Table of content

al-academy

مجلة الاكاديمي

ISSN: 25232029 18195229
Publisher: Baghdad University
Faculty: Fine Arts
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

jornal of the college of fine Arts University of baghdad

web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Loading...
Contact info

email : al.academy@cofarts.uobaghdad.edu.iq
phone number: 009647703467114
web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Table of content: 2016 volume: issue:78

Article
Semantic displacement of the crucifixion of Jesus Christ in contemporary painting
الانزياح الدلالي لصلب السيد المسيح في الرسم المعاصر

Loading...
Loading...
Abstract

The search consists of four chapters, which are as follows: - First Chapter,The research shows the problem and the importance and its need, its aim and limits are to identify the terms of it consist. The problem of the research has been identified by answering the following question:How to representthe significant displacement of the Crucifixion of Jesus Christ in contemporary drawing? ,The aim of the research also has been discussed around what it represents: The significant displacement of the Crucifixion of Jesus Christ in contemporary drawingshows. As for the research limits .the portress which are taken from a variety of sources, and the period of time of the year (1945-2008). fearst chapter;The theoretical framework and previous studies, where the theoretical framework includes three topics, the first topic discusses the understanding of the significant. The second topic discusses the understanding of the displacement and its role title. The third topic it was topic it has been indicated in the crucifixion of Christ which is been mentioned in sacred texts with a statement of how they represented on the basis of indications erosion in visual texts matched with it and committed to pragmatism. Then the researcher included a number of indicators theoretical framework: Third Chapterincludes the procedures of the research which consist research assemblywhere it has reached(106)of richlyartworks of the significant crucifixion. Research's samples was identified by (4) artworks, research tool, Research approach, it is a descriptive approach in a manner of content analysis, means of statistical and mathematicaland analysis of the research sample. The fourth chapter includes the research results, and its conclusions, recommendations, and proposals. The most important findings of the researcher as follows: 1-Artists use more than one mechanism within the significant frequently, andthat gave it the same as the led as it been used a single machine, which is the significant displacement, which reflects the extent of freedom exercised by the artist. 2-The largest number of types of indications came from comprehensive negative kind, what indicates a lack of orientationintently of the artist consecration and spreading the ideological principles by utilizing the visual text, but on the contrary it completely. 3-When focusing on the artist's works in highlighting the significance of what other without. That would negatively affect the other indications in the same text يتألف البحث من ثلاثة فصول ، وهي كما يأتي :- الفصل الأول ، عني ببيان مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه ، وهدف البحث وحدوده ، وتحديد أهم المصطلحات إجرائيا, فتحددت مشكلة البحث بالإجابة عن التساؤل الآتي: "كيف تمثل الانزياح الدلالي لصلب السيد المسيح في الرسم المعاصر؟, وهدف البحث الكشف عن الانزياح الدلالي لصلب السيد المسيح في الرسم المعاصر, أما حدود البحث فهي مصورات مأخوذة من مصادر متنوعة ,ولحقبة زمنية من عام (1945-2008). وعني الفصل الثاني بالإطار النظري ، إذ تضمن ثلاثة مباحث ، تناول المبحث الأول دراسة في مفهوم الدلالة,مبينا ماهيتها وانواعها ,فضلا عن بيان طروحات لبعض أعلامها , وتناول المبحث الثاني مفهوم الانزياح ودوره الوظيفي,تم تسليط الضوء فيه على انواع الانزياح مع التركيز على الانزياح الدلالي, أما المبحث الثالث تم فيه رصد الدلالات الخاصة بصلب السيد المسيح التي ذكرتها النصوص المقدسة مع بيان الكيفية التي تمثلت على أساسها تلك الدلالات في النصوص البصرية المتطابقة معها والملتزمة بواقعيتها. وأشتمل الفصل الثالث على إجراءات البحث المتضمنة لمجتمع البحث البالغ (106) اعمال فنية تحوي على فكرة الصلب اما عينة الدراسة الاصلية والبالغة (4) لوحات ،بالطريقة العشوائية المنتظمة,اما عينة الدراسة الاستطلاعية فقد بلغت (3) لوحات فنية , وثم بناء اداة تحليل مضمون الانزياح الدلالي لصلب السيد المسيح وبعد صدق الاداة وثباتها تم تحليل العينة ومعه بعض نتائج الدراسة. 1- استخدم الفنانون أكثر من آلية ضمن الدلالة الواحدة في أحيان كثيرة كالحذف والإضافة مثلا, وذلك أعطى نفس ما أدى إليه استخدام آلية منفردة كالاستعارة مثلا, وهو انزياح الدلالة, الأمر الذي يعكس مدى الحرية التي يمارسها الفنان. 2- امتاز فعل الانزياح بالتنوع وعدم الملازمة مابين آلياته , وظهور الدلالة بعد الانزياح, ونوع الانزياح الحاصل , بمعنى ليس بالضرورة ان يكون استخدام آلية معينة حصول نوع بعينه من الانزياح . 3- مع عدم وجود ملازمة بين كيفية ظهور الدلالة المنزاحة ونوع الانزياح , غالبا ما يحدث انزياح من النوع السلبي عندما تنزاح الدلالة نحو الانحطاط . اما الاستنتاجات فمنها: 1- دلالات صلب السيد المسيح لا تمتاز باتساع مداليلها وعمق مفاهيمها فحسب ,بل ان دوالها الشكلية أيضا تمتاز بالكثرة والتنوع ,بدليل انها عصية على التمثل والحضور بكامل عددها ,بل بقي تمثلها جزئيا. 2- الانزياح قد يعد صفة ملازمة للرسم المعاصر , ومؤشرا على الإبداع , بعد ان تم التحقق من حصوله في رسوم صلب المسيح المعاصرة على وصف ان تلك الرسوم جزء من كل. 3- تكشف النسبة المرتفعة في حصول الانزياح في دلالات صلب المسيح , مدى الهوة بين الفنان والعقائد الدينية المسيحية ,كما يبرز مدى القوة والغلبة للطروحات الفكرية المناوئة للدين, واختتم البحث بقائمة المراجع.

Keywords


Article
Design privacy in contemporary ceramic art sculpture
خصوصية التصميم في النحت الخزفي المعاصر

Loading...
Loading...
Abstract

The importance of this research came through the question: Are there a privacy in the design in the ceramic arts, what are they? What are the basis of design for the ceramic art sculptures? The study refers to the design privacy in the contemporary ceramic arts, not as a serviceable art, but the art of being a dialectic collecting the arts across the craft and composition This research is the first study to look at the privacy of design and the connection with the formation of the large sizes ceramic art sculptures, and what they have as privacy of design and the way of formations. To highlight on the most prominent technical problems facing the ceramist in the production of so sculptural works The need for the study comes to help the workers in the field of art from this study and professionals in the technical and aesthetic educational institutions and students of primary and graduate studies in fine arts sections. The study came in four chapters: the first chapter, which contains the problem and the importance of research and the need for it and determine The most important terms contained in the search, and the second chapter, which contained, which included the following: 1. Ceramic art and design. 2. Privacy of ceramic material and design. 3. Ceramic sculpture and design. The most important results that resulted from the study and analysis of samples are: 1. Ceramic art sculpture is a new art structure invested modern design relations to Produce aesthetic values-based on creativity, It appeared in all the sample models, as well as it investment the structure of the laws of physics and the distribution of the blocks within a specific rule and a geometric build. 2. The diversity in the glaze techniques confirmed the desire of the artist to create a visual art formative. 3. The importance of instruments involved in the production of sculpture appeared as actively part in that process, as a clear example that the size of kilns for burning this ceramic arts sculptures sizes. 4. Multi-color in ceramic sculpture Add high specificity singularity design in technical of ceramics arts in especially and in the fine art in general. جاءت أهمية البحث اثارة تساؤل وهو هل هنالك خصوصية للتصميم في المنجز الخزفي؟ وما هي؟ وما هي أسس التصميم للنحت الخزفي؟ فالبحث يتطرق إلى خصوصية التصميم في فن الخزف المعاصر لا بوصفه فن نفعي، بل بكونه فن يحتضن الفنون عبر جدلية الحرفة والتشكيل، اذ يعد هذا البحث أول دراسة تبحث في خصوصية التصميم وعلاقته بتشكيل النحت الخزفي ذو الاحجام الكبيرة نسبيا وما لهذه المنحوتات من خصوصية تصميمية وتشكيلية ، ولتسليط الضوء على ابرز المشاكل التقنية التي تواجه الخزاف في انتاج هكذا اعمال نحتية ، كما وقد جاءت الحاجة اليه تنبع من امكانية افادة المشتغلين في مجال الفن التشكيلي من هذه الدراسة والمتخصصين في المؤسسات التعليمية الفنية والجمالية وطلبة الدراسات الأولية والعليا في أقسام الفنون التشكيلية. جاء البحث في أربعة فصول وهي: الفصل الأول، والذي احتوى على مشكلة وأهمية البحث، والحاجة اليه، وتحديد أهم المصطلحات الواردة في البحث والفصل الثاني والذي احتوى على الإطار النظري الذي تضمن المباحث التالية: 1. فن الخزف والتصميم. 2. خصوصية المادة الخزفية والتصميم. 3. فن النحت الخزفي والتصميم. اما اهم النتائج التي افرزها الإطار النظري وتحليل العينات فهي: 1. النحت الخزفي نوع بنائي حديث استثمر علاقات التصميم لإنتاج قيم جمالية أساسها الإبداع امتازت به جميع نماذج العينة، فضلا عن استثمار قوانين الفيزياء التركيبة، وتوزيع الكتل ضمن قاعدة محددة وبناء هندسي محدد. 2. التنوع في الأداء التقني (للزجاج) بث سمات المنجز الفني ليؤكد رغبة الفنان في إنشاء فن حواري تشكيلي بصري. 3. بروز أهمية الوسائل الداخلة في انتاج العمل النحتي كجزء فاعل في تلك العملية بشكل واضح مثال ذلك حجم الافران الخاصة بحرق هكذا احجام نحتية خزفية. 4. أضاف التنوع اللوني في منجز النحت الخزفي خصوصية تصميمية وتفرد تقني خزفي عالي الأداء في منجز الخزف خصوصا وفي الفن التشكيلي بشكل عام

Keywords


Article
Expressionism in painting contemporary in Iraq Study features formalism
التَّعبيريَّةُ في الرَّسـمِ المعَاصِر في العِـراق دراسـةُ السِّمَـاتِ الشكليـَّةِ

Loading...
Loading...
Abstract

In the present research is marked (expressive drawing in contemporary Iraq, the study of morphological features) eating expressive as the direction of modern art in the drawing for the period before and after World Wars I and II. And follow the tracks. And in research and investigation about the origins and sources and characteristics of expressionist painting at adult patrons and art gatherings, and the extent of their impact in the drawing for contemporary Iraqi sixties and seventies generation (generation of professors) and down to the younger generation in the eighties of the last century. Over the nearly two decades of history of fine movement in Iraq, a period specified in the search within the limits of temporal boundaries, and by analyzing the paintings that were the possession of the Department of Fine Arts in Baghdad, and the sources and photographers and internet sites. From here came the question: Is there a justification for the study of this effect in the (contemporary drawing in Iraq) and morphological features that must be studied? The search consists of four main chapters. Chapter I: general framework for research and began to research the problem and its significance, objectives and definitions of the terms contained therein. The second chapter containing the theoretical framework for the research came Bembages four: the first section root historic expressive, which revolved around the concept of expression in the arts Alchskilleh, and Achkalyate animated in form and substance and content according to the changes in the structures of ideological, intellectual, philosophical, psychological and environmental variable natural and social across times and places mixed. And included a second section, (intellectual foundations of modernity) and eat the philosophical study of the problem of modernity requires that inspired the various analyzes that dealt with to do the pattern of modernity helps us to understand the internal logic, if I may say so to build the ideal style of modernity possible to see that it is this pattern on three basic concepts are (self-, rationality, nihilism), which together constitute the basis of philosophical modernity, and a section on the topic are the three axes (Descartes and subjectivity (f) of Leibniz and rationality) and (Nietzsche and nihilism). The third section (expressive in drawing European modern) and show that the expressive movement and direction of expressing feelings of self more than to express the objective facts, While the expressive coincide with art and Germanic culture, but it is not a phenomenon of Germanic, northeast, but a European, but global in century century. The fourth topic (Expressionism in painting contemporary in Iraq, a study in artistic styles) section dealt generations of Iraqi artists since the fifties and down to the younger generation. The third chapter dealt with research procedures and the research community inventory and analysis of the samples selected in a manner amounting to deliberate acts of three Iraqi artists produced their work during the past within the limits specified in the temporal limits of the search. Find and seal the fourth quarter, indicating the most important findings, conclusions and recommendations and proposals في البحث الحالي الموسوم (التعبيرية في الرسم المعاصر في العراق، دراسة السمات الشكلية) تناول التعبيرية كاتجاه فني في الرسم الحديث للمدة قبل وبعد الحربين العالميتين الأولى والثانية. وتتبع مساراتها. وذلك في البحث والتقصي عن أصول ومصادر وخصائص الرسم التعبيري لدى رواده الكبار وتجمعاتهم الفنية، ومدى تأثيراتها في الرسم العراقي المعاصر لجيل الستينات والسبعينات (جيل الاساتذة) وصولاً الى جيل الشباب في الثمانينات من القرن الماضي. وعلى مدى ما يقرب من عقدين من تأريخ الحركة التشكيلية في العراق وهي المدة المحددة في حدود البحث ضمن الحدود الزمانية، وذلك بتحليل اللوحات الزيتية التي كانت بحيازة دائرة الفنون التشكيلية في بغداد، والمصادر والمصورات ومواقع الأنترنت. من هنا جاء التساؤل: هل هناك مسوّغ لدراسة هذا التأثير في (الرسم المعاصر في العراق) وما السِّمات الشَّكلية التي تجب دراستها ؟ والبحث يتكون من أربعة فصول رئيسية . الفصل الأول : الاطار العام للبحث وبدأ بمشكلة البحث وأهميته وأهدافه وتعريف المصطلحات الواردة فيه. أما الفصل الثاني المتضمن الإطار النظري للبحث جاء بمباحث أربعة وهي: المبحث الأول الجذر التاريخي للتعبيرية، التي تمحورت حول مفهوم التعبير في الفنون التشسكيلية، وإشكالياته المتحركة في الشكل والموضوع والمضمون وفقاً لتغيرات البنى العقائدية والفكرية والفلسفية والسايكولوجية والمتغير البيئي الطبيعي والاجتماعي عبر أزمنة وأمكنة متباينة. وشمل المبحث الثاني، (المرتكزات الفكرية للحداثة) وتناول الدراسة الفلسفية لإشكالية الحداثة تقتضي أن نستلهم مختلف التحليلات التي تناولتها للقيام بنمط للحداثة يساعدنا في فهم منطقها الداخلي فإذا جاز القول لبناء نمط مثالي للحداثة أمكن أن نرى أنه يقوم هذا النمط على ثلاثة مفاهيم أساسية هي (الذاتية، العقلانية، العدمية) وهي تشكل في مجموعها أساس الحداثة الفلسفية، وقسم المبحث على محاور ثلاث هي (ديكارت والذاتية) و (ليبنتز والعقلانية) و(نيتشه والعدمية). وجاء المبحث الثالث (التعبيرية في الرسم الأوربي الحديث) وتبين أن التعبيرية كحركة واتجاه تعبر عن المشاعر الذاتية أكثر من أن تعبر عن الحقائق الموضوعية، ولئن كانت التعبيرية تتطابق مع الفن والثقافة الجرمانية، إلاَّ أنَّها ليست ظاهرة جرمانية، شمالية لكنها أوربية، بل عالمية في القرن العشرين. أما المبحث الرابع (التعبيرية في الرسم المعاصر في العراق، دراسة في الأساليب الفنية) تناول المبحث أجيال من الفنانين العراقيين منذ الخمسينيات وصولاً الى جيل الشباب. كما تناول الفصل الثالث إجراءات البحث وحصر مجتمع البحث وتحليل العينات المختارة بطريقة قصدية البالغة ثلاثة أعمال لفنانين عراقيين أنتجوا أعمالهم خلال العقدين المحددين ضمن الحدود الزمانية في حدود البحث. وختم البحث بالفصل الرابع مبيناً أهم النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات

Keywords


Article
The art of make-up and its relation to personality play
فن الماكياج وعلاقته بالشخصية المسرحية

Loading...
Loading...
Abstract

It is well known that the art of theater is based on multiple elements come in the forefront of Representative and his work, and must be of such a representative of the kits help him to complete his work and take it out the image that aspires to it is team work, and these supplies are in the two main axes: First: Internal supplies which runs from the imagination through the focusing and memory Representative and adapts to situations and positions and others. The second is a foreign supplies, which starts from his words and gestures and his movement and his voice, which is the need to requirements help to maturation and completion of this aspect, including the lighting, costumes, decor, make-up, is the role of make-up theater and its importance, just as important as the role of movement or expression, or sound, nor particularly in relation to character play, which will shed light upon our study tagged (the art of make-up and its relation to personality play) من المعروف ان فن المسرح يقوم على عناصر متعددة تاتي في مقدمتها الممثل وعمله، ولابد لهذا الممثل من مستلزمات تساعده في اتمام عمله واخراجه بالصورة التي يطمح اليها هو وفريق العمل، وهذه المستلزمات تصب في محورين اساسيين: الاول: المستلزمات الداخلية التي تنطلق من الخيال مرورا بالتركيز وذاكرة الممثل وتكيفه مع الحالات والمواقف وغيرها. الثاني: هي المستلزمات الخارجية التي تنطلق من تعبيره وايماءاته وحركته وصوته والتي هي بحاجة الى متطلبات تساعد على نضوج واكمال هذا الجانب ومنها الاضاءة، الازياء، الديكور، الماكياج، ويعد دور الماكياج المسرحي واهميته، لا يقل اهمية عن دور الحركة او التعبير او الصوت، ولا سيما في علاقته بالشخصية المسرحية، وهو ما ستسلط عليه الضوء دراستنا الموسومة (فن الماكياج وعلاقته بالشخصية المسرحية)

Keywords


Article
Features experimentation in theater Iraqi academic
ملامح التجريب في العرض المسرحي الأكاديمي العراقي

Loading...
Loading...
Abstract

1. Chapter I (systematic framework) which includes: the research problem and the importance of the research, the need for it, the goals of the research, the temporal &spatial boundaries, determine the terms and defined procedurally. 2. Chapter II - the theoretical framework: It consists of three sections are: • The first topic:- the concept of references and experimentation in the theater. • The second topic:- the director of academic and experimentation in Iraq. Two paragraphs in this section came after the introduction, in first paragraph to talk about the Iraqi theater academic and experimentation, and in the second paragraph the researcher spoke about the academic director of the Iraqi and experimentation. 3. Chapter III - Actions - the research community: - the method of selecting samples: Adoption of the way (intentional) in the selection of specimens. 4. Chapter IV - Results and conclusions:- (results, conclusions, proposals, recommendations, list of sources and references, appendices, abstract in English). جاء هذا البحث لدراسة ملامح (التجريب) ، وأهم ألإضافات التجريبية التي تتضح عن طريق المنجز الفني الإبداعي (للمخرج الأكاديمي العراقي ) ، ومحاولاً تأشير أهم الإضافات التجريبية التي يعمل عليها ، وقد وسم البحث تحت عنوان (ملامح التجريب في العرض المسرحي الأكاديمي في العراق) إذ اتخذ الباحث من موضوعة الإضافات ألتجريبه للمخرج الأكاديمي مادة لبحثه كما يأتي : 1- ألفصل الأول (الإطار المنهجي) الذي يتضمن : مشكلة البحث ، وأهمية ، والحاجة إليه ، وأهداف البحث ، وحدوده الزمنية والمكانية ، وتحديد المصطلحات ، وتعريفها إجرائيا . 2- الفصل الثاني – الإطار النظري : ويتكون من مبحثين :-  المبحث الأول: مفهوم ومرجعيات التجريب في المسرح .  المبحث الثاني: المخرج الأكاديمي والتجريب في العراق:- وقسم المبحث على فقرتين ، بعد المقدمة ، جاء في الفقرة الأولى الحديث عن المسرح الأكاديمي العراقي والتجريب ، وفي الفقرة الثانية تحدث الباحث عن المخرج ألأكاديمي العراقي والتجريب . ومن ثم وضع الباحث أهم المؤشرات التي خرج فيها من الإطار النظري ، وقسمها إلى النحو التالي : مؤشرات خاصة بالنص المسرحي ، مؤشرات خاصة بالإخراج ، مؤشرات خاصة بالأداء ، مؤشرات خاصة بالتقنيات . 3- الفصل الثالث - الإجراءات : - مجتمع البحث: 4 ـ الفصل الرابع – النتائج والاستنتاجات:- ( النتائج ، الاستنتاجات ، المقترحات ، التوصيات، قائمة المصادر والمراجع ، الملاحق ، ملخص البحث باللغة الانكليزية )

Keywords


Article
The optical text in the cinema film Between the presence and absence Play for free mark
النص الضوئي في الفيلم السينمائي بين الحضور والغياب اللعب الحر بالعلامة

Loading...
Loading...
Abstract

The light-based life in the universe, including the human derived concepts and meanings of the fear of darkness and evil, comfort and goodness of light, became constitute bilateral haunted man to this day in various concepts of life. Therefore reflect the light form artistic aesthetic in visual arts such arts Fine Photography and the other until the emergence of art cinema, as the use of lighting in cinema has produced high-energy in the composition of its values expressive and symbolic, where it became dark and light are the space visually moving the vehicles media kit for many within the work structure artwork. The research is divided into five chapters, the first chapter (the methodological framework) that included an introduction the problem of the research was to ask the following (you can have light text in the structure of the artwork as a system function of practice Alamati? And what refers to the text of photosynthesis in the film, the atmosphere, or deepen the event, or deepen the general meaning of the film?). And the importance of research and the need him as well as the objective of this research as well as to clarify the limits of search and search terms. The second chapter has included the theoretical framework and previous studies and the Department of the theoretical framework from two sections the first / text photosynthesis as a system media kit. The second chapter / text photosynthesis and play for free brand. Then we but applications that are adopted by the researcher to analyze the selected sample and to reach the goal of his research included the approach adopted in the research and the reasons for selecting the samples and the search tool and unit of analysis. Then the analysis of the sample consisted And draw the final results emanating from the analysis was highlighted that the mark is subject to employment maker of work and as well as display some of continuous movement has and where it occurs in context, as well as view some of the conclusions derived from the search results also included Some of the recommendations that the researcher deems necessary, as well as proposals for further studies, and research has included a list of sources and references that are adopted by the researcher is also available in Arabic and foreign study and a summary in English إن الضوء أساس الحياة في هذا الكون ومنها استمد الإنسان مفاهيم ومعاني الخوف والشر من الظلام والراحة والخير من الضوء، فأصبحت تشكل ثنائية لازمت الإنسان الى يومنا هذا في مختلف المفاهيم الحياتية. لذا فقد تجسد الضوء بشكله الفني الجمالي في الفنون المرئية كالفنون التشكيلية والفوتوغراف وغيرها حتى ظهور فن السينما، إذ ان استخدام الإضاءة في السينما أفرز طاقة عالية في التشكيل لها قيم تعبيرية ورمزية، وأصبح الظلام والضوء يشكلان فضاءاً بصرياً تتحرك فيه مركبات علامية عديدة ضمن بنية العمل الفني. وتضمن البحث فصول عدة، الفصل الأول (الإطار المنهجي) مشكلة البحث التي تمثلت بالسؤال الاتي (هل يمكن أن يكون الضوء نصاً في بنية العمل الفني باعتباره منظومة دالة تهتم بالجانب العلاماتي للفيلم؟).وأهمية البحث والحاجة اليه وكذلك هدف البحث فضلاً عن توضيح حدود البحث ومصطلحات البحث، أما الفصل الثاني فقد اشتمل على الإطار النظري والدراسات السابقة وقسم الإطار النظري على مبحثين: المبحث الاول/ النص الضوئي كمنظومة علامية، أما المبحث الثاني/ النص الضوئي واللعب الحر بالعلامة، وبعدها تم وضع التطبيقات التي اعتمدها الباحث لتحليل العينة المختارة والتوصل إلى هدف بحثه واشتمل التحليل على المنهج الوصفي المعتمد في البحث. وتحليل العينة، ثم استخلاص النتائج النهائية المنبثقة من التحليل، فكان أبرزها أن العلامة تخضع لتوظيف صانع العمل، وكذلك عرض بعض الاستنتاجات المستنبطة من نتائج البحث وتضمن البحث قائمة بالمصادر والمراجع التي اعتمد الباحث عليها باللغات العربية والأجنبية وملخص الدراسة باللغة الإنكليزية.

Keywords


Article
Stimuli effectiveness of teaching aids in the development of the technical capacity of secondary school students in the technical configuration items
فاعلية مثيرات الوسائل التعليمية في تنمية القدرات الفنية لطلبة المرحلة الثانوية في عناصر التكوين الفني

Authors: ليلى شويل حسين
Pages: 107-124
Loading...
Loading...
Abstract

The importance of culture moot ( visual ) in the community , serves as the conceptual basis for the technical and aesthetic awareness , as all the fields of art represents a kind of social consciousness can not be separated from the practice of performance and awareness of it. That the link between what you do image that expresses the cognitive aspects and performance , and what is reflected on the receiver by turning the event into a set of symbols and meanings that have a correlation relationship to society , education, and other fields. Therefore must provide " material conditions and psychological " that helps the learner to interact effectively and with the active elements of the learning environment in the classroom and gain experience , knowledge and technical skills , attitudes and values needed by the learner commensurate with his abilities and aptitudes and easiest methods and styles as possible. And must be available to the learner 's mental and psychological readiness to acquire that information and expertise and skills within its presence in the learning environment include educational content and teacher, a teacher and educational means and techniques to achieve the desired educational goals . The research aims to: - First : Detection of configuration elements in the artwork . Secondly, the design of an educational program for technical configuration elements for the development of technical capacity for secondary school students _ the fourth grade . Third, the effectiveness of the educational program through its application to an experimental sample of secondary school students - fourth grade for the academic year 2012_2013 , and to validate the second goal and put the researcher Cefreeten two assumptions . The research community of the fourth grade students of preparatory secondary school affiliated to the Directorate General of Educational Baghdad Rusafa first . To achieve the goals of research researcher designed an educational program in the technical elements of the configuration with two types of tests of knowledge and skill and to show the results adopted a set of statistical methods : 1 - equation Mann Whitney test : 2 - coefficient of difficulty Difficulty Equation3- coefficient discrimination Discrimination Equation 4 - Richardson equation Kiodor -20 Kauder Richardson -20- 5 - reliability coefficient estimate or correction أن أهمية الثقافة الصورية (البصرية) في المجتمع، تعد بمثابة قاعدة مفاهيمية للوعي الفني والجمالي، حيث أن جميع مجالات الفن تمثل نوعاً من الوعي الاجتماعي لا يمكن الفصل فيه بين ممارسة الأداء والوعي فيه. أن الربط بين ما تفعله الصورة التي تعبر عن الجوانب المعرفية والأدائية ، وبين ما تعكسه على المتلقي من خلال تحويل الحدث إلى مجموعة من الرموز والمعاني التي لها علاقة ارتباطيه بالمجتمع والتربية والتعليم والمجالات الأخرى . بناء على ذلك لابد من توفير "الشروط المادية والنفسية" التي تساعد المتعلم على التفاعل الفعال والنشط مع عناصر البيئة التعليمية في الموقف التعليمي واكتساب الخبرات والمعارف والمهارات الفنية والاتجاهات والقيم التي يحتاجها المتعلم بما يتناسب مع قدراته واستعداداته وباسهل الطرائق والاساليب الممكنة. ولابد ان يتوافر لدى المتعلم الاستعداد العقلي والنفسي لاكتساب تلك الخبرات والمعلومات والمهارات ضمن وجوده في بيئة تعليمية تتضمن محتوى تعليمياً ومعلماً او مدرساً ووسائل وتقنيات تعليمية ليحقق الاهداف التعليمية المنشودة. هدف البحث الى:- اولاً: الكشف عن عناصر التكوين في العمل الفني. ثانياً: تصميم برنامج تعليمي لعناصر التكوين الفني لتنمية القدرات الفنية لطلبة المرحلة الثانوية_الصف الرابع. ثالثاً: فعالية البرنامج التعليمي من خلال تطبيقه على عينة تجريبية من طلبة المرحلة الثانوية – الصف الرابع للعام الدراسي2012_2013، وللتحقق من صحة الهدف الثاني وضعت الباحثة فرضيتين صفريتين. تكون مجتمع البحث من طلبة الصف الرابع الاعدادي لمدارس المرحلة الثانوية التابعة الى المديرية العامة لتربية بغداد الرصافة الاولى. ولتحقيق اهداف البحث صممت الباحثة برنامج تعليمي في عناصر التكوين الفني مع نوعين من الاختبارات معرفية ومهارية ولاظهار النتائج اعتمدت مجموعة من الوسائل الاحصائية:-1-معادلة اختبار مان وتني: 2-معامل الصعوبة Difficulty Equation3-معامل التمييز Discrimination Equation 4-معادلة كيودور ريتشاردسون –20 Kauder Richardson –20 5-معامل ثبات التصحيح

Keywords


Article
Phenotypic variations in decorative designs Alangat
التنوعات المظهرية في تصاميم الآنيات الزخرفية

Loading...
Loading...
Abstract

The problem with the research essential questionably is: (What are the variations phenotypic designs decorative Alangat) The research aims detection of phenotypic variables and Acgalah in Wares structure decorative employee in the decorative designs in the external and internal interfaces to the tombs of the Iraqi holy shrines and the walls of b (upper threshold _ Najaf) Alattabatin Husseinia and Abbasid in the holy city of Karbala) current position (1435 AH / 2014 AD). And ensure that the theoretical framework topics following: diversity in the structure motifs and vegetable processors color as well as landmarks decking decorative decorative gift items and adopted a researcher at the procedures purely on the descriptive analytical approach in order to reach to achieve his findings samples were selected is my intention as numbered sample (8). As a result of the analysis process set of results, including: through the analysis found that there are variations in the structure of decorative Wares (in terms of exterior appeared) 1 . Decorative pots with lobed nozzle-free flowers neck Bhaoh knots Association to form three-element Casey Daybreak caused by a pair of knobs, and her body tapering from the top and plenty of down based on containing the base of the hull of the board inspired by the element Casey tri Daybreak hollow bottom. 2 .Pots, decorative with nozzle straight devoid of flowers overlapped her neck with a bottom round and has a pair of handles are linked to the body knot inspired by the tinea Leaf shape Association, and the body expanding the top and Almstdq from the bottom, while the base are Bhaoh misdemeanor, and another with a mouth of straight laden with floral her body similar to the form bulbar inverted partial top and bottom filled with excerpts crescent repeated on a regular basis and the base of the tapered top and widening towards the bottom. . 3 . Decorative vessels laden with mouth of floral and plant leaves that are superimposed show her neck is linked to the body color and form a relatively slim body and widening of the top and bottom of Almstdq based on a concave base is like the pot .. Amamn where decorative works of the vessels was adopted on: 1 .decorative works within diverse parts of the immediate establishment of a single species (Casey Zuhri) and the creation of two types (Pink Cups) and (Casey Gsna, and gift items of works (Casey) within a double portion and set up within the other parts. 2 .held somewhat decorative gift items unilaterally with floral character and surrounded by views of the natural Created decorative vase with floral vocabulary. 3 .decorative gift items with the establishment (Casey) Solid fully chromatically, and served other gift items creation (Casey) Unlike our surroundings subsistence . تمثلت مشكلة البحث بتساؤل أساس هو : ( ما هي التنوعات المظهرية في تصاميم الانيات الزخرفية ) ويهدف البحث الكشف عن المتغيرات المظهري والاشغالية في بنية الانية الزخرفية الموظفة في التصاميم الزخرفية في الواجهات الخارجية والداخلية لأضرحة العتبات المقدسة العراقية واسوارها المتمثلة بـ(العتبة العلوية _ النجف الاشرف ) العتبيتين الحسينية والعباسية في كربلاء المقدسة ) بوضعها الحالي (1435 هـ /2014 م ). وتضمن الإطار النظري الموضوعات الاتية : التنوع في بنية الوحدات الزخرفية النباتية والمعالجات اللونية فضلاً عن معالم التزيين الزخرفي للانيات الزخرفية واعتمد الباحث في إجراءات بحثة على المنهج الوصفي التحليلي بغية الوصول الى تحقيق نتائج بحثه واختيرت العينات بشكل قصدي أذ بلغ عددها ثماني عينات . ونتج عن عملية التحليل مجموعة من النتائج منها : من خلال التحليل وجد أن هناك تنوعات في بنية الانية الزخرفية (من حيث المظهر الخارجي فظهرت) : 1 . آنية زخرفية ذات فوهة مفصصة خالية من الأزهار عنقها بهيأة عقدة رابطة لشكل عنصر كأسي ثلاثي الفلق يلحق بها زوج من المقابض ، وبدنها مستدق من الأعلى ومتسع من الأسفل تستند الى قاعدة محتوية للبدن ذات هيأة مستوحاة من عنصر كأسي ثلاثي الفلق مجوف القاع . 2 . آنية زخرفية ذات فوهة مستقيمة تخلو من الأزهار المتراكبة عنقها ذات قاع مستدير ولها زوج من المقابض مرتبط بالبدن بعقدة رابطة مستوحاة من شكل الورقة السعفية ،والبدن المتسع من الأعلى والمستدق من الأسفل ، أما القاعدة في هيأة جناحية، وأخرى ذات فوهه مستقيمة محملة بالازهار بدنها شبيه بالشكل البصلي المقلوب شغل جزئية الأعلى والأسفل بمقاطع هلالية متكررة بصورة منتظمة وقاعدتها المستدقة من الأعلى والمتسعة نحو الأسفل . . 3 . آنية زخرفية ذات فوهه محملة بالأزهار والأوراق النباتية بصورة متراكبة تظهر بان عنقها مرتبط بالبدن لوناً وشكلاً نحيف نسبياً والبدن المتسع من الأعلى والمستدق من الأسفل يرتكز على قاعدة مقعرة أشبه بالإناء.. امامن حيث الأشغال الزخرفي للآنية فأعتمد على : 1 ـ أشغال زخرفي متنوع ضمن أجزاء الآنية من أنشاء لنوع واحد (كأسي وزهري )وانشاء من نوعين (كأسي ـ زهري ) و(كأسي ـ غصني ، وآنيات ذات أشغال ( كأسي ) ضمن جزء وانشاء مزدوج ضمن اجزاء اخرى. 2 ـ شغلت آنيات نوعاً زخرفيا آحاديا ذات طابع زهري وبمناظر طبيعية يحيطها أنشاء زخرفي ذو مفردات نباتية زهرية . 3 ـ آنيات زخرفية ذات انشاء( كأسي ) مصمت لونيا بالكامل ، وشغلت آنيات اخرى انشاء (كأسي) عكس لنا محيطها الكفافي .

Keywords


Article
Encrypted form and content in contemporary designs fabrics and aesthetic implications
التشفير في الشكل والمضمون في تصاميم الاقمشة المعاصرة وانعكاساته الجمالية

Loading...
Loading...
Abstract

This research was dealing with the aesthetic impact of encryption in form and content and aesthetic implications in the design of contemporary fabrics. That's where the design of the cloth is linked to the continuous development and continuous innovation and the pursuit of the all-new innovative designs and at the same time an unmarked Cryptographic with semantics and symbols reflect reality aesthetically pleasing and contains four chapters on the research : The first chapter discusses the research problem and its significance is the current quest ( encryption in form and content in contemporary designs fabrics and aesthetic implications ) in that it shows the importance of encryption in the design of fabrics and foundation design configurations encrypted form and substance aesthetic reflection and ask the following question : Is that the encryption in the form and content of has aesthetic implications in the design of contemporary fabrics ? The objective of this research is to reveal the encryption process for the form , content and implications aesthetic designs in contemporary fabrics . Then determine the terms related to the content of the search. The study identified fabrics produced globally in the markets in 2011. The second chapter included theoretical framework and previous studies and the most important outcome of the theoretical framework has included detectives following : Section I: 1 - The concept of encryption , encryption and encryption secured formal 2 - form and content The second section has included 1 - Beauty 2 - Encryption in form and content and implications aesthetic design. In the third chapter was action research and research methodology and tool -appointed and research and analysis of search patterns. And out in the fourth quarter results , conclusions, recommendations, proposals and it was the most important findings of the research : 1 - was aesthetic reflections through the diversity of style as diversity in the code contributes to the production of speech recipient intellectual and artistic significance . 2 - The encryption attempts to strip the reality and work to integrate environmental fantasy with reality . 3 - Vocabulary and formed elements of the signs and symbols of blades and interpretive semantic units . عني البحث بدراسة الاثر الجمالي للتشفير في الشكل والمضمون وانعكاساته الجمالية في تصميم الاقمشة المعاصرة أذ ان تصميم القماش مرتبط بالتطور المستمر والمتواصل للابتكار والسعي وراء كل جديد من التصاميم المبتكرة وفي الوقت نفسه تحمل علامات تشفيرية ذات دلالات ورموز تعكس واقعاً جمالياً أذ احتوى البحث على اربعة فصول: تناول الفصل الاول مشكلة البحث واهميته فالبحث الحالي هو (التشفير في الشكل والمضمون في تصاميم الاقمشة المعاصرة وانعكاساته الجمالية) في كونه يبين اهمية التشفير في تصميم الاقمشة وتأسيسه تكوينات تصميمية مشفرة شكلاً ومضموناً بأنعكاس جمالي وطرح التساؤل الآتي: هل ان التشفير في الشكل والمضمون له انعكاسات جمالية في تصميم الاقمشة المعاصرة؟ أما هدف البحث هو الكشف عن عملية التشفير للشكل والمضمون وانعكاساته الجمالية في تصاميم الاقمشة المعاصرة. ثم تحديد المصطلحات ذات العلاقة بمحتوى البحث. وتحددت الدراسة بتناول الاقمشة المنتجة عالمياً في الاسواق للعام 2011م. اما الفصل الثاني فقد ضم الاطار النظري والدراسات السابقة واهم ما اسفر عنه الاطار النظري فقد ضم المباحث التالية : المبحث الاول: 1-مفهوم التشفير، التشفير الشكلي وتشفير المضمون 2-الشكل والمضمون اما المبحث الثاني فقد تضمن 1-الجمال 2- التشفير في الشكل والمضمون وانعكاساته الجمالية تصميماً. وفي الفصل الثالث كانت اجراءات البحث ومنهج البحث وعينته واداة البحث وتحليل نماذج البحث. والخروج في الفصل الرابع بالنتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وكان من اهم النتائج التي توصل اليها البحث: 1-تمثلت الانعكاسات الجمالية من خلال تنوع الاسلوب بوصف التنوع في الشفرة أذ يسهم في انتاج الخطاب الابلاغي للمتلقي بدلالات فكرية وفنية. 2-يعد التشفير محاولات لتجريد الواقع والعمل على دمج الخيال بالواقع البيئي. 3-كونت المفردات والعناصر علامات ورموز شفرات ووحدات دلالية تأويلية. 4-كان التكرار والتشابه الشكلي ممثلا بوجود ايقاع نغمي يفعل كمركز قوة للتشفير الشكلي

Keywords


Article
Stability and periphery in Graphic design
الثابت والمتحول في التصميم الكرافيكي

Loading...
Loading...
Abstract

Graphic design art depends on changeable cognitive systems which their relation and items relying on the accumulation of humane knowledge and thong and the humane look to the venality and his explanation to the relation between him and the venality , then the graphic design art becomes an important item of this accumulation knowledge besides , it is on kind of knowledge kinds . The technological advancement in communication lauds to increasing in communication media and design methods , where the computer and its application in graphic design promotes the design process because of it's capalebities which lead to in creasing in production process , minimizing the cost and time and achieving creative and aesthetic aspect because of it's feat Wes in art program and it's technique in designer . This study which title (Stability and periphery in Graphic design ) sheds the light on this knowledge to understand this subject deeply through three chapters : first one about the problem of the study, the 2nd about the theoretical and previous studies which consists of three axes: The 1st on (The stability and periphery concept in art) , the 2nd on ( the stability and periphery in the structure of graphic item), and the 3rd on (the stability and periphery according to the modern techniques). Third chapter consists of the results of this paper and the scientific suggestions by the researcher which are as following : 1- The periphery in the Stability of graphic design is because it's direct connection in humane needs and the changing of scientific culture due to the age and culture changes . where the stability is stewing from experience , the designer depends on, while the periphery is building and using agents according new system and program. 2- The graphic peripheries connect to changing humane needs as those like functional and living ones which are basically changeable because of time and place. 3- The total periphery in design structure is the result of scientific advancement and productions technology leading to the emergence of electronic art creator and the application of digital technology in design press fields. As for stabilities, they are concepts and contents aiming by the design process which aims at achieving the goal which is attracting the attention of the receiver through every new and creative design. إن فن التصميم الكرافيكي يعتمد على نظم معرفية قابلة للتحول والتطور والنمو تستنبط علاقاتها ومفرداتها من تراكم الفكر والمعرفة البشرية ونظرة الإنسان إلى الواقع المعاش وتفسيره للعلاقات بينه وبين هذا الواقع، وبالتالي يصبح فن التصميم الكرافيكي نفسه مكوناً مهماً لهذه المعرفة التراكمية، كما أنه نوع من أنواع المعارف القائمة بذاتها أيضاً. إذ أدى التطور التكنولوجي الذي حصل في مجال الاتصال، الى بروز فترة نمو متزايد بالسرعة في وسائل الاتصال وأساليب التصميم، تحولت من جمالية المشاركة إلى جمالية (التفاعل)، إذ إن ظهور الحاسب الالكتروني ودخوله مجال التصميم الكرافيكي دفعَ الى تطور العملية التصميمة، بما يمتلكه من إمكانات تطويرية وتطبيقية أدت الى تسارع عمليات الإنتاج واختصار الزمن والكلفة وتحقيق الجانب الجمالي والابداعي بما توفره التقنية من برامج فنية وإمكانات رائعة للمصمم. تأتي هذه الدراسة الموسومة (الثابت والمتحول في التصميم الكرافيكي) لتلقي جانباً من المعرفة لفهم أوسع للموضوع، عبر ثلاثة فصول، تضمن الفصل الاول مشكلة البحث والحاجة اليه. وجاء الفصل الثاني ليشمل الإطار النظري والدراسات السابقة، وتضمن الإطار النظري المبحث الاول ثلاثة محاور، تركز المحور الاول على (مفهوم الثابت والمتحول في الفن)، وتضمن المحور الثاني (الثابت والمتحول في بنية الشكل التصميمي)، والمحور الثالث (الثابت والمتحول وفق التقنيات الحديثة)، أما المبحث الثاني فقد تضمن (تطبيقات البحث) التي تمثلت في نقد وتحليل الثابت والمتحول في التصميم الكرافيكي. أما الفصل الثالث فقد جاء بنتائج البحث التي توصلت إليها الباحثة، ومن ثم تقدم البحث بالاستنتاجات العلمية التي تحققت فيها الاهداف المرسومة. ومن أهم هذه النتائج:- 1- حدث التحول لما هو ثابت في التصميم الكرافيكي نتيجة لارتباطه المباشر بالحاجات الانسانية وتجلي الثقافة العلمية بفعل التطور ومتغيرات العصر وثقافته. إذ ظهر أن الثابت هو خزين الخبـــــــرات التي يستمد منها المصمم كيانه واستمراره. أما المتحول فهو إنشاء وبناء واستعمال عناصر وصياغتها وفق نسق ونظام جديدين. 2- ارتبطت التحولات التصميمية بالحاجات الانسانية المتجددة والمتزايدة كالنفعية، والتداولية، والوظائفية، وهي متحولة بتغير المجتمع عبر الزمان والمكان. 3- إن مجمل التحولات في البنية التصميمية الشكلية هي نتيجة التطور العلمي والتقني وتكنولوجيا الانتاج التي أدت الى ظهور المبدع الفني الالكتروني وتوظيف التقانة الرقمية في مجال التصميم والنشر والطباعـــــة، أما الثوابت فهي المفاهيم والمضامين والأهداف التي يهدف اليها التصميم وفي كل الاحوال هو تحقيق الوظيفة وجذب المتلقي بكل ماهو جديد ومبتكر.

Keywords


Article
Optical patterns and aesthetic values in the halls of events
الانماط الضوئية وقيمها الجمالية في قاعات المناسبات (حفلات الزواج)

Loading...
Loading...
Abstract

current research Cares about study patterns of optical and aesthetic values in the halls of occasions (weddings) because of their importance in providing an atmosphere of joy. The problem was through the study of light and its impact on the receiver and found a researcher that interior spaces allocated to the halls inappropriate in terms of functional and aesthetic so necessitated the need to study this phenomenon in order to be addressed through the study of light and its impact on the users of those spaces where research aims to current detection properties patterns optical in the internal spaces of the halls and identify some of the aesthetic values of the lighting for the interior spaces. The search consists of four chapters, the first chapter the research problem and the importance of research and its objectives and its borders, then the definition of terms used in it so that the reader understands. Represents the second quarter previous studies and the theoretical framework which consisted of three sections, all in the service of the search to achieve its objectives. The third chapter in the research methodology and the actions taken and revealed the reality of the situation and the actions taken to resolve these problems in the interior spaces of those halls then the fourth and final chapter, which included the results of the analysis of samples representing the research community and the conclusions and recommendations يهتم البحث الحالي بدراسة الأنماط الضوئية وقيمها الجمالية في قاعات المناسبات (حفلات الزواج) لما لها من أهمية في توفير أجواء الفرح. لقد تمثلت المشكلة من خلال دراسة الضوء وتأثيره على المتلقي اذ ان الفضاءات الداخلية المخصصة للقاعات غير ملائمة من الناحية الوظيفية والجمالية لذا استوجبت الحاجة لدراسة هذه الظاهرة بغية معالجتها من خلال دراسة الضوء وتأثيره على مستخدمي تلك الفضاءات إذ يهدف البحث الحالي الى الكشف عن خصائص الأنماط الضوئية في الفضاءات الداخلية للقاعات وتحديد بعض القيم الجمالية لتلك الأنماط. يتكون البحث من أربعة فصول , تناول الفصل الاول مشكلة البحث و أهميته وأهدافه وحدوده ثم تعريف المصطلحات المستخدمة فيه لكي يفهمها القارئ أما الفصل الثاني فيتمثل بالإطار النظري الذي تكون من ثلاثة مباحث تصب جميعها في تحقيق هدف البحث . الفصل الثالث يمثل منهجية البحث والإجراءات المتخذة وكشف واقع الحال والإجراءات المتخذة لحل المشكلات الموجودة في الفضاءات الداخلية لتلك القاعات ثم الفصل الرابع والأخير الذي تضمن نتائج التحليل للعينات الممثلة لمجتمع البحث ثم الاستنتاجات.

Keywords


Article
Conditions The chromatography in the design the positions waiting passenger transport buses
الاشتراط اللوني في تصميم مواقف انتظار حافلات نقل الركاب

Authors: Musab Hassan Abd مصعب حسن عبد
Pages: 207-228
Loading...
Loading...
Abstract

running the requirement color important place in object of life activity both public and private, Fallon makes represents energy expressive and aesthetic in designing furniture street, especially (positions waiting buses passenger transport)which took looms large in attention receiver designer also, through civilized development and urban and change the city. Requirement, The positions of waiting progress jobs service and that would interact to produces Photos aesthetic Furniture for space street and understand receiver, affect the operation his life and the development of his environment and his psyche and culture of because they entity variable and sophisticated, impose on us to find foundations a design and conditions of chromatic especially dealing with the positions of the wait, thus be reflected on novelty design performed in the street, And reviews the searching through separated first problem of the research a major focus includes a by requiring chromatography and functional performance and aesthetic and its relationship to a time waiting, as well as effectiveness of means design and connotations artistic and cultural and their impact on aspects psychological and physiological with the recipient, without feeling like by a factor boredom and turmoil induced from the waiting, and for that discussed a chapter second reviewed the tract the historical development of positions wait, and the relationship between them and the vocabulary of furniture the street in addition to addressing most important raw materials used in the design and how to achieve the requirement of chromatography as well as the identify the jobs form into the field design, also the potential constructivist for Design according styles technical regulation for the colors and its association perception sensuous and cognitive the receiver , down to a set of results adopted the designer principle sorting the color through distributing trends of fonts Handaseya (rectus, the curved) to accentuate design elements falling within the the scene optical and use techniques of antagonism the values colorimetric to lure the recipient, and enhance the designs into multiple requirements for in Gadgets expressive color (the lighting industrialized- substitutes to nonpainted ores materials such as aluminum, glass, wood) and adopt the the designer to metaphors Bashoa_khas the the environment civilizational of heritage and icons in Iraq to building a formality order. يشغل الاشتراط اللوني مكانة مهمة في أوجه نشاط الحياة العامة والخاصة معاً، فاللون يمثل طاقة تعبيرية وجمالية في تصميم أثاث الشارع ولاسيما (مواقف انتظار حافلات نقل الركاب) والتي أخذت حيزاً كبيراً في اهتمام المتلقي والمصمم أيضاً، لتواكب التطور الحضاري والعمراني وتغير معالم المدينة. إن مواقف الانتظار تقدم وظائف خدمية ومن شأنها أن تتفاعل لتنتج صورجمالية لأثاث فضاء الشارع , إذ تؤثر في إدراك المتلقي وسير حياته وتطور بيئته ونفسيته وثقافته لأنها كيان متغير ومتطور, ليفرض علينا إيجاد أسس تصميمية واشتراطات لونية خاصة تعنى بمواقف الانتظار مما ينعكس ذلك على حداثة التصميم المنجز في الشارع. ويستعرض البحث من خلال فصله الأول مشكلة البحث دراسة الاشتراط اللوني وأدائه الوظيفي والجمالي وعلاقته بزمن الانتظار فضلا عن فاعلية الوسائل التصميمية والدلالات الفنية والحضارية ومدى تأثيرها على الجوانب السيكولوجية والفسيولوجية لدى للمتلقي, لمعالجة الشعور بعامل الملل والاضطراب الناجم من الانتظار, ولأجل ذلك ناقش الفصل الثاني مستعرضاً النبذة التاريخية لتطور مواقف الانتظار, والعلاقة بينها وبين مفردات أثاث الشارع ,فضلا عن تناول أهم الخامات المستخدمة في التصميم ومدى تحقيقها للاشتراط اللوني فضلا عن التعرف على وظائف الشكل في الحقل التصميمي, كذلك الإمكانات البنائية للتصميم على وفق أساليب التنظيم التقني للألوان وارتباطها بالإدراك الحسي والمعرفي لدى المتلقي, وصولا إلى مجموعة من النتائج اعتمد فيها المصمم مبدأ الفرز اللوني من خلال توزيع اتجاهات الخطوط الهندسية(المستقيمة, المنحنية) لإبراز العناصر التصميمية التي تقع ضمن المشهد البصري واستخدام تقنيات التضاد بالقيم اللونية لجذب للمتلقي ,وتعزيز التصاميم بعدة اشتراطات وأدوات تعبيرية للون(الإنارة الصناعية - بدائل الخامات غير المطلية مثل الألمنيوم, الزجاج ,الخشب)واعتماد المصمم على الاستعارة بشواخص البيئة الحضارية والرموز التراثية في العراق لبناء النظام الشكلي

Keywords


Article
Design trends of family dual-used in small spaces
الاتجاهات التصميمية للأسرة المزدوجة المستخدمة في المساحات الصغيرة

Loading...
Loading...
Abstract

Comes interest in the subject matter in the selection of the Family industry globally as one of the important industries which have developed a clear and significant in recent years, to look at these products and designs to their functional importance have appeared in recent years, the phenomenon of the small spaces because of housing Population density showed the need to find a spare Furniture fit these small spaces On this basis, determine the objective of this research is to arrive at a design techniques for dual-family employee for small spaces research sample included a double family manufactured in laboratories industry Furniture in Baghdad and local research sample includes family double Decker. Research focused on the first four chapters of eating them research problem and its importance, its goals and limits as well as identifying some of the terms of the subject matter. The theoretical framework addressed in Chapter II Detectives several represented axes essential for the design of double beds, such as the definition of the types and forms of family double-decker as well as the functions and reasons for use through the basics of appropriate measurements and angles of the product to keep the human body and to provide adequate comfort during use and thus the efficiency of the work product, also included a chapter Detectives several eating Study of furnishing and double beds, and all embodied in the concept of furniture types and forms of family dual mechanism of human body measurements The second section guarantees the system small spaces and design directions. This section included a study of the conditions of the various sit and lie down and sufficient space for him, as well as the study of the possibilities of movement in building the backbone of the man and its relationship to design the dual family. Third and Me Study of the role of technology in the design of systems change the double-decker family. , And this section contains a study on the appropriate functional double-decker Ajzaalasrh through a blueprint for the human body measurements and its specificity. The researcher in procedures design analysis derived form of axes through indicators that emerged from the theoretical study as well as field visits to the researcher to civil laboratories for dual family industry and small spaces. يأتي الاهتمام بموضوع البحث في اختيار مجال صناعة الاسرّة بوصفها أحد الصناعات المهمة عالمياً التي شهدت تطوراً واضحاً وملموساً من خلال السنوات الاخيرة، للبحث في تصاميم هذه المنتجات وذلك لأهميتها الوظيفية فظهرت في السنوات الاخيرة ظاهرة صغر المساحات في السكن بسبب الكثافة السكانية فيما ادت المساحات الصغيرة الحاجة الى ايجاد قطع اثاث تناسب هذه المساحات الصغيرة وعلى هذا الاساس كان هدف البحث هو التوصل الى اساليب تصميمية للأسرة المزدوجة موظفة للمساحات الصغيرة اشتملت عينة البحث على الاسرّة المزدوجة المصنعة في المعامل صناعة الاثاث المحلية في بغداد شملت بحث الاسرّة المزدوجة ذات الطابقين. تركز البحث في اربع فصول تناول الاول منها مشكلة البحث واهميته واهدافه وحدوده فضلاً عن تحديد بعض المصطلحات الخاصة بموضوع البحث. وتناول الاطار النظري في الفصل الثاني مباحث عدة تمثلت بالمحاور الاساسية لتصميم الاسرّة المزدوجة، مثل التعريف بأنواع واشكال الاسرّة ذات الطابقين زيادة عن وظائفها ودواعي استخدامها من خلال اساسيات ملائمة قياسات وزوايا المنتج لأبعاد جسم الانسان وتوفير القدر الكافي من الراحة في اثناء الاستخدام وبالتالي كفاءة عمل المنتج ، وتضمن الفصل الاخر مبحث خاص بالأثاث والاسرة المزدوجة، وكل ما يتضمنه مفهوم الاثاث وانواع واشكال الاسرة المزدوجة وقياسات الية جسم الانسان اما المبحث الثاني فتضمن نظام المساحات الصغيرة وتوجهاتها التصميمية . وتضمن هذا المبحث دراسة لأوضاع الجلوس المختلفة والاستلقاء والمساحات الكافية له، فضلاً عن دراسة امكانيات الحركة في بناء العمود الفقري للإنسان وعلاقته بتصميم الاسرّة المزدوجة . وعني مبحث ثالث بدور التكنولوجيا في تغير النظم التصميمية للاسرة ذات الطابقين. ، واحتوى هذا المبحث دراسة حول الملائمة الوظيفية لاجزاءالاسرّة ذات الطابقين من خلال مخططاً لقياسات جسم الانسان وتفصيلاته. اعتمد الباحث في اجراءاته على تصميم استمارة تحليل استنبطت محاورها من خلال المؤشرات التي افرزتها الدراسة النظرية فضلا عن الزيارات الميدانية للباحث الى المعامل الاهلية لصناعة الاسرّة المزدوجة والمساحات الصغيرة.

Keywords


Article
Aesthetic advertising image in the women's magazines covers
جمالية الصورة الاعلانية في أغلفة المجلات النسائية

Loading...
Loading...
Abstract

In life in general and in the press, especially the success of a particular message depends heavily shipments carried by, and images idyllic suggestive, how many meanings that reaching an audience, and is the magazines and one of those media that target a broad audience, trying to please Him and the acquisition of his attention through a form of aesthetic granted pleasure and satisfaction from this point of view, read image ad as Date pure incident of everyday life, and here was placed this research about the aesthetic image advertising in the covers of women's magazines, which has been briefing them through the Four Seasons included in the search, was the first chapter Batarh systematic talked about problem Find the placing on the form of questionable what aesthetic modes of check image advertising in women's magazines , Which will be the goal of this research, which is the need of the needs of the students and those interested in this specialty is the design layout and finished chapter identify the most important terms that came in its title, and then the second quarter Bembagesh three, was the first topic look philosophical quick about aesthetic image began attempts rights firstto express his concerns that have become an integral part of contemporary human life , Then the second part, which talked about the image ad .. between the job and innovation and what are the foundations upon which the image to be innovative and check attraction and fascinate and credibility at the same time, functions and aesthetic news and hold it connotations of expressive and the resort of magazines to use image advertising to influence the recipient and convince him, and Maitalq outthe ability of the marketing and promotion, and then enter the third section, which dealt with covers of women's magazines and her money from the privacy of all other magazines in being treated with a class (women) are characterized by Brhafah sense and the ability consumer for so must provide the elements of attraction and persuasion to enable the marketing materials for this class, whether newsor cultural, Then came the researcher three indicators resulting from the theoretical framework related to image advertising, color and check the foundations of design of the suit, unity, harmony and rhythm to get into the casing attractive is the identity of the magazine, which he represents, and came third quarter pregnant research procedures and the reasons for selecting the sample by clicking the extensive research and analysis of the sample according to the indicators frameworktheoretical and exit outcomes which included: 1 - Play's advertising in women's magazines play an important role in achieving the attraction of being an aesthetic element breaking the deadlock and aims to influence and operates the largest area of the cover. 2 - Color is one of the important elements in the design press, and plays an important role aesthetically and functionally by directing the reader's eye movement on the cover as he has psychology effects and suggestive with weights. 3 - be for Altibograveh elements of Article print clarity and how to show the importance of attracting the receiver to the content of the magazine and therefore verify respond in acquisition. Has also been recording the conclusions drawn from the research, and the inclusion of sources with pictures included extension sample (1-6) of the flower magazine covers the Gulf. في الحياة عموماً وفي الصحافة خصوصاً يكون نجاح رسالة معينة رهيناً بكثافة الشحنات التي تحملها، وصورها الشاعرية الإيحائية، وكم المعاني التي توصلها إلى جمهور المتلقين، وتعد المجلات واحدة من تلك الوسائل الإعلامية التي تستهدف جمهورا عريضاً، تحاول إرضاءه والاستحواذ على إنتباهه من خلال شكل جمالي يمنحه المتعة والرضا من وجهة النظر هذه، تقرأ الصورة الإعلانية كونها التسجيل الخالص لواقعة من الحياة اليومية، ومن هنا كانت موضوعة هذا البحث حول جمالية الصورة الاعلانية في أغلفة المجلات النسائية والذي تم الاحاطة بها من خلال الفصول الاربع التي تضمنها البحث، فكان الفصل الاول بإطاره المنهجي الذي تحدث عن مشكلة البحث بطرحها على شكل تساؤل ماهي كيفيات تحقق جمالية الصورة الاعلانية في المجلات النسائية، والتي ستكون الهدف من هذا البحث الذي يشكل حاجة من حاجات الدارسين والمهتمين في هذا التخصص وهو التصميم الطباعي وانتهى الفصل بتحديد اهم المصطلحات التي جاءت في عنوانه ، ثم الفصل الثاني بمباحثه الثلاث، فكان المبحث الاول نظرة فلسفية سريعة حول جمالية الصورة بدأت منذ محاولات الانسان الاولى في التعبير عن مخاوفه الى ان صارت الصورة جزءا لايتجزأ من حياة الانسان المعاصر، ثم المبحث الثاني الذي تحدث عن الصورة الإعلانية ..بين الوظيفة والابتكار وماهي الاسس التي تعتمد عليها الصورة لتكون مبتكرة وتحقق الجذب والادهاش والمصداقية في آن واحد ووظائفها الجمالية والاخبارية وماتحمله من دلالات معبرة ولجوء المجلات الى الاستعانة بالصورة الإعلانية بغية التأثير على المتلقي وإقناعه، ومايتعلق بها من قدرة على التسويق والترويج، ثم الدخول الى المبحث الثالث الذي تناول أغلفة المجلات النسائية ومالها من خصوصية عن المجلات الاخرى في كونها تعامل مع فئة ( النساء) تتميز برهافة الحس والقدرة استهلاكية لذا ابدأ من توفر عناصر الجذب والاقناع للتمكن من تسويق المواد لهذه الفئة سواء الاخبارية او الثقافية، ثم خرجت الباحثة ثلاثة مؤشرات اسفر عنها الإطار النظري تعلقت بالصورة الاعلانية واللون وتحقق الاسس التصميمية من تناسب ووحدة وتناسق وايقاع للوصول الى غلاف جذاب يشكل هوية المجلة التي يمثلها ، وجاء الفصل الثالث حاملاً إجراءات البحث واسباب اختيار العينة في مجتمع بحث واسع ثم تحليل العينة على وفق مؤشرات الاطار النظري والخروج بالنتائج التي تضمنت : 1- تلعب الصورة الاعلانية في المجلات النسائية دوراً مهماً في تحقيق الجذب كونها عنصراً جمالياً يكسر الجمود ويستهدف التأثير ويشغل المساحة الاكبر من الغلاف. 2- يعد اللون من العناصر المهمة في التصميم الصحفي، ويلعب دوراً مهماً جمالياً ووظيفياً من خلال توجيه حركة عين القارئ على الغلاف كما انه له تأثيرات سايكولوجية وايحائية بالاوزان. 3- يكون للعناصر التيبوغرافية المتمثلة بالمادة الطباعية ووضوحها وكيفية اظهارها أهمية في جذب المتلقي إلى محتوى المجلة وبالتالي تحقق الاستجابة في اقتنائها. كما تم تسجيل الاستنتاجات المستخلصة من البحث، وادراج المصادر مع ملحق بالصور تضمن عينة البحث (1-6) من أغلفة مجلة زهرة الخليج

Keywords

Table of content: volume: issue: