Table of content

al-academy

مجلة الاكاديمي

ISSN: 25232029 18195229
Publisher: Baghdad University
Faculty: Fine Arts
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

jornal of the college of fine Arts University of baghdad

web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Loading...
Contact info

email : al.academy@cofarts.uobaghdad.edu.iq
phone number: 009647703467114
web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Table of content: 2016 volume: issue:76

Article
Configuration semantics in Tmthbla freedom and Eid Ghadir
دلالات التكوين في نصبي الحرية وعيد الغدير

Loading...
Loading...
Abstract

The research is a special case of semantics modern Iraqi art, especially with regard to the art of sculpture, and the exact Nasba sculpture, has included research, four chapters on whale 1. The first chapter: which consisted of: A. The research problem. B. The importance of research. C. Find goal. H. Find borders. Kh. Determine the terms. 2. Chapter II: The theoretical framework: which consisted of A. The first topic: sculptured configuration. B. The second topic: 1. The first axis: contemporary Iraqi sculpture. 2. The second axis: the sculptor Jawad Salim. 3. The third axis: Mohammed sculptor debate C. Theoretical framework indicators. D. Previous studies. 3. Chapter III: proceedings: which included: A. Find community. B. The research sample. C. Research Methodology. D. Analysis of the sample. 4. Chapter IV: which encompassed A. Results: It is the most important Participants and points of convergence and similarities between Nasben: 1. Are both works of several training Haddah represent work as a single Nsbah unit. 2. Use both Alnhatan, several sculptural styles in implementation of configurations vocabulary work. 3. Using the style of the wall, or the sign to promote the missionary dimension. 4. Borrow the style of the Sumerian cylinder seal imprint. 5. Penetrate the dimension of time, for the sustainability of events. 6. The use of texture and color, in the service of shape, and increase Bjamalith. 7. Use of space, and the level of consideration, to enhance the aesthetic configurations. 8. Borrowed symbols associated with the lives and rights of the Iraqi entity, increased aesthetic value and vitality in configurations Nasben. Points of intersection and difference: 1. Used in the Freedom Monument bronze, while Class fiber material used in the monument Eid al-Ghadir. 2. Use sculptor shapes expressive and realistic manner in the Freedom Monument, while sculptor formats used abstract manner symbolic monument Eid al-Ghadir. 3. Aesthetic discourse configurations Freedom Monument holds the contents of a. liberal intellectual, and aesthetic discourse in the monument Eid Ghadir epistolary religious ideal B. Recommendations. C. Proposals. 5. Supplements that whale: A. Margins. B. Sources. تناول البحث حالة خاصة من دلالات الفن التشكيلي العراقي الحديث، خصوصا ما يتعلق بفن النحت، وعلى وجه الدقة فن النحت النصبي، وقد شمل البحث، اربعة فصول حوت على 1.الفصل الاول: والذي تكون من: أ. مشكلة البحث. ب. اهمية البحث. ج. هدف البحث. ح. حدود البحث. خ. تحديد المصطلحات. 2. الفصل الثاني : الاطار النظري : والذي تكون من أ. المبحث الاول: التكوين النحتي. ب. المبحث الثاني : 1. المحور الاول: النحت العراقي المعاصر. 2. المحور الثاني : النحات جواد سليم. 3. المحور الثالث : النحات محمد النقاش ج. مؤشرات الاطار النظري. د. الدراسات السابقة. 3. الفصل الثالث : الاجراءات :والتي شملت: أ. مجتمع البحث. ب. عينة البحث. ج. منهج البحث. د. تحليل العينة. 4. الفصل الرابع: والذي حوى أ. النتائج : ومن اهمها المشتركات و نقاط التلاقي والتشابه بين النصبين : 1. تكون كلا العملين من عدة وحداة تكوينية تمثل العمل كوحدة نصبيه واحدة. 2. استخدم كلا النحاتان ، عدة اساليب نحتية في تنفيذ مفردات تكوينات العمل. 3. استخدام اسلوب الجدار ، او اللافتة لتعزيز البعد الرسالي. 4. استعارة اسلوب بصمة الختم الاسطواني السومري. 5. اختراق البعد الزمني ،لديمومة الاحداث. 6. استخدام الملمس واللون، في خدمة الشكل، وزيادة بجماليته. 7. استخدام الفضاء، ومستوى النظر، لتعزيز جمالية التكوينات. 8. استعارة الرموز المرتبطة بحياة وكيان الانسان العراقي، زاد القيمة الجمالية وحيويتها في تكوينات النصبين. نقاط التقاطع والاختلاف: 1. استخدمت في نصب الحرية مادة البرونز، بينما استخدمت مادة الفايبر كلاس في نصب عيد الغدير. 2. استخدم النحات الاشكال بطريقة تعبيرية واقعية في نصب الحرية ، بينما استخدم النحات الاشكال بطريقة تجريدية رمزية في نصب عيد الغدير. 3. الخطاب الجمالي لتكوينات نصب الحرية يحمل مضامين فكرية تحررية ، والخطاب الجمالي في نصب عيد الغدير رسالي ديني مثالي متعالي. ب. التوصيات. ج. المقترحات. 5. الملاحق التي حوت: أ. الهوامش. ب. المصادر.

Keywords


Article
The aesthetic features of using Raku in ceramics Uta Grossmann Objects
السمات الجمالية لاستخدام خزف الراكو في اعمال الخزافة اوتى كروس مان (Uta Grossmann)

Loading...
Loading...
Abstract

The Ceramic was a part from the humanitarian production that masseure the development and promotion of the Nations through decades. The Ceramic development involve wide and more techniques. One of these techniques that appear through the developmental centuries, the ( Alkaro Ceramic ) technique, this technique depended the simplicity that comitted on religions thoughts through their development and its origin, so it had connected with these religions thoughts and had transmitted to the differnt Nations and they development in it to stay as a connection to the original key although its a way to keep them from adoption a new path. The tracker of the Ceramic fine art through its modernal level could knew and touched the Enormons transformation in Asthetic Values and Visions. Ceramic is apole of neumorous variations of arts that left not only the old styles but also the modern too for the benfit of the modernal fine art culture. According to this research, the Researcher wants to focus on a very special techniques of Alrako Ceramic by a german Ceramiacian ( Uta Grossmann ) and shows us how she ( Uta Grossmann ) analies her product to declear its privacy Contain in special. This german Ceramician is considered, one of the most famous modern Ceramician. The Critics and Art Professionals in Arts consider her as one of the most important, famous Ceramician in modernal fine Art in germany as well as in all Europe. Back to her references and their effects in modernal Ceramic fine Art, man can notice that she has privacy especially she belongs to a nation witch has tradition and at the same time has contacts with the other nations which lead to the modernal Ceramic fine Art development لقد كان الخزف جزءا من النتاج الانساني الذي قيس من خلاله تطور الامم ورقيها، وقد تطور عبر العصور ليشمل تقنيات اوسع واشمل. واحدى هذه التقنيات التي ظهرت عبر قرون التطور تقنية (خزف الراكو)، الذي اعتمد البساطة ملتزما بمعتقدات الدينية من خلال منشأة وتطوره، فأرتبط تكوينه بهذه المعتقدات وانتقل الى الامم وتطور فيها ليظل مرتبطا بالمعنى الاساس له، برغم ابتعاده عنه، واتخاذه مسارا جديدا. ومما لايخفى على متتبع فن التشكيل الخزفي خلال مرحلة المعاصرة، من ان يلمس التحولات الهائله في الرؤى و الذائقية والقيم الجمالية. والخزف بوصفه قطبا من اقطاب التشكيل تضمن ما تضمن الفنون التشكيلية الاخرى من مغادرة اساليبه واتجاهاته القديمه، بل وحتى الحديثة منها لصالح ثقافة التشكيل المعاصر. وضمن موضوعية بحثنا الحالي، ترتئي الباحثة هنا في تسليط الضوء على تقنيتة مميزة جدا من تقنيات خزف (الراكو) عند الخزافة الالمانية (اوتى كروس مان)* ومحاورة التشكيل الخزفي الناتج مما يمتلكه من خصوصية لاسيما ان هذه الخزافة تعد علم من اعلام الخزف الالماني المعاصر ويعتبرها النقاد والمهتمون بالفن من اهم من عملت بهذه التقنية ليس بالمانيا بحسب وانما في اوربا بصورة عامة، والكشف عن بعض مرجعياتها واثرها في التشكيل الخزفي المعاصر، لما تمتلكه من خصوصية لاسيما وانها تنتمي الى شعب يمتلك العراقة والانفتاح على شعوب العالم باسره، وبالتالي ضاغط هذا كله في التشكيل الفني وبالتالي على حركة التشكيل الخزفي المعاصر

Keywords


Article
THE METHOD OF EXPRESSION IN INNATE AND POPULAR IRAQI SCULPTURAL CONTEMPORARY STUDYING BETWEEN (Hadi KadhimNassif) and (Ibrahim al nakash)
اساليب التعبير في النحت الفطري العراقي المعاصر دراسة مقارنة بين النحات (هادي كاظم نصيف ) والنحات( ابراهيم النقاش )

Loading...
Loading...
Abstract

The innate art,is a major tributary in the art world, It is a bold achievement, has a special flavor, With self-identity, linked to the origins and roots of human ,That goes back to the past and the history and culture of peoples. This business is not limited to only aesthetic side, but is loaded with religious and magical experience, and have social functions, This creations stayed live, breathe, grow, and change with the transformation of society, these processors emerged, from local people have not been trained academically.Their Elvis came from community culture,Which are, Mesopotamian thoroughbreds.This culture that we desperately need today, in order to increase ourselves Iraqi force, In the face of the modern world, which is locked in struggle through "dialogue of civilizations" So this research contains four chapters . the first quarter Interested in the methodological framework of the research, which represents research problem, identifying the following questions: : "What are the methods of expression in Iraqi art innate sculptural contemporary? And What the most important intellectual and environmental references surrounding this art? Using the Iraqis innate sculptors (Hadi Kadhim Nassif) and (Ibrahimal nakash ) as a model for a comparative study between them . The second chapter specialized theoretical framework of the research. The third chapter, represents as the procedures, followed In the analysis of samples according to the context of the theoretical framework in building search tool . So we arrived at a set of key, findings was that the style of the artist (Hadi Kadhim) Differs from the style of the artist (Ibrahim nakash), in terms of idea and content, Despite the similarities between them in dealing with the raw material (wood), but the difference was in the type of organization carved, Between relief sculpture, engineering design style that has characterized the nakash , and the stereo, expressive free design, which has characterized the Hadis done ,The idea, Has required different organizational principles, between completed and another , Therefor , characterize the artist Hadi Kadhim, with his self-expressionist Alsaikologih style, While alnakash used, engineering, and perspective systems , in the embodiment and simulate reality, which was singled out his city, and ideological beliefs .Although the two were creative in drilling technique on wood , and the ability to express through it, but technical Show, between them are different. One of the results of this research, is that there is a difference between innate art which has its roots in primitive art, and folk art, Which has its roots in the local environment, customs , traditions and ideological ideas : يعد الفن الفطري , رافدا كبيرا في الفن التشكيلي العالمي ,انه انجاز جريء , فيه نكهة خاصة , . وله هوية ذاتية , ترتبط باصول وجذور الانسان .التي تعود الى ماضي وتاريخ وتربية الشعوب ,. وهذه الاعمال لاتقتصر على الجانب الجمالي فقط , بل هي محملة بخبرات دينية وسحرية , ولها وظائف اجتماعية , ولقد بقيت هذه الابداعات , حية تتنفس وتنمو وتتغير مع تحولات المجتمع ,حيث انبثقت هذه المعالجات , من اناس محليين لم يتلقوا تدريبا اكاديميا . وجاءت ابداعاتهم وتصوراتهم , من ثقافتهم المجتمعية الاصيلة , الرافدينية ..هذه الثقافة التي نحن بامس الحاجة لها اليوم , كي تزيد ذاتنا العراقية قوة , في مواجهة العالم المعاصر , وهو يخوض صراعه عبر " حوار الحضارات " . وعليه فلقد انطلق هذا البحث المشتمل على اربعة فصول , اهتم الفصل الاول منه بالاطار المنهجي للبحث الذي تمثل بمشكلة البحث المتحددة بالتعرف عن التساؤلات الاتية : "ما هي اساليب التعبير في الفن الفطري النحتي العراقي المعاصر ؟ "وما اهم المرجعيات الفكرية والبيئية المحيطة بهذا الفن ؟متخذين من النحاتين الفطريين العراقيين ( هادي كاظم نصيف)و( ابراهيم النقاش ) انموذجا لدراسة مقارنة بينهما , واختص الفصل الثاني بالاطار النظري للبحث , اما الفصل الثالث فقد مثل بالاجراءات المتبعة في تحليل العينات على وفق سياق الاطار النظري في بناء اداة البحث , واستنادا الى ذلك تم التوصل الى مجموعة من النتائج الاساسية تمثلت بان اسلوب الفنان هادي كاظم , يختلف عن اسلوب الفنان ابراهيم النقاش من حيث الفكرة والمضمون , ورغم التشابه بينهما في التعامل مع الخامة ( الخشب ) ولكن الاختلاف كان في نوع تنظيم المنحوتة , بين النحت البارز, ذو التصميم الهندسي الذي تميز به اسلوب النقاش , وبين المجسم , ذو التصميم الحر التعبيري , الذي تميز به هادي, لقد اشترطت الفكرة , مبادىء تنظيمية مختلفة , بين منجز واخر , ولذلك تميز الفنان هادي كاظم , باسلوبه الذاتي التعبيري , المشبوب باحاسيسه السايكولوجية الخاصة , بينمااستخدم النقاش , انظمة هندسية , والمنظور , في تجسيد ومحاكاة الواقع , الذي خص به مدينته , وعقيدته الايديولوجية ’ كان لبيئة كل واحد منهما ,اثر على تباين مضمون واسلوب منجزاتهم الفنية . رغم ان الاثنان كانا مبدعين في تقنية الحفر على الخشب والقدرة على التعبير من خلاله , لكن تقنية الاظهار بين الفنانين , مختلفة. .ان احدى نتائج هذا البحث , هو وجود اختلاف , بين الفن الفطري الذي يستمد جذوره من الفن البدائي , وبين الفن الشعبي , الذي يستمد جذوره من البيئة المحلية , ومن العادات والتقاليد والافكار العقائدية

Keywords


Article
Harmonization formative in the design of interior spaces Hall of discussions in the design department (a model)
المواءمة التكوينية في تصميم الفضاءات الداخلية "قاعة مناقشات قسم التصميم أنموذجا"

Loading...
Loading...
Abstract

Can not reach a comprehensive concept for interior design through the use of Harmonization term according transformations experienced by the terms of the variables associated with the backlog of cultures that characterize concepts according to the nature of the users of the spaces in the design output, which necessitates the meaning of the combination of knowledge, art, science, such as the type of perceptions design the Harmonization cognitive science with art to create products of the use of design configurations that help the designer to put such a product within the reality and like the fact that reliable, as well as the rational knowledge tend somehow to the objective specifically in facilitating the substance subject to perceptible on according to content and content design, note The interior design is based on the founding actors structure are the functional requirements, and the vision aesthetic, which depends Referents on different visions of the concepts of variety to produce vocabulary and configurations constituent differentiate its methods within the local technical capacity and cultures that impose the starting of which designs, so ensure Thread affordable four Brief chapters on according to research conditions, in the first chapter has been addressing the problem of research and justifications choice through goal setting and emphasize the importance that we listed in our class this with the reference in paragraph terminology to the Harmonization configuration, The second chapter was limited to the first two sections Harmonization formative eating, and the second topic dealt with design the spaces - discussions, and then the indicators that emerged from the researcher, while the third chapter research procedures in determining the sample through a process description and logical analysis, has been a researcher in the fourth quarter has sought to come up with results and conclusions in line with the content of the goal with the introduction of authorized sources, and in the What follows ask for some: - Characterized by the appearance of space design and content of the formative in terms of intellectual trends in the main space is divided into two principal two spaces: the first is intended for teachers and discussants supervisor professor and researcher, and the second is dedicated to attend through redundancy in the design layout. Involve the treating idea of Spaces and them Determinants on duplicates training depending on the nature of the design, which required so privacy design solutions لا يمكن التوصل الى مفهوم شامل للتصميم الداخلي من خلال استخدام مصطلح المواءمة على وفق التحولات التي تمر بها من حيث المتغيرات المصاحبة للثقافات المتراكمة التي تتسم مفاهيمها طبقا لطبيعة المستخدمين للفضاءات في النتاج التصميمي الذي يحتم معنى المزاوجة بين العلوم المعرفية والفن, كنوع من انواع التصورات التصميمية للمواءمة المعرفية العلمية مع المادة لتكوين نتاجات باستخدام التكوينات التصميمية التي تساعد المصمم في وضعها كنتاج ضمن الواقع وكحقيقة يمكن الركون اليها, فضلا عن أن المعرفة العقلية تميل على نحو ما الى التحديد الموضوعي في تسهيل مضمون الموضوع لادراكه على وفق المضمون والمحتوى التصميمي.علما أن التصميم الداخلي مبني على بنية مؤسسين فاعلين هما الاحتياجات الوظيفية, والرؤيا الجمالية, اللذين يستقيان مرجعياتهما من مفاهيم مختلفة ورؤى متنوعة لانتاج تصاميم ذات مفردات وتكوينات تأسيسية تتمايز باساليبها ضمن القدرات التقنية المحلية والثقافات التي تفرض الانطلاق منها. لذا تضمن الموضوع المتناول أربعة فصول مقتضبة على وفق الشروط البحثية, ففي الفصل الاول تم تناول مشكلة البحث وتبريرات الاختيار من خلال تحديد الهدف والتأكيد على الاهمية التي اوردناها في فصلنا هذا مع الاشارة في فقرة المصطلحات الى المواءمة والتكوين. اما الفصل الثاني فقد اقتصر على مبحثين أولهما تناول المواءمة التكوينية, وثانيهما تناول تصميم الفضاءات-المناقشات، ومن ثم المؤشرات التي خرجت بها الباحثة. في حين تناول الفصل الثالث اجراءات البحث في تحديد العينة من خلال عملية الوصف والتحليل المنطقي. وقد سعت الباحثة في الفصل الرابع الى الخروج بنتائج واستنتاجات بما يتواءم مع مضمون الهدف مع طرح المصادر المعتمدة, وفي ما يلي طرح لبعضها: - اتسم تصميم الفضاء بمظهر ومضمون تكويني من حيث التوجهات الفكرية في تقسيم الفضاء الرئيس الى فضاءيين اساسين: الاول مخصص للاساتذة المناقشين والاستاذ المشرف والباحث والثاني مخصص للحضور من خلال التكرار في النسق التصميمي. - تنطوي فكرة معالجات الفضاءين ومحدداتهم على تكرارات تكوينية تبعا لطبيعة وخصوصية التصميم الذي يتطلب هكذا حلول تصميمية

Keywords


Article
Abstraction and its relationship visual attraction designs in women's modern fabrics
التجريد وعلاقته بالجذب البصري في تصاميم الأقمشة النسائية الحديثة

Loading...
Loading...
Abstract

The research problem identified to impose question following Does the abstract style role in the backs of visual attraction in modern textile designs? The research aims to reveal the role of the external design in modern women's textile designs printed, design and develop foundations for practical purposes to achieve visual attraction through abstract style used in the design of modern women's fabrics In regard to the second quarter, which contained the theoretical framework and previous studies, it was included in the board three sections, the first section included the concept of abstraction, while the second section included in place of attraction and infrastructure design, In regard to the third topic was concerned with the concept of modernity. The third chapter dealt with the search procedures, as follow researcher descriptive survey method (content analysis).It then took the fourth quarter results and conclusions Among the most important are: 1- Most designs have focused on non-formal vocabulary familiar style design using geometric abstract and abstract 2- Adoption of the formal organization of the distribution of the design vocabulary clearly and effectively, using linear regulation and synthesis and irregular (random) as the most important systems used in the distribution of work within the vocabulary design Based on Helms of sequential procedures for research and development researcher most important cornerstones design that achieved through visual attraction abstract style used in the design of the cloth, as follows: 1- Reliance on abstract art 'as a method of forming an unfamiliar configurations according to a new vision of contemporary creativity in the field of technical configuration, surpassing copying and imitation to what is beyond, stems from the same designer in a new context is far from the rules and artistic traditions حددت مشكلة البحث على فرض التساؤل الاتي: هل يحقق الأسلوب التجريدي دورا في أظهار الجذب البصري في تصاميم الأقمشة النسائية الحديثة؟ ويهدف البحث إلى الكشف عن الدور التصميمي والاظهاري في تصاميم الأقمشة النسائية المطبوعة الحديثة، ووضع مرتكزات تصميمية لأغراض تطبيقية لتحقيق الجذب البصري من خلال الأسلوب التجريدي المتبع في تصميم الأقمشة النسائية الحديثة. وفي ما يخص الفصل الثاني الذي احتوى على الإطار النظري والدراسات السابقة، فقد ضم في متنه ثلاثة مباحث، ضم المبحث الأول مفهوم التجريد ، في حين تضمن المبحث الثاني موضوعة الجذب والبنية التصميمية ، وفي ما يخص المبحث الثالث فقد اهتم بمفهوم الحداثة . أما الفصل الثالث فقد تناول إجراءات البحث، إذ اتبع الباحث المنهج الوصفي المسحي (تحليل المحتوى). ومن ثم تناول الفصل الرابع نتائج البحث والاستنتاجات ومن بين أهمها: 1. ركزت اغلب التصاميم على اللامألوف الشكلي للمفردات التصميمية باستخدام الأسلوب التجريدي والتجريدي الهندسي. 2. أعتمد التنظيم الشكلي لتوزيع المفردات التصميمية بشكل فاعل وواضح مستخدما التنظيم الخطي والتجميعي وغير المنتظم (العشوائي) كأهم الأنظمة المستخدمة في توزيع المفردات داخل العمل التصميمي. وبناء على ما جاء من إجراءات متسلسلة للبحث وضع الباحث أهم المرتكزات التصميمية التي تتحقق الجذب البصري من خلال الأسلوب التجريدي المتبع في تصميم القماش وكما يأتي : 1. الاعتماد على الفن التجريدي ، كأسلوب لتشكيل تكوينات غير مألوفة وفق رؤية جديدة ومعاصرة للإبداع في حقل التكوين الفني ، متجاوزا النسخ والتقليد إلى ما هو ابعد ، ينبع من ذات المصمم في سياق جديد بعيد عن القواعد والتقاليد الفنية. ومن ثم التوصيات والمقترحات وقائمة المصادر

Keywords


Article
Digital Photo credibility and its reflection on the cognitive process of journalistic image of Viewers
مصداقية الصورة الرقمية وانعكاسها على العملية الإدراكية للصورة الصحفية لدى المتلقي

Loading...
Loading...
Abstract

Represent the current study and tagged (the credibility of digital image and its reflection on the process of cognitive picture releases) scientific effort is designed to detect realizing press releases and the extent affected the credibility of the digital image by selecting the relationship between digital photo and the extent of their credibility on the one hand and between the process of cognition and Press Photo of the hand Other than the consequent establishment researcher collects materials to serve the scientific research topic in three chapters Combine the first one methodological framework for the search of the research problem and its significance and the desired objective be achieved together with the definition of the most important terms contained in the title search also included the separation mechanism followed by the researcher to achieve the goal by monitoring the impact digital photo on the credibility of the process of realization of the image press according to the researcher survey based on observation and analysis Chapter II included on the theoretical Stases the framework of the way to achieve the target and thus monitor the effects on the picture releases Chapter III included the conclusions of the researcher during his analytical and the overall focus on the fact that the growing phenomenon of digital picture and increased awareness as a means connectivity distinct its technologies and their implications and impact and vocabulary own and despite the many advantages added by Technology digital communication in the field of image processing, but it created a lot of ethical practices unacceptable on the one hand and controversial on the other hand The study also reveals the occurrence of some of the renowned media institutions into the trap of digital image manipulation and thus a lot of mistakes moral in this area تمثل الدراسة الحالية والموسومة ب (مصداقية الصورة الرقمية وانعكاسها على العملية الإدراكية للصورة الصحفية لدى المتلقي) جهدا علميا يرمي الى الكشف عن إدراك الصورة الصحفية ومدى تأثرها في مصداقية الصورة الرقمية من خلال تحديد العلاقة التي تربط بين الصورة الرقمية ومدى مصداقيتها من جهة وبين عملية الإدراك والصورة الصحفية من جهة اخرى مما يترتب على ذلك قيام الباحث بجمع المواد العلمية بما يخدم موضوع البحث بثلاثة فصول.. ضم الفصل الاول الاطار المنهجي للبحث من مشكلة البحث و أهميته و الهدف المرجو تحقيقه مع ذكر تعريف لأهم المصطلحات التي وردت في عنوان البحث كما تضمن الفصل الالية التي اتبعها الباحث لتحقيق الهدف وذلك برصد اثر الصورة الرقمية في مصداقية عملية الادراك للصورة الصحفية على وفق اليه استقصائية قائمة على الملاحظة و التحليل. الفصل الثاني اشتمل على الاطار النظري كتأسيس لطريقة تحقيق الهدف و من ثم رصد المؤثرات في الصورة الصحفية . الفصل الثالث ضم النتائج التي استخلصها الباحث من خلال دراسته التحليلية وكانت اجمالا تتمحور حول حقيقة تعاظم ظاهرة الصورة الرقمية ، وتزايد إدراكها وتصورها بوصفها وسيلة اتصالية متميزة، لها تقنياتها ودلالاتها وتأثيراتها ومفرداتها الخاصة بها و وعلى الرغم من المزايا الكثيرة التي أضافتها تكنولوجيا الاتصال الرقمي في مجال معالجة الصور، بيد أنها أوجدت الكثير من الممارسات الأخلاقية غير المقبولة من جهة، والمثيرة للجدل من ناحية أخرى. كما تكشف الدراسة عن وقوع بعض المؤسسات الإعلامية الشهيرة في شرك التلاعب الرقمي بالصورة، وإلى حدوث الكثير من الأخطاء الأخلاقية في هذا المجال

Keywords


Article
Heating and cooling systems in women's clothing stores
أنظمة التدفئة والتبريد في محلات الألبسة النسائية

Loading...
Loading...
Abstract

Environmental Control Systems form one of the integral tasks of the designer, resulting from his/her acquaintance with the nature of sites and the way they are deployed to achieve modern space entity which is witnessing significant development in the field of interior design. Good deployment of these systems offer us, as designers, high potential and several varied solutions to configure internal spaces characterised as a fertile field of study and knowledge. The research problem was identified in the marginalisation of the importance of Environmental Control Systems as an important designing factor to achieve integrated design. The research problem was demonstrated in Chapter One, along with defining the objectives and formulating the research hypotheses. Chapter Two contained the research theoretical framework, which consists of a review of overall design trends and options when addressing Environmental Control Systems, by studying the most important influential factors of these systems, followed by key indicators derived from the theoretical framework which were, then, utilised in subsequent research procedures. In Chapter Three comes the stage of identifying the research methodology, the research community and the research sample, represented by two samples, and collecting information about them. The research tool was developed through what is construed from the theoretical framework. Chapter Four represented analysis of the content of selected research sample and results of the research were demonstrated, and, in light of these results, the research came out with findings which identified and explained the main differences resulting from deploying the best processors for Heating and Cooling Systems and, therefore, the most important design proposals and recommendations were identified to reach approved design decisions and utilising them to acquire a design product which achieves its objective تشكل انظمة التحكم البيئي أحد المهام الأساسية من قبل المصمم والناتجة عن اطلاعه حول طبيعة المحلات وتوظيفها في تحقيق الكيان الفضائي الحديث الذي يشهد تطوراً كبيراً في مجال التصميم الداخلي. فتوظيف هذه الانظمة بشكل جيد يوفر لنا كمصممين إمكانية عالية وحلول عديدة ومتنوعة لتكوين فضاءات داخلية تتميز بكونها حقلاً خصباً للدراسة والمعرفة. وتحددت المشكلة البحثية في تهميش أهمية انظمة التحكم البيئي كعامل تصميمي مهم في تحقيق التكامل التصميمي، ويستعرض البحث هذه المشكلة في الفصل الأول مع تحديده الأهداف. أما الفصل الثاني فقد احتوى على الإطار النظري للبحث والمتكون متنه من استعراضنا مجمل التوجهات والخيارات التصميمية لمعالجة أنظمة التحكم البيئي، بواسطة دراسة أهم المؤثرات الفاعلة في هذه الأنظمة، وبعدها تم استخراج أهم المؤشرات المستخلصة من الإطار النظري واستثمارها في إجراءات البحث اللاحقة. وفي الفصل الثالث تأتي مرحلة تحديد منهجية البحث و مجتمع البحث و تحديد العينة البحثية وجمع المعلومات المتعلقة بها و المتمثلة بعينتين، وتم بناء أداة البحث من خلال ما استخلص من الإطار النظري . أما الفصل الرابع فقد تمثل بتحليل مضمون العينة البحثية المختارة و طرحت فيه نتائج البحث وعلى ضوء هذه النتائج خرج البحث باستنتاجات حددت لنا وفسرت أهم الاختلافات الحاصلة في اتخاذ المعالجات الأفضل لأنظمة التدفئة والتبريد و عليه تحددت أهم المقترحات التصميمية والتوصيات للتوصل إلى قرارات تصميمية سليمة و استثمارها للحصول على ناتج تصميمي محقق لغايته

Keywords


Article
Metaphor in product design
الاستعارة في تصميم المنتج الصناعي

Loading...
Loading...
Abstract

Addresses current research to the subject of metaphor as a field important in the design of industrial product, so it was a problem search: Does industrial product which is designed mainly to reflect the principle of metaphor role in receiving, and how the application of mechanisms theory correct as stipulated in institutions metaphor properly for this orientation in achieving those metaphors. What are the relations of reciprocity that influenced the establishment of the design and construction of the system for industrial product, the objectives of the research were standing on the interactive nature of the relations between the metaphor and the process of industrial product design? And identify strengths and weaknesses in the processes employing the principle of metaphor in the design process of the industrial product, by detecting the nature of metaphors and projections in this direction. After providing mechanisms detailed on the subject through the theoretical framework, eating researcher range of industrial products (cars) and discussed mechanisms employ the principles of metaphor in its various forms, the researcher to a range of results, including consistency requirements of functionality in industrial products, explicitly and compressor with features borrowed Nickname of it, which produced designs and hired elements in a harmonious and consistent with the formal construction of an alias of it.. As researcher conclusions alia, that the mystery and complexity of the receipt of the function a malfunction causing the deficiency in the aesthetic aspect of the product manufacturing based on the metaphor is, so it is essential that characterized the product is easy to use and simplicity with hiring good for advanced technology, on the other hand an interactive process between the product and the user another tributary imparted aesthetic values in the product derived from the functional efficiency of himيتطرق البحث الحالي (الاستعارة في تصميم المنتج الصناعي) الى موضوع الاستعارة بوصفه ميداناً مهماً في تصميم المنتج الصناعي، لذا فقد تمثلت مشكلة البحث بالتساؤل: هل يؤدي المنتج الصناعي الذي صمم اساساً ليعكس مبدأ الاستعارة دوره في التلقي؟ وما مدى تطبيق الاليات النظرية الصحيحة وعلى وفق ما نصت عليه مؤسسات الاستعارة بشكل صحيح لهذا التوجه في تحقيق تلك الاستعارة؟ وماهي العلاقات التبادلية التي أثرت في تأسيس وبناء المنظومة التصميمية للمنتج الصناعي، وتمثلت أهداف البحث بالوقوف على طبيعة العلاقات التبادلية بين الاستعارة وعملية تصميم المنتج الصناعي. وتحديد نقاط القوة والضعف في عمليات توظيف مبدأ الاستعارة في عملية تصميم المنتج الصناعي، عن طريق الكشف عن طبيعة الاستعارات واسقاطاتها في هذا الاتجاه. وبعد تقديم آليات مفصلة تتناول الموضوع من خلال الاطار النظري، تناول الباحث مجموعة من المنتجات الصناعية (السيارات) وناقش آليات توظيف مبادىء الاستعارة باشكالها المختلفة، توصل الباحث الى مجموعة من النتائج منها انسجام متطلبات الاداء الوظيفي وشرطيتها في المنتجات الصناعية، بشكل صريح وضاغط مع السمات المستعارة من المستعار منه، الامر الذي انتج تصاميم وظفت عناصرها بشكل متناغم ومنسجم مع البناء الشكلي للمستعار منه. الاستخدام الجيد لعناصر البيئة الطبيعية كمصدر خصب للافكار الاستعارية في المنتجات الصناعية، بينما شكلت البيئة الثقافية مصدراً آخر للاستعارة في منتجات اخرى. كما درج الباحث استنتاجات عدة منها: ان الغموض والتعقيد في استلام الوظيفة يعد خللاً يسبب قصوراً في الجانب الجمالي للمنتج الصناعي المستند الى الاستعارة الرمزية، لذا فمن الضروري ان يتسم المنتج بسهولة الاستخدام والبساطة مع التوظيف الجيد للتكنولوجيا المتقدمة، ومن جانب آخر تشكل العملية التفاعلية بين المنتج والمستخدم رافداً آخر لاضفاء قيم جمالية في المنتج تتأتى من الكفاءة الوظيفية له

Keywords


Article
The aesthetics of design shape of the interior spaces for the syndicate of physicians
جماليات الهيئة التصميمية للفضاءات الداخلية لنقابة الأطباء

Loading...
Loading...
Abstract

The research dealt with the topic ' the aesthetics of design shape of interior spaces for the syndicate of physicians' as it reflects visions evolving to the level of tasting and positive interpretation for the space of work to be on a high design level. The research consisting of four chapters as follow; The first chapter examined the problem of the research contracted in the following question: Have the design shapes any role in achieving and showing the aesthetic side for the syndicate of physicians? so the goal of the research was showing the aesthetics of design shape of interior spaces for the syndicate of physicians, The chapter also included the objective spatial and temporal limits of research .Finally the terms were specified. The second chapter was represented by the theoretical frame that the research depended upon it to elicit indications for the research. The chapter consisted of two parts : the first one dealt with the aesthetics of design shape and their implications in the Interior space ; while the second part dealt with the aesthetic requirements of design shape of the Interior space. The third chapter contained the procedures and methodology of research .It adopted the analytical and descriptive methodology : it depended on the form of analytical axes as an instrument for the research in addition to describing and analysis two purposeful samples .By that way the research got findings ,conclusions, recommendations and general and design suggestions which represented the fourth chapter. The research also contained figures and photographs for the samples and list of references and appendices تناول البحث موضوع جماليات الهيئة التصميمية للفضاءات الداخلية لنقابة الأطباء، بما تعكسه من رؤية ترتقي إلى مستوى التذوق والتفسير الإيجابي لفضاء العمل، ليكون على مستوى تصميمي عالٍ يتلاءم مع الانتماء الوظيفي للأطباء بكافة تخصصاتهم، وتضمن البحث أربعة فصول. تناول الفصل الأول مشكلة البحث التي تلخصت بالسؤال الآتي: هل للهيئات التصميمية دور في تحقيق وإبراز الجانب الجمالي لفضاء مدير نقابة الأطباء؟ وبذلك كان هدف البحث يتجلى في إبراز جماليات الهيئة التصميمية للفضاءات الداخلية لنقابات الأطباء، وشمل أيضاً حدود البحث الموضوعية والمكانية والزمانية، وأخيراً تحديد المصطلحات. أما الفصل الثاني فقد تمثل بالإطار النظري الذي اعتمده البحث للخروج بمؤشرات البحث، وقد تضمن مبحثين، تناول الأول جماليات الهيئة ودلالاتها في الفضاء الداخلي، والثاني متطلبات جماليات الهيئة التصميمية للفضاء الداخلي. أما الفصل الثالث تضمن إجراءات البحث ومنهجيته، إذ اعتمد المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم اعتماد استمارة محاور التحليل كأداة للبحث فضلاً عن وصف وتحليل العينتين القصديتين، والخروج منها بالنتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات التصميمية العامة التي تضمنها الفصل الرابع للبحث، كما احتوى البحث على المخططات وصور العينات وقائمة المصادر والملاحق

Keywords


Article
Instigation in the Iraqi theatrical discourse
التحريض في الخطاب المسرحي العراقي

Loading...
Loading...
Abstract

The first chapter included the frame approach on research in which we discuss instigation in Iraqi drama as it as an active sign to enrich the structure of the speech so the researcher limits the problem of his research which is to follow the important of instigation in the Iraqi theatrical discourse. this chapter also contains the important of the research and its aim and limits. And reflected the importance of research in approaching the concept of instigation and effectiveness within the paths of the Iraqi, theatrical discourse. The 2nd chapter included the two sections and reviewed in the first section manifestations of incitement in the global theatrical discourse. the 2rd studied instigation in the Arab theatrical discourse. The 3rd chapter included research applications. The researcher adopted the descriptive method as an approach to analyses the research. The 4th chapter included the following result and conclusions; 1.The instigation can be seen clearly and directly in the play" Rehearsal in the hell" and it is codded for the 2nd time in "Orientalist Bedwin". Then the researcher present the results conclusion add bibliography اختص الفصل الأول بالإطار المنهجي للبحث حيث مشكلة البحث التي تمثلت في تناول التحريض في بنية الخطاب المسرحي العراقي كونه علامة فاعلة تثري بنائية الخطاب ولهذا حدد الباحث مشكلة بحثه والتي تعنى بتقصي اشتغالات التحريض في الخطاب المسرحي العراقي، وتجلت أهمية البحث في الاقتراب من مفهوم التحريض، ومدى فاعليته ضمن مسارات الخطاب المسرحي العراقي. أما الفصل الثاني فقد تضمن على مبحثين، واستعرض في المبحث الاول مظاهر التحريض في الخطاب المسرحي العالمي. فيما تناول المبحث الثاني مظاهر التحريض في الخطاب المسرحي العربي. وتناول الفصل الثالث تطبيقات البحث. واعتمد الباحث المنهج الوصفي منهجا تحليليا للبحث. أما الفصل الرابع فقد تضمن على النتائج ومنها: 1- التحريض يتمظهر بشكل صريح ومباشر تارة كما في مسرحية (بروفة في جهنم) ويتشفر تارة أخرى كما في مسرحية (العدّ التنازلي لمكبث). ثم عرض الباحث الاستنتاجات والتوصيات وأعقبها بقائمة المصادر والملاحق وأخيراً الخلاصة باللغة الانكليزية

Keywords


Article
The Function of Comic Relieve in Shakespearean Tragedy
وظيفة الترويح الكوميدي في التراجيديا الشكسبيرية

Loading...
Loading...
Abstract

The comedian scenes which Shakespeare has entered in some of his tragedies (Hamlet, King Lear, and Macbeth), constantly the wrath of conservative critics and theorists of Western Drama, as big violation to Aristotle’s rules of tragedy that is forbidden to insert comedian scene in tragedy. Chapter one deals with the research problem, and its significance, purpose, Boarders and the definition of Comic Relieve. Chapter two comprises the theoretical framework which has displayed Arist- Otle’s conception about the imitation way of heroes characters between tragedy and comedy, the different function of catharsis in each one. Then the research has exposed the economical and theatrical activities in London during Elizabethan age which was looked like Athena’s golden age in fifth century B.C. The research then has talked about Shakespeare’s background in drama, and found that he followed Roman playwrights in his plays structures. And it closed the chapter with getting out the indicators of theoretical framework. Chapter three includes research procedures which contains the search method, the way of choosing samples, and analyzing the samples: gravedigger in Hamlet, gatekeeper in Macbeth, and the clown in King Lear. Chapter four has covered the research results and conclusions which declare that Comic Relieve has broken the reduction of tensions in tragedy, and pushed the mind to last alert during the continuing of the play’s action لطالما أثارت المشاهد الكوميدية التي كتبها شكسبير في تراجيدياته (هاملت ، الملك لير ، ماكبث ) حفيظة النقاد ومنظري الدراما الغربية المحافظين بوصفها خرقا خطيرا للقواعد التي وضعها ارسطو للتراجيديا في كتابه ((فن الشعر )) . تلك القواعد التي تُحرّم ادخال المشاهد الكوميديا في النص التراجيدي . تناول الفصل الاول مشكلة البحث واهميته، هدف البحث وحدوده ثمّ تحديد المصطلحات . احتوى الفصل الثاني الاطار النظري ، اذ تناول تصوّرات ارسطو لنوع محاكاة الابطال لكلّ من التراجيديا والكوميديا من حيث الفرق في الوظيفة التي يؤديها التطهير في كلّ منهما . ثم تناول النشاط الاقتصادي والفني لانكلترا في عصر الملكة اليزابت . واتضح انه كان قريبا من من نهضة أثينا في عصرها الذهبي – القرن الخامس قبل الميلاد . وأجمل الاسباب التي وراء الازدهار الكبير للدراما في لندن . واوضح ان المصدر الروماني وليس الاغريقي كان معينه في بناء نصه الدرامي . واستخلص مؤشرات الاطار النظري . تناول الفصل الثالث اجراءات البحث التي تضمنت منهج البحث وطريقة انتقاء العينة ، وتحليل نماذج العينة. وكانت النماذج هي شخصية حفار القبور في مسرحية هاملت ، البواب في ماكبث و البهلول في الملك لير. تضمن الفصل الرابع خلاصة نتائج البحث ، واهمها دور تلك الشخصيات الكوميدية في التراجيديات الثلاث ، حيث لعبت دوراً في كسر حدّة التوتر في التراجيديا ، اذ قللّت من حدّة الاندماج بالحدث او الشخصية وثانيا شحذ الذهن من الحالة السلبية الى حالة الوعي والايجابية في متابعة الفعل المسرحي

Keywords


Article
The effectiveness of visual intelligence strategy in the collection of students in the Department of Art Education in the perspective material
فاعلية استراتيجية الذكاء البصري في تحصيل طلبة قسم التربية الفنية في مادة المنظور

Loading...
Loading...
Abstract

Select the researcher discussed problem of asking the following : Do you use visual intelligence strategy effective in the collection of students in the Department of Art Education in the foreseeable material ? The research aims to " measure the effectiveness of the strategy in the collection of visual intelligence students in the Department of Art Education in the foreseeable material ". To verify the objective of this research was identify hypotheses zero to measure the level of achievement in the foreseeable material second grade students in the Department of Art Education - Faculty of Fine Arts . The population of the research students in the Department of Art Education / Faculty of Fine Arts at the University of Baghdad who are studying items scheduled perspective within vocabulary curriculum Department of Technical Education 's ( 109 ) students , distributors (6) people. Akhtar researcher discussed random sample of second grade students - Division (a) of the Department of Art Education and both sexes , were selected ( 10 ) students who are studying perspective on the material in accordance with the visual intelligence strategy . The researcher used the experimental design is the same group ( experimental sample per ) to verify the objectives of the research as it aims Current search to reveal the effectiveness of the Strategy intelligence visual in the collection of students in the Department of Art Education in the material perspective for the purpose of achieving the objectives of the research and hypotheses it was necessary to create the requirements of research and whose required educational material that have been taught during the application of research and experience , which was distributed on two and lessons within two weeks. Subject of the first lesson ( the third dimension of forms and objects) The theme of the second lesson is ( Record peace ) After determining the educational material , select the educational objectives of the researcher thus refers to the behavioral goals . The researcher building objective test type ( multiple-choice ) consists of (20) paragraph and to show search results used means statistical represented (b test and Caucasians "Wilcoxon" to show the result of the null hypothesis specified in current research and achieve the goal of research and equation Keodr Richardson -20Kauder Richardson -20 " " used to find reliability coefficient cognitive achievement test . The most important findings of the researcher and that can be summarized in the following points : The calculated value less than a small spreadsheet to show the presence of statistically significant differences at the level of significance ( 0.05 ) to favor the achievement test post so first rejected the null hypothesis "there is no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average scores of the collection experimental group students ( who are studying perspective on the material according to the visual intelligence strategy ) in the pre and post tests . " And thus accept the null hypothesis second alternative It is clear that the experimental group students who have studied the material according to intelligence strategy perspective demonstrated excellence in visual post-test results compared to the results of pre – test. The researcher has recommended a set of recommendations including: 1 - emphasis on methods and strategies for teaching modern in the field of education and training of cadres of teachers for the use of such methods in their field and the emphasis on a strategy of multiple intelligences and in particular strategic intelligence visual because they show the strengths and weaknesses of the students and to reach the desired goals in the educational process . 2 - tendencies interest of students and diversification of activities where they are interested in the detection of their intelligence and help them in their development . To complement aspects of current research researcher suggest the following : 1 - the effectiveness of an educational program in the development of multiple intelligences among third-year students in the Department of Art Education in Article Creation imaging . 2 - the effectiveness of multimedia programs prepared in the light of the theory of multiple intelligences different thinking patterns in the foreseeable material حدد الباحث مشكلة بحثه المتمثلة بالتساؤل الآتي: هل لاستخدام استراتيجية الذكاء البصري فاعلية في تحصيل طلبة قسم التربية الفنية في مادة المنظور؟ كما هدف البحث الى" قياس فاعلية استراتيجية الذكاء البصري في تحصيل طلبة قسم التربية الفنية في مادة المنظور" وللتحقق من هدف البحث تم تحديد فرضيتين صفرية لقياس مستوى التحصيل في مادة المنظور لدى طلبة الصف الثاني في قسم التربية الفنية – كلية الفنون الجميلة. تكون مجتمع البحث من طلبة قسم التربية الفنية/ كلية الفنون الجميلة في جامعة بغداد الذين يدرسون مادة المنظور المقرر ضمن مفردات منهج قسم التربية الفنية والبالغ عددهم (109) طالب وطالبة، موزعين على (6) شعب. أختار الباحث عينة بحثه عشوائياً من طلبة الصف الثاني– شعبة (أ) لقسم التربية الفنية ولكلا الجنسين، وتم أختيار (10) طالب وطالبة والذين يدرسون مادة المنظور على وفق أستراتيجية الذكاء البصري. استخدم الباحث التصميم التجريبي ذا المجموعة الواحدة، (العينة التجريبية الواحدة) للتحقق من أهداف البحث إذ يهدف البحث الحالي الى الكشف عن فاعلية أستراتيجية الذكاء البصري في تحصيل طلبة قسم التربية الفنية في مادة المنظور لغرض تحقيق أهداف البحث وفرضياته كان لابد من تهيئة مستلزمات البحث والتي تتمثل بتحديد المادة التعليمية التي تم تدريسها أثناء تطبيق تجربة البحث والتي وزعت على درسين وخلال أسبوعين. موضوع الدرس الاول (البعد الثالث للأشكال والأجسام) اما موضوع الدرس الثاني هو (السلم القياسي) وبعد تحديد المادة التعليمية حدد الباحث الأهداف التعليمية ليشير بالتالي الى الأهداف السلوكية . قام الباحث ببناء أختبار موضوعي من نوع (اختيار من متعدد) يتكون من (20) فقرة ولإظهار نتائج البحث استخدمت الوسائل الأحصائية المتمثلة بــــ ( الأختبار ولكوكسن “Wilcoxon” لإظهار نتيجة الفرضية الصفرية المحددة في البحث الحالي وتحقيق هدف البحث و معادلة كيودر ريتشاردسون -20Kauder Richardson-20” “تستخدم لأيجاد معامل ثبات الاختبار التحصيلي المعرفي

Keywords


Article
Evaluating the Production Stats for Student Films in The Department of Film & TV
تقويم واقع انتاج أفلام الطلبة في قسم الفنون السينمائية والتلفزيونية

Loading...
Loading...
Abstract

It's for sure that TV or cinematic production requires an effort that is described to be large according to the script , thus we find a production sectors that couldn't fulfill these tasks especially in Iraq for its current challenges , although we found the department of film & television have a large quantity that could be described as big comparing to the Iraqi production sectors , alongside what it does provides to the Iraqi dramatic movement , but the cause that the management of this department is looking for is the quality that osmosis an dramatic & atheistic value , this production quantity that is productions operations frequently is attacked by lagging that came from many reasons that " May or May not " known to the specialists in the area of production management , that encouraged the researcher to study the reality of students film production in the department of film & television , to analyses this stats than diagnosing the dilemmas reaching to its solutions , to gain the benefits of this research to avoid the mistakes for production operations to this prestige's departmentمن المؤكد يحتاج الانتاج التلفزيوني او السينمائي الى جهود تتظافر لانجاز عمليات الانتاج و متطلبات لربما توصف بانها كبيرة نسبة الى طبيعة السيناريو، لذا نجد ان هناك من قطاعات الانتاج من لايتمكن من انجاز هذه المهام و توفير عناصر الإنتاج و تحديدا في العراق بسبب التحديات الانتاجية المفروضة من قبل طبيعة الواقع المعاش في العراق، و على الرغم من ذلك نلمس ان قسم الفنون السينمائية والتلفزيونية يتمتع بكم انتاجي من الممكن ان يوصف بانه كبير مقارنة بقطاعات الانتاج العراقية، فضلا عن ذلك ما يقدمه من رفد للحركة الفنية الدرامية العراقية، إلا ان القضية التي غالبا ما يبحث عنها القائمون على هذا القسم هي النوعية التي تفرز جمالية تعبيرية ودرامية اخاذة. ان هذا الكم الانتاجي أي عمليات الانتاج غالبا ما تنتابها حالات تلكؤ تأتي نتيجة لأسباب قد تكون معلومة للمختصين او تكون ضامرة لا يمكن تشخيصها إلا من قبل المهتمين و المختصين بمجال ادارة الإنتاج و هذا وما حث الباحث نحو دراسة واقع انتاج افلام الطلبة في قسم الفنون السينمائية و التلفزيونية، منها لتحليل هذا الواقع ثم الوقوف عن مفاصل الخلل وصولا الى تقويمها، بغية الاستفادة من هذا البحث نحو تجنب الاخطاء لعمليات انتاج هذا القسم العتيد

Keywords


Article
توظيف عناصر البناء الفيلمي في تجسيد الاسلوب سينمائيا

Authors: عامر الحديثي
Pages: 213-224
Loading...
Loading...
Abstract

خلص الباحث على ان تتكون من عدة انواع من البنى حيث البنية الفكرية التي تخص اختار الفكرة ومعالجتها وتاثيرها واختيار الموضوع وطريقة تناول الافكار وعرضها في الفيلم ، ومن ثم تاتي البنية الدرامية لرسم شخصيات الفيلم وصياغة احداثه وتركيبها الدرامي ترتيبها الزماني وتحديد اطراف الصراع وادارته ، ثم تصاغ تلك الرؤى والافكار عبر المنظومات الاشارية الصورية والمنظومات الاشارية الصوتية ، التي تعمل على ابراز السمات الاسلوبية في شخصية المخرج السينمائي

Keywords


Article
Mechanics ofintertextuality in the series TV historical (mekhtarAlthagafi) a modelseries
اليات التناص في المسلسل التلفزيوني التاريخي مسلسل (المختار الثقفي) "انموذجا"

Loading...
Loading...
Abstract

It was not coincidene that much talk about intertxtuality prescription phenomenon tzms the creative process but have directed their tracks beyond the litery taxs prior or contemporaneous as the mechanics of in tertexuality able to contain all the pattems of expression in literary texts and fee structures ofher text copable of understanding and in terpretaion especially as the phenomenon of in twrtexuality actually depends on the existence of Understanding and interpretation, especially as the phenomenon of intertextuality actually depends on the existence of systems indicative independent but carries processes rebuild text templates one way or another are included in the templates and visions of other intellectual, Mstmjh languages cultural which was earlier or contemporary in building fabric new script لم يكن من المصادفة أن ْيكثر الحديث عن التناص بوصفه ظاهرة تمسُ العملية الابداعية بل تحتويها ، وتوجه مساراتها بنحو يتجاوز النصوص الادبية السابقة أو المعاصرة لها،إذ إنَ اليات التناص قادرة على احتواء كل انماط التعبير في النصوص الأدبية ،وفي رسم بنى نصية اخرى قادرة على الفهم والتفسير ،ولاسيما أنَ ظاهرة التناص تعتمد في الواقع على وجود نظم إشارية مستقلة ،لكنها تحمل في طياتها عمليات اعادة بناء نماذج نصية بنحو أو باخر متضمنة في قوالب ورؤى فكرية أخرى،مستمدة من اللغات الثقافية التي كانت سابقة او معاصرة لها في بناء نسيجها النصّي الجديد

Keywords


Article
Semantic Analogy of Quran Text Content Found in Ornamental Figures in Islamic Architecture
المقاربة الدلالية لمضمون النص القرآني من التكوينات الزخرفية في العمارة الاسلامية

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims at creating an analogy between Quran text Contents as meanings that have representations as visional shapes within ornamental figures in Islamic architecture. The theoretical framework of the study deals with the concept of semantics and its parts, artistic contents of Quran texts, and ornamental figures in Islamic architecture. The study procedures included a population of (69) figures, (5) of them were chosen deliberately for analysis in accordance with a form that had been presented to a number of experts to ensure its validity. The study reached a number of conclusions, the most significant among them are: adopting natural denotation of direct reference in order to link the ornamental figure to the source it was taken from via depending on analogy of the realistic (source/blueprint) and the ornamental adapted (copy) as in animal and plant figures, which is pinpointed either (iconically) through the ornamental figure imitation of reality, and (indicatively) through linking cause to effect (consequence) to identify a hidden fact, and (symbolically) without relying on causality; analogy between Quran text content (meaning = an idea) and ornamental figures in Islamic architecture (the word) includes content of oneness and perfection and its representation in ornamental figures and content of order and abstractness as a view that goes beyond the obvious limits of figure to reach what lies behind that, and the content of repetition that involves repeating an event in terms of time and place in a cyclic way that imitates ornamentally prevalence, completion, and reproduction of new figures through reordering components; and the meaning underlining ornamental figures seeks to reflect an aesthetic picture of reality with a subjective vision of ornamental figures and an objective vision of the components employed in ornamenting Islamic architecture through the styles of (capturing and envisioning) which are divided into concrete: through direct capturing with a slight modification for aesthetic reasons as in trees and instinctive: through mental discerning and realization of figures order and the abstract connections within this order by (envisioning) a figure that turns what is mentally realized to an entity that has actual existenceيتوخى البحث ايجاد مقاربة دلالية بين مضامين النص القراني كمداليل لها تمثلات ضمن التكوينات الزخرفية في العمارة الاسلامية كدوال بصرية ، وتطرق الاطار النظري لمفهوم الدلالة واقسامها والمضامين الفنية للنص القرآني والتكوينات الزخرفية في العمارة الاسلامية ، في حين تمثلت اجراءات البحث بمجتمع شمل ( 69) شكل تم انتقاء ( 5) عينات قصدية منه لغرض تحليلها على وفق استمارة عرضت على الخبراء لبيان فاعليتها واسفر البحث عن نتائج اهمهما، اعتماد الدلالة الطبيعية ذات الاحالة المباشرة لربط الشكل الزخرفي بمرجعيته المستمد منها بفعل التقارب بين المتقابلين ( الاصل) الواقعي ( والنقل ) الزخرفي المُحور كما في الاشكال النباتية والحيوانية الذي يُرصد اما ( ايقونياً) عبر مبدأ المحاكاة بين الواقع والشكل الزخرفي المُحور و(مؤشرياً) المعتمد على ربط السبب بالنتيجة ( اثر) استدل بموجبه على حقيقة غائبة يمثله ( مؤثر)و( رمزياً) غير المرتكز على علة او سببية ، والمقاربة بين مضمون النص القرآني ( المدلول= فكرة) والتكوينات الزخرفية في العمارة الاسلامية( الدال) شمل مضمون الوحدانية والكمال وتمثله في التكوينات الزخرفية ومضمون النظام والتجريد كنظرة تتوخى حدود الشكل بما هو ظاهر لما هو قائم وراءه، ومضمون التكرار المشتمل على اعادة الحدث زمانياً ومكانياً وتعاقبه على نحو دوري يُقارب زخرفياً عبر اعادة تنظيم المكونات لاحداث الانتشار والاكتمال والتوالد لاشكال جديدة ،و المعنى الكامن وراء التكوينات الزخرفية هو لعكس صورة جمالية عن الواقع برؤية ذاتية للمزخرف وموضوعية للمكونات الموظفة في تزيين العمارة الاسلامية عبراسلوبي ( التصوير والتصور) المنقسمة على الحسي ( العياني) : من (التصوير) المباشر بتحوير بسيط لاغراض جمالية كما في شكل الاشجار او الحدسي ( العقلي) : عبر التبصر والادراك العقلي لنظام الاشكال وعلاقاته المجردة عن طريق ( تصور) شكل يُحول المُدرك عقلاً الى موجود فعلاً.

Keywords

Table of content: volume: issue: