جدول المحتويات

مجلة كلية العلوم الاسلامية

ISSN: 20578626
الجامعة: جامعة بغداد
الكلية: العلوم الاسلامية
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة تصدر عن كلية العلوم الاسلامية جامعة بغداد، وقد صدر العدد الاول منها عام 1965.
الهدف: نشر البحوث المتعلقة بالدراسات الاسلامية واللغة العربية.
سنة الاصدار: 1965
الاعداد الصادرة 51 عدد

Loading...
معلومات الاتصال

07735985333

journal@cois.uobaghdad.edu.iq
fatmahussen9090@gmail.com

جدول المحتويات السنة: 2016 المجلد: العدد: 46

Article
Poetry Metier in IbnTabataba's Iyar Al-Shier A Critical View
صنعة الشعر في عيار ابن طباطبا رؤية نقدية

المؤلفون: سحاب محمد الاسدي سحاب محمد الاسدي
الصفحات: 14-40
Loading...
Loading...
الخلاصة

This research deals with one of the achievements of our critical inheritance, IbnTabataba's book ((Iyar AL-Shier)) is considered to be a distinguished critical book for it's pure concentration on poetry as an art. The main concern of this book is poetry metier. The book consider poetry as a qualitatine and artistic skill which has a clear impact on recipients. The poet should select what makes his language supreme through a specific choice of rhetorical devices. In order to achieve IbnTabataba's poetic skill, the poem should be distinguishable in its images, meanings, and strcture. Accordingly. IbnTabataba was known to be both an analyst and a critic, he has one main aim in his works, which is poetry métier. His efforts result in his book ((Iyar AL-Shier- the Gauge of poetry)) in which he describes accurately poetry as an art. He gines a smprehensine description of its structure, meaning and nature. Therefore, the researcher highly appreciates the distinguished critical efforts of Tabataba, which results from his diligence in using rhetoric and this paves the way for many generations of poets to realize and understand this art. The researcher, therefor, adopts the poet's critical theses which represent his realization and understanding of this art.تناولت في هذا البحث ننزث ام نانثام نثج ننزث اتً نو ولنثا النذثك ه وذلثب هثو رتثاش ر( ثا ال ث لأبج طباطباه الذ ك نج النؤلفات النذك ث النن ث ه لنثا احتثوا نثج نوعثو(اته ز اثا نؤلفثه خالصث لفثج ال ث ه فرثاج زثه اهتنانثه فثي رتابثه نوزاثام نحثو صثن ال ث ه نثاى ام ال ثه ( ث انثه ناثا فن ث نو( ه تحك أل ام ز ام في النت ذيه حث ج ز ثك ال ثا( الت انثه نثه للتثه ال ث ه لبنثام يصث ك نن ث ه ببك ه نسزاا وب غ صو ها وز الً الفاىاا وكيث ن ان اثاه لترثوج ( ث وفثث ا نل ث ال ث التثي انتذاهثا ابثج طباطبثثاه و هثثا طثث ا ام ا ا ثام فثثي اسثثتوام نىناثثا وزثثوك نبان اثا وحسثثج ن ان اثثاه لأج نبثثك( اا رثثانوا بثا ( ج فثي اتذثثاج صثن تااه بتحسثج نثثا ترثوج ك ازثث وأحرثي نثا ترثوج صثفاه وفثي عثوم هثذ ال ؤ ثث ( ض ابج طباطبا لصن ال نح لام ونايكامه ف نا تناوه نج نوعو(ات نتنو(ث ه ت تذثي زن اثا (نثك غا واحك ه اتخذها هكفام لك ا ستهه ت ب هي صن ال ه التي أنبت (ج طب زاك ف اا ب نثواج رتابثه الذ سنا ر( ا ال نتتب ام ف ه نا ز ثي الصثو (ثج ( ثي ال ث بوصث, كي ثثه ف ثه صثك ثانه لحذ ذ نىنه وطب النوهب ال الننز لهه صن ام نتذنام. ويثثك توصثث ت اج ايثث, (نثثك ذلثثب الزاثثك النذثثك النن ثث هً الثثذ تنخثثض (ثثج ازتاثثاك صثثاحبه فثثي ي ا مته للابكاع ال ز اه نج ال ا مه ( وفث اك ا ره وك ا ته وفانه ون ا سه وو( ثهه ن بث ام (ناثا بط وحات نذك ويفت (نكها.

الكلمات الدلالية


Article
“Ijaz in the Olive”
الإعجاز الإلهي في الزيتون من منظور قرآني

المؤلفون: Ziad Ali Alfahdawi أ.د. زياد علي الفهداوي
الصفحات: 41-82
Loading...
Loading...
الخلاصة

We are living in the age of wonders as everyday we witness something new. What used to be impossible and illogical is becoming a reality nowadays. This is not surprising as this is the era of scientific progress and we can say that this was anticipated in the Holy Quran. The universe gives us many examples of the beauty of Allah’s creation and that is why I chose the topic of “Scientific Ijaz in the Olive Tree”. I divided this topic into three parts: The first one introduces the olive tree. The second one brings forth the elucidations of the scholar. The third one highlights the medical and economic benefits of the olive as the following: 1. The medical benefits of the olive 2. The economic benefits of the olive Following are the most important results: 1. Olive oil helps in preserving the skin from ultra-violet rays because it has the acid lipid. It helps keeping the skin moisture. 2. A new study shows that hydroxytyrosol is available in olive oil and it causes to reduce the level of cholesterol and helps for immunity from obesity and diabetes by increasing energy in cells. Adding olive oil to meals decreases the feeling of hunger. 3. The study indicates that olive increases immunity because of its antioxidant components (vitamin A and vitamin H). It is also helpful in fighting breast cancer and other diseases.أثبتتالدراسد ت لأتلالتالدرالتت تلدربيتعلدفي ولليتالالرل مالت لدرب تع ل ت لدرتت ث ل د لدراتاس ل رلأشت لقت بلدربيةيت ؛لفينهتحتليتت للحمت لدشحت لدر ت ح لدفي ا ت لدرتول يت تل تا دل لدلجادسلدلخحم لدرذ لليالالرلدشةاظللحم لدرترط بل. كحتالأ تا لأسد ت ل ال ت لأتل Hydroxytytyrosol لل عكتبل ت ألرلالتال درالت ت،للقحملل يت ىلدري ريتر و،ل ليالالرلدر مال ل لدلإصاب لباريحي ل أد لدريتيع ،ل ذرتمل ت لتتيول يتعللل عكتالرحميامت لرلدلخيلتا،لكحتالأتلللتاقتحتلرحم بت للقحمتللدلإ يتا ل دلم اليلرحم ع،ل بذرمللقحملل لدرعغب لرل يا ولدري امل.للحال يعىلرلثيالالدرب ث.

الكلمات الدلالية


Article
الكرامة الانسانية للمرأة في القرآن الكريم دراسة موضوعية

Loading...
Loading...
الخلاصة

Interested in the Koran the cause of women and the trust placed special care in multiple places in the Koran and through the models showed the role of women in building society and its development and high standing in Islam as a half CMOS man who does not differentiate him in the right or duty, and to provide support and help to the man in the building and the sustainability of the Muslim family that make up the Muslim community Fadil, he has pointed out the Koran to the issue of human dignity for women in multiple locations deprived of ignorance habits that they oppress women, and proceeded to have special provisions commensurate with the fact that their composition and these provisions that expand their Islamic jurisprudence was an outstanding example of honoring women through debasing that would be considered a component or marginal in society, but rather to enhance their role and applauded its dignity humanity without vilifyاهتم القران الكريم بقضية المرأة واولاها عناية خاصة في مواضع متعددة من القران الكريم ومن خلال نماذج بينت دور المرأة في بناء المجتمع وتنميته ومكانتها السامية في الاسلام باعتبارها النصف المكمل للرجل لا تتمايز عنه في حق او واجب ،ولتكون سندا وعونا للرجل في بناء وديمومة الاسرة المسلمة التي يتكون منها المجتمع الاسلامي الفاضل ،وقد اشار القران الكريم لمسألة الكرامة الانسانية للمرأة في مواضع متعددة فقد حرم العادات الجاهلية التي كانت تضطهد المرأة ،وشرع لها احكاما خاصة تتناسب مع حقيقة تكوينها وهذه الاحكام التي توسع بها الفقه الاسلامي كانت مثالا بارزا لتكريم المرأة لا من خلال الحط من شانها او اعتبارها مكونا هامشيا في المجتمع وانما لتعزيز دورها والاشادة بكرامتها الانسانية دون الحط من قدرها الكرامة الانسانية للمرأة في القرآن الكريم دراسة موضوعية - - وقواهم أبو حاتم فيما

الكلمات الدلالية


Article
قول ابن عدي ) متماسك( في كتابه ) الكامل في ضعفاء الرجال ( دراسة تطبيقية

المؤلفون: ا.م.د. ندى عبدالله خليل
الصفحات: 105-136
Loading...
Loading...
الخلاصة

I would like to thank Allah , the lord of Mankind ,and peace be upon our Master Mohammad , his household and all his followers.Definitely , the Sunni of prophet Mohammed is the second source for Islamic Sharia after the holy Koran, and that he –she who follows it will be guided and who holds upon it will follow the right path. Allah has prepared special people who have ability to keep it in every time and place. Those people worked hardly to realize its meanings and set out its rules. One of those was AlHafadhIbnAdi , the author of (The Completing of Untrusted Narrators ) . The researcher focuses on the word " Coherent" which was called by IbnAdi about some narrators , and exposing his purpose of it. Hence , the title of the paper is (IbnAdi 's saying Coherent in The Completing : An Applied Study). The Result of The paper are as follow: 1-AlHafadh uses the term ( Coherent) to describe some of the narrators, and this word didn't be familiar among Alsunni at old times. As well as , they didn't classify it among the stages of trusted narrator or untrusted one till the time of the scholar DhafeerAltahwnyi 1394 A. H. , he put it among the fourth stage of the stages of trusted narrator . (coherent) concerning using the term of ImamAljawzini Alhafadh Bin Ad proceeded -2some narrators whom he had mentioned them in his book (The Situations of Men). I recognized that there is a compatibility between the latter and IbnAdi of using the term. 3-Alhafadh Bin Adi said that the total trustful narratorsis ten narrator. 4-Anyone who was described as (Coherent) could be relating to his narrations about one Hadith , even if the critics agreed about his trustfulness or untruthfulness.الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه اجمعين. فمما لاشك فيه ان السنة النبوية هي المصدر الثاني للشريعة الاسلامية بعد الق ا رن الكريم ، من اعتصم بها رشد ومن استمسك بها هدي الى ص ا رط مستقيم ، وقد هيا الله تعالى لها في كل عصر من العصور التي مرت بها الامة الاسلامية وسخر لها خواصا من الحفاظ الذابين عن سنة نبيه في كل زمان ومكان ، وبذلوا وسعهم في تمييز ماصح من السنة وما ضعف ، مستفرغين جهدهم في التفقه في معانيها واستخ ا رج الاحكام منها. ومن هؤلاء الحافظ ابن عدي صاحب كتاب الكامل في ضعفاء الرجال فوددت ان اسلط الضوء على لفظة اطلقها ابن عدي على بعض الرواة في كتابه وهي )متماسك( لابين مقصده منها. من خلال د ا رسة ت ا رجم الرجال الذين اطلقت عليهم هذه اللفظة وموازنة ذلك باقوال علماء الجرح والتعديل ، فحمل عنوان ) قول ابن عدي متماسك في كتابه الكامل د ا رسة تطبيقية (اما اهم النتائج التي توصلت اليها فاضعها بين يدي القارئ الكريم: -1 استعمل الحافظ ابن عدي لفظة)متماسك( في وصف بعض الرواة ، ولم تكن هذه العبارة مشتهرة على السنة علماء الجرح والتعديل قديما ، كما انهم لم يضعوها ضمن م ا رتب ، التعديل او التجريح ، الى زمن العلامة ظفر التهاوني ت 1931 ه ، اذا وضعها ضمن المرتبة ال ا ربعة من م ا رتب التعديل . -2 سبق الحافظ ابن عدي الامام الجوزجاني في استعمال لفظة )متماسك( على بعض الرواة الذين ذكرهم في كتابه احوال الرجال ، والذي يظهر لي ان بينه وبين ابن عدي توافق في اطلاقها .

الكلمات الدلالية


Article
Conversations that weakness by Abu Dawood because of the indefinite article in the book Purity of his book Sunan "critically examine
الأحاديث التي ضعفها أبو داود بسبب النكارة في كتابه الطهارة من سننه د ا رسة نقدية

Loading...
Loading...
الخلاصة

Praise be to God, who took his knowledge parties creatures, and sent Muhammad is the right and the Chosen verses data, he singled out his mother attribution contact, including him and was so Odzl dignities, and blessings and peace on him and his family and his divine good, and those who followed them in truth until the Day of Judgment, and after . The interview with the Messenger of Allah pbuh, and his version of the noblest science as is the second foundation and submitted on consensus and measurement, and took care of the group of preserving ancient and modern, but this knowledge assets and the provisions of the conventions and the sections and conditions needs demanded to know and realize the meaning of what they are and as much as what gets them above the degree and extent that misses degenerate than for his rank and over these things on the texts and the grounds and how endurance and the novel and the names of the men, and so on . The Book of Sunan Abu Daud Sijistani, has resolved when modern scholars, scientists and impact, attention to wonder, has hit the livers of the camel, and Damh the journey . Abu Bakr said Khallaal: (Abu Dawood Sulaiman bin Shaggy Sijistani Imam submitted in his time, a man not preceded to know the graduation of Science, and his eyesight Bmoadah, one in his time, a man of devout presenter, Ahmad ibn Hanbal heard from him recently by one, and it was Abu Daoud reminds him was Abraham Asbahani and Abu Bakr bin charity and others raising ability). In order importance extracted conversations that weakness by Abu Dawood, in a book of purity, of his book Sunan, because Alinkarh, to study critical study, and I have an inventory of conversations that weakness of Imam Abu Dawood because Alinkarh, has reached five conversations, he cited talk, and then study support talk, and then discharged, the statement of the views of scientists to talk, and then talk to the referee . The plan was in my research, as follows: boot, and five topics : The research included the following . مجلة كلية العلوم الإسلامية ..الأحاديث التي ضعفها أبو داود بسبب النكارة في كتابه الطهارة من سننه دراسة نقدية 813 25 رمضان 7441 ه 43 حزيران 2376 م ) العدد ) 46 Introduction of research. Boot, and showed the definition of evil, and idiomatically language when scientists . The concept of evil, when the applicants, including : The concept of evil, when Imam Ahmad : The concept of evil when Imam Bukhari : The concept of evil when Imam Abu Dawood : Vice sections : The difference between evil and abnormal : The five Investigation by Alowab conversations on : First topic: the ring of the door is the remembrance of Allah Almighty enters its emptiness : The second topic: the status of the door and the light of the Prophet, peace be upon him: The third topic: the door in the ablution of sleep: Section IV: the door of the washing of the impurity: Section V: door tayammum in the ban : The most important Altaij First, he excelled Imam Abu Dawood God's mercy, in all aspects of ills, and that means, insightful knowledge of the ills of the modern, good words in speech and referred to . Second: The evil when Imam Abu Dawud generally, sometimes the narrator denies the uniqueness of confidence if the uniqueness of his novel, and sometimes the fact that the narrator good friend, and sometimes to the foolishness of the narrator, and sometimes deny the talk because of the weakness of the narrator . Third, the number of conversations that weakness by Abu Dawood Alinkarh because, in the book Purity, amounted to five conversations . IV weakness of Imam Abu Dawood because Alinkarh five conversations, has been approved by his judgment of scientists in all of themفإن حديث رسول الله  , وروايته من أشرف العلوم إذ هو ثاني الأساس والمقدم على الإجماع والقياس, وقد اعتنى فيه جماعة من الحفاظ قديماً وحديثاً, ولهذا العلم أصول وأحكام واصطلاحات وأقسام وأوضاع يحتاج طالبه إلى معرفتها وتحقيق معنى حقيقتها وبقدر ما يحصل منها تعلو درجته وبقدر ما يفوته تنحط عن غايته رتبته ومدار هذه الأمور على المتون والأسانيد وكيفية التحمل والرواية وأسماء الرجال وما إلى ذلك. اون كتاب السنن لأبي داود السجستاني, قد حل عند علماء الحديث, وعلماء الأثر, اهتمام عجب, فقد ضربت فيه أكباد الإبل, ودامة إليه الرحلة. قال زكريا بن يحيى الساجي: ) كتاب الله أصل الاسلام, وكتاب السنن لأبي داود عهد الاسلام() 1 (. وقال أبو بكر الخلال: ) أبو داود سليمان بن الأشعث السجستاني الإمام المقدم في زمانه, رجل لم يسبقه إلى معرفته بتخريج العلوم, وبصره بمواضعه, أحد في زمانه, رجل ورع مقدم, سمع أحمد بن حنبل منه حديثا واحدا, وكان أبو داود يذكره وكان إب ا رهيم الأصبهاني وأبو بكر بن صدقة وغيرهما يرفعون من قدره() 2

الكلمات الدلالية


Article
أحاديث الأدوية والعلاجات السائدة في العهد النبوي الشريف في الكتب الستة

Loading...
Loading...
الخلاصة

raise be to God, prayer and peace upon our Prophet Muhammad and his family and companions .. either yet. Van believe speech is the Book of God and the best guidance is the guidance of Prophet Muhammad r Besides patients hearts and chilling which have recovered only to the Book of Allah and the Sunnah of Al Adnan in the hospitalization of sickness chilling and perhaps unable to arts and human medicine heal the wound since ancient times for some diseases delivered them into to consider meanings to the impact of pharmaceutical healing powers in an airtight Koran and hadith Hassan is true, and that most scientists now recognize that people are dying because of the less than human beings who die as a result of complications of diseases medicines ratio ratio. It was better for us to return to the prophetic medicine, which has proved its worth in the new research, which has shown his greatness with the benefit of scientific development, which is not incompatible with human health and the principles of Islam and its goals to save the essentials, especially psychology. The nature of the research was required to divide it to the front where we have explained our approach to research and the reason for our choice of the subject and nineteen Mbgesa and a conclusion. The most important statement of our findings through our writing to search the following points: .1We find that peace be upon him, he has urged Muslim doctors to research and investigation and the discovery of drugs for diseases that have no known effective medicine and drugs to extract better than its predecessor. .2You should know that pealing generally is a year from the ways of the Prophet r We must followers with him who the confusion happened is incomplete understanding of the sick, the Messenger of Allah r is the مجلة كلية العلوم الإسلامية ......أحاديث الأدوية والعلاجات السائدة في العهد النبوي الشريف في الكتب الستة 115 25 رمضان 7441 ه 43 حزيران 2376 م ) العدد ) 46 amount the laws of the Lord in word and deed. .3where recent studies have shown the ability of herbs in the treatment of diseases. .4benefit from the above that the medication is benefiting the illness and its side effects are few or non-existent. .5We know that Babait taboos treatment was undone by modern medicine traded in the medication as it had medicinal properties may be useful in repairing some of the ills it has side effects much stronger than the pharmacological properties. .6Also we must show that there may be more than the patient's disease has herb or medication given quantity affect negatively to the presence of other diseases as necessary to consult a specialist doctor and took the amount of material is limited and specific times, not at all. And then we ask God to endow us with his generosity even get us to the heavens .. for He listens and Mananالحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبة اجمعين.. اما بعد. فان اصدق الحديث كتاب الله تعاالى وخيا الداده ياده سايدنا محماد  فاللى م ىاى الولاوب والأبادان التا ماا لداا ا ال ك لاى كتااب الله وسانة نبياه العادنان  فا اكست ا ال مان الأساوام الأبدان و بما عجزت فنون الطب الب ه عن مداواتدم منذُ قديم الزمان لابع اكما ا فادفعدم لاى النظا بمعاان لاى تاوىي الواو الدوايياة ال ا ايية فا محكام الوا ا ن وصاحي الأحادياث الحساان، ا ون معظم العلمال يعت فون حالياا باان نسابة الب ا الاذين يموتاون بسابب الأما ا اقا مان نسابة الب ا الذين يموتون نتيجة لمىاع ات الأدوية . فكان من الأجد بنا العودة لاى الطاب النباوه والاذه اىبات جدا تااه فاا البحاوث الجدياادة والتاا دلاات علااى عظمتااه مااا اكسات ادة ماان التطاو العلماا الااذه ك يتعااا مااا صااحة اكنسااان ومباااده اكساالام وايدافااه فاا ح ااظ الىاا و يات وكساايما الاان .وقااد اقتىاات طبيعااة البحااث ن نوساامه لااى مودمااة وقااد بينااا فيدااا مندجنااا فاا البحااث وساابب اختيا نااا للموىوع وتسعة ع مبحىا وخاتمة . وبعد نسا الله ن ينعم علينا بك مه حتى يوصلنا لى الجنان .. فانه سبحانه سميا منان

الكلمات الدلالية


Article
Preventive methods derived in Al-Falaq Objective study
الاساليب الوقائية المستنبطة من سورة الفلق د ا رسة موضوعية

Loading...
Loading...
الخلاصة

After diving and research in the Al-Falaq ; to know the preventive methods that will protect human life from Mdelhmat , and another bad, evil bad guys show me those results :  First: Islam aspect care ( preventive ) to be an important factor and fortified fence protects individuals and communities badly and sliding into the abyss of misguidance . Second: that for each study objectives , and goals of preventive methods are :  aspects of faith development .  ethical aspects of development .  build a strong cohesive society  Third: that the human creature is weak lacking to his creation Almighty God in all the conditions of , so is the Creator  Prophet Muhammad  that shows people that there is no way to get rid of Kidd witches and charlatans and hasad only seek refuge with Allaah him from their evil , and the use by the Almighty through Al-Falaq , they are sincere of all evil outward and inward , and that He is the Savior of risk and peril and not others . Therefore, the verses in Al-Falaq great lesson for taking the right of the dangers and evils that may infect humans preventive methods without feeling whether it is from the evil creature or enchanting charm or green-eyed envy or contact of a demon ..  Fourth: the prohibition of the work of the magician is haram , it is a major sin unanimous.  Fifth: The competition in the work of the good things and asked Hereafter urged us by God in his book and the Prophet  in his year antiseptic , which is the envy of Mahmood , who called (elatedفإن العلماء قد عنداا بدالر ن آن الكدآم عنامد بالغد مدن جممد جاانبد، فمدنم مدن ع ن دي بحد ألفاظ ، ابمان معانم ، اأحكام، امنم من ع ن ي بمعآف ناسخ، امنساخ، اخاص، اعام، امنم من كتب في أسباب نزال، امنم مدن ع ن دي بدككآ بلاغتد، ااعجداز ... اكتبداا فدي كلك الكثمآ مما معجز الرل عن حصآ . المدا كاند علدا الرد ن آن أشدآ العلدا اأفضدلما ا ا آسدت، االعكدا علد أسد ا آآ امعانمد، تعطي المسل كخمآة تنفع، في عاجل، انجل، فإنني اجم اهتمامي إل ا آس )الاساليب الوقائية المستنبطة في سووة اللقو د ا ةسوة مووووةية( عل دي أسدتطم تشدخما الد اء - امعآفد مدا هدي ااسدالمب التدي اسدتعاكة منمدا النبدي  دد ثد تاضدم مدنم الرد ن آن الكدآم الرام في اض الحلا لك المشكلا التي تااج، الصحاة اتعمق مسمآتما لمحكآ الناس مددن شددآاآ الدد نما التددي اسددتعا ة منمددا قا دد ها ااعظدد محمدد  .. امعالجاهددا باي امدد االآما النافع في الكتاب االسن .

الكلمات الدلالية


Article
Report Indication of Prophet Mohammed (peace be upon him) for different Sahabi Diligence and its Impact on Difference of Jurists
دلالة تقرير النبي  لاختلاف اجتهاد الصحابة  وأثرها في اختلاف الفقهاء

Loading...
Loading...
الخلاصة

of prayer, and Hadith of zakat, and recently for fasting and pilgrimage. Theses Hadiths despite of difference between companions about diligence , prophet has admitted them. Therefore, this can be reason to show legitimacy of deference of diligence in sayings of companions. 3. In this humble research I stopped on reports of prophet (peace be upon him) to difference of companions' diligence and its indication at jurists in many derived provisions. Here is the idea of research. 4. I tried my best to show this humble research in good picture, so if it is right so that is from please and generosity of Allah, or if it is mistake so this is from weak servant, and there is no power but yours. I ask Allah to make this work pure for him and make it in his books ،he is aurally and respondent. Allah I ask you to forgive my parent, you are merciful and compassionate Last our saying is all praise to Allah the lord of worlds Prayer and pease of Allah on prophet peace be upon him and on all his family and companions.الحمد لله رب العالمين وأفضل الصلاة وأتم التسليم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين وبعد فتبقىى نصىوا تىاب الله وسىنلله رسىول الله  منىابف فضياضىلله تىرو ا مىلله مىن يمحاىا وتلبى حاجىلله المجتمف ف ل زمان وم ان، وقد أرشدنا نبينا  إلى التمسك باما قولا وفعلا وتقري ا رً، ومىن المعلىوم أن الاجتااد يار مف بعثلله النب  فقد ان يجتاد ف الحوادث والنىوازل ميديىداً مىن عنىد الله تعىالى، واجتاد الصحابلله  زمنه  بحضوره وغيابه و ان  يقرهم إذا ان اجتاادهم صحيحاً، ويصحح لام أحياناً أخر إذا أخطأ أحدهم ف اجتااده، ف ان إق ا رر النب  صحابه أفعالام وأقوالام تشريعاً للأمىلله بلا خلاف بين الفقااء ويدخل ذلك لىه فى بىاب السىنلله التقريريىلله وي ىون هىذا عنىدما يتفى اجتاىادهم ف مسأللله معينلله . إلا أنه ف بعض الوقاحف الت اجتاد الصحابلله  فياا ان اجتاىادهم مختلفىا فى المساللله الواحدة ومف ذلك فانه  ان يقر لا الإجتاىادين مىف تعارضىاما وهىذا هىو موضىوا بحثنىا . وهنا نسلط الضوء على هىذا النىوا وهىو التقريىر النبىو لاخىتلاف اجتاىاد الصىحابلله  ، ومىا هىو أثىر اختلاف الفقااء المترتب عليه . هذا وقد بذلت قصارى جاد و ىل مىا فى وسىع لإخى ا ر هىذا البحىث بصىورته المتواضىعلله هىذه وذلىك مىن مىن فضىل الله تعىالى على ض ومنىه و رمىه، واسىأل الله تعىالى أن يجعىل هىذا العمىل خالصىاً لوجاىه ال ىريم وان يجعلىه فى صىحيفلله مىن تبىه وسىعى إليىه وأسىام فيىه انىه سىميف مجيىب، رب اغفىر لى ولوالدَ د ولمشايخ واخوان إنك أنت الغفور الرحيم .. وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين .

الكلمات الدلالية


Article
The provisions of the license to the travel of sin
أحكام الرخصة بسفر المعصية

المؤلفون: Dr.mahmoud Mustafa Musa أ.م.د محمود مصطفى موسى
الصفحات: 340-377
Loading...
Loading...
الخلاصة

السفر ضرورة من ضرو ا رت الحياة، إذ هو الوسيلة لتنمية التجا ا رت، وتشغيل الصناعات، وطلب العلوم والمعارف، وتبادل الخب ا رت ، عرفته البشرية منذ اقدم العصور، كما أنه من أهم الوسائل الموصلة إلى العلم بالله والتعرف على آياته . ومن رحمة الله تعالى على عباده ، أنَّ ا رعى حالة المشقة التي تصاحب السفر عادة ، فخفف عنهم بعض التكاليف ، وهي ما تسمى بالرخص ، حتى لا تجتمع على المكلف مشقتان : مشقة السفر ، ومشقة التكاليف ، غير أنَّ المكلف أحيانا ، قد يستفيد من هذه الرخص في سفر المعصية ، فهل يجوز له ذلك ،أم لا ؟ سأفصل ذلك لاحقا . والبحث يتناول بالتفصيل رخصة سفر المعصية ، وما اختلف فيه الفقهاء ، وما اتفقوا عليه ، مع ادلتهم ، بما يدل على سماحة تعاليم الإسلام ، ويسرها ، ومناسبتها لكل الظروف ، والاحوال ، كما يتناول أهم الأحكام المتصلة بجانب حيوي من جوانب الحياة الإنسانية ، وهو السفر، وهو جانب لا يمكن الاستغناء عنه .

الكلمات الدلالية

جدول المحتويات السنة: 2016 المجلد: العدد: 46