Table of content

The Arabic Language and Literature

مجلة اللغة العربية وادابها

ISSN: 20724756
Publisher: University of Kufa
Faculty: Arts
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

Al- lugha al-Arabiah wa Adabeha Journal had been established in the college of Arts luniversity of kufa in 2001,it is anational scientific Journal, it is aquerteryly , four issues ayear, and if the conditions were exceptional , the issues would be three .upto date 13 issues are published and the 14 th one is self- finanial rule

Loading...
Contact info

• توجه المراسلات الرسمية إلى مدير تحرير المجلة وعلى العنوان الآتي:
جمهورية العراق / محافظة النجف الأشرف/ جامعة الكوفة/ كلية الآداب/ مجلة (اللغة العربية وآدابها)
ص. ب.313
E – mail: ArabicLiteratureJournal@yahoo.com
arts@uokufa.edu.iq
Hkha30@gmail.com
www.arts.kuiraq.com

• تطلب المجلة من: كلية الآداب – جامعة الكوفة .
• Official Correspondence is directed to the journal editor director on the following address:
Republic of Iraq/ Al-Najaf Al-Ashraf Governorate/ Al-Furat Quarter/ College of Arts/ / P.O.B. 313.
E – mail: ArabicLiteratureJournal@yahoo.com
arts@uokufa.edu.iq
Hkha30@gmail.com
www.arts.kuiraq.com

• The journal is available at the College of Arts, University of Kufa .

Table of content: 2010 volume:1 issue:10

Article
Nambers In The Holy Quran
العدد في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The search deals with: Counting and statistic The number difference with Counted, a new attempt of explanation. Number 19 in the Holy Quran. The Quranic decorations of numbers and their opposition. The Quran methods of number's Citation. The Holy Quran deviation from the general studied as proof that it’s the Book of Allah and Superman. الملخص: تناول البحث: 1ـ العد والإحصاء 2ـ مخالفة العدد للمعدود، محاولة جديدة في تفسيرها 3ـ العدد 19 في القرآن الكريم 4ـ الزخارف القرآنية في الأعداد وتقابلها. 5ـ طرائق القرآن في إيراد العدد. 6ـ عدول القرآن الكريم عن القاعدة العامة فيه مرامي بلاغية إعجازية، تحتاج إلى تأمل وتدبر، وهي دليل على أنه كتاب الله، وفوق طاقة البشر.


Article
AL –Maqamat poeticism –Maqamat of Badea Al zaman al- Hamazani as an example
شعرية المقامات مقامات بديع الزمان الهمذاني - أنموذجاً -

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract AL-maghamat poetics "Badia, AL-ZHaman ALhamdhany as example. Asst. prof. dr. Raheem kheraybut ATiyah AL-Saady AL- maghamat cannot be considered only of the pur prsaic , rather it ta Kes many of the poetic characteristics which related to the poetic suggastivity ,the rich imagination and significance …..etc. the poetics of AL-maghamat made us review or reconsider Qhudama bin Jaefer الملخص لايمكن أن نعد المقامات من فنون النثر الخالص فقط بل هي أخذت من سمات الشعر كثيرا فخصائص الشعر التي تتعلق بالإيحائية الشعرية وخصوبة الخيال والموقف والتكثيف والدلالة وغيرها انما فيها ينطبق على المقامات تجعلنا نعيد النظر في تعريف قدامة بن جعفر ((الشعر قول موزون مقفى يدل على معنى)) فالوزن والقافية لايمثلان الشعر ولربما يفقد الكلام واحدا من الركنين او الركنين معا. وخلص البحث إلى ان المقامات مقدمة قوية لقصيدة النثقر وان عناصر القصة تتوافر فيها


Article
Im mortality and motality in The poetry of Al Sharif Al –radhy
الخلود والفناء في شعرالشريف الرضي (ت: 406هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The research reviewed the opinions of poetry concerning immortality and mortality this problem that exhausted man and occupied his mind during the ancient ages which preceded the coming of Islam which never found a convincing answer since the philosophies and religions of that time lacked the fact that death is mortality but Islam gave a convincing answer to this problem. Through its view to life that. The worldly life has an extension in the afterlife and that humans do not end after death and that death is the end of the body and the spirit is immortal in heaven or hell.This is confirmed through many verses holy Quran. The topic of this research is Al- sharif Al- Redhy who was one of the poets who tackled this concept in his poetry which confirmed this philosophy because Al- Redhy was a ffected by Islamic philosophy as well as other opinions of Al- Redhy about earthly life and time , richness and poverty , woman , old age , youth and love . All of these topics were tackled in this research exemplifying from poetic images that confirm that. الملخص استعرض البحث أراء الشريف الرضي الواردة في شعره عن الخلود والفناء . هذه المشكلة التي أرقت الإنسان وشغلت تفكيره خلال العصور القديمة التي سبقت مجيء الإسلام والتي لم يجد لها حلاً شافياً مقنعاً إذ كانت الفلسفات والأديان في تلك الحقب الزمنية تعتقد إن الموت فناء وانتهاء وعدم ولكن الإسلام قد أعطى الحل الشافي لهذه المشكلة وقرر من خلال نظرته للحياة ، إن الحياة الدنيا لها امتداد في الحياة الآخرة وان الإنسان لا يفنى بعد موته وان الفناء الذي نلحظه هو فناء الأجسام وان الأرواح خالدة في الحياة الآخرة في جنة أو نار . وقد أكد ذلك من خلال آيات كثيرة مبثوثة في سور القران ، وكان الشريف الرضي موضوع البحث من الشعراء الذين تناولوا هذا المفهوم في شعره الذي جاء مصداقاً لهذه الفلسفة لان الشريف الرضي كان متأثراً تماماً بالفلسفة الإسلامية هذا فضلاً عن أراء أخرى للشريف عن الدنيا والدهر وعن الغنى والفقر وعن المرأة والشيب . والشباب والحب وغيرهما كل هذه المسائل عالجها البحث مستشهداً بنماذج شعرية من شعر الشاعر تؤكد ذلك .


Article
Features of Al- Najaf Environment Before the modern Renaissance
ملامح البيئة النجفية قبل النهضة الأدبية الحديثة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This research is Interested in study of the most prominent features of Al-Najaf environment that preceded the rise of the modern literature, first , it is a scientific environment that deals with the doctrinal study, religion science and others, as it was for the clergy intellectual and scientific command center. On the economic side this environment was poor, hardly fill the breath of lives, which has no places of amusement or recreation, therefore its people did not find a means of entertainment and expression of the psychological needs of the many in a closed society, which made this city ready to receive literary Renaissance due to the large movement that has characterized the terms of the large number of writers and to what they produced of poetry, and the many different books that kept this poetry and the names of poets and their curricula. الملخص يهتم هذا البحث بدراسة ابرز ملامح البيئة النجفية التي سبقت نهضة الأدب الحديثة فيها , فهي بيئة علمية أولا تهتم بدراسة الفقه وأصول الفقه وعلوم الدين الأخرى , إذ كان لرجال الدين مركز القيادة الفكرية والعلمية فيها. ومن الجانب الاقتصادي كانت هذه البيئة فقيرة , لا تكاد تسد رمق من يعيش فيها,وهي خالية أيضا من أماكن اللهو أو التنزه , ولذلك لم يجد أهلها غير الأدب وسيلة للتسلية والتعبير عن الحاجات النفسية الكثيرة في مجتمع منغلق وهو ما جعل هذه المدينة مهيأة لاستقبال نهضة أدبية كبيرة بفعل الحركة الكبيرة التي تميزت بها من حيث كثرة الأدباء وكثرة ما أنتجوه من شعر , وكثرة المؤلفات المختلفة التي حفظت لنا هذا الشعر وأسماء الشعراء وسيرهم .


Article
Investigating of the physiologiced and physiced Lingustic of the phonemes by the Ibn sina
دراسة فسيولوجية الأصوات عند ابن سينا من خلال كتابه "أسباب حدوث الحروف"

Authors: Ishaq Rahmani اسحق رحماني
Pages: 125-145
Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Science of the phonemes has improved dranaficly and quickly as result of huge changes and developmentsof electroniced devices, scan imaging, computer scienc and also attempts of sincere scientistsNonthelees, science of phonemes and phonetics have remained origined and undisturbed and also thereare extersive fields for useful discussions in the context.Primary scientesiet have submitted shing and honorable pages in related subjects, however, they had not been reliant to any electronical devices(linstrunents).In fact, they were relied on their particular feedings and innate innovation.Among this researches, investigatin phonemes physiology has attended by many consulfors including Sibevayh in the book of "Alketab", Ibn jeni in book of" Sere senat alerab" and Ibn sina in the book of "Ghanoon". The book of "Asbab alhodoos alhoroof" Ibn sina may be the most important resources in the mentioned fields.As Ibn sina in so books like" Ghanoon", the book of"Shafa" and other his works has talked based on physiced aspects of phoneme and physiologiced of speech hearing, but all physiological and physical sides of phonemes demonstrated either general forms for Arabian phonemes or special forms for some Persian phonemes.This research is considered at study the opinions of this great philosopher in linguistic fields and in the physiology of phoneme, one of the most precise branches.While contemprory scientists may not have attended to this book because the author is not only one of the linguistic scientists but also is the formost philosopher and physician. Key wrds: Investigating, Lingustic, Physiologiced, Phisced, Ibn Sina


Article
Possessions of Al – sayed Al- shahrestani In Al- elem Magazine By Nadhar Bin shamail (died in 203A.H)
من مقتنيات الســيد الشهرستاني في مجلة (العلم) رسالة لغويّة نادرة منسوبة للنضْر بن شُميل ( ت 203هـ )

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This research sheds light on the branch of scientific activity, encyclopedic to the world and a jurist Mr. Hibat al Din al-Shahristani (may God have mercy on him). I have found interest in field scientific has taken the broad realm between the interested parties. . I did not find, according to what I know of went to his accomplishments was the scientific language of the Arab share. i am seen sources that have been translated to him, and the books they printed the new and improved revival of the heritage of outstanding Walther, and found what is gratifying about the linguistic knowledge of Mr. al-Shahristani: characters, structure, and complex, and the significance of, and a lesson Qur'anic, and eloquence, and other sciences of Arabic.. I don’t surprised this rich sea of knowledge that filled by men. Although this did not found a workbook in print talking about the output language of Mr. al-Shahristani. When come the opportunity of the conference, which commemorates his birth; taken the, the most prominent image that disappeared for those interested in its affairs scientific, I mean, his language, and that is determined to adopt this project until the reflected front the problem of default, which will spill over to this project because of lack of time between my knowledge go ahead, and on the event. And inadequate for the Study of the Duration of its subjects of language, as well as sufficient time to find out what his successor, Mr. illustrious of manuscripts or publications include product referred to. And cut as a legacy of language is worth to fill the amount of travel. In the course of my research on the substance of the language contained in the journal Science found (the door of manuscripts dear). It seems that in the repertoire, many of these rare manuscripts. Has been submitted to it as opening the door to the scholars to learn about some ancient manuscripts, beginning with the publication of a linguistic summary of a world language known (Nadar Al Shamil), a world language of the applicants, a high status among his contemporaries, and those who came after him, and was of the brightest students of the Hebron Ben Ahmed Faraaheedi. And address of the message: (Anatomy of the characters on the faces of language). This is true if the message attributed to bin Nadar Schimmel is an effect rarely appears to the researchers, is misguided investigators: past two of them and their contemporaries. And show a pattern of writing, known by the Arabic scholar veterans. A set of observations tally us insure the health of the ratio of this message language to harm Ben Schimmel, including that Mr. al-Shahristani, world missions, confidence, great accuracy in the transfer or tells, encyclopedic knowledge, armed with research tools, auditing, and attribution, and not in his record indicates and so on. When he refers to this letter and its owner there is no doubt that been proven in the verification of the rate? Has enlisted one of the members of his family to search for this message to the left of the heritage of my knowledge, and responded graciously, but after a search failed to gain the origin of the message the manuscript or the photographer for the manuscript, because al-Shahristani did not say that this message is an illustrated manuscript, did not say where they are or have copies Others have even published a table on the galleys then known. We think that taking the article for a manuscript found in a place, or an illustrated manuscript in somewhere, because it cited the letter under the door (manuscripts dear), and pointed to her foot. Researcher and confidence, such as Mr. al-Shahristani and his well-known scientific secretariat cannot provide this letter in vain, but has evidence to prove attributable to the succulent Ben Schimmel. But over the years and decades of Heritage obscure, but declared to be to cause the loss of this effect, or experience between the folds of books and manuscripts and papers. With the availability of degrees of confidence that we cannot attribute to block the Nadar ibn Shamil unless we use the tools known to the achievement of the texts, at the same time not able to researcher in the Arabic language and the sciences that presents such an impact is rare. The achievement of the message may take a long time, especially with the importance and rarity, it may be their origin is not in the neighborhood, and if its existence and can be accessed may have a copy or copies, and here may leak bug to this effect is rare if found her copy the other, or is found by another name, or another something of the Affairs of the texts investigation.  


Article
The Religious Tendency In Ibn Matrooh Poetry – study in content
الاتجاه الديني في شعر ابن مطروح- دراسة في المضمون-

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The present paper discusses the religious trend in the poetry of Ibn Matrooh, an Egyptian poet of the 17th century. The poet received critical claim for what critics call the expression of the reality of the Egyptian youth at the time.The poet tackled the diverse arts of Arabic poetry, however, the religious trend was the domineering feature, hence, the paper aims at approaching this topic through five directions: the glorification of Allah and His unity, Good Faith in Allah, invocation and pardoning and the life to come, supplication and entreaty. Through the verses to be discussed, it has become obvious that the poet’s commitment to the Holy Quran and Islam’s code of ethics. The poet held many government posts in Egypt and these posts seemed to have had a trace even in his poetry. In addition to all that, the poet was morally committed, let alone that the poet felt a kind of a self-imposed religious and moral responsibility.The paper explains how the poet depends on a simple language in his poetry because the poet’s aim is didactic i.e. teaching religious truths in a simple language. Most of his poetry is made of stanzas of two or three lines   الملخص أول هذا البحث الاتجاه الديني في شعر ابن مطروح. والشاعر هو احد شعراء مصر (ت 649 هــ)، وقد نال إعجاب النقاد القدامى والمحدثين لما يمثله شعره من تعبير عن واقع حياة الشباب المصري وقت ذاك .طرق ابن مطروح فنون الشعر العربي المختلفة، وكان الاتجاه الديني واضحا ً في شعره، ولذلك ارتأينا ان ندرسه من خلال صفحات هذا البحث، وقد تم ذلك من خلال محاور خمسة هي (تعظيم الله ووحدانيته، وحسن الظن بالله تعالى، والمناجاة والاستغفار، وعالم الحياة والموت، والابتهال والتضرع). ومن خلال الأشعار التي عرضناها تبين لنا التزام الشاعر الديني وتأثره الواضح بالقرآن الكريم وتعاليم الدين الإسلامي الحنيف .لقد تقلد ابن مطروح بعض المناصب في دولة مصر,ويبدو أن هذه المناصب كان لهاالاثر البالغ في شعره وهذا ما يراه عدد كبير من الباحثين الذين درسوا شعره، إذ إن الشاعركان يشعر انه أمام مسؤولية دينية وأخلاقية لتوجيه الناس بالنصح والإرشاد من خلال ما يكتبه في هذا الشعر، أي بمعنى الالتزام الديني والخشية من الله سبحانه وتعالى .ورأينا من خلال البحث اعتماد الشاعر على لغة سهلة وألفاظ ميسورة لا تحتاج إلى معجم لفهم معانيها، وقد يعود سبب ذلك هو أن هدف الشاعر من شعره الديني لكي يفهم من قبل الجميع للمسؤوليات التي كان يشعر بها والتي اشرنا لها آنفا .ولا بد من الإشارة إلى قضية مهمة وهي إن اغلب أشعار ابن مطروح في هذا الاتجاه كانت عبارة عن مقطوعات شعرية او ثلاثة أبيات او بيتين، و نرى انه كان يهدف إلى انه لجأ إلى تيسير حفظ هذه الأبيات من المتلقين لان فيها كما يعتقد وصايا لا بد من الاستفادة منها.


Article
Lingusitic and Technical Reading in the poem ResaIt Ai shear Leishaer for Ahmed Al – waeiy
قراءة لغوية وفنية في قصيدة (رسالة الشّعر) للشاعر أحمد الوائلي

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The poem represents a relation of sound with the poetic dection where we find him used the voiced sounds for the great events , and the voiceless sounds for the pleasant and smooth meaning . The preferring of the voiced sounds harmonized with the political literature which is the purpose of this poem that converts poetry from expressing feelings and emotions to the thoughts and doctrines which involves. strong expression It is noted that the poet used the long and short sounds at the beginning of each paragraph as(Ya, Mehrgan , qhaloo ) , where these sounds the auditory strongness , and that creats a wide atmosphere to exhibite the put forward meaning . We also find the repetation of the vocative style because the vocative sentence is connected with the imperative and negation sentences to consist perfect elements to show strong and open significances The rhyme is lat residents of the couplet , more than the half of couplets consists of Fluency letters to give a musical sound for the receiver, and the poet supported that by the (e'en) sound for the rhyme. The present tense comes 143 times in 96 couplet because he wants to treat the real status and to define the praised and the dispraised to depict the renewal status . This act has the ability of moving and interaction with a musical sound . Of the technical feature among the terms we find : Comfort- misery , palace – cottage , accept and etc. By these contradictory terms , the poet tried to depict the state of unbalance in country . Hence new linguistic relations are formed to make the red car comprehence the meaning of the couplet without more effort. The poet get use of repitation to express pain and to motivate the receiver . The short pouses daring reading the poem help the poet to reveal his purpose via the sound differences.


Article
Morals of Chivalry in Antara Bin shaddad Poetry
أخلاق الفروسية في شعر عنترة بن شداد

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Praise be to Allah, Lord of the Worlds, prayer and peace be upon His creation, Muhammad and his good and pure. Either before Vhkuri .... thanks to those who helped me to accomplishthisresearch. After .... Attenbahi he drew the attention of the Prophet (r) Antara vision when he described him where he said: (what was described to me a Bedouin never loved to see him, but Antara) as well as ethics poet Antara brought to her attention during my studies.He was poet of the creation and virility as Sama we knew of him over for many of the poets ignorant. So I tried hard to get sources qualify me to write the search. And the grace of God and His mercy, I was able to get some of these sources despite the difficulties I had faced each researcher. This research starts after boot made which dealt with the lives of Arabs in general ignorance and equestrian in particular.Then came the first chapter talked about the life of poet Antar ibn Shaddad, The second chapter was on twothemes: The first lesson Pferosip Antara in terms of moral and military The second: an explanation for the character came from Antara emotionally. Knight is a poet we see a strong Sndida in the battlefield and the weak in need of tenderness his muse in the yard of fancy, this is what I could I serve in my research, and separation of the speech reader, and praise be to Allah. الملخص الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على اشرف الخلق محمد وآله الطيبين الطاهرين. أما قبل ....فشكري الجزيل لمن ساعدني على انجاز هذا البحث . أما بعد .... فقد لفت انتباهي اهتمام الرسول {ص} برؤية عنترة عندما وصف له حيث قال :{ما وصف لي إعرابي قط فأحببت ان أراه إلا عنترة} فضلا عن أخلاق الشاعر عنترة التي أطّلعتُ عليها في أثناء دراستي الجامعية ولاسيما قوله: وأغض طرفي ما بدت لي جارتي إني امرؤ سمح الخليقة ماجد حتى يواري جاري مأواها لااتبع النفس اللجوج هواها هذا ولم يشغل عنترة بال الباحثين العرب فحسب وإنما تعدّاه إلى الغربيين من المستعربين مثل (وليم جونس) الذي يُعد أوّل مستعرب أوربي ترجم معلّقة عنترة بن شداد، وأمّا المستعرب الانكليزي (دوسلين) فقد اهتم هو الآخر بشعر عنترة إلى جانب اهتمامه بالأدب العربي القديم، فأعطى دراسة لهذا الشاعر نُشرت في الصحيفة الآسيوية. ويدرج ضمن قائمة الباحثين الذين درسوا حياة هذا الشاعر هو الفرنسي (كوسان دوبير سفال) الذي اختص بدراسة قيّمة عن الأدب العربي عامّة والجاهلي خاصّة، فدرس شعر عنترة بن شداد دراسة مستفيضة وعميقة وأُعجب بشمائل العرب والضيافة والفروسية لديهم . ولعلّ الأهم من بين هؤلاء الباحثين هو الأديب الفرنسي (لامرتين)، فقد حظي هذا الأديب باحترام المثقفين العرب، فقط ترك (لامرتين) كتباً قيّمة منها (رحلة إلى الشرق) الذي خصص فيه فصلين في شعر عنترة، فضلاً عن أفكاره. ويبدو أن كتابه الذي ألّفه ضمن سلسلة كتبه (حياة الرجال العظام) عن عنترة الأبرز بينهن لأننا نجده متأثّراً بسيرة الشاعر إلى حدٍّ بعيد فقد وصفه بأنّه أحد أركان الحضارة حتّى أنّه قَرَنَ سيرة (عنترة) وشعره بـ(هوميروس) و(فيرجيل) ، تلك السيرة الخالدة منذ قرون. وفقد كان شاعرنا من الخلق والمروءة ما سما به فوق من عهدناه عن كثير من الشعراء الجاهليين. لذلك حاولت جاهدة ان احصل على مصادر تؤهلني لكتابة البحث. وبفضل من الله ورحمته استطعت ان احصل على بعض تلك المصادر على الرغم من المصاعب التي واجهتني وتواجه كل باحث.إن هذا البحث يبدأ بتمهيد بعد المقدمة تناولت فيه حياة العرب في الجاهلية عامة والفروسية بصورة خاصة. ثم جاء المبحث الأول تحدثت فيه عن حياة الشاعر عنترة بن شداد، أما المبحث الثاني فدرس فروسية عنترة من الناحية الخلقية والحربية.وأما الثالث فجاء توضيحا لشخصية عنترة من الناحية العاطفية. فهو شاعر فارس نراه قويا صنديدا في ساحة الوغى وضعيفا محتاجا لحنان ملهمته في ساحة الهوى، هذا ما استطعت ان أقدمه في بحثي، ولقارئه فصل الخطاب، والحمد لله رب العالمين


Article
The Supernatural Effects on Poetry In Islamic and PreIslamic Period
الآثار الغيبية في الشعربين الجاهلية والإسلام

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Whenever a word has strength ,fascination and impact ,It means it springs from a faithful experiment or reality witnessed by the speaker with all his instincts. In this situation ,the speaker will not find any suffering in communicating what he has of sensations to the audience, and he need not show any exaggeration to impress his listeners .This argument between the speaker and the speech will shorten the way to the audience as these two are what is required to be understood with something of interaction with the provided ideas. If speech in any life issue needs the connection between the speech and the speaker, then for it to be spiritually acting, it must emerge from a soul prepared for these meanings because nothing should be said religiously before cleaning souls. Otherwise, our words would lack the strength and the impact. This is not the research right now. The word impact in things takes us back to the human beings in the earliest ages when imagination and thinking used to come from pure nature and spontaneousness of man. The word power was used to fortify man against the nature powers.The poetic word had special consideration for Arabs as they were behind making it one unit of expression and content. Expression was so influential that Arabs gave it the idiom {anthem}.Content, on the other hand, carries spiritual impression in its magic dominance emerging from special emotional state that the poet passes through. This state is closer to the unconscious than the conscious. In it , the poet is under an external power The creative process .It is for this reason that the poetic language came as an outcome to that spiritual state .It was not difficult for the imagination of the Arabs ,during the pre-Islamic community ,that a word is the basic medium prevailing the emotions of a person. They connected its impact with a stone strength and made for it a piercing effect and raised the status of rhetoric till became a well-known masterpiece for them .Thus, a word had influential effect in the souls ,which may take us back to its sensational inference derived from the sense of {injury}as stated in dictionaries .Also, a word was used to refer to {poem} as in the saying: (A word was said about John).This saying means something effective was said about John. Therefore, poetry is the most evident rhetoric means and was used as an aid to fill the vacant times of the Arabs in the pre-Islamic era till the appearance of real Islam without magic and fortune-tellers. For spiritual work , there was a spiritual function never denied by the Arabs in the pre-Islamic period and God knows better. Furthermore, spiritual speech in Islam is very much clear in the Holy Verse of the Quran or in the speech of Imam Ali named (the believers speech) .Equally important in the following saying: (A terrible fate is eliminated only by a faithful beseech for God).This is a very clear proof that touchable things can be omitted through spiritual causes. الملخص كلما كانت الكلمة ذات قوة وسحر وتأثير فهذا يعني أنها صادرة عن تجربة صادقة وواقع كان قد شهده المتكلم بكل جوارحه وفي هذه الحالة لا يجد المتكلم عناءً لإيصال ما عنده إلى الجمهور وليس به حاجة إلى التكلف حتى يؤثّر في سامعيه. وان هذه العلاقة الجدلية بين الكلام والمتكلم تختصر إلى الجمهور فهم ما يُراد فهمه مع شيء من التفاعل مع الأفكار المطروحة. وإذا كان الكلام في أي مسألة من مسائل الحياة يقتضي هذه الملازمة بين الكلام والمتكلم فان الكلام في المعاني الغيبية والخوض فيها لابد لكي يفعل فعله الغيبي أن يصدر عن ذات معدّه اعداداً مناسباً لهذه المعاني إذ لا يصح الكلام عن حقائقنا الدينية قبل أن نطهّر ذواتنا وإلا فسوف تفتقر كلماتنا –حتما – إلى القوة والتأثير وهذا مبحث يطول لا يحتمله المقام هنا.على أن اثر الكلمات الغيبي في الأشياء يعود بنا إلى ماضي الإنسان السحيق في عالمه البدائي يوم كان التصور والتفكير يصدران عن عفوية الإنسان وصفاء طويته فكانت الكلمات ذات قوة غيبية تفعل فعلها في الأشياء ويستعان بها لدفع الأذى والتحصن ضد قوى الطبيعة (فالإنسان الأول رأى في الكلمة أول قوة حية يستطيع بها أن يدفع أذى الطبيعة الحية والصامتة وان يعيش معها في انسجام. وحين أدرك بتجربته أن لمظاهر الطبيعة قوى كامنة فيها لها القدرة على ضره وكانت الكلمة دائما هي القدرة على التحكم في الـ(Mana) او الروح الكامنة في الأشياء فتمنعها من العمل ضده فلم تتغير قداسة الكلمة) ( ). وللكلمة الشعرية عند العرب اعتبار خاص في التأثير بكون صياغتها ومضمونها معا. فأما الصياغة فلها إيقاعها الموزون المؤثر في الوجدان الامر الذي جعلهم يصطلحون على قول الشعر بالإنشاد فيقولون انشد فلان واما المضمون فيحمل في إخضاعه السحري أثرا غيبيا ينبثق عن حالة وجدانية خاصة يمر بها الشاعر دون سواها وهي اقرب إلى اللا وعي منها إلى الوعي ويكون الشاعر فيها تحت تأثير قوة خارجية تتحكم في عملية الإبداع ولهذا جاءت اللغة الشعرية إفرازا لهذه الحالة الغيبية ((فكل لغة شعرية تبدأ بكونها لغة أسرار بمعنى خلق عالم شخصي عالم منغلق على نفسه تماما))( ). ولم يكن بعيدا عن تصور العرب في ذلك المجتمع الجاهلي ان الكلمة وسيلة الخلق المتحكمة بوجدان الأفراد وطالما قرنوا فعلها بفعل الحجر وجعلوا لها وخزا كوخز( ) الإبر واعلوا من شان البيان واكبروا أهله حتى صار البيان عندهم فخرا من مفاخرهم التي عرفوا بها بين سائر الامم0 وصار للكلمة وقعٌ مؤثرٌ في النفوس لعله يعود بنا إلى دلالتها الحسية المشتقة من الكلم وهو الجرح كما جاء في المعاجم( ) اللغوية العربية وكلمه بكلمة كَلْما وكلّمه كلما: جرحه ورجل مكلوم وكليم ،قال : عليها الشيخ كالأسد الكليمِ والكِلام:الجراح. وقد جاء استعمال الكلمة بمعنى القصيدة في قولهم: قلتُ في فلان ((كلمة)) فكأن القائل يريد: أنني قلت من الكلام ما يؤثر في النفوس. وبهذا يكون الشعر من اظهر الوسائل البيانية المؤثرة، وكان لابد من الاستعانة به لسد فراغ غيبي عند العرب في جاهليتهم ولم يُشغَلْ حتى ظهور الإسلام بغير السحر والعرافة والكهانة. ولكلٍّ من هذه الأعمال الغيبية وظائف ذات اثأر غيبية لا تُنكر في واقع العرب الجاهلي .والله اعلم. أما أثر الكلام الغيبي في الإسلام فواضح كل الوضوح في الآية الكريمة (ولو إن قرآنا سيرت به الجبال او قطعت به الأرض او كلم به الموتى...)( )؛وفي خطبة المتقين( ) للإمام أمير المؤمنين علي ابن أبي طالب تجلي واضح للأثر الغيبي المحسوس في السامع،وفي الرواية (لا يرد القضاء إلا الدعاء)( ) دليل قاطع على رد الأثر المحسوس بسبب غيبي، وهذه الأمثلة تمثل القمة في بلاغة البيان العربي الذي يكمن سره البلاغي في بلاغة المتكلم وعلى قدر فضله يأتي فضل كلامه وتأثيره في السامع المخاطَب،ولكن هذا التأثير مشروط بالمعرفة وإلا فلا يمكن أن يتجلى أثره على السامع المحجوب عن الله بالذنوب والمعاصي؛ وهذا الحجاب الذي يمنع انعكاس النور الإلهي على القلوب هو الذي يُفقد السامع المحجوب تذوقه بيان المتكلم ويحرمه من نور هداه ،ولا عجب حينئذ إذا صار كلام الخالق عنده مثل كلام المخلوقين.وفي الرواية عن الإمام الصادق عليه السلام انه كان كلما قرأ القرآن يقول سمعتُ ربي وقرأ ذات مرة آية ورددها فأُغمي عليه ولما ُسئل عن سر ذلك قال:(لقد تجلى الله في القرآن ولكن لا تبصرون والله ما زلت ارددها حتى سمعتها من قائلها فغشيني ما غشيني من هيبتها)( ).وهذا هو مصداق سر التأثر ببلاغة وهيبة المتكلم عند العارفين بالله حق معرفته. والله أعلم.اللهم اجعلنا ممن ناديته فأجابك ولاحظته فصعق لجلالك والحمد لله رب العالمين وصلى الله على محمد واله الطيبين الطاهرين.

Table of content: volume:1 issue:10