Table of content

AL-Mostansiriyah journal for arab and international studies

مجلة مركز المستنصرية للدراسات العربية والدولية

ISSN: 2070898X
Publisher: Al-Mustansyriah University
Faculty: President of University or centers
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

Journal of Arabic studies of Mustansiriya University and International University Rajasthan is a magazine specializing in different historical, political and Economic Affairs and geography and civil society with particular focus on Iraqi Affairs and comprising magazine in addition to research reports compiled display book and other reports.
product year 1996
NO. 48

Loading...
Contact info

Emaile :must_arab_cent@yahoo.com

Table of content: 2016 volume: issue:55

Article
الإطار القانوني الدولي لحماية حقوق الاقليات

Authors: م. سعد سلوم
Pages: 1-46
Loading...
Loading...
Abstract

The study shed lights on the issue of protection of minority's rights internationally. It focuses on rights to identity as a key to any system dealing with protection of minority's rights in the light of analyzing bases of identity (religion, culture and language). This comes in an attempt to clarify the importance of protection and promotion of diversity in provinces. The study dedicates a chapter to analyzing rights to life and existence. It also talks about genocides that minorities faced throughout the contemporary history, international legal framework for protecting rights to existence, and international moves, such as appointing special chancellor for preventing genocides, aimed at facing failures to prevent genocides. Finally, the study discussed rights and importance of discrimination in terms of keeping diversity. As long as discrimination based on natural and social roots, it contributes to depriving people from getting their rights and freedoms fairly. That is, it is a key to get rid of discrimination to enable people to get their rights ensured in international human rights charters and agreements. The study also talked about forms of discrimination that eliminate rights of equality in the lights of unjustified reasons تتناول الدراسة الإطار القانوني الدولي لحماية حقوق الاقليات، وتركز بشكل خاص على الحق في الهوية بوصفه العنصر الأساسي في أي نظام شامل لحماية الأقليات، من خلال تحليل أضلاع مثلث الهوية (الدين/الثقافة/ اللغة)، على التوالي على نحو يربط هذه الأضلاع مع بعضها، مقدما صورة عن أهمية حماية التنوع داخل اﻟﻤﺠتمعات والمحافظة عليه. وتفرد الدراسة مبحثا لتحليل (الحق في الوجود والحياة)، وتتعرض لعمليات التطهير والإبادة الجماعية للأقليات في التاريخ المعاصر، والاطار القانوني الدولي لحماية الحق في الوجود، والتطورات الدولية للرد بشأن الفشل الجماعي في عدم منع حدوث إبادات جماعية، مثل إنشاء منصب المستشار الخاص المعني بمنع الإبادة الجماعية . وأخيرا تتناول الدراسة في جزءها الاخير، الحق في عدم التمييز، وتركز على أهمية منع التمييز الذي يرتبط بحماية التنوع، لأنه ينصب على إنهاء صور وأشكال التمييز، في سبيل التمتع بممارسة عادلة وحقيقية للحقوق والحريات التي تنص عليها مواثيق واتفاقيات حقوق الإنسان، لأن التمييز سلوك يتأسس على تفرقة قائمة على تصنيفات طبيعية أو اجتماعية. كما تتطرق الدراسة الى أشكال التمييز المختلفة والتي تؤدي إلى إنكار قاعدة المساواة بين الأفراد بناء على تفرقة غير مبررة .


Article
توجهات السياسة الخارجية المصرية بعد ثورة 25 كانون الأول 2011

Loading...
Loading...
Abstract

In this study, we addressed the Egyptian foreign policy toward some of the parties and regional issues, since the January 25 revolution. In order to assess the difference in the Egyptian foreign policy and regional role after the revolution, Or its still same during the pre-revolutionary period, or retract. by reviewing the orientations of Egyptian foreign policy in the era of Mubarak, and comparing the Egyptian foreign policy in the post-revolutionary. In order to note whether there is any change or shift in the Egyptian foreign policy and the regional role or not.في هذه الدراسة تم استعراض السياسية الخارجية المصرية تجاه بعض الأطراف، والقضايا الإقليمية، منذ ثورة 25 يناير 2011، وذلك من أجل تقييم ما إذا كان هناك أي تغيير أو تطور قد طرأ على أداء السياسة الخارجية المصرية، والدور الإقليمي المصري بعد الثورة، أو إنها ما زالت على حالها إبان فترة الرئيس المصري الأسبق محمد حسني مبارك، أم تراجعت حتى عن المستوى المذكور، وذلك عن طريق استعراض ملامح وتوجهات السياسة الخارجية المصرية في عهد مبارك، ومقارنتها بالسياسة الخارجية المصرية في فترة ما بعد الثورة، من أجل ملاحظة ما إذا كان هناك أي تغيير أو تحول حقيقي في توجهات السياسة الخارجية والدور الإقليمي المصري من عدمه.


Article
االبرنامج النووي الايراني وأثره على دول مجلس التعاون الخليجي

Authors: سليـم كاطـع علـي
Pages: 74-92
Loading...
Loading...
Abstract

تُعد ايران واحدة من الدول الاقليمية المهمة في منطقة الخليج العربي بحكم موقعها الجيوبولتيكي، ودورها الاقليمي، مما مكنها من تبوء موقع مهم في كافة التفاعلات الاقليمية. وقد شكل سعي إيران لإمتلاك السلاح النووي هو الجانب الأكثر قلقاً في السلوك الإيراني، فإمتـلاك إيـران لبـرنامج نووي سيقلب ميزان القوى الإقليمية، ويجعل منها قوة إقليمية كبرى في المنطقة، وهو ما يتعارض مع توجهات الولايات المتحدة الأمريكية في المنطقة، والهادفة الى الحيلولة دون بروز أية قوة إقليمية في المنطقة يمكن أن تحد أو تهدد مصالحها وأهدافها الإستراتيجية في منطقة الشرق الأوسط. ولأجل إعطاء صورة واضحة عن الموقف الأمريكي من البرنامج وأهدافه الرئيسة، فضلاً عن التداعيات المحتملة له في المنطقة، تحاول الدراسة الاجابة على الاسئلة التالية: ماهي التحديات الامنية والسياسية والاقتصادية التي يفرضها البرنامج النووي الايراني على منطقة الخليج العربي؟، وماهي الاجراءات التي تتخذها دول مجلس التعاون الخليجي تجاه هذا البرنامج؟. وفي ضوء ما تقدم تنطلق الدراسة من فرضية مفادها: ان البرنامج النووي الايراني يشكل تهديداً أمنياً كبيراً، وعبئاً اقتصادياً لمنطقة الخليج العربي. ولاجل التحقق من الفرضية اعلاه فقد تم تقسيم البحث على اربعة مباحث رئيسة هي: المبحث الاول: قراءة في مقومات القوة الايرانية المبحث الثاني: نشأة البرنامج النووي الإيراني المبحث الثالث: أهداف البرنامج النووي الإيراني


Article
دور الإعلام في التخطيط الاستراتيجي الأمني العربي

Authors:
Pages: 93-115
Loading...
Loading...
Abstract

The media effective and influential leader of the network of public relations community, and all joints of life has historical events have shown, that wars until World them and various violent activities, it must be where the index of media methods, despite the fact that the media is the process by which the provision of information and the correct facts and news clear and sincere and takes him to the facts, ideas and opinions accuracy, but the way and offering them all the importance and effectiveness. If the communication process are the lifeblood of strategic media, so enter the theories of communication within the curriculum theory and field, which brings in Mokhtzaretha between the sender and the message and the consignee, and the accompanying constraints or smooth flow is suitable for the delivery of information, whether cultural, political or economic, social or educational. In addition to the above, the role of the media by the level of public awareness, and how it receives information that charge and moved his feelings bred has the desire and motivation that supported the ability and the level of interaction and tools and methods available to people as individuals and as societies. يعد الإعلام القيادي الفاعل والمؤثر على شبكة العلاقات العامة للمجتمع، وبكل مفاصل الحياة فقد دلت الاحداث التاريخية أن الحروب وكافة أنشطة العنف، لا بد فيها من مؤشر للأساليب الإعلامية، رغم كون الاعلام هو العملية التي يتم من خلالها تقديم المعلومات والوقائع الصحيحة والاخبار الواضحة والصادقة، وما يتطلبه منه من دقة الوقائع والأفكار والاراء. فضلاً عن إن دور الإعلام ومن خلال رفعهِ لمستوى الوعي الجماهيري ، عن طريق الكيفية التي يستقبل بها المعلومة التي تهمه وتحرك مشاعره تولد لديه الرغبة والدافع الذي تعززهُ القدرة ومستوى التفاعل والأدوات والوسائل المتوافرة لدى الناس كأفراد وكمجتمعات . وهنا يبدأ العنف واللاعنف والفعل ورد الفعل لدى الشريحة المحددة أو الواسعة في دولة ما أو مدينة أو بقعة جغرافية ما ، ولهذا أشتمل البحث محاور عديدة وبشكل مقتضب نظرياً أو ميدانياً مركزاً فيه على الدور الذي يلعبه الاعلام في رسم الاستراتيجية الأمنية في مواجهة التنظيمات المسلحة والإرهاب، مستفيدين من البحوث والمؤتمرات والدراسات والرصد ، وما توصل له الباحث من تحليل في هذه الدراسة .


Article
تأثير الهجرة الخارجية للشباب على الواقع السياسي والاقتصادي والاجتماعي للعراق (دراسة في الجغرافية السياسية)

Loading...
Loading...
Abstract

One of the main negative consequences to the issue of migration energies Youth , which is located at the top of ladder damage is losing repellant countries, young people of most age groups the ability to work and the tender after it arrived from the elementary stages of an advanced qualification can be a force for the country's future to them after that qualified in their countries of the motherland . In addition, the Immigration Iraqi family disintegration of social cohesion and ties for distributing a lot of young families and their children between the borders of several countries located on the world map, there is no link between them , both mobile phones and connections on social sites will not compensate them for tenderness Required between them and will be around Iraqi families experiencing separation and hope deceptive to return one day to encounters problems may be connected may be eternal and deceive the Iraqi citizen of the young people live between loose in the employment and rehabilitation of national and between the aspirations of individuals in the future of security programs, laws and luxuriantly and therefore needs the issue of immigration from the United Nations organizations that give it an effective role in the systematic and accurate statistics in documenting immigrants and new Totunhm sites and areas of displacement from Iraq Geographically with the annual changes taking place at their positions for the purpose of processing and stand on the reasons for it is a big loss to the country's economic, social and political aspects . And it is at the present time after 2013 behind them foreign agendas aimed at emptying Iraq of the young woman who is offended work and tender energies.ان من اهم النتائج لظاهرة هجرة الطاقات الشبابية والتي تقع في اعلى سلم الضرر هي خسران البلدان الطاردة، الشباب من الفئات العمرية الاكثر قدرة على العمل وعلى العطاء بعد ان اجتازوا المراحل الابتدائية الى المتقدمة من التأهيل ، لذلك فهم يكونوا قوة داعمة لبناء مستقبل البلد الذي هاجروا اليه بعد ان تأهلوا في بلدانهم (الوطن الام). فضلا عن ان الهجرة تساهم في تفكيك العائلة وتماسكها الاجتماعي من جراء تغير موقع السكن وستظل الاسر تعاني من مشاكل الفراق والامل عن التواصل المطلوب في العودة في يوم من الايام على لقاءات قد تكون موصلة وقد تكون ابدية ويضل المهاجرين من الشباب يعيشون ما بين قوانين سائبة في برامج توظيف وتأهيل وطنية وبين طموحات الافراد في مستقبل آمن ومرَّفه ، ولذا يحتاج موضوع الهجرة من منظمات الامم المتحدة ان تعطيه دور فعال في احصائيات منتظمة ودقيقة في توثيق المهاجرين ومواقع توطنهم الجديد ومناطق نزوحهم من العراق جغرافيا مع التغيرات السنوية الحاصلة على مواقفهم لغرض معالجتها والوقوف على اسبابها لأنها خسارة كبيرة للبلد من النواحي الاقتصادية والاجتماعية والسياسية. وانها في الوقت الحاضر بعد 2013 تقف وراءها اجندات خارجية هدفها افراغ العراق من الطاقات الشابة التي هي اساس العمل والعطاء.


Article
متطلبات تحقيق الاستدامة المالية في العراق

Loading...
Loading...
Abstract

This paper discusses the requirements for achieving financial sustainability in Iraq, that the Iraqi economy is suffering a lot of different economic imbalances, on top of the expansionary fiscal policy, which might lead to further expansion of the government debt size, and then this will be reflected negatively on the overall macroeconomic variables and thus weaken the work of politics cash. Therefore, it is essential that the government is working on coordination and harmony between fiscal and monetary policies, and so as to achieve sustainable growth is not based on an excessive expansion in public spending, or a continuous increase in the ratio of public debt to GDP. But in order to achieve strengthen the financial sustainability in Iraq requirements, so it is necessary to resort to domestic public debt, through the construction of a strategy to establish a market for government bonds, and this increases the government's ability to finance its debt through the financial markets, and especially if they enjoy easily accessible and reliable as a market efficient and sophisticated, and therefore can be debt market is a way to reform the financial sector by enhancing the structure, and this would be sources provides additional funding for the government, and thus works as a source of economic stability through support growth through the cooperation of public and private sectors and directed towards improving the financial sustainability. يناقش هذا البحث متطلبات تحقيق الإستدامة المالية في العراق، إن الإقتصاد العراقي يعاني كثيراً من إختلالات إقتصادية مختلفة ، وعلى رأسها السياسة المالية التوسعية التي قد تؤدي إلى زيادة التوسع في حجم الديون الحكومية، ومن ثم سينعكس ذلك سلباً على مجمل المتغيرات الإقتصادية الكلية وبالتالي يضعف عمل السياسة النقدية. لذا من الضروري أن تعمل الحكومة على التنسيق والتناغم بين سياساتها المالية والنقدية ، وبما يؤدي إلى تحقيق نمو مستدام لا يستند إلى توسع مفرط في الإنفاق العام، أو زيادة متواصلة في نسبة الدين العام إلى الناتج المحلي الإجمالي. ولاجل تحقيق متطلبات تعزيز الإستدامة المالية في العراق ، لذا من الضروري اللجوء إلى الدين العام الداخلي وذلك من خلال بناء إستراتيجية لإقامة سوق للسندات الحكومية ، وهذا يزيد من قدرة الحكومة على تمويل دينها من خلال الأسواق المالية ، وخاصة إذا كانت تتمتع بسهولة الوصول اليها والإعتماد عليها كسوق كفوء ومتطور، وبالتالي يمكن أن يكون سوق الدين وسيلة لإصلاح القطاع المالي من خلال تعزيز هيكلية ، وهذا من شأنه أن يوفر مصادر تمويل إضافية للحكومة ، وبالتالي يعمل كمصدر للإستقرار الإقتصادي من خلال دعم النمو عن طريق تعاون القطاعين العام والخاص وتوجيهها نحو تحسين الإستدامة المالية.


Article
دور الادارة الكمركية في زيادة ايرادات الهيئة العامة للكمارك

Loading...
Loading...
Abstract

Considering to the suffering Iraqi economy of challenges in the current stage and for the advancement of reality economic freedom of accreditation over-the returns oil prepared for this study the fact that the revenue and Customs cornerstone regardless of economic policy and financial the country's impact of the big plays fees Customs (tariff Customs)imposed on the goods imported in economic development through guidance other sectors of sector industrial and agricultural and commercial etc. Are revenues Customs asource of the sources of funding for the state budget, as aimports alarge proportion of domestic consumption of goods and goods with all kinds a result of economic openness and transition from a market economy scheme (Central) to amarket economy open (trade liberalization). Although the size of this imports great noted that the revenue and Customs slim of revenues of the state budget. Sees the researcher the management of Customs an important role in an increase revenue authority Customs. نظراً لما يعانيه الاقتصاد العراقي من تحديات في المرحلة الراهنة ولاجل النهوض بالواقع الاقتصادي والتحرر من الاعتماد المفرط على العوائد النفطية اعدت هذه الدراسة لكون الايرادات الكمركية ركناً مهماً من السياسة الاقتصادية والمالية للبلد للاثر الكبير الذي تلعبه الرسوم الكمركية (التعريفة الكمركية) التي تفرض على السلع والبضائع المستوردة في التنمية الاقتصادية من خلال توجية القطاعات الاخرى المتمثلة بالقطاع الصناعي والزراعي والتجاري ...الخ. وتعد الايرادات الكمركية مصدراً من مصادر تمويل الموازنة العامة للدولة، اذ تشكل الاستيرادات نسبة كبيرة من الاستهلاك المحلي للسلع والبضائع بكافة انواعها نتيجة الانفتاح الاقتصادي والانتقال من اقتصاد السوق المخطط (المركزي) الى اقتصاد السوق المفتوح (تحرير التجارة). وعلى رغم من حجم هذه الاستيرادات الكبير يلاحظ ان الايرادات الكمركية لاتشكل الانسبة ضيئلة من ايرادات الموازنة العامة للدولة.


Article
المحاسبة القضائية ودورها في الحد من ممارسة ادارة الارباح سوق المال في الخرطوم

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of This research is to fine out ways and means by Which forensic Accounting could help in solving problems of The earnings Management practices , That it is The one of The latest practices to manipulate Accounting practice by using flexible accounting without Violating rules and Accounting principles . By these earnings managements the companies and enterprises is encountered more financial and managerial corruption cases under The ever Rapid changing economic environment of today’s world. Therefore in order to overcome The accounting scandals like the collapse of the big companies in (USA) such as: (Enron, IBM Worldcom) or Parlamat company in Italy or Vivendi company in France...etc. The forensic accounts is enable the forensic Accountant - by its practitioner experience such as: “skills knowledge, abilities…etc”. and beside that mechanism like internal and External Auditing Roles, information Technology , corporate Governance , standards and codes Development….etc – to provide him to deal with financial and managerial corruption cases in order to conduct him to prevent , discover and disclose all the corruption cases discovered. فى ظل تطورات الحياة الاقتصادية المتلاحقة تزايد اهتمام منظمات الاعمال بضرورة مكافحة الفساد المالى والادارى بهدف ان يظل لها الاستمرار والبقاء والامن فى بيئة اعمال اليوم المتغيرة على الدوام . فالفساد المالى والادارى يُعدُّ سبباً رئيسياً فى انهيار منظمات الاعمال وخير شاهد على ذلك تلك الانهيارات التى شهدتها كبرى الشركات العالمية مثل شركة Enron عام 2001م، وشركة دول كم هذا فضلاً عما شهدته الازمة العالمية الاخيرة حيث كان من اهم اسبابها ضعف اليات المحاسبة والمراجعة فى اكتشاف قضايا الفساد المالى والادارى فى الشركات وخاصة فى الولايات المتحدة . وبناءً عليه وفى اطار ما تناوله الباحثون واهتم به المحاسبون والمراجعون من سبل واساليب واليات لكشف وضبط الفساد المالى والادارى مثل تفعيل اليات المراجعة الداخلية والخارجية واستخدام اليات تكنلوجيا المعلومات الحديثة او استخدام اليات لمكافحة غسيل الاموال او تفعيل قواعد واليات حوكمة الشركات او تطوير معايير المحاسبة والمراجعة بغرض الالتزام بمفاهيم واخلاقيات مهنة المحاسبة والمراجعة فإن هذا البحث هدفه تناول المحاسبة القضائية فى جانب دعم اساليبها والياتها للحد من ممارسة ادارة الارباح التي تعتبرمن احدث ممارسات التلاعب المحاسبى الذي يمارس باستغلال المرونة المحاسبية من دون خرق للقواعد والمبادئ المحاسبية .كما ان المحاسبة القضائية هى نفسها تعد من الاليات والاساليب الحديثة فى مجال منع واكتشاف الغش الفساد المالي والادارى . لذلك يقوم الباحثان من تناول دور المحاسبة القضائية فى مكافحة الفساد المالى والادارى فى ظل ما يعرف ببمارسة ادارة الارباح .


Article
أثر النشاط الزراعي على استنزاف المياه الجوفية في قضاء المحمودية

Authors: د.محمد بهجت ثامر
Pages: 256-272
Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to study The impact of agricultural activity on groundwater drainage in the district of Mahmudiyah . The thesis covers the study of the characteristics that have a direct impact on the level of productivity of the wells in the study area, namely: (depth, Static Water level, Dynamic Water level and productivity). It also studies groundwater investments in the field of agriculture. Total invested amount of water for agricultural and livestock purposes during the long summer in the study area is (603 717 996) cubic meters/ year, while the amount of well-produced water in the study area is (2,398,371) cubic meters/ year. It appears that when comparing the total amount of drained water and the total required amount of water for agriculture and livestock there is a water deficit reaching (601319625) cubic meters/ year. Accordingly, the underground reservoirs in the study area suffer from drainage in summer. In this season of the year there is a big demand on water and consequently reduces the level of groundwater. It has been noticed that there were many water wells which were neglected after they had been so productive in water because of their low level of water. الملخص يتناول البحث دراسة اثر النشاط الزراعي على استنزاف المياه الجوفية في قضاء المحمودية. اشتمل البحث دراسة الخصائص التي لها اثر مباشر على مستوى إنتاجية الآبار في منطقة الدراسة وهي( العمق،المستوى الثابت،المستوى المتحرك والإنتاجية )،كما تم دراسة استثمارات المياه الجوفية في المجال الزراعي والثروة الحيوانية. بلغت كمية المياه المستثمرة للإغراض الزراعية والثروة الحيوانية خلال فصل الصيف الطويل في منطقة الدراسة (603717996)م3/سنة، في حين بلغت كمية المياه المنتجة لابار منطقة الدراسة (2398371) م3/سنة. تبين من خلال الموازنة الإجمالية بين المجموع الكلي للطاقة التصريفية للابار والمتطلبات الكلية للمياه في المجال الزراعي و الثروة الحيوانية ان هناك عجزاً مائياً ، إذ بلغ كمية العجز المائي (601319625) م3/سنة.وبذلك تعاني الخزانات الجوفية في منطقة الدراسة استنزافاً هائلاً خلال فصل الصيف, اذ يشهد هذا الفصل سحب كميات كبيرة من المياه, مما أدى إلى انخفاض منسوب المياه في الكثير من الآبار,لذلك يجب تقنين استخدام تلك المياه، ولاسيما إذا كان ما يعوض منها لا يعادل ما يسحب. وهناك كثير من الآبار التي أهملت وأصبحت آباراً فاشلة، نتيجة انخفاض إنتاجيتها بعد أن كانت آباراً زاخرةً بالحياة .


Article
السياحة الدينية وسبل تنميتها في مدينة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Baghdad city considered one of the Islamic cities in Iraq, it represents an important architectural and religious civilization, that`s because it has tourism constituent by the Imams Musa al-Kadhim and Mohammed al-Jawad (peace be upon them), in addition to the shrines of saints and the righteous, which makes the process of the tourist influx continues increasing as the best places to get closer to God, and the tourism sector has suffered in Iraq and numerous obstacles problems highlighted by government policies and what he suffered Iraq wars and the destruction of severe affected most tourist places, and staying away and out of the circle of economic, political and cultural relations with the rest of the world, The tourism section in Iraq has suffered from many problems and barriers which highlighted by government policies and what happened to Iraq like wars and severe destruction reached to the most tourist places In additional staying away and becomes out of the circle of economic, political and cultural relations with the rest of the world. that leads to a negative reflection on this vital section, there for Iraq needs a serious comprehensive development as this section have an ingredients and capabilities of tourist and archaeological sites and religious variety by directing investments to it, which will occupy a privileged position in the provision of a large portion of the proceeds to the country. So the development of tourism in the city of Baghdad at the present time represent one of a comprehensive economic and social development goals because of its ability to improve the payments balance and provision job opportunities and create income-generating opportunities,as well as contribution to improve the style and pattern of social life for all members of society. تُعد مدينة بغداد من المُدن الإسلامية في العراق، فهي تمثل حاضرة عمرانية ودينية مهمة، نظراً لما تمتلكهُ من مقومات سياحية مُتمثلة بمرقدي الإمامين موسى الكاظم ومحمد الجواد (عليهما السلام)، فضلاً عن مراقد الأولياء والصالحين، مما جعل عملية توافد السياح في زيادة مستمرة كونها من أفضل الأماكن للتقرب إلى الله تعالى، وقد عانى القطاع السياحي في العراق من مشاكل ومعوقات عديدة أبرزها السياسات الحكومية وما تعرض له العراق من حروب ودمار شديدين طالت معظم الأماكن السياحية، وابتعاده وخروجهِ من دائرة العلاقات الاقتصادية والسياسية والثقافية مع باقي دول العالم، الأمر الذي أنعكس سلباً على هذا القطاع الحيوي، لذلك فهو بحاجة ماسة إلى تنمية شاملة لما يمتلكهُ هذا القطاع من مقومات وإمكانيات سياحية ومواقع أثرية ودينية متنوعة من خلال توجيه الاستثمارات إليه، والذي سيحتل موقعاً متميزا في توفير جزء كبير من عائدات للبلاد. لذا تُعد التنمية السياحية في مدينة بغداد في الوقت الحاضر أحد أهداف التنمية الاقتصادية والاجتماعية الشاملة لما لها من قدرة على تحسين ميزان المدفوعات وتوفير فرص عمل وخلق فرص مُدرة للدخل، فضلاً عن المساهمة في تحسين أسلوب ونمط الحياة الاجتماعية لجميع أفراد المجتمع.


Article
Wadi Choman Basin Morphometric stadies
حوض وادي جومان في اربيل دراسة مورفومترية

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to study the Morphometric properties of Chuman Valley basin, Which are spatial, formal and terrain characteristics as well as and drainage characteristics as well as drain patterns recognition in the basin using GIS technology. Chuman Valley basin is located in the northeastern part of Iraq in Erbil governorate and specifically within Choman residential area near Iraq-Iran borders. This Basin consider as abroad sub-basin. In this study, earth structure of the basin has been studied where it’s valleys on the configurations of the Jurassic and Cretaceous age and configurations of triple and quadruple ages. The basin surface characteristics also examined of the surface based on rises and their sizes as well as classified soil of basin to the cracked soil and bumpy mountainous farming and soil of Alpine mountain, The related maps in this study has been mapped depending on the topographic maps scale (1/100,000) in select outdoor Chuman valley and draw it’s commercial network, in addition, the geological map of the region with the scale (1/100,000) used for mapping and identify geological formations, and converting these maps to digital maps. Chuman Valley basin area is (1117) km2, and its Hypsometric factor was reached to (57%), that is mean the valley in young adulthood as the total river ranks are (613). يهدف البحث الى دراسة الخصائص المورفومترية لحوض وادي جومان ,المتمثلة بالخصائص المساحية والشكلية والتضاريسية وخصائص شبكة الصرف كذلك التعرف على انماط الصرف السائدة في الحوض ,باستخدام تقنية نظم المعلومات الجغرافية. يقع حوض وادي جومان في الجزء الشمالي الشرقي من العراق في محافظة اربيل وتحديدا ضمن قضاء جومان قرب الحدود العراقية ـ الايرانية إذ يعتبر من الأحواض الفرعية الواسعة , تم دراسة البنية الارضية للحوض حيث تجري وديانه على تكوينات من العصر الجوراسي والعصر الكريتاسي وتكوينات من العصر الثلاثي والرباعي .كما درست خصائص سطح الحوض من حيث الارتفاعات ومساحاتها كذلك صنفت تربة الحوض الى تربة وعرة مشققة وتربية جبلية وعرة وتربة جبلية البيئة, وتم رسم الخرائط ذات الصلة بموضوع البحث بالاعتماد على الخرائط الطبوغرافية مقياس (1/100000 ) في تحديد حوض وادي جومان ورسم الشبكة التصريفية له كذلك إعتماد الخارطة الجيولوجية للمنطقة ذات مقياس (1/100000 ) في رسم وتحديد التكوينات الجيولوجية , وتحويل هذه الخرائط الى خرائط رقمية. بلغت مساحة حوض وادي جومان ( 1117 )كم2 , ومعامله الهبسومتري بلغ (57%) أي ان الوادي في مرحلة الشباب كما بلغ مجموع رتبه النهرية (613) رتبة.


Article
اتجاهات طلبة الجامعة المستنصرية نحو استنزاف الموارد الطبيعية للبيئة للعام الدراسي 2014 – 2015(دراسة ميدانية)

Authors: د . نبراس طه خماس
Pages: 328-375
Loading...
Loading...
Abstract

Is determined by the problem of current research to answer the question"What is the level trends university students about the depletion of natural resources for the environment",and can be summed up the rationale for the importance of research colon,two First scarcity of Arab and Iraqi research on the subject of research as unique to the current search its contents,and did not find a researcher,according to inform them study corresponding to this Find the Iraqi environment level,and secondly the importance of the university in building a society that requires the face of this disorder and the search for causes and work to be remedied,and aims to present research to identify the trends of university students about the depletion of natural resources,the environment,and is determined by current research on Mustansiriya University to study the morning and evening students,colleges(Arts,Education,Science, management and Economics,law,Engineering),and for the academic year(2014-2015), totaling(24333)students,and the researcher building current search tool The scale trends of university students towards the depletion of natural resources for the environment:it has been built in the light of social learning to Bandura's theory consists of(30)items,and the sample consisted building measure and its application of(300) students from Al-Mustansiriya university students, and was characterized by trends of university students characteristics psychometric of discrimination and the validity and reliability scale,and used researcher statistical bag(SPSS)to analyze data,the researcher reached a conclusion:the undergraduate students have negative attitudes towards the depletion of natural resources,the environment,and based on the results reached researcher to some conclusions and recommendations and proposals. تتحدد مشكلة البحث الحالي في الإجابة على التساؤل"ما مستوى اتجاهات طلبة الجامعة نحو استنزاف الموارد الطبيعية للبيئة"،ويمكن أيجاز مسوّغات أهمية البحث بنقطتين هما اولاً ندرة البحوث العربية والعراقية المتعلقة بموضوع البحث إذ ينفرد البحث الحالي بمضمونه،ولم تجد الباحثة بحسب اطلاعها دراسة مناظرة لهذا البحث على مستوى البيئة العراقية،وثانياً أهمية الجامعة في بناء المجتمع الذي يتطلب مواجهة هذا الخلل والبحث عن أسبابه والعمل على تداركه،ويستهدف البحث الحالي التعرف على اتجاهات طلبة الجامعة نحو استنزاف الموارد الطبيعية للبيئة،ويتحدد البحث الحالي على طلبة الجامعة المستنصرية للدراسة الصباحية والمسائية،للكليات (الاداب،التربية،العلوم،الادارة والاقتصاد، القانون،الهندسة)،وللعام الدراسي(2014–2015)،والبالغ عددهم (24333)طالب وطالبة،وقامت الباحثة ببناء أداة البحث الحالي وتتمثل بـمقياس اتجاهات طلبة الجامعة نحو استنزاف الموارد الطبيعية للبيئة:اذ تم بناءه في ضوء نظرية التعلم الاجتماعي لبندورا ويتكون من(30)فقرة،وتألفت عينة بناء المقياس وتطبيقه من(300)طالب وطالبة من طلبة الجامعة المستنصرية،واتصف مقياس اتجاهات طلبة الجامعة بالخصائص السيكومترية المتمثلة بالتمييز والصدق والثبات،واستعملت الباحثة الحقيبة الإحصائية(SPSS)لتحليل البيانات،وتوصلت الباحثة إلى نتيجة:ان طلبة المرحلة الجامعية لديهم اتجاهات سلبية نحو استنزاف الموارد الطبيعية للبيئة،وبناءاً على النتائج توصلت الباحثة إلى بعض الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.


Article
التربية والتعليم ودورهما في مواجهة الفساد

Authors: م. رائد سلمان فاضل
Pages: 376-412
Loading...
Loading...
Abstract

Social Up bringing and education play two fundamental roles in Confronting the corruption where social upbringing creates the correct , atmosphere for children in a way permits to build the balanceable Personality which leads to create an active element in the society regarding the characteristics of personality. This comes through its relationship with the democratic practice concerning the individual’s role in the age of maturity whereas the education plays an essential role in creating a role for the individual in the society through the educational scientific body for a creative and high standard to the extent that both alimonies “social upbringing – education “ for the mature person should play a role in protecting his country from corruption so the individual’s role will change into a building element to create a society guarded by the Justice and law in a way that leads to create a leading society that has the ability to change its reality the human reality surrounding it.تلعب التربية والتعليم دورين أساسيين في مواجهة الفساد، فالتربية تخلق التنشئة الصحيحة للصغار بما يسمح ببناء الشخصية بشكل متوازن لتصبح عنصراً فاعلاً في المجتمع من حيث خصائصها ، ويتحقق ذلك من خلال علاقتها بالممارسة الديمقراطية لدور الفرد عند الرشد، فيما يلعب التعليم دوراً أساسياً في خلق دور بَناء للفرد في المجتمع عبر التهيئة لمستوى علمي خلاّق ومبدع بحيث يسمح كلا الأمرين للراشد بأن يلعب دوراً في حماية بلده من الفساد فيتحول دور الفرد إلى عنصر أيجابي في خلق مجتمع محصّن بالعدالة والقانون بما يؤدي إلى إيجاد مجتمع ناهض يغيّر واقعه والواقع الإنساني المحيط به لغد أفضل بإذن الله.

Table of content: volume: issue:55