جدول المحتويات

مجلة كلية العلوم الاسلامية

ISSN: 20578626
الجامعة: جامعة بغداد
الكلية: العلوم الاسلامية
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة تصدر عن كلية العلوم الاسلامية جامعة بغداد، وقد صدر العدد الاول منها عام 1965.
الهدف: نشر البحوث المتعلقة بالدراسات الاسلامية واللغة العربية.
سنة الاصدار: 1965
الاعداد الصادرة 51 عدد

Loading...
معلومات الاتصال

07735985333

journal@cois.uobaghdad.edu.iq
fatmahussen9090@gmail.com

جدول المحتويات السنة: 2017 المجلد: العدد: 52

Article
مصـير سحرة فرعون في القرآن الكريم ــ دراسة موضوعيةـــ
The fate of Pharaoh's magicians in the Quran - objective study

Loading...
Loading...
الخلاصة

From the search for the truth to know the reader of the Qur'an to know about the fate of magicians whom were threatened by Pharaoh when they declared their faith purely for the God's grace; the lord of world and whole people; as they saw Moses stick turned into snake so clearly. They believe in God; the Lord of Moses and Aaron. Then the Pharaoh threat to shared them and curing to the shafts of palm trees and their saying " please God take our souls as Muslims". Did Pharaoh achieve his vows?? I have studied this aspect as what appears in the horizon of Qur'an that no one had been asking protection from God at times of disasters but God will help him sooner. After deep and thorough investigation I think God Has helped the magicians eventually from Pharaoh vows. They have turned from being magicians into immortals. And at the end, thanks to God, the Lord of the worlds . من منطلق البحث عن الحقيقة أن يعرف القارئ للقرآن الكريم مصير السحرة الذين توعدهم فرعون لما أعلنوها توحيداً خالصاً أمام رؤية العصى حال كونها انقلبت ثعباناً مبيناً، إذ قالوا أمنا برب العالمين رب موسى وهارون، وجاء الوعد المبين بالتقطيع والتصليب في جذوع النخل، وقالوا ما قالوا حال كونهم متضرعين إلى الله (ربنا توفنا مسلمين)، فهل نفذ فرعون فعلاً ما توعدهم به؟؟ فدرسنا ذلك الموضوع من هذه الزاوية؛ لكون الذي يلوح في أفق القرآن الكريم، أنه ما من لائذٍ بجناب الله تعالى عند الشدائد إلا وقد نصره الله تعالى ونجاه، ولما توغلنا في هذا المشوار بالدراسة والتدقيق الغالب أن الله تعالى نجاهم (أي السحرة) مما توعدهم به فرعون، وإن كان من أثر أنهم أصبحوا سحرة وأمسوا شهداء بررة لا يقوى عند دفع ظاهر النجاة في القرآن الكريم لكل من لاذ بالله تعالى، وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين .

الكلمات الدلالية


Article
أقسام العقائد ومجال الإجتهاد فيها بحث مستل من رسالة الماجستير أثر الخلاف الكلامي على وحدة المسلمين مقدمة إلى كلية الإمام الأعظم الجامعة رحمه الله

Loading...
Loading...
الخلاصة

The idea of research revolves around the issue of the sections of faiths, after the multiplicity of views on some issues which are considered to be of the origins of religion, ie, the doctrinal issues. This led to divergent opinions regarding the permissibility of this, and it resulted in the emergence of the difference. The types of conflict that we still suffer from to this day: the issue of atonement and then the shedding of the blood of the violators and the pretense and coordination and other than Islam forbade him only within the controls unanimously gathered by the nation. The danger of dispersion and conflict among the members of the Islamic Ummah is that if it had not existed, no one could have dictated to this nation its decisions, which is the meaning of the Holy Quran by going to the wind, which is also what I created for it, the building and repair of the land. The dispute is only for matters that endure more than one face and accept more than one interpretation. The scholars count it as a matter of consideration. The origin of which is what branch. The issues of the fundamentals in the doctrine of Lamjal for diligence in it and that is not different scientists; Of the issues that have been proved categorically and unequivocally clear. But there is scope for diligence in asset classes They also said that Ijtihad is permissible in the branches of religion, both of which may be disputed. إن الباحث في الفرق الكلامية يجد أن المسائل الخلافية بين أصحاب الفرق كثيرة ، امتلأت بها كتب الفرق والمقالات والعقائد، ولدى استقصاء هذه الكتب تبين لنا أن للخلاف متعلَّق ، فمنه ما تعلق بالمعنى ومنه ما تعلق بالألفاظ وهو كثير، يفسره لنا المصطلحات البلاغية مثل التوجيه والتفويض ، والتأويل وغيرها، وقسم منها ما يسمى بالخلاف اللفظي، وأحيانا مما يكون بإطلاق الألفاظ المشتركة المحتملة للحق والباطل كما في قول الخوارج " إن الحكم إلا لله"، ومنه ما تعلق بأمر خارج عن النص ، وقد كان لكل من أصحاب الفرق رأي في المسائل المختلف فيها، يدافع عنه بالحجج سواء كان هذا الرأي من العقل المجرد، أم المؤيَّد بالنصوص الشرعية . عما سيتعرض اليه البحث (ان شاء الله تعالى ).

الكلمات الدلالية


Article
public , private and edition” By Imam Al-Qanuji, in his book Al-Raudha Al- Nadia
العام والخاص عند الإمام القنوجي في كتابه الروضة الندية (الاحوال الشخصية

Loading...
Loading...
الخلاصة

The research discusses the biography of Imam Al-Qanuji, his syllabus in his book “ Raudha Al- Nadia , and Public, particular, edition definition. Then it mentions the types of matters and the Imam Al-Qanuji’s opinion in it, and it mentions the early and contemporary scholars’ opinions and simplifies their logical and unwritten proofs. It also discusses and librates the place of dispute, then it swages reliable based on the power of the proof and interest without any contravention which the orthodox law orders. Furthermore, the research discusses matters like, whether there is any particular formula for public, or whether the public considers the Quraan as informing of individuals, or whether expressions are generally pronounced or concerns the reason, يناقش هذا البحث حياة الإمام القنوجي، ومنهجه في كتابه الروضة الندية، وتعريف العام، والخاص، ثم أذكر عنوان المسالة، ورأي الإمام القنوجي فيها، ثم أذكر أراء الفقهاء القدامى والمعاصرين، وبسطت أدلتهم النقلية والعقلية، وناقشتها وحررت محل النزاع، ثم أرجح معتمدا" على قوة الدليل والمصلحة، دون مخالفة لما أمر به الشرع القويم، وقد ناقش هذا البحث مسائل منها هل للعموم صيغة خاصة به، وهل يخصص عموم القرآن بخبر الأحاد ، وهل العبرة بعموم اللفظ أم بخصوص السبب، وقد تباينت أراء ومذاهب الفقهاء القدامى والمعاصرين بحسب الدليل ودون مخالفه لأصول وقواعد الشارع الكريم.

الكلمات الدلالية


Article
Abo AL- shamaqmaq The pauper pf satire
أبو الشمقمق صعلوك الهجاء

المؤلفون: Enas Abdulrahman Zaed م. إيناس عبد الرحمن
الصفحات: 136-169
Loading...
Loading...
الخلاصة

In this study I reach to the following : - Economic and social in balance and internal turmoil and disturbance were among the factors of rogue roguery appearance specially when they reject to introduce obedience and loyalty to the rulers to chiefs of tribes . Rulers , khalifs and ministers neglected the people and their duties . That increased poverty . beggary and homeless . Thus the people lived the society was divided into tow classes : rich class and poor class who became rogues because of their poverty and bad situation . - Each age has reasons and factors in roguery of its people and its classes are distinguished . Also its suitable methods are different and to its society , environment and people . Each age has his private methods which benefit in its time and does not benefit in other age according to the developments which to the society . - Satire is considered one of the them that individuals and tribes afraid from specially 0n pre – Islamic era . It has great sound at them but the poets were prevented by the great prophet (P. B. U. H) . They used it only to protect the prophet and attack his enemies by style with suitable words in its meaning no with its utterance . In maid and Abbasi ages the satire was triggered and the words were hard in it specially at anti the sis of maid poets and political doctrines poets in Abbasi age . -Satire long poets transformed to short poems to forget the situation of the society and the satire became easy to memorize and more spread . - Several poets were famous in satire such as Abo Ashamaqmaq . Although his Diwan was not famous as for other poets but he became one of the poets who had a position in famous poems . That made some scholars unsatisfied and gave him different names . That indicate his little verses reached to his purpose of complain and satire . He described poverty and its hardness . -There are no clear reasons behind his roguery . Is ugly appearance is one other reasons or his poverty or rich people who retouched him with no or little gifts in spite of giving great gifts to other poets . Or is it all these reasons are combined to make him spiteful rogue who rejected the real situation . - He was considered he of wicked and disgusting poets , even that many people were afraid of him and a result they gave him a lot of gifts to make him silent . - There are many people who their life from poverty to richness or their luck changed from bad to good except the poet Abo Ashamaqmaq who was accompanied by bad luck . He live and died poor . الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على من كان أفصح الناس لسانا وأوضحهم بيانا سيدنا محمد (صلى الله عليه وسلم) . أمَّا بعد ...مما لاشك فيه أنَّ كثيراً من الدراسات قد سبقتني في الحديث عن الصعلكة كل بحسب وجهته ونظرته الخاصة ومما لا أنكره أنَّني استفدت كثيرا منها، ووفرت لي كثيراً من المعلومات الثمينة وقد أحببت أنْ أكون واحدة من تلك الأقلام الدارسة، محاولة قدر الإمكان أن أضيف شيئا جديدا مغايرا في الدراسة ، بعيدة عن التشابه والتكرار . لاسيما في الدراسة العباسية . إنَّ الصعلكة في المجتمع العباسي كانت موجهة بشكل عام من الشعراء إلى الخلفاء ، فضلا عن أهل المال ، وذلك بسبب التفاوت الطبقي اللامعقول فتوجه الشعراء شاكين باكين سوء حالهم لكن دون جدوى فتحولت الشكوى للمديح وأيضا دون جدوى أو مبالاة فتحولوا أخيرا إلى الهجاء ولاسيما اللاذع ، تعبيرا عما في داخلهم من كبوة الحرمان وحرارة الحقد ، معبرين عن ذلك بصور ساخرة واهانات مفزعة . وكما كان عروة بن الورد صعلوك الجاهليين كان أبو الشمقمق صعلوك العباسيين وقد أرتبط اسمه بالهجاء والصعلكة فلا يذكر الصعلوك الهاجي العباسي إلاَّ ويذكر في مقدمتهم أبو الشمقمق حتى وصف بأنه أاشقى الصعاليك الفقراء)، وهكذا كان سببا لاختياري لأبي الشمقمق لما له من شقاء الفقر وشرارة الحرمان .وقد قسمت البحث بعد الملخص على تمهيد وثلاثة فصول وخاتمة جاء في التمهيد حديثنا عن الصعلكة لغة واصطلاحا وكل ما يتعلق بها أمَّا المبحث الأول فدرست الصعلكة ابتداء من الجاهلية مرورا بالإسلامي حتى الأموي والمبحث الثاني جاء حديثنا عن صعلكة العصر العباسي وطبقاته أمَّا المبحث الثالث فكان من مطلبين الأول عن أبي الشمقمق ماله وما عليه وجاء الثاني فكان الهجاء عند الصعلوك الفقير أبو الشمقمق ، ثم تبعتها بخاتمة تحدثت عن أهم النتائج التي توصلت إليها .

الكلمات الدلالية


Article
The contributions of Arab scientists In (algebra)
إسهامات العلماء العرب في (علم الجبر)

Loading...
Loading...
الخلاصة

الحمد لله ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد، وعلى آله وأصحابه إلى يوم الدّين. أما بعد: فمن حق كل أمة أن تعنى بتراثها العلمي، وأن تكشف عن أثرها الحضاري الإنساني، والعرب أغنى الأمم تراثاً، إذ كانت لهم في كل حقبة زمنية دالة ومفخرة، أدى العرب واجبهم تجاه الإنسانية، وقاموا بقسط وافر من نشاطهم العلمي نحو البشرية. لذا فإن إبراز بعض الجوانب العلمية لنشاط العرب الحضاري، وإزالة بعض الأوهام التي أشاعها بعض المغرضين واجب إنساني قبل أن يكون واجب قومي . ومن أجل إحقاق الحق، وإبراز النشاط العلمي الإنساني للعرب، رغبت في تسليط الضوء على إسهامات العرب في أحد العلوم البحتة، وهو علم الجبر، في هذا البحث الموسوم : (إسهامات العلماء العرب في علم الجبر). وقد ركزت فيه على الدور التاريخي للعرب من دون الإسهاب في تفاصيل نظريات علم الجبر، وقد اشتمل هذا البحث على ثلاثة مباحث: المبحث الأول: تعريف علم الجبر وجذوره التاريخية. المبحث الثاني: جهود الخوارزمي في علم الجبر. المبحث الثالث: أشهر العلماء العرب وجهودهم في علم الجبر. ثم خاتمة البحث التي تضمنت أهم النتائج والتوصيات. والله ولي التوفيق.

الكلمات الدلالية

جدول المحتويات السنة: 2017 المجلد: العدد: 52