Table of content

Mosoliya studies

دراسات موصلية

ISSN: 18158854
Publisher: Mosul University
Faculty: President of University or centers
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A quarterly magazine published every three months interest published research on the city of Mosul of all the scientific, cultural and people and heritage

Loading...
Contact info

009647481705925
unmomosc21@yahoo.com
almokhtar20042003@yahoo.com

Table of content: 2017 volume: issue:46

Article
Papermakers in Mosul during the Abbasid Ages From the fourth until the seventh century
الوراقون في الموصل خلال العصور العباسية من القرن الرابع حتى نهاية القرن السابع الهجري

Loading...
Loading...
Abstract

The Arab-Islamic civilization marked by its development in variety of fields, especially the industry, and this reflected on the Craftsmanship of papermaking. Thus, appeared papermakers in every Islamic city, and they interested in Quran, religious books and literary works. Of those cities was Mosul. During our study of a period of four centuries, we found out that there were fifteen Mosulis worked in papermaking, manuscript-copying, book-binding, and embellishing books with gold. امتازت الحضارة العربية الاسلامية بتطورها في مجالات عدة، وكانت الصناعة في سياق ذلك التطور، وقد انعكس هذا على الوراقة، فظهر الوراقون في مختلف الحواضر الاسلامية وهم الذين اهتموا بالمصاحف والكتب الدينية والأدبية وغيرها، وكانت الموصل من بين تلك الحواضر التي برز فيها الوراقون، ومن خلال البحث والدراسة في أربعة قرون ظهر لدينا عدد ممن عمل في الوراقة من الموصليين أو ممن وفد إليها، وقد توصل البحث إلى ما يزيد عن خمسة عشر شخصية عملت بالوراقة، وما يتعلق بها من نسخ وتجليد وتذهيب وبيع الكتب.

Keywords


Article
The Mosuli Binu Al-Rawad and Their Political Role in Azerbaijan during the Two Centuries(4th-5th / 10th-11th A.H.)
بنو الرُوَّاد الموصليون ودُورهُم السِيَاسي في أَذربيجَان خلال القرنين (4-5هـ/10-11م)

Loading...
Loading...
Abstract

The current research has aimed into identifying the role of Binu Al-Rawad Alozdeih tribe who were originated from Mosul and migrated into Azerbaijan, founding one of the local families which has established its power in a certain part of Azerbaijan (located between Tabriz & Maragheh cities) a time when another states were establishing in the rest of the country during (4th-5th A.H. / 10th-11th A.D.), at the end they were decayed by the Seljukيهدف البحث إلى التعرف على دور قبيلة بنو الرواد الأزدية الذين كان أصلهم من مدينة الموصل وهاجروا إلى أذربيجان وأسسوا فيها أسرة من الأسر المحلية التي أقامت لها حكماً في جزء من أذربيجان (بين مدينتي تبريز ومُراغة) في الوقت الذي كانت تقوم دويلات أخرى في الأجزاء المتبقية من أذربيجان في ما بين القرنين (4-5هـ/10-11م) وانتهى حكمهم على يد السلاجقة .

Keywords


Article
Hamdania Emirate in Mosul and its role to con Front Buyhids (334-380 AH / 945-990 AD)
الإمارة الحمدانية في الموصل ودورها في التصدي للبويهيين( ) (334-380هـ/945-990م)

Loading...
Loading...
Abstract

Emirates appeared in Iraq, namely, in Mosul and one of them is Al- Hamdania Emirate which undertook facing the Buwayhins because they dominated Mosul after they passed through Baghdad in (334A.H./ 945B.C.)and became rulers and their hands the reins of power, and push them to the collision forces and local, including Ahamdaon in Mosul, and this is what led to the intensification of the conflict between the parties, Ahamdaon he played a prominent role in confronting power Albuehih. The study included twoaxes, including the first axis assets Hamdania and Albuehih, while the second axis was Zhorahamdanyen and Buyids as a military and political terms dealt Ahamdaon.The Mahoraliii guarantees the relations Hamdania Albuehih where the overall relationship is not fixed, because I knew the relations between the Hamdanis and Buyids courtship and the convergence of sympathy, then the spacing and separation and wars. ظهرت في الموصل إمارة عربية وهي الإمارة الحمدانية وامتازت بقوتها ودورها الفعال في التصدي للبويهيين، الذين دخلوا العراق وسيطروا على بغداد في سنة (334هـ/945م) وأصبحوا حكاما وبيدهم مقاليد الحكم، ودفعهم ذلك ﺇلى الاصطدام بالإمارة الحمدانية في الموصل، وهذا ما أدى ﺇلى احتدام الصراع بين الطرفين، فلعبت هذه الإمارة دوراً بارزاً في مجابهة السلطة البويهية. قسم البحث على مقدمة ومبحثين وخاتمة، شمل المبحث الأول الإمارة الحمدانية وظهورها على مسرح الأحداث السياسية حتى سنة (334هـ/945م), أما المبحث الثاني فتضمن الإمارة الحمدانية في الموصل ودورها في التصدي للبويهيين من سنة (334هـ/945م) ﺇلى (سنة380هـ/990م). أما الخاتمة فكانت النتائج التي توصل لها البحث. فضلا عن الملاحق التي بينت مخطط بنسب الحمدانيين وأيضا جدولا بأسماء الأمراء الحمدانيين ومن عاصروهم من الأمراء البويهيين. وكانت الخارطة إيضاحا بحدود الإمارتين الحمدانية والبويهية.

Keywords


Article
The Common Beliefs In Mosul and Baghdad at the late of the Ottoman Erauntil 1918(A Comparative Study)
المعتقدات الشائعة في الموصل وبغداد أواخر العهد العثماني حتى سنة 1918 (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

At the late of the Ottoman Era, both the Mosuli and Baghdadi communities had rooted beliefs in myths and legends, because of the ignorance of the two communities at the time the lack of medical treatment and the spread of illiteracy. they went to solve their problems tomagicians away from the true religion of Islam or to heal illnesses orto solve outstanding problems This research will tackle some customs traditions and superstations which adopted by both the Mosuliand Baghdadi communitiesat the time.في أواخر العهد العثماني كان لدى المجتمعين الموصلي والبغدادي اعتقادات راسخةفي الخرافات والأساطير، بسبب جهل المجتمعين وقلة وسائل العلاج الطبي وتفشي الأمية فيلجئون لحل مشاكلهم إلى المشعوذين والسحرة بأساليب بعيداً عن الدين الإسلامي الصحيح، أو يترددون إلى أماكن مقدسة يعتقدون أنها تجلب لهم السعادة والعلاج من المرض، أو لحل مشاكل عالقة، وسيتناول بحثنا هذا بعض العادات والتقاليد والخرافات التي تمسك بها المجتمعان الموصلي والبغدادي حينذاك.

Keywords


Article
Movement of the prices in Mosul in the Ottoman era 1516- 1918
حركة الاسعار في الموصل خلال العهد العثماني 1516- 1918

Loading...
Loading...
Abstract

A number of historians dealt with the economical and social of Mosul city in the ottoman era 1516-1918 . this research is focused on both these aspects particularly the city witnessed instability in the prices up and down sometime for many reasons and its effect on life of people at the economical and social levels in addition to the attempts of the government and people to surmount this problem by finding the right solutions either via the competent functionary monitoring or an attempt of procurement of the raw materials under different circumstances. تناول العديد من المؤرخين موضوع الحياة الاقتصادية والاجتماعية لمدينة الموصل في العهد العثماني1516- 1918 ويأتي هذا البحث من ضمن هذين الجانبين، ولاسيما أن المدينة كانت تشهد بين الحين والآخر عدم الاستقرار في الاسعار، صعوداً وهبوطاً ولأسباب مختلفة، وتأثير ذلك على حياة السكان الاقتصادية والاجتماعية، ومحاولات الحكومة والسكان للتغلب على هذه المشكلة بإيجاد الحلول المناسبة لها، سواء عن طريق المراقبة من قبل موظف مختص أو محاولة توفير المواد الضرورية في مختلف الظروف.

Keywords


Article
Historical narrative of the incident Read the novel (the sword and the word) to Imad Eddin Khalil
سردنة الواقعة التاريخية قراءة في (رواية السيف والكلمة) لعماد الدين خليل

Loading...
Loading...
Abstract

References to the term Alsrdna subject (the subject) to the narrative. It is located the subject on the basis of what is fixed in Gaii variable, Vemoduah incident history as the incubator of history, is Gaúah abstract and non-mutant to the narrative, but it is operated by McElroy by trying to subdue the incident of space history to the space narrative pump advantages of new narrative in the origin of the story historically, perhaps the disintegration of the stability of the historical story and bring them back to a new space on the perceptions and in accordance with the terms of reference and the ideologies and social backgrounds of the narrator يحيل مصطلح السردنة الى إخضاع (الموضوع) الى السردية. إذ تقوم واقعة الموضوع بالاستناد إلى ما هو ثابت في الحكائي المتغير، فموضوعة الواقعة التاريخية بوصفها حاضنة للتاريخ، هي حكائية مجردة وغير متحولة الى سرد، ولكنها تشتغل بفعل الروي من خلال محاولة إخضاع الواقعة من فضاء التاريخ الى فضاء السرد بضخ مزايا سردية جديدة في أصل الحكاية التاريخية، ولعلها تفكك ثبات الحكاية التاريخية وتعيدها الى فضاء جديد على وفق التصورات والمرجعيات والأيدولوجيات والخلفيات الاجتماعية للراوي.

Keywords

Table of content: volume: issue: