جدول المحتويات

مجلة العلوم الاسلامية

ISSN: 22259732
الجامعة: الجامعة العراقية
الكلية: الشريعة
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة نصف سنوية تصدرها كلية العلوم الاسلامية / الجامعة العراقية
تاريخ اول اصدار سنة 2011
عدد الاصدارات سنوياً ( 3 )
عدد الاصدارات التي صدرت خلال الفترة بين 2011 - 2016 (14)

Loading...
معلومات الاتصال

الاعظمية -سبع ابكار-
07728046337 / اسيا
dr.raadhameed@yahoo.com
mohamed.alhajree@gmail.com
majala-islamic@hotmil.com

جدول المحتويات السنة: 2012 المجلد: 1 العدد: 5

Article
The rule of the Iraqi Housing Fund In Islamic jurisprudence
حكم صندوق الإسكان العراقي في الفقه الإسلامي

Loading...
Loading...
الخلاصة

Conclusion After the completion of this research - and thankfully - outlined the main findings and some of the proposals, which are as follows: 1. Set the legality of the loan book and the year and consensus and reasonable. 2. Loan true in every capital adjusts described and worth, and fixed in the disclosure, whether the lesbian mother of Agaymyat. 3. stipulated in the loan to be kind, not true benefits of a loan, because it is a stand-alone. 4. requires the loan to be equally well known and such, and that does not require the benefit of the lender. 5. True requirement of the loan documentation demonstrated or have the certification. It is representative of it. 6. may fulfill the requirement Bonqs which took him Almstkarz. 7. permissible for the borrower to respond to the creditor better than Astkarzh, or to guide a gift for him, unconditionally or Moatoh 8. No true-term requirement, and if the requirement repealed the requirement remains the contract is true, that it was not beneficial to the lender, although it would benefit him to spoil the corruption of the contract requirement. 9. be met by a specific amount of Almstkarz, in return for insurance on his life. Surfing for the treatment of the loan if that is strongly State law without desire Almstkarz. 10. clause on the implementation of the business legally permissible must be fulfilled. 11. clause relating to loans and debt, is like that reported by the Iraqi Housing Act in paragraph (t), is an invalid condition is not required to meet. And may be set aside requirement, the contract remains true, and the Almstkarz be keen on the performance of the specific premiums on time, so do not fall into usury. 12. may not be loaded Almstkarz wages or administrative downloads a certain percentage, such as 2%. 13. not permissible to take the Iraqi Housing Fund loan as long as the states that wages be increased by 2% and may be taken if identified those wages as much as the actual staff wages, a certain amount no more than steady increase of the loan. بعد إتمام هذا البحث – والحمد لله – أوجز أهم النتائج التي توصلت إليها وبعض المقترحات، وهي ما يأتي : 1. ثبتت مشروعية القرض بالكتاب والسنة والإجماع والمعقول . 2. يصح القرض في كل مال يضبط وصفه وقدره ، ويثبت في الذمة ، سواء أكان من المثليات أم من القيميات . 3. يشترط في القرض أن يكون عيناً ، ولا يصح قرض المنافع ، لأنها غير قائمة بذاتها . 4. يشترط في القرض أن يكون معلوم القدر والصفة ، وأن لا يشترط فيه نفع للمقرض . 5. يصح اشتراط توثيق القرض برهن أو بكتابة وإشهاد . بل هو أمر مندوب إليه . 6. يجوز الاشتراط بالوفاء بأنقص مما أخذه المستقرض . 7. يجوز للمقترض أن يرد لدائنه خيراً مما استقرضه، أو أن يهدي هدية له، بلا شرط أو مواطأة 8. لا يصح اشتراط الأجل ، وإذا شرط يلغى الشرط ويبقى العقد صحيحاً ، إن لم يكن فيه نفع للمقرض وإن كان فيه نفع له يفسد العقد بفساد الشرط . 9. يجوز استيفاء مبلغ بنسبة محددة من المستقرض ، لقاء التأمين على حياته . لأجل تمشية معاملة القرض إذا كان ذلك بقوة الدولة والقانون دون رغبة المستقرض . 10. الشرط الجزائي المتعلق بتنفيذ الأعمال جائز شرعاً يجب الوفاء به . 11. الشرط الجزائي المتعلق بالقروض والديون ، كمثل الذي أورده قانون الإسكان العراقي في الفقرة (ر) ، هو شرط فاسد لا يلزم الوفاء به . ويجوز أن يلغى الشرط ، ويبقى العقد صحيحاً ، وعلى المستقرض أن يحرص على أداء الأقساط المعينة في مواعيدها المحددة ، حتى لا يقع في الربا . 12. لا يجوز تحميل المستقرض أجور أو تحميلات إدارية بنسبة معينة كمثل 2% . 13. لا يجوز أخذ قرض صندوق الإسكان العراقي ما دام ينص على أن الأجور تكون بنسبة 2% ويجوز أخذه إذا حددت تلك الأجور بقدر أجور الموظفين العاملين الفعلية ، بمبلغ معين ثابت لا يزيد بزيادة القرض .

الكلمات الدلالية


Article
Virtual David irregularities of Imam Malik through the book (Supervising the jokes matters of dispute) in personal status (doctrinal study)
مخالفات داود الظاهري للإمام مالك من خلال كتاب (الإشراف على نكت مسائل الخلاف) في الأحوال الشخصية (دراسة فقهية)

Loading...
Loading...
الخلاصة

And include the most important findings are: 1. Marriage is the duty of the right Almsttia; because the chaste young married men and women from falling into the underworld and Ahassan them, because it involves the public interest of the Islamic nation. 2. weighted according to the majority view as the guardian in the marriage, and marriage is not the words of women, because women are less experienced and mixing with men from her guardian, in order to safeguard their rights and safeguard the dignity and interests of the investigation. 3. Prohibition of combining two sisters in intercourse with slave women because the issue related to Balfruj, and taking Balmahram first reserve in case of disagreement of the inviolability. 4. differentiate because of impotence, objection, that because it involves damage to the wife. 5. weighting lack of a divorce and a drunkard because that leads to the occurrence of adverse effects affecting his family and his children. I do not fault them. 6. lack of a divorce Altbaad. 7. Several of the nation considered Hadtan; it is a well-known, and has said the collection of the prophet shall be unanimous. 8. tipping forward to say that David virtual Alujur and snuff Kalarzaa not in prohibition, and that breastfeeding is forbidden is what was gar from breast Pfih is not. وتشتمل على أهم ما توصلت إليه من نتائج، وهي: 1- إنَّ النكاح واجب في حق المستطيع؛ لأَنَّ في الزواج إعفاف الشباب والشابات عن الوقوع في الرذيلة وإحصان لهم، ولما فيه من المصلحة العامة للامة الاسلامية. 2- ترجيح قول الجمهور القائل باعتبار الولي في النكاح، وعدم انعقاد النكاح بعبارة النساء وذلك لأَنَّ المرأة أقل خبرة ومخالطة للرجال من وليها، وذلك حفظاً لحقوقها وصونا لكرامتها وتحقيقا لمصلحتها. 3- تحريم الجمع بين الاختين في الوطء بملك اليمين لأَنَّ المسألة متعلقة بالفروج، والأخذ بالمحرم اولى عند التعارض احتياطا للحرمة. 4- التفريق بسبب العنة والاعتراض وذلك لما فيه من إلحاق الضرر بالزوجة. 5- ترجيح عدم وقوع طلاق السكران وذلك لما يترتب على وقوعه من آثار سيئة تمس اسرته واطفاله وهم لا ذنب لهم. 6- عدم وقوع طلاق التبعيض. 7- اعتبار عدة الامة حيضتان؛ لأَنَّهُ هو المشهور، وبه قال جمع من الصحابة فيكون إجماعا. 8- ترجيح قول الامام داود الظاهري في أنَّ الوجور والسعوط ليس كالرضاع في التحريم، وان الرضاع المحرم هو ما كان مصا من الثدي بفيه لا غير.

الكلمات الدلالية


Article
Book fasting Conclusion of Sheikh Tahir bin Ahmed bin Abdul Rashid Bukhari T. (542 e) - A study and investigation -
كتاب الصوم من الخلاصة للشيخ طاهر بن احمد بن عبد الرشيد البخاري ت(542ﮬ) – دراسة وتحقيق –

Loading...
Loading...
الخلاصة

Praise be to Allah, we praise Him and seek His help and Nstgfarh,ongoz Allah from the evils of ourselves and our evils ,mn Allah guides not misleading him ,omn not mislead Hadi ,oashhd that Muhammad is His slave and His Messenger, peace be upon him and machine-recognition of a lot 0 After: Of the qualities that the mountain of God Almighty upon the believers is the dream, and patience, and restraining bogs, patience, and carry the load, etc., and as fast as hardship to endure hunger and thirst for for quite some time; but where the sweetness and wage win insured the consent of God and he entered his committee, and all legislation God prescribed. slaves in which wisdom, license, it is the rule of fasting is that he feels rich pain of hunger suffered by the person deprived, whether poor or prisoners or others, and the license, the Almighty God did not make us in our tight, but our religion easy is pleased; the God permits the traveler, and pregnant and breastfeeding women not to fast if it has hurt themselves, but he said: ((the half over, good for you)) despite the fact that the month of Ramadan visit us in the year once, but signs in the hearts of Muslims make a difference, Atsafy adversaries, and converge hearts among them also ordered Lord loving, familiar, God has singled out the nation of Prophet Muhammad _saly upon him _alta touted by UN day of Resurrection this month, make for the fasting person who sincere intention to God and fasted Ramadan belief and anticipation Baba in paradise called Bab Al Rayyan enter Alsaimon Doomsday rejoicing when obtained it from this worship 0 And the importance of this issue in the lives of Muslims ,achterth as a subject to achieve a portion of the manuscript Conclusion of Tahir bin Ahmed bin Abdul Rashid Bukhari mercy of Allah and adjourned by the dust that submerged thousands of years my work has been divided into two sections, namely section and section Aldrase, Almhakq,oma section is subject to the school two :- first chapter -hyah author; Chapter II - study of the book 0 Section investigator: Book of Lent [is] comprised of seven chapters

الكلمات الدلالية


Article
Seize power by force between theory In fact,
الاستيلاء على السلطة بالقوة بين النظرية والواقع

Loading...
Loading...
الخلاصة

Praise be to God, who guided slaves to the straight path, and prayers and peace be sent as a mercy to the worlds, and his family and his family and him. These are the most important findings in this research: 1) The way to seize power Balgelbh, oppression or force or to other Titles emergency happened outside the legitimate government contexts approved by the Sunnis. 2) The scholars differed from the position to seize power by force on three opinions, Josha each other, and prevent others, and Josha third team as submission to the inevitable, and to ward off mesmerized, but walk the affairs of the Muslims. 3) Scientists bases in the judgment has put the two documents to the caliphate experience; but different forms of government that followed the caliphate which often do not have the conditions of Imam Al-Rashed, it is the abuse of these conditions apply to thin foreigner rule holds the rule of Muslims, Arabs, and his treatment is like Caliphs - may Allah be pleased with them -. 4) The ruling regimes in the Arab countries in the twentieth century and the subsequent rarely correspond with Bill standards, though the owners or defend them seek to apply the legal controls on them, and prevented them out even though they had seized power oppression. 5) The best way is in the light of the prevailing international situation is fair elections (with the reservation) is a viable alternative, though Hasa assume power in special circumstances, it must be sanctioned by the citizens without pressure or restrictions. الحمد لله الذي هدى عباده إلى سواء السبيل ، والصلاة والسلام على المبعوث رحمةً للعالمين ، وعلى آله وصحبه وسلم . فهذه أهم النتائج التي توصلت إليها في هذا البحث : 1) إن طريقة الاستيلاء على الحكم بالغلبة والقهر أو بالقوة أو بغيرها من المسميات حدث طارئ خارج عن سياقات الحكم الشرعية التي أقرها أهل السنة . 2) اختلف العلماء في الموقف من الاستيلاء على الحكم بالقوة على ثلاثة أقوال ، جوزها بعضهم ، ومنعها اخرون ، وجوزها فريق ثالث رضوخاً للأمر الواقع ، ودرءاً للفتن ، ولتمشية أحوال المسلمين . 3) لقد وضع العلماء قواعدهم في الحكم مستندين إلى تجربة الخلافة الراشدة ؛ لكن أشكال الحكم المختلفة التي تلت الخلافة الراشدة لا تتوافر فيها في الغالب شروط الإمام الراشد ، فمن التعسف تطبيق هذه الشروط على حكم رقيق أعجمي تتولي حكم العرب المسلمين ، ومعاملته بمنزلة الخلفاء الراشدين – رضي الله تعالى عنهم - . 4) إن أنظمة الحكم في البلاد العربية في القرن العشرين وما تلاها يندر أن تتوافق مع المعايير الشرعة ، وإن أصحابها أو من يدافع عنهم يسعون إلى تطبيق الضوابط الشرعية عليهم ، ويمنعون الخروج عليهم مع أنهم استولوا على السلطة بالقهر . 5) إن الطريقة الأمثل حالياً في ضوء الأوضاع الدولية السائدة هي الانتخابات النزيهة ( مع التحفظ عليها ) فهي البديل المتاح ، وإن حصا استلام الحكم في ظروف خاصة ، فيجب أن يجاز من المواطنين من دون ضغوط أو قيود .

الكلمات الدلالية


Article
The achievement of the Book of Faith from the book collector Alamadmrat problems and a brief explanation of El Kaddouri
تحقيق من كتاب الأيمان من كتاب جامع المضمرات والمشكلات شرح مختصر القدوري

Loading...
Loading...
الخلاصة

I ask God "Almighty" to be hyped as I have done from the service of this great travel, what was in the right, it is preferred to God who made science evidence to reach it, and it was where the lapses it myself and the devil, and Hasbi I envisaged the right thing, then this effort widow and the product of a novice .... I ask God to guide and Rashad to gain happiness in this world and on recycled. And Praise be to Allah, and Allah bless our Prophet Muhammad and his family and him. أسأل الله "عز وجل" أن أكون وفقت فيما قمت به من خدمة لهذا السفر العظيم، فما كان فيها من صواب فمن فضل الله تعالى الذي جعل العلم دليلاً للوصول إليه، وما كان فيها من هفوات فمن نفسي ومن الشيطان، وحسبي أني توخيت الصواب، فهذا جهد المقل ونتاج المبتدئ.... أسأل الله الهداية والرشاد لنيل السعّادة في الدّنيا ويوم المعاد. وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم.

الكلمات الدلالية


Article
The provisions of the phone (mobile) relating to the mosque and praying in Islamic jurisprudence
أحكام الهاتف(المحمول) المتعلقة بالمسجد والصلاة في الفقه الإسلامي

المؤلفون: MD Haidar Jabbar Mahmood م.د. حيدر جبار محمود
الصفحات: 295-365
Loading...
Loading...
الخلاصة

Conclusion Praise be to God, which pleased me in writing this paper, it has been reached through which to draw conclusions, Osgelha as follows: 1. inclusion of Islamic jurisprudence, all that people need at all, there is no accident, but her rule in Islamic law, in all hurricane-country conditions, because the meanings contained in the law that covers all the incidents and set by the Day of Resurrection, we have seen what the question in the phone only and it has a rule in Islamic jurisprudence. 2. medically proven that the use of mobile medical benefits and disadvantages. 3. that the rule is permitted to use the phone unless it is used in things forbidden. 4. passport storing the Koran in the mobile phone, and it does not have the rule of the Koran unless something from the Koran does not appear on the screen, and may be touched without the purity of the presence of barrier. 5. distaste developments in the prayer movements because of the connecting rod, which were not to extinguish the tone obligatory to pay for harm. 6. permissible to use musical tones to alert contact or when to wait, but it must be taken into account in the mosques, so do not get jammed on people. And that the correct passport imaging both types of photography and video; but the phone fit on romance and pornographic images is forbidden. الحمد لله الذي يسر لي كتابة هذا البحث، وقد توصلت من خلاله إلى استنتاجات، أسجلها كالآتي: 1. شمول الفقه الإسلامي لكل ما يحتاجه الناس على الإطلاق، فما من حادثة إلاّ ولها حكم في الشريعة الإسلامية، وذلك في جميع الأعصار والأقطار والأحوال، لأن المعاني التي تضمنتها الشريعة تعمّ جميع الحوادث وتسعها إلى يوم القيامة، فقد رأينا ما من مسألة في الهاتف إلا ولها حكم في الفقه الإسلامي. 2. ثبت طبيا أن لأستعمال الهاتف المحمول منافع و مضار طبية . 3. أنّ حكم استخدام الهاتف الإباحة ما لم يستعمل في الأمور المحرمة. 4. جواز تخزين القرآن في الهاتف المحمـول, وأنه ليس له حكم المصحف ما لم يظهـر شيء من القـرآن على الشاشة, ويجوز مسه بغير طهارة لوجود الحائل. 5. كراهة الحركات الحاصلة في الصلاة بسبب ورود الاتصال, ما لم تكن لإطفاء النغمة فتجب لدفع الأذى. 6. جواز استعمال النغمات الموسيقية في تنبيه الاتصال أو عند الانتظار، ولكن يجب مراعاته ذلك في المساجد حتى لا يحصل التشويش على الناس. وأن الراجح جواز التصوير بنوعيه الفوتوغرافي والفيديو؛ لكن احتواء الهاتف على الصور الغرامية والخلاعية أمر محرم .

الكلمات الدلالية


Article
Retainer antagonism in Islamic jurisprudence
التوكيل بالخصومة في الفقه الإسلامي

Loading...
Loading...
الخلاصة

Firstly and foremost, peace and blessings be upon our Prophet Muhammad and his family and him. After the completion of the writing of this research were drawn different results, is included among the most important of the following: 1. The origin of illegal acts carried out by the man himself, but that does not prevent that assigns someone else to do it on his behalf, especially since interest to advocate that people Mtfawton in their talents and abilities. 2. Representation in Litigation Astnabp is permissible to act like him in defending others from the right that his intervention prosecution case life of a judge. 3. The legality of the agency antagonism than is indicated by the Quran and Sunnah and effects. 4. The provisions of the scholars of Islamic law attorney antagonism had organized in a manner not seen before when we find others came interpretations varied and accurate address to the minutest details about them. 5. Passport Agency to take an antagonism career. الحمد لله أولا وآخرا، والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم. بعد إكمال كتابة هذا البحث استخلصت نتائج شتى، أدرج فيما يأتي أهمها: 1. إن الأصل في التصرفات الشرعية ان يقوم بها الإنسان نفسه ، إلا ان ذلك لا يمنع ان يوكل غيره للقيام بها نيابة عنه لا سيما وان المصلحة داعية إلى ذلك والناس متفاوتون في مواهبهم وقدراتهم . 2. التوكيل في الخصومة هو إستنابة جائز التصرف مثله في مدافعة غيره عن حقه الذي تدخله النيابة حال الحياة لدى قاض. 3. مشروعية الوكالة بالخصومة مما دل عليه الكتاب والسنة والآثار . 4. إن فقهاء الشريعة الإسلامية قد نظموا أحكام التوكيل بالخصومة على نحو لا نجد له مثيل عند غيرهم فجاءت اجتهادات متنوعة ودقيقة تتطرق لأدق التفاصيل المتعلقة بها . 5. جواز اتخاذ الوكالة بالخصومة مهنة .

الكلمات الدلالية


Article
Imamate priority in prayer doctrinal comparative study
أولوية الإمامة في الصلاة دراسة فقهية مقارنة

المؤلفون: MM Samir Sobhi Khaddabkhc م.م. سمير صبحي خدابخش
الصفحات: 405-437
Loading...
Loading...
الخلاصة

Praise be to God, prayer and peace be upon the master of creation Prophet Muhammad  and his family and companions and the peace and recognition of a lot, and after: I have been with God's help in writing a research modest "priority Imamate in prayer." The purpose of the research writing is what I saw in the houses of God mosques that many of those who leads the congregation imam conditions of leadership does not apply to him it is either to be memorized but lacks adjust the recitation he often falls in it calls the people of this art melodic hidden mean by mistakes in the recitation of the Koran, where the exits and the qualities of the letters or tidal or slurring or manifestation or Alaqlab or other than the imam should not overlook. Or it may be maintained and officers of recitation is that he lacks a good voice, which commanded the Prophet  through the chatter that we have mentioned in place of the research presented in your hands There is no doubt that the imam her great reward when the Almighty God; however, it should be noted that imamate to others he is the guarantor of him; that is what happened to Imam Valojr for Matmin him and for him, and if he sinned forward in Imamth worshipers Guilt endures is alone and not on Almatmin doing nothing In addition, the keenness of the conditions of leadership in front of him people do not apply to them in prayer and they do not know it's charm because of the honor and the presidency, so that may have been requested such as requesting States and the UAE which is the will of the height in the ground, and this is harmful to religion as it is in it is guidance, in the case of Almchahh and the multiplicity of leads in one mosque, and do not compromise each other, we resort to a trade-off between them. الحمد لله والصلاة والسلام على سيد الخلق سيدنا محمد  وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا ، وبعد: لقد تم بعون الله تعالى كتابة بحثي المتواضع "اولوية الامامة في الصلاة" وكان الغرض من كتابة البحث هو ما رايته في بيوت الله المساجد ان كثيرا ممن يتقدم المصلين إماما لا تنطبق عليه شروط الإمامة فهو إما ان يكون حافظا لكنه يفتقر الى ضبط التلاوة ويقع كثيرا فيما يسميه اهل هذا الفن باللحن الخفي ونعني به اخطاء في تلاوته للقران من حيث المخارج والصفات للحروف او المد او الادغام او الإظهار او الإقلاب او غيره مما ينبغي للإمام ألا يغفل عنه. او قد يكون حافظا وضابطا للتلاوة غير انه يفتقر لحسن الصوت وهو ما امر به النبي  من خلال الاحاديث التي ذكرناها في موضعها من البحث المقدم بين ايديكم لا شك ان امامة المصلين لها من الاجر العظيم عند الله تبارك وتعالى ؛ غير انه ينبغي عليه التنبه انه بإمامته لغيره فهو ضامن له ؛ اي ان ما اصاب الامام فالأجر للمؤتمين به وله ، واذا ما اخطأ الامام في امامته للمصلين فالذنب يتحمله هو وحده وليس على المؤتمين به من شيء يضاف الى ذلك حرص من لا تنطبق عليهم شروط الامامة امامة الناس في الصلاة وهم لا يعلمون انها فتنة لما فيها من الشرف والرئاسة ، حتى ربما كان طلبها مثل طلب الولايات والإمارات الذي هو من إرادة العلو في الأرض ، وهذا مضر بالدين إذ الأمر فيه أمر إرشاد ، ففي حالة المشاحة وتعدد من يتقدم لها في المسجد الواحد ، وعدم تنازل بعضهم لبعض ، نلجأ للمفاضلة بينهم.

الكلمات الدلالية


Article
Provisions of dhimmis in retribution In Islamic jurisprudence
أحكام أهل الذمة في القصاص في الفقه الإسلامي

المؤلفون: MM Haidar Sami Abdul م.م. حيدر سامي عبد
الصفحات: 438-465
Loading...
Loading...
الخلاصة

In conclusion reached on the results can be outlined as follows: 1. What is meant by the people of disclosure Almaahidon of the book of the Jews and the Christians, and was Mjriham Kalmjus in the Islamic state who give a covenant with him feel safe on their money, and display and religion. 2. unanimously agreed on the necessity of retribution on the dhimmi if a Muslim was killed, intentionally or dhimmi, and agreed on the necessity of parental dhimmi in the capital, though not his money on Aaqlth if a Muslim was killed, or dhimmi error. 3. The scholars differed in the Muslim rule if there are two views to kill dhimmi, first: Do not take revenge from the Muslim edematous, and the second: truncates it. 4. scholars differed in Alzmi rule if attacked felony without restraint on the Muslim, or edematous deliberately to two views: First, take revenge from dhimmi for a Muslim and edematous, and the second: do not take revenge for a Muslim due to the lack of similar, but should be blood money, and take revenge for invective. The error in the obligatory parental whether the victim is a Muslim, or a dhimmi. 5. scholars differed in the rule of the Muslim if attacked edematous felony without restraint to deliberately there are two views: First, do not take revenge from the Muslim dhimmi; not to reward them, and the second: take revenge from the Muslim dhimmi. As they agreed on the necessity of blood money in error. وفي الختام توصلت إلى نتائج يمكن أن أوجزها بما يأتي: 1- إن المقصود بأهل الذمة المعاهدون من أهل الكتاب اليهود والنصارى، ومن جرى مجراهم كالمجوس في الدولة الإسلامية الذين يعطون عهداً لها يأمنون به على مالهم وعرضهم ودينهم. 2- اتفق الفقهاء على وجوب القصاص على الذمي إذا قتل مسلماً، أو ذمياً عمداً، واتفقوا على وجوب الدية في مال الذمي، وإن لم يكن له مال على عاقلته إذا قتل مسلماً، أو ذمياً خطأً. 3- اختلف الفقهاء في حكم المسلم اذا قتل ذمياً الى قولين، الاول: لا يقتص من المسلم للذمي، و الثاني: يقتص منه. 4- اختلف الفقهاء في حكم الذمي إذا اعتدى بجناية فيما دون النفس على مسلم، أو على ذمي عمداً إلى قولين، الأول: يقتص من الذمي للمسلم وللذمي، والثاني: لا يقتص للمسلم بحجة عدم المماثلة، و لكن تجب الدية، ويقتص للذمي. وأما في الخطأ فتجب الدية سواء أكان المعتدى عليه مسلماً، أو ذمياً. 5- اختلف الفقهاء في حكم المسلم اذا اعتدى على ذمي بجناية فيما دون النفس عمداً الى قولين، الاول: لا يقتص من المسلم للذمي؛ لعدم المكافأة بينهما، و الثاني: يقتص من المسلم للذمي. فيما اتفقوا على وجوب الدية في الخطأً.

الكلمات الدلالية


Article
Clothing verses in the Koran Objective study
آيات الملبس في القرآن الكريم دراسة موضوعية

Loading...
Loading...
الخلاصة

We can see from the above study: First: That God created humans all the reasons for a decent living, and enabled him land sought in the paths thereof and take the riches of Virtue, has mentioned the Quran that justified reasons for judgments at times and outline it another time, let him of grace Almighty (clothing), who Akram man do in order to safeguard their dignity, and prevent him from symptoms of life. Second: The clothing is all that wears clothes, a public word include a lot of species and varieties. Third: Male Koran general types of clothing which is represented by (b dress, dresses, jacket) and each of the word special significance wanted Quranic text. Fourth: Male Koran special clothing types and is represented by (T-shirts, robes and veil, and Alsrabil, silk), and each of these words meaning intended does not solve the other place or fulfill its purpose. Fifth: the Koran did not mention all sorts of clothing, but was limited to some of them wanted to rule the Almighty God. Finally, we ask Him to help and guide and Praise be to Allah, the Lord of the worlds. يتبين لنا مما تقدم من دراسة : أولا : إن الله تعالى هيأ للانسان كل أسباب العيش الكريم ، ومكّن له الأرض يسعى في مناكبها ويأخذ من خيراتها بالمعروف ، وقد ذكر القرآن الكريم ذلك معللا أسباب الأحكام حينا ومجملا ذلك حينا آخر فكانه من نعمه تعالى (الملبس) الذي أكرم الانسان به حفظا لكرامته ، ووقاية له من عوارض الحياة. ثانيا : الملبس هو كل ما يلبس من الثياب ، وهي لفظة عامة تشمل الكثير من الأنواع والأصناف . ثالثا : ذكر القرآن أنواعا عامة للملبس وهي المتمثلة بـ ( اللباس ، والثياب ، والدثار ) ولكل لفظة دلالة خاصة أرادها النص القرآني. رابعا : ذكر القرآن أنواعا خاصة للملبس وهي المتمثلة بـ (القميص ، والجلباب ، والخمار ، والسرابيل ، والحرير ) ، ولكل من هذه الألفاظ معنى يراد به لا يحل غيره مكانه أو يفي بغرضه. خامسا : لم يذكر القرآن كل أنواع الملبس إنما اقتصر على البعض منها لحكم أرادها الله تعالى. ختاما نسأله تعالى التوفيق والسداد وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين.

الكلمات الدلالية


Article
Alksamh when the tap and its impact on blood
القسامة عند الحنفية وأثرها في الدماء

المؤلفون: Dr.. Amer Khamis Valley د. عامر خميس وادي
الصفحات: 489-522
Loading...
Loading...
الخلاصة

After the completion of this research can be summarized the most important findings: • The Alksamh when the tap is going according to the general rules of litigation and is not wasted blood, was killed in a place where people live. • The best definition of the aliquot as faith divides the people of the locality or the house found her dead by surgery or after a beating or strangulation and does not know who killed him is divided fifty men of the people of the camp, God what killed him nor knew his killer. • rule Alksamh with the blood money to the people of the camp is obligatory in the dead did not know his killer enjoined Alksamh to hope that the killer appears this way Vikhals an offender if the offender appeared and it is obligatory blood money they maintain blood slain for wastage. • The Alksamh which passed by the Islam of the issues existing in ignorance originally. • The reason Alksamh parental negligence is the victory of the people of the camp. • The Alksamh of the strips to be slain by the impact of the murder and heard from the nearest locality and that the claims parents murdered and did not know his killer. • The Alksamh is not a way to prove murder, but a means to pay for suspicion of murder for the people of the camp. • The result Alksamh payment of blood money, whether the killer knew or not, and whatever the type of intentional homicide or wrong. بعد إتمام هذا البحث يمكن أن أوجز أهم النتائج التي توصلت اليها:  إن القسامة عند الحنفية تسير وفق القواعد العامة للدعاوى وهي لا تهدر دما قتل في مكان يعيش فيه الناس.  إن افضل تعريف للقسامة بأنها أيمان يقسم بها أهل محلة أو دار وجد بها قتيل به جراحة أو اثر أو ضرب أو خنق ولا يعلم من قتله يقسم خمسون رجلا من أهل المحلة بالله ما قتلته ولا علمت له قاتلا.  حكم القسامة مع الدية على أهل المحلة الوجوب في قتيل لم يعلم قاتله فأوجب القسامة لرجاء أن يظهر القاتل بهذا الطريق فيتخلص غير الجاني إذا ظهر الجاني واوجب الدية عليهم صيانة لدم المقتول عن الهدر.  إن القسامة مما اقره الاسلام من القضايا الموجودة في الجاهلية اصلا.  إن سبب القسامة والدية هو التقصير في النصرة من اهل المحلة.  إن من شرائط القسامة أن يكون القتيل به اثر لقتل وأن يسمع من اقرب محلة وأن يدعي اولياء المقتول وأن لا يعلم قاتله.  إن القسامة ليست وسيلة لإثبات القتل وإنما هي وسيلة لدفع شبهة القتل عن اهل المحلة.  إن نتيجة القسامة دفع الدية سواءً علم القاتل ام لا، وأيا كان نوع القتل عمدا ام خطأً.

الكلمات الدلالية


Article
Interval and installation Quranic Study in Surah
الفاصلة والتركيب القرآني دراسة في سورة المائدة

Loading...
Loading...
الخلاصة

The Quran is miraculous in its content, which is miraculous in his style and methods of the Koran miracle and Trakiph creative words that sealed his verses which spacers. 2. received interval Koranic study and great attention from scientists veterans more than modernists. 3. come interval Quranic verses proportionate to the subject, and that most of the breaks Surah ends and the letters Noon Meem. 4. Research has shown that Al-table brought together the meaning and context of the Qur'an and the Quranic fit interval. 5. varied in the interval between the Holy Koran and the voice of a character and a certain formula and certain sentences and words or installation Ootkirar Outrakab. 6. The Holy Koran is characterized by distinct stylistic characteristics showed the importance of separation 1- القرآن الكريم هو معجز في مضمونه وهو معجز في اسلوبة ومن أساليب القرآن المعجزة وتراكيبه المبدعة الكلمات التي تختم به آياته وهي الفواصل0 2- لقيت الفاصلة القرآنية دراسةً وإهتماماً كبيراً من العلماء القدامى أكثر من المحدثين0 3- تأتي الفاصلة القرآنية متناسبة مع موضوع الآيات ، وأنَّ اغلب فواصل سورة المائدة تنتهي بحرفي النون والميم 0 4- اظهر البحث أنَّ سورة المائدة جمعت بين المعنى والسياق القرآني وتناسب الفاصلة القرآنية0 5- تنوعت الفاصلة في سورة المائدة بين حرف وصوت وصيغة معينة وكلمة معينة وجمل أو تركيب أوتكرار أوتراكيب 0 6- إنَّ سورةَ المائدة تتميز بخصائص اسلوبية متميزة أظهرت أهمية الفاصلة

الكلمات الدلالية


Article
Orphan funds in the Koran Objective study
أموال اليتيم في القران الكريم دراسة موضوعية

المؤلفون: Dr.. Amar ruled Farhan د. عمار حكمت فرحان
الصفحات: 540-569
Loading...
Loading...
الخلاصة

At the end of this blessed round in this important topic (money orphan in the Koran), we can say that the Qur'an gave an orphan importance of a rare, Vlletem in the Koran the protection on several fronts, social protection, was to urge the Koran for community members to note that aspects moral to deal with, not the Koran Andhzh protection only standing, but went beyond it when it was assumed that the orphan's money he inherited from one, he put the Koran laws and regulations to protect the money, and my style persuasion and intimidation to impose the Koran style of reward and punishment to protect the money. Koran also assumed that the orphan did not inherit money from one or that what he inherited money is not enough, dedicate his imposed resources sometimes the community to meet the needs of this orphan, and that that indicates anything, it indicates the importance of this element in society and the need to do all it takes. It is the findings of this research show that the Koran protects money orphan even from himself an orphan not entrust it only after reaching adulthood, as indicated Quranic verses precious Elián meant eating Virtue: either eating for Alajrh_ola entitled to eat infringement and eat more than they eat Alaje_ao eating for religion. In conclusion, I ask God Almighty to help us and appoints all communities to serve the orphan and do what needs At that satisfaction of God in the afterlife, and Salah communities in the world. And pray God, blessings and peace on the model of orphans Mohammed bin Abdullah and his family and his family and him. وفي ختام هذه الجولة المباركة في هذا الموضوع المهم (اموال اليتيم في القران الكريم)، نستطيع القول بان القران الكريم اعطى لليتيم اهمية قل نظيرها، فلليتيم في القران الكريم حماية على عدة اصعدة، حماية اجتماعية، تمثلت في حث القران الكريم لافراد المجتمع على مراعات الجوانب المعنوية في التعامل معه، ولم يقف القران الكريم عندهذه الحماية فقط، بل ذهب الى ابعد من ذلك عندما افترض ان لليتيم اموال ورثها عن احد، فوضع القران الكريم القوانين والتعليمات لحماية هذه الاموال، وبأسلوبي الترغيب والترهيب فرض القران الكريم اسلوب الثواب والعقاب لحماية هذه الاموال. كما افترض القران الكريم ان اليتيم لم يرث مالا من احد او ان ما ورثه من مال لا يكفيه، فخصص له موارد مفروضة في بعض الاحيان على المجتمع ليسد حاجة هذا اليتيم، وهذا ان دل على شيئ فانما يدل على اهمية هذا العنصر في المجتمع وعلى ضرورة القيام بكل ما يحتاجه. ومن النتائج التي توصلت اليها من خلال هذا البحث ان القران الكريم يحمي اموال اليتيم حتى من اليتيم نفسه فلا يسلمها له الا بعد بلوغه الرشد، كما اشارت الايات القرانية الكريمة الىان المقصود بالاكل بالمعروف:اما الاكل على سبيل الاجرة_ولا يحق للاكل التعدي واكل اكثر مما ياكل الاجير_او الاكل على سبيل الدين. وختاما اسأل الله عز وجل ان يعيننا ويعين كل المجتمعات على خدمة اليتيم والقيام بما يحتاجه ففي ذلك رضا الله تعالى في الاخرة، وصلاح المجتمعات في الدنيا. وصلي اللهم وسلم وبارك على قدوة الايتام محمد بن عبدالله وعلى اله وصحبه وسلم.

الكلمات الدلالية


Article
Caliph Omar bin al-Khattab messages (may Allah be pleased with him) To Companion Abu Obaida (may Allah be pleased with him)
رسائل الخليفة عمر بن الخطاب (رضي الله عنه) إلى الصحابي أبو عبيدة عامر بن الجراح (رضي الله عنه)

Loading...
Loading...
الخلاصة

After the search is completed with the help of God, the researcher to the most important the following results: 1 message is an important means of expression and delivery of private at that point that the messages were the only means of delivering the news information. 2. absolute obedience to the leader of Abu Obeida Amer bin surgeon. Per recommendations and orders of Caliph Omar ibn al-Khattab (may Allah be pleased with him). This shows that the Islamic education of such men within the confines of Islam and under the banner of the Prophet (peace be upon him). 3. Messages Caliph Omar ibn al-Khattab (may Allah be pleased with him) to Abu Abeida (may Allah be pleased with him) included the following: A advice and guidance messages, legitimate and proper method in the consolation. (B) necessary to win the battles and military plans, and this is what happened. C doctrinal matters crisis in many problems that occur in the battles, such as the distribution of the spoils, and the exploitation of land and others. (D) to urge patience and perseverance until the final victory for the sake of religion. 4. Thanks to this Klh.thakq Murad Caliph Umar (may Allah be pleased with him) and widened the scope of the Islamic state. Especially in the Levant. بعد أكمال البحث بعون الله تعالى توصل الباحث إلى أهم النتائج الآتية: 1ـ الرسالة وسيلة مهمة للتعبير عن الرأي وإيصال المعلومة خاصة في تلك المرحلة التي كانت الرسائل الوسيلة الوحيدة لإيصال الخبر. 2- الطاعة المطلقة للقائد أبي عبيدة عامر بن الجراح. لكل توصيات وأوامر الخليفة عمر بن الخطاب (رضي الله عنه). وهذا يدل على التربية الإسلامية لمثل هؤلاء الرجال في كنف الإسلام وتحت راية الرسول (صلى الله عليه وسلم) . 3- رسائل الخليفة عمر بن الخطاب (رضي الله عنه) إلى أبي عبيدة بن الجراح (رضي الله عنه) تضمنت ما يأتي: أ‌- رسائل نصح و إرشاد ، والأسلوب الشرعي الصحيح في التعزية. ب‌- الخطط العسكرية اللازمة للإنتصار في المعارك ، وهذا ما حصل. ج- المسائل الفقهية الأزمة في كثير الإشكالات التي تحدث في المعارك ، مثل توزيع الغنائم ، واستغلال الأراضي وغيرها. د- الحث على الصبر والمثابرة حتى النصر النهائي في سبيل الدين . 4- بفضل هذا كله.تحقق مراد الخليفة عمر(رضي الله عنه) واتسعت رقعة الدولة الإسلامية. خاصة في بلاد الشام.

الكلمات الدلالية

جدول المحتويات السنة: المجلد: العدد: