Table of content

Journal of Al_Anbar University for Language and Literature

مجلة جامعة الانبار للغات والاداب

ISSN: 20736614
Publisher: University of Anbar
Faculty: Arts
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A Refereed academic journal specialized in modern languages.

Loading...
Contact info

aujll@uoanbar.edu.iq

Table of content: 2015 volume: issue:19

Article
interpretation between interpreters and rhetoricians in holy Qur'an in Al-Baydawi's Annotations
التأويل بين المفسرين والبلاغيين في القرآن الكريم من خلال حواشي البيضاوي

Loading...
Loading...
Abstract

This paper explains the interpretation of the holy Quran across exponents and rhetoricians. It seeks to clarify the concept of interpretation as practiced by exponents and rhetoricians in general and annotators in particular and the way it relates to rhetoric, grammar, and morphology. It also explain the reliance on the spoken form and meaning in the orientation of the text according to the context by associating it with evidences from the text. يهدف هذا البحث إلى بيان التأويل البلاغي الجامع بين المفسرين والبلاغيين ، والذي عرضنا عن طريقه توضيح مفهوم التأويل عند المفسرين والبلاغيين بوجه عام ومفسري الحواشي بوجه خاص وارتباطه بالفنون البلاغية والنحوية والصرفية ، وبيان مفاهيم التأويل ومسمياته واعتمادهم على اللفظ والمعنى في توجيه النص وفق السياق الذي يعدل عن المعنى اللغوي إلى المعنى المؤول الخاص في كل نص مع اقترانه بالدليل القاطع وإلا أصبح تأويلا باطلاً .


Article
Issues in the grammatical dispute in the book "The Intelligent’s Guide to Parsing Manuals"
مسائل في الخلاف النحوي من كتاب " غنية الاريب عن شروح مغني اللبيب"

Loading...
Loading...
Abstract

Peace and prayers be on Prophet Mohammad and his clan and companions. Ibn Hisham Al-Ansary’s book The Intelligent’s Guide to Parsing Manuals stimulated numerous explanations and notations. The best of these explanations is The Elequent’s Guide to the Explanations of the Intelligent’s Guide by Mustafa Ramzi b. Haj Hassan Al-Antaky (Dec. 1100 A.H.). This book is a through analysis and interpretation of Al-Ansary’s book. It also surveys the views and opinions of early and late grammarians when dealing with Al-Ansary’s grammatical views. It draws heavily on the grammatical lore to consolidate or refute Al-Ansary’s views on Arabic grammar. الحمد لله الذي أنزل القرآن بلغة العرب ، وقيِّض له رجال اللغة دارسين وعاكفين ، والصلاة والسلام على خير من نطق بالضاد سيدنا محمد وآله وصحبه أجمعين ، وبعد . فما زال الباحثون والدارسون يعودون إلى (مغني اللبيب عن كتب الأعاريب) لابن هشام الأنصاري (761هـ) فيجدون ذخائر لم يفطن إليها القدامى والمحدثون ، إذ عكف عليه العلماء بالشرح والبحث يسجلون دقائقه ويكشفون غوامضه ويحللون ويقوّمون ويعترضون . فكانت له شروح ، وعليه حواشٍ كثيرة ، من هذه الشروح (غنية الأريب عن شروح مغني اللبيب) لمصطفى رمزي بن الحاج حسن الأنطاكي (ت 1100هـ) الذي وقف على نص المغني محللاً مكنون مسائله ومفسراً ما أبهم من عبارات وتراكيب ونصوص ؛ وقد ضمّ الأنطاكي في طيّات شرحه آراء المتقدمين والمتأخرين من النحاة ؛ واقفاً على هذه الآراء وقفة الباحث المستبصر فهو يكشف عن معاني الأدوات وما أبهم من ألفاظ وتراكيب ، مستعيناً بآراء سابقيه ، و يورد الآراء المختلفة والمتوافقة في المسائل ، فوجدته يوجه ويبين الأحكام ، ويعضد ذلك بالشواهد ، ويرجّح ، ويرد مستمداً ومستعيناً – غالباً – بآراء العلماء السابقين .


Article
employment of color in Alwawa's poetry (370)
توظيف اللون في شعر الوأواء الدمشقي (ت370)

Loading...
Loading...
Abstract

I have to stand here with one of the poets of the Abbasid era, his surname was (Wawa Damascene), (his death 370 AD), I deal with his colors using in his poems, his ability to use the colors with its reference in language and concept, also I deal with his use for the colors in direct and indirect ways, I show his passion to materialize the senses and his passion to product references negative use for the colors as well as black and white. In addition to what he had gave from poems as paints full with colors gave the audience picture reveal that the poet was a painter can draw with words. I find with this study that there are many factors interior and exterior stand for this art of the color employment, some of them: the tendency to flirtation in his poems, the commonness of passion and imagination, with the addition of what the environment of Damascus where he lived which was full with gardens and flowers and reflected in his poems. نقف في هذا البحث عند أحد شعراء العصر العباسي والمشهور بــ (الوأواء الدّمشقي ت370هــ)، ونتناول فيه توظيف الألوان في ديوان أشعاره، وقدرته على استعمال الألوان بدلالاتها اللغوية والعُرفية، ووقفت في هذا البحث عند الاستعمال المباشر الصريح للألوان، والاستعمال غير المباشر أو الضمني لها أيضًا، ودرسنا ولع الشاعر في اللجوء إلى التجسيم الحسي للمعنويات، وبيّنا ميله إلى إنتاج دلالات الاستعمال الضدي للألوان ولاسيما الأبيض والأسود، فضلًا عما جادت به قريحة الشاعر في رسم لوحات لونية شعرية تركت في مخيلتنا أننا نقف أمام رسامٍ بارع يرسم بالكلمات. وقد توصلت في هذه الدراسة إلى أن هناك عوامل داخلية وخارجية تقف وراء هذا التفنّن في توظيف الألوان عند شاعرنا الوأواء، منها: الميل إلى انتشار معاني الغزل في شعره، وشيوع العاطفة والخيال فيه، زيادة على ما تركته بيئة الشام المليئة بالرياض والأزهار التي عاش فيها الوأواء من أثر لوني في مكنونات نفسه باحت بها أشعاره.


Article
اشكالية النهاية في رواية كورماك مكارثي الطريق 2006)
Narrative Closure and Genre Expectations in Cormac McCarthy's The Road

Loading...
Loading...
Abstract

This paper reconsiders the problematic ending of Cormac McCarthy's 2006 novel The Road. The novel has two endings. The second ending is a short paragraph which is antithetical in tone and perspective to the first ending of the novel. Although much critical debate and speculation ensued over this aspect of The Road, no conclusive or satisfactory interpretations were advanced up to now. The current study starts with the violation of the generic conventions this second conclusion brings to argue that this ending provides a new sense of closure to the subversive narrative McCarthy constructed in this novel. This generic rift is read as a result of a reversal of the post-apocalyptic classic ending with a new beginning. The second conclusion reverse new beginnings with archival ending in the sense that Jacque Derrida formulated in his latest work Archive Fever.يدرس هذا البحث اشكالية النهاية في رواية كورماك مكارثي الطريق (2006) فلهذه الرواية نهايتان. فما ان تنتهي الرواية حتى ينهيها الكاتب بمقطع قصير يتناقض مصمونا ونغمة مع نهاية الرواية الاصلية. لا يوجد اي تفسير نقدي مقنع لحد الان لهذه المشكلة. يلاحظ البحث ان النهاية الثانية لا تتوائم مع النمط الفني لهذه الرواية مما يؤدي لقلب نمطية رواية ما بعد الفناء لاغية مفهوم النهاية كبداية جديدة. ان النهاية الثانية تعكس مفهوم البداية الجديدة باخرى ارشيفية نصية وفقا لتنضيرات جاك دريدا في كتابة ارشيف للابد.


Article
Instantiate Lexical Innovation of Psychological Ideation
الابتداع اللغوي للتصور النفسي

Loading...
Loading...
Abstract

L-users, virtually, are keen on the psycholinguistic tasks to be performed while interacting. Sometimes one might be baffled with the influx of neologisms due to their inconsistency or multiplefaced constructions. To debaffle such rather enigmatic forms, a linguistic explanation and analysis of their production are conducted hoping to show how they work. Being linguistically fluctuated, we opt for general viewing for neos endorsement by lexicographers who are more adept at manipulating them. Either accepted or not, one should surf their influx and probe their four phases to be finally established. Factors involved in the interpretability of the psycholinguistic aspects of neos are reviewed. Other factors account for their production, especially when a speaker cannot remember a particular word coined alternatives leading to constraints on the processing of producing new forms. Some in-a-go new entities enter the sensory temporary storage of L-users where some are preserved for a notable brief period to let the brain process them; or to be discarded in a part of a second. If rehearsed or recognized, these new inputs are transferred into the short-term storage; the working memory. The axiomatic quest of how such errors have been addressed was processed, and whether a single exposure already leaves a trace in lexical memory. It rests upon the idea that a neo is a word/phrase that fills a gap or expresses an idea in fairly different ways which mainly come up due to need, necessity, contact or a tongue slip. قد ينشغل مستخدمواللغة في تدارس الجوانب النفسية للابتداع اللغوي ولا يتأتى لهم تناوله بشكل سليم لعدم استقرار المستحدثات اللغوية عامة وتعدد أنماط استنباطها. ولسبر أغوار أحجية المستحدث وتركيباته اللغوي وجب استنفار شروحات لغوية مسهبة و اجراء تحليلات مستفيضة لنتاجات العمليات الصرفية المتعددة الجوانب المعتمدة في قريض المستحدث لما لتلك المستحدثات من تراكيب لغوية متضاربة وبذا فقد اعتمدنا في مبحثنا هذا فلنا اعتماد بعض من اثيل الطرائق المستمدة من صناعة المعجم في تجذير تلك التراكيب ومالاتها. وان تبنى مستخدمي اللغة تلك المستحدثات فاطروها أو ردوها كحوشي من اللفظ, فما كان للباحثين الامتابعة مرتسم تدفقها ودراسة مراحل تبنيها لتقبلها في النظام اللغوي والمعجمي. وللعوامل اللغوية النفسية أهمية واضحة في إرساء الأيقونة الدلالية للمستحدثات هذه وفي تحليل مولداتها والتي بانت واضحة بتعذر استرجاع بعض من المفردات أو لمرادفاتها ليوؤل الامرالى تشكيل مفردة مبتدعة جديدة. وقد تنساب بعض التراكيب الجديدة للمستودع الحسي المؤقت للعقل فتكمن فيه لشيء من الوقت أو ليفقد جلها في بعض من الثانية . فإذا ما أعيد تكرار المفردة أو استخدامها فإنها ستنتقل إلى المستوعب اللغوي قصير المدى ومنه الى المستوعب الطويل الامد لاسترجاعهامتى كان لها من حاجة عبرأو الذاكرة الفاعلة الفعالة. وللمستحدث صورة خلفية نظرية واسعة لعملية الاستحداثها برمتها لتظهر ازدواجية التركيب والدلالة في المورثات اللغوي عامة. وإن كانت لرتابة انسياب المستحدثات آثار فقد تتمثل في رأبها لفجوات لغوية في التعبير عن الذات أو لنكوص أو إخفاق في تأطير المفردات أو في تعثر نطقها وان شابت دلالاتها بعض من الخبث اللغوي.


Article
The Racial Discrimination from Romantic Perspective: A Postcolonial Study of Langston Hughes's Selected Poems.
التمييز العنصري من منظور الرومانسية: دراسة ما بعد الاستعمار من قصائد مختارة لانغستون هيوز

Loading...
Loading...
Abstract

Postcolonial literary theory critically studies the cultural, societal and historical analysis and modes of discourse of the people of the colonies in Europe, Asia, Africa and the Third World. Moreover, postcolonial studies deal with forms of imperialism particularly the domination of some nations and people by other nations. Thus,"this rethinking of empire has brought the United States into focus as an object of postcolonial [studies]both as a contemporary empire and as itself a postcolonial nation"(Abrams,1960:307,8).African-American studies, however, fit together well with postcolonial studies as it "forms a number of angels interrogates the relations between the west pretty much the rest of the world in the light of the history or Western expansion and military and economic domination"(Bertens,2001:112).On this basis, it is possible to read and analyze the African-American literary themes through a postcolonial vision. However, the prevailing theme that most African-American poems tackle in common is the theme of racial discrimination, but it is rather meticulous to say what the poems share in terms of theme instead of mode. The present study aims at examining Langston Hughes's selected poems to judge whether the modes of these poems are romantic or racial and the motive behind this. This will give a better understanding of the personal and the psychological factors that affected the life of the African-American individual in the heyday of the racial segregation. تتناول نظرية ما وراء المستعمرات التحليل الاجتماعي, الثقافي والتاريخي و اساليب الخطاب لشعوب المستعمرات في أوربا,أسيا,أفريقيا والعالم الثالث. تتعامل نظرية ما وراءالمستعمرات مع أشكال ألامبريالية وبالتحديد سيطرة بعض الأمم والشعوب على بعض الأمم." لقد جلب هذا التفكير بالامبريالية الولايات المتحدة الأمريكية لتكون موضوعا محوريا لدراسات ما وراءالمستعمرات كونها إمبراطورية معاصرة وكونها ,وبحد ذاتها,إمبراطوريةظهرت بعد الفترة الاستعمارية"(أبرامز:307,8).حيث تتلائم الدراسات الأفريقيةالأمريكية وبشكل جيد مع دراسات الما وراء المستعمرات لأنها "تشكل عددا من الزوايا التي تبحث في العلاقات بين الغرب وبقية سكان العالم من منظور تاريخي أو من حيث التوسع الغربي والهيمنة العسكرية والاقتصادية"(بيرتنز:112).وعلى هذا الأساس فمن الممكن قراءة وتحليل الأفكار الأفرو أمريكية من خلال رؤية هذه النظرية, ما وراءالمستعمرات. ومن جهة أخرى فأن الفكرة الأدبية السائدة في اغلب القصائد الافرو أمريكيةهي التمييز العنصري. ولكن من الصعب قليلا القول إن ما تشترك فيه هذه القصائد هو من حيث الفكرة بدلا من الطريقة. تهدف الدراسة الحاليةإلىإثبات فيما إذا كان الشاعر يتبع طرائق رومانسية في القصائد المختارة وهل أن الأفكار عنصرية وكيف يكون ذلك والدافع من وراء استخدام الطرائق الرومانسية .انمعرفة ذلك سيعطي فهما أكثر للعوامل الشخصية والنفسية التي أثرت على حياة الفرد الأمريكي من أصل أفريقي عندما كان التميز العنصري في أوجه.

Table of content: volume: issue:19