Table of content

al-academy

مجلة الاكاديمي

ISSN: 25232029 18195229
Publisher: Baghdad University
Faculty: Fine Arts
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

jornal of the college of fine Arts University of baghdad

web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Loading...
Contact info

email : al.academy@cofarts.uobaghdad.edu.iq
phone number: 009647703467114
web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Table of content: 2016 volume: issue:80

Article
Technical openness in the formation of postmodernism Pop Art Example (An analytical study)
الانفتاح التقني في تشكيل ما بعد الحداثة البوب آرت انموذجا (دراسة تحليلية)

Loading...
Loading...
Abstract

Addressed the problem of the research is marked (technical openness in the formation of post-modernism - Pop Art an Example) the nature of the technical expansion of the output artifacts postmodern, and the nature of the raw materials taken as components of its sensual. The search came in four sections: general framework for research and identified the research problem and the need for him. With an indication of the importance of his presence. From then select the search goal (revealed openness to hire technical material in the art of Pop Art), followed by the establishment of the three search limits (objectivity, the temporal and spatial) were then determine the terms related to the title. Then provide the theoretical framework and indicators that resulted from academic theorizing of the subject. The researcher has identified three addresses implied within this framework to ensure reading placed search according to the various frameworks tariff. Were as follows: technical introductions openness in modern art/ intellectual hypothalamus of the contemporary artist/ art Pop Art: Growing concept. The third chapter is devoted to the research procedures, through the detection studied society and the selected sample of it (4works) and then specify the search tool and determine the methodology, followed by an analysis of the sample. The fourth chapter included the search results, including: 1. Detection model (1) that the technique does not rely solely on the components of the artwork, but extends to include support vocabulary as a verb exterior lighting and the shadows on the wall and the ground, as well as artwork. 2. Foot model (2) and sensory broker subject for human consumption and engage then as technical supply the material composition developed, represented by empty cans that line up vertically in the middle of the artwork. 3. View the artist's model (3) face another technique the formation of post - modernism, like the style of printing Professional (Silk screen) to contain details of a mock life for consumers of contemporary society. 4. Detection model (4) for the machine in aid implementation clearly, away from pure manual capabilities, as in the business developed from the sample (models 1, 2, 3), which adopted the role of the manual. تناولت مشكلة البحث الموسوم (الانفتاح التقني في تشكيل ما بعد الحداثة – البوب آرت انموذجا) طبيعة التوسعة التقنية لإخراج الاعمال الفنية ما بعد الحداثية، وطبيعة الخامات المتخذة كمكونات لبنيتها الحسية. وجاء البحث في اربعة أقسام: الإطار العام للبحث وتحددت فيه مشكلة البحث والحاجة اليه. مع تبيان لأهمية وجوده. من ثم تحديد لهدف البحث المتمثل في (كشف الانفتاح التقني لتوظيف الخامة في فن البوب آرت) تلاه إرساء حدود البحث الثلاث (الموضوعية، الزمانية والمكانية) بعدها تم تحديد المصطلحات المتعلقة بالعنوان. من ثم تقديم الإطار النظري والمؤشرات التي أسفر عنها التنظير الأكاديمي للموضوع. وقد حدد الباحث ثلاثة عناوين ضمنية داخل هذا الإطار لتضمن قراءة موضوعة البحث وفق مختلف اطرها التعريفية. كانت كالاتي: مقدمات الانفتاح التقني في الفن الحديث/ المهاد الفكري للفنان المعاصر/ فن البوب ارت: النشأة والمفهوم. اما الفصل الثالث فقد خصص لإجراءات البحث، عبر كشف المجتمع المدروس والعينة المختارة منه (4 أعمال) من ثم تحديد اداة البحث وتحديد منهجيته، تلا ذلك تحليل العينة. أما الفصل الرابع فقد تضمن نتائج البحث، ومنها: 1. كشف انموذج (1) ان التقنية لا تعتمد فقط على مكونات العمل الفني، بل تمتد لتشتمل مفردات معاضدة كفعل الاضاءة الخارجية وتكون الظلال على الجدار والارض، فضلا عن العمل الفني. 2. قدم انموذج (2) وسيط حسي قابل للاستهلاك البشري والاشتغال من بعد ذلك كمادة ترفد تقنية التشكيل المستحدثة، مثلتها العلب الفارغة التي تتراصف عموديا في منتصف العمل الفني. 3. عرض الفنان في انموذج (3) وجها آخر لتقنية تشكيل ما بعد الحداثة، مثلها اسلوب الطباعة الفنية (السلكسكرين) لتحتوي على تفاصيل صورية للمستهلكات الحياتية للمجتمع المعاصر. 4. كشف انموذج (4) عن معونة الآلة في التنفيذ بصورة واضحة، بعيدا عن المقدرات اليدوية الصرفة، كما في الاعمال المتقدمة من العينة (النماذج1، 2، 3) التي اعتمدت دور اليدوي.

Keywords


Article
Rental in fees faik hassan
الاستعارة في رسوم فائق حسن (دراسة تحليلية)

Authors: قاسم محسن حسان
Pages: 21-36
Loading...
Loading...
Abstract

The super good artist, and its leading role experience detailed instrumental in the birth of the modern Iraqi drawing because of the represented technical personal super good in leading production Iraqi drawing since the early forties. If taken Excellence professional to experience the artist compared to the experiences of other pioneers and strengthened, the stylistic diversity through metaphors Different presented by the super good so that covered the period from romantic to Impressionism through schools drawing expressionism and cubism space, and therefore the heritage and the richness of diversity stylistic high to experience the good represents documentation required by contemporary Iraqi formation history, so the researcher found the need to study metaphors in super good artist and documented experienceتُعد تجربة الفنان فائق حسن ، ودورها الريادي مفصلاً أساسياً في ولادة الرسم العراقي المعاصر نظراً لما مثلتهُ الشخصية الفنية لفائق حسن في قيادة أنتاج الرسم العراقي منذ مطلع الاربعينيات أذا ما أخذ التميز الاحترافي لتجربة الفنان مقارنة بتجارب الرواد الآخرين وما عزز ذلك، التنوع الأسلوبي عبر الاستعارة المختلفة الذي قدمه فائق حسن بحيث غطى المساحة الممتدة من الرومانتيكية الى الانطباعية مروراً بمدرستي الرسم التعبيرية والتكعيبية ، وعليه فأن تراث التنوع الاسلوبي وثراءه لتجربة فائق حسن يمثل توثيقاً يستلزمهُ تاريخ التشكيل العراقي المعاصر ، لذا وجد الباحث ضرورة دراسة الاستعارة في تجربة الفنان فائق حسن وتوثيقها

Keywords


Article
Space Treatment in the Ceramic Sculpture of the Potter "Shinyar Abdua – Allah"
معالجة الفضاء في النحت الفخاري للخزاف شنيار عبد الله

Loading...
Loading...
Abstract

Space is considered as an important element in constructing artwork, it can be a dominant and fulfilled part that adds new existence to the content. Each artwork must have a space artistically or analytically. The internal and eternal space of artwork have associated with each other in order to be ann important connected unit that establishes the work epressions and helps the audience to understand it. Such kind of works can be represented by the works of the potter (Sheinyor Abdu Allah) which have uarious expressions of space which this study is based on. The study aims at finding out the treatment of apace in the ceramic sculpture works of the potter (Sheinyar Abdu Allah). The second chapter has many sections. The first section deals with the concept of space philosophically and aesthetically. While the second section focuses o the historical background of the concept of space in Ancient arts, Islamic art, and modern art. The third chapter deals with the procedures like the choice of sample that contains four selected artwork of the potter that illustrate the application of space. The fourth chapter has the following results:- 1-The works of (Sheinyar Abud Allah) have a significance of open and flat space with the existence of variety in height, form, and technique which create further space besides the spatial vision that is found through color, texture, the use of material and the creation of visual balance and movable action. 2-The space in the potter's works have colored and formative interaction that gives the audience a type of psychological and cognitive embracement. The study has drawn the following conclusion:- 1-The space in (Sheinyar Abdu Allah) works has different concepts according to the nature of formation & sculptural structure and the way of treating the space in special quality of using color and composition. He is able to create movable space that can be continuous sometimes through the use of brush and some gazes to present the formative and aesthetic value of space with the aid of special techniques and mixture of unit and color to create definite balance يُعد الفضاء مساحة مهمة في تركيب العمل الفني والذي ربما يكون جزءاً متمماً وعنصراً مهيمناً يضيف الى المعنى وجوداً جديداً، ولا يخلو أي عملٍ فني من الفضاءات الفنية والعناصر قلت او كثرت، ومن ثم فهي جزءٌ مهمٌ من تكوين العمل، وتتداخل الفضاءات الداخلية والخارجية للعمل الفني لتكون وحدة مهمة غير منقطعة تؤسس قراءات العمل وتساعد المتلقي على الفهم ومنها اعمال الخزاف (شنيار عبدالله) اذ ان للفضاءات فيها وحولها قراءات مختلفة اقيم على اساسها هذا البحث والدراسة ومعالجة الفضاء في النحت الفخاري للخزاف شنيار عبدالله)، اذ ان هدف البحث هو كشف معالجة الفضاء في اعمال النحت الفخاري للخزاف (شنيار عبدالله) فالفصل الاول وجاء الفصل الثاني على (3) مباحث فكان المبحث الاول يتناول مفهوم الفضاء فلسفياً وجمالياً ومن ثم المبحث الثاني الذي اهتم بالجذور التاريخية لمفهوم الفضاء في الفنون القديمة والفن الاسلامي ثم تطبيقات الفضاء في الفن المعاصر وانشغل الفصل الثالث باختيار العينة المتكونة من اربعة نماذج مختارة للخزاف ظهرت فيها تطبيقات الفضاء واضحة ومن ثم الفصل الرابع الذي كانت اهم نتائجه: 1-تتميز اعمال الخزاف (شنيار عبدالله) بفضاءات مسطحة ومفتوحة مع وجود التضاد في الارتفاع والشكل والتقنية التي خلقت ايضاً فضاءا،ً ووجود الرؤية المساحية من خلال اللون والملمس وكيفية استعمال الكتلة وخلق توازن بصري وحركة ذات انسيابية. 2-تتميز الفضاءات عند الخزاف بالانفتاح الشكلي واللوني مما يعطي نوع من الاحتواء الذهني والنفسي للمتلقي وايضاً تتميز بالعمق الشكلي

Keywords


Article
Technical features of the Islamic and Chinese ceramics
السمات الفنية للخزف الإسلامي والصيني (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

Eat this research study features Technical Ceramics Islamic and Chinese The study of four chapters , such as the first chapter the general framework for research and containing the problem that put the following question: Mamdy effect features art on porcelain Islamic and Chinese ) , and whether there are dimensions of the aesthetic , intellectual and ideological in porcelain Islamic and Chinese with lies the importance of research in the promise of a qualitative study and add a scientific theme features art in porcelain Islamic and China , and the objectives of this study One was in the detection of features technical Ceramics Islamic and Chinese study examined the length of time the ninth century AD , and the tenth century AD , and in the field of ceramics, specifically the dishes and spatially ( Iraq , China ) , also known researcher terminology contained in the search . The researcher then moved to the second quarter , which included a theoretical framework and previous studies , which included three sections , taking the first study attribute the concept of art in porcelain . The second section has focused on the study of 1. Influence of religious thought on porcelain Islamic 2. Historical context of Ceramics Islamic Abbasid era , while the third section is the study of thought, and legends in Chinese porcelain 2. Historical context of the china and the end including resulting theoretical framework and previous studies where salvation indicators formed a total regarding aspects of search to detect The third chapter is devoted to research and determine the procedures society and appointed according to an objective basis , samples were selected and analyzed within the descriptive approach ( analytical ) , have been dealt with (4) samples to be discussed to reveal the functional and technical features and aesthetic . This study concluded displays the most important findings contained in Chapter IV and out most important Amatrah of the findings and conclusions and finally put the researcher some recommendations and suggestions for other researchers and related research sources تناول هذا البحث دراسة السمات الفنية للخزف الإسلامي والصيني وجاءت الدراسة في الإطار العام للبحث والمتضمن المشكلة التي وضعت السؤال التالي: ما مدى تأثير السمات الفنية على الخزف الإسلامي والصيني؟ وهل هناك أبعاد جمالية وفكرية وعقائدية في الخزف الإسلامي والصيني؟ فيما تكمن أهمية البحث في عدَها دراسة نوعية وإضافة علمية في موضوع السمات الفنية في الخزف الإسلامي والصين، أما أهداف هذه الدراسة فتمثلت في الكشف عن السمات الفنية للخزف الإسلامي والصيني، تناولت الدراسة المدة الزمنية القرن التاسع الميلادي والقرن العاشر الميلادي، وفي مجال الخزف وتحديدا الصحون ومكانياً (العراق، الصين)، كما عرُفت الباحثة المصطلحات التي وردت في البحث. بعدها انتقلت الباحثة الى الإطار النظري الذي ضم مبحثين، تناول، المبحث الاول: السمات الفنية وتاثيرها في الخزف الاسلامي. أما المبحث الثاني فهي دراسة الفكر العقائدي والأساطير في الخزف الصيني وانتهاء بما أسفر عنه الإطار النظري والدراسات السابقة إذ شكلت مؤشرات خلاصه أجمالية فيما يتعلق بجوانب البحث لكشف السمات الفنية ، ثم اجراءات البحث وتحديد مجتمعه وعينته على وفق اسس موضوعية ،وتم اختيار العينات وتحليلها ضمن المنهج الوصفي (التحليلي) ،وقد تناول البحث(4) عينات ليتسنى مناقشتها للكشف عن السمات الفنية والتقنية والجمالية لها. وانتهت هذه الدراسة بعرض أهم النتائج والاستنتاجات وأخيرا وضعت الباحثة بعض التوصيات ثم قائمة المصادر وملخص باللغة الانكليزية

Keywords


Article
Expressive and aesthetic role of the scenes in the initiation speech the picture (Cinema Togravea).
الدور التعبيري والجمالي لمشاهد الاستهلال في الخطاب الصوري (سينما توغرا فيا).

Loading...
Loading...
Abstract

Construction is the opening of the important pillars of the construction of the film as a whole for this, we find that the first of any narrative of my film begin at the borders of this construction is the window that we look through the contents tale and puzzle narrative is of significance that degrade traveler when reservoirs expression later in reasoning and find justifications ills that came by those initiation, this initiation may be the window that lead us to the core, understanding the story through signals received to the recipient to sail because of the paths of pickling what is which is encoded, but this initiation may serve as keys that understanding the be puppies and signals that beset and surrounded to what He holds inevitably. This research focuses on the start-up at the borders of the initiation of the narrative Film if the pattern of this research and the types of essences and functions of narrative and story modes of processors positions across initiation those that are the most important element of excitement and acceptance, as is the case with the poem that read eloquent from its inception يعد البناء الاستهلالي من الاركان المهمة التي يقوم عليها البناء الحكائي للفيلم ككل لهذا نجد ان باكورة اي سرد فلمي تشرع عند حدود هذا البناء فهو النافذة التي نستشرف عبرها مضامين الحكاية واحجية السرد فهو الدلالة التي تحط رحالها عند مكامن التعبير لاحقا في التعليل وايجاد مسوغات العلل التي اتت بها تلك الاستهلالات , فقد تكون هذه الاستهلالات هي النافذة التي تحيلنا الى صلب القصة الفلمية عبر الاشارات التي تلقى الى المتلقي ليبحر بسببها في مسالك التحليل لما هو مرمز خلالها , بل هذه الاستهلالات قد تكون بمثابة المفاتيح التي نفهم من جرائها ومن الاشارات التي تكتنفها وتحيطها الى ماهو حاصل حتما وما يسحدث عبر التلميحات التنبئية . بحثنا هذا يتناول موضوع الاستهلال عند حدود الشروع للسرد الفلمي فهو عتبة الفيلم الاولى اذا نمطنا في هذا البحث لانواع وماهيات ووظائف السرد وكيفيات معالجات مواضع القصة عبر تلك الاستهلالات التي تشكل كاهم عنصر من عناصر الاثارة والقبول كما هو حال القصيدة التي يستقراء بلاغتها من استهلالها فمطلع القصيدة هو الاحالة الاولى الى بلاغتها ومعرفة مقاصدها

Keywords


Article
The Suggestive Semantic of Paratexte in printed screenplay
الدلالة الإيحائية للنص الموازي في السيناريو السينمائي المطبوع

Loading...
Loading...
Abstract

Recent studies have tended to look at Mottagorat texts for seeking more of the information provided by the book for the reader, has been known by several terms Mottagorat texts, including thresholds, including the margins of the text and the parallel texts, and came this difference, according to researchers who ate the subject of research and investigation. Thus, the researchers assert that all these texts must be subjected to provide information even if propaganda of the text. Hence arose the importance of these texts in Informatics scientific material being wrapped body of the text as well as being propaganda material to evoke the recipient to read, and then to the importance of this topic, the search came on five chapters, the first chapter dealt with the researcher and the research problem, which was: What are the signs suggestive texts involved in parallel to the original text, a screenplay? The goal of the present study is to detect signs suggestive texts carried by parallel scenario surrounding the film. Chapter II also included a theoretical framework has been divided on the two themes: First, the parallel nature of the text. And second, sections and types of parallel texts. The third quarter was the search procedures, as was the research methodology is descriptive analytical method, and was the research sample is a scenario that did not (the trial). The fourth chapter is an analysis of the research sample also came fifth chapter of the findings and conclusions, the most important were: fundamental value to create meaning in the title is the font size, color, and location of the space of the interface cover, as it was the title of the research sample demonstrates the substance of the conflict through its sheer size, which, if anything, it shows the magnitude of the disaster suffered by the hero, as well as the font color was red which demonstrates the crime, murder, and others, such as the rise of so authoritarian regime will inevitably be at the expense of the fates of people and blood اتجهت الدراسات الحديثة إلى البحث في متجاورات النصوص من اجل الاستزادة من المعلومات التي يوفرها الكتاب للقارئ، وقد عرفت متجاورات النصوص بعدة مصطلحات منها العتبات ومنها هوامش النص والنصوص الموازية، وجاء هذا الاختلاف بحسب الباحثين الذين تناولوا هذا الموضوع بالبحث والتقصي. ومن ثم فان جميع الباحثين يؤكدون بان هذه النصوص لابد لها من أن تقدم معلومات حتى وان كانت دعائية للنص. ومن هنا نبعت أهمية هذه النصوص في كونها مادة معلوماتية علمية تغلف متن النص فضلا عن كونها مادة دعائية تستثير المتلقي لقرائتها، ومن ثم ولأهمية الموضوع فان البحث هذا جاء على خمسة فصول، الفصل الأول تناول فيه الباحث مشكلة البحث والتي كانت: ما هي الدلالات الإيحائية التي تنطوي عليها النصوص الموازية للنص الأصيل وهو السيناريو السينمائي؟ كما أن هدف الدراسة الحالية هي الكشف عن الدلالات الإيحائية التي تحملها النصوص الموازية المحيطة بالسيناريو السينمائي. كما تضمن الفصل الثاني على الإطار النظري وقد قسم على مبحثين: الأول، ماهية النص الموازي. والثاني، أقسام وأنواع النصوص الموازية. والفصل الثالث كان إجراءات البحث إذ كان منهج البحث هو المنهج الوصفي التحليلي، وكانت عينة البحث هو سيناريو فلم (المحاكمة). وكان الفصل الرابع هو تحليل لعينة البحث كما جاء الفصل الخامس بالنتائج والاستنتاجات واهمها كان: • القيمة الأساسية لخلق المعنى في العنوان هو حجم الخط ولونه وموقعه الفضائي من واجهة الغلاف، إذ كان عنوان عينة البحث يدلل على مضمون الصراع من خلال حجمه الكبير الذي إن دل على شيء فانه يدل على حجم الكارثة التي يعاني منها البطل وكذلك لون الخط فكان باللون الأحمر الذي يدلل على الجريمة والقتل وغيرها، فصعود مثل هكذا نظام استبدادي سيكون حتماً على حساب مصائر الشعب ودمه

Keywords


Article
Employment educational and artistic style of fiction in the textbook materials
التوظيف التربوي والفني للأسلوب القصصي في مواد الكتاب المدرسي

Loading...
Loading...
Abstract

Find goal to detect educational and technical staffing of style fiction in book reading school materials so determine the current research on the specific book reading in fourth grade of primary for the academic year 2014 issued by the Ministry of Education / Republic Iraq stories. Come in the importance of research to draw attention to the best of these stories and strengthened, and the negative deny it and claim his deportation in order to protect the thought of the learner, and the study may contribute to the development of some frameworks to write a story appropriate for elementary school. This McCann within the first chapter The second chapter included the theoretical framework has been contained on two main sections included the concept of values, and the importance of values, and classification of the educational role of the style of fiction and its relationship to values, and the story of education and its role, and the types of educational stories. And benefited researcher than offered from previous studies and the most important outcome of the theoretical framework in the third quarter research procedures have been used descriptive analytical method, which is based on the method content analysis and the research community, which included stories in a book reading for fourth grade and the 24 story, and identified research sample (5) of these stories were chosen at random a regular basis, and then prepare the search tool and persistence and sincerity computational and statistical methods used . the fourth quarter was the presentation and discussion of results, and it was the most important conclusions that the educational and technical employment played a key role in the formulation of the foundations of intellectual-oriented learner through treatment technical studied in its use of words short and simple phrases that understood by the learner and absorbed and then can be reflected in his daily life with a discrepancy in the stories between the consensus for the title of the story with the content of their non-compliance, and came out with recommendations, and proposals and finally the list of sources and referencesهدف البحث الى التعرف على التوظيف التربوي والفني للاسلوب القصصي في مواد كتاب القراءة المدرسي لذا تحدد البحث الحالي على القصص المحددة في كتاب القراءة للصف الرابع الابتدائي للعام الدراسي 2014 اصدار وزارة التربية / جمهورية العراق . تتأتى أهمية البحث في جلب الانتباه ولفت النظر إلى الجيد من تلك القصص وتعزيزه وإنكار السلبي منه والمطالبة بإبعاده من أجل حماية فكر المتعلم وقد تسهم الدراسة في وضع بعض الأطر لكتابة القصة المناسبة للمرحلة الابتدائية . وهذا ما تضمنه الفصل الأول اما الفصل الثاني فقد تضمن الاطار النظري وقد احتوى على مبحثين رئيسيين المبحث الأول مفهوم القيم وأهميتها وتصنيفها والدور التربوي للاسلوب القصصي وعلاقته بالقيم والمبحث الثاني القصة ودورها التربوي وانواع القصص التعليمية وعناصر القصة. واستفادت الباحثة مما عرضت من دراسات سابقة واهم ما اسفر عنه الاطار النظري في الفصل الثالث إجراءات البحث وقد استخدمت المنهج الوصفي التحليلي الذي يرتكز الى اسلوب تحليل المضمون ومجتمع البحث الذي تضمن القصص الموجودة في كتاب القراءة للصف الرابع وعددها 24 قصة ,وتحددت عينة البحث ب(5)من هذه القصص اختيرت بطريقة عشوائية منتظمة ، ومن ثم اعداد اداة البحث وثباتها وصدقها والوسائل الحسابية والاحصائية التي استخدمت فيه.اما الفصل الرابع فكان عرض النتائج ومناقشتها , وكان من اهم ألاستنتاجات إن التوظيف التربوي والفني أدى دوراً أساسياً في صياغة الأسس الفكرية الموجهة للمتعلم من خلال المعالجة الفنية المدروسة في استخدامها للألفاظ والعبارات القصيرة والبسيطة التي يتفهمها المتعلم ويستوعبها ومن ثم يستطيع تجسيدها في حياته اليومية مع وجود تباين في القصص مابين توافق لعنوان القصة مع مضمونها من عدم توافقها ، وخرج البحث بالتوصيات ، و المقترحات واخيرا قائمة المصادر والمراجع والملاحق

Keywords


Article
Recruitment of Arabic calligraphy in gold jewelry styles
أساليب توظيف الخط العربي في المصوغات الذهبية

Loading...
Loading...
Abstract

Search came (the employment of Arabic calligraphy in gold jewelry styles) four chapters, the first chapter of which dealt: A/research problem B/importance of research C/targets search D/ Define terms As the aim of the research (to identify the employment of different forms of Arabic calligraphy on gold jewelry styles). It came in the second quarter (the theoretical framework and previous studies), some of the topics reviewed in which diversities researcher aesthetic and functional, and various uses that filled Arabic calligraphy. The third chapter outlining the researcher methodology and the research community, has a special form for the analysis of the samples are designed as form is offered on a number of experts in the field of jurisdiction to indicate suitability for the application, as identified where some underpinnings own analysis, after discussion with experts and display the vocabulary they proved their applicability , so the researcher on the basis of analysis of research samples, which amounted to (6) samples. In the fourth quarter proved the most important researcher's findings through the theoretical framework and previous studies and analysis of the samples, also came when some conclusions and proposals, and finally singled researcher list of sources used in the search تناول الاطار المنهجي لهذا البحث: مشكلة البحث واهمية البحث واهداف البحث ثم تحديد المصطلحات اما هدف البحث فهو ( التعرف على أساليب توظيف الخط العربي بأنواعه المختلفة على المصوغات الذهبية). وجاء في الأطار النظري بعضا من المواضيع التي استعرض من خلالها الباحث التنوعات الجمالية والوظيفية، والاستخدامات المتنوعة التي شغلها الخط العربي، . أما اجراءات البحث فقد حدد فيه الباحث المنهجية ومجتمع البحث ، وقد صممت استمارة خاصة لتحليل العينات ، إذ عرضت الاستمارة على عدد من الخبراء في مجال الاختصاص لبيان صلاحيتها للتطبيق، إذ حددت فيها بعض المرتكزات الخاصة بالتحليل، وبعد مناقشتها مع الخبراء وعرض مفرداتها عليهم ثبت صلاحيتها للتطبيق ، فقام الباحث على أساسها بتحليل عينات البحث، التي بلغت (6) عينات. ثم توصل الباحث اهم النتائج التي توصل اليها من خلال الاطار النظري والدراسات السابقة وتحليل العينات، كذلك جاءت فيه بعض الاستنتاجات والمقترحات، واخيرا أفرد الباحث قائمة بالمصادر التي استخدمها في البحث

Keywords


Article
proposed rules in the eastern musical theories.
قواعد مقترحة في النظريات الموسيقية الشرقية (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with one of important topics that serve the art movement music, which is looking at the stairs of Arab music in the process of reaching to the directory musical on the subject of so-called (Photo by stairs music) and that by comparing the method used previously and the proposed rules reached by the researcher and received the patent invention, the method is easier for the musician and the author in a directory of peace Arab music when used on grades and half grades voice, and to achieve its objectives researcher dealt with the problem that is determined by the multitude of stairs leading Arab and the difficulty of keeping its catalog of music, and for being an anchor and pillar of the music was taken up and put her importance and objectives. The theoretical framework Vahtoy on the following topics: (the date of the Arab musical scale - Specifications for the Arab peace signs and conversion in the basic stairs), as research has included some of the signs of transformation in Sub-stairs. The terms of the previous studies did not find a researcher studies similar to this study. The research methodology and procedures have relied on the comparison between the rules used in the past and proposed rules applicable to a number of scores music and fairness in peace and to identify similarities among them and that will help us in the curriculum theories of music, in addition to the fact that this comparison shows the importance of these rules and use them practically and theoretically in Arabic Music , the researcher has quit, achieving the results of its objectives, and develop some recommendations and followed by a list of sources.يتناول هذا البحث أحد الموضوعات المهمة التي تخدم الحركة الفنية الموسيقية والذي يبحث في مجال النظريات الموسيقية ، وتحديدا ( السلالم الشرقية )، في عملية التوصل إلى الدليل الموسيقي في موضوع يسمى (التصوير الموسيقي) باستعمال السلالم الموسيقية على مختلف الدرجات الصوتية ، وذلك عبر مقارنة الطريقة المستعملة سابقا وبين القواعد المقترحة من قبل الباحث ، إن هذه القواعد تسهل للموسيقي والمؤلف التوصل إلى الدليل الموسيقي عندما ينقل على الدرجات وأنصاف الدرجات الصوتية ، ولتحقيق هدفه ، تناول الباحث المشكلة التي تتحدد في تعدد السلالم العربية الرئيسة وصعوبة حفظ دليلها الموسيقي ، ولكونها مرتكزا وعمودا من أعمدة الموسيقى النظرية والعملية ، فقد تناولها الباحث ووضع لها الأهمية والأهداف. أما الإطار النظري أحتوى على الموضوعات الآتية: (تاريخ السلم الموسيقي العربي-مواصفات السلم العربي وعلامات التحويل في السلالم الأساسية وبعض السلالم الفرعية). أما منهجية البحث وإجراءاته فقد اعتمد فيها الباحث على المقارنة بين القواعد المستعملة قديما والقواعد المقترحة والمطبقة على عدد من الدرجات الموسيقية وأنصافها في السلم وتحديد أوجه التشابه فيما بينها والتي تساعدنا في منهج النظريات الموسيقية، بالإضافة إلى أن هذه المقارنة تبين أهمية هذه القواعد واستعمالاتها عمليا ونظريا في الموسيقى العربية، وقد خرج الباحث بالنتائج محققا أهدافه، ووضع بعض التوصيات والمقترحات، وتلتها قائمة المصادر

Keywords


Article
Employing traditional symbols and popular beliefs in the designs of fabrics, clothing women's home
توظيف الرموز التراثية والمعتقدات الشعبية في تصاميم أقمشة الالبسة النسائية المنزلية

Loading...
Loading...
Abstract

The woman's choice of clothing is no longer supported on the basis of the available forms of design in general. It is the interaction of design relationships with the receiver structure that reflects the character of integrated women with an emphasis on attractions pulling attention, all of these interventions reach us to the need to emphasize through this search Picking the perfect symbols of heritage in every sense of the popular beliefs of the employed in the designs of apparel fabrics women's home included a search of four chapters deal with the first problem of the research which you can employ the traditional symbols and popular beliefs in the designs of household apparel fabrics in order to raise the aesthetic value and utility of functional? The most important goals is to provide design proposals for the employment of traditional symbols and popular beliefs in the designs apparel fabrics Women's home and the limits of research and determine the terms -alrmoz - heritage - popular beliefs -desin fabrics. And ensure that Chapter II the first two sections metaphor of traditional symbols and folk beliefs and second designs apparel fabrics Women's home the third quarter included the research methodology and the proposed designs, of which there were seven designs, The fourth chapter has included the conclusions and the most important was that the alignment of the traditional symbols of designs household clothing appeared as a result of their distribution in a manner commensurate with the final functional aspect in terms of distribution within the basic unit one and repeating one of the methods of repetition that keeps the continuity of their appearance on canvas clothed women . It is space, and the recommendations and then The sources abstract in English إن اختيار المرأة للألبسة لم يعد معتمداً على أساس ما متوفر من أشكال تصميميه عموماً بل هي تفاعل العلاقات التصميمية مع بنية المتلقي التي تعبر عن شخصية المرأة المتكاملة مع التأكيد على نقاط الجذب وشد الانتباه , كل هذه المداخلات تصل بنا إلى ضرورة التأكيد من خلال هذا البحث على الانتقاء الأمثل للرموز التراثية بكل ما تحمله من معتقدات شعبية لتوظيفها في تصاميم أقمشة الألبسة النسائية المنزلية وقد تضمن البحث أربعة فصول تناول الأول مشكلة البحث وهي هل يمكن توظيف الرموز التراثية والمعتقدات الشعبية في تصاميم أقمشة الألبسة المنزلية من اجل رفع قيمتها الجمالية ومنفعتها الوظيفية ؟ أما أهم الأهداف فهو تقديم مقترحات تصميمية لتوظيف الرموز التراثية والمعتقدات الشعبية في تصاميم أقمشة الألبسة النسائية المنزلية وحدود البحث وتحديد المصطلحات –الرموز-التراث-المعتقدات الشعبية –تصاميم الأقمشة . و تضمن الفصل الثاني مبحثين الأول الاستعارة من الرموز التراثية والمعتقدات الشعبية والثاني تصاميم أقمشة الألبسة النسائية المنزلية والفصل الثالث تضمن منهجية البحث و التصاميم المقترحة والتي بلغ عددها 7 تصاميم ، أما الفصل الرابع فقد تضمن الاستنتاجات وكان أهمها إن مواءمة الرموز التراثية لتصاميم الألبسة المنزلية ظهر نتيجة توزيعها بأسلوب يتناسب مع الجانب الوظيفي النهائي من حيث التوزيع داخل الوحدة الأساسية الواحدة وبتكرارها بأحد طرق التكرار التي تحافظ على استمرارية ظهورها على مساحة قماش الملبس النسائي .ومن ثم التوصيات وبعدها المصادر وملخص البحث باللغة الانكليزية

Keywords


Article
Idealism and Realism in The Design: A Comparative Study
المثالية والواقعية في التصميم دراسة مقارنة

Loading...
Loading...
Abstract

At the beginning of the twentieth century distorting handling totalitarian phenomena of art, which can be called the stage of the test, transition from the theory of ideal theory and other realistic is not cushy, since it requires vision and reading and other concepts, and in light of this dialectic manifested research problem by asking the following Is affected by the design idealism and realism. Through the above mentioned questions, the researcher found rationale for addressing this problem, the study through his research, which is marked (idealism and realism in a comparative study design). And demonstrated the importance of research in the identification of the concept and the effectiveness of the two theories idealism and realism and its impact in the design, while the aim of the research is the detection of the vulnerability of the art design Balnzeratin idealism and realism, while the boundaries of research have included the reduction objective which specifies study the concept and effectiveness of theories idealism and realism, and their impact on design comparative study, and reducing the spatial determine studying Covers scientific journals, has been the adoption of the length of time of the year 2010 until the year 2011, either the second chapter has included four sections dealing with the first section the concept of the theory either second topic addressed the criticism of the theory and its conformity with the design and effectiveness of the design through theory, then this was followed by indicators of the two theories and design side. Then the third section, which included measures of research and adopted a comparative approach, which Eetmisbethdid similarities and differences between the two incidents either method of selecting the sample Vtm random sampling, either tool, sample analysis, it is through the design of vertebrae form derived paragraphs of indicators theoretical framework, and came fourth section, which included the most important results are as follows: 1. used mechanisms and processes of design to highlight the structural idea, such as hiring exciting visual and who appeared color gives the impression of heat and warmth, a Red doing his job in the expression and show the case of antagonism leading the movement for the effect of the color red in drawing attention. 2 use the formal condensation of the open space, which suggests some sort of closure stationed in the center of the design and the employment of image diagnosis preamplifier In an ideal situation (fictional) show aesthetic qualitiesشهد مطلع القرن العشرين تخلخلاً في التناول الشمولي للظواهر الفنية، والذي يمكن تسميته مرحلة المحك، فالانتقال من نظرية مثالية إلى نظرية واقعية أخرى أمرٌ غير هيّن، إذ انه يتطلب رؤية وقراءة ومفاهيم أخرى، وفي ضوء هذه الجدلية تتجلى مشكلة البحث بالسؤال الآتي هل تاثر التصميم بالمثالية والواقعية. ومن خلال التساؤلات المذكورة انفا وجد الباحث مبررا منطقيا لتناول هذه المشكلة بالدراسة من خلال بحثه الموسوم (المثالية والواقعية في التصميم دراسة مقارنة ) . وتجلت اهمية البحث في في التعرف على مفهوم وفاعلية النظريتين المثالية والواقعية واثرها في التصميم، اما هدف البحث فهو الكشف عن مدى تاثر فن التصميم بالنظريتين المثالية والواقعية، اما حدود البحث فتضمنت الحد الموضوعي الذي تحدد بدراسة مفهوم وفاعلية النظريتين المثالية والواقعية واثرهما في التصميم دراسة مقارنة ، والحد المكاني تحدد بدراسة اغلفة المجلات العلمية ، وقد تم اعتماد المدة الزمنية من العام 2010 م ولغاية العام 2011. اما الفصل الثاني فقد تضمن ثلاثة مباحث تناول المبحث الأول مفهوم النظرية اما المبحث الثاني فتناول نقد النظرية ومدى تطابقها مع التصميم اما الثالث فتناول فاعلية التصميم من خلال النظرية ، ثم تلا ذلك المؤشرات للنظريتين وجانب التصميم . ثم الفصل الثالث الذي تضمن اجراءات البحث والذي اعتمد فيه المنهج المقارن الذي يتميز بتحديد أوجه الشبه وأوجه الاختلاف بين حادثتين اما طريقة اختيار العينة فتم بطريقة العينة العشوائية، اما الفصل الرابع فتضمن وصف و تحليل العينة فمن خلال فقرات الاستمارة التي استمدت فقراتها من مؤشرات الاطار النظري ، وجاء الفصل الخامس والذي تضمن اهم النتائج وهي كما يلي : 1- استخدمت اليات ومعالجات تصميمية لإبراز بنائية الفكرة كتوظيف المثير المرئي والذي ظهر بلون يعطي الانطباع بالحرارة والدفئ وهو الاحمر ليؤدي وظيفته في التعبير واظهار حالة التضاد المؤدية للحركة عن تاثير اللون الاحمر في شد الانتباه. 2- استخدام التكثيف الشكلي للفضاء المفتوح الذي يوحي بنوع من الاغلاق متمركزا في وسط التصميم وتوظيف التشخيص المضخم للصورة وفي وضعية مثالية ( خيالية ) تظهر صفاتها الجمالية

Keywords


Article
The impact of modern global art movements on Graphic Design
أثر الحركات الفنية العالمية الحديثة على التصميم الكرافيكي

Loading...
Loading...
Abstract

The significant shift in the Fine Arts, who led the avant-garde movements and creative which appeared in the modern, specifically in the mid-nineteenth century and early twentieth century era path, embodied in a clear show of new aesthetic value rejects traditional methods put in shape and color qualities She described the movements subjectivity or no formal, was intended to determine the direct function of expression and speech language in the visual arts away from the representation and simulation of reality was accompanied by the appearance of those fine movements directed towards a global approach to design carries features and clear in its organizations formalism of the most important move away from the symmetry and the adoption of rather than the system and attention to the job which was considered one of the basic principles of beauty and order to reach the roots of the global method in graphic design stages undergone by the design history, combined with Fine art avant-garde movements, In the most important historical era, appeared at the researcher problem and found worthy Find summed it up by asking follows what is the impact of modern art movements on graphic design in the modern age in determining the formal building and expressive attributes and achieve career goals aesthetic from here came the goal of research statement formalism and organizational variables for graphic designer and performance expressive and comparing methods affected artistic movements of the modern era. The research based on analytical descriptive approach to group samples came out of her with Group of conclusion : findings and conclusions, namely: contributed to modern art in creating standards performance today, a new process aesthetic design, which was limited to the aesthetic drawing and techniques to express them into a collage techniques and photo montage about metaphor expressive use of materials has not been touched before., To achieve the formal organization of the elements with the background, whether from during the mathematical logic and engineering or coincidence industry led to a shift in the design process and the emergence of new space relationship directly influenced in a clear transformation of the designأن التحول الكبير في مسار الفنون التشكيلية الذي قادته الحركات الطليعية و الإبداعية التي ظهرت في العصر الحديث وتحديدا في منتصف القرن التاسع عشر و بدايات القرن العشرين، تجسد واضحا في إظهار قيمة جمالية جديدة ترفض الأساليب التقليدية في طرح الشكل و صفاته اللونية، ووصفت بالحركات اللاموضوعية او اللاشكلية، كان الهدف منها تحديد الوظيفة المباشرة للتعبير و لغة الخطاب في الفنون البصرية بعيدا عن التمثيل و محاكاة الواقع وقد رافق فترة ظهور تلك الحركات التشكيلية توجه نحو اسلوب عالمي في التصميم يحمل سمات واضحة في تنظيماته الشكلية من أهمها الابتعاد عن التناظر واعتماد النظام بدل منه والاهتمام بالوظيفة التي اعتبرت احد المبادئ الاساسية للجمال وبهدف الوصول إلى جذور الأسلوب العالمي في التصميم الكرافيكي والمراحل التي مر بها تاريخ التصميم، واقترانها بالحركات الفنية التشكيلية الطليعية، في أهم حقبة تاريخية، تولد لدى الباحث مشكلة وجدها تستحق البحث ولخصها بالتساؤل الاتي ما هو اثر الحركات الفنية الحديثة على التصميم الكرافيكي في العصر الحديث في تحديد سمات البناء الشكلي والتعبيري و تحقيق أهدافه الوظيفية الجمالية.ومن هنا جاء هدف البحث بيان المتغيرات الشكلية والتنظيمية للمصممات الكرافيكية وأدائها التعبيري ومقارنة تأثرها بأساليب الحركات الفنية في العصر الحديث.واستنذ البحث الى المنهج التحليلي الوصفي لمجوعة عينات خرج منها بمجموعة نتائج واستنتاجات، وهي : اسهمت الفنون الحديثة في ايجاد معايير ادائية جديدة للعملية الجمالية في التصميم التي كانت تقتصر جمالية الرسم وتقنياته لتعبر بها الى تقنيات الكولاج والفوتو مونتاج نحو الاستعارة التعبيرية باستخدام مواد لم تطرق سابقا .،تحقيق التنظيم الشكلي للعناصر مع الخلفية سواء كانت من خلال المنطق الرياضي و الهندسي او من قبيل صناعة المصادفة افضت الى تحول في العملية التصميمية وظهور علاقة فضائية جديدة اثرت بشكل مباشر في تحول واضح للتصميم

Keywords


Article
Figure role in highlighting and content in the technical poster
دور الشكل في اِبراز المضمون في الملصق الفني

Loading...
Loading...
Abstract

The poster is one of the means which can be communicate with others through it, to transfer ideas that the designer want to focus on, for its importance to accomplish the poster. It’s a visual mean contact aim to submit an idea to the audience to get a clear idea, and that would be through the shapes and subject to submit the idea. Depend on that our goal in this study is to find out, what follows: 1- Finding the relationship between the shape and the idea. And the study comes up with several results, like: 1- The drawings that contain themes connected with what the designer want to achieve, through the clearness of idea and to make those elements clear by putting more elements to surround the main shape. 2- To assure that the strong connection between the shape and theme through expressing the idea of the art work, and to use expressive shapes well known for the audiences. 3- The relationship between the shape and theme appears the assurance of the effect of using colors as style and the digital techniques were been used. That will came from the effects of colors on representing the while idea, as vision, as example; the red color and its connections with human life and his culture and educational backgrounds. 4- The art techniques have its own features some of them represent symbolic themes and others represent art shape, all those elements to give the designer the ability to express ideas and to reach them. And the symbolism of colors expresses the cultural visions of the viewer to achieve the art sense through the drawings and other shapes or colors الملصق الفني هو احد الوسائل التي يتم بواسطتها نقل افكار يحاول المصمم تسليط الضوء عليها لأهميتها الداعية لتنفيذه وتصميمه بوصفه وسيلة إتصالية بصرية للتواصل مع الجمهور، هدفها نقل فكرة معينة بحيث يكون للفكرة معنى واضح ومفهوم ، ويتم ذلك عبرتوظيف الشكل وابراز مضمونه في هذا النوع من المطبوعات؛ ولاهميته في النجاح وايصال الرسالة التي يسعى اليها ، لذا فقد تركزهذا البحث في محاولة معرفة ما يخدم المصمم والعامل في هذا المجال

Keywords


Article
Employed Knowledge Experience &Skills In Universal Designs Graphic Production
توظيف الخبرات المعرفية والمهارية في إنتاج التصاميم الكرافيكية العالمية

Loading...
Loading...
Abstract

The working of the some designer was recognize by the Production and introduction of the design which have special stemp and style determind by the experience and the Knowledge ability for the Designer which change the ordinaries shape to the develops shaps bening ideas and new meanings un known to the viewen make the design at high level of creative and the designer acquest experiennce and new skill in his way for the designs and the art march-out which clearly demonstrate on all the graphical work so the high research conserned on the knowledge and detect about the methods constructing of the ability and expernence for the graphic designer become it is decisive worker in effective or net effective the designers work and any consist which has renderingintel . Wher by the research consist four chapters, the first chapter select the research problem, which come in this question: what is the experience and the knowledge ability which must found in the graphic design throuy his graphic designer its clearly appear the important of the research through its sharing in difintion of the knowledge experience from the graphic designer and the develope of the visions and the skill powers of the worker in the field of the graphic designer. With mark the goals of the research in identihy about the ability of the graphic designer and his knowledge and skill experience through his graphic designer and detection about the designer skill and glamor ability and the innovation through the graphic design and the terminology found in it as the researcher developed the locative border represent by anumber from the graphic designer worker which were known and famous ,and the researcher developed the time border between (1996-2013)and developed the thene border which represent in (knowledge experience and the skill of graphic designer while the second section chapter which consist the theoretical frame which interest in three researcher ,the first research turning to(knowledge experience to the graphic designer while the the second research interest in (the experience and the skill ability of the graphic designer and the third research turning into about the(graphic designer and his specification ) And emerge from the theoretical frame indicators as ascientific material helped the researcher in his measures and his way for research in analysis for consistency of four samples which searched in the third chapter which called (measures chapter )based on the analysis from which made by the researcher which taken from the theoretical frame the indicators ,and extracted it after showing it to the experience for evaluation and make sure from it is believable and fixed of important resulte help the research, while the fourth chapter consist of the showing of the resulte which resulte by resercher and the analysis resulte, the recommendations and suggestions تميزت أعمال بعض المصممين بإنتاج وتقديم تصاميم ذات طابع وأنماط خاصة تحددت بالخبرات والإمكانيات المعرفية للمصمم التي تحول الاشكال المألوفه الى أشكال جديدة تحمل افكاراً ومعاني حديثة غير معروفة للرائي محققاً المصمم مستوى عال من الابداع واكسابه خبرات ومهارات جديدة في طريقة تصميمه وإخراجه الفني تظهر بشكل واضح على جميع اعماله الكرافيكة ,لهذا تركز البحث الحالي على التعرف والكشف عن البناء المنهجي لخبرات وامكانيات المصممين الطباعية كونه العامل الحاسم في فاعلية أو عدم فاعلية العمل التصميمي و أي مكوّن ذي هدف,حيث انتظم البحث في اربعة فصول،جاء الفصل الأول بتحديد لمشكلة البحث التي تجلت في السؤال التالي : 1. مالخبرات والامكانيات المعرفية والمهارية التي يجب ان توظف لانتاج التصاميم الكرافيكية ؟ وتتضح أهمية البحث من خلال اسهامه في تحديد الخبرات المعرفية للمصمم الطباعي, وتطوير الرؤى والقدرات المهارية عند العاملين في مجال التصميم الطباعي. فيما حُدد هدفا البحث في التعرف عن امكانيات المصمم الطباعي وخبراته المعرفية والمهارية من خلال التصاميم الكرافيكية,والكشف عن المهارات التصميمية والامكانات الابداعية والابتكارية من خلال التصاميم الكرافيكية,والمصطلحات الواردة فيه,كما وضعت الباحثة حدوداً مكانية تمثلت بعدد من اعمال مصميين كرافيكيين عالميين معروفين,وحدوداً زمانية(انحصرت في المدة من العام (1996-2013)اما بالنسبة للحدود الموضوعية فتمثلت في(الخبرات المعرفية والمهارية المستخدمة في انتاج التصاميم الكرافيكية ). اما الفصل الثاني الذي يحتوي الإطار النظري فقد اهتم بثلاثة مباحث، تطرق المبحث الأول إلى(الخبرات المعرفية للمصمم الطباعي)فيما اهتم المبحث الثاني في(الخبرات والامكانات المهارية للمصمم الطباعي)وتطرق المبحث الثالث إلى بحث عن (المصمم الطباعي ومواصفاته). وانبثق عن الإطار النظري مؤشرات كمادة علمية أفادت الباحثة في إجراءاتها وطريقة بحثها في تحليل محتوى أربع عينات بحثية تم بحثها في الفصل الثالث وهو فصل الإجراءات مرتكزة إلى فقرات استمارة التحليل التي اعدتها الباحثة والمستنبطة من الإطار النظري من المؤشرات واستخلص منها بعد عرضها على الخبراء لغرض تقييمها والتحقق من صدقها وثبات نتائج مهمة تخدم معالجة البحث،أما الفصل الرابع، فقد تضمن عرضاً للنتائج التي توصلت إليها الباحثة واستنتاجات التحليل والتوصيات والمقترحات

Keywords


Article
Education and Dramatic Recruitment of the Clown character in Child's Theater Shows
التوظيف التربوي والدرامي لشخصية المهرج في عروض مسرح الطفل

Loading...
Loading...
Abstract

The research is dedicated to study technical and dramatic recruitment of the clown character in Child's Theater Shows This research consist of four chapters ; first chapter is dealing with the problem of the research which defined by the following question :" Does the educational and dramatic recruitment of the clown character achieved in Child's Theater Shows?" The research is summarized in sets of points such as : • Make use of this research for the benefit of employees in the child's theater , especially directors, actors, technicians, workers and dress designers . • To benefit concerned educational institutions in the field of child's theater ; such as : child's culture house , theater & cinema office which are belonging to the education ministry and technical organizations in the field of child's arts . Accordingly the present research is aimed at the following: • Reveal of educational recruitment of clown character in the shows of child's theater . The chapter defines the limitation of the research which is concerned objectively in the shows of the play performed in child's theater , which contains the clown character in Baghdad ,from the period of ( 2000 – 2010 ) . this chapter also included defining some terms and their definitions . Second chapter is defined to the theoretical framework of the research and to look for previous studies with discussions . This chapter includes three categories ; the first is dealing with child's theater , second category deals with the concept of clown and the art of clowning , third category deals with the clown in child's theater , the chapter is concluded with the most indicators resulted from theoretical framework and present the previous studies with discussion. Third chapter deals with the methodology of the research and researcher's procedures and defining society of the research which includes ( 20) theater shows that take the clown character as a hero or subordinate character . The researcher chooses the sample of his research randomly by writing the names of shows on cuttings of papers each round separately ,that the sample becomes ( 5 ) theater shows: And to achieve the aim of the research, the researcher carried out his research tool represented by ( form of analyzing the educational and the drama functions of the clown character) and subjected to a number of experts to identify their validity and to measure the two research aims set for it. Also measuring the stability and Holistic equation was used to find the accord coefficient between the arbitrators(the analyzers). As for the forth chapter which was assigned for the most important results , the researcher has reached in light with the results amongst them :- 1- All the shows presented in the child's theatre, which handling the clown character as a main or secondary character , did not use the high performance skill, but depending on only the utterance. 2- Most of representatives of the clown character in the child theater depended in their performance on their accumulated individual experiences and they did not acquainted with the rules of the clown character and its basic elements. According to the conclusions, the researcher has reached, he recommended the following:- 1- Introducing educational approach about the clowning art in the material of the child theatre. 2- Delegation those concerned with the child theatre especially those specialized in the clowning art and made them participated in global training sessions for improving their capabilities. Thus the researcher has suggested performing the following studies: The artistic and educational mobilizing for the clown character in the TV. Programs directed for the child كرس البحث لدراسة التوظيف الفني والدرامي لشخصية المهرج في عروض مسرح الطفل , وضم البحث اربعة فصول ، تناول الفصل الاول مشكلة البحث التي تحددت بالسؤال التالي :(هل تحقق لشخصية المهرج توظيف تربوي ودرامي في عروض مسرح الطفل ؟) تتلخص أهمية البحث الحالي بمجموعة من النقاط منها : - يفيد البحث الحالي العاملين في مسرح الطفل لا سيما المخرجين والممثلين والتقنيين والعاملين ومصممي الازياء. - يفيد البحث المؤسسات التربوية المعنية في مجال مسرح الطفل مثل دار ثقافة الاطفال ودائرة السينما والمسرح التابعين لوزارة الثقافة والمنظمات الفنية المختصة في مجال فنون الاطفال وبناء على ذلك يهدف البحث الحالي إلى ما يأتي : -الكشف عن التوظيف التربوي لشخصية المهرج في عروض مسرح لطفل. حدود البحث التي تحددت موضوعيا ً في العروض المسرحية المقدمة في مسرح الطفل والتي احتوت على شخصية المهرج في بغداد , وزمنيا ً للمدة من (2000 – 2010 م) ، وضم هذا الفصل ايضا تحديد المصطلحات وتعريفها . لاطار النظري للبحث ، إذ تضمن ثلاثة مباحث ، تناول المبحث الاول مسرح الطفل ، وتناول المبحث الثاني مفهوم المهرج وفن التهريج ، فيما تناول المبحث الثالث المهرج في مسرح الطفل ، واختتم الفصل بأهم المؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري ، وعرض الدراسات السابقة ومناقشتها. وفي الفصل الثالث قام الباحث بتحديد منهجية البحث واجراءاته ولتحقيق هدفي البحث قام الباحث ببناء أداة بحثه تمثلت بـ (استمارة تحليل الوظائف التربوية والدرامية لشخصية المهرج) وعُرِضت على مجموعة من الخبراء للتعرف على صلاحيتها وقياس هدفي البحث اللذين وُضِعا لأجله ، كذلك قياس ثباتها واستعملت معادلة (هولستي) لإيجاد معامل الاتفاق بين المحكمين (المحللين). وصولا لاهم النتائج التي توصل اليها الباحث ومنها: 1 – جميع العروض التي قدمت في مسرح الطفل والتي تناولت شخصية المهرج بدور رئيسي او ثانوي لم تستخدم مهاراته الادائية العالية بل الاعتماد على المنطوق اللفظي فحسب . 2 - اغلب ممثلي شخصية المهرج في مسرح الطفل اعتمدوا في طريقة ادائهم على خبراتهم الفردية المتراكمة ولم يلموا بقواعد شخصية المهرج وعناصره الاساسية

Keywords

Table of content: volume: issue: