Table of content

Journal of Islamic sciences

مجلة العلوم الاسلامية

ISSN: 22259732
Publisher: Iraqi University
Faculty: Sharia
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

Semi-annual scientific journal published by the Faculty of Islamic Sciences / Iraqi UniversityThe date of issuance of the first in 2011 Number of issues in the year (3)The number of versions that were issued during the period between 2011 - 2016 (14)

Loading...
Contact info

الاعظمية -سبع ابكار-
07728046337 / اسيا
dr.raadhameed@yahoo.com
mohamed.alhajree@gmail.com
majala-islamic@hotmil.com

Table of content: 2015 volume:1 issue:11

Article
tourism In the Koran
السياحة في القران الكريم

Loading...
Loading...
Abstract

Prophet  asked by Bedouins: (O Messenger of Allah Ontdaoy? Said: Daw, the Almighty God did not put any disease but put his medicine, is one disease: Pyramid) (), says the son of values ​​ commenting: (Allenba healing commented on coincidence medication for the disease, it is nothing of the creatures only to him against, and all his performance against the drug treats Ddh, commented Prophet  healing the approval of the disease to the drug, and the amount in excess of the mere existence, the medicine when it exceeded the degree of the disease in the how, or increased in quantity on what should be moved to another disease, and when the Palace by the MiEV resisting, but the treatment is a minor. and when the healer was not located on the medication, or medication not located on the disease did not get cured, and when the time was not valid for the drug, to Manf, and when the body is Negotiable him, or is unable to carry force, then blocker prevents the impact of healing did not happen for lack of coincidence, and when coincidence has received healing, God willing, and mustسئل الرسول  من قبل الأعرابُ: (يا رسول الله أنتداوى؟ قال: تَدَاوَوْا، فَإِنَّ اللهَ عز وجل لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً، غَيْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ: الْهَرَمُ)( )، يقول ابن القيم  معقباً: (علق النبي الشِّفاء على مصادفة الدواء للداء، فإنه لا شيء من المخلوقات إلا له ضد، وكلّ داء له ضد من الدواء يعالج بضده، فعلق النبي  البُرء بموافقة الداء للدواء، وهذا قدرٌ زائد على مجرد وجوده، فإن الدواء متى جاوز درجة الداء في الكيفية، أو زاد في الكمية على ما ينبغي، نَقَلَه إلى داء آخر، ومتى قصّر عنها لميَفِ بمقاومته، ولكان العلاج قاصراً. ومتى لم يقع المُداوي على الدواء، أو لم يقع الدواء على الداء لم يحصُل الشفاء، ومتى لم يكن الزمان صالحاً لذلك الدواء، لمينفع، ومتى كان البدن غير قابل له، أو القوة عاجزة عن حمله، أو ثَمّ مانع يمنع من تأثيره لم يحصل البُرء لعدم المصادفةِ، ومتى تمت المصادفة حصلَ البرء بإذن الله ولا بد)( ).


Article
Over the Sultan custom Drop in women's right to legitimate housing Personal Baquba and Muqdadiyah conditions of court model
مدى سلطان العرف في إسقاط حق المرأة في السكن الشرعي ـ محكمة أحوال شخصية بعقوبة والمقدادية إنموذجاً ـ

Loading...
Loading...
Abstract

1. What is dating the people in overthrowing the legitimate housing and replace it with room amid parents shared benefits and do not have a separate section and the closure is such as custom corrupt because it is in fact contrary to the text of the street and basic rules, add to it brings harm to the wife and marital life, these things collectively that available in custom knew that was the norm in the perspective of corrupt Shara. 2. Moreover, with updated alimony intended to talk who made a peg to hang norms corrupt him as he is innocent are subsistence expense of the marriage not with updated alimony at all, and thus the housing element which does not enter as one of the elements of maintenance at all. 3. Assuming that the housing of subsistence expense of the marriage of any of the dowry, the drop dowry or its requirement in the marriage contract is not valid, since its requirement is not correct to do fuck must dissolution before entering, and prove its dowry after entering, because the dowry of the provisions of marriage flaw which has no effect on its contract. The silence on the rights arising from the contract means proven effects and legal legitimacy to both parties, and this means that the silence on said housing in the contract means be proven for women unconditionally1. إن ما تعارف عليه الناس في إسقاط السكن الشرعي والاستعاضة عنه بغرفة وسط الأهل مشتركة المنافع وليس لها باب مستقل وغلق هو من قبيل العرف الفاسد لأنه في حقيقته مخالفة لنص الشارع وقواعده الأساسية، أضف إلى أنه يجلب الضر للزوجة وحياتها الزوجية، وهذه الأمور بمجموعها إن توفرت في عرف كان ذلك العرف عرفا فاسدا في منظور الشرع. 2. ثم إن المؤنة ـ النفقة ـ المقصودة في الحديث الذي جعل شماعة لتعليق الأعراف الفاسدة عليه وهو منه براء هي مؤنة ـ نفقة ـ النكاح لا المؤنة ـ النفقة ـ مطلقاً، وبالتالي لا يدخل عنصر السكن فيها باعتبارها من عناصر النفقة مطلقاً. 3. وعلى فرض أن السكن من مؤنة ـ نفقة ـ النكاح أي من المهر، فإن إسقاط المهر أو اشتراطه في عقد النكاح لا يصح، إذ اشتراطه لا يصح به نكاح ويجب فسخه قبل الدخول، ويثبت به مهر المثل بعد الدخول، لأن المهر حكم من أحكام النكاح فالخلل فيه لا تأثير به على العقد. إن السكوت عن الحقوق المترتبة على العقد يعني ثبوت آثارها الشرعية والقانونية لكلا الطرفين، وهذا يعني أن السكوت عن ذكر السكن في العقد يعني ثبوته للمرأة دون قيد أو شرط


Article
Denote speech nominal and actual sentence in the Quran - Paradise said Onmozja-
دلالة الخطاب بالجملة الاسمية والفعلية في القرآن - ذكر الجنة أُنموذجاً-

Loading...
Loading...
Abstract

1. The nominal wholesale show proof if Misnad had a name, the actual sentence indicates regenerative If Misnad was actually. 2. indication that the name most comprehensive and broadly and proved from the verb; it is not restricted a time, while the verb indicates the occurrence and regeneration; because it is time-restricted. 3. The full significance wholesale nominal stated in paradise in the Qur'an stating jurisdiction, or the investigation and prosecution. 4. that the full significance of actual wholesale exporting already in the past stated paradise in the Koran is not confined to the past tense, but the future; to achieve a purpose in proving Tagged for acts in the past and achieved. 5. The full significance of actual wholesale exporting already tense at the mention of paradise in the Koran show renewed acts in paradise and repeated at different times if the act Mdharaa installed, but if the present tense exile Vivid complete paradise and perfection and free of imperfections and pests, contrary to what in this life1- أنَّ الجملة الاسمية تدل على الإثبات إذا كان المسند اسمًا، والجملة الفعلية تدلُّ على التجدد إذا كان المسند فعلًا. 2- أنَّ دلالة الاسم أشمل وأعم وأثبت من الفعل؛ لأَنَّه غير مقيد بزمن، في حين الفعل يدل على الحدوث والتجدد؛ لأَنَّه مقيد بزمن. 3- أنَّ دلالة الخطاب بالجملة الاسمية في ذكر الجنة في القرآن الكريم تفيد الاختصاص، أو التحقيق والإثبات. 4- أنَّ دلالة الخطاب بالجملة الفعلية المصدرة بالفعل الماضي في ذكر الجنة في القرآن الكريم لا تقتصر على الزمن الماضي بل المستقبل؛ لتحقق غرضًا دلاليًّا في إثبات حصول الأفعال في الماضي وتحقيقها. 5- أنَّ دلالة الخطاب بالجملة الفعلية المصدرة بالفعل المضارع في ذكر الجنة في القرآن الكريم تدلُّ على تجدد الأفعال في الجنة وتكررها في أوقات مختلفة إذا كان الفعل مضارعًا مثبتًا، أما إذا كان الفعل المضارع منفيًا فيفيد إتمام نعيم الجنة وكماله وخلوه من النقائص والآفات على عكس ما في الحياة الدنيا.


Article
The rule of the multiplicity of Friday prayers in the same country
حكم تعدد صلاة الجمعة في البلد الواحد

Loading...
Loading...
Abstract

1. Del on the legality of the Friday prayers, the Koran and the Sunnah and the consensus of the scholars, where scholars are unanimously agreed Friday prayers hypothesis on both obliged to Juba on its own terms and in kind. 2. The wisdom of Friday prayers legislation: The objective sought, including the consolidation of the idea of ​​Muslims gather and engaged people before among themselves to familiarize their hearts and unite their word and remembers Muslims provisions of Islamic law glue, but stay away in this blessed day for the secular nature and indulge in pleasures, so it shall be deemed to this day is a day to remind God Almighty and to adapt Muslims on the commitment and obedience to the guardian, while it is not a sin. 3. Scientists condition for the establishment of Friday prayers, several conditions we dealt with them in detail what has to do with the subject of our research, which is divided scholars on two parts: Section I: Conditions that Friday prayers, the most important: Islam, mind, and masculine, and puberty, and freedom, and accommodation at the home Friday, and the lack of excuses, and proximity to the subject Friday.1. دل على مشروعية صلاة الجمعة القرآن الكريم والسنة النبوية وإجماع أهل العلم، حيث أجمع العلماء على فرضية صلاة الجمعة على كل من تجب عليه بشروطها وجوباً عينياً. 2. أما الحكمة من تشريع صلاة الجمعة: فالهدف المنشود منها ترسيخ فكرة جمع المسلمين وتعارفهم فيما بينهم لتتآلف قلوبهم وتتوحد كلمتهم ويتذكر المسلمون أحكام شريعتهم الغراء، وليبتعدوا في هذا اليوم المبارك عن الطابع الدنيوي والانغماس في الملذات، لذا فيُعد هذا اليوم يوم تذكير بالله تعالى وتطويع المسلمين على الالتزام والطاعة لولي الأمر، فيما ليس فيه معصية. 3. اشترط العلماء لإقامة صلاة الجمعة عدة شروط تناولنا منها بالتفصيل ما له علاقة بموضوع بحثنا، والتي قسمها الفقهاء على قسمين: القسم الأول: شروط وجوب صلاة الجمعة، وأهمها: الإسلام، والعقل، والذكورية، والبلوغ، والحرية، والإقامة في موطن الجمعة، وانتفاء الأعذار، والقرب من موضع الجمعة.


Article
44/5000 Herbal therapy And plants in the Sunnah
العلاج بالأعشاب والنباتات في السنة النبوية

Loading...
Loading...
Abstract

) The need to herbal remedies when the scarcity of medicine or the difficulty of getting it emerged, or because of the resulting medication complications and damage to the body, or the body's response to traditional treatments, or failure in the treatment of disease. (2) There are differences between the herbal remedies, and between alternative medicine, and each has advantages and disadvantages lifestyle. (3) was full Sunnah many evidences on the use of herbs and plants as a facilitator or a laxative, and to treat pleurisy (TB), headache and migraine, and virginity, and to treat Mufaod, and to treat the blister, and the common cold. (4) The nutrition therapy has taken two forms in the Sunnah: The first diet, or the sense to abstain from certain foods and drinks, and the second eating certain foods and drinks private, or public of the benefits of uses. (1) ظهرت الحاجة إلى العلاج بالأعشاب عند ندرة الدواء أو صعوبة الحصول عليه، أو لما تسببه الأدوية من مضاعفات وأضرار بالجسم، أو عدم استجابة الجسم للعلاجات التقليدية، أو فشلها في معالجة المرض. (2) هناك فروقات بين العلاج بالأعشاب، وبين الطب البديل، ولكل نمط مزاياه وعيوبه. (3) حفلت السنة النبوية بشواهد كثيرة على استخدام الأعشاب والنباتات بوصفها مسهلاً أو مليناً، ولعلاج ذات الجنب (السل)، والصداع والشقيقة، والعذرة، ولعلاج المفؤود، ولعلاج البثرة، والزكام. (4) إن العلاج بالتغذية اتخذ شكلين في السنة النبوية المطهرة: الأول الحمية، أو بمعنى الامتناع عن بعض الأطعمة والأشربة، والثاني تناول بعض الأطعمة والأشربة لاستخدامات خاصة، أو لمنافع عامة.


Article
Controls fundamentalist conditioning and idiosyncratic legal
الضوابط الأصولية للتكييف الفقهي والقانوني

Loading...
Loading...
Abstract

. to consider in times of calamity and provisions and controls assets has to be taken into account, and is intended to take account of these controls, adjust the diligence, and achieve the proper approach to consider the provisions of Islamic law, and know how to devise provisions on the face of accuracy and health. 2. The importance of air-conditioning in the diligence and provisions: that the proof of the validity of the law every time and place, and the renewal of Islamic jurisprudence, and build on the assets of legality and rules of the college and its principles, and in that serious claim to arbitration Islamic law in all aspects of life, and the performance of the secretariat that God carry scientists . 3. To adapt behaviors and facts and legal comes on top of the legal and procedural difficulties faced by the judge and is a necessity that can not be neglected to stop my idea of ​​justice and equality on the air-conditioning on the one hand and on the other hand, that the judge can not text identifies applicable in the case to be considered what did not specify in advance the legal status of the subject, whether it was a legal act or a legal reality. 4. idiosyncratic adaptation may be the basis for the development of many financial contracts, and then lift the embarrassment and hardship for dealers audience of Muslims who deal Bmostagdadtha modern financial contracts, and in order to be of Islamic jurisprudence strong presence in the economic arena, rather than disable it. 5. If the air conditioning legal term contemporary, there is no objection from the quotation of Islamic jurisprudence him, because he is devoid of ideological and intellectual influences, attached methods and operational procedures, in addition to the old scholars used it under the names of several, such as: the fact that the thing and its nature, and nature, and the likes of the jurisprudential and graduation idiosyncratic1. للنظر في النوازل وأحكامها وضوابط وأصول لابد من مراعاتها، ويقصد من مراعاة هذه الضوابط، ضبط الاجتهاد، وتحقيق المنهج السليم في النظر في أحكام الشريعة الإسلامية، ومعرفة كيفية استنباط أحكامها على وجه من الدقة والصحة. 2. تتجلى أهمية التكييف في الاجتهاد وأحكامها: إن في ذلك إثبات لصلاحية الشريعة لكل زمان ومكان، وفيه تجديد للفقه الإسلامي، وبنائه على أصوله الشرعية وقواعده ومبادئه الكلية، وفي ذلك مطالبة جادة لتحكيم الشريعة الإسلامية في جميع جوانب الحياة، وتأدية الأمانة التي حمَلها الله للعلماء. 3. أن تكييف التصرفات والوقائع القانونية يأتي في مقدمة الصعوبات القانونية والإجرائية التي يواجهها القاضي كما أنه من الضروريات التي لا يمكن إهمالها لتوقف فكرتي العدالة والمساواة على هذا التكييف من جهة ومن جهة أخرى أن القاضي لا يستطيع أن يحدد النص الواجب التطبيق في القضية التي ينظر فيها ما لم يحدد مقدماً الصفة القانونية للموضوع سواء كان تصرفاً قانونياً أو واقعة قانونية. 4. التكييف الفقهي قد يكون أساساً لتطوير كثير من العقود المالية، ومن ثم رفع الحرج والمشقة عن جمهور المتعاملين من المسلمين الذين يتعاملون بالعقود المالية بمستجداتها الحديثة، ولكي يكون للفقه الإسلامي حضور قوي على الساحة الاقتصادية بدلاً من تعطيله. 5. إذا كان التكييف مصطلحاً قانونياً معاصراً، فلا مانع من اقتباس للفقه الإسلامي له، لأنه يخلو من التأثيرات العقدية والفكرية، وتعلق بالأساليب والإجراءات العملية، هذا بالإضافة إلى أن الفقهاء القدامى استعملوه تحت مسميات عدة، مثل: حقيقة الشيء وماهيته، وطبيعته، والأشباه الفقهية، والتخريج الفقهي.


Article
Gifts donated by the Kings to the Messenger of Allah
الهدايا التي أهداها المٌلوك لرسول الله

Loading...
Loading...
Abstract

. Islam urged strutting, for the gift of the educational, psychological and social effects, as is the express affection and appreciation. 2. the value of the gift is not in the physical value, but the value of legal persons, it has been a large number of gifts donated to the Messenger of Allah  very simple. 3. simplicity of life in the Arabian Peninsula. 4. the status of the Prophet  between the kings of neighboring countries who initiated by way of gift to him to win the affection. 5. Dldl is the first mule were seen in Islam, which feels that the hybridization of mules was not known in the Arabian Peninsula. 6. treated the Messenger of Allah  with gifts in light of the teachings of Islam and etiquette, was the Messenger of Allah  refrain from wearing silk, as he guides the flooded about his need for others. 7. Some materials have been rare in the Arabian Peninsula, such as silk, or honeydew. 8. debt owed by the Prophet  frequent because of the many believe him and spend it on others. 9. humility Messenger of Allah  and Tbsth with people, because people were groping his robe. Through the Apostle  deal with different gifts to the greatness of his morals and his love for Muslims1. حث الإسلام على التهادي، لما للهدية من آثار تربوية ونفسية واجتماعية، إذ هي تعبر عن المودة والتقدير. 2. قيمة الهدية ليس في قيمتها المادية، بل في قيمتها الاعتبارية، فقد كان عدد كبير من الهدايا التي أهديت لرسول الله  بسيطة للغاية. 3. بساطة الحياة في الجزيرة العربية. 4. مكانة الرسول  بين ملوك الدول المجاورة الذين بادروا بالإهداء إليه لكسب وده. 5. دلدل هي أول بغلة رئيت في الإسلام، مما يشعر أن تهجين البغال لم يكن معروفاً في جزيرة العرب. 6. تعامل رسول الله  مع الهدايا في ضوء تعاليم الإسلام وآدابه، فكان رسول الله  يمتنع عن لبس الحرير، كما كان يهدي ما فاض عن حاجته إلى الآخرين. 7. بعض المواد كانت نادرة في جزيرة العرب، مثل الحرير، أو المن. 8. كثرة الديون المترتبة على النبي  بسبب كثرة تصدقه وإنفاقه على الآخرين. 9. تواضع رسول الله  وتبسطه مع الناس، إذ كان الناس يتلمسون ثوبه. عبر تعامل الرسول  مع الهدايا المختلفة على عظمة أخلاقه وسموه وحبه للمسلمين


Article
The concept of purpose and its impact on different scholars in the door of Hajj
مفهوم الغاية وأثره في اختلاف الفقهاء في باب الحج

Loading...
Loading...
Abstract

The concept of end one of the topics of assets acquired disagreement among scientists as the argument, whether or not considered. 2. The purpose mean: denote text that is utmost on the absence of what it says of the rule after this end and prove its opposite afterwards. 3. People of language and assets mentioned that words (even, and to) too, any Daltan that the ultimate judgment of what follows what came before. 4. After viewing the evidence of the two teams of scientists all confirmed and Alnavin of the concept of end turns out that the most correct view is the view of the first-team all confirmed. 5. The opinion of those who say Psonah arrangement, any (slaughter and throat) is correct; what narrated from the Prophet  chatter of a function to raise embarrassment to those who gave throat to slaughter, are Sunni evidence to provide the slaughter on the throat, above the arrangement mentioned fixed the text of the Koran, and actions of the Prophet  in farewell, and on it the whole people of the city and others of the earlier and later.إن مفهوم الغاية واحد من مواضيع الأصول التي حصل خلاف فيها بين العلماء باعتبارها حجة، أم عدم اعتبارها. 2. إن الغاية تعني: دلالة النص الذي قيد بغاية على انتفاء ما جاء به من حكم بعد هذه الغاية وثبوت نقيضه بعد ذلك. 3. ذكر أهل اللغة والأصول أن كلمتي (حتى، والى) للغاية، أي دالتان على أن ما بعدها منتهى حكم ما قبلها. 4. بعد عرض أدلة العلماء للفريقين من المثبتين والنافين لمفهوم الغاية يتبين أن الرأي الراجح هو ما ذهب إليه الفريق الأول المثبتين. 5. إن رأي القائلين بسنية الترتيب، أي (الذبح ثم الحلق) هو الراجح؛ لما ورد عن النبي  من أحاديث دالة على رفع الحرج على من قدم الحلق على الذّبح، هي من أدلة سنيّة تقديم الذبح على الحلق، وفوق ذلك فإن الترتيب المذكور ثابت بنص القرآن الكريم، وفعل النبي  في حجة الوداع، وعلى ذلك أجمع أهل المدينة وغيرهم من السّلف والخلف.


Article
Scientific Miracles in the flying insects that were mentioned in the Koran
الإعجاز العلمي في الحشرات الطائرة التي ذُكرت في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
Abstract

The mosquito on the small size, they have three hearts and have the anesthesia device and analysis device, and a dilution of the blood not to clot, and a thermal receiver (radar), also owns Mhajn claws on their legs, and palpitations wings outpacing the fastest aircraft in the world, you Hollow out blood, which carry viruses that invade the nervous system of humans, which could get super serious diseases such as encephalitis and meningitis. 2. As the verse detailed locusts, they invite us to think about and show what out of miracles, where it was found they fly and cut 500 kilometers a day, and have the ability to flutter Paljnahin for up to sixteen hours a day, and the locusts ability to gas extraction hydrogen from the stored fat in the body and when it reaches the blood and are burned by atmospheric oxygen water is made inside the body Locust to be able to supplement the trip without the down-to-earth process, devouring locust day equivalent weight so they are of the most serious pests.إن البعوضة على صغر حجمها، فأنها تملك ثلاثة قلوب وتملك جهاز تخدير و جهاز تحليل، وجهاز تمييع للدم لكي لا يتخثر، وجهاز استقبال حراري(رادار)، كما تملك محاجن ومخالب في أرجلها، وإن سرعة خفقان الأجنحة تفوق أسرع الطائرات في العالم وهي التي تقوم بأمتصاص الدماء، وهي التي تحمل الفيروسات التي تغزو الجهاز العصبي للإنسان مما قد يصاب بأمراض فائقة الخطورة مثل التهاب الدماغ والسحايا. 2- لما كان الجراد آيةً مفصلةً، فهي دعوة لنا للتفكر بها وإظهار ما بها من إعجاز، حيث تبين إنها تطير وتقطع مسافة 500 كيلو متر في اليوم، ولها القدرة على الرفرفة بالجناحين لمدة تصل إلى ستة عشر ساعة في اليوم، وللجرادة القدرة على استخراج غاز الهيدروجين من الدهون المختزنة في جسده وعندما يصل إلى دمه وتتم عملية احتراقه بواسطة الأوكسجين الجوي يتكون الماء في داخل جسم الجرادة ليستطيع تكملة الرحلة دون النزول إلى الأرض، وتلتهم الجرادة يومياً ما يعادل وزنها لذلك فهي من أخطر الآفات.


Article
Media and its role in environmental education in Algeria
الإعلام و دوره في التثقيف البيئي في الجزائر

Loading...
Loading...
Abstract

The goal of the media and environmental awareness of the public and decision-makers on the importance of preserving the natural environment and manage their resources in the balance, by handling personal sense for individuals and groups with the natural environment, integrating consideration of environmental in national development plans, but the major decisions that determine the fate of the environment are the ones that remain in the hands of the central authority, and from here the public awareness does not stop at just urge them to work individually, but goes beyond that to provide them with the knowledge and motivation for the formation of public opinion that respects the environmental system and put pressure on decision-makers to adopt the integrated development plans take into consideration. Environmental media is an essential link to crystallize and form awareness about the environment and its problems issues, but we must combine efforts beginning of education and environmental education, and access to the mass media so that it can at last achieve the goals and objectives and to achieve ways Rashad and environmental awareness.إن هدف الإعلام البيئي توعية الجماهير وأصحاب القرار على أهمية الحفـاظ علـى البيئة الطبيعية وإدارة مواردها بتوازن، من خلال التعامل الشخصي السليم للأفـراد والمجموعات مع المحيط الطبيعي، ودمج الاعتبار البيئي في الخطط التنموية القوميـة، غير أن القرارات الكبرى التي تحدد مصير البيئة هي تلك التي تبقـى فـي يـد السـلطة المركزية، و من هنا فإن توعية الجماهير لا تتوقف عند مجرد حثهم على العمل الفردي، بل تتجاوز ذلك إلى تزويدهم بالمعرفة والدوافع لتشكيل رأي عـام يحتـرم المنظومـة البيئية ويضغط على أصحاب القرار لاعتماد خطط تنمية متكاملة تأخذ بعين الاعتبار. والإعلام البيئي يعد حلقة أساسية لبلورة وتشكيل الوعي حيال قضايا البيئة ومشكلاتها، لكن يجب أن تتضافر الجهود بداية من التربية و التعليم البيئي، وصولا إلـى وسـائل الإعلام الجماهيرية حتى يمكن في الأخير بلوغ الغايات و الأهداف المنشودة وتحقيق سبل الرشاد والوعي البيئي.


Article
Kufa News at Al-Baladhuri
أخبار الكوفة عند البلاذري في كتابه فتوح البلدان ومَن جاء بعده من البلدانيين والرحالة العرب المسلمين (القرن الثالث- التاسع الهجري/ التاسع- الخامس عشر الميلادي)

Loading...
Loading...
Abstract

1. The news about Al-Baladhuri Kufa, where everything from the focus and the summary, while the news was who came after him from Albuldanyen Muslims and Arab travelers from Kufa, where the details and intricacies of this news. 2. The narrative method novelist of the news of the historic when Al-Baladhuri quick way in the news are listed as transported us to the historical truth does not prolong nor long description nor improvers verbal and Bdieih arts rhetorical which is the opposite of what we've seen at who came after him from Albuldanyen and nomadic Arabs and Muslims that prevailed in their time in the historic composition. 3. News showed Albuldanyen and nomadic Arab Muslims accuracy in revenue news and transferred through the support chain of the narrators, or personal their observations through scientific journeys, and inflicted so the proportion of places and sites to their owners until it reached up as described simplest popular places, markets and baths, cemeteries and others, as we have seen it in The fourth topic1. كانت أخبار البلاذري عن الكوفة فيها شيء من التركيز والتلخيص، على حين كانت أخبار مَن جاء بعده من البلدانيين والرحالة العرب المسلمين عن الكوفة فيها تفصيلات هذه الأخبار ودقائقها. 2. كانت طريقة السرد الروائي للخبر التاريخي عند البلاذري طريقة سريعة في سرد الخبر، إذ ينقل لنا فيه الحقيقة التاريخية لا إطالة فيها ولا وصف طويل ولا مُحسّنات لفظية وبديعية وفنون بلاغية وهي عكس ما رأيناه عند مَن جاء بعده من البلدانيين والرحالة العرب المسلمين والتي كانت سائدة في زمانهم في التأليف التاريخي. 3. بيّنت الأخبار دقّة البلدانيين والرحالة العرب المسلمين في إيراد الخبر ونقله خلال سلسلة سند الرواة، أو مشاهداتهم الشخصية خلال رحلاتهم العلمية، ويلحق بذلك نسبة الأماكن والمواقع لأصحابها حتى وصل الأمر بهم إلى وصف أبسط الأماكن الشعبية، الأسواق والحمامات والجبّانات وغيرها، كما لاحظنا ذلك في المبحث الرابع.


Article
41/5000 Two issues in the kit (Compared doctrinal)
مسألتانِ فـــي العـــــدة (مقارنة فقهية)

Loading...
Loading...
Abstract

After viewing the sayings of the scholars (may Allah have mercy on them) in some matters relating iddah show me the following: 1. Several arrogance towards purity, one of the women with Alkaroe years, nine months of the innocence of her womb did not appear assaulted three months and replaced. 2. may not iddah of death is in the house to go out on a pilgrimage only after they spend promised, but if I used after Ihram it may proceed with the pilgrimage. If I came back and stayed the promised anything I finished in his home and that left them nothing has been passed to them.بعد عرض أقوال الفقهاء (رحمهم الله) في بعض المسائل المتعلقة بالعدة تبين لي الآتي: 1. ان عدة من تطاول طهرها وهي من ذوات القروء سنة، تسعة أشهر لبراءة رحمها فإن لم يظهر اعتدت ثلاثة أشهر وحلت. 2. لا يجوز للمعتدة من وفاة وهي في بيتها أن تخرج لأداء فريضة الحج إلا بعد أن تقضي عدتها، أما إذا اعتدت بعد الإحرام جاز لها المضي في الحج فإذا رجعت وبقي من عدتها شيء أكملته في بيته وإن لم يبقَ منها شيء فقد انقضت عدتها.


Article
The concept of companion when fundamentalists and its impact
مفهوم الصحابي عند الأصوليين وأثره

Loading...
Loading...
Abstract

The real link to the meaning of the word companion when the owners of all the doctrine of the definitions of the word is a general concept that they adopted in their interpretation of the name of the companion; evidenced by the different terms of tariff and restrictions added mouthpiece of the meaning of the word no, "the companion to the definition of" the same doctrine, because the concept of conscious mental obvious to the listener comes out through words that produce identification, which evolve over time to the same concept; to avoid objections to the definition as it appears in the definition of companion on the way people talk and what came from Manrzac and restrictions where scientists late Valmottagdmon said in the definition of companion each accompanied or saw the later put restrictions to deliver the concept of the true companion of objection and also to clarify the possible words as in the emergence of the doctrine of the audience in the modern interpretation of the meaning of the vision and whether tolerate discrimination? Or can not afford? We appeared to have a new term which is the companionship of any wisdom honor of companionshipان الرابط الحقيقي لمعنى كلمة الصحابي عند أصحاب كل مذهب تعريفي لهذه الكلمة هو المفهوم العام الذي اعتمدوه في تفسيرهم لمسمى الصحابي؛ بدليل اختلاف الألفاظ التعريفية والقيود المضافة للتعريف المعبرة عن مدلول الكلمة أي " الصحابي " لنفس المذهب، وذلك لان المفهوم مدرك عقلي يخفى على السامع يخرج من خلال الألفاظ التي تنتج التعريف والتي تتطور مع مرور الزمن لنفس المفهوم؛ لتفادي الاعتراضات على التعريف كما هو ظاهر في تعريف الصحابي على طريقة أهل الحديث وما جاء من محترزات وقيود فيها لعلماء متأخرين فالمتقدمون قالوا في تعريف الصحابي كل من صحب أو رأى والمتأخرون وضعوا القيود ليسلم مفهوم الصحابي الحقيقي من الاعتراض وأيضا لإيضاح كلام محتمل كما هو الحال في ظهور مذهب جمهور المحدثين في تفسير معنى الرؤية وهل تحتمل التمييز؟ أو لا تحتمل ؟ فظهر عندنا مصطلح جديد والذي هو الصحبة الحكمية أي شرف الصحبة


Article
Preferred day of Ashura (Sheikh Ali bin Zainal Abidin Muhammad ibn Abi Mohammad Zainuddin Abdul Rahman bin Ali Abu guidance Noureddine Alojhori)
فضل يوم عاشوراء (للشيخ علي بن زين العابدين محمد بن أبي محمد زين الدين عبد الرحمن بن علي أبو الإرشاد نور الدين الأجهوري) (توفي في سنة: 1066هـ) دراسة وتحقيق

Loading...
Loading...
Abstract

He said in a lamp () that reads and saying peace be upon him ((to Assomn IX)) interview bin Abbas () and taken by some scientists to be Baltasa day of Ashura Vashoura him ninth of Muharram and famous among scientists predecessors and successors that Ashura tenth of Muharram and Tasu'a ninth of Muharram inference right to speak does not he (PBUH) fasted on Ashura was told that the Jews and the Christians Taatazimha van was said next year we fasted the ninth, he indicates that he was fast but it is true that the ninth is a fast, what might Stmh ended. And receives the Ashura three statements, including one tenth of Muharram, which likely chosen Second Third ninth and eleventh ruling on fasting Ashour Undesirableness which is agreed upon by scientistsوقال في المصباح ( )ما نصه وقوله عليه الصلاة والسلام ((لاصومن التاسع)) حديث بن عباس( ) واخذ به بعض العلماء ان المراد بالتاسع يوم عاشورا فعاشورا عنده تاسع المحرم والمشهور بين العلماء سلفهم وخلفهم ان عاشورا عاشر المحرم وتاسوعا تاسع المحرم استدلالا بالحديث الصحيح لا انه عليه الصلاة والسلام صام يوم عاشورا فقيل ان اليهود والنصارى تتعظيمها فقال فان كان العام المقبل صمنا التاسع فانه يدل على انه كان يصوم غير التاسع فلا يصح ان يعد بصوم ما قد صتمه انتهى. فتحصل في عاشورا ثلاثة أقوال احدها عاشر المحرم وهو الراجح المختار ثانيها تاسعه ثالثها حادي عشر وحكم صوم عاشور الاستحباب وهو ما اتفق عليه العلماء


Article
The rule of the agency boy in Islamic jurisprudence
حكم وكالة الصبي في الفقه الإسلامي

Loading...
Loading...
Abstract

861/5000 1. Islam is interested in training the boy to enter the social life before puberty and gave him the freedom to perform actions that predicted damage it and make vested Boulez surveillance. 2. Islam is given limited freedom to the boy to test their intellectual growth to help the guardian to determine the extent of the freedom they deserve. 3. Islam has enjoined on parents and others to set limits to prevent the other two from the exploitation of the small boy and the lack of appreciation for the results of his actions stone him has enjoined in case it turned out the boy's exam in his actions that he is not eligible to win some freedom in some actions that are forbidden him to prevent harm him. 4. If it turns out that the intellectual growth of the boy well as tests showed the success of his actions and not others to exploit the ability of the boy was given the freedom of his agency, and some scholars have gone to stop until the guardian's consent to increase his disposal to preserve the interests of the boy. 5. emerges from these things that I mentioned that along with the boy is the strongest because it goes with the interest and the presence or absence and every act leads to damage to the interests of small deemed null and void.1. إن الإسلام اهتم بتدريب الصبي على ولوج الحياة الاجتماعية قبل البلوغ وأعطاه الحرية في التصرفات التي توقع ضرراً عليه وجعل المراقبة منوطة ً بوليه. 2. إن الإسلام أعطى حرية محدودة للصبي لاختبار مدى نموه الفكري ليساعد الولي على تحديد مدى الحرية التي يستحقها. 3. أوجب الإسلام على الأولياء وغيرهم وضع حدود تمنع الأخريين من استغلال صغر الصبي وعدم تقديره لنتائج أفعاله فقد أوجب الحجر عليه في حال تبين بعد امتحان الصبي في تصرفاته انه ليس أهلا لنيل بعض الحرية في بعض تصرفاته ان يحجر عليه لمنع الأذى عنه. 4. اذا تبين ان النمو الفكري للصبي جيداً حيث بينت الاختبارات لتصرفاته النجاح وعدم قدرة الآخرين استغلاله أعطي الصبي الحرية في وكالته وبعض الفقهاء ذهبوا إلى التوقف حتى موافقة الولي على تصرفه زيادة في المحافظة على مصالح الصبي. 5. يظهر من هذه الأمور التي ذكرتها أن جانب الصبي هو الأقوى لأنه يدور مع المصلحة وجودا وعدما وكل عمل يؤدي إلى الإضرار بمصلحة الصغير يعتبر باطلا.


Article
85/5000 Dr. Bashar Awad known efforts in achieving the heritage of the Sunnah (Books of Imam Mazzi model
جهود الدكتور بشار عواد معروف في تحقيق تراث السنة النبوية (كتب الامام المزي أنموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

The inspection and exploration of the flags of Iraq of the twentieth century Asir; because he did not have chronicled them one, but is a headsets of them, or of their students, or of some of their friends, or Asarham, especially if they were alive, it was by the grace of God, I have to I chose one of the flags of the century. And praise to Allah was our sheikh of well-known scientists, known Bakbelth, and is known with his knowledge that has spread in the horizons, near and far, and knew him, he was known among science students and pioneers of the investigation and exploration of the heritage of the Sunnah, was truly world critic exact veteran on this art, Vllah Dora, and this has been able to collect bit too much about his life, through the speakers of his students and sent it to me information about his personal life and his works, which were common in the Hobo, and spread and popularized his name with it knew in the Islamic countries of the quality of the submitted investigation and service books Sunnah and was the most important book ahead Mazzi where he achieved the book "perfect refine the knowledge of men," was the book of the most important books of men in history have you made a statement approach Shaykh Dr. Bashar and how it works to achieve this book, Dr. Bashar according to what is known in the art of the investigation of the collection copies, and a description of those copies, and what are the most important version of these copies and adopted the most important of them, and then the book "a masterpiece supervision knowing parties" to the Imam Mazzi, one of the most important books of the Parties to the modern, where he achieve and linking other books, and numbered conversations as settled by the numbering of editions with his statement editions approved and adopted the description of the copies in the investigation thatإن التفتيش والتنقيب عن أعلام العراق من القرن العشرين عسير؛ لأنه لم يكن قد أرخ عنهم احد، ولكن هي عبارة عن سماعات منهم، أو من طلابهم، أو من بعض أصدقائهم، أو من عاصرهم، ولاسيما إذا كانوا أحياء، فكان من فضل الله عليَّ أن اخترت احد أعلام هذا القرن. وبحمد الله تعالى كان شيخنا من العلماء المعروفين، معروف بقبيلته، ومعروف بعلمه الذي انتشر في الآفاق، وعرفه القريب والبعيد، فقد عُرف بين طلبة العلم ورواد التحقيق والتنقيب عن تراث السنة النبوية، فكان بحق العالم الناقد الدقيق المتمرس على هذا الفن، فلله دره، وبهذا قد تمكنت من جمع الشيء الكثير عن حياته، من خلال السماعات من طلابه وما أرسله هو لي من معلومات عن حياته الشخصية ومؤلفاته التي شاعت في الأفاق، وانتشرت وشاع اسمه معها فعرف في البلاد الإسلامية من جودة ما قدم من تحقيق وخدمة لكتب السنة النبوية وكان من أهمها كتاب الإمام المزي حيث حقق كتاب " تهذيب الكمال في معرفة الرجال"، فكان هذا الكتاب من أهم كتب الرجال في التاريخ، فقد قمت ببيان منهج شيخنا الدكتور بشار وكيفية عمله في تحقيق هذا الكتاب، قام الدكتور بشار حسب ما هو معروف في فن التحقيق من جمع النسخ، ووصف لتلك النسخ، وما هي النسخة الأهم من بين هذه النسخ واعتمد أكثرها أهمية من بينها، ثم كتاب "تحفة الإشراف بمعرفة الأطراف" للإمام المزي، وهو من أهم كتب الأطراف في الحديث، حيث قام بتحقيقه وربطه بالكتب الأخرى، وترقيم الأحاديث حسب ما استقر عليه الترقيم من طبعات مع قيامه ببيان الطبعات المعتمدة ووصف للنسخ التي اعتمدها في التحقيق

Table of content: volume:1 issue:11