Table of content

Mosoliya studies

دراسات موصلية

ISSN: 18158854
Publisher: Mosul University
Faculty: President of University or centers
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A quarterly magazine published every three months interest published research on the city of Mosul of all the scientific, cultural and people and heritage

Loading...
Contact info

009647481705925
unmomosc21@yahoo.com
almokhtar20042003@yahoo.com

Table of content: 2018 volume: issue:49

Article
Establishing Yarmouk sports Club in Mosul 1967 (documentary study)
تأسيس نادي اليرموك الرياضي في الموصل سنة 1967 (دراسة وثائقية

Loading...
Loading...
Abstract

In the city of Mosul many sports clubs during the half of twentieth century, together young people in the exercise of various sports including yarmouk sports club. Which was founded by the youth of the city in Mosul and was able during establishing some of the sporting events.برزت في مدينة الموصل العديد من الاندية الرياضية خلال حقبة ستينيات القرن العشرين، وغدت ملاذاً للشباب في ممارسة الالعاب الرياضية المختلفة ومنها نادي اليرموك الرياضي الذي اسس من قبل نخبة من شباب مدينة الموصل واستطاع خلال عمره القصير اقامة بعض الفعاليات الرياضية، التي ستتوضح عبر تفاصيل تأسيسه.

Keywords


Article
Ibn al-Lamsh (d. 620 A.H /1223 A.D) And Mosuli Biographies in his bookTarikh Dunaysir
ابن اللّمش (ت 620هـ/1223م) وتراجم موصلية في كتابه (تاريخ دُنَيْسِر)

Loading...
Loading...
Abstract

Tarikh Dunaysir by Abu HafsOumar bin al-Khidar is considered one of the books that regarding the local histories. The book specialized in biographies concerning Quran memorizers, and Quran readers, Hadith scholars, Hakims, poets, in addition to scholars of Arabic grammar and linguistics. As to Mosul, the purpose of the study is to clarify (16) Mosuli figures, and their biographies that mentioned by Abu Hafs in his book, came in Variety of forms. He wrote about some of them in great detail, and for the others, they dead in Mosul or studied there under its scholars (Religious sheikhs). These Mosuli biographies of historical significance because Abu Hafs met some of the biography-owners, and from them he took oral accounts that enriched his book in many fields. يعد كتاب (تاريخ دُنَيْسِر) لأبي حفص عمر بن الخضر من كتب التواريخ المحلية التي اهتمت بتاريخ المدن. ولقد اختص الكتاب بذكر التراجم الخاصة بأخبار الحفّاظ، والقرّاء، والمحدّثين، والنحويين، واللغويين، والشعراء والأطباء. أما فيما يتعلق بالموصل فكان الغرض من الدراسة هو التعرف على الشخصيات الموصلية التي ذكرها ابن اللمش في كتابه، التي كان عددها ستة عشر ترجمة وردت بصيغ مختلفة، فالبعض منها كتب عنها ابن اللمش بشكل مفصّل، أما البعض الآخر من التراجم التي ذكرت، فكانت علاقتهم بالموصل، إما سنة الوفاة بالموصل، أو إن صاحب الترجمة كان له شيوخ من الموصل، وهذه التراجم عن الموصل ذات أهمية، لأن ابن النمش التقى البعض منهم وروى عنهم روايات شفوية أغنت كتابه هذا في مجالات عدّة.

Keywords


Article
Omayyads' Image in the TariKhAl-Mawsilby Al-Azdi (101-132A.H /720-749A.D)A political Study
صورة بني أمية عند الأزدي في كتابه تاريخ الموصل (101-132هـ/720-749م) دراسة سياسية

Loading...
Loading...
Abstract

This research tackles Omayyad Khalifs' Image according to al-Azdi, by introducing his negative impressions that he had created from his sources and narratives, apart from his positive impressions regarding Umar ibnAbd al-Aziz. Al-Azdi has given us, according to his book, an image concerning last seven Omayyad caliphs, who ruled from (101 to 132A.H / 720-749A,D)through Tarikh Al-Mawsilby Al-Azdi.تناول هذا البحث صورة خلفاء بني أمية عند الأزدي من خلال تقديم انطباعاته التي كَونَها عن أولئك الخلفاء الأمويين حسب مصادره ورواياته، والتي كانت في مجملها تحمل الصورة السلبية، باستثناء الخليفة عمر بن عبد العزيز،وقد قَدمَ لنا الازدي مادة عن آخر سبعة خلفاء لبني أمية والذين حكموا من سنة (101-132هـ/720-749م)،من خلال كتاب تاريخ الموصل للأزدي.

Keywords


Article
The impact of the Madrasah Al Nizamiyya in Baghdad on some Ulama of Mosul in Atabegs period (521-660 A.H/1127-1262 A.D)
أثر المدرسة النظامية ببغداد على بعض علماء الموصل في عهد الدولة الاتابكية (521-660هـ/1127-1262م)

Loading...
Loading...
Abstract

This research is an attempt to study the relationship between Ulama of Mawsil and Al - Madrasa al Nizamiyya in Baghdad the reign during Atabegs of the Mosul, we can say that the most student from Mosul were studied in Baghdad .Al -Madrasa al Nizamiya of Baghdad occupied wide scientific fame in the Islamic world .That the Ulama vist it from different countries from Khorasan ,Damascus, Spain ,And here lie the importance of the research ,which concentrate on the notable Ulamas whom studied in this Madrasa and the impact of this School on the scientific movement in Mosul and aboard . يتناول البحث اثر المدرسة النظامية ببغداد على بعض علماء الموصل في عصر الدولة الاتابكية بالموصل، اذ يمكن القول ان معظم طلاب العلم من الموصليين كانوا قد درسوا في بغداد، وبالاخص في المدرسة النظامية، حيث تعد هذه المدرسة واحدة من تلك الاماكن التي جذبت انظار طلاب العلم من مختلف انحاء العالم الاسلامي، شأنها شأن المدارس التي كانت منتشرة في المشرق الاسلامي. ونظامية بغداد بالتحديد كانت قد لاقت شهرة علمية واسعة النطاق، اذ زارها العلماء من مختلف البلدان من خراسان، والعراق، وبلاد الشام، والاندلس، وكان لعدد من علماء الموصل نصيب فيها من التعليم. من هنا جاءت اهمية البحث في معرفة اهم العلماء الذين درَسوا في هذه المدرسة، واثر هذه الدراسة فيما بعد على الحركة العلمية في الموصل وخارجها.

Keywords


Article
The Book of AKAM AL-MARĠAN FI DIKR AL-MADAAIN AL-MAŜHŪRAH FI KULL MAKAN to ISAAQ IBN AL-AUSAYN AL-MONNADJIM (D. 454 AH / 1062 AD) - A Descriptive Study for the city of Mosul
كتاب آكام المرجان في ذكر المدائن المشهورة في كل مكان لإسحاق بن الحسين المُنَجِم ت:454هـ/1062م( دراسة وصفية لمدينة الموصل)

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to shed light on two issues: the first is the book" AKAAM AL-MARĠAN FI AAIKR AL-MADAAIN AL-MAŜHŪRAH FI KULL MAKAN" By ISAAQ IBN AL-AUSAYN AL-MONNADJIM (D.454 AH / 1062 A.D), because it hasn't studied before and there are only some extracts or using some texts for the book in academic and scientific researchers , and there are no information about its author and his life. This research is an attempt to bring to light the value of this book .The second issue is to clarify and analyzing the texts concerning the city of Mosul. البحث محاولة لتسليط الضوء على قضيتين أولهما: كتاب (آكام المرجان في ذكر المدائن المشهورة في كل مكان) لإسحاق بن الحسين المنجم ت: (454هـ/1062م)،ذلك أنه لم يحظ بدراسة سابقة وإن معظم ما جاء عنه لا يعدو سوى إشارات عنه أو توظيف نصوصه في البحوث العلمية الأكاديمية، فضلاً عن أن مؤلفه لا يُعرف شيئاً عن حياته؛ وما هذا البحث إلا محاولة للتعريف بقيمة هذا الكتاب البلداني. أما القضية الثانية التي يحاول البحث الوقوف عندها هي ذكر مدينة الموصل في هذا الكتاب في محاولة لتحليل النص المتعلق بها .

Keywords


Article
The concept of Citizenship After the Liberation of Mosul :Afield study in the of Mosul
مفهوم المواطنة بعد تحرير الموصل دراسة ميدانية في مدينة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of study is to identify the concept of citizenship among the individuals of the city of Mosul following the circumstances that they have passed in 2014 event. The researcher reached to certain conclusions such as; the citizenship has a role in the developing process of the society and its stability. So, the corruption، bribery and special interests all affect on the citizenship while the degree of individuals' seizing of citizenship and their duties is still strong. Furthermore; the events and conditions which the society underwent did not affect it and even did not affect on the feeling of citizenship.يهدف البحث الى التعرف على مفهوم المواطنة لدى أفراد مدينة الموصل عقب الظروف والاحداث التي مرت عليهم بعد 2014, وتوصل البحث الى مجموعه من الاستنتاجات اهمها: ان للمواطنة دور في عملية تطور المجتمع واستقراره, لذلك فان الفساد, والرشوة,والمصالح الخاصة,قد تؤثر على المواطنة, بينما تبين ان درجة تمسك الافراد بالمواطنة وبالواجبات المفروضة عليهم قوية, وان الظروف والاحداث التي تعرض لها المجتمع، لم تؤثر على شعورهم بالمواطنة.

Keywords


Article
Mosuli families Contributions to the Development of their Children's Occupational Ambitions (A Field Study)
إسهام الأسرة الموصلية في تنمية الطموحات المهنية لأبنائها (دراسة ميدانية)

Loading...
Loading...
Abstract

This research aims to identify how far the Mosuli families contribution to develop their children's ambitions professionally, and during the study of a budget that applied for sample Mosuli families, the research has found out that the Mosuli family has contributed in developing and guiding their sons' ambitions occupationally. The family is not the only factor that guiding those professional ambitions, but there are a number of variables such as technological developmيهدف البحث إلى التعرف على مدى إسهام الأسرة الموصلية في تنمية طموحات أبنائها مهنياً، وقد توصل البحث من خلال دراسة ميدانية طبقت على عينة من الأسر الموصلية إن للأسرة إسهاماً في تنمية وتوجيه طموحات أبنائها مهنياً، إلا أنها لا تنفرد لوحدها في توجيه تلك الطموحات المهنية بل تشاركها في ذلك العديد من المتغيرات منها التطورات التكنولوجية.

Keywords


Article
The Social interaction of deported families between the right and the left banks Field Study in Mosul City
التفاعل الاجتماعي للأسر النازحة بين الجانبين الأيمن والأيسر (دراسة ميدانية في مدينة الموصل)

Loading...
Loading...
Abstract

This focal point of this topic is about the social interaction regarded as one of the most important matters characterized by the social life. Hence, if a social action and reaction happens, indefinitely a social interaction will occur including an impact on an individual and a society. Among the aspects of such an interaction are cooperation, adaptation, competition and struggle. The social stance and the social conditions determine the shape that will be taken by the social interaction. The conditions and events in 2017 passed by Mosul City resulted in deporting families into various zones. Some of these families deported from the right bank of Mosul City to the left one. Consequently, this case led to create social stances which later led to constitute a new pattern of social interaction with various shapes. This research aims at uncovering the reality of social interaction of deported families between the right and left banks of Mosul City and determining the prominent aspect of interaction. To achieve this aim, the research dependson sociolgical scan included (50) samples of families. The researcher used sample method by using quistionnar method which isdistrbuted to subject of families, precentage, arthmet mean, standard mean, standard deviation were used to the inpovmation and analysisit. fheoretical frames, in addition to 1-the field study The research has concluded the following results They have been the social relationships suffering from the bad treatment arising due to shortage of incomes and uncomfortable houses. 2- They have made new friendly relationships. 3- The research proves that living commonly participates in enhancing the social relationships . يتمحور موضوع البحث حول التفاعل الاجتماعي بوصفه من أهم ما يميز الحياة الاجتماعية، إذ أنه عندما يحصل فعل ورد فعل اجتماعي يحدث تفاعل اجتماعي الذي له أهمية للفرد والمجتمع ومن مظاهر هذا التفاعل هو التعاون، التكيف، التنافس، الصراع، فالموقف الاجتماعي والظروف الاجتماعية تحدد الشكل الذي يتخذه التفاعل الاجتماعي، ولعلّ ما مرت به مدينة الموصل من ظروف والأحداث في عام 2017 أدت لنزوح الأسر إلى أماكن مختلفة، فمن الأسر من نزح من الجانب الأيمن من المدينة إلى الجانب الأيسر مما أدى إلى خلق مواقف اجتماعية أدت إلى تكوين نمط جديد من التفاعلات الاجتماعي بأشكال مغايره، ويستهدف البحث إلى دراسة واقع التفاعل الاجتماعي للأسر النازحة بين الجانبين الأيمن والأيسر وتحديد ما هو الشكل السائد من التفاعل. واعتمد البحث المسح الاجتماعي إذ شمل عنة من (50) أسرة واستخدم الباحث أسلوب العينة القصدية إذ وزعت استمارات استبيانيه لهذا الغرض واستعين بالنسبة المئوية والوسط الحسابي والانحراف المعياري لوصف المعلومات وتحليلها، و توصل البحث إلى نتائج أهمها: 1- أن الأسر النازحة عانت من سوء المعاملة التي نشأت نتيجة لقلة الإمكانيات المادية وضيق المنزل. 2- أن الأسر النازحة كونوا علاقات صداقه جديدة. 3- اظهر البحث أن العيش المشترك يساهم في تقوية العلاقات الاجتماعية.

Keywords

Table of content: volume: issue: