جدول المحتويات

مجلة العلوم الاسلامية

ISSN: 22259732
الجامعة: الجامعة العراقية
الكلية: الشريعة
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة نصف سنوية تصدرها كلية العلوم الاسلامية / الجامعة العراقية
تاريخ اول اصدار سنة 2011
عدد الاصدارات سنوياً ( 3 )
عدد الاصدارات التي صدرت خلال الفترة بين 2011 - 2016 (14)

Loading...
معلومات الاتصال

الاعظمية -سبع ابكار-
07728046337 / اسيا
dr.raadhameed@yahoo.com
mohamed.alhajree@gmail.com
majala-islamic@hotmil.com

جدول المحتويات السنة: 2014 المجلد: 1 العدد: 9

Article
Mail divorce between Shara and the law
الطلاق الإلكتروني بين الشرع والقانون

المؤلفون: . Amenah Mahmud Sheet Katab آمنه محمود شيت خطاب
الصفحات: 11-40
Loading...
Loading...
الخلاصة

That when God began divorce made him the man's hands and I've worked hard jurists ancients select phrased and how it happened, whether in writing or pointing and placed terms and conditions of each case. It appeared at the end of the nineteenth century and the beginning of this century modern means of communication did not occur to anyone that it will be a means of divorce and the destruction of the family structure and have worked hard our scholars in modern times do not find specific provisions on divorce mail analogy to the old provisions of the Muslim jurists. The divorce-mail did not organize the legislative provisions in Islamic countries, but what was said is a doctrinal opinions to the health of an electronic divorce and measured divorce writing and some said not hindsight but the court said such occurrence based not tighten jurisprudence إن الله عندما شرع الطلاق جعله بيد الرجل ولقد اجتهد الفقهاء الأولون بتحديد صيغته وكيفية وقوعه سواء بالكتابة أو الإشارة ووضعوا شروطا وأحكاما لكل حالة. ظهرت في نهاية القرن التاسع عشر وبداية هذا القرن وسائل اتصال حديثة لم يخطر ببال احد أنها سوف تكون من وسائل إيقاع الطلاق وهدم كيان الأسرة ولقد اجتهد فقهاءنا في العصر الحديث لا إيجاد أحكام تخص الطلاق الإلكتروني قياسا على الأحكام القديمة للفقهاء المسلمين. إن الطلاق الإلكتروني لم تنظم أحكامه التشريعية في البلدان الإسلامية بل ما ذكر كان عبارة عن فتاوى فقهية بصحة وقوع الطلاق الإلكتروني وقياسه على طلاق الكتابة وبعضهم قال بعدم وقوعه ولكن المحاكم قالت بوقوعه استنادا لا إحكام الفقهية


Article
Denote verbal variables in readings
دلالة المتغيرات اللفظية في القراءات القرآنية

المؤلفون: Ayman Saud Mtaib أيمن سعود متعب
الصفحات: 53-77
Loading...
Loading...
الخلاصة

793/5000 • showed this research a thing of the faces of the Qur'anic miracles, the first commentators great care during their Tafseers in a statement notion that faces this miracle but she was in strange organized, and they see that there is a character and the movement in the Qur'an except the significance and meaning, eight minds human realize some of them do not reach to the most, and that given to human science only slightly. • Koranic readings and the meaning is clear impact on multiple aspects of syntactical. • a statement that the semantic diversity in the readings of the text gives a broader theory of the novel in which several quarters. • Some linguists lists examples of poems Arabs and Ntarham including proven that the eloquent and reliable Barabiythm so as to indicate some indications and clarified. • multiplicity of readings pointing to the secrets of all read the Koran Marabiy which is testimony to the wisdom of their minds, knowing that there are some indications where the cost is not Mhoj her, probably it came into account what they see as the need for the text.• اظهر هذا البحث شيئاً من وجوه الإعجاز القرآني، فقد أولى المفسرون عناية كبيرة في أثناء تفاسيرهم في بيان فكرة مؤداها ان وجوه هذا الإعجاز إنما هي كانت في نظمه العجيب، ويرون ان ما من حرف ولا حركة في القرآن إلا وفيه دلالة ومعنى، ثم ان العقول البشرية تدرك بعضاً منها ولا تصل إلى أكثرها، وما أوتي الإنسان من العلم إلا قليلا. • للقراءات القرآنية والمعنى أثر واضح في تعدد الأوجه الإعرابية. • ان بيان التنوع الدلالي في القراءات القرآنية يعطي رواية أوسع للنص والنظرية فيه من عدة جهات. • يسرد بعض اللغويين أمثلة من أشعار العرب ونثرهم بما ثبت عن الفصحاء والموثوق بعربيتهم وذلك لبيان بعض الدلالات وإيضاحها. • تعدد القراءات القرآنية والإشارة إلى أسرار كل قراءة لدى معربي القرآن الأمر الذي يدل على رجاحة عقولهم، علماً ان هناك بعض الدلالات فيها تكلف لا محوِّج لها، ولعل ذلك جاء مراعاة لما يرونه من حاجة النص.


Article
The effect of temperature on the tomato crop in Anbar province
تأثير درجات الحرارة على محصول الطماطة في محافظة الأنبار

Loading...
Loading...
الخلاصة

Few devoted to the cultivation of the crop area compared to the area to maintain and does not constitute devoted to the cultivation of the agricultural season in 2002, but very little space and is also part of the agricultural season in 2010. During the study found that most of the planting the crop in Anbar province spaces are concentrated in the district of Fallujah, as it ranks first in terms of area planted, and then Ramadi District comes in second place. During the study found that the thermal conditions and a clear impact on the cultivation of the crop, so the temperature is a key component in determining the planting and growth of the tomato crop. It found during the study the possibility of expansion in the cultivation of tomato crop in the climatic conditions prevailing in the province. قلة المساحات المخصصة لزارعة المحصول مقارنة بمساحة المحافظة ولا تشكل المساحة المخصصة لزراعته في الموسم الزراعي 2002 إلا جزء قليل جدا وأيضا في الموسم الزراعي 2010. تبين من خلال الدراسة إن اغلب المساحات المخصصة لزراعة المحصول في محافظة الأنبار تتركز في قضاء الفلوجة، إذ يحتل المرتبة الأولى من حيث المساحة المزروعة، ومن ثم يأتي قضاء الرمادي بالمرتبة الثانية. تبين من خلال الدراسة إن للظروف الحرارية تأثيرا واضحا على زراعة المحصول، لذا تكون الحرارة عنصرا رئيسا في تحديد زراعة ونمو محصول الطماطة. تبين من خلال الدراسة إمكانية التوسع في زراعة محصول الطماطة في الظروف المناخية السائدة في المحافظة.


Article
The role of media in promoting women's rights: Iraq: a model
دور الإعلام في تعزيز حقوق المرأة: العراق: نموذجاً

Loading...
Loading...
الخلاصة

The need to pursue strategies based on the media guide for the advancement of women and support for social and political participation and economic confront violence against them, and activating the role of the media to promote the responsibility of the mother in the upbringing and education of generations. 2 Composition and national networks of civil society organizations capable of media monitoring as a result of the establishment of coordination centers and attract more participants to networks, and provide training and information resources, tools and expertise, and will network to monitor the media and defense publicly and through dialogue with the media and public bodies for the adoption and implementation of media standards and norms practice in order to change the negative representation of women in the media and in order to create public policy in favor of positive media images that provide for girls and women, and will pay special attention to strengthening the continuity of national networks factors ضرورة اتباع استراتيجيات تقوم على توجيه الإعلام للنهوض بالمرأة ودعم مشاركتها اقتصاديا واجتماعيا وسياسيا ومجابهة العنف ضدها، وتفعيل دور الإعلام للارتقاء بمسؤولية الأم في تنشئة وتعليم الأجيال. 2 تكوين شبكات وطنية من منظمات المجتمع المدني قادرة على رصد الإعلام كنتيجة لتأسيس مراكز تنسيقية وجذب مزيد من المشاركين بالشبكات، وتقديم التدريب وموارد المعلومات والأدوات والخبرات، وستقوم الشبكات برصد الإعلام والدفاع بشكل علني ومن خلال الحوار مع الإعلام والهيئات العامة من أجل تبنى وتنفيذ معايير إعلامية وقواعد للممارسة بهدف تغيير التمثيل السلبى للمرأة في الإعلام ومن أجل إيجاد سياسة عامة مؤيدة للصور الإعلامية الإيجابية التي تقدم عن الفتيات والنساء، وسيتم توجيه اهتمام خاص إلى تعزيز عوامل الاستمرارية للشبكات الوطنية.


Article
16/5000 Book rule hearing
كتاب حكم السماع

Loading...
Loading...
الخلاصة

Said Sheikh Izz al-Din Ibn Abd al-Salam () in dancing and clapping rules: (lightness and reckless resembles reckless females do not do it, but light-hearted, or poser clueless demonstrates the foolishness perpetrator. The law did not want them in the book and the year, nor did it end of the prophets, and a considerable followers () prophets, but ignorant fools who confused them the facts do Balohoaوقال الشيخ عز الدين ابن عبد السلام ( ) في القواعد الرقص والتصفيق: (خفة ورعونة يشبه رعونة الإناث لا يفعلها إلا ارعن، أو متصنع جاهل يدلُ على جهالة فاعلها . ان الشريعة لم ترد بهما في كتاب ولا سنة، ولا فعل ذلك حد من الأنبياء، ولا أحد معتبر من اتباع( ) الأنبياء، وإنما يفعلهُ الجهلة السفهاء الذين التبست عليهم الحقائق بالأهواء

الكلمات الدلالية

كتاب حكم السماع


Article
Imamate rule womanizer in prayer
حكم إمامة الفاسق في الصلاة

المؤلفون: Abdul Karim Abdul Ghani عبد الكريم عبد الغني
الصفحات: 173-192
Loading...
Loading...
الخلاصة

795/5000 I suggest that those in charge of Ministries of Islamic Affairs and Awqaf and mosques in Muslim countries in general and the Endowment in Iraq, in particular: 1. Create an ad hoc committee composed of scholars in each district and province, to follow the imams and preachers, and guide them on the importance of learning and the application of science, especially with regard to ties to the Amamthm, Imam Aajurri God have mercy on him, said: "We must learn science purity, and aware of the prayer, or they may subjected to great "(), and alert them to the distorting and Almenksh to lead the prayers and rhetoric errors, and lifting of who signed them in some debauchery marks. 2. preachers, imams and muezzins meeting with senior scientists of their country monthly or seasonally, Kmosm month of Ramadan, or the pilgrimage season, taking advantage of their instruction and guidance. 3. oblige imams and preachers in investment and professors legitimate colleges to teach lessons and lectures by which the performance of imams and preachers calendar scientific sessions.أقترح على القائمين على وزارات الشؤون الإسلامية والمساجد والأوقاف في البلاد الإسلامية بصورة عامة وعلى ديوان الوقف في العراق بصورة خاصة: 1. إنشاء لجنة مختصة مكوَّنة من أهل العلم في كل قضاء ومحافظة، لمُتابعة الأئمة والخطباء، وإرشادهم على أهمية التعلَّم وطلب العلم، وخاصة فيما يتعلَّق بصلاتهم وإمامتهم، قال الإمام الآجريّ رحمه الله تعالى: " يجبُ أن يتعلَّم علمَ الطهارة، وعلمَ الصلاة، وإلا فقد تعرَّض لعظيمٍ " ( )، وتنبيههم على الأخطاء المُخِلَّة والمُنقصة للإمامة والخطابة، والرفع عمَّن وقع منهم في بعض علامات الفسق. 2. اجتماع الخطباء والأئمة والمؤذنين مع كبار علماء بلدهم شهريا أو موسميا، كموسم شهر رمضان، أو موسم الحج، والاستفادة من إرشاداتهم وتوجيهاتهم. 3. إلزام الأئمة والخطباء في دورات علمية واستثمار أساتذة الكليات الشرعية لإلقاء الدروس والمحاضرات يتمُّ من خلالها تقويم أداء الأئمة والخطباء.


Article
Solving inheritance issues to respond Innovative way
حل مسائل الإرث بالرد بطريقة مبتكرة

Loading...
Loading...
الخلاصة

1. The meaning of inheritance or inheritance, one in the language and terminology which is so and so inherited his father, he inherited the genetics and inheritance. 2. and meaning as well as respond to language and terminology there are similarities between them. In the face of the language is to leave and go back in the terminology is the exchange rate for the rest of hypotheses on with relative hypotheses as much homework is also a legacy to leave and return the surplus to their owners. 3. The legality of the post is no explicit nor hadeeth: the absence of an issue where the response in his  but devising of the verse: as upper as upper چ () and other evidenc1. ان معنى الإرث أو الميراث واحد في اللغة والاصطلاح وهو وَرِث فلانٌ أَباه، فَهُوَ يَرِثه وِرَاثةً ومِيرَاثاً. 2. وان معنى الرد كذلك في اللغة والاصطلاح هناك وجه تشابه بينهما ففي اللغة هو الانصراف والرجوع وفي الاصطلاح هو صرف الباقي عن الفروض على ذوي الفروض النسبية بقدر فروضهم فهو أيضاً الانصراف والرجوع بالتركة الفائضة إلى أصحابها. 3. مشروعية الرد ليس فيها آية صريحة ولا حديث نبوي شريف لعدم حدوث مسألة فيها رد في عهده  وإنما باستنباط من قوله تعالى: ﭽ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﭼ ( ) وغيرها من الأدلة.


Article
47/5000 Fiqh Estimated And its relationship Balnoazl
الفقه التقديري وعــلاقـــتــــــه بالـنـــوازل

المؤلفون: Omar shakir abdullah عمر شاكر الكبيسي
الصفحات: 235-269
Loading...
Loading...
الخلاصة

788/5000 1. The Fiqh estimated maturity of the forward-looking scholars looked through a mechanism for the management of people placed in accordance with the Sharia derived from the Quran and Sunnah 2. Estimated Fiqh no such luxury that estimated by some scholars, it is such responsibility in the face of the challenges that may come down from the cataclysms of the nation as they see it sooner or later. 3. I chose the term appreciation because Collect other meanings and the nearest to the use of the year in terms of reported (Vakedroa him) 4. Do not saying for sure that the Fiqh estimated was in the Prophet's era it aspires estimate from behind people Answer revelation, but can be inferred with some texts of rooting on the Fiqh estimated. 5. dislike many scholars appreciation of the issues and they mean it based appreciation of the dialectic of questions about the unseen and the proof of this assumption of hate for many of the issues and then it is necessary to differentiate between the controversial questions that were forbidden by Shara and the estimation issues for the implementation of the laws of God1. إن الفقه التقديري نضج استشرافي يتطلع من خلاله الفقهاء وضع آلية لإدارة الناس وفق الضوابط الشرعية المستقاة من الكتاب والسنة 2. الفقه التقديري ليس من قبيل الترف الذي يقدّره بعض الفقهاء، بل هو من قبيل المسؤولية في مواجهة التحديات التي قد تنزل بالأمة من نوازلَ فيما يَرونه إن عاجلا أو آجلا. 3. اخترت لفظ التقدير لأنه اجمع للمعاني الأخرى واقرب إلى استخدام السنة من حيث ورد (فاقدروا له) 4. لا يجزم بالقول بأن الفقه التقديري كان في العصر النبوي لأنه تقدير يطمح من ورائه الناس جواب الوحي، ولكن يمكن الاستدلال ببعض النصوص للتأصيل على الفقه التقديري. 5. كره كثير من الفقهاء التقدير للمسائل ويعنون به التقدير القائم على أسئلة جدلية تتعلق بالغيب والدليل على ذلك افتراض من كره لكثير من المسائل وحينئذ لا بد من التفريق بين الأسئلة الجدلية التي نهى عنها الشرع وبين تقدير المسائل لتنفيذ شرع الله تعالى


Article
Explanations of choosing names in the Quranic systems when interpreted in the phenotypic
تعليل اختيار الأسماء في النظم القرآني عند المظهري في تفسيره

المؤلفون: . Lena Tahmaz Ali لينا طهماز علي
الصفحات: 241-435
Loading...
Loading...
الخلاصة

1. This research showed the faces of some of the miracles graph in the selection of names inside Hakim systems. 2. This is purely ills of ideas according to the commentators on Arabic grammar rule it must be shown and not necessarily be the only unique, but it is possible to come and other ills of the same text from another interpreter may be aspects and closer. 3. recurrence of the illness when the commentators does not imply rigidity interpreter when this illness, but shows that this illness is closer to the text and the right to it than others. 4. phenotypic explanations came to the reported phenomena in various Quranic verses characterized as accessible and easy and fun manner as well as conciseness and brevity. 5. In the circle choose names search and tracking manifests itself and how it affects the expression of Quranic word without the other and what lies behind this choice of gloss and rhetorical purposes.1. اظهر هذا البحث بعضاً من وجوه الإعجاز البياني في اختيار الأسماء داخل النظم الحكيم. 2. تعد هذه العلل محضا من أفكار المفسرين على وفق قواعد اللغة العربية فهي حكم لا بد من إظهارها وليست بالضرورة ان تكون الوحيدة الفريدة بل من الممكن ان تأتي علل أخرى للنص نفسه من مفسر آخر قد تكون أوجه وأكثر قرباً. 3. تكرار العلة عند المفسرين لا يدل على جمود المفسر عند هذه العلة وإنما يدل على ان هذه العلة أقرب إلى النص وأحق به من غيرها. 4. جاءت تعليلات المظهري لما أورده من ظواهر في مختلف الآيات القرآنية متسمة بانها ميسرة وسهلة وبأسلوب ممتع فضلاً عن الإيجاز والاختصار. 5. وفي دائرة اختيار الأسماء يتجلى البحث والتتبع وكيف تؤثر الكلمة بالتعبير القرآني دون غيرها وما يكمن وراء هذا الاختيار من معان وأغراض بلاغية.


Article
Physiognomy and the judge heard and their impact on the criminal investigation in Islamic jurisprudence
الفِرَاسَة وَعِلمُ القَاضِي وأثرهما في التحقيق الجنائي في الفقه الإسلامي

المؤلفون: Muthana Safa Jassim مثنى صفاء جاسم
الصفحات: 285-312
Loading...
Loading...
الخلاصة

What Del Zahir talk him which Allah  signed in the hearts of his heirs Afeelmwa conditions some people a sense of dignity and injury of conjecture and intuition. Second, the type learns indications, experiences, and manners, morals learn by the conditions of the people, and the people in it are old and modern authorship. Third: It was: is the showdown with certainty, and a preview of the unseen. 2. physiognomy is derived from the equestrian Frckdah Paljoarh on the horse, equestrian, and run it eyesight of his heart with the light  is discernment, Fbalffers cut the minimum distance, the light of God  cut heart distance; and that things are signs, and attributes of God has khalgah marking this, Fbnor realize those traits even aware of what is yet to come Valtosm taken from feature is that the known attributes of Allah  and Alaimh in things, and Altafrs to run his heart knight light of God  to the command was not yet, Vidrickh. 3. origin physiognomy: the sight of the soul is connected eyesight of reason in human eyes, Eyes of prey, and the sight of the soul, and understand things from them, if empty mind, and spirit of the works of self-sighted spirit, and realized the mind as he saw the Spirit, but the public deficit for this to fill lives of souls and a clash of desires it: ما دَلَّ ظاهِرُ الحَدِيثِ عليهِ وهو ما يُوقِعُه اللهُ  في قُلوبِ أَوْلِيَائِه فيَعْلَمُوا أَحوالَ بعضِ الناسِ بنَوعٍ من الكَرَاماتِ وإِصابةِ الظَّنِّ والحَدْسِ. ثَانِيَاً: نَوْعٌ يُتَعَلَّمُ بالدَّلائِلِ، والتَّجَارِب، والخَلْقِ، والأَخْلاٌق فتُعْرَفُ به أَحوالُ النّاسِ، وللنّاسِ فيه تآلِيفُ قديمةٌ وحديثةٌ. ثَالِثَاً: وقيل: هي مُكَاشَفَةُ اليَقِينِ، ومُعَايَنَةُ الغَيبِ. 2. الفِرَاسَةُ مُشْتَقَّةٌ مِنَ الفُرُوسِيَّةِ فَرِكْضُهُ بِالجَوَارِحِ عَلَى الفَرَسِ فُرُوسِيَّةٌ، وَرِكْضُهُ بِبَصَرِ قَلْبِهِ بِنُورِ  هِيَ فِرَاسَةٌ، فَبِالْفَرَسِ يَقْطَعُ مَسَافَةَ الدُّنْيَا، وَبِنُورِ اللهِ  يَقْطَعُ مَسَافَةَ القَلْبِ ؛ وَذَلِكَ أنَّ عَلَى الأشْيَاءِ دَلائلَ، وَسِمَاتٍ وَقَدْ وَسَمَ اللهُ خَلْقَهُ بِذَلِكَ، فَبِنُورِهِ تُدْرَكُ تِلْكَ السِّمَات حَتَى يُدْرَكَ مَا لَمْ يَأتِ بَعْدُ فَالتَّوَسُّمُ مَأخُوذٌ مِنَ السِّمَةِ وَهُوَ أن يَعْرِفَ سِمَاتِ اللهِ  وَعَلائمِهِ في الأُمُورِ، وَالتَّفَرُسُ أن يَرْكُضَ قَلْبُهُ فَارِسَاً بِنُورِ اللهِ  إلى أمْرٍ لَمْ يَكُنْ بَعْد، فَيَدرُكُهُ. 3. َأصْلُ الفِرَاسَةِ: أنَّ بَصَرَ الرُّوحِ مُتَّصِلٌ بِبَصَرِ العَقْلِ فِي عَينَي الإنْسَانِ، فَالعَينُ جَارِحَةٌ، وَالبَصَرُ مِنَ الرُّوحِ، وَإدْرَاكُ الأشْيَاءِ مِن بَينِهِمَا، فَإذَا تَفَرَّغَ العَقْلُ، وَالرُّوحُ مِـن أشْـغَالِ النَّفْسِ أبْصَرَ الرُّوحُ، وَأدْرَكَ العَقْلُ مَا أبْصَرَ الرُّوحُ، وَإنَّمَا عَجَزَ العَامَّةُ عَنْ هَذَا لِشغلِ أرْوَاحِهِمْ بالنُّفُوسِ وَاشْتِبَاكِ الشَّهَوَاتِ بِهَا.


Article
50/5000 Provisions in the handshake Islamic Fiqh (A comparative study)
أحكام المصافحة في الفقه الإسلامي (دراسة مقارنة)

المؤلفون: Mohammed Khadeer hameed محمد خضير حميد مطر
الصفحات: 325-350
Loading...
Loading...
الخلاصة

The handshake years of Sunan that help promote goodwill among the members of the Muslim community, which increases by the bonds of love and brotherhood and communication among Muslims should not be relinquished or underestimated. 2. The handshake cause of the forgiveness of sins and atone for the sins they worship should be maintained, especially for those who took his sin to Ahina between him and his Muslim brother Fbalmsafhh Itafrqa not their sin. 3. intended prohibition of foreign handshake is corrupting ward off that may arise through this contact with God Almighty forbade the offering of adultery and the closest relative to him is touching because it had hovered at about fever is about to enjoy himself in. This is called the jurisprudence door dam excuses. 4. No dispute among the scholars in the sanctity shake hands with women, whether foreign or taboo if lustily If negating Vtjoz of Muharram and the foreign has gone to prohibition except those exempted by Hanafi, Hanbali them in the novel in the old passport handshake. 5. If the foreign handshake are lighter types of touch has declined, including the Messenger of Allah, peace be upon him at the time required a time of allegiance this indicates that it is not permissible for others and not for a breach because it is the legislature of the nation, his words and his actions and hisإن المصافحة سنة من السنن التي تساعد على إشاعة المودة بين أفراد المجتمع المسلم مما تزداد به أواصر الحب والإخاء والتواصل بين المسلمين فينبغي عدم التفريط فيها أو الاستهانة بها. 2. إن المصافحة سبب من أسباب غفران الذنوب وتكفير الخطايا فهي عبادة ينبغي المحافظة عليها وخاصة لمن أحاطت به خطيئته لشحناء بينه وبين أخيه المسلم فبالمصافحة يتفرقا وليس بينهما خطيئة. 3. المقصود من تحريم مصافحة الأجنبية هو درء المفسدة التي ربما قد تنشأ عن طريق هذه الملامسة والله سبحانه وتعالى نهى عن قربان الزنى وأقرب قريب إليه هي الملامسة لأنه من حام حول الحمى يوشك أن يرتع فيه وهذا ما يسمى في أصول الفقه بباب سد الذرائع. 4. لا خلاف بين الفقهاء في حرمة مصافحة المرأة سواء أكانت أجنبية أم محرما إذا كان ذلك بشهوة أما إذا انتفت فتجوز للمحرم وأما الأجنبية فقد ذهبوا إلى التحريم إلا ما استثناه الحنفية والحنابلة في رواية لهم في جواز مصافحة العجوز. 5. إذا كانت مصافحة الأجنبية هي أخف أنواع اللمس وقد امتنع منها رسول الله صلى الله عليه وسلم في الوقت الذي يقتضيها وهو وقت المبايعة دل ذلك على أنها لا تجوز لغيره وليس لأحد مخالفته لأنه هو المشرع لأمته بأقواله وأفعاله وتقريره


Article
Rabobank beauties Alruyana and his views on usury and sales
أبو المحاسن الروياني وآراؤه في الربا والبيوع

Loading...
Loading...
الخلاصة

1. usury: it reported; defined, and then poked 2. sales: reported; accountable. Which was the research material. And Imam Alruyana many many issues Onkhbt them what I saw fit and Dmmth in this research; and Imam Alruyana Almighty God's mercy, Shafi'i sect has approved doctrine in many matters, and violated the doctrine in some of it, for example, sales Palmatah, this kind of sales that did not distort the public Shaafa'is God have mercy on all of us, leave the Imam Ali Alruyana compassion, and there are some issues like that1. الربا: وذكرت؛ تعريفه، ومن ثم مسائله 2. البيوع: وذكرت؛ مسائله. التي كانت هي مادة بحثي. وللإمام الروياني مسائل عديدة وكثيرة أنخبت منها ما رايته مناسبا وضممته في هذا البحث؛ والإمام الروياني رحمه الله تعالى، شافعي المذهب وقد وافق مذهبه في العديد من المسائل، وخالف مذهبه في البعض منه، مثال ذلك البيع بالمعاطاة، هذا النوع من البيع الذي لم يجزه جمهور الشافعية رحمهم الله جميعا، وأجازه الإمام الروياني علي الرحمة، وتوجد بعض المسائل من هذا القبيل.


Article
Individual principles to build a Muslim community in the light of the Koran Objective study
المبادئ الفردية لبناء المجتمع المسلم في ضوء القران الكريم دراسة موضوعية

Loading...
Loading...
الخلاصة

1. principle which includes the fact that the assignment is not a direct meaning to the existence of non-human existence Man is the theme. 2. Knowing recognized these principles make him a measure of his behavior and build healthy relationships and make him a human being consistent with the presence of all the great side of the laws of the Koran. 3. principle differs from the jurisdiction of which includes the direct commissioning such as the verse: ڃ چ چ ژ (Isra: verse 78). 4. individual moderation stems from a centrist nation, which is considered a model of social relations characterized by justice and charity and humanitarian giving. 5. The individual in patience and persistence on the principles that strengthens the will and determination inspired Vihakq for a Muslim so that stability and sense of mischief carrying an open mind and heart reassuring 6. rise Muslim himself through cleared of Alodran and hatred and to avoid evil thought and recommend himself for what marred by human Repellents foul.1. المبدأ الذي يشتمل على حقيقة وعلى تكليف مباشر ولا معنى لوجوده من غير وجود الإنسان فالإنسان هو موضوعه. 2. إن معرفة المسلم لهذه المبادئ تجعل له مقياس لسلوكه وبناءه لعلاقات سليمة وتجعل منه إنسانا ً منسجما ً مع قوانين الوجود جميعا ً الجانب العظيم من القران الكريم. 3. المبدأ يختلف عن الحكم الشرعي الذي يشتمل مباشرة على التكليف مثل قوله تعالى: ﮋ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ ﭵﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﮊ (الإسراء: الآية 78). 4. الاعتدال الفردي نابع من وسطية الأمة والتي تعتبر نموذجا من العلاقات الاجتماعية التي تتسم بالعدل والإحسان والعطاء الإنساني. 5. إن في صبر الفرد وثباته على مبادئه ما يقوي إرادته ويستلهم عزيمته فيتحقق للمسلم بذلك الثبات والذي من معانيه تحمل الأذى بصدر رحب وقلب مطمئن 6. يرتقي المسلم بنفسه من خلال تطهيرها من الأدران والأحقاد واجتناب ظن السوء وتزكية نفسه عما يشوبها من الطباع البشرية المنفرة.


Article
The Utopian Vision of the Future in Chekhov's Three Sisters
الرؤيا المثالية للمستقبل للكاتب جيكوف في مسرحية "الأخوات الثلاث"

المؤلفون: : Marwa Ghazi Mohammed مروة غازي محمد
الصفحات: 407-420
Loading...
Loading...
الخلاصة

The talk given on the lips of personal Virshenn section summarizes and concludes Zhekov vision for the future as offers search for a new goal to continue life and accept suffering through hard work to ensure the happiness of future generations. In fact, he was an important indicator of the message that Zhekov attempted delivery clearly in the final scene. This writer educated person a believer in science for this, we find that he writes the new and modern theater, which will be in the future. The Zhekov security and embraced change and modernity to the point where he wanted all of his contemporaries that the catchان مقطع الحديث المقدم على لسان شخصية فيرشنن يلخص و يستنتج رؤية جيكوف للمستقبل كونه يقدم البحث عن هدف جديد لمواصلة الحياة و تقبل المعاناة من خلال العمل الشاق لضمان سعادة الأجيال القادمة. في الحقيقة انه مؤشر مهم على الرسالة التي حاول جيكوف إيصالها بشكل واضح في المشهد الأخير. ان هذا الكاتب إنسان مثقف مؤمن بالعلم لهذا نجد انه يكتب للمسرح الجديد و الحديث الذي سيكون في المستقبل. ان جيكوف امن واعتنق التغيير و الحداثة لدرجة جعله يرغب من جميع من عاصروه ان يلحقوا


Article
Risk of spreading Ahadith across the World Wide Web and Mobile
خطر نشر الأحاديث الموضوعة عبر الشبكة العالمية والجوال

Loading...
Loading...
الخلاصة

993/5000 1. Thread the language is: decadent, or projected, or spun, or the label and when comparing this linguistic meanings and the meaning of idiomatic of the subject see that proper between the phenomenon; talk Thread: Matrouh and lying is not worth lifting already, and plopped shall not be considered nor inferred by and feigned not attributed to him generally made of bearing, slandered the Prophet . 2. innocence of the Prophet pbuh talk topic, governance and the situation as soon as it rises about characteristics that are given to the sayings of the Prophet . 3. launched the modern scholars and critics on the conversations often set of formulas and terms that once you stand by the reader, or heard it knows that the modern subject, and these words some of which is expressly such as their saying interview subject, or a lie, or wrong, or I do not know -If said so a Akabar- imams, as well as saying: this talk has no basis, which is not assigned to him knows. The words function on the situation euphemism Such as saying: This talk of Playa so and so, or dark Sindh or the darkness of these phrases abound in the "balance" of Golden, and "San balance" to the son of a stone, and the saying: This Matrouh, some of them caused the subject, including make it without the subject, and some of them make it Kalmtruck.v1. الموضوع في اللغة هو: المنحط، أو المسقط، أو المختلق، أو الملصق وعند المقارنة بين هذه المعاني اللغوية وبين المعنى الاصطلاحي للموضوع نرى أن المناسبة بينهما ظاهرة؛ فالحديث الموضوع: مطروح وملقى لا يستحق الرفع أصلا، وساقط لا يجوز اعتباره ولا الاستدلال به، و مختلق لا ينسب إليه بوجه مصنوع من واضعه، مفترى على النبي . 2. براءة النبي  من الحديث الموضوع، وبمجرد الحكم عليه بالوضع ترتفع عنه الخصائص التي تعطى لأحاديث الرسول . 3. أطلق علماء الحديث ونقاده على الأحاديث الموضوعة كثيرًا من الصيغ والألفاظ التي بمجرد أن يقف عليها القارئ، أو يسمعها يعلم أن الحديث موضوع، وهذه الألفاظ منها ما هو صريح كقولهم: حديث موضوع، أو كذب، أو باطل، أو لا أعرفه -إذا صرح بذلك أحد الأئمة الكبار- وكذا قولهم: هذا الحديث لا أصل له، أي ليس له إسناد يعرف. أما الألفاظ الدالة على الوضع كناية فمثل قولهم: هذا الحديث من بلايا فلان، أو سنده مظلم أو عليه ظلمات وهذه العبارات تكثر في "الميزان" للذهبي، و"لسان الميزان" لابن حجر، وأما قولهم: هذا مطروح، فمنهم من ألحقه بالموضوع، ومنهم من جعله دون الموضوع، ومنهم من جعله كالمتروك.

جدول المحتويات السنة: المجلد: العدد: