Table of content

The Journal of Law Research

مجلة القانون للبحوث القانونية

ISSN: 20724934
Publisher: Thi-Qar University
Faculty: law
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

The University of Thi-Qar The Journal of Law Research
is a semi- annual journal that deals with the law subjects in Iraq and the other countries. Its language is Arabic language and it established on 2009 .
Its first issue released in 2009.
Its sponsoring entity is( College of Law, Thi-Qar University) .


Loading...
Contact info


Phone Number :07801057844
Email: UTJlaw@utp.edu.iq

Table of content: 2013 volume: issue:7

Article
Guarantees of the human right to life
ضمانات حق الإنسان في الحياة

Loading...
Loading...
Abstract

The international efforts succeded in reach to tow very important articles , the first was article number three from universial decleration in 1948 which was very summery and link between the right of life and the right of personal freedum , the seconed was the article number six from international convenant of civil and boltical rights. The international efforts don’t stop in this point but try to search more protection of human right of life therefore apear the first protocol in 1966 and seconed in 1989 which inter to force in 1991 this tow protocols support the international effortes to protect the right of life. The important of this research was it try to explore the new arrangements of international protection of the right of life. لقد اسفرت الجهود الدولية عن دعم حق الانسان في الحياة بنصين هما المادة الثالثة من الإعلان العالمي لحقوق الإنسان والمادة السادسة من العهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية وهما قد يبدوان كافيان لضمان هذا الحق إلا إن الدول دعمت ذلك بضمانات أخرى لم تتوفر لأي حق أخر من حقوق الإنسان وقد اتخذ هذا الدعم طريقا مزدوجا ؛ تمثل الأول في إبرام المزيد من الاتفاقيات والبروتوكولات خصوصا البروتوكول الثاني الذي دخل دور النفاذ سنة 1991 والمتعلق بإلغاء عقوبة الإعدام , في حين تمثل الثاني في تعيين مقرر خاص لبحث المسائل المتعلقة بالإعدام التعسفي أو بالمحاكمة المقتضبة ويمثل تعيين هذا المقرر إجراء فعال من إجراءات الأمم المتحدة لحقوق الإنسان للحد من حالات الإعدام التعسفي التي تجاوزت المليوني حالة في مدة خمسة عشرة سنة فقط , وان المجلس الاجتماعي والاقتصادي قد حدد ولاية المقرر الخاص في حالات عديدة منها حالات الإعدام التعسفي أو الوشيك , دون محاكمة ,. كما سمح المجلس للمقرر الخاص إن يتلقى التقارير والبلاغات من الإفراد ومنظمات حقوق الإنسان والحكومات متى ما تضمنت معلومات عن حدوث حالات إعدام تعسفي أو بإجراءات موجزة أو التهديد بها . ليس من اليسير إن يتصدى بحث موجز لعنوان كبير هو حق الحياة أو حتى ضمانات حق الحياة ولكن البحث حاول إن يكشف عن المستجدات التي أضيفت لضمانات هذا الحق خصوصا الضمانات القضائية التي زخرت بتا إحكام المحكمة الأوربية لحقوق الإنسان والتقارير الصادرة عن المقرر الخاص ناهيك عن إن البحث حاول الإشارة ولو بشكل موجز لضمانات هذا الحق في الشريعة الإسلامية وهي إشارة وان جئت موجزة إلا أنها حظيت بالكثير من الدقة والمعلومات والأسانيد .


Article
Inhibitor of the written book numbers And its impact on the legal system of proof
المانع من أعداد الدليل الكتابي وأثره في النظام القانوني للإثبات

Loading...
Loading...
Abstract

In some Leqal act ,the contractor may obtain a weitten document and then some external Force lead, without his own Fault, to lose his written document In order to prevont the losing of the contractor s Leqal riqht enshrined in the document, some Leqal shcools ,including the lraqi leqal system , permit to such contractor to proof the leqal act by testimony or judicial presumption . This rule dose not apply to the creditor but the debtor as wall. قد يحصل المتعاقد على دليل كتابي , ثم يطرأ عليه ما يفقده هذا الدليل بسبب لايد له فيه, (اي دون تقصير منه) فلا يصح ان يضيع عليه حقه بسبب ذلك ,اذ ليس من العدل ان تسد امام وجهه سبل الاثبات الاخرى ,بعد ان استحال عليه تقديم الدليل الكتابي ,بل يسمح له الإثبات بالشهادة او القرينة القضائية. وهذا الحكم لاينطبق على الدائن فحسب,وانما ينطبق على المدين أيضا ,اذا فقد السند الذي يثبت قيامه بالوفاء.


Article
Electronic warfare and the principle of discrimination in international humanitarian law
الحرب الالكترونية ومبدأ التمييز في القانون الدولي الإنساني

Loading...
Loading...
Abstract

Electronic warfare is a new weapon for countries in armed conflict. Information technology is a weapon of modern times. Military forces of countries with such capabilities can inflict material damage on property or lives. Electronic warfare raises many thorny legal issues that need more legal research, such as modern-day technology-based weapons, remotely operated like warplanes or those that pass through Cyberspace, as in electronic warfare. Electronic warfare has led international jurists to study the war by approaching the rules applicable to armed conflict, the rules on the concept of war, the position of international humanitarian law on modern weapons, the compatibility of the concept of the fighter with the cyber attacker, الحرب الالكترونية تعتبر سلاح جديد تلجا اليه الدول في النزاعات المسلحة ، وتعد تكنولوجيا المعلومات من الوسائل القتالية في العصر الحديث ، تسطيع القوات العسكرية للدول التي تملك مثل هذه القدرات ، احداث اصابات مادية بالممتلكات او بالأرواح . تثير الحرب الالكترونية العديد من المسائل القانونية الشائكة ، والتي تحتاج الى المزيد من البحث القانوني ، شانها شان الاسلحة الحديثة التي تعتمد على التكنولوجيا ، سواء كانت تدار عن بعد كالطائرات المسيرة او تلك التي تنتقل عبر الفضاء السيبرياني ، كما هو الحال في الحرب الالكترونية . الحرب الالكترونية دفعت فقهاء القانون الدولي الى دراسة تلك الحرب ، من خلال مقاربة هذه الحرب مع القواعد القابلة للتطبيق في النزاعات المسلحة ، تلك القواعد المتعلقة بمفهوم الحرب ، وموقف القانون الدولي الانساني من الاسلحة الحديثة ، ومدى تطابق مفهوم المقاتل على المهاجم الالكتروني ، والمدنيين المساهمين في الحرب الالكترونية .


Article
Criminal liability for journalistic work
المسؤولية الجزائية عن العمل الصحفي

Loading...
Loading...
Abstract

The revolution in information and communications technology has had a major impact on the press. The news has become widely available and has expanded the distribution of newspapers to cover vast areas at high speed and at lower cost. This great development, on the one hand, and the role played by the press in the other, is a fourth and a control tool, a weapon that threatens the tyranny of tyrants and fulfills the aspirations of oppressed peoples. The press has contributed to many political changes globally And in our Arab environment in particular, as it is almost the godfather of the Arab Spring. As well as its role in establishing the foundations of democracy in Iraq, is one of its guarantees, but the press, like other tools for the defense of rights, can be a tool to attack, if misused. However, al-Faisal continues to organize the law for her, which should not be left to her in the hands of the abusers, nor to the glorification of power. This is done through the balanced organization of freedom of the press. The most important thing that restricts the newspaper and the journalist in performing its duties The journalist, as it defines the framework of this freedom and the role it will play in society, كان لثورة التطور التكنولوجي في مجال المعلومات والاتصالات, أثراً كبيراً على الصحافة, إذ أصبح الخبر بفضلها في متناول الجميع, كما أنها وسعت من نطاق توزيع الصحف, لتغطي مساحات شاسعة بسرعة فائقة وتكلفةٍ أقل. إن هذا التطور الكبير من جانب, وما تلعبه الصحافة من دورٍ كبيرٍ تعدا كونها سلطة رابعة, وأداةٍ رقابية, إلى سلاحٍ يهدد عروش الطغاة, ويحقق تطلعات الشعوب المظلومة, إذ أسهمت الصحافة وتسهم, في إحداث الكثير من التغيرات السياسة على الصعيد العالمي بصورة عامة, وفي محيطنا العربي بصورةٍ خاصة, إذ تكاد أن تكون هي عراب الربيع العربي. فضلاً عن دورها في إرساء دعائم الديمقراطية في العراق, فهي أحدى ضماناتها, ولكن الصحافة شأنها شأن غيرها من أدوات الدفاع عن الحقوق, تصلح أن تكون أداة للاعتداء عليها, إذا ما أُسيء استخدامها. ولكن يبقى الفيصل في ذلك هو تنظيم القانون لها, الذي يجب أن لا يدعها أداة في أيدي العابثين, ولا بوقاً لتمجيد السلطة, ويتم ذلك من خلال التنظيم المتوازن لحرية الصحافة, وأهم ما يقيد الصحيفة والصحفي في أداء مهامه والاضطلاع بدوره, هو المسؤولية الجزائية عن العمل الصحفي, إذ هي التي تحدد إطار هذه الحرية والدور الذي ستلعبه في المجتمع .

Table of content: volume: issue:7