Table of content

Alustath

الاستاذ

ISSN: 0552265X 25189263
Publisher: Baghdad University
Faculty: Education Ibn Rushd
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

About the magazine
Issued by the Faculty of Education, Ibn Rushd scientific journal entitled (Journal of the professor), was her first release in 1952. In the beginning. It deals with scientific research, literature and the Arab and Islamic civilization, and contributes to the professors of colleges according to their competence to define the educational community in the Arab countries and abroad.
• the name of the magazine: -Alustath( Professor)
• Produced by: - Faculty of Education / Ibn Rushd
• the international number ((ISSN)):-0552-265X/E-2518-9263
• E-mail to the magazine: - alustath.journal@ircoedu.uobaghdad.edu.iq
• Year Released: --1952
• Type of release (quarterly, semi-annual): - quarterly.

Loading...
Contact info

Email : alustath.journal@ircoedu.uobaghdad.edu.iq

Table of content: 2017 volume:1 issue:223

Article
Repetition in al hadith Semantic study in book of " alkashif an haqaq al- sunen" for al taibi(743a.h)
التكرار في الحديث النبوي الشريف دراسة دلالية في كتاب "الكاشف عن حقائق السنن" للطِّيبي(ت743هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with Semantic purposes whish involned Repetition in al hadith at the book of (alkashif an haqaq al- sunen" for al taibiwhish explained his author, book of " mishkat al- mesabih for al- tebrizi "died 741a.h" this nosearch proued al- taibi study in semantic feiled at al – hadith، then he became later agnate sample. This Repetition was not restrictedonly on one tyre of speech but involned all its parts such as nouns، nerbsletters also his analysis depends on literal meaning and goes such changes on meanings . This peper concludes that this book will he considered scientific encyclopedia because it involned difherent sciences in Arabic linguistics and Islamic studies. موضوع البحث هو دراسة دلالية لظاهرة لغوية اعتمدها النبي الأكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) في حديثه الشريف ألا وهي ظاهرة التكرار بنوعيه اللفظي والمعنوي, وقد وقف البحث عليها وشرح مفهومها وأغراضها التي خرجت إليها في حديثه الشريف ,فكانت اثنين وعشرين غرضاً انتخبها البحث من وقوفه على الحديث الشريف في كتاب "الكاشف عن حقائق السنن " للطيبي (ت 743هـ) والذي هو شرح لكتاب "مشكاة المصابيح " للخطيب التبريزي (ت 741هـ) فكتاب الكاشف موسوعة علمية لاشتماله على علوم متنوعة لا غنى للباحثين عنها في علوم اللغة العربية كالنحو, والصرف, والبلاغة, والدلالة لسياقية والدلالة المعجمية, كما لا غنى للباحثين في علوم الشريعة الإسلامية عن هذا الكتاب القيم فهو ملم بالمسائل الشرعية والفقيه يذكرها بتفاصيلها الدقيقة ويعرض وجهات نظر أصحاب المذاهب الإسلامية في المسألة موضع الشاهد ومن ثم يعرض رأيه فيها .واعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي في عرضه لموضوعه.

Keywords


Article
تجليات التناص في المصطلح النقدي العربي القديم( )

Loading...
Loading...
Abstract

The phenomenon of plagiarism has been commonly dealt with in Arabic criticism heritage,and many traditional Arab critics have written a specific part in their books covering this phenomenon under the title of "literary thefts". Literary thefts have been condemned in Arabic heritage as one poet takes some expressions or phrases from his predecessors, and such a tendency leads to the underestimation of the poet’s status. This phenomenon is called "citation" in Arabic rhetorics when the cited materials are extracted from the Glorious Qur'an or the Prophetic Traditions. This phenomenon has been given different names in Arabic heritage depending on the source of taken materials like sayings, poetry, etc. The phenomenon of plagiarism can be found in the poetic antithesis. Accordingly, plagiarism is the focus of this study. This study is organized around an introduction and three sections. Section one presents the concept of plagiarism from linguistic and terminological perspectivesa long with its history. Section two is limited to the different types of plagiarism in Arabic criticism heritage. Section three deals with the construction patterns of Arabic criticism heritage. Finally, conclusions are drawn out. التناص له بذور في النقد العربي القديم إذ نجد تجلياته فيما تناوله النقاد العرب القدماء وخصصوا له باباً واسعاً في أبحاثهم النقدية وهو (باب السرقات الأدبية) ,فكانت السرقات غير محبذة عندهم ,لان الشاعر اللاحق يأخذ معاني من الشاعر السابق وهذه حالة غير مرغوب فيها ,لأنها تحط من شأن الشاعر وتضعف شخصيته, ويسمون هذا المصطلح في النقد العربي(بالاقتباس) إذا كان المأخوذ من القرآن الكريم أو الحديث النبوي الشريف, فالتناص له أسس وثوابت عميقة في النقد العربي القديم, فالمصطلحات كثيرة ومن هذه المصطلحات(التضمين) أي إذا كان النص المأخوذ ليس من القرآن والحديث , بل من غيرهما من المعارف الأخرى كالشعر والأمثال والحكم وقصص الأولين وأقوال المشهورين. ونجد تجليات التناص في (العقد أو المعارضات الشعرية أو النقائض) لذلك كان موضوع بحثنا (تجليات التناص في المصطلح النقدي العربي القديم) ,وكان على مقدمة وثلاثة مباحث أختص الأول ببحث مفهوم التناص لغةً واصطلاحاً وتتبعاً لتاريخ النشأة, وكان الثاني لمصطلحات التناص الشكلية في النقد العربي القديم أما الثالث فتناول المصطلحات البنائية في النقد العربي القديم ثم ختمنا البحث بخاتمة دونا فيها النتائج, ومســـك الختام كان لقائمة المصـــادر والمراجع .

Keywords


Article
Manifestations of Persian civilization among the Arabs before Islam from Islamic poetry telescope
مظاهر الحضارة الفارسية بين عرب قبل الإسلام من منظار الشعر الجاهلي

Authors: أ.م.د. حسين مهتدي
Pages: 57-76
Loading...
Loading...
Abstract

The Arab and Persian peoples since the old Testament neighbors, some of whom have contacted the other is better communication, particularly in the pre-Islamic and pre-Islamic times. The question that comes to mind is: What are the components that saved us pre-Islamic poetry manifestations of Persian civilization among the Arabs before Islam? Is poetry managed to convey the image of Persian culture that were common in the Arabian Peninsula? This article has addresses through poems ignorance manifestations of Persian culture in the lives of the Arabs before Islam. And it is designed to detect a relationship gallop capacity Arabs before Islam. Have we come to that Arabs were not Bmnazl events neighbor sophisticated, they even Aguetpsoa many landmarks his or her own and used it in all walks of life. The importance of this research look like when we did not find any source for the study of Persian civilization and culture of ancient pre-Islam, but rarely. As this study has shown us how civilizational and cultural friction between the Persians and the Arabs, they are extracted from the belly of the history of literature. The pre-Islamic poetry Kdioan Arabs keeping us through history tells us about the relationship between people of the Persian Bjarhm in ignorance. Researcher has adopted in his study on the descriptive approach of this article and will go on the descriptive and analytical. كان الشعبان العربي والفارسي منذ العهد القديم جارين، وقد اتصلا بعضهم بالآخر خير اتصال ولا سيما في الجاهلية وقبل الإسلام. وقد أشار الشعراء الجاهليون في غير مكان من دواوینهم إلی تلك العلاقات العربية والفارسية، ورسموا لنا مظاهر هذه العلاقات. والسؤال الذي یتبادر إلی بالنا هو: ما هي المكونات التي حفظها لنا الشعر الجاهلي مظاهر الحضارة الفارسية بين عرب قبل الإسلام ؟ وهل نجح الشعر العربي في نقل صورة الثقافة الفارسية التي كانت شائعة في الجزيرة العربية؟ وقد یتناول هذا البحث من خلال الأشعار الجاهلية مظاهر الثقافة الفارسية في حياة العرب قبل الإسلام. ویهدف إلی الكشف عن سعة علاقة العرب بالفُرس قبل الإسلام. وقد نصل إلی أنّ العرب لم یكونوا بمنعزل عن أحداث جارهم المتطوّر، بل حتی إنهم اقتبسوا كثیرا من معالم حضارته واستخدموها في جميع مناحي حياتهم. وتبدو أهمية هذا البحث عندما لم نجد أي مصدر لدراسة الحضارة والثقافة الفارسية العريقة لما قبل الإسلام، إلا ما ندر. کما أن هذه الدراسة قد تظهر لنا مدی الاحتكاك الحضاري والثقافي بين الفُرس والعرب، فهي استخراج للتأریخ من بطن الأدب. والشعر الجاهلي دیوان العرب حفظ لنا ذلك عبر التاریخ لیطلعنا عن علاقة شعبه بجارهم الفارسي في الجاهلية. فقد اعتمد الباحث في دراسته على المنهج الوصفي التحليلي.


Article
Humorous in poem of Al Baha Zohair
الفكاهة: مكانتها ومضامينها في شعر البهاء زهير

Loading...
Loading...
Abstract

Satire, is a literary genre which has a special position among the scholars and poets; and is an art which in that, scholar or poet looks at the world, incidents, human and its society from a different aspect and by using humor and irony but in a critical way and with delicacy and elegance tries to explore and detect defects and problems which exist in passage of life. It can be said that the satire’s world, is a screen of realities of life and social, political, religious, ethic, cultural incidents which within it, happiness and sadness bind to each other and also it is a literary that by using it, poet or scholar intends to reform the thoughts, beliefs, individual and social behavior. Al Baha Zohair , one of the prominent Egyptian poets of Ayyubi and Fatemi time, in his poems mentions some of the social and individual incidents, abnormally of his time by using satire and ironic. The author of this article intends to introduce so of the literary capabilities of Ayyubi and Fatemi time through this literary genre. للفکاهة أثر عميق في النفوس، ومکانة بارزة يحتلها مبدعوها بسبب قدرتهم علی رؤية البشر والحياة والمواقف والأفکار من زوايا جديدة غير مألوفة ليس للجدّ فيها نصيب کبير. ففي عالم السخرية تتقلب صور الحياة، فإذا هي مسرح للعب ومنظر تمتزج فيه الفکاهة بالمأساة، والحزن بالسرور، والمضحک بالمبکي. بل تبدو الحياة کلها رواية مسلية ومشهداً عجيباً. ولم تکن مصر بمنأی عن السخرية والروح الفکاهية في العصرين الفاطمي والأيوبي. و نحن إذا ننتقل إلی الحروب الصليبية، يمکن لنا أن نقول إن الحروب کانت سبباً في ازدياد هذه الروح عند المصريين، فقد فجرت الطاقات الکامنة في نفوس المصريين عامة، وشعراء الفکاهة خاصة. تناول هذا البحث مضامين الفکاهة والسخرية في شعر البهاء زهير(1185- 1258م) بوصفه ظاهرة أدبية؛ وشعر البهاء زهير کما هو مرآة صادقة بما فيه من فيض الطبع والبعد عن التکلف، هو أيضاً مرآة لعصره من حيث اللغة والتعبير، والروح المصري تتجلّی في هذا الشاعر، وفي شعره نفحات مصرية في التعبير والذوق، وظهرت فيه السخرية، لتشتمل سخريته مسائل متعدّدة نستطيع من خلال قراءتها أن ندخل إلی تناقضات شتی عاشها مجتمعه، وأثّرت فيه.


Article
Formula (Fuaaila) in the Qur'an Al-Kareem between probabilistic interpretable and rhetoric miraculous
صيغة (فعيلة) في القرآن الكريم بين التأويل الاحتمالي والإعجاز البياني

Loading...
Loading...
Abstract

The research started towards the establishment and construction to replace alongside their probabilistic interpretation hyperbolic and guidance may be intentional guidance. Based on linguistic miracle, which is to preserve the building verbal as it is in the Qur'an Al-Kareem without saying that adapter from another building and maintaining the unity of the installation, which includes a word without saying: It is fitting word to delete it or increase where else. It is then no justification for this quantum of multiple direct indication of the words of the Qur'an al-Kareem, which is the one book revealed the God is one and came down with one angel on the heart of the Prophet and one his words one uniform each leading one meaning indicating not a multiple suspicious interpretive faces. It is where sneaks it likely direction The permissible? Search has chosen to apply the idea of nine major examples of the Qur'an came to build Fuaaila, colorful sayings linguists and interpreters in touch significance both at the level of a single word or general construction. Those examples are: (rest and tranquility) and the two sides interpretation and (and the rest hostage) and two three aspects of interpretive and (pure and insight) and the two had four faces and (way) and the five aspects. And Praise be to Allah, the God of the Worlds. انطلق البحث نحو التأسيس والبناء ليستبدل بالتأويل الاحتمالي الترجيح وبالتوجيه الجائز التوجيه الارجح، وذلك بالاعتماد على الإعجاز اللغويّ الذي يتمثل بالحفاظ على البناء اللفظي كما هو في المصحف دون القول بأنه محول من بناء آخر وبالحفاظ على وحدة التركيب الذي يشتمل على اللفظة دون القول: إنه تركيب حذف منه لفظ أو زيد فيه آخر، ومن ثم لا مسوغ لهذا الكم من الوجوه التأويلية المتعددة في توجيه دلالة ألفاظ القرآن الكريم الذي هو كتاب واحد، أنزله ربّ واحد، ونزل به ملك واحد، على قلب نبيّ واحد، وألفاظه واحدة موحّدة، يؤدي كلّ منها معنىً واحداً مُبيناً لا متعدِّداً مُريباً، فمن أين ينسل إليها التوجيه المحتمل والجائز؟ وقد اختار البحث لتطبيق فكرته الرئيسة تسعة أمثلة قرآنية، جاءت على بناء فعيلة، وتعدّدت أقوال اللغويين والمفسرين في تلمّس دلالتها، سواء على مستوى اللفظ المفرد أم على مستوى البناء العام. وتلك الأمثلة هي: (بقية وسكينة)، وفيهما وجهان تأويليان، و(والبقية والرهينة) وفيهما ثلاثة أوجه تأويلية و(الزكيّة والبصيرة) وفيهما أربعة أوجه، و(الوسيلة) وفيها خمسة أوجه. وآخر دعوانا أن الحمد لله ربّ العالمين.


Article
The impact of Linguistics In teaching Arabic language
أثر اللسانيات في تعليم اللغة العربية

Authors: م. د. أحمد حسين حيال
Pages: 135-152
Loading...
Loading...
Abstract

Almost linguistics and language approach differ from those defined by the global history of linguistic studies, Including Arabic linguistic studies, I decided that the language linguistics subject of scientific study material, In this lesson linguistic began nearly shoved another contributed to the breadth of the research department, Accordingly God widened cognitive extents in most universities in the world, and its impact in the overall Linguistics Humanities. The pedagogical and teaching aids frontrunner in this effect, and as the teaching language is situated in the heart of the pedagogical department. It was the linguistics major impact on the development of Arabic language teaching, both speakers in Arab universities and secondary schools, or for non-native speakers. قاربت اللسانيات اللغة مقاربة تتباين عن تلك التي عرفها تاريخ الدراسات اللغوية العالمي, ومنها الدراسات اللغوية العربية, فقررت اللسانيات أن اللغة موضع قابل للدراسة العلمية, وبهذا بدأ الدرس اللغوي ينحو منحى آخر ساهم في اتساع الدائرة البحثية, وتبعاً لذلك اتسعت المديات المعرفية في معظم الجامعات العالمية, وأثرت اللسانيات في مجمل العلوم الإنسانية, وكان للبيداغوجية والديداكتيكية الحظ الأوفر في هذا التأثير, وبما أن تعليم اللغة يقع في قلب الدائرة البيداغوجية. فقد كان للسانيات أثر كبير في تنمية تعليم اللغة العربية, سواء للناطقين بها في الجامعات العربية والمدارس الثانوية أم لغير الناطقين بها.


Article
Identity and problematic affiliation in the Arab novel
الهوية واشكالية الانتماء في الرواية العربية

Loading...
Loading...
Abstract

The affiliation main point in the Arab novel value, is a variety of different aspects and establishes a history of an entire people , they are the result of standard conditions, social and economic affected in Arab societies and pushed out towards the mixing or melt with other communities left on the impact of the problem in the national identity of the Arab individual .The research deal with the problem through the narrative texts raised the subject of discussion with the stand on homelands repellant models for their sons because of the circumstances and the pressure, on the contrary homelands attracting entrants from last nationalities. The research concluded that the main reason to loss of the identity of belonging to the homelands is the lack of community awareness of the individual which promotes belonging to his land and its components. إن ثيمة الانتماء في الرواية العربية هي ثيمة متنوعة الأطراف والجوانب ويؤسس لها تاريخ شعب بأكمله ... فهي نتيجة لظروف قياسية واجتماعية واقتصادية اثرت في المجتمعات العربية ودفعت بها نحو الامتزاج او الذوبان مع مجتمعات أخرى خلّفت على أثرها إشكالية في الهوية الوطنية لدى الفرد العربي. وقد عالج البحث المشكلة من خلال النصوص الروائية المطروحة موضوع المناقشة مع الوقوف على نماذج الأوطان الطاردة لأبنائها بفعل الظروف الواقعة تحت ضغطها، على العكس من الأوطان الجاذبة للوافدين من جنسيات اخر. وقد خلص البحث إلى أن ضياع هوية الانتماء للأوطان هو سبب غياب الوعي المجتمعي لدى الفرد الذي يعزز انتمائه لأرضه ومكوناته.

Keywords


Article
Mohammed Almagout poetry in his collection ( Seyaf Alzehour) Textual reading in Purposefulness
شعر محمد الماغوط في سيــــاف الزهور قراءة نصيّة في المقصدية

Authors: م.م. رافد جايد خضير
Pages: 167-194
Loading...
Loading...
Abstract

Mohammed Almagout is a fruitful poetical character of innovative ideas , violating the standard system in thinking and writing. He aims to create intellectual and epistemological alternatives , to reach the future, where the targeted poetical dreams rather than reality. He is with humanistic vision seeking glimpses of hope. His poetical approach is humanistic targeting new horizons to provide life with purposefulness for the responder . The research problem: The research tackles the concept of ( purposefulness) as textual criteria , and basic condition in humanistic communication process, between the poet, the creator of coherence and aim connected text , and the responder , who intends to investigate the purposefulness. The research method and aim.The research follows textual approach, to explain the language of the poet in this collection, and to locate and investigate the mechanism of the poet purposefulness, where that opens a gap to show the text, and multiple readings. The purposefulness is of condensed dimension rather than significance rational , as in ordinary text. محمد الماغوط شخصيّة شعريّة، ثريّة تتمتع بأفكار متجددة، قد تخرج عن السائد، والثابت المفروض قسرا على الإنسان؛ لكونه يطمح لخلق بدائل فكريّة ومعرفيّة، يعبر بها إلى المستقبل، حيث الأمل المنشود شعرا لا واقع، ويحمل في عبوره رؤية إنسانية، يجد بها بارقة أمل، منطلقا من مساحته الشعرية التي تحمل في طياته رؤية إنسانيّة تفتح آفاقاً تعين في الحياة بمقصدية أمام المتلقي. ويناقش البحث مفهوم المقصدية بوصفه معاييراً نصياً، وشرطاً أساسياً في عملية التواصل الإنسانّي بين الشاعر الذي ينتج نصاً متماسكاً مترابط الأهداف، والمتلقي الذي يستكشف تلك المقاصد. وسلك البحث منهجاً نصياً في دراسته عموماً؛ وهدفه بيان لغة النص الماغوطي في سياف الزهور؛ ليعين متعمقا في استظهار آليات المقصدية، واستنطاقها، ممّا يفتح فجوة تبين انفتاح النص، وتعدد القراءة، فالمقصدية ذات أبعاد تكثيفية وليست ذهنية دلالية كما في النصوص الاعتيادية.


Article
The Word "Baal" in the Old Testament (A Comparative Semitic Linguistic Study)
لفظة بعل في العهد القديم )دراسة لغوية سامية مقارنة(

Loading...
Loading...
Abstract

The word "baal" means "husband", and the plural form is "baoola". The wife is likewise called "baal" or "baala". "Baal" is a Semitic noun for a Canaanite god or a god's son and husband to goddess "baala" or "Asheera" or "Ishtaroot". He was known as the god Hood who was a god of fields and cattle fertility. In sum, worshipping "baal" was common among the peoples of the East in the old time; that is why, we find he had different names. The reason was that each nation used a name that was known among its people. Any of his names would often start with "baal" and end with the name of that land or city. Alternatively, it would start with something attached to it, such as "baalfaghoor" or "Beelzebub". "Baal" had many priests who used to cheat people with their magic and sorcery which they relate to their god البعل الزوج والجمع البُعولة ويقال للمرأة ايضا بــَعْلٌ وبعلةٌ كزوج وزوجة والبعل هو اسم سامي وهو اله كنعاني وكان ابن الاله وزوج الالهة بعلة او عشيرة او عنات او عشتاروت ويعرف كالاله هود ، وكان اله المزارع ورب الخصب في الحقول والحيوانات والمواشي. وباختصار نقول إن عبادة البعل كانت عمومية بين اهالي المشرق في الزمان القديم ولذلك نرى له اسماء متعددة وما ذلك إلا ان كل امة كانت تسميه باسم يعرف به عنده باسم يعرف به عند قومها . وكان الاسم من اسمائه يبتدئ غالبا ببعل وينتهي باسم تلك البلاد او المدينة الموجودة هو فيها ، او بشيء ينسب اليه نحو بعل فغور ، بعل زبوب اله الذباب وهو اله عقرون وكان للبعل كهنة كثيرون يخدعون الناس بسحرهم وشعوذتهم واعمال اخرى ينسبونها لإلههم . اعتمدنا في بحثنا هذا على قاموس BDB . هناك اسماء ذكرت في BDB ولكنها لم تذكر معناها فقط ذكرها شرحا مثل בַּעַל חֶרְמוֹן, وهناك اسماء لم تأت في BDB مثل בַּעַל בְּרִית . اتبعنا في بحثنا هذا لفظة بعل حسب ترتيب الابجدية العبرية ( البعل في العهد القديم) وقد تم اختيار البحث بالاعتماد على لفظة بعل .

Keywords


Article
Employ digital editing (non-consecutive) in enriching the filming of expression
توظيف المونتاج الرقمي (غير المتتالي) في إثراء التعبير الفلمي

Loading...
Loading...
Abstract

Find boils down to is marked by (employing digital editing (non-consecutive) in enriching Filma expression), and the reflection of the digital montage to the enrichment of the movie film. And distributes research on five chapters, the first chapter dealt with the methodological framework of the research, which included the research problem and is as follows: What is the function of digital editing (non-consecutive) in enriching Filma expression? . And the importance of research.The objectives of the research. The second chapter, a theoretical framework and previous studies. And distributes the theoretical framework of the three sections, the first section contains digital technology. As well as film and digital technologies. The second topic dealt with digital editing devices (non-consecutive). And the third on the role of technology in some directorial processors. In the third chapter, which has been allocated to research procedures, which included the research methodology and the research community. The film is appointed:The Lord of the Rings Part III :The Return of the King. Directed by Peter Jackson, the production in 2003. Then the fourth quarter, Neshat sample analysis.The fifth chapter Vahtoy on the results, as well as the conclusions reached by the researcher. It must Research of this type that contains the sources supports the scientific research process. يتلخص البحث الموسوم بـ (توظيف المونتاج الرقمي (غير المتتالي) في إثراء التعبير الفلمي), وانعكاس المونتاج الرقمي في إثراء الفلم السينمائي . وتوزع البحث على خمسة فصول , تناول الفصل الأول الإطار المنهجي للبحث الذي تضمن مشكلة البحث وكالآتي : ما هي وظيفة المونتاج الرقمي (غير المتتالي) في إثراء التعبير الفلمي ؟ . وأهمية البحث . وأهداف البحث. والفصل الثاني , وهو الإطار النظري والدراسات السابقة. وتوزع الإطار النظري على ثلاثة مباحث , المبحث الأول ويتضمن التكنولوجيا الرقمية . كذلك السينما والتقنيات الرقمية . وتناول المبحث الثاني أجهزة المونتاج الرقمي (غير المتتالي) . وتناول المبحث الثالث دور بعض التقنية في المعالجات الأخراجية . وفي الفصل الثالث الذي تم تخصيصه لإجراءات البحث الذي تضمن منهج البحث, ومجتمع البحث. وعينته هي فلم : سيد الخواتم الجزء الثالث عودة الملك. إخراج بيتر جاكسون , إنتاج عام 2003 . ثم الفصل الرابع تحليل العينة الفلمية . أما الفصل الخامس؛ فاحتوى على النتائج , كذلك الاستنتاجات التي توصل إليها الباحث . ولابد لبحوث من هذا النوع أن تحتوي على مصادر تدعم عملية البحث العلمي.

Keywords


Article
The linguistic search among fundamentalists between inference and digression Mr. Al-Khoei discussed a model
البحث الكلامي عند الأصوليين بين الاستدلال والاستطراد بحث السيد الخوئي (قدس) أنموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

The relationship between science is one of the important issues that must be recognized by the researchers so as not to leave them and withdraw matters from science to other science without the benefit of scientific. Hence, the study dealt with one of the tenets of this relationship, the relationship between the science of speech and the doctrine of jurisprudence and the limits of the fundamentalist system model of one of the most prominent scholars of jurisprudence in the second half of the twentieth century, Mr. Abu al-Qasim al-Khoei. The research dealt with four words that were addressed in the science of assets: And the psychological and human actions and copies, which show from this system that in the sentence and in the detailed after the discursive research does not depend on the formation of rules in the science of jurisprudence, and therefore the researcher in the fundamentals of jurisprudence not to make them part of the system, In the science of speech has a link to some issues of jurisprudence. تعد العلاقة بين العلوم من المسائل المهمة التي لابد أن يدرك حدودها الباحثون لكي لا يخرجوا عنها ويسحبوا مسائل من علم إلى علم آخر من دون أن يترتب عليه فائدة علمية. من هنا تناول البحث واحداً من مصاديق هذه العلاقة ،وهي العلاقة بين علم الكلام وعلم أصول الفقه وبحدود أنموذج المنظومة الأصولية لواحد من أبرز علماء أصول الفقه في النصف الثاني من القرن العشرين وهو السيد أبو القاسم الخوئي. وقد تناول البحث أربعة مباحث كلامية تم تناولها في علم الأصول وهي : المشتق والكلام النفسي وأفعال الإنسان والنسخ والتي تبين من هذه المنظومة أنها في الجملة وفي بعدها التفصيلي مباحث استطرادية لا يتوقف عليها تكوين القواعد في علم أصول الفقه، ولذا على الباحث في أصول الفقه أن لا يجعلها جزءا من منظومته ، وأن يكتفي بالإشارة إلى كونها في نتيجتها المؤسسة في علم الكلام لها ربط ببعض مسائل علم أصول الفقه.

Keywords


Article
Iraqi-British Relations After 2003
العلاقات العراقية - البريطانية بعد عام 2003

Loading...
Loading...
Abstract

The British knew the importance of Iraq strategy since the beginning of the seventeenth century, so they planned to control it, and it became a big influence them there until 1914, when British forces occupied Iraq. Although Iraq's entry into the League of Nations and declared an independent state in 1932, but it remained under British influence until the 1958 revolution.Relations between the two countries had not stabilized after 1958, and in 1991 Britain participated Gulf War against Iraq and the severance of diplomatic relations. In 2003, Britain entered into an alliance with the United States to occupy Iraq, and after this date restored diplomatic relations between the two countries. And developed relations politically, economically and culturally after 2003.أدرك البريطانيون أهمية العراق الإستراتيجية منذ مطلع القرن السابع عشر، لذلك بدأوا منذ ذلك التاريخ التخطيط للسيطرة عليه، وأصبح لهم نفوذ كبير فيه حتى عام 1914 عندما احتلت القوات البريطانية العراق. وعلى الرغم من دخول العراق إلى عصبة الأمم وإعلانه دولة مستقلة عام 1932، إلا أنه بقي خاضعاً للنفوذ البريطاني حتى ثورة 1958. تذبذت العلاقات بين البلدين بعد عام 1958، ولغاية عام 1991 عندما اشتركت بريطانيا بحرب الخليج ضد العراق وقطع العلاقات الدبلوماسية بينهما. وفي عام 2003 دخلت بريطانيا تحالفاً مع الولايات المتحدة خارج إطار الشرعية الدولية لغزو العراق واحتلاله، وبعد هذا التاريخ أعيدت العلاقات الدبلوماسية بين البلدين. وتطورت العلاقات بشكل كبير في المجالات السياسية والاقتصادية والثقافية بعد عام 2003 .

Keywords


Article
The Libyan - Egyptian relation 1969-2005
العلاقات الليبية- المصرية 1969-2005

Authors: أ.م.د . منى حسين عبيد
Pages: 307-324
Loading...
Loading...
Abstract

The research in the Egyptian - Libyan relation dates back to ancient history. The change of leaders and the political system had affected these relations ,so they had changed from being so close to unly passing through tension and even conflict There is long borders between the two countries more than a thousand kilo-which made some kind of social relations ship between the people of the two countries . the relation between the two states had grew stronger ,after their in dependence especially when Libya tried to follow the steps of Egypt during Nasir era, but their relations deteriorated after Egypt's peace treaty with Israel , but it had flourished buck in the nineties. In spite of the improvement in the relation. between the two part after 2003.on the economic level , it had passed through tensions because of the mutual acquisitions of the two authorities,the Egyptian and the Libyan because of Libyan decision to abandon weapons of mass distraction, and the Libyan close relations with the muslim brother hood in Egypt,the main opposition forcei-Egypt at that time. إن البحث في عمق العلاقات المصرية - الليبية قد يعيدنا الى جذور ضاربة في التاريخ، إلا أن تغير أنظمة الحكم والقادة اثر بشكل أو بأخر في مسار تلك العلاقات ،فانتقلت من التقارب الشديد وحتى الوحدة مروراً بالتوتر وحتى الصراع. وإن عوامل الجغرافية التي تربط البلدين بحدود تمتد لأكثر من الف كيلو متر, فضلاً عن تاريخ البلدين، جعلت للعلاقة بين الشعبين خصوصية اجتماعية وشعبية متينة الى جانب ذلك ،فان الأوضاع السياسية بين البلدين شهدت حالة من التماهي السياسي والأيديولوجي عقب الاستقلال، واستمر ذلك عقب الثورة الليبية ضد الملك محمد ادريس السنوسي ومحاولة تقليد العقيد الراحل معمر القذافي للتجربة المصرية في ذلك العهد ، ثم توترت العلاقة بين البلدين عقب توقيع مصر اتفاقية السلام مع اسرائيل ،حتى وصلت الى حد الصدام، إلا أنها عادت وشهدت تطورا ملموسا خلال حقبة التسعينيات خصوصا بعد حادثة لوكربي، وما فرض على الشعب الليبي من حصار اقتصادي ، فقد وقفت مصر الى جانب ليبيا. وعلى الرغم من التحسن الذي طرأ على علاقة البلدين ولاسيما بعد عام 2003 سواء على المستوى الاقتصادي أو التجاري، إلا أن تلك العلاقات شهدت توتراً ملحوظا اثر الاتهامات المتبادلة بين السلطتين المصرية والليبية بسبب تخلي ليبيا عن اسلحة الدمار الشامل الى جانب تقرب السلطة الليبية من جماعة الاخوان المسلمين في مصر والذين هم بالضد من سياسة الرئيس المصري السابق حسني مبارك.

Keywords


Article
Safariya Revolutions in the Maghreb Countries 122 AH - 143 AH / 740-760 Ad))
ثورات الصفرية في بلاد المغرب (122هـ740م—143هـ760م)

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the revolutions of the Safariya in the Maghreb from the year 122 AH - 143 AH / 740-760 Ad . it presents the beginning of the emergence of the Safarian group, and its beliefs in the Arab Orient countries, then the research discusses the transfer of the principles of Safariya to the Maghreb countries, escaping the Umayyad state after Bloody revolutions which failed to achieve their goals in changing the regime, or control of a territory. Al-Safriya had chosen the Arab Maghreb countries for its distance from the centre of the Islamic Caliphate, and its knowledge of the acceptance of principles and ideas hostile to the Umayyad state. He also reviewed the revolutions of Al-Safriya during the reign of Abdullah bin Habab, and the battles fought by their adversaries, as well as the role of Hanthalah bin Safwan in resisting the Safriya, and victory over them, as well as the role of Abdulrahman bin Habib Fahri in suppressing the Safriya, and victory over them, and the role of Abu Al- Ibadi in addressing the Safriya , highlighting himself as the Imam who is Zahed, believer and defender of blood of Muslims, and their money, after committing Safriya violent crimes when they took control of Kairouan. And then the death of Abu al-Khatab by Muhammad ibn al-Ash'ath al-Khuza'i, which was approved by al-Mansur on the mandate of Morocco to eliminate the sedition and revolutions that emerged in the Maghreb. And finally the establishment of the safriyan state, which was later known as the state of Bani Madrar or Bani Wasul, and had taken from Sigalmassa as its capital يتناول هذا البحث ثورات الصفرية في بلاد المغرب من سنة 122 هـ - 143 هـ / 740-760 م، فهو يعرض بداية ظهور فرقة الصفرية، ومعتقداتها في بلاد المشرق ، كتمهيد للبحث، ومن ثم انتقال مبادئ الصفرية الى بلاد المغرب ، هرباً من الدولة الاموية بعد ثورات دامية أخفقت في تحقيق أهدافهم، وما يصبون إليه في المشرق، من قلب نظام الحكم، او السيطرة على أحد الأقاليم. وقع اختيار الصفرية على بلاد المغرب؛ لبعدها عن مركز الخلافة، ومعرفتهم بتقبل السكان هناك للمبادئ والأفكار المعادية للدولة الأموية؛ كمخرج لتعسف بعض الولاة الذين مارسوا الظلم على سكان البلاد. كما يستعرض ثورات الصفرية في أثناء ولاية عبدالله بن الحباب، والمعارك التي خاضها ضدهم، وكذلك دور حنظله بن صفوان في التصدي للصفرية، والانتصار عليهم، وكذلك تم الوقوف على دور عبدالرحمن بن حبيب الفهريّ في قمع الصفرية، والانتصار عليهم، ودور أبي الخطاب عبد الأعلى بن السمح الأباضيّ في التصدي للصفرية ، مبرزاً نفسه كإمام زاهد تقي مدافع عن دماء المسلمين وأموالهم ، بعد أن ارتكبت الصفرية جرائم دموية عنيفة عندما سيطروا على القيروان. ومن ثم مقتل أبي الخطاب على يد محمد بن الأشعث الخزاعي، الذي أقره المنصور على ولاية المغرب ؛ للقضاء على الفتن والثورات التي ظهرت في بلاد المغرب. وأخيرا قيام الدولة الصفرية التي عرفت فيما بعد بدولة بني مدرار أو بني واسول، وكانت قد اتخذت من سجلماسة عاصمة لها.

Keywords


Article
Military expenditures in the Umayyad era (40-132 H / 660-749 AD)
نفقات المؤسسة العسكرية في العصر الاموي (40-132 هـ/ 660- 749م)

Loading...
Loading...
Abstract

The military expenses in the Islamic Arabic state has been considered an important indicator that reflects the significance of the military system. Our current study aims to these military expenses in the era of Umayyad to specify the level of change in this institution from that level of Al-Rashidi era by bringing forth the changes that have been happened , besides placing terms for those who enter into the volume . This was prevailing over in the previous ages , but it was simple . It has been witnessed organizing volumes . The Umayyad state followed the rules placed by the caliphate " Omar Bin Al-Khatab" just like Sources of gifts from tributes and abscess and the surplus one placed in house of money; one should not take gift from charity. The distribution of the gift has been the reason for having the tribes of Levant ( Yemeni and Qaisi tribes)appear loyalty for Umayyad princes in return they will be given financial rewards and to be appointed in the jobs .IF the gift keeps on in Muharam Month (Islamic month) salaries to the soldiers will be paid since he lateness was causing problems for Umayyad caliphates . The heritage of gift remains applicable until the end of the Umayyad era , after it was applicable in Al-Rashidi era; besides , the Umayyad has organized and developed livings and established a special office for that. The booties in the era of Umayyad have got divided based on shares with the preference of the knight to the non-knight since the former has exerted efforts that will be explained in this current study. تعد النفقات العسكرية في الدولة العربية الاسلامية من المؤشرات المهمة التي تظهر ثقل المنظومة العسكرية فيها وتهدف دراستنا لهذه النفقات في العصر الاموي، وذلك لتحديد مستوى التغيير في هذه المؤسسة عما كان عليه في العصر الراشدي من خلال أبرز التغيرات التي حدثت، وهي وضع شروط أساسية لمن يدخل أسمه في الديوان، وهذا ما كان سائداً في العصور السابقة لكن بصورة بسيطة جداً، فشهدت تنظيم للدواوين وتعريبها. سارت الدولة الاموية على القواعد التي وضعها الخليفة عمر بن الخطاب (رض) مثل مصادر العطاء من الخراج والجزية فيما توضع الزيادة في بيت المال , ولا يجوز أخذ العطاء من مال الصدقات. وتوزيع العطاء كان السبب، بحيث تبارت قبائل الشام، وهم اليمينون والقيسيون في إظهار الولاء للأموين مقابل المكافآت المادية والتعيين في الوظائف. وأستمر منح العطاء في شهر محرم يدفع رواتب الجند لان التأخير كان يسبب مشكلات للخلفاء الاموين. واستمرت زيادة العطاء التي لم تكن ثابتة وإنما اختلفت بين خليفة واخر. فيما أصبحت الغنائم في العصر الاموي تقسم حسب الأسهم، ويفضل الفارس على الراجل لما يبذله من جهد وعناء, وسوف يتم توضيح ذلك بين طيات هذا البحث.


Article
Soviet-German Conflict over Finland1941-1945
الصراع السوفيتي – الالماني على فنلندا1941- 1945

Loading...
Loading...
Abstract

Soviet-German Conflict over Finland 1941-1944 is another phase of challenges that faced Finland to keep it's independence and sovereignty.It started as a result of German Barbarossa against Soviet Union in June 22nd,1941 and lasted for four years,when ended by armistice agreement signed in September 19th,1944.As what happened in the previous winter war,Finland lost many territories in her southern border,paid war indemnity of 300 million american dollar to Soviet Union,and the most important, it kept Finland behave wisely and peacefully along the next years. الصراع السوفيتي- الالماني على فنلندا 1941-1945، صفحة جديدة من التحديات التي واجهت فنلندا للحفاظ على استقلالها وسيادتها. لقد بدء هذا الصراع كنتيجة لانطلاق عملية بارباروسا الالمانية ضد الاتحاد السوفيتي في22حزيران1941، واستمر اربع سنوات، أوقفته اتفاقية الهدنة الموقعة في 19ايلول 1944. وكما حصل في حرب الشتاء السابقة، فقد خسرت فنلندا العديد من اقاليمها عند حدودها الجنوبية، واجبرت على دفع غرامة حربية قدرها 300 مليون دولار امريكي. غير أن اهم نتيجة لهذه الحرب، هي انها جعلت فنلندا تتصرف بحكمة وسلام في السنوات اللاحقة.

Keywords


Article
Iraq's official position on political developments in Iran (1941-1945)
موقف العراق الرسمي من التطورات السياسية في ايران (1941 ــ 1945)

Loading...
Loading...
Abstract

The events that took place in Iran during the second world war are considered an important item for Iraqi diplomacy and follow-up by the Foreign Ministry in Iraq. On the other hand, this Iraqi diplomacy was considered to be quite flexible when a reshuffle occurred. It was looking for its causes and linking them, and then adopting accurate scenarios to protect its interests. Iraq was not far from what was happening in Iran .When Mohammad Reza Pahlavi took power in Iran, The oil conflict has also existed. In addition to Iran's strategic position, making US intervention clear. Which prompted Iran to build an intimate relationship with the United States and strengthen its relations in all respects, especially when Ahmed assigned the strength of the Sultanate to form the ministry on the ninth of August 1924 and consider America a third force used by Ahmed Qawam as a bargaining chip to confront the British and Soviet Union in the region. After the issue of oil emerged on the political scene and at that time, the Iranian government took a deep breath in the embrace of the United States. In fact, Reza Shah Pahlawi inherited a backward country, especially in the economic field. He tried to reform the country's economic recession and make Iran to acquire a new stage, and the result of foreign demand for Iranian oil led to widespread reactions at the internal level and became pro-Western groups to reject the Soviet demand and solidarity with the independent. While the Iranian Communist Party (Toda Party) supported the request and held demonstrations for the immediate admission of the Soviet Union الاحداث التي شهدتها ايران, بان الحرب العالمية الثانية مادة مهمة للدبلوماسية العراقية والمتابعة من قبل الوزارة الخارجية في العراق, وبالمقابل اعتبرت هذه الدبلوماسية العراقية مرنه الى حد عندما يحدث تغييراً وزارياً او يقع حدث ما, فإنها كانت تبحث عن اسبابه ومسبباته وتربط بينها, وبعدها تبني عليها تطورات دقيقة بحماية مصالحها, ولم يكن العراق بعيداً عن اجواء ما كان يجري في داخل ايران. وعند تسنم محمد رضا بهلوي السلطة في ايران, اصبح الصراع النفطي قائماً، فضلا عن موقع ايران الاستراتيجي، مما جعل التدخل الاميركي واضحاً, مما دفع ايران بأن تبني علاقة حميمة مع الولايات المتحدة الاميركية وتقوية علاقاتها من جميع النواحي, ولاسيما عندما كلف احمد قوام السلطنة بتشكيل الوزارة في التاسع من آب عام 1924 م واعتبار اميركا قوة ثالثة يستخدمها (احمد قوام) بوصفها ورقة مساومة لمواجهة ضغوط بريطانيا والاتحاد السوفيتي في المنطقة. وبعد بروز موضوع النفط على الساحة السياسية وفي تلك الفترة ارتمت الحكومة الإيرانية في احضان الولايات المتحدة الاميركية, والحقيقة ان رضا شاه بهلوي ورث بلداً متخلفاً سيما في الحقل الاقتصادي , فحاول اصلاح البلاد الاقتصادية المتردية، وجعل ايران على اعتاب مرحلة جديدة, ونتيجة التكالب الاجنبي على النفط الايراني ادى الى ردود فعل واسعة على الصعيد الداخلي، واصبحت هناك مجموعات الموالية للغرب عن رفض الطلب السوفيتي، وتضامن معها المستقلون, في حين ايد الحزب الشيوعي الايراني (حزب توده) ذلك الطلب وقامت تظاهرات من اجل القبول الفوري للاتحاد السوفيتي.

Keywords

Table of content: volume: issue: