Table of content

al-academy

مجلة الاكاديمي

ISSN: 25232029 18195229
Publisher: Baghdad University
Faculty: Fine Arts
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

jornal of the college of fine Arts University of baghdad

web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Loading...
Contact info

email : al.academy@cofarts.uobaghdad.edu.iq
phone number: 009647703467114
web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Table of content: 2015 volume: issue:72

Article
Intellectual Reflections of the Cubical Arts on the Iraqi Contemporary Pottery Art
الانعكاسات الفكرية للفن التكعيبي على فن الخزف العراقي المعاصر

Loading...
Loading...
Abstract

The current study discusses one of the most important modern schools in art, and it studies its impact on contemporary Iraqi art, particularly in the art of pottery because of its association to the utilitarian function. However, this study demonstrated that pottery is a unique art, which has exceeded the limits of this function. In addition, pottery has a great role in changing the view and understanding of it. Therefore, this art assists in achieving the concepts, philosophies, and values among other fine arts branches. The most prominent issues in this article is dealing with reflections of the cubical arts on the Iraqi contemporary pottery art by through the works of the most prominent contemporary artists such as (Saad Shakir, SHaniar Abdullah and Tariq Ibrahim). They are the finest potters who have been and continue to have a clear imprint in the history of contemporary Iraqi art. Cubism art is not a spur of the moment in Mesopotamia, but it has a long history and deep roots stretch since the time of our ancestors, the Sumerians, where the imprint is clear in this field. The researcher has present a model of the ceramic works of the Sumerians as this civilization replete with artistic and aesthetic achievements that we are proud of as an Iraqis and as a part of this legacy. Accordingly, it is not surprising when contemporary potters repeat the achievements of their ancestors but in contemporary and modern styles. It is continuing message passing from generation to a generation but in different methods. The first chapter discusses the research problem, importance and the aims of the study, boundaries, and determines the terms such as the ‘cubism’. Chapter two consist of two main topics, the first is (Introduction to Cubism), the second is (the cubical trend in the contemporary Iraqi pottery art). Chapter three included the procedures and methodology used and the research, community and the selection of the research sample, and then the sample’s analysis. The fourth chapter represents the most important conclusions such as: The results shows that the artwork produced by the potters (SaadShakir and Haniar Abdullah Tariq Ibrahim) have contemporary and geometric cubical style in its theme. They have done this in deliberately manner to give the regularity and harmony as a specific feature of each of them. The results also show that all the artworks have an existence of a common factors in terms of the external configuration, but they are differ in the idea and the extent of their impact in the delivery to the receiver, where the artwork consists of a social, utilitarian and/or aesthetic functions. In the end, I have listed the recommendations and a list of resources. يتناول البحث الحالي دراسة أحد أهم المدارس الفنية الحديثة ومدى تأثيرها على الفن العراقي المعاصر وخصوصا في فن الخزف كون هذا الفن ارتبط منذ الأزل بالوظيفة النفعية، لكننا في هذا البحث أثبتنا ان الخزف هو فن قائم بحد ذاته وقد تعدى بذلك حدود الوظيفة، وانطلقت منه مدارس فنية كبيرة واعمال فنية ذات عظمة مما أدى إلى تغير الرؤية الجوهرية لفن الخزف لذلك أصبح هذا الفن هدفا لتحقيق المفاهيم والأفكار والفلسفات والقيم التعبيرية من بين الفنون التشكيلية. ابرز ما تناوله البحث هو انعكاس الاتجاه التكعيبي على المدرسة الخزفية العراقية من خلال ابرز أعمال فنانيها المعاصرين أمثال ( سعد شاكر وشنيار عبد الله وطارق إبراهيم ) وهم من خيرة الخزافين واللذين كانت وما زالت لهم بصمة واضحة في تاريخ الفن العراقي المعاصر ، كما وان الفن التكعيبي في بلاد الرافدين هو ليس وليد اللحظة بل كان له تاريخ عريق وجذور عميقة تمتد منذ عصر أجدادنا السومريين حيث بدأت البصمة واضحة في هذا المجال وقد عرض الباحث أ نموذجا من خيرت الاعمال الخزفية السومرية كون هذه الحضارة زاخرة بالإنجازات الفنية والجمالية التي نفتخر نحن العراقيون بها بصفتنا جزء من هذا الارث.. وعليه فليس بالشيء الجديد علينا ان نجد خزافين معاصرين يكررون إنجازات أجدادهم الفنية لكن بأسلوب جديد ومعاصر، إذا هي رسالة مستمرة من جيل الى جيل على اختلاف أساليبها وإشكالها وطرحها. تناول الفصل الأول مشكلة البحث والأهمية والهدف والحدود وتحديد المصطلحات المتمثلة بـ التكعيبية، اما الفصل الثاني كانت وقفته مع المبحث الأول بـ (مقدمة عن التكعيبية) والمبحث الثاني (الاتجاه التكعيبي في فن الخزف العراقي المعاصر) . اما الفصل الثالث فتضمن الإجراءات والمنهج المستخدم ومجتمع البحث واختيار عينة البحث ومن ثم تحليل العينة .. اما الفصل الرابع فتمثلت بالاستنتاجات فكانت أهمها : • أظهرت الأعمال الفنية التي أنتجها الخزافين (سعد شاكر وشنيار عبد الله وطارق إبراهيم ) بأسلوب تكعيبي هندسي معاصر قائم على التجريد والاختزال في طرح موضوعاته وبصورة قصديه من قبل الخرافيين ليعطي في ذلك انتظام وانسجام كخصوصية فردية لكل منهم . • أظهرت الأعمال الفنية عن وجود عامل مشترك من حيث التكوين الخارجي لكنها تختلف من الفكرة ومدى تأثيرها وإيصالها في المتلقي من حيث ان العمل الفني يحمل وظيفة اجتماعية او نفعية او جمالية ، ومن ثم التوصيات وأخيرا قائمة المصادر .

Keywords


Article
Compound Shapes in the work of the artist Max Ernst and Ali Najjar
الكائنات المركبة في أعمال الفنان (ماكس أرنست) و ( علي النجار)

Loading...
Loading...
Abstract

the Research problem entitled: (compound shapes in the work of the artist Max Ernst and Ali Najjar) the nature of the concept of compound shapes and mechanisms of functioning in contemporary art done. The research consisted of(4) four parts: the first part is dealing with the methodological framework of the Search represented the research problem , which is manifested through this study to reveal the technical features of the composite shapes, that linked achievement both artists (Max Ernst) and (Ali Al Najjar). Which is crystallized into two objectives as follows: 1 - Detection of the technical features of the composite shapes in the work of Max Ernst and Ali Al-Najjar. 2 - Detection of similarities and differences in the recruitment of compound shapes when Max Ernst and Ali Al-Najjar. The second chapter, represented the theoretical framework, it contained three sections Investigation Section I: Introduction of historical composite shapes in the artwork. The second topic: compound shapes in the work of the artist Max Ernst. The third topic: the compound objects in the work of artist Ali al-Najjar. The third chapter has singled out the search procedures, represented by the applications of compound shapes in a sample Alphand Max Ernst and Ali al-Najjar, and then ensure the identification of the research community and appointed by the (4) models, and then search tool and sample analysis. The fourth chapter has included the results of research and the researcher has reached conclusions to a number of results answer the goals of research, including: * Similarities in the recruitment of compound shapes in the work (Max Ernst) and (Ali Al Najjar). 1 – Humanity shapes the vehicle body cubic abstract sample (1) for Ernst and (3) to (Ali Al Najjar). 2 - reduction of the composite shape abstract way the sample (2) to (Ernest) and (2) for Ali Al-Najjar. * Attributes the difference in the recruitment of compound shapes in the work of Max Ernst and the carpenter. 1 charm innocence and its thick permafrost fantasy world enjoyed by the dreamy compound shapes when Ali al-Najjar, the sample (2) we find different when Max Ernst beings the vehicle associated with the meanings and connotations broadcast a sense of aggressiveness, rebellion and cynicism and desire for revenge of the sample (2.1). 4 - stability and calm clear of complex shapes in the sample (2) When Ali al-Najjar. While we find when Max Ernst bold, powerful and unstable sample (1). This researcher reached to a set of conclusions and then the list of sources and references. تناولت مشكلة البحث الموسوم: (الكائنات المركبة في أعمال الفنان ماكس ارنست وعلي النجار) طبيعة مفهوم الكائنات المركبة وآليات اشتغالها في المنجز الفني المعاصر. وقد جاء البحث في اربعة فصول: اهتم الفصل الأول بالأطار المنهجي للبحث متمثلا بمشكلة البحث حيث تجلت عبر هذه الدراسة التعرف على السمات الفنية للكائنات المركبة، التي ارتبطت بنتاجات الفنانين (ماكس ارنست )و( علي النجار). وقد تبلورت بهدفين هما : 1- التعرف على السمات الفنية للكائنات المركبة في أعمال ماكس آرنست وعلي النجار. 2- التعرف على وجه الشبه والأختلاف في توظيف الكائنات المركبة عند ماكس ارنست وعلي النجار. أما حدود البحث فقد تحددت بالأعمال المصورة لأشكال الكائنات المركبة في أعمال الفنان ماكس ارنست للمدة (1921- 1973) وعلي النجارللمدة (1968- 2008) اما الفصل الثاني والمتمثل بالأطار النظري ، فقد احتوى على ثلاثة مباحث تناول المبحث الأول: مقدمة تأريخية للكائنات المركبة في الأعمال الفنية. المبحث الثاني: الكائنات المركبة في أعمال الفنان ماكس ارنست. المبحث الثالث: الكائنات المركبة في أعمال الفنان علي النجار.وخصص الفصل الثالث بأجراءات البحث متمثلة بتطبيقات الكائنات المركبة في عينة الفنانين ماكس أرنست وعلي النجار، ثم بعد ذلك تضمن تحديد مجتمع البحث وعينتة البالغة(4) نماذج، ومن ثم اداة البحث وتحليل العينه.أما الفصل الرابع فقد تضمن نتائج البحث والاستنتاجات وقد توصل الباحث الى جملة من النتائج منها: * سمات التشابه في توظيف الكائنات المركبة في أعمال (ماكس أرنست)و(علي النجار). 1- الأشكال الآدمية المركبة بهيئة تكعيبية تجريدية العينة (1) لـ ارنست و (3) لـ (علي النجار). 2- اختزال الكائن المركب بطريقة تجريدية العينة (2) لـ (ارنست) و (2) لـ علي النجار. * سمات الاختلاف في توظيف الكائنات المركبة في أعمال ماكس ارنست و علي النجار. 1ـ أن سحر البراءة والعالم الخيالي الكثيف السرمدي الذي تتمتع به الكائنات المركبة الحالمة عند علي النجار، العينة (2) نجدها تختلف عند ماكس ارنست فالكائنات المركبة ترتبط بمعاني ودلالات تبث احساساً بالعدوانية والتمرد والسخرية والرغبة في الانتقام العينة (2،1). 2- الاستقرار والهدوء الواضح للكائنات المركبة في العينة (2) عند علي النجار. بينما نجدها عند ماكس ارنست جريئة وقوية وغير مستقرة العينة (1). هذا وقد توصل الباحث إلى مجموعة من الاستنتاجات ثم بعد ذلك قائمة المصادر والمراجع.

Keywords


Article
Performing processors of view between impressionism & superrealism (A comparative analysis)
المعالجات الأدائية للمشهد بين الانطباعية والسوبريالية (دراسة تحليلية مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

Addressed the problem of the research is marked: (Performing processors for the time between Impressionism and superrealism) the concept of time and how to submit artwork. The search came in four sections: general framework for research and identified the research problem and the need for him. With an indication of the importance of his presence. Then determine the research objectives of (detection processors performing to the concept of time in works of art in each of Impressionism and superrealism. And a comparison between them to reveal similarities and differences), followed by the establishment of boundaries Find three (objectivity, the temporal and spatial) were then determine the terms related to the title. Then provide the theoretical framework and indicators that resulted from academic theorizing of the subject. The researcher has identified three addresses implied within this framework to ensure reading placed search according to the various frameworks tariff. Were as follows: the concept of Performance. Performance in school Impressionism. Performance in motion superrealism. The third chapter was devoted to the search procedures, through thoughtful society and revealed the selected sample of it (4 boards) and then specify the search tool and determine the methodology, followed by an analysis of the sample. The fourth chapter included the search results, including: 1. Impressionism was supposed high-resolution camera before its existence, this curriculum was adopted in technical work, while actually that superrealism benefited from its existence. 2. Impressionism stop time and assume that appropriate selection flesh artist to documented, while The superrealism has stopped and select by artist to their appropriate moments, via the camera. What a dream by Impressionist artist, achieved artist superrealism, with the help of technology. 3. Impressionist artist predicted the existence of details to Leave the eye, represents an intuitive manner, while the artist Alsobriala sensory seen through technical given that proved its existence. 4. Impressionism is a performance act of imagination woven into the details of the decree scene. And Alsobrialah performance monitoring precise optical tubeless to the mental effort of the Impressionists تناولت مشكلة البحث الموسوم: (المعالجات الأدائية للزمن بين الإنطباعية والسوبريالية) مفهوم الزمن وكيفية تقديمه في العمل الفني. وجاء البحث في اربعة أقسام: الإطار العام للبحث وتحددت فيه مشكلة البحث والحاجة اليه. مع تبيان لاهمية وجوده. من ثم تحديد لاهداف البحث المتمثلة في (كشف المعالجات الأدائية لمفهوم الزمن لدى الأعمال الفنية في كل من الإنطباعية والسوبريالية. وعقد مقارنة بينهما لكشف التشابه والإختلاف) تلاه إرساء حدود البحث، بعدها تم تحديد المصطلحات المتعلقة بالعنوان. من ثم تقديم الاطار النظري والمؤشرات التي اسفر عنها التنظير الاكاديمي للموضوع. وقد حدد الباحث ثلاثة عناوين ضمنية داخل هذا الإطار لتضمن قراءة موضوعة البحث وفق مختلف اطرها التعريفية. كانت كالاتي: مفهوم الأدء. الأداء في المدرسة الإنطباعية. الأداء في الحركة السوبريالية. اما الفصل الثالث فقد خصص لاجراءات البحث، عبر كشف المجتمع المدروس والعينة المختارة منه (4 لوحات) من ثم تحديد اداة البحث وتحديد منهجيته، تلا ذلك تحليل العينة. أما الفصل الرابع فقد تضمن نتائج البحث، ومنها: 1. الإنطباعية إفترضت الكاميرا فائقة الدقة قبل وجودها، وتم إعتماد هذا المنهاج في نتاجاتهم الفنية، في حين إن السوبريالية إستفادت فعليا من وجودها. 2. الإنطباعية تفترض إيقاف الزمن وإنتقاء اللحظ المناسبة للفنان كي يوثقها، في حين إن السوبريالية قد أوقفته وإختار فنانونها لحظاتهم المناسبة، عبر آلة التصوير. فما حلم به الفنان الإنطباعي، حققه الفنان السوبريالي، بمعونة تقنية. 3. الفنان الإنطباعي تكهن بوجود تفاصيل لاتراها العين، تمثل بطريقة حدسية، في حين إن الفنان السوبريالي شاهدها حسيا عبر المعطى التقني الذي برهن على وجودها. 4. أداء الإنطباعية يمثل فعل مخيلة تنسج تفاصيل المشهد المرسوم. وأداء السوبريالية رصد بصري دقيق لايحتاج الى ذات الجهد الذهني الذي يبذله الإنطباعيين.

Keywords


Article
The concept of eliminating and relating in the Paintings of the artist Mahdi Mutashar
الحذف والاضافة في رسوم مهدي مطشر

Loading...
Loading...
Abstract

This research main goal is to identify the concept of relating and eliminating in visual arts and how does work as a philosophic and aesthetic concept of great importance in visual arts, specially in abstract field, for it is related to ornament (geometrical or botanical) for its rising is a sign for the operations of adding and deleting, and studying art products with such trend in their configuration and the boundaries of utilizing this concept. Then taking the art works of the artist Mahdi Mutashar as a research sample for procedural analysis. And outputs that tend in this direction in it's formal being and know the limits of the concept of work -related dialectically interconnected. And then deal procedurally with the works of Iraqi painter Mehdi Mutashar , as the research sample , which we find to be clinging to his attempts of cultural Arab and Muslim origin become a clear sign that describe his artistic style . Therefore , the research tended to define the concept of deletion and addition in general and then its meaning and its applications in the Fine Arts through history , the resort then to dismantle the argument bilateral factors to its prominent leaders of the individual in accordance with what is happening in the works of Artist " Mutashar " and discuss the format reflective of what caused the deletion of the alterations to the second factor , while it becomes deletion sense added formality of the painting completed , and migrates portions deleted to a specimen optical Last become double added another approach for the growth of surface imaging in the light of the new relationship between the deleted additive origin and how to deal with it visually , so that adds quality in surface imaging , and is only artist with adding deleted , or resort to other cosmetic additions sings during the final structure of the proposed deal with the techniques or treatments chromaticity dimensions Avatar function , which is located within the incubator intellectual they handle. In light of this and go into correlation with the philosophical concept , we find that the artist " Mehdi Mutashar " strongly aware of the nature of visual Closed and clear understanding of the functioning of the concept of deletion and addition and how to employ in his visual. يتجه البحث في هدفه الرئيس الى التعرف على مبدأ الحذف والأضافة وآلية اشتغاله في الفنون البصرية ، بوصفه مفهوما فلسفيا وجماليا فاعلا في الحقل البصري ، وتحديدا التجريدي منه ، لأقترانه بالنظم الزخرفية هندسية كانت أو نباتية والنتاجات التي تنحو هذا المنحى في تصيرها الشكلي ومعرفة حدود عمل هذا المفهوم المرتبط جدليا ببعضه . ومن ثم التعامل اجرائيا مع عينة البحث ، وهي أعمال الرسام العراقي مهدي مطشر الذي نجد أن محاولاته بالتشبث بمرجعياته الثقافية العربية والاسلامية أضحت علامة واضحة تنعت بها تجربته الفنية . لذلك فأن البحث نزع الى تحديد مفهوم الحذف والأضافة بشكل عام ومن ثم معناه وتطبيقاته في الفنون التشكيلية عبر التأريخ ، واللجوء بعدها الى تفكيك المقولة ثنائية الحد الى أقطابها المنفردة طبقا لما يجري في منجز الفنان " مطشر " ومناقشة تأملية لما يحدثه الحذف من تبدلات على الحد الثاني ، حين يصبح الحذف بمعنى الأضافة الشكلية للوحة المنجزة ، وبترحيل الأجزاء المحذوفة الى نموذج بصري آخر تصبح مضاعفة الأضافة نهجا آخر لنمو السطح التصويري في ضوء العلاقة الجديدة القائمة بين المحذوف المضاف والأصل وكيفية التعامل معه بصريا ، بحيث يشكل أضافة نوعية في السطح التصويري ، وهل يكتفي الفنان بأضافة المحذوف ، أو يلجأ الى اضافات شكلية أخرى تغني البنية النهائية من خلال التعامل مع التقنيات المقترحة أو المعالجات اللونية بأبعادها الرمزية الدالة ، التي تقع ضمن الحاضنة الفكرية التي يتعامل معها . وفي ضوء هذا الخوض والتعالق الفلسفي مع المفهوم نجد أن الفنان " مهدي مطشر " يعي بقوة لطبيعة منجزه البصري وفهمه الواضح لاشتغال مفهوم الحذف والاضافة وكيفية توظيفه في خطابه البصري .

Keywords


Article
Outstanding aesthetic decoration in the doors of the holy shrines (shrine of Imam Hussein, model)
جمالية الزخارف البارزة في أبواب المراقد المقدسة (مرقد الإمام الحسين "ع" إنموذجا)

Loading...
Loading...
Abstract

The problem of the search (how to employ own aesthetic values sculpture prominent decorations doors in the holy shrines) as research aims to detect these formulas employed in relief sculpture in accordance with the aesthetic values of the decorations that add structure in the form of doors shrines dimensions of functional and aesthetic and expressive By selecting the general system configurations spaces for doors and select the components of the structural configurations decorative prominent types (geometric and floral and linear and composite) as well as identify the techniques adopted in the executive configurations doors at the level of raw materials and processors show. Find and define the beauty of decorative formations prominent of all types and formations embodied in the interior and exterior doors and entrances that are at the doors of the holy shrines in Iraq, and the shrine of al-Husseini al-Sharif, in its present Year 1435 A.H. - 2014 A.B. Comprised the theoretical framework Display the following topics: The purpose decorative doors holy shrines and public space for the doors, and regulations in configurations doors, divisions basic space doors, and regulations of formal configurations decorative figures, and variations decorative for those configurations in terms of the fundamentals of building approved where as well as aesthetic formations decorative prominent at the level of raw materials and technology implementation. Depend Search procedures descriptive analytical method, through the research community the original's (21) the doors chosen are elected and deliberate represented by (3) the doors embody the research sample, represented by (the door of Qathi Ilhajaat of woodgrain door, Mr. Ibrahim Al-Mujab of the severity of silver, and the door of Al-Ra’as Al-Sharif of the severity of gold and enamel), which resulted in the analysis process to devising a set of results, including: (1) Stretch the foundations for expanding the vertical extent of the potential space for the doors wide for spatial divisions, had the sculptor and ornate depending on the geometric shape of the door rectangle partition. (2) Dependent structural basis for the formation of the total cross-section of the plurality of organizations use decorative carved and compatibility with the diversification of the formal carved decorations. (3) Light plays an significant role in highlighting the carving technique in aesthetic dimension impart values expressionistic decorative active within the unit. (4) In raw texture within a single winning by technical significant impact on the activation of light as an aesthetic model for the decorative unit. تمثلت مشكلة البحث بـ (كيفية توظيف القيم الجمالية للنحت البارز في زخارف أبواب المراقد المقدسة) كما يهدف البحث الى الكشف عن تلك الصيغ التي وظفت في النحت البارز على وفق القيم الجمالية للزخارف التي أضفت على شكل بنية أبواب المراقد أبعاد وظيفية وجمالية وتعبيرية من خلال تحديد النظام العام لتكوينات فضاءات الأبواب وتحديد المكونات البنائية للتكوينات الزخرفية البارزة بأنواعها (الهندسية والنباتية والخطية والمركبة) فضلاً عن التعرف على التقنيات التنفيذية المعتمدة في تكوينات الأبواب على مستوى معالجات الخامات وإظهارها . وتحدد البحث بجمالية التكوينات الزخرفية البارزة بكافة أنواعها وتكويناتها المتجسدة في الأبواب الداخلية والخارجية والتي تعّد مداخل في أبواب المراقد المقدسة في العراق والمتمثلة بالمرقد الحسيني الشريف ، بوضعها الحالي سنة 1435هـ - 2014 م . إشتمل الإطار النظري عرض الموضوعات الآتية : الدور التزييني لأبواب المراقد المقدسة والفضاء العام للأبواب ، والأنظمة المتبعة في تكوينات الأبواب ، والتقسيمات الأساسية لفضاء الأبواب ، والتنظيمات الشكلية للتكوينات الزخرفية البارزة ، والتنوعات الزخرفية لتلك التكوينات من حيث الأسس البنائية المعتمدة فيها فضلاً عن جمالية التكوينات الزخرفية البارزة على مستوى الخامات وتقنية التنفيذ . إعتمد البحث في إجراءاته المنهج الوصفي التحليلي ، من خلال مجتمع البحث الأصلي البالغ (21) باباً أختيرت بصورة منتخبة وقصدية تمثلت بــ (3) أبواب تجسد عينة البحث والمتمثلة بـ (باب قاضي الحاجات من خامة الخشب ، وباب السيد إبراهيم المجاب من خامة الفضة ، وباب الرأس الشريف من خامة الذهب والمينا ) ، مما أثمر عن عملية التحليل الى إستنباط مجموعة من النتائج أهمها : 1. أسس الإمتداد العامودي المتسع للمدى الفضائي للأبواب إمكانات واسعة للتقسيمات المساحية ، أتيحت للنحات المزخرف وبالإعتماد على شكل الباب الهندسي المستطيل التقسيم . 2. يعتمد الأساس البنائي للتكوين العام للباب عبر تعددية إستخدام التنظيمات الزخرفية المنحوتة وتوافقها مع التنويع الشكلي للزخارف المنحوتة . 3. يلعب عنصر الضوء الدور الكبير في إبراز تقنية النحت كبعد جمالي في إضفاء قيم تعبيرية فاعلة ضمن الوحدة الزخرفية . 4. في الملمس ضمن الخامة الواحدة الحاصل بفعل التقنية الأثر الكبير على تفعيل الضوء كعنصر مجسم جمالي للوحدة الزخرفية .

Keywords


Article
Artistic trends to the formation of postmodern
الاتجاهات الفنية في تشكيل ما بعد الحداثة

Loading...
Loading...
Abstract

This research includes interested in studying art contemporary, by studying the experiences of sculpture for the formation of post-modernism, assuming the existence of trends in public art can be classified, in spite of the multiplicity of styles and methods of work since the second half of the twentieth century to the present day, and this shenanigans knowledge on how to the Technical that is the art is not restricted, It is art refuses laws and fixed values and traditional styles, and always aspires to diversity and innovation. Search contains three chapters and an introduction containing information about the research problem and the importance of research and the goal of the research, the goal of research is: Detection of artistic trends in the formation of post-modernism, as well as the limits of search time between 1950 2010 AD, and the limits of search spatial are in Europe and the United States, due to the fact that Search one of the research-based analytical cash to draw conclusions from the study of the experiences of general, the survey method was used in the study of descriptive research sample, according to the models included in the chapters : first and second. The first chapter provided information on techniques to show the formation of post-modernism, in order to identify the modes of these techniques and methods of formation. While the second chapter included the modalities of supply in the formation of post-modernism, which is an important aspect of this trend for the disclosure of those methods and exit information and data derived it .The third chapter is devoted to the search results, by showing that there are five key trends for the formation of post-modernism: 1) body art , includes the arts which focused on the representation of the human body, such as: the realistic Art Pop art and performance art 2) environmental art , includes arts which focused on taking the natural environment the subject of works of art , with or without human intervention . 3) Kinetic Art : Includes Arts which focused on the element of movement in the sculptural works . 4) materials of non-traditional art : the arts that includes premium materials used in artwork: light, sound, water, and chemical industrial materials, electronic screen. 5 ) Constructivist art: Includes arts, which focused on the establishment of artwork through traditional materials: Diversified Metals and stone and wood, appeared in abstract art and assembly art , or through the ready-made materials through installed or displayed يتناول البحث جانب رئيس من جوانب الفن التشكيلي المعاصر إذ يهتم بدراسة التجارب النحتية لتشكيل ما بعد الحداثة ، بافتراض وجود اتجاهات فنية عامة يمكن تصنيفها ، على الرغم من تعدد أساليب وطرائق الانجاز ومنذ النصف الثاني من القرن العشرين إلى وقتنا الحاضر ، بل باتت من الاشكالات المعرفية حول كيفية قراءة المنجز الفني في ظل فن منفلت متحرر ، يرفض القوانين والقيم الثابتة والأساليب التقليدية ، ويطمح دائماً للتنوع والإتيان بكل ما هو جديد وغريب . شيد البحث من ثلاث مباحث كان مدخلها مقدمة تتضمن معلومات عن مشكلة البحث وأهميته وهدفه المحدد في التعرف على الاتجاهات الفنية في تشكيل ما بعد الحداثة ، وكذلك تحديد حدود زمانية للبحث المتمثلة بالمدة الواقعة بين عامي 1950 ـ 2010 م ، اما الحدود المكانية فتمثلت بأوربا وأميركا ، ونظراً لكون البحث من البحوث النقدية التحليلية التي تعتمد استنباط النتائج من دراسة تجارب عامة لاستخلاص البراهين عنها ، فقد تم استعمال المنهج المسحي الوصفي في دراسة عينة البحث على وفق نماذج يتضمنها المبحثين الاول والثاني . ففي المبحث الاول تناول الباحث تقنيات اظهار تشكيل ما بعد الحداثة ، للتعرف على كيفيات تلك التقنيات وطرائق التشكيل . في حين تضمن المبحث الثاني طرائق العرض في تشكيل ما بعد الحداثة ، وهو جانب مهم من جوانب هذا التيار لغرض التعرف على تلك الطرائق والخروج بمعلومات وبيانات مستنبطة عنها . أما المبحث الثالث فقد خصص لنتائج البحث نذكر منها : تبين ان هناك خمس توجهات رئيسة لتشكيل ما بعد الحداثة هي : 1) فن الجسد (Body Art ) ويشمل الفنون التي اهتمت بتمثيل الجسد البشري مثل : فن الواقعية الدقيقة والفن الشعبي ( Pop Art ) والفن الأدائي (performance art ) . 2) الفن البيئي (environmental art ) ويشمل الفنون التي اهتمت باتخاذ البيئة الطبيعية موضوعاً للأعمال الفنية ، بتدخل الإنسان أو دونه . ومنها : فن الأرض ( Earth Art ) . 3) الفن الحركي : ويشمل الفنون التي اهتمت بعنصر الحركة في الأعمال النحتية . 4) فن الخامات غير التقليدية : ويشمل الفنون التي اهتمت بالخامة ومنحها الدور المتميز في العمل الفني . كالضوء ، والصوت ، والماء ، والمواد الصناعي الكيميائية ،وشاشات العرض ، أو أي خامة أخرى غريبة وغير متعارف عليها في التشكيل النحتي . 5) الفن البنائي : ويشمل الفنون التي اهتمت ببناء العمل الفني عِبر خامات تقليدية كالمعادن المتنوعة والحجر والخشب ، التي ظهرت في الفنون التجريدية والتجميعية ، أو عِبر الأشياء الجاهزة عبر تركيبها أو عرضها كما هي .

Keywords


Article
Symbol Significances in Fakhir Mohammad Paintings 1980 - 2010
دلالات الرمز في رسوم فاخر محمد 1980 –2010

Loading...
Loading...
Abstract

Address the current research study " Symbol Significances in Fakhir Mohammad Paintings " in an attempt to detect signs of the icon in the artist's fee . The research contains four chapters The first chapter of which the methodological framework for the search starting with the problem of the specific research and asking the following: Maaltold semantic code in fees Luxury Muhammad? As well as displaying the importance of research and the need for it and in order to search through ( you know the implications of the code in the fee Luxury Muhammad) and for the period of ( 1980-2010 ) in his works of art as well as identifying the search terms . In the second chapter , such as the theoretical framework , and contained three sections focus of attention in the first section on the concept of the significance and the second section included a review of the code in all of Iraq's ancient art and Islamic art and philosophically and with psychologists ( school of psychoanalysis ) . The third section has focused his attention on the icon in the modern European art and symbol in contemporary Iraqi art and finally symbol in fees Luxury Mohammed . While singled out the third quarter , the research procedures in terms of the research community and inventory tool , which included the collection of information Vtm adoption of a random sample of it and it was the number (3) works of art covered the limits of search adoption descriptive analytical method . Finally, the fourth quarter included the results , discussion and conclusions , as well as recommendations and suggestions Among the findings by the researcher are: 1- is a symbol and a means of expression is not directly appropriate meanings or ideas with abstract character 2- Code related psychology of the artist and his inclinations and his vision of self , artist necessarily carries the character of his time. 3- the symbol of a dynamic moving with the content of a variable takes new meaning with all the work depending on the Zmkane يتناول البحث دراسة " دلالات الرمز في رسوم فاخر محمد " في محاولة للكشف عن دلالات الرمز في رسوم الفنان . وقد ضم البحث أربعة فصول تضمن الفصل الأول منها الإطار المنهجي للبحث بدءا من مشكلة البحث المحددة بالتساؤل الاتي : ماالتولد الدلالي للرمز في رسوم فاخر محمد ؟ فضلا عن عرض أهمية البحث والحاجة إليه مرورا بهدف البحث (معرفة دلالات الرمز في رسوم فاخر محمد) وللمدة من (1980- 2010) في أعماله الفنية فضلا عن تحديد مصطلحات البحث . اما الفصل الثاني فقد تمثل في الإطار النظري ، وقد احتوى على ثلاثة مباحث تركز الاهتمام في المبحث الأول حول مفهوم الدلالة على حين تضمن المبحث الثاني استعراضا للرمز في كل من فن العراق القديم والفن الإسلامي وعند علماء الفلسفة وعند علماء النفس (مدرسة التحليل النفسي) . أما المبحث الثالث فقد تركز اهتمامه حول الرمز في الفن الاوربي الحديث وفي الفن العراقي المعاصر ومن ضمنه الرمز في رسوم فاخر محمد . وقد اختص الفصل الثالث ، إجراءات البحث من حيث حصر مجتمع البحث والأداة التي شملت جمع المعلومات فتم اعتماد العينة منه بطريقة عشوائية وعليه كان عددها (3) أعمال فنية غطت حدود البحث باعتماد المنهج الوصفي التحليلي . وأخيرا شمل الفصل الرابع على نتائج البحث ومناقشتها واستنتاجاته ، فضلا عن التوصيات والمقترحات التي خلص اليها البحث ومن جملة النتائج التي توصلت اليها الباحثة هي : 1- يعد الرمز وسيلة تعبير غير مباشرة تلائم المعاني او الافكار ذات الصفة التجريدية . 2- يتصل الرمز بنفسية الفنان وميوله ورؤيته الذاتية ، فالفنان يحمل طابع عصره . 3- الرمز دينامي متحرك ذو مضمون متغير يأخذ معاني جديدة مع كل عمل تبعا للزمكاني .

Keywords


Article
System formations in contemporary discourse theatrical
تشكلات النظام في الخطاب المسرحي المعاصرـــ مقاربة ثقافية ـــ

Loading...
Loading...
Abstract

System is one of the concepts that fused stages of human thought his contemplations , and the evolution of his ideas and know the universe and existence , was formed several systems and numerous multi- humanitarian field , for example : the political system , the economic system , the system of philosophical , scientific system ... etc. . The current research around trying to find the identity of the system aesthetic in general and theater in particular , the detection of compositions and how Cklath within shifts functional and conceptual , which confirms the importance of Altgria creative as characterized by the following heading towards experimentation and update ongoing , and in particular what we find in the discourse of postmodernism , The research has included in its chapters and its subjects included several axes, the first chapter : the methodological framework and ensure that : the research problem , the importance of research and it's needed, the goals of the research, the limits of the search, and then determine the terms. Chapter II of the theoretical framework : included two sections : • The first topic: the concept of the system : between theory and procedure : The researcher tried to establish the concept of the system and then look at how to apply it and Cklath . • The second topic: formations system between monetary and theatrical speeches : The researcher went about analyzing the dimensions of morphology in the system and the most prominent theater systems in contemporary theater , such as the political system : Bertolt Brecht , philosophical system : Antonan Arto , anthropological system , the system Suri . It is then extracted researcher leading indicators theoretical framework , and the third chapter , which contained several axes including: research methodology , research sample and the method selected , the search tool , the foundations of the analysis of the research sample , sample analysis , it chose researcher intentional sample consisted regime Suri when Iraqi director ( Salah reeds ) in a play Macbeth who presented in Baghdad in 1998 , while the fourth chapter : the annexation of the conclusions and findings and research resources. يعد النظام أحد المفاهيم التي انصهرت بمراحل الفكر الإنساني بتأملاته، وأفكاره وتطور معرفته بالكون والوجود، فتشكلت نظم عديدة وتعددت بتعدد المجال الانساني على سبيل المثال: النظام السياسي، النظام الاقتصادي، النظام الفلسفي، النظام التجريبي ...الخ. ان البحث الحالي حول محاولة للبحث عن هوية النظام الجمالي بشكل عام والمسرحي على وجه الخصوص، والكشف عن تراكيبه وكيفية تشكلاته ضمن التحولات الوظيفية والمفاهيمية مما يؤكد اهمية التجرية الابداعية بما تمتاز به من بعد يتجه نحو التجريب والتحديث المستمرين، ولاسيما ما نجده في خطاب ما بعد الحداثة، وقد تضمن البحث في فصوله ومباحثه محاور عدة تضمنت الفصل الأول : الأطار المنهجي وتضمن : مشكلة البحث، اهمية البحث والحاجة اليه، اهداف البحث، حدود البحث، ومن ثم تحديد المصطلحات. الفصل الثاني الإطار النظري: وتضمن مبحثين: • المبحث الأول: مفهوم النظام: بين النظرية والإجراء: وفيه حاول الباحث تأسيس مفهوم النظام ومن ثم البحث في كيفية تطبيقه وتشكلاته. • المبحث الثاني: تشكلات النظام بين الخطابين النقدي والمسرحي: وقد اتجه الباحث نحو تحليل ابعاد التشكل في النظام المسرحي وأبرز الأنظمة في المسرح المعاصر مثل: النظام السياسي: برتولد بريشت، النظام الفلسفي: انطونان آرتو، النظام الانثروبولوجي، النظام الصوري. ومن ثم استخرج الباحث ابرز مؤشرات الإطار النظري، والفصل الثالث الذي احتوى على محاور عدة أهمها: منهج البحث، عينة البحث وطريقة اختيارها، أداة البحث، أسس تحليل عينة البحث، تحليل العينة، إذ اختار الباحث عينة قصدية تمثلت بالنظام الصوري عند المخرج العراقي ( صلاح القصب ) في عرض مسرحية مكبث الذي قدم في بغداد 1998، اما الفصل الرابع: فقد ضم الاستنتاجات والنتائج ومصادر البحث.

Keywords


Article
Functionalizing Location's Indications and Aesthetic Elements in Novel Film"(Pianist Film as an example)
الاشتغال الدلالي والجمالي للمكان في الفلم الروائي (فلم عازف البيانو نموذجا)

Loading...
Loading...
Abstract

Cinema artist work has not been achieved without location indications ; places are of cultured indications and its effect on behaviors and trends. Location is an important element as to convey meanings via its interaction with the personality about which it has been written may studies. Despite location occupies huge spaces within social and philosophical Drama branches , but it has a strong connection with the art world since it reflects reality of global theories in different fields. Audio and visual speech in Cinema have connected with the environmental effectiveness resulted from location which the sensual understanding interacts with in a way that suits Movie. Location consists of mixing elements of Movie and it in return interacts with location as to have a grand effect on viewers and to send aesthetic and convincing meanings to viewers. The location is part of vital elements that being used in cinema so as to produce a subject. For psychological , objective and dramatic reasons , selected locations have not come randomly, but rather come in an organized studied way as to serve developing drama. The art re-organizes location and its composition; the genius lies in giving aesthetic dimension and symbols. It is the ability of Film maker to produce a picture in which location becomes effective and active as to move the activity of location as an effective and aesthetic element depending on location 's interaction and its relation with outstanding elements . Hence, for this importance , I resort to study the effect of location in novel Drama passing through theoretical opinions of researchers and specialists. This study results in getting out group of indications that help us make analysis for outstanding filmic sample for the film of piano tuner. The research indicates to important results that form an problem needs to be explained and this problem lies in "How to functionalize Location's Indications and Aesthetic Elements in Novel Film" ان بنية العمل الفني السينمائي لايمكن ان تتحقق دون مرتكزات مكانية ، وللمكان دلالات ثقافية ومكانية متعددة بالاضافة الى تاثيره على السلوك والاتجاهات وبما يملكه المكان من اهمية في ايصال الكثير من المعاني عبر تفاعله مع الشخصية التي استقطبت الكثير من الدراسات ورغم تداخل مفردة المكان في فروع درامية فلسفية واجتماعية لكنها تعد قريبة الصلة مع عالم الفن لانه يعد الانعكاس الواقعي والافتراضي لنظريات العلم في شتى المجالات اذ يرتبط الخطاب السمعي البصري في السينما بوجود الاثر البيئي في تجليات المكون المكاني الذي تتعامل معه الصورة الحسية والتي تبلغ المتلقي بشيء من الواقعية الموضوعية والذاتية للمكان وحسبما يتناسب وطابع الخطاب الفلمي ، حيث يتشكل المكان ضمن فضاء واقعي او مصنوع من مجموعة من الموجودات التشكيلية في علاقاتها الداخلية لمختلف عناصر البناء الفلمي التي تتفاعل مع المكان للتاثير على المتلقي وايصال معاني جمالية دلالية مقنعة و موثرة وبما ان المكان هو حيز مستقطع من فضاء حياتي اكبر لضرورات فنية تستدعيها السينما في ذات الموضوع والمشهد ولاسباب موضوعية او درامية او سايكولوجية الا ان هذه الاماكن المنتخبة لاتاتي ضمن اختيار عشوائي او غير مرتب بل انها تاتي ضمن حسابات مدروسة ومهيئة لخدمة حركة الدراما النامية في الفلم .فالفن يعيد تنظيم المكان ويعيد تركيبه وفي ذلك تكمن العبقرية التي تستطيع ان تعطي لهذا المكان بعده الجمالي وتحمله بالدوال والرموز والاثر الذي يستجلى عبر الصورة ، انها امكانية صانع الفلم في ان يقدم الصورة التي يصبح بها المكان فاعلا وموثرا وعلى مدا مايستطيع ذلك المبدع من تحريك فاعلية المكان كعنصر فاعل دراميا وجماليا معتمدا في ذلك على ارتباط ذلك المكان وعلاقاته التكوينية على مايختزنه ذهن المتلقي وعاطفته المكانية وانطلاقا من هذه الاهمية لجأنا الى دراسة اثر المكان في الدراما الروائية مرورا بالاراء النظرية للكثير من المتخصصين والباحثين فارزين مجموعة من العناوين الفردية في الاطار النظري للبحث والتي اسهمت بالخروج بمجموعة مؤشرات اعانتنا على تحليل العينة الفلمية المميزة لفلم (عازف البيانو) وقد خرج البحث بمجموعة من النتائج المهمة منطلقين من سؤال يمكنه ان يمثل مشكلة تحتاج الى تبيان وهو كيفية الاشتغال الجمالي والدلالي للمكان في الفلم الروائي

Keywords


Article
The system and Disorder of shape and content in Interior Design Educational halls in the Ministry of Labor and Social Affairs (Analytical study)
النظام واللانظام للشكل والمضمون في التصميم الداخلي للقاعات التعليمية في وزارة العمل والشؤون الاجتماعية (دراسة تحليلية )

Loading...
Loading...
Abstract

Dealing with this study to find a link principle in the construction of the system and disorder to the promise of the principles and concepts of intellectual and philosophical form and content in the act of interior design of the halls education in the Ministry of Labor and Social Affairs , which leads to a reaction design objective and functionally and to increase the strength of the effect on users of the coaches and trainers . As it informs the side cognitive and developmental study of the design of the interior spaces . So it was the goal of research in the detection of the nature of the system and disorder with Focus indicators and the type of regulations and privacy and what constitutes the framework of knowledge in order to explain it through the procedures of this search for halls education in the Ministry of Labor and Social Affairs, with regard to the shape and content in these halls , as well as the importance of research and identify terminology .The second chapter includes theoretical framework , which included two sections the first section focuses on the concept of the system and disorder , and the second section focused on the expressive implications of form and content . Indicators were extract relied upon analysis of axles form . The third chapter was devoted to research procedures where followed a researcher descriptive approach and from the case study (Case - Study) through the analysis of three spaces belonging to the department of vocational training at the Ministry of Labor and Social Affairs , namely: ( a hall for English language teaching and workshop for air conditioning and refrigeration workshop art of cutting and sewing ) . Among the most prominent findings by the researcher are: Deficiencies in the recruitment of the foundations of interior design in these spaces led to the loss of tensile property and visual attraction , which is reflected in the decline in the proportion of common sense of the formal organization of the space , which led to disorder in the functional and aesthetic side of those spaces .As one of the most important conclusions reached by the researcher is that the organization , coordination and arrangement, is basically a requirement to coordinate the flow of movement that have impact on the success of the functionSpace.تُعنى هذه الدراسة لإيجاد صلة مبدئية في بناء النظام واللانظام لما يتضمنه من مبادئ ومفاهيم فكرية وفلسفية للشكل والمضمون في فعل التصميم الداخلي للقاعات التعليمية في وزارة العمل والشؤون الاجتماعية ،التي تؤدي إلى وحدة الفعل التصميمي موضوعياً ووظيفياً وإلى زيادة قوة التأثير على المستخدمين من المدربين والمدربات . إذ إنه يرفد الجانب المعرفي بدراسة وتطويرية لتصميم الفضاءآت الداخلية . لذا كان هدف البحث في الكشف عن ماهية النظام واللانظام مع التركيزعلى مؤشراته ونوع الانظمة وخصوصياته وما يشكله الاطار المعرفي بغية توضيحه من خلال إجراءآت هذا البحث للقاعات التعليمية في وزارة العمل والشؤون الاجتماعية وفيما يخص الشكل ومضمونه في تلك القاعات ،فضلاً عن أهمية البحث وتحديد مصطلحاته . وجاء الفصل الثاني ليشمل الاطار النظري ،الذي تضمن مبحثين تركز المبحث الاول عن مفهوم النظام واللانظام ، وركز المبحث الثاني على الدلالات التعبيرية للشكل والمضمون. وتم أستخلاص المؤشرات التي أعتمدت عليها أستمارة تحليل المحاور . أما الفصل الثالث فقد خصص لإجراءآت البحث حيث إتبعت الباحثة المنهج الوصفي ومنه دراسة الحالة (Case – Study ) من خلال تحليل ثلاث فضاءآت تابعة لدائرة التدريب المهني في وزارة العمل والشؤون الاجتماعية وهي: ( قاعة لتعليم اللغة الانكليزية و ورشة للتكييف والتبريد وورشة فن التفصيل والخياطة ). ومن أبرز النتائج التي توصلت اليهاالباحثة هي : قصور في توظيف اسس التصميم الداخلي في هذه الفضاءآت ادى الى فقدان خاصية الشد والجذب البصري ، الذي انعكس على انخفاض في نسبة الادراك السليم للتنظيم الشكلي للفضاء ، مما ادى الى اللانظام في الجانب الوظيفي والجمالي لتلك الفضاءآت . أما من أهم الاستنتاجات التي توصلت اليها الباحثة هي ان التنظيم والتنسيق والترتيب ،يُعد مطلباً اساساً لتنسيق انسيابية الحركة والتنقل التي لها الأثر في انجاح وظيفة تلك الفضاءآت . ثم جاءت التوصيات واخيراً قائمة المصادر والملاحق .

Keywords


Article
Symmetry in designs clothing fabrics
التماثل في تصاميم اقمشة الملابس

Loading...
Loading...
Abstract

The art of designing clothing fabrics is a multidisciplinary design important and difficult because it is linked to man and his personality and his tastes and habits and behavior being is a form of creative expression here came the problem of the research , which are summarized by asking the following: Is the similar role in the designs of clothing fabrics The second chapter included two themes design fabrics the symmetry in the design of fabrics the third chapter included research procedures adopted descriptive analytical method to reach the goals of the research and consisted of the research community (9) models of the designs fabrics Iraqi either the research sample was selected (5) models of society current search and search tool Vtmthelt set of axes basic theoretical framework was derived from either the most important results that have emerged through research are 1 - afternoon he has not been achieved as a result of symmetry match elements are monotonous , but alternately in all samples design which added a kind of change that ease the monotony . The most important conclusions : 1 - has been associated with symmetry Bassas balance ( symmetric and asymmetric ) designs in fabrics Almbusah in most of the samples examined, and devoid of the adoption of the radiation balance Awahar who lend a distinctive diverse vocabulary in the distribution of replica ان فن تصميم اقمشة الملابس يعد أحد التخصصات التصميمية المهمة والصعبة لأنها ترتبط بالإنسان وشخصيته وميوله وعاداته وسلوكه بوصفه شكلا من أشكال التعبير الإبداعي ومن هنا جاءت مشكلة البحث التي تتلخص بالتساؤل الاتي : هل للتماثل دورا في تصاميم اقمشة الملابس اما الفصل الثاني فقد تضمن موضوعين هما تصميم الاقمشة والتماثل في تصميم الاقمشة اما الفصل الثالث فقد تضمن إجراءات البحث واعتمد المنهج الوصفي التحليلي للوصول إلى اهداف البحث وتألف مجتمع البحث من (9) نماذج من تصاميم الاقمشة العراقية اما عينة البحث فقد اختيرت(5) نماذج من مجتمع البحث الحالي و اداة البحث فتمثلت بمجموعة محاور اساسية استمدت من الاطار النظري اما اهم النتائج التي ظهرت من خلال البحث فهي 1- ظهر انه لم يتحقق التماثل نتيجة تطابق العناصر بشكل رتيب وانما بشكل متناوب وفي عينات التصميم كافة مما اضفى نوعا من التغير الذي يخفف من حدة الرتابة . واهم الاستنتاجات : 1- ارتبط التماثل باساس التوازن ( المتماثل وغير المتماثل ) في تصاميم اقمشة الملابس في اغلب العينات المبحوثة وخلا من اعتماد التوازن الاشعاعي اوالحر اللذين يضفيان تنوعا مميزا في توزيع المفردات المتماثلة

Keywords


Article
The industrial design aesthetic and its relationship with the recipient
فلسفة الجمال في التصميم الصناعي وارتباطها بالمتلقي

Loading...
Loading...
Abstract

The research problem lies in determining the beauty ranges between the receiver and the industrial product, The goal of the research, it is the definition of aesthetics in industrial design and its relation to the receiver, and the researcher outcome several conclusions of the, the most important was: 1. The role of accumulated experience, and their interaction with the vision of the artwork in achieving aesthetic perception and levels of artistic and aesthetic values and by the level of growth this taste of the recipient. 2. There are interactive and close relationship be the primary means for the integration of functional and aesthetic meaning the designer meant to get it to the receiver. تكمن مشكلة البحث في تحديد مديات الجمال بين المتلقي والمنتج الصناعي, أما هدف البحث, فهو تعريف فلسفة الجمال في التصميم الصناعي وارتباطها بالمتلقي, وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي وقد تطرق الباحث إلى مراحل التذوق الفني والانعكاس الجمالي في التصميم الصناعي والمقومات الأساسية للفكرة التصميمية والبيئة وانعكاساتها وتوظيف آلية جسم الإنسان في المنتجات الصناعية وعلاقتها بالمتلقي وعلاقة المتلقي بالمنتج الصناعي وقد خرج الباحث بعدة استنتاجات, كان من أهمها: 1. دور الخبرات المتراكمة, وتفاعلها مع رؤية العمل الفني في تحقيق الإدراك الجمالي ومستوياته للقيم الفنية والجمالية وبحسب نمو مستوى هذا التذوق للمتلقي. 2. هناك علاقة تفاعلية وطيدة تكون هي الوسيلة الأساسية لتكامل المعنى الوظيفي والجمالي الذي يقصده المصمم للوصول به إلى المتلقي.

Keywords


Article
Impediments to the use of the Iraqi musical instruments in the orchestra
معوقات استخدام الآلات الموسيقية العراقية في الأوركسترا

Loading...
Loading...
Abstract

The diversity of ideas and freedom of expression among the authors, who are looking for what's new serve the goals of musical expression and aesthetic, which calls for the use of traditional instruments with the formation of the great instrumental music and well-known orchestra, is a major challenge from several quarters, the failure of some of those musical instruments or limited potential or method performed by costly sometimes prevents the use of a permanent in this great configuration, had to be the emergence of some of the problems faced by the author and musician on the one hand and the receiver on the other hand, which must be looking for the perfect, some of these musical instrument are used systematically follows the work of the orchestra is the traditional musical instruments of the Iraqi or say that the popular, were those questions is the difficulties or problems faced by the technical staff starting point for this search.إن لتنوع أفكار وحرية التعبير لدى المؤلفين الذين يبحثون عن كل ما هو جديد يخدم اهداف التعبير الموسيقي والجمالي التي تدعو لاستخدام الات موسيقية تقليدية مع التشكيل الكبير لموسيقى الآلات والمعروف بالأوركسترا يمثل تحديا كبيرا من جهات عدة، فقصور بعض تلك الآلات أو محدودية إمكاناتها أو طريقة أداها المكلفة أحيانا ما يمنع استخدامها بشكل دائمي في هذا التشكيل الكبير، كان لابد من ظهور بعض المشكلات التي تواجه المؤلف والعازف من جهة والمتلقي من جهة ثانية الذي لابد أن يبحث عن الكمال، ومن هذه الآلات التي تستخدم بشكل منظم في أعمال الأوركسترا هي الآلات الموسيقية التقليدية العراقية أو التي نقول عليها شعبية، فكانت تلك التساؤلات هو الصعوبات أو المشاكل التي تواجه الكادر الفني منطلق لهذا البحث.

Keywords


Article
Wagner ideas and architectural scene Bayreuth ideal
الأفكار الفاجنرية ومعمارية مسرح بايرويت المثالي

Authors: Ali Abdullah علي عبد الله
Pages: 229-242
Loading...
Loading...
Abstract

The (Richard Wagner) of cultural figures rare collected between philosophy and literature and the arts to reach the concept of the artwork destruction (Gesamtkunstwerk), who called for by the movement romantic, he is a thinker, and composer renewed, and playwright, designer and architect of a special kind. Able ( Wagner ) that translates his thoughts technical and design in the field of opera and disclose those ideas models actual dealt joints essential this art heritage, which was developed and laid his modern rules approach by achieving his dream creates theater ideal, which was held in the city ( Bayreuth) in ( Bavaria ), one of the German Federal States . The study reviews the ideas of Wagner and their sources, which have had an important role in the development of his artistic and personal reflections on his production artwork and aspirations of the philosophical, which achieved through which its own concept, which combines the between (the dictatorship of the artist and democracy) to get safely to the treatment of social optimization and ensure results. Address the study is to identify the character (Wagner) in all aspects of cultural, artistic and political, as it is each of them an important tributary of the shares in the establishment of his theory of art opera that corrected the track (from his point of view) and head it towards the interaction with the requirements of life renewed in order to live art with the community and meet cultural needs and aspirations of the modern man. Finally, the study found effects (Wagner) in subsequent generations whether it be the elite avant-garde filmmakers of the modern theater builders, or in writing orchestral and operatic, or in foundations adopted by the opera houses and modern architecture. Keywords: Wagner, theater, opera, Gesamtkunstwerk. يعد ( ريتشارد فاجنر ــ Richard Wagner ) من الشخصيات الثقافية النادرة التي جمعت بين الفلسفة والأدب والفنون للوصول إلى مفهوم العمل الفني الشامل (Gesamtkunstwerk ) الذي نادت به الحركة الرومانتيكية، فهو مفكر، ومؤلف موسيقي متجدد، ومسرحي، ومصمم معماري من طراز خاص. استطاع (Richard Wagner ) أن يترجم أفكاره الفنية والتصميمية في مجال فن الأوبرا ويفصح عن تلك الأفكار بنماذج فعلية تناولت مفاصل جوهرية من هذا الفن العريق الذي طوره وارسى له قواعد حديثة توّجها من خلال تحقيق حلمه بإنشاء مسرحه المثالي الذي أقيم في مدينة ( بايرويت ــ Bayreuth ) في ولاية ( بفاريا ) إحدى الولايات الإتحادية الألمانية. تستعرض الدراسة الأفكار الفاجنرية ومصادرها، التي كان لها دور مهم في بلورة رؤيته الفنية الشخصية وانعكاسها على نتاجه الفني وتطلعاته الفلسفية، التي حقق من خلالها مفهومه الخاص الذي يجمع فيه بين ( دكتاتورية الفنان وديمقراطيته ) للوصول الآمن إلى المعالجة الاجتماعية الأمثل وضمان نتائجها. تتطرق الدراسة إلى الجوانب الثقافية والفنية والسياسية في شخصية (Wagner )، إذ يعد كل منها رافداً مهماً أسهم في تأسيس نظريته في الفن الأوبرالي الذي صحح مساره ( من وجهة نظره ) واتجه به نحو التفاعل مع متطلبات الحياة المتجددة لكي يتعايش الفن مع المجتمع ويلبي الحاجات الثقافية للإنسان الحديث وتطلعاته. وتستخلص الدراسة تأثيرات (Wagner ) في الأجيال اللاحقة سواء أكان ذلك في نخبة المخرجين الطليعيين من بناة المسرح الحديث، أم في التأليف الأوركسترالي والأوبرالي، أم في الأسس التي تعتمدها دور الأوبرا الحديثة ومعماريتها. الكلمات الدالة: فاجنر، مسرح، أوبرا، الفن الشامل.

Keywords


Article
Aesthetics word word Allah in Kufic script design configurations
جماليات تصميم كلمة لفظ الجلالة في تكوينات الخط الكوفي

Loading...
Loading...
Abstract

Taken the word the word God itself the task when the Muslim calligraphers because of its holiness and majesty and altitude, so take Calligraphers innovate in their design, which represents the images and forms experiencing them prolific artistic output to highlight the aesthetic value through the use of Kufic script which is one of the most prominent lines his susceptibility diversity decorative Add the possibility of extending the letters in different directions because of the vision calligrapher aesthetic and an investigation is required for the word of the design, so the researcher examined by dividing into four chapters,Was the first research problem and the importance and goals and identify the term, while the second chapter was divided into two sections was the first diversity formal configurations word Allah in Kufic script, this section on two axes, while the second section Fajss to the aesthetics of the word word Majesty design, and touched the researcher to the most important foundations that have been adopted to achieve Nlk aesthetics, the third chapter devoted to research procedures and analysis of the samples according to the principal researcher in the form set out that his research tool, and the fourth quarter was the findings, conclusions and recommendations and proposals.اتخذت كلمة لفظ الجلالة مكانتها المهمة عند الخطاطين المسلمين لما لها من قداسة وجلال وعلو ، لذلك أخذ الخطاطون يبدعون في تصميماتها ، والتي تمثل صورا واشكالا تشهد لهم غزارة انتاجهم الفني لإبراز القيمة الجمالية من خلال استخدام الخط الكوفي الذي يعد من ابرز الخطوط له القابلية بالتنوع الزخرفي اضافة امكانية مد حروفه باتجاهات مختلفة نابعة من رؤية الخطاط الجمالية وتحقيقا للتصميم المطلوب للكلمة ، لذلك فقد قام الباحث بتقسيم بحثه الى اربعة فصول ، فكان الاول مشكلة البحث والاهمية والاهداف وتحديد المصطلح ،أما الفصل الثاني فقد قسم الى مبحثين كان الاول التنوع الشكلي لتكوينات لفظ الجلالة بالخط الكوفي ، هذا المبحث على محورين ، أما المبحث الثاني فخصص لجماليات تصميم كلمة لفظ الجلالة ، وتطرق الباحث الى اهم الاسس التي اعتمدت لتحقيق نلك الجماليات ، أما الفصل الثالث فقد خصص لإجراءات البحث وتحليل العينات على وفق مبدأ الاستمارة التي حددها الباحث في اداة بحثه ، والفصل الرابع فكان للنتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات .

Keywords


Article
The formal variations of the Quran calligraphy at the beginning of Islam
التباينات الشكلية للخطوط المصحفية في صدر الإسلام

Loading...
Loading...
Abstract

The present research deals with studying the formal variations for the Quranic calligraphy at the beginning of Islam , as being regarded from the original Arabic calligraphies which were developed later till they became as they are now, where the calligraphers in pushing for simulating these original calligraphies and knowing the methods of their writing by the calligraphers at that time. That helped in enriching and developing the aesthetic and designing values For these calligraphies, as being calligraphic achievements represent transmission resulted from the objective, aesthetic and indicative vision in producing the verses according to a certain form. This has a clear impact in tendency to the technical, aesthetic and expressing development in producing designing structures unlimited with certain letters or a general building for the page. Through the surveying study, research and models which where obtained , the researcher was able to give the problems of his research the following question : What are the formal variations for the quranis calligraphy at the beginning of Islam? The importance of the research embodied through the interest with the calligraphies which were about to vanish because of the rarity of using them. The formal variations are being clarified by showing the forms of the letters of these calligraphies and the advantage which is being presented by the study for the researchers and scholars in the domain of knowing these calligraphies. This study aimed at discovering the formal variations for the quranic calligraphy at the beginning of Islam through determining the formal variations for the letters, the general building of the page and the method in which they have been written in limits of calligraphic models which arrived to us, in the calligraphy which is called madani and makain during the first hundreds years from the beginning of Islam. The second chapter deals with the theoretical frame which contained the writing of Quran in the era of messenger (peace to upon him) , and the materials which the Qurans were written on at the beginning of Islam . The third chapter contained the procedure of the research. The fourth chapter deals with analyzing the samples and showing the results, conclusions recommendations and proposals. يعنى البحث الحالي بدراسة التباينات الشكلية للخط المصحفي في صدر الاسلام, ، بوصفها من الخطوط العربية الاصيلة والتي جودت فيما بعد حتى اصبحت كما هي عليه الآن ، وما يتميز به من مواصفات فنية شكلت حافزا ً قويا ً للخطاطين في السعي باتجاه محاكاة هذه الخطوط الاصيلة , ومعرفة اساليب كتابتها من قبل الخطاط في ذلك الزمن . وقد ساعد ذلك على اغناء وتطوير القيم الجمالية والتصميمية لهذه الخطوط ، كونها منجزات خطية تمثل انتقالة نوعية متحصلة من الرؤية الموضوعية والجمالية والدلالية في اخراج السورعلى وفق هيأة معينة ، مما كان له الأثر الواضح في النزوع الى التطوير التقني والجمالي والتعبيري في اخراج بنى تصميمية غير مقيدة بحروف معينة او بناء عام للصفحة . ومن خلال الدراسة الاستطلاعية والبحث والنماذج التي تم الحصول عليها استطاع الباحث ان يطرح مشكلة بحثه بالتساؤل الآتي :- ما هي التباينات الشكلية للخط المصحفي في صدر الاسلام ؟ تجسدت أهمية البحث من خلال إعادة الاهتمام بالخطوط الآيلة الى الاندثار بفعل ندرة التداول بوصفها خطوط غطى عليها الزمن واهمل استخدامها ، كما وتوضح التباينات الشكلية من خلال عرض الاشكال , وما قد تقدمه هذه الدراسة من فائدة للباحثين والدارسين في مجال معرفة هذه الخطوط . وقد هدف البحث الى الكشف عن التباينات الشكلية للخط المصحفي في صدر الاسلام , من خلال تحديد التباينات الشكلية للحروف , والبناء العام للصفحة , والاسلوب الذي كتبت به .في حدود النماذج الخطية التي وصلت الينا , في الخط المسمى بالمدني والمكي , خلال المائة الاولى من صدر الاسلام . أما الفصل الثاني فإشتمل على الاطار النظري والذي احتوى على تدوين القرآن في عهد الرسول (صلى الله عليه وآله وسلم ) ، والمواد التي كتبت عليها المصاحف في صدر الاسلام ،و الخصائص الفنية لخط المصحف , أما الفصل الثالث فقد اشتمل على اجراءات البحث و الفصل الرابع تضمن على تحليل العينات وعرض النتائج والمقترحات.

Keywords

Table of content: volume: issue: