جدول المحتويات

مجلة العلوم الاسلامية

ISSN: 22259732
الجامعة: الجامعة العراقية
الكلية: الشريعة
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة نصف سنوية تصدرها كلية العلوم الاسلامية / الجامعة العراقية
تاريخ اول اصدار سنة 2011
عدد الاصدارات سنوياً ( 3 )
عدد الاصدارات التي صدرت خلال الفترة بين 2011 - 2016 (14)

Loading...
معلومات الاتصال

الاعظمية -سبع ابكار-
07728046337 / اسيا
dr.raadhameed@yahoo.com
mohamed.alhajree@gmail.com
majala-islamic@hotmil.com

جدول المحتويات السنة: 2013 المجلد: 1 العدد: 7

Article
Imam Atabi And his statements in the wound and the amendment - A comparative study -
الإمام الدولابي وأقواله في الجرح والتعديل - دراسة مقارنة -

المؤلفون: Ahmed Shakir Mahmoud أحمد شاكر محمود
الصفحات: 12-63
Loading...
Loading...
الخلاصة

1. stand on Imam scientific Atabi especially in the wound and the amendment efforts. 2. Imam Atabi was Mkthera rating, scientists have paid tribute to his works and calling it was a good rating, but most of his books, unfortunately, has been lost or are still preserved in the cabinets manuscripts. 3. We have found that a lot of scientists have reported from Imam Atabi and his books, especially Imam Ibn Adi in full Hafiz Mgtay and Ibn Hajar and others. 4. I counted to Imam Atabi 78 words in the wound best evaluator of narrators. 5. During the reported sayings of Imam Atabi show us that it was the moderates in cash, fair in judgment, it was not obstinate. . Atabi has used in his criticism Single verbally, such as confidence, and a liar, and the weak, and up, and phrases such as vehicle: evil talk, no confidence, which is OK for the public in the provisions of the narratorsالوقوف على جهود الإمام الدولابي العلمية وخصوصاً في الجرح والتعديل. أن الإمام الدولابي كان مكثراً للتصنيف، وقد أثنى العلماء على مصنفاته ووصفوه بأنه كان حسن التصنيف، لكن أغلب كتبه للأسف قد ضاعت أو ما زالت محفوظة في خزائن المخطوطات. 3. قد تبين لنا أن الكثير من العلماء قد أفادوا من الإمام الدولابي ومن كتبه، خاصة الإمام ابن عدي في كامله والحافظ مغلطاي وابن حجر العسقلاني وغيرهم. أحصيت للإمام الدولابي 78 قولاً في جرح الرواة وتعديلهم.من خلال ما ذكرت من أقوال الإمام الدولابي تبين لنا أنه كان من المعتدلين في النقد، منصفاً في الحكم، ولم يكن متعنتاً. قد استعمل الدولابي في نقده ألفاظاً مفردة مثل: ثقة، وكذاب، وضعيف، ومتروك، وعبارات مركبة مثل: منكر الحديث، ليس بثقة، وهو موافق للجمهور في أحكامه على الرواة.


Article
Problematic The absolute highlight of the year Empirical models
إشكالية تمييز المطلق عن العام نماذج تطبيقية

المؤلفون: 15/5000 Khalil Ibrahim Taha خليل إبراهيم طه
الصفحات: 36-399
Loading...
Loading...
الخلاصة

Similarities between the absolute and the public, and are summarized in the following points: In terms of work: the taxpayer must work including comes word of the year, or even absolute Full guide who spends word of what comes of it. On the other passport interpretation pronunciation and cashed at face value, it is permissible in both the public and distract the absolute word about the phenomenon if the proof of that. On the other Atsaf each inclusive, but they are different and content label, and this is the essence of the difference between them.اوجه الشبه بين والمطلق العام، وتتلخص في النقاط الآتية: من حيث العمل: يجب علىٰ المكلف أن يعمل بما يتبادر له من اللفظ العام، أو المطلق حتىٰ يرد الدليل الذي يصرف اللفظ عما يتبادر منه. ومن جهة جواز تأويل اللفظ وصرفه علىٰ ظاهره، يجوز في كل من العام والمطلق أن يصرف اللفظ عن ظاهره إذا قام الدليل علىٰ ذلك. ومن جهة اتصاف كل منهما بالشمول، لكنهما مختلفين تسميةً ومضمونـًا، وهذا هو جوهر الفرق بينهما.


Article
Mruyat faithful (Ali ibn Abi Talib)  Alhdithip in the books of six modern (Right-Bukhari and Muslim and Sunan Abu Dawud, Tirmidhi and Women's and Ibn Majah) At the gates of science and faith
مرويات أمير المؤمنين (علي بن أبي طالب)  الحديثية في كتب الحديث الستة (صحيحا البخاري ومسلم وسنن أبي داود والترمذي والنسائي وابن ماجه) في أبواب العلم والإيمان

Loading...
Loading...
الخلاصة

For the modern watched when Imam Muslim in his right narrated in the introduction to his Saheeh () said: Narrated Abu Bakr ibn Abi Shaybah narrated and Kia Division verdict for Abdul Rahman bin Abi Layla from Samra bin grasshopper , h and narrated by Abu Bakr ibn Abi Shaybah narrated and Kia Division and Sufian Habib Memon ibn Abi Shabib for invasive bin  Division said: The Messenger of Allah  said: (from the event by talking that it is false is one of the liars, and witness strengthens the modern CMO and raise it to the correct degree for others, because the witness here is true Narrated by Imam Muslim interview. The talk is true for the other - and God knowsوللحديث شاهد عند الإمام مسلم في الصحيح رواه في مقدمة صحيحه( ) قال: حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا وكيع عن شعبة عن الحكم عن عبد الرحمن بن أبي ليلى عن سمرة بن جندب ، ح وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا وكيع عن شعبة وسفيان عن حبيب عن ميمون بن أبي شبيب عن المغيرة بن شعبة  قالا: قال رسول الله : (من حدث بالحديث يرى انه كذب فهو احد الكذابين، والشاهد يقوي الحديث ويعضده ويرفعه إلى درجة الصحيح لغيره، لان الشاهد هنا حديث صحيح رواه الإمام مسلم. فالحديث صحيح لغيره – والله اعلم


Article
The views of Imam Yahya bin kather alfiqhea
الآراء الفقهية للإمام يحيى بن أبي كثير في العبادات

المؤلفون: Ahmed Abdul Karim أحمد كريم محمد العزاوي
الصفحات: 86-107
Loading...
Loading...
الخلاصة

1. One of incontinence as well as excused ablution for each prayer time, which went to Imam Yahya ibn Abi many. 2. The touching the penis invalidate ablution if touch without Hail, and that the pads of stop. 3. The insects that do not have the same liquid does not defile the water, which is otherwise the words of Ibn Abi many. 4. passport praying behind imams and princes Alvesqp, which went to Imam Yahya ibn Abi many. 5. passport on Friday, a dispute that is the view of Imam Yahya ibn Abi many1. إن من به سلس وكذلك المعذور يتوضأ لكل وقت صلاة، وهو ما ذهب إليه الإمام يحيى بن أبي كثير. 2. إن مس الذكر ينقض الوضوء إن كان المس بغير حائل، وأن يكون بباطن الكف. 3. إن الحشرات التي لا نفس سائلة لها لا تنجس الماء، وهو خلاف قول ابن أبي كثير. 4. جواز الصلاة خلف الأئمة والأمراء الفسقة، وهو ما ذهب إليه الإمام يحيى بن أبي كثير. 5. جواز السفر يوم الجمعة، وهو خلاف ما ذهب إليه الإمام يحيى بن أبي كثير


Article
Prohibited places In prayer doctrinal comparative study
الأماكن المحظورة في الصلاة دراسة فقهية مقارنة

المؤلفون: Salam Hadi Hammoud سلام هادي حمود
الصفحات: 120-150
Loading...
Loading...
الخلاصة

that the Prophet  prayed at the Kaaba and the pictures because they are included in the pan  saying: (Wherever prayer Odrkik separating it Mosque) (). () 2. What went to him Kasaani it does not prevent Muslims from praying at the church alone Verde him: 3. that the Abu Hanifa but authorized in his time, because more black people were dhimmis of the Magi, was not it leads to humiliation and disregard for Muslims, but today Praise be to God, he is black Kalmsr, was the referee in the Egyptian Kgm (). أنّ النبي  صلّى في الكعبة وفيها صور لأنها داخلة في عموم قوله : (فأينما أدركتك الصلاة فصلِّ فأنّه مسجد)( ).( ) إنّ ما ذهب اليه الكاساني من أنّه لا يُمنع المسلم من الصلاة في الكنيسة منفرداً فيردُّ عليه: 3بأن أبا حنيفة انما أجازها في زمانه، لانَّ اكثر اهل السواد كانوا أهل الذمة من المجوس، فكان لا يؤدي ذلك الى الإهانة والاستخفاف بالمسلمين، اما اليوم فالحمد لله فقد صار السواد كالمصر، فكان الحكم فيه كالحكم في المصر( ).


Article
The rule of freeing slaves in Islamic jurisprudence
حكم عتق الرقاب في الفقه الإسلامي

المؤلفون: Mohamed Shaker Rashid محمد شاكر رشيد
الصفحات: 168-193
Loading...
Loading...
الخلاصة

. The main reason for the existence of slavery in the world is the domination of the ruling of the convict and the strong on the weak led to the existence of slavery. 2. The issue of the slave did not give importance large amount of critical care only in our religion glue tolerant, and that made him Lansana feels his humanity, as has Saute with his brother free in many legal rulings, have been given by the Islamic Sharia great attention and gave him the rights that befit him, which protected and defended by the oppressors and tyrants, and which does not waste his right. 3. Watching the laws and Islamic laws are not above the present and finds that the slave treated very harsh treatment free of chivalry and inhuman, so they had robbed him of his right to human, and these laws are exploited slave exploitation of very exhausting pace.1. إن السبب الرئيسي لوجود الرق في العالم أجمع هو تسلط الحاكم على المحكوم والقوي على الضعيف أدى إلى وجود الرق والعبودية. 2. إن مسألة الرقيق لم تعط الأهمية البالغة الكبيرة والعناية الفائقة ألا في شريعتنا الغراء السمحة، والتي جعلت منه أنسانا يحس بإنسانيته، إذ قد ساوته مع أخيه الحر في كثير من الأحكام الشرعية، وقد أولته الشريعة الإسلامية الاهتمام الكبير وأعطته الحقوق التي تليق به، والتي تحميه وتدافع عنه من الظالمين والمتسلطين، والتي لا يضيع فيها حقه. 3. المتأمل في الشرائع والقوانين غير الإسلامية السالفة والحاضرة يجد أن معاملة الرقيق معاملة قاسية جدا خالية من المروءة وغير إنسانية، حتى أنها قد سلبته حقه الآدمي، وقد استغلت هذه القوانين الرقيق غاية الاستغلال لاستنفاذ قواه.


Article
Inhumane acts In verbal schools Mu'tazila model
الأفعال الإنسانية في المدارس الكلامية المعتزلة أنموذجاً

المؤلفون: Ahmed Hashim Salim أحمد هاشم سالم
الصفحات: 206-241
Loading...
Loading...
الخلاصة

1. The question of the "algebra and choice" not only restricted when Islamic rhetorical difference, but we find its roots in the ancient oriental civilization civilizations in Greece, and the Arabs before Islam. At the beginning of the Islamic era. 2. Mu'tazila looked at this issue, on the grounds that it represents a key Mbgesa of Mbageshm, and originally from five of their assets, they call themselves b (the people of justice and monotheism). 3. If they take the issue of "free will" was intended is obliged to respond to, and he said some of the injustice of God. 4. The purpose of Mu'tazila freedom of the human will and choice words, so that the human Athboa accountant for his actions.1. إن مسألة "الجبر والاختيار" لم تقتصر فقط عند الفرق الكلامية الإسلامية، بل نجد لها جذوراً في الحضارات الشرقية القديمة وفي حضارة اليونان، وعند العرب قبل الإسلام. وفي بدايات العصر الإسلامي. 2. بحثت المعتزلة في هذه المسألة، على اعتبار انها تمثل مبحثاً أساسياً من مباحثهم، واصلاً من أصولهم الخمسة، فهم يسمون أنفسهم بـ(أهل العدل والتوحيد). 3. إن اتخاذهم لمسألة "حرية الإرادة" كان الهدف منه هو الرد على المجبرة، وبعض من قال بوقوع الظلم من الله تعالى. 4. إن الهدف من قول المعتزلة بحرية الإرادة الإنسانية والاختيار، لكي يثبوا ان الإنسان محاسب على أفعاله.


Article
Use the index Automated Iraqi university library
استخدام الفهرس الآلي في مكتبة الجامعة العراقية

المؤلفون: Bushra Khalid Mohammed بشرى خالد محمد
الصفحات: 256-276
Loading...
Loading...
الخلاصة

1. The study has shown the possibility of the library, reconsider methods of providing services to beneficiaries using an automated index that helps to simplify procedures, including the use of available resources and in a form that works to attract beneficiaries. 2. there is a clear awareness of library management and staff towards the adoption of a new system and the introduction of new information services using an automated index will help attract the largest possible number of beneficiaries. Mean has likely reached (2.69) and the total weight percentage rate (53%) were from the perspective of the beneficiaries in the library, which refers to the realization of this library of the importance of having a clear study of the steps applied1. لقد بينت الدراسة بإمكانية المكتبة، إعادة النظر في أساليب تقديم خدماتها للمستفيدين باستخدام الفهرس الآلي الذي يساعد على تبسيط إجراءات استخدام المصادر المتوفرة منها وبالشكل الذي يعمل على استقطاب المستفيدين منها. 2. وجود وعي واضح لدى إدارة المكتبة والعاملين فيها نحو تبني نظام جديد واستحداث خدمات معلومات جديدة باستخدام الفهرس الآلي سوف يساعد على استقطاب اكبر عدد ممكن من المستفيدين . فقد بلغت نسبة الوسط الحسابي المرجح (2،69) ووزن مئوي بلغت بنسبة (53%) كانت من وجهة نظر المستفيدين في المكتبة، مما يشير إلى إدراك هذه المكتبة لأهمية وجود دراسة واضحة لخطوات تطبيقها


Article
Arjosh in the provisions of the nursery
أرجوزة في أحكام الحضانة

المؤلفون: Abdul Karim Abdul Ghani عبد الكريم عبد الغني
الصفحات: 284-299
Loading...
Loading...
الخلاصة

Differed in the nursery Is the custodian or the right of the child right, it is seen from the right of the child enjoined the Pods wages in custody, as well as in the residence with him, and he saw the right of custodial, not enjoined him because it is not correct to have the right that is guaranteed and sustain the himself, and to do so he must be right. Consider: The statement and collection (286/4), introductions graders (570/1)اختلفوا في الحضانة هل هي من حق الحاضن أو من حق المحضون، فمن رآها من حق المحضون أوجب للحاضن أجره في حضانته، وكذا في سكناه معه، ومن رآها من حق الحاضن، لم يوجب له ذلك لأنه لا يستقيم أن يكون من حقه أن يكفله ويؤويه إلى نفسه، ويجب له بذلك عليه حق. ينظر: البيان والتحصيل(286/4) ، المقدمات الممهدات (570/1).


Article
Ansar And their impact in public life Until the end of the era of the caliphate
الأنصار وأثرهم في الحياة العامة حتى نهاية عصر الخلافة الراشدة

Loading...
Loading...
الخلاصة

1. Research has shown that the Aws and Khazraj tribes Alazdah Alemnip and they Qahtan Frawa sons have several stomachs. 2. God called the tribes of Aws and Khazraj Ansar and praise in several states, including ((and former first last of immigrants and supporters ...)) (). 3. Ansar contributed to the invasions and Saraya Islamic conquests, and they have been effective impact on the leadership of armies and their remarkable positions in those wars. 4. The supporters of position with House Saqifah Vaaawa succession did Nzawa its people, and this is evidence of their desire to support the religion and to confirm the unity of the word.1. أظهر البحث ان الاوس والخزرج من القبائل الازدية اليمانية وانهم ابناء قحطان وقد فرعوا الى عدة بطون. 2. سمى الله قبيلتي الاوس والخزرج بالانصار ومدحهم في عدة ايات منها ((والسابقون الاولون من المهاجرين والانصار...)) ( ). 3. ساهم الانصار في الغزوات والسرايا والفتوحات الاسلامية، وكان لهم الاثر الفعال في قيادة الجيوش ولهم مواقف مشهودة في تلك الحروب. 4. كان للانصار موقف فيما دار في سقيفة بني ساعدة فايعوا على الخلافة ولم ينازعوا اهلها، وهذا دليل على رغبتهم في نصرة الدين وتأكيد وحدة الكلمة.


Article
Impact of humanitarian instinct In the knowledge of God
اثر الفطرة الإنسانية في معرفة الله

المؤلفون: Muyad Mahmoud Hassan مؤيد محمود حسن
الصفحات: 405-434
Loading...
Loading...
الخلاصة

The origin of religion is instinctive, mixed with the human psyche, and therefore we believe that humans, since ancient times turn to God, to worship. 2. that the meaning of the verse: Roman: 30, it is Islam is a religion of nature. 3. innate human nature together a sound in the same favor from God to the faithful are the creation of God for the faith and not for Kafr they are unbeatable, but belief in one god and rejects disbelief and polytheism. 4. The virtues of faith-based, and that the best people in Islam that is best in attitude. 5. There are rights advocated by instinct, are: the rights of God, the right of the Prophet - peace be upon him - and a commitment to the book and the year.إن منشأ الدين أمر فطري، جبلت عليه النفس البشرية، ولذلك نرى أن البشر، ومنذ أقدم العصور يتوجهون إلى الله سبحانه، بالعبادة . 2- أن معنى قوله تعالى: ﭽﯔ ﯕ ﯖ ﯗﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﭼ الروم: ٣٠ ، هو الإسلام إذ هو دين الفطرة . 3- فطرة الإنسان فطرة سوية سليمة وهي في ذاتها منة من الله على المؤمنين فهي تهيئة من الله للإيمان وليست للكفر بل هي لا تقبل إلا الأيمان بالله الواحد وترفض الكفر والشرك . 4- إن الأيمان أساس الفضائل، وان أحسن الناس إسلاما أحسنهم خلقاً . 5- إن هناك حقوق دعت إليها الفطرة، هي: حقوق الله تعالى، حق النبي – صلى الله عليه وسلم -، والالتزام بالكتاب والسنة .

جدول المحتويات السنة: المجلد: العدد: