Table of content

Journal of International studies

مجلة دراسات دولية / تصدر عن مركز الدراسات الأستراتيجية والدولية

ISSN: 19929250
Publisher: Baghdad University
Faculty: center for strategic and international studies
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

Journal of international studies is a specialized quarterly, and acknowledged Journal published by center for international studies which is concerned by the international and strategic affairs , as it published researches about international and strategic relationship for Asia,Africa,Europe and America .
The Journal publishes the researches that depend on the scientific techniques in writing documentation ,objectivity and accuracy according to the followed scientific and academic rules.
Its also published the reviews of books and thesis as it covers the scientific seminars and conference

Loading...
Contact info

جمهورية العراق- بغداد- الجادرية - مركز الدراسات الأستراتيجية والدولية - جامعـة بغداد
p.o.B 47018

jour.cis@cis.uobaghdad.edu.iq
j.inters@cis.uobaghdad.edu.iq
0096417784204

Table of content: 2014 volume: issue:59

Article
The use of the electronic domain and its impact on the international relations: middle east as a case study
استخدام الفضاء الالكتروني وتأثيرة في العلاقات الدولية الشرق الأوسةط أنموذجا

Loading...
Loading...
Abstract

The electronic domain is a new form of power which enables its user to use in the international relations in a way that garentees his interests and national security. It also makes him one of the main actors in the competative and conflicting community of nations, especially this domain is knoweledge that is not accessable except for the one who controlles it. الفضاء الالكتروني احد الأشكال الجديدة لمفهوم القوة والتعبير عن مفرداتها بما يمكن المقتدر فيه من استخدامه في علاقاته الدولية بطريقة تضمن مصالحه وأمنه القومي، ويجعله احد الفاعلين الأساسيين في مجتمع الدول الصراعي، لاسيما وان هذا الشكل بتقنياته العالية غير متوفر عند جميع الفاعلين وهذا ما يعطي ارجحية لمن هو متمكن منه، والفضاء الالكتروني، معرفة، والمعرفة باتت في الوقت الحاضر تعبيراً واضحاً وصريحاً عن إمكانات القوة.


Article
The political system of United Arab Emirates
النظام السياسي لدولة الإمارات العربية المتحدة

Loading...
Loading...
Abstract

This research studies the political system of United Arab Emirates, according to its evolution and composition. It also studies its federal system, and the form of political institutions composing this system which are the executive, legislative, and judicial authorities. It tries to evaluate the federal experience in UAE, taking into considerations its positive and negative points, answering the question whether this experience reached the level of federal maturity after the death of its leader Sheikh Zayed Bin Sultan A'l Nhyan whose great leadership played a great role in the development of UAE. As federalism is an ideology before it can be a practice, we may ask if there is a parallelism between ideology and practice of federalism in UAE, especially there is a state of instability in Arab Gulf region, which may affect UAE entity in the future in case that the Arab Gulf faces the wave of the Arabian change. يتناول هذا البحث دراسة في النظام السياسي لدولة الامارات العربية المتحدة ،من حيث نشأتها وتكوينها مع دراسة النظام الفيدرالي القائم في دولة الامارات، وشكل المؤسسات السياسية المكونة لهذا النظام، والمتمثلة في السلطات الثلاث التنفيذية والتشريعية والقضائية ،مع تقييم لتجربة الفيدرالية والكونفدرالية في الامارات بإيجابياتها وسلبياتها، وهل وصلت التجربة الى مرحلة النضج الاتحادي بعد وفاة زعيمها المؤسس الشيخ "زايد بن سلطان آل نهيان"، الذي كانت لقيادته الفاعلة دوراً لما وصلت اليه الامارات اليوم ، فالفيدرالية فكر قبل ان تكون ممارسة ، فهل هناك تقارب بين الفكر والممارسة في التجربة الفيدرالية في الامارات ، ولاسيما وان هناك حالة عدم استقرار في منطقة الخليج العربي، وبالطبع الامارات جزء منها وقد يؤثر مستقبلاً على كيانها في حال تعرض دول الخليج العربي لحركة التغيير العربي والحراك الشعبي التي شهدتها دول المنطقة العربية منذ العام 2011.


Article
The crimes of genocide
جرائم الابادة الجماعية

Authors: Ziyad M. Rabe'e زياد ربيع
Pages: 95 -135
Loading...
Loading...
Abstract

The crimes of genocide are considered a new term in the international community as it appeared precisly after the second world war when Nuremberg trails principles mentioned for the first time that killing, genocide, slavery, and exile, are international crimes because they are against humanity. Moreover, the research shows how the crimes of genocide became an important case in the international law because they relate to human life from childhood till elderliness. The research concludes that international are the most dangerous crimes because they touche human’s freedom, rights, and humanity. عدت هذه الدراسة ضد الجرائم الإنسانية حديثة نسبياً على الصعيد العالمي. حيث إنها لم تظهر في شكلها الحالي إلا بعد الحرب العالمية الثانية. وذكرت لأول مرة في مبادىء محاكم نورمبرغ التي حددت الجرائم الدولية مثل القتل، والإبادة، والعبودية، والإبعاد، وأية أعمال أخرى إنسانية ضد أي شعوب مدنيين قبل وخلال الحرب، والاضطهاد الذي بني على أسباب سياسية عرقية أو دينية عندما تتخذ هذه الأعمال القمعية والإضطهادات بموجب جريمة ضد السلام أو جريمة حرب في علاقة مع تلك التصرفات. كذلك بينت الدراسة أن الإبادة الجماعية في القانون الدولي هي الموضوع الذي يهم العديد من المجتمعات، وهي الموضوع الذي له الأهمية الكبرى لأن له علاقة مع حياة الإنسان على كامل مراحلها من الطفولة للشباب. ولمرحلة الكهوله لكلا الجنسين. وأكدت الدراسة على أن الجريمة الدولية ضد الإنسان هي الأخطر لأنها تمس حرية الإنسان وحقوقه وإنسانيته، مع التطرق لأركان جريمة الإبادة الجماعية التي تتكون من الأركان المادية والمعنوية والدولية.


Article
The Role of Neo- Conservatives in Supporting Israel
دور المحافظين الجدد في دعم إسرائيل

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the role of the neo-conservatives in the United States who support Israel, since they have an influential presence and role in the American society. Moreover, because they have an effective role in the governmental institutions, especially the administration of President George W. Bush, they were able to achieve what they couldn't achieve during other administrations. Therefore, they have employed religion to support Israel which finally serves their objectives and interests. يتناول البحث الدور الذي يقوم به تيار المحافظون الجدد في الولايات المتحدة الأمريكية لتوفير الدعم الأمريكي لإسرائيل, لاسيما انهم يتمتعون بحضور وتأثير كبيرين في المجتمع الأمريكي. فضلاً عن تأثيره ونفوذه في المؤسسات الحكومية في مختلف مستوياتها, لاسيما في ادارة الرئيس جورج بوش الأبن التي حققوا فيها ما لم يحققوه في غيرها. وقد وظف هذا التيار كل امكانياته وقدراته لتحقيق أهدافه. وللأهمية التي تحظى بها الديانة المسيحية فقد أضفى هذا التيار صفة القدسية على العديد من طروحاته التي تحث وتوجب تقديم الدعم لإسرائيل. وقد تمكن من تحقيق أهدافه الى حد كبير

Table of content: volume: issue:59