)، فقد تضمن الأغنية البغدادية، المتغيرات في عناصر الموسيقى، وأسباب المتغيرات في الأغنية البغدادية. وشمل الفصل الثالث إجراءات البحث، منهج ومجتمع وعينة البحث ، واستعراض الدراسات التي سنعتمدها في إيجاد المتغيرات، وأداة البحث المستخدمة لهذه الدراسات في البناء اللحني والإيقاعي وبناء أداة بحث تتناسب في الكشف عن المتغيرات بين هذه العقود، وفي الفصل الرابع، استعراض نتائج الدراسات السابقة، أما الفصل الخامس، فق تضمن النتائج والاستنتاجات ، ثم التوصيات والمقترحات وأخيرا الملاحق ثم قائمة المصادر ثم قائمة المحتويات

Keywords


Article
Director of photography and the elements of the language of light and shadow in a dramatic scene television
مدير التصوير وعناصر لغة الضوء والظل في المشهد الدرامي التلفزيوني

Loading...
Loading...
Abstract

Lighting effects are the visual representation of ideas and emotions in dramatic work. The first thing that the director of photography thinks of is to choose lighting effects for the dramatic work in general, and for the scene specifically in the way that can be expressive. The director of photography give himself an opportunity for executing the scenes that derived from reality through his understanding of the language of light and shadow and his knowledge of the skill he practices with. This background comes from his dealing with the language of light and shadow as a visual language that mixes the audience’s feeling & emotions instinct. When the visual composition reaches its highest level of creativity and vitality, the language of light and shadow will be the most effective factor. Image is considered as cognitive conscious unit that is controlled by various significances that depend on the elements of constructive image, its space and its flexibility in using expressive ability besides the ability of the audience’s conceptions. According to what has been discussed, the practical model has been used to explain this language through different scenes that are taken from T.V. series “Hoodo’a Nisby” or “Relative Silence”, written by “ Khalid Khalifa”, directed by “Shawqi Al-Magri”, acted by collective group of Arab actors التأثيرات الضوئية هي التجسيد البصري للأفكار والأحاسيس في العمل الدرامي.. وإن أول ما يفكر فيه مدير التصوير هو اختياره لمصادر الإضاءة التي يستخدمها في تكوين التأثيرات الضوئية للعمل الدرامي بشكل عام، وفي المشهد بشكل خاص، بحيث تكون معبرة. ويترك مدير التصوير لنفسه فرصة لحرية التنفيذ في الواقع من المشاهد خلال فهمه للغة الضوء والظل ومعرفته بحرفية استخدامها، والتي يتعامل معها على أساس أن لغة الضوء والظل هي لغة مرئية تتعامل مع إحساس ومشاعر المشاهد بشكل فطري. وعندما يبلغ التكوين الصوري درجة عالية من الحيوية والاتقان فإن لغة الضوء والظل هي الفاعلة.. فالصورة تعتبر وحدة وعي معرفية وتتحكم في هذه الوحدة جملة من المميزات اعتماداً على عناصر الصورة البنائية وفضائها وآليات استغلال قدرتها التعبيرية، وقدرة المشاهد الإدراكية. وعلى أساس ما تقدم جاء النموذج التطبيقي ليناقش هذه اللغة عبر لقطات من المسلسل التلفزيوني "هدوء نسبي" تأليف (خالد خليفة) وإخراج (شوقي الماجري) تمثيل مجموعة كبيرة من الممثلين في العالم العربي

Keywords


Article
The difficulties faced by students in the Department of Art Education in material colors
الصٌعوبات التي تواجه طلبة قسـم التربية الفنية في مادة الأَلوان

Loading...
Loading...
Abstract

Modern Education is seeking to create the basic information, knowledge and tools for the student and make him a being able to learn even if the arena of life income completed what he needs from the knowledge, experience and skills in the field of their choice. And Art Education Department seeks to make extensive efforts to make the student teacher to be able to lead the process of teaching in secondary schools through the acquisition of skills, experience and knowledge that comes through the lessons covered by the student for a period of four years of study. The importance of current research in the detection of the difficulties faced by the students in their study of the material colors and especially (oily drawing in color) researcher has developed the most important proposals for the task of being treated in the Department of Technical Education has been the goal of current research to answer the following question: What are the difficulties faced by students in the material colors? The limits of research has been confined to the second grade students in the Department of Art Education / College of Fine Arts was selected research society of students Department of Technical Education, who Edroson material colors in the second row totaling (48) students and the use of the researcher resolution as a key tool for research were presented resolution on a group of specialists for the purpose of ascertaining the validity of paragraphs researcher has used statistical methods (equation Cowper correlation coefficient Persaun- Fisher equation) has reached a researcher to several results, where students face many and varied difficulties in material colors and especially the use of oil paint on the drawing board and varying degree of severity The suffering of the mostly student and affect the artistic level. Of the difficulties faced by the student lack of materials, tools and supplies necessary to Adaoualaml artwork. Lack of knowledge of the skills necessary to perform the work of art theory and information that could benefit him in the art painting achievement.   The most important recommendations: - overcoming the difficulties faced by students Ptdhafraljhod between the student and the teacher, such as provision of all materials and school supplies required by the colors Material: - and to encourage students financially and morally by providing drawing tools or some necessary technical than supplies, and suggested the researcher conducting the following studies: - A study of the difficulties that students in the construction material collages or facing graduation project formative. - Conduct a study on the difficulties faced by students in other subjectsتسعى التربية الحديثة الى تهيئة المعلومات الاساسية والمعرفة وادواتها للطالب وأنْ تجعل منه كائناً قادراً على ان يتعلم حتى إذا دخل معترك الحياة استكمل ما يحتاج اليه من المعارف والخبرات والمهارات في المجال الذي يختاره. ويسعى قسم التربية الفنية الى بذل الجهود المستفيضة لجعل الطالب المدرس ان يكون قادراً على قيادة العملية التدريسية في المدارس الثانوية من خلال اكتسابه المهارات والخبرات والمعارف وهذا يأتي من خلال الدروس التي يتناولها الطالب لفترة أربع سنوات من دراسته. وتكمن اهمية البحث الحالي في الكشف عن الصعوبات التي تواجه الطلبة في دراستهم لمادة الألوان وخصوصاً (الرسم بالالوان الزيتية) وقد وضع الباحث أهم المقترحات لعلاجها كونها مهمة في قسم التربية الفنية وقد هدف البحث الحالي الى الاجابة على السؤال الآتي: ماهي الصعوبات التي تواجه الطلبة في مادة الالوان؟ اما حدود البحث فقد اقتصر على طلبة الصف الثاني في قسم التربية الفنية/ كلية الفنون الجميلة وتم اختيار مجتمع البحث من طلبة قسم التربية الفنية الذين يدروسون مادة الالوان في الصف الثاني والبالغ عددهم (48) طالباً وطالبة واستخدام الباحث الاستبانة كأداة رئيسية للبحث وتم عرض الاستبانة على مجموعة من المختصين لغرض التأكد من صلاحية الفقرات وقد استخدم الباحث الوسائل الاحصائية(معادلة كوبر- معامل ارتباط بيرسون- معادلة فيشر) وقد توصل الباحث الى عدة نتائج، حيث يواجه الطلبة صعوبات كثيرة ومتنوعة في مادة الالوان وخصوصاً استخدام الالوان الزيتية على لوحة الرسم وتتفاوت بدرجة حدتها وتشكل اغلبها معاناة للطالب وتؤثر على مستواه الفني. من الصعوبات التي تواجه الطالب عدم توفر المواد والادوات والمستلزمات الضرورية لإداءالعمل الفني. عدم معرفته بالمهارات الضرورية لإداء العمل الفني والمعلومات النظرية التي تفيده في انجاز اللوحة الفنية. اما أهم التوصيات:- تذليل الصعوبات التي تواجه الطلبة بتضافرالجهود بين الطالب والمدرس, كتوفير كافة المواد والمستلزمات الدراسية التي تتطلبها مادة الألوان :- وتشجيع الطلبة مادياً ومعنوياً عن طريق تقديم ادوات الرسم او بعض المستلزمات الضرورية للعما الفني, واقترح الباحث اجراء الدراسات الآتية: - دراسة عن الصعوبات التي تواجه الطلبة في مادة الانشاء التصويري او مشروع تخرج تشكيلي . - اجراء دراسة عن الصعوبات التي تواجه الطلبة في مواد دراسية أُخرى

Keywords


Article
Visual rhetoric in formations linear structure
البلاغة البصرية في بنية التكوينات الخطية

Loading...
Loading...
Abstract

Visual rhetoric in Formations calligraphist structure This research study (visual rhetoric in Formations calligraphist structure) what distinguishes this line from other the technical specifications Arab calligraphist which help build these Formations , As well as the method or technique that distinguish it, even show the internal structural transformations make it offset from the idea of receiving direct, taking the long connotations ranges of non-traditional art visual eloquence . Through the scoping study and research and models that have been obtained the researcher was able poses a problem discussed in the first chapter of his study by asking the following: What are the visual rhetoric in Formations calligraphist structure? And the importance of searching epitomized through the fact that rhetoric optical Formations calligraphist wide field to shift the structural and formal training, and what may offer this study of interest to researchers and scholars in the field of calligraphy, while the research was aims to detect Rhetoric optical structures Formations calligraphist started in (Iraq and Turkey) for the duration of the year (1415 - 1996) to (1427 - 2006). The second chapter included (three sections) ,first topic shifts structural Formations calligraphist, where you know the rhetoric in the Formations elements calligraphist (point and Crafts and the Word and Formations), The second part of the interactive relationship rhetorical elements of Formations calligraphist, as exposure to the most important relationships between the elements Formations and played pro forma offsets in different ways, while the third section has included a visual message semantics in the calligraphist Formations through the investment of rhetorical concepts in the fields of visual language (emphasis counterpoint and metaphor and miniaturization metaphor), followed by theoretical framework indicators. The third chapter included the research procedures, as adopted descriptive analytical method, and the research community has included Formations calligraphist Rhetoric visual, and numbered (60) panel chose researcher (3) samples intentional, was analyzed according to the search tool of analysis form which included three pillars of oversaw the validity of a group of specialists in this field. The fourth chapter included the analysis of samples and display the results, including: 1- taking the structural transformation within the system of calligraphist composition ranges far and indications of non-traditional artistic and intellectual aspects of the (rhetorical) . 2- comes the spatial organization of the letters and words within the structure of the Formations language of visual rhetoric, and that was in all samples. 3- Calligrapher tends to fragmentation of the text in different to what builders turned writes in the traditional way. 4- The structural transformation of the letters and words go beyond their function through technical shifts, especially the point that exceed it function يعنى هذا البحث بدراسة ( البلاغة البصرية في بنية التكوينات الخطية) لما يتميز به هذا الخط عن غيره من الخطوط العربية بمواصفات فنية تساعد على بناء هذه التكوينات ، فضلاً عن الطريقة او الاسلوب الذي تميزه ، حتى يتمظهر بتحولات بنيوية داخلية تجعله منزاحاً عن فكرة التلقي المباشر، متخذاً مديات بعيدة بدلالات فنية غير تقليدية ذات بلاغة بصرية. ومن الدراسة الاستطلاعية والبحث والنماذج التي تم الحصول عليها استطاع الباحث ان يطرح مشكلة بحثه في الفصل الاول من دراسته بالتساؤل الآتي : ماهي البلاغة البصرية في بنية التكوينات الخطية ؟ وتجسدت اهمية البحث من كون البلاغة البصرية في التكوينات الخطية ميداناً واسعا للتحول البنائي والشكلي للتكوين ، وما قد تقدمه هذه الدراسة من فائده للباحثين والدارسين في مجال الخط العربي ، فيما كان البحث يهدف الى التعرف على البلاغة البصرية في بُنى التكوينات الخطية التي كتبت في (العراق وتركيا) للمدة من عام (1415هـ - 1996 م) الى (1427هـ- 2006م)، شمل الفصل الثاني على ( ثلاثة مباحث ) تناول المبحث الاول التحولات البنائية في التكوين الخطي، حيث تعرف على البلاغة في عناصر التكوين الخطي (كالنقطة، والحرف، والكلمة، والتكوين) وجاء المبحث الثاني عن العلاقة التفاعلية البلاغية لعناصر التكوين الخطي، اذ تعرض لاهم العلاقات بين عناصر التكوين وما تؤديه من ازاحات شكلية باساليب مختلفة، شمل المبحث الثالث على دلالات الرسالة البصرية في التكوين الخطي عبر استثمار المفاهيم البلاغية اللغوية في المجالات البصرية (كالتوكيد، والطباق، والاستعارة، ومجاز التصغير) ، ثم تلتها مؤشرات الاطار النظري،أما الفصل الثالث فقد اشتمل على اجراءات البحث، معتمداً المنهج الوصفي التحليلي ، وكان مجتمع البحث قد شمل التكوينات الخطية ذات البلاغة البصرية، وقد بلغ عددها (60) لوحة اختار الباحث (3) عينات قصدية، جرى تحليلها على وفق أداة البحث المتمثلة باستمارة التحليل حيث ضمت ثلاثة مرتكزات أشرف على صحتها مجموعة من المختصين في هذا الميدان. اما الفصل الرابع فقد اشتمل على تحليل العينات وعرض النتائج ومنها: 1. اخذ التحول البنائي داخل نظام التركيب الخطي مديات بعيدة ودلالات فنية غير تقليدية وجوانب فكرية (بلاغية). 2. يأتي التنظيم المكاني للحروف والكلمات داخل بنية التكوين بلغة بصرية بلاغية، وكان ذلك في كل العينات. 3. يميل الخطاط الى تجزئة النص في تحول بنائي مغاير لما يكتب بالطريقة التقليدية. 4. ان التحول البنائي للحروف والكلمات تتجاوز وظيفتها عبر انزياحات فنية، وخاصة النقطة التي تتجاوز وظيفتها كاعجام

Keywords


Article
Concept of Scenagrafie
مفهوم السينوغرافيا

Loading...
Loading...
Abstract

Visual rhetoric in Formations calligraphist structure Can not find a concept or a definition at all to the concept of theater decoration also can not consider it an art independent of the rest of the arts it is a combination of all the plastic arts in a dialectical relationship with the rest of the constituent elements of the show theater of the luminescent or clothes and makeup and an area of the tree, and Representative ... Since the theatrical art a direct relationship with the community and the movement of intellectual development , social and political development of the world with the technical and so when we see what theatrical décor from which it can learn about his relationship with the community in a period of time . What we see today may consider it something new has to be something traditionally in other societies .. Thus we see today several orientations of Business decorative of Styles and currents Almmzh theater contemporary world to Girls architectural complex to the theater empty , who called him ( Peter Brook ), which puts the public face to-face . Valdekor traditional sense is no longer a target of Feith and present it to the foundation , which is a group reckoned the constituent elements of theatrical presentation and the so-called total Balsenogravea . The concept Alcinogravea today taking other dimensions and coupled with the reorganization of the play area , Fajhbh Italian theater today died ambitions and aspirations of the artists of the modern world . Tell us where the French designer ( Rene ) : because he can do on stage theater Tgraybe Italian as he can provide theater delusional on the Elizabethan stage . This says ( Brecht ) : The mission of the designer summed up his views of the world .. The designer platform that does not put something on a fixed place once and for all and that it only changed as well for no reason , or that alter the place of something that so that it presents a picture of the world , and the world varies according to the laws yet to be discovered in its final form . لا يمكن ان نجد مفهوماً او تعريفاً مطلقاً لمفهوم الديكور المسرحي كما لا يمكن ان نعتبره فناً مستقلاً عن بقية الفنون بل هو مزيجاً من جميع الفنون البلاستيكية وفي علاقة جدلية مع بقية العناصر المكونة للعرض المسرحي من الانارة او ملابس ومكياج ومساحة الخشبة والممثل... وبما ان الفن المسرحي ذا علاقة مباشرة مع المجتمع وحركة التطور الفكري والاجتماعي والسياسي مع تطور العالم والتقنية لذلك عندما نشاهد ديكوراً مسرحياً ما يمكن من خلاله ان نتعرف على علاقته مع المجتمع في فترة زمنية ما. فما نشاهده اليوم قد نعتبره شيئاً جديداً وقد يكون شيئاً تقليدياً في مجتمعات اخرى..وعليه نشاهد اليوم عدة توجهات من الاعمال الديكورية من الستايلات والتيارات الممزة للمسرح العالمي المعاصر الى بنات معمارية متشعبة الى المسرح الخالي الذي دعا اليه (بيتر بروك) والذي يضع فيه الجمهور وجهاً لوجه. فالديكور بمفهومه التقليدي لم يعد له هدفاً فيث وقتنا الحاضر بل ان الاساس الذي يحسب حسابه هو مجموعة العناصر المكونة للعرض المسرحي والتي يطلق عليها اجمالا بالسينوغرافيا. ان مفهوم السينوغرافيا اليوم اخذ ابعاد اخرى والذي اقترن باعادة تنظيم المساحة المسرحية، فخشبة المسرح الايطالي اليوم لا توفي بطموحات الفنانين وتطلعات العالم المعاصر. حيث يقول لنا المصمم الفرنسي (رونيه): اذ انه يمكن ان نقوم بمسرح تغريبي على الخشبة الايطالية كما انه يمكن تقديم مسرح الايهامي على خشبة المسرح الاليزابيثي. هذا ويقول (برخت): ان مهمة المصمم تتلخص باراءه العالم..ان على مصمم المنصة ان لا يضع شيئاً على مكان ثابت مرة والى الابد كما ان عليه الا يتغير كذلك بلا سبب او ان يغير مكان شي ما ذلك انه يقدم صورة عن العالم، والعالم يتغير وفق قوانين لم تكتشف بعد بصورة نهائية

Keywords


Article
Performing the role of the administration in the theatrical production process
دور الادارة المسرحية في عملية الانتاج المسرحي

Loading...
Loading...
Abstract

Management is generally a key role in fueling the production process and quality, and management of the arts a vital role in how to market and spread, and stage management is particularly important in the management of theater productions and had its requirements the best of the board and prepared for marketing, whether attendees direct the consumer to the exhibition hall or spoken product - offer - to him in the form ofPlayer disks or magnetic tapes. It included research three sections, the first on the (management functions) and their role is imperative in any activity, and the second inning administration institutions are producing arts and called for specialization in the departments of enterprises producing art for the purpose of removing it from trade Pure and maintain the levels, and the third focused on the administration in the theater and its importance in produce good theater للادارة عموماً دور اساس في انضاج عملية الانتاج وجودته، ولادارة الفنون دور حيوي في كيفية تسويقها وانتشارها، ولادارة المسرح اهمية خاصة في ادارة الانتاج المسرحي وتهيئة متطلباته باحسن هيأة واعداده للتسويق سواء كان بالحضور المباشر للمستهلك الى قاعة العرض او بذهاب المنتوج –العرض- اليه على شكل اقراص ليزرية او اشرطة ممغنطة. وقد تضمن البحث ثلاثة مباحث، الاول بخصوص (مهام الادارة) ودورها الحتمي في أي نشاط، والثاني دور الادارة في مؤسسات انتاج الفنون وطالب بضرورة التخصص في الادارات للمؤسسات المنتجة للفنون لغرض ابعادها عن التجارة الصرفة والمحافظة على مستوياتها، والثالث ركز على الادارة في المسرح واهميتها في انتاج العرض المسرحي الجيد

Keywords

Table of content: volume: issue: