جدول المحتويات

مجلة العلوم الاسلامية

ISSN: 22259732
الجامعة: الجامعة العراقية
الكلية: الشريعة
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة نصف سنوية تصدرها كلية العلوم الاسلامية / الجامعة العراقية
تاريخ اول اصدار سنة 2011
عدد الاصدارات سنوياً ( 3 )
عدد الاصدارات التي صدرت خلال الفترة بين 2011 - 2016 (14)

Loading...
معلومات الاتصال

الاعظمية -سبع ابكار-
07728046337 / اسيا
dr.raadhameed@yahoo.com
mohamed.alhajree@gmail.com
majala-islamic@hotmil.com

جدول المحتويات السنة: 2013 المجلد: 1 العدد: 6

Article
THE JURISPRUDENTIAL EXPOSITION AND IT’S CONNECTION WITH THE SCIENCE OF ORIGINS OF JURISPRUDENCE FOUNDATIONAL , EXTRAPOLATORY , AND ANALYTICAL STUDY
التخريج الأصولي وصلته بعلم أصول الفقه دراسة تأصيلية استقرائية تحليلية

Loading...
Loading...
الخلاصة

- The word ALTAKHREEG has many meanings, and the most important is: to come out of thing, to appear, the difference between two colour, the combination between two opposite things ,the learning, the refinemen, to give reason, the correction, and the extraction which means the elicitation. - ALTAKHREEG at the jurisprudents is the art of showing the way which the extrapolator follows in order to clarify the base of OSOUL to check his own opinion about any issue - There are several types of ALTAKHTEEG, the most important is: expose the branches to the origins, expose the origins from origins, expose the origins from branches, expose the branches from origins, and expose the origins to the branchs. - The tight relation between ALTAKHREEG and THE ORIGINS OF FIQI'H becomes obviously that: ALTAKHREEG is an art, through it could be join the origins to the brabches as if ring which joins both ends together, or the trunk of tree in which the branches join to the tree from the top. -In view of importance of this art, and for the needs of students, there are so many writings has been written practically, foundationally, and analytically. بعد أن منّ الله عليَّ ووفقني لاكمال هذا البحث، أود أن ألخص فيه أهم ما حصلت عليه من النتائج التي توصلت إليها وهي على النحو الآتي: • أن المراد بالتخريج في اللغة أكثر من معنى، وأهمها: النفاذ من الشيء والظهور، وبمعنى اختلاف لونيين، أو الجمع بين شيئين متضادين، وبمعنى التعلم والتأديب، والتعليل والتوجيه، والاستخراج موضوع بمعنى الاستنباط. • التخريج عند الأصوليين: الفن الذي يبيّن الطريقة التي يسلكها المُستنبط من مجموعة الطرق لبيان القاعدة الأصولية التي ضبط بها الفقيه أحكامه أو الحكم لمسألة ما على أصوله. • للتخريج الأصولي أنواع(طرق) من أهمها: تخريج الفروع على الأصول، وتخريج الأصول من الأصول، وتخريج الأصول من الفروع، وتخريج الفروع من الأصول، وتخريج الفروع على الفروع. • تتضح العلاقة الوثيقة بين علم أصول الفقه ، والتخريج الأصولي ؛ بأن التخريج فن يُتمكن من خلاله ربط الفروع بالأصول فهو كالحلقة الرابطة التي يستدل من خلالها على الطرف الآخر، أو كالساق في الشجرة تتصل بها من الأعلى الفروع وهي مستندة الى الجذور. • لأهمية هذا الفن ولحاجة طلاب العلم له كثرت الكتابة فيه تطبيقاً وتأصيلاً وتحليلاً.

الكلمات الدلالية


Article
The prince (KHUHTOBA IBN SHABEEB ALTAE'E) and his influence in establish the ABBASiANSTATE
الأمير قحطبة بن شبيب الطائي وأثره في قيام الدولة العباسية

Loading...
Loading...
الخلاصة

-After this round through these combative pages between two arabic struggled forces:AMAWI and of these: leaders had built the glory of ABBASI victory on an AMAWI state,as the victory doesnt record in name of ruler or governer, but the soldiers and armies whom have the main role to achieve the victory and get the target they look to. The prince (QUHTOBA IBN SHABEEB ALTAE'E) had played a remarkable role as he was one of the famous leaders whom contributed of building the ABBASIAN mission in it's secret period, and the financial responsible and organizer, and how was moving across the remote areas to collect monies of ONE-FIFTH of ZAKAT.He was holding those moneis undercover to put it between hands of "MUHAMMED IBN ALI ALABBASI" imam of the abbsian missionary, and after that to his son "IMAM IBRAHEEM" to spend it on the main principle of abbasian misssion. in addition to that, he was the secretary of IMAM MUHAMMED and his IMAM IBRAHEEM,in the same time he was a great military leader in the battles of abbasian revolution againts their enemies THE AMAWI STATE and it's supi,and the brais who put plans, and enter battles by himself.by these examples he show us the military mentality which charactarized the old arabian gladeiator whom enthe old arabian gladeiator whom enters the battlles bes bes by himsely himself and pf and puts the planning then excutes it to surn armies under his leadership was young,strong, joind togetherormaconf tightly,supportable,conformable,available for it all elements of victory especially the good plannig, the intellegence of leadrship, the contineous cordination between the battle-fields and the coscription in ALKUFA and KHURASAN.and theconfidence of his leaders in his combative instructions and follow itprecisely. So that,the prince (QUHTOBA IBN SHABEEB ALTAE'E) honestly was the one who had put the basics of the ABBASI state and it' skhaliphate.

الكلمات الدلالية


Article
THE TERM OF COMPERATIVE EXPOSITION THE ORIGINATION, THE IMPORTANCE, AND THE EFFORTS OF SCHOLARS ON IT A RESEARCH UNSHEATHED FROM A DISSERTATION, SUPERVISED BY THE OWNER OF UPGRADE
مفهوم التفسير المقارن نشأته واهميته وجهود العلماء فيه بحث مستل من اطروحة دكتوراه باشراف صاحب الترقية

Loading...
Loading...
الخلاصة

1.The comparative exposition is a long topic,and it's not easy enough to contain it in this research, but needs an independent research to discus it's issues,and it's fair enough for me to ope it and remark to the headlins of some issues. 2. We know well that, this type of exposition is new in our present time,but it's existence amng the jurisprudents as a scientific term doesn't known well,so it is necessary to signalize it an put rules or it. This what i clarified and signalized it according to wha i have founded in researching and extrapolation in order to give it a specified definiton,cause it takes care of sayings of jurisprudentan and his method.in addition to that, the origin of the word is a point of discussion and argument languagily, but i showed the opinions which i have fouded and gave my opinion which Jurisprudential academy in Kairo had admited it's rightness.but the point of argument is to give the absolute term originally on stabilitive not on comperative. 3.A group of types to explain the QURAN taste had appeared to dal with,wether it is totaly, analytically,or subjectively in order to reveal it in a perfect image to expose this huge great of HOLY QURAN. 4.The origins of comperative exposition had appeared since the first prophet age,and then the cmpanians age,and then,and then,to witness the stories of struggle among the scolars of the nation in past and in present time,and it is existed in their writing, and they refered to it in their preludes inspite of it's appearance in theoretical studies at the begining of last century. 5.The study showed that THE HOLY QURAN is a huge cabnit of all sciences and applicability arts,so the comperative researchr should realize this point and know well how yo deal with it without neglect any science or art,this which stimulates me to write a full section which vstigate the conection between these sciences and arts with comperative exposition. 6.ALSHAREA'A doesn't prohibits the diference in exposition,and this leads to plying and forethought but within limits and conditions,and this job is the speciality of the comparator,and he couldn't specifies his path without realize it's two types:the varietal and the oppositive. 7.The comperative exposition ends with preference,but there is must be mechanism which the comperative rsearcher depends on it in order to to follow the methodical steps to study the verses of QURAN which have the variances between expositors,and put a method through practical and scientifical steps supported with applied examples. 8.Continuing the comperative exposition the general direction,and study many issues which connected with expostion of the HOLY QURANand it's sciences inductively.It's known well that the past studies about the methods of expositors and their opinions doesn't complete,which open a wide field of comperative exposition, which based on gathering, criticizing,and comparing. 9. Assembling some results which the expositors presented to ease understanding THE HOLY QURAN,and stand against alot of traditional opinions about exposition of THE HOLY QURAN and give the satisfactory Replacements about these opinios in order to serve and stick up for THE QURAN TEXT. ليس البحث في مثل هذا الموضوع بالأمر اليسير، لحداثته وندرة مصادره التي تبحث في دراسته بشكل متكامل، وبعد هذه الرحلة الطويلة، توصل البحث إلى جملة نتائج أهمها: 1. أن موضوع التفسير المقارن موضوع طويل لا يستوعبه مثل هذه البحث، لأن الاستطراد في مناقشة المسائل يحتاج إلى رسائل مستقلة، وحسبي أني فتحت بابه وأشرت إلى شيء من رؤوس مسائله. 2. من المعلوم حداثة هذا اللون من ألوان التفسير في العصر الحديث، مع قدم في تواجده، بيد أن وجوده كمصطلح علمي بين صفوف أهل العلم؛ لم يكتب له النور بعد، فكان من الواجب إبرازه ووضع معيار له، إذ من يطلع على تحديد مرسم له لم يجد شيئاً ما يقارب في حسم مادته، وهو ما أوضحته وقمت بإبرازه حسب ما توصلت إليه في البحث والاستقراء لوضع حدٍّ لتعريفه، ذاك أنه يتناول أقوال المفسر ومنهجه واتجاهه، والتي بدورها خاضعة لمنهجية في الترجيح. فضلا عن أن أصل الكلمة واقع الاختلاف فيها من جهة اللغة، غير أني بيّنت الآراء وتوصلت لرأي فيها، وهو ما أقره المجمع العلمي في القاهرة والقول بصحته، على أن المتنازع حاصل بين كون إطلاق اللفظ في الأصل على الموازن لا المقارن. 3. ظهور جملة من الألوان المتعامل معها في تفسير النص القرآني، سواء إجماليهُ أم تحليليهُ أم موضوعيهُ، وقد أشبعت بحوثاً ومناظراتٍ، ولم يجعل لصاحبه الرابع ان يلتحق بهم الا ما نشهده في طرحنا، ليكتمل نصاب الأسرة بأبهى صورة، ولا ضير ان بينهما عموماً وخصوصاً، غير منفك أحدهما عن الآخر في رسم مشهد عظيم لتلك الخزينة القرآنية الكبرى في مفاهيم الدراسة القرآنية. 4. إمتدت جذور التفسير المقارن لتبلغ العصر النبوي الأول وبعده عصر الصحابة  وهلم جراً، لتشهد وقائع الاختلاف بين علماء الأمة في الماضي والحاضر في جهدهم الجهيد، وهو مبثوث في مصنفاتهم وإشاراتهم عليه في مقدماتهم، وهو بذاته شاهد على درايتهم، لكن دونما تأصيل على النحو المطلوب، علماً أن ظهوره في الدراسات النظرية يرجع بداية النصف الثاني من القرن الماضي. 5. أوضحت الدراسة أن القرآن الكريم جامع لجميع العلوم والفنون المعرفية، لذا يتوجب على الباحث المقارن إدراكها والانتباه إليها وجعلها نصب عينيه في التعامل معها دونما إهمال أحدٍ منها أو إغفالها حسب ما يقتضيه الآمر، وهو ما دفعني إلى عقد فصل كامل لتناول صلة التفسير المقارن بتلك العلوم والمعارف مع أمثلة يستنار بها للشروع فيه. 6. لم يمنع الشرع من الاختلاف في التفسير، وهو مدعاة للتدبر والاجتهاد ضمن شروط وقيود، ومنه أبان بمتعلقات في أمرين اثنين: الأنواع والأسباب، وهما صلب مدار عمل المقارن، إذ لا يمكنه تحديد مساره دون إدراك نوعيه بقسميه المتنوع والمتضاد وما يجري لكل واحد من أحكام يتعامل معها إن وجد. 7. ينتهي التفسير المقارن بالترجيح لكن لا بد من وجود آليات يعتمدها الباحث المقارن، لضرورة إتباع الخطوات المنهجية السليمة بتسلسل أناة في دراسة الآيات القرآنية التي وقع فيها اختلاف بين المفسرين، ويكمن ذلك في ضوء ما شرعت من مناحي التفسير المقارن المعتمد على تأصيل تعريفه، ووضع منهجية ضمن خطوات علمية وعملية مع كمٍ من أمثلة تطبيقية ليتسنى للباحث المقارن إدراك ذلك. 8. مواكبة التفسير المقارن الاتجاه العام ودراسة الكثير من القضايا المتعلقة بتفسير القرآن الكريم وعلومه دارسة استقرائية فاحصة، لا تتوفر إلا لمثل هذا النوع من الدارسات، إذ إن من المعلوم ان الدراسات السابقة حول مناهج المفسرين واتجاهاتهم لم تكتمل. الأمر الذي جعلها ميداناً رحباً في مجال التفسير المقارن الذي يقوم على الجمع والنقد والترجيح، وهذا ما تسعى الدراسة إلى تحقيقه في كثير من القضايا. 9. استجماع بعض البذور التي قدمها المفسرون في خدمة الفهم للقرآن الكريم، وتوضيحها بالنقد والدراسة، والمحاولة للتصدي لكثير من الآراء التقليدية حول تفسير القرآن الكريم، وتقديم البدائل المرضية عن هذه الآراء خدمة ودفاعاً عن النص القرآني..

الكلمات الدلالية


Article
A Significance of description of the movement of Organs in Holy Quran
دلالة الوصف الرباني لحركة الجوارح في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
الخلاصة

*A Significance: It is the fact that the thing condition is oblige to be enlightened of science in order to enlighten another science else, the first thing is the signifier, and the second is the signified, and how to denote the word to the meaning in term of the origins scholar limited in text of the phrase,text of the reference, text of the significance, and text of the requirement. *The head movement has several meanings,and the nodding means that you want something without speaking but by signal. Alenghadh is: to move the head from bottom to top, or from top to bottom, and it was called to the DHALEEM - a SON OF Ostrich -: NAGHDH; because when he walk he speeds up and nods his head.And so the word {Muhteen} hurried from their graves to ISRAFEEL as inviting them to rock of the HOLLY HOUSE, like the preaso when he submits,and this is contrary in life which the person remains standing and this is the most correct. *The movement of the hand has several meanings, including (they bite their fingers of angry),which means:when they meat each other privacy,they show you intensity of hostility, and intensity of anger,as if one of us has intensified his anger and sadness about what he requiers so too. • facial expressions have several meanings, including {} laughed pleasure demise Alkhifah doom or evil people. Or was laughing laughter denial of heedlessness has Ozlhm torment. {} Dinner crying any tears Mtbakin any showing a cost because it was not about Dzn but he looks like him, and often does some liars as well. Etc. • The movement of the whole body also has several meanings, including cowering} {Hamden do not move the dead. Said: People perch, not any failure of their mobility nor Anpson Bandwidth Gbps. And it Almjtma which came forbidding them, which connects the beast and gathering lists of thrown, and others. • حركة الرأس لها معان عديدة , والايماء به يراد منه أمرا يغني به عن الكلام ,ومنها : الإنغاض هو: التحرك من أسفل إلى أعلى، أو من أعلى إلى أسفل، ومنه قيل للظليم -وهو ولد النعامة -: نغضًا؛ لأنه إذا مشى عَجل في مشيته وحَرَك رأسه.و{ مُهْطِعِينَ } مسرعين من قبورهم إِلى إِسرافيل إِذ يدعوهم من صخرة بيت المقدس وهم مع ذلك فى ذلك واستكانة كإِسراع الأَسير ونحوه وذلك مخالف لحال الدنيا فإِن الشاخص فيها يبقى واقفاً وذلك هو الراجح. • وحركة اليد لها معان عديدة ومنها (عضوا عليكم الأنامل من الغيظ ) والمعنى : أنه إذا خلا بعضهم ببعض أظهروا شدة العداوة ، وشدة الغيظ على المؤمنين حتى تبلغ تلك الشدة إلى عض الأنامل ، كما يفعل ذلك أحدنا إذا اشتد غيظه وعظم حزنه على فوات مطلوبه. • وتعابير الوجه لها معان عديدة ومنها { فَضَحِكَتْ } سروراً بزوال الخيفة أو بهلاك أهل الخبائث . أو كان ضحكها ضحك إنكار لغفلتهم وقد أظلهم العذاب . { عِشَاء يَبْكُونَ } أي متباكين أي مظهرين البكاء بتكلف لأنه لم يكن عن جزن لكنه يشبهه ، وكثيراً ما يفعل بعض الكذابين كذلك.وغيرها • وحركة الجسد كله ايضا له معان عديدة منها { جاثمين } هامدين لا يتحركون موتى . يقال : الناس جثم ، أي قعود لا حراك بهم ولا ينبسون نبسة . ومنه المجثمة التي جاء النهي عنها ، وهي البهيمة تربط وتجمع قوائمها لترمى .وغيرها .

الكلمات الدلالية


Article
The Inclusion and Rhetorical usage IN Holy Quran
التضمين والاستعمال البياني في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
الخلاصة

*The inclusion is one of the characteristics of the incapacitation of the HOLY QURAN. There are many evidences which refers to the inclusion in QURAN * *Follow up the directions of scolars: linguists and grammarians about this charectaristic. *The Differences between linguists and grammarians about the exposition 0f inclusion examples , some of them expose it on meaning and the other expose it on synonymy. ***The inclusion at the researcher : is the key of this noble language and one of their secrets,it is the best in cocision and it has of nodding and indication that what does not exist in declaration and exposure which means that the word gives more than one meaning. * **Many has prejudiced for the theory of inclusion from verb but not from letters ,but the others took aside of inclusion is in lrtters. ***Through the study and research it could be identify inclusion and signification. • إنَّ التضمين ظاهرة من مظاهر الإعجاز القرآني. • كثرة الشواهد القرآنية الدالة على التضمين في الكتاب الكريم. • متابعة توجيه العلماء،من اللغويين والنحويين بشأن ظاهرة التضمين. • اختلاف علماء اللغة والنحاة في تخريج أمثلة التضمين ،منهم من حملها على المعنى والاخربالترادف. • التضمين عند الباحث : هومفتاح هذه اللغة الشريفة وسرمن أسرارها فهو أذهب في الإيجاز وفيه من الإيماء والتلويح ما ليس في المكاشفة والتصريح وفائدته أن تؤدي كلمة مؤدى كلمتين . • انتصروا كثيرون لنظرية التضمين من الأفعال لا في الحروف،وذهب الآخرون للتضمين في الافعال. • من خلال الدراسة والبحث يمكن التعرف على أحكام التضمين ودلالته

الكلمات الدلالية


Article
The Ambassador at Islam
السفير في الإسلام

Loading...
Loading...
الخلاصة

After having reviewed the ambassador in Islam and talked about it to the most important conditions to be provided and the size of responsibility which he should take , and cause he reflects the civilized face of the state which represented , and the successor or the governor whom they represented, then we mentioned the duties and jobs which he should take to fulfill it. on the other hand, Prophet or Ambassador has privileges to be enjoyed when e take his job , and at the end of his envoy as a representive of his country, and through this Waller i found these following results 1.The Islamic relegion advocates of human communication , and doesn't abolish the presence of others , and Islam is a communicative state with other nations , and communication only be done through the messenger or envoy who representing the Islamic state to the other countries. 2.Embassy is the branch of AL Jihad in Islam , which is one of the important acts of worship , which achiev through the call to God peacefully or forcely , so the ambassadors considered as ALMujahideen whom they take responsibility in order to uphold the word of religion. 3.There are two types of embassies , one called a temporary embassy which is sent a special mission to accomplish a particular job, and it's mission ends when the job ends , and the other type is a permanent embassy which is headed by a state appoints a person in rank of ambassador. whom 4.The ambassador in Islam carries a human, legal,and civilized,and it is one of his job which he should take care of, and that is in the interest of the Islamic State, which seeks to achie with other countries , and the success of this matter depends on it. 5.TheAmbassador of the Islamic must reside at the foreign country in order to Report the whole message , and then delivered the answer to other state. 6.The ambassador to be familiar with the language of the country in which it operates to be able to do his job and achieve its intended purpose , and for this , we find that the ambassador whom the Prophet was sending to other nations were speaking the language of the country they sent to. 7.Ambassadors should be chosen carefully so that they are on a high degree of efficiency and responsibility , and that they are the owners of the experience cause they reflect the civilized face of the sending state 8.The messenger or ambassador must oblige the limits of his job , and must not overstep it to other things which do not connect with it. 9.The islamic ambassador must defend on issues of islamic nation,and clarify the principles of islamic religion then spread it. 10.Ambassador temporary work ends as soon as the authorization ends. the permenant job of the ambassador will end as soon as one of both countries decides to do that. 11.By the of the work of Ambassador,he will lost the privileges hich has granted to him from the country which he works for,and his country should be responsible to give him some of priviliges if there is a necessity to stay at the islamic country. 12.The correct method should be used when messages edits to kings, princes, and leaders. بعد أن استعرضنا ماسبق موضوع السفير في الاسلام وتطرقنا فيه الى أهم الشروط الواجب توفرها فيه والتي يجب أن تكون بمستوى يتناسب وحجم المسؤولية الملقاة على عاتقه ,وبصفته يعكس الوجه الحضاري للدولة حيث أنه ممثل لها ,وللخليفة أو الحاكم , ثم ذكرنا الوظائف أو الواجبات التي يقع مسؤولية أنجازها على عاتقه,وبالمقابل فإن للرسول أو السفي أمتيازات يتمتع بها عند تسنمه لوظيفته ,وعند أنتهاء مهام عمله مبعوث لدولته, ومن خلال هذا الر خلصت إلى النتائج التالية: • أن الدين الإسلامي يحث على التواصل الإنساني,ولا يعمد إلى إلغاء وجود الآخرين,والدولة الإسلامية دولة إنسانية تتواصل مع الدول الأخرى,وهذا التواصل لايمن أن يتم إلا من خلال وود رسول أو مبعوث يمثل الدولة الاسلامية لدى الدول الأخرى. • السفارة هي فرع من فروع الجهاد في الإسلام,وهو إحدى العبادات المهمة والتي تتحقق من خلال الدعوة إلى الله أما سلمياً,وأما بالقهر,وهذا مايقوم به السفراء,لذا يعتبر السفراء من المجاهدين في سبيل أعلاء كلمة الدين. • هناك نوعين من السفارات أحدهما يطلق عليها سفارة مؤقتة وهي تكون بعثة خاصة ترسل لأنجاز عمل معين ينتهي عملها بإنتهائه,وأخرى سفارة دائمة يتولى رئاستها موظف تعينه الدولة بدرجة سفير. • السفير في الإسلام يتولى مقاصد شرعية إنسانية وحضارية وهي من ضمن المهام الملقاة على عاتقه والتي تصب في مصلحة الدولة الإسلامية ,والتي تسعى الدولة الإسلامية لتحقيقها مع الدول الأخرى من خلاله,ونجاح هذا الأمر يتوقف عليه. • يجب على السفير الإسلامي الإقامة في البلاد الأجنبية لتبليغ الرسالة كاملة, ومن ثم تسلم الإجابة على الرسالة التي كلف بتسليمها للدولة الأخرى. • على السفير أن يكون على معرفة بلغة الدولة التي يعمل فيها ليتمكن من أداء عمله بشكل يحقق الغاية المتوخاة منه, ولهذا نجد أن السفراء اللذين يبعثهم الرسول الى الأمم الأخرى كانوا يتكلمون بلغة الدولة التي أرسل إليها . • ينبغي اختيار السفراء بشكل دقيق بحيث يكونوا على قدر عالٍ من الكفاءة وتحمل المسؤولية ,وان يكونوا من أصحاب الخبرة كونهم يعكسون الوجه الحضاري للدولة المرسلة. • ينبغي على الرسول أو السفير أن يلتزم بحدود وظيفته وان لايتجاوزها الى غيرها من الامور التي لاتمت اليها بصلة. • على السفير الإسلامي الدفاع عن قضايا الأمة الإسلامية, كما يجب عليه توضيح مباديء الدين الإسلامي والعمل على نشرها. • ينتهي عمل السفير المؤقت بمجرد انتهاء الوكالة التي أعطيت له للقيام بعمله كسفير,وينتهي عمل السفير الدائم عند إرادة الدولتين أو أحداهما إنهائه. • بانتهاء عمل السفير يكون قد فقد الامتيازات التي منحت له بصفته مبعوثاً لدولته , إلا أن الدولة الإسلامية قد تكفلت له ببعض الامتيازات لو استلزم الامر بقاءه في الدولة الإسلامية. • ينبغي استخدام الأسلوب الصحيح عند تحرير الرسائل إلى الملوك والأمراء والقادة.

الكلمات الدلالية


Article
The Retractions of ALdani to his predecessors Through his book ALmuktafi in stopping and starting
استدراكات الداني على سابقيه من خلال كتابه ( المكتفى في الوقف والابتداء )

Loading...
Loading...
الخلاصة

After this blessed trip that we have lived with the retraction of ALdani to its predecessors , i'd like to mention the most important results in this research . 1) The retractions of ALdani was on Abi Hatim Sijistani and this is retractions has varied into: grammatical and expositional . 2) The study showed that the rightness and correctness was with ALdani. 3) The study showed that the Linguistics affects on the points of stopping and starting , and so the science of exposition has different meanings , as well as the science of readings affecs on the the stopping and starting . 4) The study showed that the science of stopping and starting is one of the imprtant Quranic sciences which must be given an important care from the researchers through the research of retractions Ibn ALnahaas to it's predecessors of scientists . 5 ) The study showed that ALdani had corrected to ALakhfash, ALfarra'a, nafa'a, and ALnahaas. بعد هذه الرحلة المباركة والتي عشناها مع استدراكات الداني على سابقيه ، أذكر أهم النتائج التي توصلت إليها في هذا البحث. • أكثر استدراكات الداني كانت على أبي حاتم السجستاني وتنوعت تلك الاستدراكات فمنها كانت استدراكات نحوية، وتفسيرية 0 • أظهرت الدراسة أن الحق والصواب كان مع الداني 0 • أظهرت الدراسة أن علم النحو يؤثر في مواطن الوقف والابتداء، وكذلك علم التفسير إذ يترتب عليه معانٍ مختلفة، وكذلك علم القراءات يؤثر في مواطن الوقف والابتداء. • أظهرت الدراسة أن علم الوقف والابتداء أحد علوم القرآن المهمة والتي يجب أن تحظى بعناية الباحثين وذلك من خلال بحث استدراكات أبن النحاس على سابقيه من العلماء. • أظهرت الدراسة أن الداني استدرك على الاخفش ،والفراء ،ونافع ، والنحاس .

الكلمات الدلالية


Article
AHL ALSUFFA and Their Economic Status
أهل الصُفّة وأحوالهم الاقتصادية

المؤلفون: M. Ikhlaas Abbas Aidan م. إخلاص عباس عيدان
الصفحات: 323-345
Loading...
Loading...
الخلاصة

Through my studies of this research is marked by (AHL ALSUFFA and their economic status ) I was able to get the following results: *The Mosque of the Messenger of Allah ( bless and peace be upon him ) was not the headquarter to Ahl ALsuffa , but also become more inclusive in the community and the centre to manage the affairs of the state, and a hospitableness house where the messenger of Allah receives the visitors and comers. 1.The difference in the number of Ahl ALsuffa due to that their number decreases and increases. Some of them as soon as they marriage,they are taking a role at ALmadina(a city of Messenger), a number may increase when it became a guesthouse for those coming to the Messenger of Allah ( peace be upon him ) after the conquest of Mecca, eight years of migration. 2.The times of stress which Ahl ALsuffa they had,was an exam from God for their patience and faith. When GOD open life to Muslims this led to the improvement of 3. living conditions , and this does not mean that Muslims have become self-sufficient because the years of living in God's creation to be people in the community tend to poverty and need in order to be a relationship of affection and mercy among them. 4.The dress of Ahl ALsuffa is pitifully sometimes , but at the same time impressive and reverence for those companions who have won the satisfaction of Allah and His Messenger. 5.Ahl ALsuffa were not burden on the other people , but some of them became practiced some simple jobs and professions that are consistent with the fact that they have trapped themselves for jihad as well as yo have juristic in religion and discontinuity of worship.. 6.There is some of those people who leaves the pleasures of the life and make close to Allah and His Messenger desire to understand Islam. 7.The jobs and professions which those people practised at the age of the Messenger of Allah (bless and peace be upon him ) was simple and doesn't cover just only a small part of their daily wants , but when they left ALsuffa and dispersed in the regions they practised some professions which return them a satisfied sums of money, as some of them become a governor and a judge and a person who responsible on handouts and so on.. 8.those people had given an example of honesty and trueness. 9.Those people have chosen living in difficulty and hardness and got used to live in lack of needs and they have enduered the hard life in strongly patience and faithfull in ALLAH,following following the example of the Prophet ( peace be upon him ), and looking to reward of GOD. 10.Their faithfull in ALLAH and and following THE SUNNA of ALMustafa behind the passions and worldly pleasures was the devotion and psychological support to the luxury of life which represented reforming dimension of the Muslim community. 11.The ethics of those people that are raised on School of prophecy made them more willing to sacrifice themselves for the sake of helping Muslims in times of distress. 12.Ahl ALsuffa had given wonderful image of self-sacrificing for the sake of Muslims. من خــــــــلال دراستي لهذا البحث الموسوم ( أهل الصُفّة وأحوالهم الاقتصادية ) فقد استطعت أن أصل الى النتائج التالية : • لم يكن مسجد رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) مقرا لأهل الصُفّة فقط بل أصبح أكثـــــــر شموليــــــة في المجتمع وعده مركزا لأداء شؤون الدولة حيث اتخذها دارا للضيافة يستقبل رسول الله (صلى الله عليه وسلم ) القادمين اليه .. • ان الاختــــــلاف في عدد أهل الصُفّة يرجع إلى أن عـــــــــددهم ينقص ويزداد فبعضهم بمجرد زواجهـــــــم يتخذون دورا لهم في المدينة فيتقلص العدد وقد يزداد عندما أصبح دار للضيافة للقادمين على رســــول الله (صلى الله عليه وسلم ) بعد فتح مكة سنة ثمان للهجرة . • إن أوقات الشدة التي مر بها أهل الصُفّة كانت بمثابة اختبار من الله تعالى لصبرهم وإيمانهم . • عندما فتح الله تعالى على المسلمين أدت الى تحسيـــــــــــــن حالتهـــــــــم المعيشيــــــــــة ، وهذا لا يعنــــي ان المسلمـــيــن أصبحــــــــــــوا مكتفين معيشيــــــــــــا لأن سنّة الله في خلقــــــه أن يكــــــــــون في المجتمــــــع أنــــــــاس يغلب عليهم الفقر والحاجة حتى تكون علاقة مودة ورحمة بينهم . • ان لباس أهـــــل الصُفّة يثير الشفقة في بعض الأحيـــــــــان ولكن في الوقت نفسه يثـــــــير الإعجــــــاب والإجــــــلال لهؤلاء الصحابــــــة الذين نالـــــــوا رضا الله تعالــــى ورســـــــوله فخدموا الإسلام بكل ما استطاعوا لإعلاء شأنه . • لم يكن أهل الصُفّة عالـة على غيــــــرهم بل أصبح بعضهــــــم يمـــــــارس بعض المهن البسيطة والتي تتفق مع كون انهم احصروا أنفسهم للجهاد فضلا عن التفقه في الدين والانقطاع للعبادة . • هناك من أهل الصُفّة ترك متاع الدنيا وتقرب الى الله ورسوله رغبة في الفقه في الدين . • ان الإعمال التي زاولها أهل الصُفّة على عهد رسول الله (صلى الله عليه وسلم ) كانت بسيطة ولا تغطي إلا الجزء اليسير من حاجاتهم اليوميــة ، إلا أنهم بعد مغادرتهم للصُفّة وتفرقهـــــــم في الأمصـــــار زاولوا مهنا أخرى تدر عليهم موردا مجزيا إذ أصبح البعض منهم الوالي والقاضي وعامــــــل الصدقـــــــات وغير ذلك . • ضرب أهل الصُفّة مثلا بالصدق والأمانة . • لقد اختار أهل الصُفّة صعوبة العيش وتعودوا على قلة الحاجة فتحملوا الأيام الصعبة بقوة صبرهم وإيمانهم وتوكلهـم على الله تعالــــــى تأسيــــــا بالرســــــول ( صلى الله عليه وسلم ) راجين من الله الأجــــــــر والثواب . • أن رسوخ إيمان أهل الصُفّة وإتباعهم سنن المصطفى عصمهم من الانجراف وراء الأهواء والملذات الدنيوية فكان ورعهم دعما نفسيا للمستضعفين وشجيا للترف والمترفيــــن فكـــــــان يمثــــــل بعدا إصلاحيـــــــا للمجتمع الإسلامي . • إن الأخلاق التي تربى عليها أهل الصُفّة في مدرســـــة النبـــــــوة جعلتهــــــم أكثـــــــر المسلميـــــــن استعــــــداد للتضحية بالنفس في سبيل اغاثــــــة المسلمين في اوقــــــات الشدة . • ضرب أهل الصُفّة صورة رائعة للجود بالنفس من أجل فداء المسلمين .

الكلمات الدلالية


Article
The Educational Goals in opinions of Imam Jafar Sadiq (Peace be upon him)
الاهداف التربوية في فكر الامام جعفر الصادق ) عليه السلام (

المؤلفون: Pro. Mustafa Farhan Awadh د. مصطفى فرحان عوض
الصفحات: 346-376
Loading...
Loading...
الخلاصة

Many Thanks to God and his generosity, cause we finished writing our simple and humble research ( educational goals in opinions of Imam Jafar Sadiq). And this is the most important results we have reached to: 1 . The age of Imam Jafar Sadeq charactarized of several advantages: lack of political pressure by the rulers , for he lived in a period of weakness by the Governments of The Umayia Family and The Abbas Family , the collapse of the first and the instability of the second , and have benefited Imam Sadiq of this case in order to broadcast the Islamic knowledges, including the convergence of different civilizations , and the differences of philosophical opinions , and conflicting the different groups and religions . 2 . The rising of the greatest role of Imam Sadiq in a scientific renaissance in religious centers , especially in Madina, because of the presence of the rest of the Companions of the Messenger of Allah (bless and peace be upon him) and some scientists personnel and their dependents , and I've said that Imam Jafar bin Mohammed Sadiq of this opportunity has acquired an extreme benefit in responding to the current Atheist Mgarath and scientific arguments , intellectual deviation interview prevailing among the Muslims with the light of knowledge , also he faced the deviation represented by the phenomenon of extremism , and keep them away from the Islamic center . 3 .One Of the goals of Imam Sadiq is educate a generation of scientists in various fields , he is the breeder who told about him,Shahr Ibn Ashob : (transmit sciences from him that is not transferred from any one ) , has raised the hands of scientists and scholars and speakers , and others , and in many fields. 4 . The School of Imam Sadiq is a school of continuous production and lasting theoretical and practical Imam in all areas of intellectual and ideological and jurisprudential , over the ages and the times , and his scool was in his home at city of Madina , in the mosque , and wherever found , and it was shown that the people who to Madina in the season,looks for him and asks him and takes from him . 5 .The educational method of Ahl ALbait was inclusive , it takes into account the rights of all its components in all its aspects , also balances between the request of the world and the demand of afterlife , it never prohibits the enjoyment including disband from God of good things such as food and drink, clothing , housing and satiation of emotional , sexual , and directs rights at the same time to prepare for the Hereafter House , the commitment to the divine commands and prohibitions , it dominates the lower request the request of the Hereafter indulging Bataibat and pleasures without the restrictions and limitations , and do not drown out the Hereafter request by denying the request of the minimum rights of legitimate pleasures. 6 . The Educational Methodicalness of Imam Sadiqwhich is part of Methodicalness of Ahl ALbait , representsd in a realstic relations within the family, for everyone of its members has the rights and duties brought up from which human morality precious to be an effective individual in society, safe from deviation and decadence and immorality. بفضل الله تعالى ومنّه وكرمه ، انتهينا من كتابة بحثنا المتواضع( الاهداف التربوية في فكر الامام جعفر الصادق () ، وخلصنا لأهم النتائج التالية : • لقد امتاز عصر الامام جعفر الصادق بعدة مزايا ابرزها : قلة الضغوط السياسية من قبل الحكام، وذلك لأنه عاش في فترة ضعف كل من حكومتي بني امية وبني العباس ، لانهيار الاولى وعدم استقرار الثانية ، ولقد استفاد الامام الصادق من هذه الحالة لأجل بث المعارف الاسلامية الاصيلة، ومنها تلاقي الحضارات المختلفة ،وتوارد الآراء الفلسفية ، وتضارب الفرق والاديان. • بروز الدور الاكبر للإمام الصادق في قيام النهضة العلمية في المراكز الدينية ، وخاصة في المدينة المنورة ، بسبب وجود بقية من صحابة رسول الله ()، وبعض علماء التابعين وتابعيهم ، ولقد افاد الامام جعفر بن محمد الصادق من هذه الفرصة كمال الافادة في مجابهة التيار الملحد ومقارعته بالحجج العلمية ، مقابلة الانحراف الفكري السائد في اوساط المسلمين بنور علمه ، كما واجه الانحراف المتمثل بظاهرة الغلو ، وطرد المغالين وابعادهم عن الوسط الاسلامي. • من أهداف الامام الصادق التربوية تربية جيل من العلماء في مجالات شتى ، فهو المربي الذي قال عنه ابن شهر اشوب:( ينقل عنه من العلوم ما لا ينقل عن أحد)، وقد تربى على يديه العلماء والفقهاء والمتكلمون ، وغيرهم ، وفي جوانب عديدة. • مدرسة الامام الصادق () مدرسة العطاء المستمر والانتاج الدائم النظري والعملي في جميع المجالات الفكرية والعقائدية والفقهية ، على مدى العصور والازمنة ، وكانت مدرسته في داره بالمدينة المنورة ، وفي المسجد، واينما وجد، وكان من يرد المدينة من الافاق في الموسم وغيره يسأله ويأخذ عنه. • لقد امتاز منهج أهل البيت التربوي بالشمول ، فهو يراعي الانسان في جميع مقوماته ، وينظر اليه من جميع جوانبه ، وهو ايضا يوازن بين طلب الدنيا وطلب الآخرة ، فلا يمنع من التمتع بما احل الله تعالى من الطيبات الدنيوية كالمأكل والمشرب والملبس والمسكن والاشباع العاطفي والجنسي ، ويوجه الانسان في الوقت نفسه الى الاعداد للدار الآخرة ، بالالتزام بالأوامر والنواهي الالهية ، فلا يطغى طلب الدنيا على طلب الآخرة بالانغماس بالطيبات والملذات دون قيود وحدود ، ولا يطغى طلب الآخرة على طلب الدنيا بحرمان الانسان من متعها المشروعة . • تمثلت منهجية الامام الصادق التربوية والتي هي جزء من منهجية أهل البيت ببرنامجا واقعيا في العلاقات داخل الاسرة فلكل فرد من افرادها ، حقوق وواجبات يتربى من خلالها الانسان على الاخلاق الكريمة ليكون عنصرا فعالا في المجتمع ، يأمن من خلالها المجتمع من ممارسة الانحراف والانحطاط والرذيلة.

الكلمات الدلالية


Article
IMAM JASSAS and his method to expose verses of the provisions through his exposition of the provisions of HOLY QURAN
منهج الامام الجصاص في تفسير آيات الاحكام من خلال تفسيره )احكام القرآن(

المؤلفون: Pro. SALAH ALI MUDHIN صلاح علي مضعن
الصفحات: 377-395
Loading...
Loading...
الخلاصة

After the completion Investigation of this research,many thanks to God and His help and great reconcile ,I present a summary of most important of this research : 1 . Imam Jassas lived in the fourth century AH ( 305-370 AH ), and it was a century of political and social unrest around the Muslim world. 2 . Imam Jassas has got a high scientific positions among the nation's scholars in general, and scientists of HANAFI DOCTRINE. 3 .Imam Jassas was with a high determination in getting sciences, then travelled in long trips in order to get it, and move among the capitals of the science of his day , and educated at the biggest scolars of that time. 4 . This Imam contributed of movement of scientific and cultural renaissance in his time , a set of encyclopedian books useful characterized in a sentence to explain the most important abbreviations and texts of the Hanafi Doctrine books. 5 . ALJassas has authored the subject of his book ( the Koran ) from many sources to help him to get out his book on this image . 6 . It's clear from the name of his book ( the Koran ) that he will take care of this book special attention and a statement and what included of indications and benefits , and that the interpretation of these verses and the development and the jurisprudential issues which will cover the most important topics of his book . 7 . Imam Jassas has built Jassas his method of exposition of the HOLY QURAN on solid foundations based on the strong rules and Origins of, i i'v founded after a deep study and extrapolation that the interpretation of ( the Koran ), it can bthe book observed from ten bases . 8 . These are the foundations upon which could be curriculum Jassas in the exposition of the Holy BOOK ALQURAN , a solid basis which based on the strong rules and Origins, and there are some outlet and observations on this approach , and the most important: influenced by the doctrine of retirement in a matter of Ruwayyah , and the severity of its adherence to Hanafi dectorian . This is the most important results through THE studY of the exposition of AL Jassas . وبعد الانتهاء بفضل الله تعالى وعظيم توفيقه وعونه من مباحث هذا البحث أقدم ملخصاً بأهم ما توصلت إليه من نتائج: • عاش الإمام الجصاص في القرن الرابع الهجري(305-370ه), وهو قرن الاضطرابات السياسية والاجتماعية في جميع أنحاء العالم الإسلامي. • لقد تبوأ الجصاص مكانة علمية مرموقة بين علماء الأمة عامة, وعلماء الحنفية. • وكان الأمام الجصاص صاحب همة عالية في تحصيل العلوم, ومن ثم رحل في طلبها رحلات طويلة, وتنقل بين عواصم العلم في عصره, وتتلمذ على اكبر العلماء. • ولقد أسهم هذا الأمام الجليل إسهاما بارزا في الحركة العلمية والنهضة الثقافية في عصره فألف مجموعة من الكتب الموسوعة المفيدة اتسمت في الجملة بشرح أهم مختصرات ومتون المذهب الحنفي. • واستقى الجصاص مادته في تأليف,( أحكام القران), من مصادر كثيرة أعانته على أن يخرج كتابه على هذه الصورة. • ويتضح من تسمية الأمام الجصاص تفسيره (أحكام القران) انه سيعتني في هذا الكتاب عناية خاصة وبيان ماتضمنته من دلالات وفوائد, وان تفسير هذه الآيات واستنباط والمسائل الفقهية منها سيشمل أهم موضوعات كتابه. • ولقد بنى الجصاص منهجه في تفسير كتاب الله عز وجل على أسس متينة مبنية على قواعد سليمة وأصول محكمة, وقد توصلت بعد دراسة واستقراء تفسيره (أحكام القران ) انه يمكن ملاحظتها من عشرة أسس. • فهذه الأسس التي يقوم عليها منهج الجصاص في تفسير كتاب الله عز وجل , وهي أسس متينة مبنية على قواعد سليمة وأصول محكمة, وإلا أن هناك بعض المأخذ والملاحظات على هذا المنهج, وأهمها: تأثره بمذهب الاعتزال في مسالة الروية, وشدة تمسكه بالمذهب الحنفي. فهذه أهم النتائج التي توصلت أليها من خلال دراستي لتفسير الجصاص.

الكلمات الدلالية


Article
Pretensions between opening and closing and the role of that of mechanisim of the Islamic Media Freedom of Opinions – model
الذرائع بين سدها وفتحها ودور ذلك في عمل وسائل الإعلام الإسلامي ( حرية الرأي) إنموذجاً

Loading...
Loading...
الخلاصة

This is the most important results which summarized as follows : The beholder to writings of those interested in the knowledge of the origins of jurisprudence , ancient and modern , will find an abvious scarce in the importance of this science , which represents the originality of Islamic thought , and to highlight the features in the sciences and other knowledge and its relationship with them , but will find most of these writings have poured in to the statement of his relationship with the science of jurisprudence and theology, logic , language, law and others. But I think that the parameters of the role of this science which did not address the people of the asset is clearly evident , but there were signs , is the relationship and its association with the media of the Islamic general and freedom of opinion in particular , and the authorization in this simple research , the role of open and close the excuses and pretension in at Islamic media and freedom of opinion . 1 . The Islamic media is not just religious sheets, and not limited radio programs, but it is the media which aims to provide people with trustd news , and views the right , so as to indicate the right and to promot the virtue among the people , and attend to achieve a number of objectives: Media purposefully non- biased , achieves the notification message being the fourth power which monitor and criticize and investigate the facts , and based on principles: credibility , honesty and transparency, difference , diversity and pluralism and impartiality , independence and moderation , and is mandated to : the defense of national issues , nationalism and national unification away from all forms of sectarian divisions and sectarian , ethnic , and expose , and modified affiliation about the concept of citizenship in a civil state , renounce violence and fighting , and the promotion of democracy and pluralism of opinion and respect the opinions of others , and defend of freedoms in all its forms , as all lead to imbalance in the social structure . 2 . The close and open out the pretensions properly, supported with the mind , and the aggressor of transport Sharia'a, and the case in due diligence , and it was unlike him , is due in fact to the facts based on it in the field of application , as well as that denied as an asset provisions, the demonstrated in the process of due diligence and practice Applied him , as the plyer can not cancel the sequences of acts not influence in judgement , as not prefer a preferable case on unpreferable case, and all that practical application of the substance to admit in close the pretensions. 3 . The medialist should realize that there are systems and limits which adjust its media work, which may be opened and not be closed: the result of pretext or media work there is must be prferable benefit, and not reach to the degree necessary or Haji, even if it means mixed with some prohibitions few and rare , as well as to pay greater damage sanctity pretension of itself, would act as open channels of Islamic satellite focuses on the element of fun legitimated , such as music , movies, project scientific and cultural entertaining selected , and where there is no broadcast of pretensions deviation or intellectual or moral . 4 .The Medialist is become to present works only useful beneficial , he has to know when to close the pretension and when open : Because the media may be a source of moral corruption , and it may also be a source of building moral ,so it is a machine broadcast, a pen ply , directed and edited , and to drive the media in order to be the best tools for the dissemination of Islamic ethics -Semitism , and replace the vice in which some people are immersed . 5 . I'v taken the definition of freedom of opinion in media : to be able both the individual and the people to express and disclose their opinions and ideas , and that is a statement of the right and the provision of advice in everything in order to achieve a public benefit , and safeguard the interests of both individual and society , without using the force or compulsion , but follow the orders Shar'i , through various media , print and audio- visual . 6 . The freedom of opinion in the Islamic media is not absolute , but constrained by ethical principles , and the legitimacy say is: the general interest of the community , and their controler is to close the pretension ,so Opinions and statements, some is available, and other is som is forbidden , and some are between,and the prevention is according to the lead the evils of interests and so swinging say or opinion that the interests of the jurisprudent say, or rule out the opinion that it preferable corrupts to the preferable benifit. 7 . The media in it's various institutions , especially the freedom of opinion can contribute directly in prevention of pretension of the corruption , various forms if stained in every opinion of their views , and in all ways and means, and in every function of their functions in the spirit of Islam and its directions , its principles, and its limits . واشتملت على أهم ما توصلت إليه من نتائج ملخصة بالأتي : • إن الناظر في كتابات المهتمين بعلم أصول الفقه، القديمة والحديثة، ليجد شحاً واضحاً في بيان أهمية هذا العلم الذي يمثل أصالة الفكر الإسلامي أصدق تمثيل، وإبراز معالمه في العلوم والمعارف الأخرى وعلاقته بها، بل سيجد جُل هذه الكتابات قد انهالت على بيان علاقته ودوره بعلم الفقه وعلم الكلام والمنطق واللغة والقانون وغيرها . لكن اعتقد أن معالم ودور هذا العلم الذي لم يتطرق إليه أهل الأصول بصورة واضحة جلية، وإنما كانت هناك إشارات، هي علاقته وارتباطه بالإعلام الإسلامي عامة وحرية الرأي خاصة، ولعلي بإذنه تعالى بينت في هذا البحث المتواضع، دور سد الذرائع وفتحها بالإعلام الإسلامي وحرية الرأي . • إن الإعلام الإسلامي ليس مجرد صحائف دينية، ولا برامج إذاعية محدودة، إنما هو الإعلام الذي يهدف إلى تزويد الناس بالأخبار الصادقة، والآراء الصائبة، وذلك لبيان الحق ونشر الفضيلة بين الناس، ويهدف إلى تحقيق عدد من الأهداف، تتمثل في : إعلام هادف غير منحاز، يحقق رسالة الإعلام في كونه سلطة رابعة تراقب وتنتقد وتتقصى الحقائق، ويعتمد على مبادئ هي : المصداقية والأمانة والشفافية والاختلاف والتنوع والتعدد والحيادية والاستقلالية والاعتدال، ويتولى مهمة : الدفاع عن القضايا الوطنية والقومية والتوحيد الوطني بعيداً عن كل أشكال الانقسامات الطائفية والمذهبية والعرقية، وفضحها، ومحورة الانتماء حول مفهوم المواطنة في دولة مدنية، ونبذ العنف والاقتتال، والترويج للديمقراطية والتعددية في الرأي واحترام الرأي الآخر، والدفاع عن الحريات بكافة أشكالها، باعتبارها جميعاً تؤدي إلى التوازن في البنية الاجتماعية . • إن سد الذرائع وفتحها أصل صحيح، مؤيد بالعقل، ومعتد في الشرع بالنقل، ومعمول به في الاجتهاد، وما كان من خلاف حوله، يرجع في الحقيقة إلى الوقائع التي تستند إليه في مجال التطبيق، فضلاً عن أن من أنكره بوصفه أصلاً من أصول الأحكام، فقد أثبته في عملية الاجتهاد وممارسته التطبيقية له، حيث أن المجتهد لا يسعه أن يلغي مآلات الأفعال فلا يعدها مؤثرة في الحكم، كما لا يسعه أن يغلب مصلحة مرجوحة على مفسدة راجحة، وذلك كله تطبيق عملي لمضمون القول بسد الذرائع . • على الإعلامي أن يلاحظ أن هنالك ضوابط أصولية تضبط عمله الإعلامي، التي يجوز فتحها وعدم سدها وهي : أن ينتج عن الذريعة أو العمل الإعلامي مصلحة راجحة، تصل إلى درجة الضروري أو الحاجي، ولو كانت الوسيلة مختلطة ببعض المحظورات القليلة والنادرة ، وكذلك لدفع ضرر أكبر حرمة من الذريعة ذاتها، كجواز فتح قنوات فضائية إسلامية تركز على عنصر المتعة المشروعة، كالغناء المشروع والأفلام العلمية والثقافية المسلية المنتقاة، والتي ليس فيها بث لذرائع الانحراف العقدي أو الفكري أو الأخلاقي . • الإعلامي كي يصبح بإمكانه أن لا يُقدم من الأعمال إلا المفيد النافع، وأن لا يذر منها إلا الفاسد المفسد، عليه أن يعرف متى تسد الذريعة ومتى تفتح؛ لأن أجهزة الإعلام قد تكون مصدراً للفساد الأخلاقي، كما أنها قد تكون أيضاً مصدراً للبناء الأخلاقي، فهي آلة بث، وقلم، وقرطاس، يوجهها ويحررها ويحركها الإعلامي حتى تكون أدوات خير لنشر الأخلاق الإسلامية السامية، ولتبديل الرذائل التي فيها بعض الناس منغمسون . • استخلصت تعريفاً لحرية الرأي في الإعلام فهو : أن يتمكن كلاً من الفرد والشعب في التعبير والإفصاح عن آرائهم وأفكارهم، والتي تكون بياناً للحق وإسداءً للنصح في كل ما يحقق النفع العام، ويصون مصالح الفرد والمجتمع، من غير قسر ولا إكراه، ولكن بشرط الالتزام بأوامر الشرع، من خلال وسائل الإعلام المختلفة، المقروءة والمسموعة والمرئية . • إن حرية الرأي في الإعلام الإسلامي ليست مطلقة بل هي مقيدة بالمبادئ الأخلاقية، ومشروعية القول، والمصلحة العامة للمجتمع، وضابطهما هو سد الذرائع، فالآراء والأقوال ، منها ما هو مشروع، ومنها ما هو ممنوع، ومنها ما هو دائر بين الجواز والمنع، بحسب ما تفضي إليه من مصالح ومفاسد بحيث يترجح القول أو الرأي الذي فيه مصلحة راجحة على مفسدة مرجوحة، وبالمقابل يستبعد القول أو الرأي الذي فيه مفسدة راجحة على مصلحة مرجوحة . • إن وسائل الإعلام بمختلف مؤسساتها، وخاصة حرية الرأي يمكن أن تساهم وبشكل مباشر في الوقاية من ذرائع الفساد، بشتى صورها إذا اصطبغت في كل رأي من آرائها، وفي كل وسيلة من وسائلها، وفي كل وظيفة من وظائفها بروح الإسلام وتوجيهاته، وتعاليمه، ومبادئه، وضوابطه .

الكلمات الدلالية


Article
The Policy of Studying the Foreign Languages at Muslims Country A legitimate Study
سياسة تعليم اللغات الأجنبية في بلاد المسلمين ( دراسة شرعية )

المؤلفون: Prof. LAITH HASAN ALWAAN د. ليث حسن علوان
الصفحات: 433-455
Loading...
Loading...
الخلاصة

Thanks to God to complete this research after abig efforts have been made ,i found the following results: .1.The keeping of the religion of Islam and the Arabic language is one of the most important duties of the Muslim ruler and Muslim governments. 2. There is strong coherence between the religion of Islam and the Arabic language and this coherence makes weaken the Arabic language is to weaken the Islamic religion.. 3. the Arabic language since the beginning of the foreign occupation of Muslim lands,is exposing to a severe violent attack in several ways in order to weaken the Arabic language and separated from the Islamic religion. 4. The most important and most dangerous means of attack to the Arabic language is the teaching of foreign languages at most of Muslim countries , " and the Arab world in particular " and trying to keep out the Arabic language about the field of education. 5. The Recent scientific studies have shown , that the teaching of foreign languages to children in early age has a negative impact on a mother language and child alike , especially in the Arab world , because there is a significant difference between Arabic and other foreign languages. 6.The legal judgment to learn foreign languages is obligatory for a particular individuals if the nation needs to know foreign language and prohibited if it affects negatively " to learn the Quran and the Arabic language. 7. It must be on Arab and Islamic governments to enact laws that keeps the Arabic language and apply these laws. الحمد لله رب العالمين، بفضل الله تم هذا البحث بعد جهود كبيرة بذلت لإكماله، وتوصلت إلى النتائج التالية: • إن المحافظة على الدين الإسلامي و اللغة العربية من أهم واجبات الحاكم المسلم والحكومات المسلمة. • يوجد ترابط شديد بين الدين الإسلامي واللغة العربية وهذا الترابط يجعل إضعاف اللغة العربية إضعاف للدين الإسلامي. • تتعرض اللغة العربية منذ بداية الاحتلال الأجنبي لبلاد المسلمين إلى هجوم عنيف بوسائل متعددة يهدف إلى إضعاف اللغة العربية وفصلها عن الدين الإسلامي. • من أهم واخطر وسائل الهجوم على اللغة العربية هو تعليم اللغات الأجنبية في بلاد المسلمين عموما"والوطن العربي خصوصا" ومحاولة إبعاد اللغة العربية عن مجال التعليم. • أثبتت الدراسات العلمية الحديثة, إن تعليم اللغات الأجنبية للأطفال في سن مبكر له اثر سلبي على اللغة ألام والطفل على حد سواء, لاسيما في العالم العربي, وذلك لوجود اختلاف كبير بين اللغة العربية واللغات الغربية. • إن الحكم الشرعي لتعلم اللغات الأجنبية هو الوجوب لأفراد معدودين إذا كانت الأمة بحاجة إلى من يعرف اللغة الأجنبية والمنع إذا كان يؤثر سلبا" على تعلم القرآن واللغة العربية . • يجب على الحكومات العربية والإسلامية سن التشريعات التي تحافظ على اللغة العربية والحرص على تطبيق هذه التشريعات.

الكلمات الدلالية


Article
Ahluthema at the era of ALrashdeen Caliphs
أهل الذمة في عهد الخلفاء الراشدين

المؤلفون: M. IMAN ABBAS IDAN م.د إيمان عباس عيدان
الصفحات: 456-485
Loading...
Loading...
الخلاصة

Through my studies of this research is marked ( Ahluthema at the era of ALrashdeen Caliphs ) , I was able to get some of the results, which are followed: 1.Scholars have cited multiple definitions of Ahluthema , and through these definitions is clear to us that Themi is every infide ev versed free ,adult ,free from paying tribute,and remains on his religion which he believes. 2. I have the text of Islam to become Themmi in the country's state-submmit to Islamic state after giving them the Covenant and security of themselves and their property and their women and children and to ensure their religious freedoms and civil exchange for their commitment to a set of commitments in the forefront of the performance of the tribute ,in addition to a number of limits and conditions drawn by Islamic law to adjust the various forms of lives of these religious minorities within the borders of Islam state. 3. Islam had put a clear curriculum in treatment of Muslims to other religions , Islam had put to them rights such as the Muslims , it has ensured that Muslim and non-Muslim has same rights that he can not live unless felling of security , freedom and peace only , and these rights are the right to freedom of belief and worship and the right to security from external aggression and the right to security and protection and the right in the infallibility of his body from harm as well as right in the infallibility of his money and his own property insurance on his life , and also Islam had protected non-Muslims from killing, also protected their bodies from beatings and torture , it is not permissible to harm their bodies , even if they were late or refrained from performing of Finance duties like ALJISYA. 4. Islam has given the rights and freedoms of non-Muslims to worship in the verse: ( There is no compulsion in religion ) , also Islam has protected non-Muslims and their temples patronized the sanctity of their rituals. 5. Islam is concerned with peace , was invited to live with Muslims and non-Muslims in a society dominated by security and peac. 6. Islam forbade the torture of non-Muslims if they do not pay ALjisya according to the word of Imam Umar ( may Allah be pleased upon him ) : ( When did you enslave people whil they were born free. they ). 7. the Prophet ( peace be upon him ) had defined the politic of ALmadina state, saying: ( for any of Jew or Christian , it is faithful to them their money and they have the same rights of what Muslim is carry on. 8. ALkhulafa'a ALrashdun had followed the path of the Messenger of Allah ( bless and peace be upon him ) and his method in their dealings with other religions in terms of Liberality and non- sabotage their monasteries and other principles of Islam Riligion. من خلال دراستي لهذا البحث الموسوم (أهل الذمة في عهد الخلفاء الراشدين ) ، فقد استطعت أن أصل الى بعض النتائج وهي كالآتي: • لقد أورد الفقهاء تعريفات متعددة لأهل الذمة ، ومن خلال هذه التعريفات يتبين لنا بأن الذمي هو كل كافر بالغ عاقل حر متمكن من دفع الجزية ، له أن يبقى على دينه الذي يعتقده. • ـلقد نص الإسلام على أن يصبح أهل الذمة في البلاد الخاضعة للدولة الإسلامية في ذمة المسلمين بعد إعطائهم العهد والأمان على أنفسهم وأملاكهم ونسائهم وأطفالهم وضمان حرياتهم الدينية والمدنية مقابل التزامهم بمجموعة من الالتزامات في مقدمتها أداء الجزية الى جانب جملة من الحدود التي رسمتها الشريعة الإسلامية لضبط مختلف أشكال حياة هذه الأقليات الدينية داخل حدود دار الإسلام. • لقد وضع الإسلام المنهج القويم في معاملة المسلمين لأهل الديانات الأخرى ، فقد جعل الإسلام لهم من الحقوق مثل ما للمسلمين ، فقد كفل الإسلام لغير المسلم حقوقه التي لايمكنه ان يعيش شاعراً بالأمن والحرية والسلام إلا بها ، وهذه الحقوق هي حقه في حرية الاعتقاد والعبادة وحقه في الأمن من العدوان الخارجي وحقه في الأمن والحماية وحقه في عصمة بدنه من الأذى وكذلك حقه في عصمة ماله وممتلكاته الخاصة والتأمين على حياته ، وكما حمى الإسلام غير المسلمين من القتل حمى أبدانهم من الضرب والتعذيب ، فلا يجوز إلحاق الأذى بأجسامهم ولو تأخروا أو امتنعوا عن أداء الواجبات المالية كالجزية. • لقد أعطى الإسلام حقوق وحريات لغير المسلمين في عبادتهم لقوله تعالى : (لا إكراه في الدين) ، كما صان الإسلام لغير المسلمين معابدهم ورعى حرمة شعائرهم. • اهتم الإسلام بالسلام ، فكانت دعوته أن يعيش غير المسلمين مع المسلمين في مجتمع يسوده الأمان والسلام. • نهى الإسلام عن تعذيب غير المسلمين في عدم دفع الجزية لقول عمر(رضي الله عنه ) : ( متى استعبدتم الناس وقد ولدتهم أمهاتهم أحرارا). • لقد حدد النبي (صلى الله عليه وسلم) سياسة دولة المدينة بقوله: (( من اسلم من يهودي أو نصراني فانه من المؤمنين له مالهم وعليه ماعليهم ومن كان على يهوديته أو نصرانيته فانه لايفتن عنها وعليه الجزية. • سار الخلفاء الراشدون على نهج رسول الله (صلى الله عليه وسلم) في تعاملهم مع الأديان الأخرى من حيث التسامح وعدم تخريب صوامعهم وغير ذلك من سماحة الإسلام.

الكلمات الدلالية

جدول المحتويات السنة: المجلد: العدد: