جدول المحتويات

مجلة دراسات تاريخية

ISSN: 18180346
الجامعة: جامعة البصرة
الكلية: الدراسات التاريخية
اللغة: Arabic and English

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة تصدرها كلية التربية للبنات جامعة البصرة تاريخ اول عدد عام 2005 عدد الاعداد التي تنشرها كل سنة 2 عدد الاصدارات التي صدرت من2005-2012 هي 12 عدد

Loading...
معلومات الاتصال

phone: 07721616527
E-mail:rahiemhiloo@yahoo.com
phone: 07801077642
E-mail: hussain394@yahoo.com














































E-mail:dt.journal@yahoo.com

جدول المحتويات السنة: 2016 المجلد: العدد: 21 كانون الاول

Article
Proofing the Prophecy of Mohamed “peace be upon him” through the Psalms of David and the New Testament.
إثبات نبوة سيدنا رسول الله محمد  من خلال مزامير داود والعهد الجديد

المؤلفون: Prof. Dr. Rachid Khahoose أ. د. رشيد كهوس
الصفحات: 1-14
Loading...
Loading...
الخلاصة

This research is an analitic study of a group of paragraphs from the New Testament and the Psalms of David which proof the truth of Mohamed’s (pbuh) prophecy and the promise of ex-prophets to his coming, propagation and message. Inspite of the priests’ falsification on the Bible and the Psalms of David, and despite their efforts to obliterate all paragraphs, texts and words that indicate Mohamed’s (pbuh) prophecy, coming, status, virtues and immortal message, some signals and symbols that proof that truth remained in them. يتناول هذا البحث دراسة تحليلية لمجموعة من الفقرات من "العهد الجديد" و"مزامير داود" التي تثبت صدق نبوة سيدنا محمد (ص) ، وتبشير الأنبياء قبله ببعثته ورسالته ودعوته ، فعلى الرغم مما تعرض له "الإنجيل" و"المزامير" من تحريف وتبديل وتزوير على يد القساوسة والكهان، ورغم جهودهم المضنية في طمس كل فقرة أو جملة أو كلمة تشير من قريب أو من بعيد بالتصريح أو بالتلميح إلى إثبات نبوة رسول الله (ص) وبعثته ومكانته وفضائله ورسالته الخالدة، فإنه بقي فيه بعض الإشارات والرموز الدالة على نبوته وصدق دعوته ورسالته كما أثبتنا ذلك في هذا البحث وجمعنا أهمها في هذه الدراسة .


Article
People's reactions to the community Kufi and Shami during and after the tuff and political implications on the Umayyad dynasty
ردود الأفعال الشعبية للمجتمع الكوفي والشامي أثناء وبعد الطف وانعكاساتها السياسية على الدولة الأموية

Loading...
Loading...
الخلاصة

This paper deals with the reactions caused by the gentler revolution in the hearts of individuals and tribes and Islamic Alomassar then-impact news of the martyrdom of Hussein heard (peace be upon him) and his followers, which form a psychological barrier between the Umayyad and the general parish prevented their loyalty and dedication over time they cooperated with their enemies to get rid of them represent this upheaval Umayyad opposition which raised the slogan (Aaltharat Hussein) honest or to achieve other purposes has contributed to the fall of the Umayyad state in 132 AH / 749 ADيتناول البحث ردود الأفعال التي خلفتها ثورة الطف في نفوس الأفراد والقبائل والأمصار الإسلامية أنذاك أثر سماعهم خبر أستشهاد الحسين (عليه السلام) وأنصاره الأمر الذي شكل حاجزاً نفسياً بين الأمويين وعامة الرعية حال دون ولائهم وأخلاصهم بمرور الزمن فتعاونوا مع أعدائهم للخلاص منهم تمثل ذلك بثورات المعارضة الأموية التي رفعت شعار ( يالثارات الحسين ) صدقاً أم لتحقيق مآرب أخرى فأسهم ذلك في سقوط دولة بني أمية عام 132 هـ / 749 م .

الكلمات الدلالية

political؛ implications --- الكوفي ؛والشامي


Article
Political End caliph Ahkam God shed Minister during his reign (495-524 AH/1101-1129 AD)by virtue of the lead at the Fatimid state
إنهاء الخليفة الآمر بأحكام الله تسلط الوزراء في عهده (495-524ه/1101-1129م) وإنفراده بحكم الدولة الفاطمية

Loading...
Loading...
الخلاصة

God is commanding the provisions of the Fatimid caliphs talented and powerful , and distinctiveness and strength stems from its success in ending the era of half a century of domination ministers sword and successors ruled by the Fatimid state , starting from the reign of his grand father Mustansir , specifically in the year 468 AH/1075 AD , when oztr to set Badr al-Jamali and acre as minister saif and authorized him all the powers in the Fatimid state administration , having appealed to him two years before this date in order to lej economic and administrative crisis suffered by the state , Badr and succeeded in his mission , but at the expense of the Caliph al-Mustansir authority , which moved him became the de facto ruler of the Fatimid state , and them moved these broad powers after his death in 487 AH/ 1094 AD to the best of his son , who shahinshah maximum eldest son Nizar al-Mustansirs succession contrary to the teachings of the Islamic sect , which provides for the front of the eldest son , he assigned the best of succession to the son of the youger al-Mustansir Abul-Qasim Ahmed , recognized al-Mustali , and shed he fully or semi –authoritarian Tam and lasted until his death in 495 AH/1101 AD , the best entrusting the caliphate to Ibn Mustali child Abi Ali Mansour surnamed concerned about this incident to the provisions of God and shed it for twenty years ie until the year 515 AH/1121 AD , where the commanding succeeded in this years end this abnormal situation that was not previously the Fatimid state that came to like her before , and that the assassination WWazzaralmtsult better , thus regaining his power , which robbed him , so vadt prestige to the Fatimid caliphate after losing them nearly half a century . One of the most important aspects of these authorities recovered the command can appoint Mohammed bin Fatik al-Bataihi as the ministery and the label palmomon successor to the minister the best , which means that the caliph might recovered appointment and Nichnaming authority after it has monopolized the power and incensed by the minister is best when the oldest on his appointment as the caliphate and the label was concerned about the provisions of God after the death of his father , al-Mustali the year 495 AH/1101 AD , who was also his best came to the post of succession and title of title after the death of his father Mustansir late 487 AH/1094 AD . However, the new minister of safe is the other tried to trace the former minister approach is best vistbd power does not even tried to conspiracy to commanding the caliph who pay attention well from his experience with the best hastened to rectify the matter and thwarted a safe and successful in his arrest with his brothers and a group of his family and his own in the year 519 AH/ 1125 AD Alabaster after four years of his ministry , and the oldest to assassinate him and his co-conspirators the year 522 AH/1128 AD . Since the arrest of the matter to a safe and ministers he did not take after him and he became by virtue of the state until he was assassinated in 524 AH/1129 AD . يُعَد الخليفة الآمر بأحكام الله من الخلفاء الفاطميين المتميزين والأقوياء ، وتميزه وقوته نابعٌ من نجاحه في إنهاء حقبة نصف قرن من تسلط الوزراء الأقوياء وتحكمهم بخلفاء الدولة الفاطمية، ابتداءاً من عهد جده المستنصر بالله وتحديداً في عام (468هـ/1075م) حين أًضطر إلى تعيين بدر الجمالي والي عكا كوزير سيف وفوض إليه جميع الصلاحيات في إدارة الدولة الفاطمية ، بعد أن استنجد به قبل عامين من هذا التاريخ كي يُعالج الأزمة الأقتصادية والإدارية التي عانت منها الدولة ، ونجح بدر في مهمته ولكن كان ذلك على حساب سلطة الخليفة التي انتقلت إليه فأصبح هو الحاكم الفعلي للدولة الفاطمية ، ثم انتقلت هذه الصلاحيات الواسعة بعد وفاته سنة( 487هـ/1094م) إلى أبنه الأفضل شاهنشاه الذي كان له دور كبير في إقصاء نزار الأبن الأكبر للمستنصر عن الخلافة مخالفاً بذلك تعاليم المذهب الاسماعيلي التي تنص على إمامة الأبن الأكبر، فأسند الخلافة إلى ابن المستنصر الأصغر أبي القاسم أحمد ولقبه بالمستعلي بالله ، وتسلط عليه تسلطاً تاماً حتى وفاته في سنة( 495هـ/1101م )، ليقوم الأفضل بإسناد الخلافة إلى ابن المستعلي الطفل أبي علي المنصور ولقبه بالآمر بأحكام الله وتسلط عليه مدة عشرين عاماً أي حتى سنة (515هـ/1121م )حيث نجح الآمر في إنهاء هذه الحالة الشاذة التي لم يسبق للخلافة الفاطمية أن تعرضت إلى مثلها من قبل ، وذلك بإغتيال الوزير المتسلط الأفضل ، مستعيداً بذلك سلطاته التي سُلبت منه ، فعادت بذلك الهيبة إلى الخلافة الفاطمية بعد أن فُقدت منها ما يقرب نصف قرن من الزمان .وكان من أهم مظاهر هذه السلطات المسترجعة، قيام الآمر بتعيين محمد بن فاتك البطائحي في منصب الوزارة وتلقيبه بالمأمون خلفاً للوزير الأفضل ، أي ان الخليفة الآمر قد استرجع سلطة التعيين والتلقيب بعد أن احتكرها واستبد بها الوزير الأفضل من قبل حين أقدم على تعيينه في منصب الخلافة وتلقيبه بالآمر بأحكام الله بعد وفاة والده المستعلي بالله الذي كان هو الآخر قد جاء به الأفضل الى منصب الخلافة ولقبه بهذا اللقب بعد وفاة والده المستنصر بالله أواخر سنة (487هـ/1094م) . إلا ان الوزير الجديد المأمون حاول هو الآخر أن يقتفي نهج الوزير السابق الأفضل فيستبد بالسلطة ، لا بل حاول التآمر على الخليفة الآمر الذي اتعظ جيداً من تجربته مع الأفضل فأسرع إلى تدارك الأمر وأحبط محاولة المأمون ونجح في اعتقاله مع أخوته ومجموعة من أهله وخاصته وذلك سنة (519هـ/1125م ) بعد مرور أربع سنوات على وزارته ، ثم أقدم على قتله ومن معه من المتآمرين في سنة ( 522هـ/1128م ). ومنذ اعتقال الآمر للمأمون لم يتخذ وزيراً من بعده وانفرد بحكم الدولة حتى اغتياله في سنة (524هـ/1129م ).


Article
Quraish`s Embargo on Bani Hashim in Abi Talib`s sheib
مقاطعة قريش لبني هاشم في شعب ابي طالب وصحيفتها

Loading...
Loading...
الخلاصة

This paper studies the attempt of the tribe Quraish to exercise social and economic pressure on Bani Hashim and Bani Al – Mutallib , the tribe of prophet Mohammad (PBOH) by imposing an embargo that lasted for three years , so that they could get the prophet out and away from his relatives and then to kill him . As a result , the prophet`s uncle , Abu Talib sought refuge in a quarter in mecca called Al – sheib . Later , Quraish leaders ordered people not to sell any thing or to marry from any of the relatives of the prophet . The besieged suffered a lot and their children were heared crying of starvation . Abu Talib played a great role to save the prophet , and he ordered his son , Ali to sleep on the prophet`s bed to mislead the unbelievers . The embargo ended with a miracle from Allah and through some effort done by some kinsfolks of Bani Hashim . تناول البحث محاولة قريش الضغط الاجتماعي والاقتصادي على عشيرة النبي (ص) بني هاشم وبني المطلب حيث فرضوا حصاراً اقتصادياً واجتماعياً دام ثلاث سنوات ، والغرض من هذا الحصار هو لإفراد النبي (ص) عن اقاربه فيتقتلوه ، مما اضطر ابا طالب عم النبي (ص) للإلتجاء الى الشعب وهو أحد احياء مكة ، ثم منع زعماء قريش الناس من التعامل معهم بأن لا يبيعوهم ولا يزوجوهم ولا يتزوجوا منهم . فعانى المحاصرون من شدة العيش حتى كانت تسمع اصوات الاطفال من الجوع . ولقد كان لأبي طالب الدور الكبير في الحفاظ على شخص النبي (ص) حيث كان يأمر ابنه علياً لينام على فراش النبي (ص) ليوهم المشركين بأن النبي (محمد) هو الذي في الفراش ، وقد انتهت المقاطعة بعد معجزة من الله وسعي بعض الاشخاص الذين لهم ارتباط نسبي ببني هاشم .

الكلمات الدلالية

Bani؛ Hashim --- مقاطعة ؛قريش


Article
policy of Vnited States of America Towarels Polanal(1974-1969)
سياسة الولايات المتحدة الأمريكية تجاه بولندا(1969-1974) (في ضوء الوثائق الأمريكية)

Loading...
Loading...
الخلاصة

This research deals with the US policy towards Poland from( 1969 – 1974). The aim of the study is to clarify the reasons and goals that make the US government to adapt this international policy that showed in reinforcing the American power in Poland through extending the political and economic relations between the two countries, and making use of this improvement of this relations to develop cooperation between them in solving the international problems peacefully, especially ending the war in Vietnam, and also long term goals to do essential changes in the political circumstances in Poland at that time to destroy the Soviet influence in Eastern Europe that causes the destruction of the Soviet Union, which is the main goal of the US external policy.يهتم البحث في دراسة سياسة الولايات المتحدة الأمريكية تجاه بولندا(1969-1974). ويهدف الى توضيح الأسباب والأهداف التي حدت بالإدارة الأمريكية إلى تبني هذه السياسة الخارجية.التي تجلت في تعزيز النفوذ الأمريكي في البلاد من خلال توسيع العلاقات السياسية والاقتصادية والعلمية بين البلدين. والانتفاع من تحسن العلاقات الثنائية لتحقيق التعاون المشترك للبحث عن حلول سلمية للمشكلات الدولية التي تؤثر على المصالح الأمريكية.فضلاً عن أهداف بعيدة المدى تكمن في أحداث تغييرات في الأوضاع السياسية في بولندا والتخلص من سيطرة الاتحاد السوفييتي على البلاد، مما يؤدي إلى أنهيار منطقة نفوذه في أوربا الشرقية، وبالتالي أنهيار الأتحاد السوفييتي نفسه.الأمر الذي يمثل الهدف الرئيس للسياسة الخارجية الأمريكية .


Article
The position of the European troika on lrans nuclear program1997-2009
موقف الترويكا الأوربية من البرنامج النووي الإيراني (1997 -2009)

المؤلفون: Dr. faraqid dawood salman د. فراقد داود سلمان
الصفحات: 179-210
Loading...
Loading...
الخلاصة

Always see lran that its nuclear program is for peaceful purposes,and that right to development ,because it represents An important strategy in maintaining national independence,regional and its role in the region ,this is placed between the jaws of the pliers American and European,between the first and second pressures negotiations see the troika of European countries lrans ombitions to acquire nuclear technology affects the security and stability of Europe ,therefore the lranian nuclearprogram such difficult exams lranian relations-European. ترى إيران دوما أن برنامجها النووي للأغراض السلمية, وان من حقها تطويره لأنه يمثل جزء هام من استراتيجيها في الحفاظ على استقلالها الوطني , ودورها الإقليمي في المنطقة, وهذا الأمر وضعها بين فكي الكماشة الأمريكية والأوربية، فما بين ضغوطات الأولى ومفاوضات الثانية ترى دول الترويكا الأوربية أن الطموحات الإيرانية في اكتساب التكنولوجيا النووية يؤثر على امن واستقرار أوربا، وعليه فان البرنامج النووي الإيراني مثل امتحانا عسيرا" للعلاقات الإيرانية- الأوربية.


Article
The American Economic Interests in Iran in the Era of Reza Shahpahlawi
المصالح الأمريكية الاقتصادية في أيران خلال عهد رضا شاه بهلوي 1925-1941

Loading...
Loading...
الخلاصة

The research deals with the economic privileges of the united states in the era of Ridha Shah Bahlawy who ruled Iran in the period from 1925 to 1941. The research includes the following issues: 1-The Iranian-American relations: a historical background. 2-The American interests in Lran after the coup hoot (February 1921). 3-The American interests and privileges in the era of Ridha Shah Bahlawy. The research and with ageneral summary of the topic . يتناول البحث المصالح الأقتصادية للولايات المتحدة الأمريكية في عهد رضا شاه بهلوي الذي حكم إيران خلال الفترة( 1925- 1941 )، وقد تضمن البحث المحاور التالية : 1-العلاقات الإيرانية – الأمريكية : خلفية تاريخية . 2-المصالح الأمريكية في إيران في اعقاب انقلاب حوت (شباط 1921) . 3-الإمتيازات والمصالح الأمريكية في عهد رضا شاه بهلوي . وانتهاءاً بالخاتمة التي تضمنت خلاصة عامة لموضوع البحث المعنونة أعلاه .


Article
policy of vnited stales Chinese Invasion to Vietnam in 1979
(الغزو الصيني لفيتنام عام 1979م)

المؤلفون: Asst .Lect. Widad Salim Mohmmad م.م . وداد سالم محمد
الصفحات: 281-322
Loading...
Loading...
الخلاصة

The historical relations between China and Vietnam were very close. These relations were based on the mutual cooperation that china had been a great influence in Vietnam, but this influence abated gradually since 1972,especially when Vietnam became an united state in 1975, so China was very annoyed and the Chinese-Vietnamese relations were fading. China's relations with Vietnam began to deteriorate seriously ,when Vietnam occupied Cambodia, hence China invaded Vietnam and destroyed its infrastructures, and the code name for China's invasion of the Vietnam was punitive war. يربط الصين وفيتنام علاقات تاريخية وطيدة ، كانت قائمة على أساس التعاون المتبادل ، لدرجة أصبح للصين نفوذ في فيتنام ، الا أنه اخذ يضعف تدريجيا منذ عام(1972م)، وذلك لحصول تباعد بين الطرفين لاسيما بعد توحيد فيتنام عام(1975م)، الأمر الذي أزعج بكين مما انعكس على العلاقات الصينية- الفيتنامية وبشكل سلبي . تحول التباعد إلى توتر ثم خلاف ونزاع لاسيما بعد أحتلال فيتنام لكمبوديا الأمر الذي دفع الصين إلى غزو فيتنام وتدمير للبنى التحتية للأخيرة، وأطلقت الصين على عملية الغزو تلك بـ((الحرب العقابية))او ((العملية التأديبية))، ولم يحقق غزو الصين لفيتنام أي نتائج مثمرة أو أهداف محققة للصين فقد استمرت فيتنام بإتباع سياسة خارجية وداخلية مخالفة للصين .


Article
The good omen in morocco and Andalus
الفـــــــأل الحسن في بلاد المغرب والأندلس

Loading...
Loading...
الخلاصة

Optimism , positive feature of the normal self leaves effects on human behavior and attitudes and cultivated the hope . it has also urges human Élan and work , It is an expression of sincere for good positive vision of hife . This was the prophet Muhammad ( Peace be upon him and his family ) loved good omen that has to do with work and hope, which is associated with faith in God , where he is looking forward to the hope and expect good and lasting parking faraj . In Morocco and Andalus were optimistic with good omen pursuance to what was pursued by the Holy prophet Mohammed ( P B U H ) . التفاؤل سمة ايجابية للنفس السوية يترك أثره على تصرفات الانسان وموافقة ، ويزرع فيه الأمل ، كما يحث الانسان على الهمة والعمل وهو تعبير صادق عن الرؤية الطيبة والايجابية للحياة ، لهذا كان الرسول محمد ( صلى الله عليه وآله وسلم ) يحب الفأل الحسن الذي له علاقة بالعمل والأمل وهو مقرن بالإيمان بالله تعالى فهو يتطلع فيها للأمل ويتوقع الخير وانتظار دائم للفرج ، وفي بلاد المغرب والأندلس كانوا يتفاؤلون بالفأل الحسن والصالح عملاً بما سار عليه الرسول الكريم محمد ( صلى الله عليه وآله وسلم ) 0


Article
Postcolonial Binary Oppositions in Spivak's "Can the Subaltern Speak?"

المؤلفون: Dr. Hanaa Al-Bayyati ؛Researcher. Tamara Alattiya
الصفحات: 343-385
Loading...
Loading...
الخلاصة

The Binary Opposition is defined as a pair of related terms or concepts that are opposite in meaning. In structuralism, a binary opposition is seen as a fundamental organizer of human philosophy, culture, and language.Claude Lévi-Strauss adopted the Binary Opposition Theory. He was influenced by several leading theorists including Saussure, Jakobson, Boas, Mauss, Trubetzkoy, Rousseau and Marx(Swan, 2011). According to Francesca Marinaro, Binary Opposition is "a key concept in structuralism, a theory of sociology, anthropology and linguistics that states that all elements of human culture can only be understood in relation to one another and how they function within a larger system or the overall environment"(Marinaro, n.d.). Binary oppositions in cultural studies explore the relationships between different groups of people, for instance: upper-class and lower-class boundaries between groups of people lead to prejudice and discrimination. One group may regard the opposite group (the other) a threat. The binary opposition in literature is a system that writers employ to discover differences between groups of individuals, like cultural, class or gender differences(Marinaro, n.d.).

الكلمات الدلالية

Postcolonial؛ Binary ؛Oppositions

جدول المحتويات السنة: 2016 المجلد: العدد: 21 كانون الاول