جدول المحتويات

مجلة كلية العلوم الاسلامية

ISSN: 20578626
الجامعة: جامعة بغداد
الكلية: العلوم الاسلامية
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة تصدر عن كلية العلوم الاسلامية جامعة بغداد، وقد صدر العدد الاول منها عام 1965.
الهدف: نشر البحوث المتعلقة بالدراسات الاسلامية واللغة العربية.
سنة الاصدار: 1965
الاعداد الصادرة 51 عدد

Loading...
معلومات الاتصال

07735985333

journal@cois.uobaghdad.edu.iq
fatmahussen9090@gmail.com

جدول المحتويات السنة: 2010 المجلد: العدد: 23

Article
مفهوم الوسطية ومضمونها في القرآن الكريم(دراسة موضوعية)

المؤلفون: وضاح كافي حلومي
الصفحات: 8-78
Loading...
Loading...
الخلاصة

الحمد لله الذي برحمته وهديه تدوم الصالحات، وبقسطه وعدله تعم الخيرات وتحل البركات، وبتسديده وتوفيقه تتحقق لنا المقاصد والغايات، والصلاة والسلام على نبي الوسطية في الدين، الصادق الأمين، وعلى آله وصحبه أجمعين، ومن دعا بدعوته واهتدى بمنهج سنته القويم وجاهد جهاده إلى يوم الدين.
وبعد....
تتجلى لنا بوضوح وسطية القرآن الكريم وسُنة نبينا الكريم صلى الله عليه وسلم إذ أن كتاب الله الذي يُعدُّ دستوراً عظيماً أنار للعالمين الصراط المستقيم تيسيراً للإنسانية والسير على هدية والاستقاء من إصلاحه وعدله ومؤآخاته وتوفيقه، وليس بالإمكان وصف القرآن العظيم وهدي نبينا الكريم صلى الله عليه وسلم من خلال كلمات قليلة، لأنه المعجزة الكبرى على يد خير البرية محمد صلى الله عليه وسلم.
فمن تلك المعاني الجليلة التي جاء بها الفرقان ليؤسس الحضارة الإسلامية قديماً وحديثاً أردت أن أبحث في مفهومه ومضمونه للوسطية السمحاء في حكمه وعدله ومساواته بين العالمين جميعاً دون تمييز بين عنصرية وفئوية وطبقية وقومية وطائفية، إلزاماً بحقوق التسوية ضمن إطار التوسط والاعتدال، وشواهد مراعاة الوسطية بين الأفراد والمجتمعات في سياقات النصوص الشرعية كثيرة جداً، فأردت أن أكون أحد الأفراد الذين دافعوا عن الاعتدال الذي يتمثل في الأمة الإسلامية الوسط.
فكان عنوان بحثي (( مفهوم ومضمون الوسطية في القرآن الكريم، دراسة موضوعية ))، إذ أن هذا الموضوع بهذه الطريقة لم تتناوله أيدي الباحثين من قبل ـ فيما أعلم.
فاقتضت طبيعة البحث أن يقسم على مبحثين، مسبوق بمقدمة بينت فيها سبب اختياري لهذا الموضوع:
فكان المبحث الأول يعنى بمفهوم لفظ ( الوسطية ) في اللغة والاصطلاح.
أما المبحث الثاني فكان في دراسة الألفاظ المقاربة ( للوسطية ) في القرآن الكريم وفيه ستة عشر لفظاً مقارباً.
المبحث الثالث: كان عنوانه: المضمون في وسطية الأمة الإسلامية ( التشخيص والحلول ).
وكان فيه مطلبين:
المطلب الأول: وسطية الأمة الإسلامية بين ( الداء والدواء )
المطلب الثاني: وسطية الأمة الإسلامية بين ( الانحراف والاصلاح ).
معتمداً في ذلك على كتب اللغة ( المعاجم ) وكتب التعريفات الاصطلاحية، وكتب التفسير والحديث الشريف وكتب متنوعة أخرى.
وقد ختمت البحث بخاتمة أوردت فيها أهم نتائجه وهي:
1) إن مادة ( وسط ) تستعمل في الأمور الحسية مع إمكان استعمالها واستعارتها في الأمور المعنوية.
2) أن دلالة لفظ ( الوسطية ) تختلف مع دلالات الألفاظ المقاربة لها، ( من خلال السياق، الصلاح والإصلاح، والاستقامة، والرحمة، والتوفيق، والسداد، والحلم، والمساواة.... )، وذلك يؤيد ويؤكد الرأي القائل بعدم وجود ألفاظ مترادفة في القرآن الكريم.
3) توجيه الأنظار والأفكار إلى طريقة الدعوة البيضاء النقية الخالية من التعصب الديني للآراء، مواصلة للحق، وحمل الناس على تلك الدعوة بأرقى وسائل اللطف واللين.

الكلمات الدلالية


Article
الوَهَمُ عندَ المُحَدِّثِينمعناهُ, وأسبابُهُ, وأقسامُهُ, وعلاجُهُ

المؤلفون: عماد شمس محي
الصفحات: 80-151
Loading...
Loading...
الخلاصة

This research tackles the Hadith criticism one of whose aspects is "MISTAKE" incurred by some narrators.
A mistaking narrator should not be necessarily an intentionallyLier since human beings are doomed to forget and mistake but the mistaking narrator is of an inferior position among his peers
The most tow important types of narration and mistaking in documenting the series of text narrators.

الكلمات الدلالية


Article
منهــج النقض والبنـــاءعنــد الإمام الغزالي

المؤلفون: احمد صباح شهاب
الصفحات: 192-235
Loading...
Loading...
الخلاصة

At the end we will con clued with the following:

1- ammam al qazali : has defied all his foes in tellectually which enhauced his knowledge and his in farwation about their weakeness.
2- ammam al qazali has no problem with the translator of book or maths physics or other sciences buthe was against thebooks oftheology it is against religion

3- the philosophy of al qazali and his thoughts was considered as to the thought of the sunai with their evidenees he neverdelet or mislead but he only defvder about his slogans

4- the trans lating the greek philosophyical books was in cowplete and the translation wasnot honest because it was not true and not authent ic because the treans lutore were not honest with their translations

5 – the idea of theology between the aucient philosphers as aristo wes not clear because the idea of god was not clear because the variet y of gods there the atmosphere was pagan and their writings and researchers were paywn ako
6- ave rose was accused by al qazali in his book ( tahaft al falasfa ) became he was one of the Islamic philosopher whobeliened in the philosophical th ought of god and was the first to call for these thoughts that is why he found the Greek philosopher the near est. to his believes and he decleaned that in his book ( Risala adhawyia fi amr al maad ) by denying the death and domes day which is against our believe

الكلمات الدلالية


Article
حكم استردادالهدايا والمال بعد فسخ الخطوبةفي الشريعة الاسلامية

المؤلفون: شفاء رشيد حسن
الصفحات: 312-340
Loading...
Loading...
الخلاصة

the rule of gifts and money to recover after breaking off the engagementThe glue ours did not leave anything in the life of a man, save and organized with the best, and finished it is these things that marriage is organized and related provisions ofIt means the first to get to the wedding, which is preceded by a sermon
A ruling is binding on both parties is the selection and check and see one another Cutting across this period, the exchange of gifts and make money and the designation of the dowry and handed it to engaged in more often than not, but may occur by Mutest engagement for any reason

Has made research this: introduction and two sections and a conclusionAddressed in the introduction the reasons for selecting the topic and its importance and Divisional ResearchThe first topic was assessed alleged demands
The first demand:- the definition of speech language and the terms of the Convention, and resolved to propose marriageThe second requirement of the rule to look at his fiancee and the rule alone with herBut the second section has also made demands onThe trap back on the first rule of engagement
The second requirement rule recovery Gyawalmal spent it and the dowry that was paid after the dissolution of the engagement The conclusion:-

they show where the most important results reached through research, namely: 1. The first engagement means of marriage, a study phase, audit and scrutiny and know all of the other spouse. 2. Engagement non-binding for both men and women, do not have any impact from the effects of marriage and the contract provisions.
3. Engagement be two versions: a permit, and the exposure. And each and every one of them the provisions relate.
4. Required in the rings should not be busy engaged to, or marry, or several.
5- May be addressed to the attention to his fiancée well, suitable for checking what, but according to Islamic guidelines, and to certain places them. 6. Palmktobp alone may not be alone with them can be daunting.
7. For the suitor, or to refer engaged the engagement if it appears to prevent the marriage of inefficiency or defect, or other other symptoms. 8. For the suitor to recover for his gifts, or spent the money, or pay a dowry without leading to conflict and difference.
In conclusion: I have done my best as anything possible to out to what was reached, but only God is perfect, and above all a science knowing. The last prayer is praise be to Allah, Lord of the Worlds

الكلمات الدلالية


Article
احتفالية الحياة والموت في شعر ابي فراس الحمداني

المؤلفون: ناظم حمد خلف
الصفحات: 562-576
Loading...
Loading...
الخلاصة

This paper deals with the bilateral of life and death in the poem of Abi- Firas AlHamadani. Since this bilateral said it has one case, the poet celebrates death and wishes it because he is a knight. The reader of his biography realizes that he becomes restless if he doesn't fight. It seems that his Islam and his attitude towards death and belief in the last day is great stimuli for him especially when he learn that the poet was fighting Roman that they wanted to revenge from Hamdani state that he belong to. we can say that the bilateral of life and death is a two- face subject. When the poet talks of life and It's cordiality, he finds it unsafe . so he focuses on good deed for his remembrance not vanish. This is resulted from the nature of the poet's life and his moving between orphan and richness, glory and lowness, freedom and restriction.

الكلمات الدلالية

جدول المحتويات السنة: المجلد: العدد: