Table of content

Journal of Basra researches for Human Sciences

مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية

ISSN: 18172695
Publisher: Basrah University
Faculty: Education
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Refereed and indexed Journal. A biannual from 1993-2010.Quarterly from 2011-until now.publised by the College of Education for Human Sciences ,University of Basra. Date of first issue 1993.

-The magazine has a coefficient of Arab influence (AIF) degree of influence (0.94).

-The magazine participated in (UDL EDGE) (Kuala Lumpur Malaysia).

Loading...
Contact info

-Phone Number= +964 07736024869
-Email:magazinbasrah@gmail.com

Table of content: 2018 volume:43 issue:3-B

Article
Drink Alcohol between the Sharia Muhammadiya And Iraqi Penal Code No. 111 For the year 1969 and its amendments
شرب الخمر بين الشريعة المحمدية وقانون العقوبات العراقي رقم 111 لسنة 1969م وتعديلاته

Loading...
Loading...
Abstract

Drinking alcohol between legislations of the prophet Mohammad (PBUH) and Iraqi punishment law no. 111 in 1969 and its amendment is one of the subjects that deserves to be investigated. Many specialists have ignored this subject and never try to study it. The researcher tries humbly to approach such a topic especially after the success he made in similar study concerned with Iraqi CivilStatus Law. Many others consider it as a gut. The aim of this study is to make others see how the legislator corrupts the divine laws without being stopped by others. The researcher urges others to investigate this research which consists of an introduction with a definition of alcohol and the history of manufacturing it. It is followed by how it is forbidden at the time of Abdul Mutalab Bin Hashim (Peace be upon them) to the time of the prophet Muhammed (PBUH), His attitude, and the punishment of its drinker. There is also a separate section about wine and other types together with drums in which it is made. Last section is about the attitude of the postural legislatorشرب الكحول بين الشريعة المحمدية وقانون العقوبات العراقي رقم 111 في عام 1969 وتعديله هو واحد من الموضوعات التي تستحق الدراسة. لقد تجاهل العديد من المتخصصين هذا الموضوع ولم يحاولوا دراسته أبدًا. يحاول الباحث بتواضع التعامل مع هذا الموضوع خاصة بعد النجاح الذي حققه في دراسة مماثلة تتعلق بقانون الأحوال الشخصية العراقية. يعتبره كثيرون تطاول وجرأة.المهم هو ماض مهما قيل ويقال الهدف من هذه الدراسة هو جعل الآخرين يرون كيف تطاول المشرع الوضعي على القوانين الإلهية دون أن يردعه الآخرون. ومن أراد معرفة ذلك يقرأ ما ورد في ثنايا البحث المقسم الى مدخل عن تعريف الخمرة وقدم صناعتها. وجاء بعده ذلك تحريمها في عهد عبد المطلب بن هاشم (عليهما السلام) مروا بالحبيب محمد (ص) ، وموقفه منها، ومعاقبة شاربها. وهناك أيضا بحث مستقل عن النبيذ ومشروبات اخر والأوعية التي تصنع منها الخمور. حتى المبحث الأخير,وهو موقف المشرع الوضعي.


Article
فيليب لاركن بعد وفاته: فكر فيلسوف لا يخفق
The Later and Posthumous Larkin : the Intellectuality of an Unfailing Philosopher

Authors: Dr.Jinan F. B. Al-Hajaj
Pages: 1-17
Loading...
Loading...
Abstract

Philip Larkin, as his collected works published posthumously prove, is more a prolific writer than his four slim collections indicate. Thwaite’s Colllected Poems (1988) and later Burnett’s Complete Works (2012) offer access to the poems uncollected or even unpublished during the poet’s lifetime. This study is intended to shed light on some poems which Larkin chose not to collect and/or publish; these poems bear thematic or even intertextual relations to some of his collected poems or treat related topics from different angles of vision. The target is to expose a poet’s poetics that is by no means discursive and a mentality that continued to explore the esoteric dimensions to thought with a profound and sophisticated vision. Whether the poems were written as early as 1945 or three decades later, they exemplify a consistent pursuit of the same themes that have a lot to do with essential philosophical and existential questions. And though they may argue on behalf the same personae whose concerns and anxieties converge despite the temporal haitus, the trajectory of Larkin’s career remains hardly linear; rather it varies and adjusts to his poetical as well as psychological transformations.ضمت أعمال فيليب لاركن الشعرية الكاملة التي تم جمعها بعد وفاته سواء" تلك التي جمعها أنثوني ثويت عام 1988 أو ارتشي بورنيت عام 2012 الكثير من القصائد التي تستحق الدراسة و البحث. تتناول هذه الورقة بالتحليل و النقد بعض القصائد التي اختار لاركن عدم نشرها في حياته أو تلك التي نشرها في الصحف دون أن يفكر في ضمها إلى احد دواوينه الأربعة. وسواء كانت القصائد قد كتبت في وقت مبكر مثل عام 1945 أو بعد ثلاثة عقود ، فإنها تجسد بحث لاركن الثابت عن أجوبة لتساؤلات فلسفية و وجودية كثيرة. تسعى هذه الدراسة الى تسليط الضوء على فكر لاركن وأسلوب كتابته الشعرية التي دأبت على استطلاع الأبعاد و الرؤى الفكرية المتسمة بالعمق و الرقي. جاءت نتائج الدراسة مبينة دور الفكر و العقل الفاعل في بناء الجدالات التي احتضنتها تلك القصائد. فعلى الرغم من ان لاركن اختار التركيز قي بعض منها على شخصيات تفتقر إلى الرقي الفكري و الثقافي, إلا أن الشاعر تمكن بالنيابة عنها من الغوص في أعماق تجاربها كاشفا" هواجسها و مخاوفها و صراعاتها الأخلاقية و تحولاتها النفسية .


Article
The Waqifa of Kufa: Hameed Bin Zied al-Kufi es A Sample
واقفة الكوفة حُميد بن زياد الكوفي اختياراً

Loading...
Loading...
Abstract

The researcher reviewed the position of a group of Shiite sects, they are the standing Imamate in one of the imams or one of their sons and had leaders of the most famous, this man who is under study, has narrated the biography of Mohammedia honorable, studied by the researcher according to his modest understanding, And presented its evidence to the men, most likely finally what is good for others, and God reconcile.. عنوان البحث هو واقفة الكوفة ، حميد بن زياد الكوفي اختياراً ، استعرض فيه الباحث الموقف العقدي لفرقة من فرق الشيعة ، هم الواقفة جعلت الإمامة في شخص واحد من الأئمة أو من احد أبنائهم وكان لهم زعماء من أشهرهم ، هذا الرجل الذي هو قيد الدراسة ، له روايات خصت السيرة المحمدية الشريفة ، درسها الباحث حسب طريقة فهمه المتواضعة ، وعرض أسانيدها على الرجال ، مرجحاً أخيراً ما هو صالح عن غيره ، ومن الله التوفيق .


Article
Saudi - Syrian relations 1980-2000
العلاقات السعودية – السورية 1980-2000م

Loading...
Loading...
Abstract

The study focused on the Saudi-Syrian relations between 1980 and 2000. This period witnessed many regional and international events and developments that affected relations between the two countries, notably the first Gulf War (1980-1988), whose effects were not limited to both sides - Iraq and Iran But expanded to include the whole region, especially the regional environment, including Saudi Arabia and Syria, the latter chose to stand with Iran, thus contradicting the Saudi position on the war, creating a confused situation in the Arab regional system. The period of research also witnessed the second Gulf War (1991), which had a major impact on inter-Arab relations throughout the nineties of the twentieth centuryتناول البحث بشكل مركز العلاقات السعودية -السورية بين عامي 1980-2000م، إذ شهدت هذه المدة العديد من الاحداث والتطورات الاقليمية والدولية التي اثرت على العلاقات بين الدولتين، ومن ابرزها حرب الخليج الاولى (1980-1988) التي لم تقتصر اثارها على طرفيها-العراق وايران- فحسب، وانما امتدت لتشمل بتأثيرها كل المنطقة ولا سيما المحيط الاقليمي ومن ضمنه المملكة العربية السعودية وسوريا، فاختارت الاخيرة الوقوف الى جانب ايران فناقضت بذلك الموقف السعودي من الحرب، مما خلق وضعاً مرتبكاً في النظام الاقليمي العربي. كما شهدت مدة البحث حدوث حرب الخليج الثانية (1991) التي كان لها تأثير كبير على العلاقات البينية العربية طيلة حقبة التسعينيات من القرن العشرين


Article
The Qura'nic View of Architectural Monuments
النظرة القرآنية للمعالم الأثرية العمرانية

Loading...
Loading...
Abstract

This research tries to shed lights on the importance of architectural monuments and the positive view towards them through the verses of the Qura'n. It aims also to explain their status which had varied for different more than one field. Once, the Qura'nic view praises them as obvious tools for thinking. In addition the Qura'n pronounced them important means as they last that long and the importance of taking care of them to be a dwelling place for the man. They are real platforms where lessons can be taken from. From here, the positive Qura'nic view stemsيحاول البحث أن يسلط الضوء عن أهمية الاثار العمرانية والنظرة الإيجابية لها من خلال الآيات القرانية وتوضيح مكانتها التي تنوعت لأكثر من مجال ، فتارة أحتوت نظرته على مدح وثناء وأشادة وتارة أخرى جعلها القرآن كأداة واضحة للتفكر والتعقل بها ، فضلاً عن كونه جعلها وسيلة مهمة من خلال بقاءها وضرورة الأهتمام بها لتكون محل لسكن الإنسان ، فهي واجهة حقيقية لأخذ العبرة والموعظة منها ، ومن هنا جاءت نظرة القرآن الكريم لها ، على أنها نظرة إيجابية من خلال التوظيف الذي وظفت بها ، خلافاً لما ينظر لها بأنها ذات نظرة سلبية .


Article
The Destructive Employment of the Islamic View towards Architectural Monuments
التوظيف الهدام في الرؤية الإسلامية للآثار العمرانية وممارساتها السلبية

Loading...
Loading...
Abstract

There is no doubt that the sources of Islamic legislation played an important role in explaining the concepts related to the Architectural Monuments as being positively referred to. To the contrary, there appeared into the historical heritage some destructive views that contradicts this legitimate view. These views are very negative in the sense that they produced different views in terms of dealing with the Architectural Monuments, the ones taken for worshiping and the other ones. لا شك أنَّ مصادر التشريع الإسلامي قد أدّت دوراً بارزاً في إيضاح أهم المفاهيم الخاصة بالآثار العمرانية التي لم تكن إلاّ أبعاداً تحمل من الإيجابية والإشادة الكبيرة والواضحة والصريحة ، غير أنَّه في المقابل برزت إلى الموروث التاريخي رؤية هدّامة تعاكس تلك الرؤية الشرعية وهي عبارة عن معطيات سلبية أفرزت لنا رؤى مختلفة في معاملة الآثار العمرانية سواءً العبادية منها أم غيرها من الآثار الأخرى ، نحاول أنْ نخوض فيها موضحين أسبابها ونتائجها من خلال عرض أهم الأسس التي حاول أصحابها القول بأنها أسس شرعية ممتدة ومعتمدة على ممارسات إسلامية في عهد الخلفاء فالخوض فيها ينبئ بحقيقة مدى التهافت في ذلك وعدم الثبات وبُعد المصداقية وإنها قد اخذت دون التدقيق والتحقيق في صحتها ، لذا جاء البحث ليسلط الضوء على حقيقة تلك المفاهيم وبيان حقيقتها


Article
Pre-Paris Peace Conference Meetings (Preparatory Meetings) 11 September 1945- 29 July 1946
اجتماعات ما قبل مؤتمر باريس للسلام (الاجتماعات التحضيرية) (11 أيلول 1945-29 تموز 1946)

Loading...
Loading...
Abstract

The meetings of foreign ministers council of the great nations came in the light of the agreement of Potsdam Conference (2nd August 1945) for the sake of drafting peace treaties with the nations that were allies to Germany (Italy, Romania, Bulgaria, Hungary and Finland). The meetings of the foreign ministers council were held along the period (11 September 1945- 29 July 1946). The meetings tackled important political, regional, military and economic topics. The foreign ministers based the wording of five peace treaties on the texts of the previously signed truce with the defeated nations before the end of the war. جاءت اجتماعات مجلس وزراء خارجية الدول العظمى على ضوء ما تم الاتفاق عليه بين كل من الولايات المتحدة الامريكية وبريطانيا والاتحاد السوفيتي في مؤتمر بوتسدام (2 آب 1945), من أجل وضع مسودات معاهدات السلام مع الدول المتحالفة مع ألمانيا (إيطاليا , رومانيا , بلغاريا, هنغاريا وفنلندا). امتدت اجتماعات مجلس وزراء الخارجية للمده (11 أيلول 1945-29 تموز 1946), وقد تناولت تلك الاجتماعات مواضيع مهمة منها ما هي سياسية وإقليمية وعسكرية واقتصادية. مستندين في صياغة معاهدات السلام الخمس الى نصوص معاهدات الهدنة التي وقعت سابقاً مع الدول الخمس المهزومة قبل نهاية الحرب


Article
Regional and international mediations to resolve the Indonesian-Dutch dispute peacefully (1961-1960)
الوساطات الإقليمية والدولية لحل النزاع الإندونيسي- الهولندي سلمياً (1960-1961)

Loading...
Loading...
Abstract

This research is concerned with the study of the Malaysian and the American intervention in the conflict between Indonesia and the Netherlands in Western of Irian. The intervention came, by the departure of the Indonesian President, Ahmad Sukarno toward the Soviet Union to ask for military assistance in order for Indonesia to obtain its western island of Irian from Netherlands by forceيهتم هذا البحث بدراسة التدخل الماليزي والأميركي في النزاع القائم ما بين إندونيسيا وهولندا على إيريان الغربية, إذ جاءت تلك الوساطة أو ذلك التدخل, أثر توجه الرئيس الإندونيسي أحمد سوكارنو نحو الاتحاد السوفيتي, وطلب المساعدة العسكرية منه من أجل حصول إندونيسيا على جزيرة إيريان الغربية بالقوة من هولندا.


Article
Colonial Domination to Papua Island ( 1526 – 1945 )
السيطرة الاستعمارية على جزيرة بابوا (1526-1945)

Loading...
Loading...
Abstract

This research is concerned with the study of Colonial domination to the second largest island in the word , namely the island of Papua . It is considered one of the most important island in its strategic location , because it is location in the southwestern part of the Pacific Ocean . This location was the reason for the orientation of European countries to occupy it.يهتم هذا البحث بدراسة السيطرة الاستعمارية على ثاني أكبر جزيرة في العالم ألا وهي جزيرة بابوا, وباعتبارها من الجزر الواقعة في الجزء الجنوبي الغربي من المحيط الهادئ, فهي بذلك تعد من الجزر المتميزة في موقعها الاستراتيجي. وهذا الموقع كان سبباً في توجه الدول الأوروبية وتمسكها بالجزيرة على الرغم من سوء المناخ فيها, لكن ذلك لم يمنع المستعمر من البقاء فيها, وجعلها مستعمرة تابعة له ولاسيما الاستعمار الهولندي


Article
The Imamate of Imam Alhassan Ala'skari (Peace be upon him) and the Surrounding Circumstances
إمامة الإمام الحسن العسكري (عليه السلام ) والظروف المحيطة بها

Loading...
Loading...
Abstract

Imamate is the basic rule for political and social development in Islam and it is one of the basic pillars upon which human civilization is built. It is one of the most important facts that the Holy Qura'n stopped at and gave it special treatment. It is a divine assignment that Allah exhorted for the Imams of Ahlu-el-Bait (peace be upon them). Imam Alhassan Ala'skari (Peace be upon him) is the eleventh Imam of the Imams of Ahlu-el-Bait (peace be upon them). His Imamate was surrounded by special circumstances that none of his successors suffered from, where some Shia Muslims had doubts about his Imamate. This research is set to explain the reasons behind people's doubts about his Imamate and his intellectual role in standing against the deviants who tried to violate Islam ان الإمامة هي القاعدة الأساس للتطور السياسي ولاجتماعي في الإسلام, وهي من اهم الركائز التي تبنى عليها حضارة الإنسان , وهي من أهم الحقائق التي وقف عندها القرآن الكريم وأولاها عناية خاصة حيث بين انها مقام الهي الذي خص الله بها أئمة اهل لبيت (عليهم السلام ). وان الإمام الحسن العسكري () هو الكوكب الحادي عشر من أئمة اهل البيت (عليهم السلام) قد أحاطت إمامته ظروف خاصة اختص بها عن أسلافه من الأئمة (عليهم السلام )وهي اختلاف المسلمين من اتباعه وشكهم بإمامته () فجاء هذا البحث ليوضحها من حيث أسباب اختلاف الناس وشكهم بإمامته ، وبيان ودور الإمام الحسن العسكري () الفكري في الوقوف بوجه المنحرفين الذين أرادوا تشويه الإسلام مفندا جميع الروايات التي يعتمد عليها المنحرفون ، وبذلك فند الكثير من الشكوك التي يثيرها المنحرفون


Article
Geneological Background of the Israelis
الخلفية النسبية والفكرية لبني إسرائيل

Loading...
Loading...
Abstract

This research examines the relative and intellectual background of the Sons of Israel, who fully occupied the history, and who have been extensively addressed and mentioned their various stages of life, whether positively or negatively. Throughout history, they have been known by different names, including those mentioned in the Holy Quran, which have been said by many of the Quranic verses such as the Sons of Israel, who are proud of it. As well as they are called the Hebrews but this was not mentioned in the Holy Quran. As far as their intellectual status is concerned they had many books of Heaven, which were an important source of their sourcesيعني هذا البحث بدراسة الخلفية النسبية والفكرية لبني إسرائيل ، الذين شغلوا التاريخ طولاً وعرضاً والذي تحدث عنهم بإسهاب وذكر مراحل حياتهم المختلفة سواء ما كان منها إيجابياً أو سلبياً ، وقد عرفوا عبر التاريخ بأسماء مختلفة ، منها ما ورد ذ كره في القرآن الكريم وقد صرحت به الكثير من السور القرآنية الكريمة مثل بني إسرائيل والذين كانوا يعدونه موضع فخر لهم ؛ ومنها ما عرفوا به ولم يرد ذكر في كتاب الله المجيد ونعني به العبرانيون وفيما يخص حالتهم الفكرية فقد كانت لديهم العديد من الكتب السماوية التي كانت مصدر مهم من مصادرهم


Article
The effect of style of dialogue education in the development of Reflective thinking to the students of the college of education for girls
اثر أسلوب الحوار التعليمي في تنمية التفكير التأملي لدى طالبات كلية التربية للبنات

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of the present study to identify a style of dialogue education in the development of Reflective thinking of skills to the students of the college of education for girls .formed the sample than (70) student of the first phase Department of history and have been selected randomly formed the experimental group (35) student that have been their teaching style dialogue of education and group control (35)was their teaching traditional way to achieve the goals of the search has been set up plans study using the style dialogue of education either search tool is building a test of skills Reflective thinking .After verifying the validity of the test and its consistency, it was applied to tow research groups .The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the Reflective thinking skills for the experimental group .هدفت الدراسة الى التعرف على اثر أسلوب الحوار التعليمي في تنمية مهارات التفكير التأملي لدى طالبات كلية التربية للبنات . تكونت العينة من 70 طالبة من طالبات المرحلة الأولى قسم التاريخ ,تم اختيارها بصورة عشوائية .تكونت المجموعة التجريبية من (35) طالبة التي تم تدريسهن بأسلوب الحوار التعليمي والمجموعة الضابطة من(35)تم تدريسهن بالطريقة التقليدية ولتحقيق أهداف البحث تم إعداد خطط دراسية باستخدام أسلوب الحوار التعليمي إما أداة الدراسة فتمثلت ببناء اختبار للمهارات التفكير التأملي وبعد التحقق من صدق الاختبار وثباته تم تطبيقه على مجموعتي البحث .أسفرت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في مهارات التفكير التأملي لصالح المجموعة التجريبية


Article
Evaluation of Training Needs in Vocational Guidance by Educational Counselors
تقويم الاحتياجات التدريبية في التوجيه المهني من قبل المرشدين التربويين

Authors: م . اشرف صالح جاسم
Pages: 234-262
Loading...
Loading...
Abstract

The current research aims to build a tool that assesses the level of training needs in vocational guidance by educational counselors to identify the extent of the field of professional theories, classification of occupations, standards, training needs and training requirements on the development of training needs in vocational guidance by educational counselors. There were statistically significant differences in the level of (0.05) of the sample members in the basic research in the general average of the extent of field ability (professional theories, classification of occupations, standards, training needs, training requirements) on training needs development of vocational guidance according to variable sex (male, female).يهدف البحث الحالي إلى بناء أداة تقويمية تقيس مستوى الاحتياجات التدريبية في التوجيه المهني من قبل المرشدين التربويين ،للتعرف على مدى قدرة مجال النظريات المهنية ،وتصنيف المهن، والمقاييس، والحاجات التدريبية ، والمتطلبات التدريبية على تنمية الاحتياجات التدريبية في التوجيه المهني من قبل المرشدين التربويين . كذلك التعرف على أن هل توجد فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى (0،05) لدى أفراد عينة البحث الأساسية في المتوسط العام لكل من مدى قدرة مجال ( النظريات المهنية ، تصنيف المهن ، المقاييس ، الحاجات التدريبية ، المتطلبات التدريبية ) على تنمية الاحتياجات التدريبية في التوجيه المهني حسب متغير الجنس ( ذكور ، إناث ).

Keywords


Article
The Exploratory Behavior among University Students
السلوك الاستكشافي لدى طلبة الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The present research aims to identify the exploratory behavior among the students of university as well as to identify the statistical differences in the exploratory behavior among the students of university according to the variables of ( the type, the specialization, and the educational level). The researcher depended on the descriptive approach because it is the appropriate approach to achieve the research objectives. therefore , in order for these objectives to be achieved ,the researcher constructed a scale of the exploratory behavior by depending on (the Maw & Maw 1976) as a theoretical starting to conduct the scale, and the scale was consisted of (36) items divided into three areas (the cognitive field, the psychological field and the socio-the cultural field) , therefore the characteristics of the cycometrics of the scale was verified ,so that the face validity was verified as well by presenting the items of the size to a group of arbitrators in the Educational and Psychological science يهدف البحث الحالي الى التعرف على السلوك الاستكشافي لدى طلبة الجامعة وكذلك التعرف على الفروق ذات الدلالة الاحصائية في السلوك الاستكشافي لدى طلبة الجامعة على وفق متغيرات ( النوع والتخصص والمرحلة الدراسية ) , واعتمد الباحث على منهج البحث الوصفي لأنة المنهج المناسب لتحقيق اهداف البحث , ومن اجل تحقيق هذه الاهداف قام الباحث ببناء مقياس للسلوك الاستكشافي من خلال الاعتماد على نظرية ( Maw & Maw , 1976 ) كمنطلق نظري لبناء المقياس , و تكون المقياس من ( 36 ) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات ( المجال المعرفي و المجال النفسي و المجال الاجتماعي الثقافي ) وتم التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس , أذ تم التحقق من الصدق الظاهري من خلال عرض فقرات المقياس على مجموعة من المحكمين في علم النفس التربوي والارشاد النفسي , وكذلك تم التحقق من صدق البناء والقوة التمييزية للفقرات وكانت جميع الفقرات مميزة في جميع الاجراءات , اما الثبات فقد تم التحقق منه من خلال طريقتين ( أعادة الاختبارو ألفاكرونباخ ) , وطبق المقياس على عينة من طلبة الجامعة بلغ عددها ( 120 ) طالباً وطالبة من التخصصات الانسانية والعلمية


Article
Psychological Well-being among University Students
جودة الحياة النفسية لدى طلبة الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of the research is to identify the psychological Well-Being among the university students, as well as to know the differences according to the variables of the gender and the specialization, Moreover, the researcher used the descriptive approach in discovering the psychological Well-Being , so that the research was conducted on a sample of (400) male and female students from the University of Basra. And for the purpose of achieving the objectives, It was necessary to build the scale of the psychological well-Being, thus the indicators of the honesty and the stability were taken in consideration, as well as the researcher used the following statistical means ( the T-test of one and two independent samples, and the two way of the variance analysis), and results showed that the students of university enjoyed in the psychological Well-Being, as well as there are differences in the psychological well-Being according to the variables of the gender for males, as well as the absence of the differences according to the variable of the specializationيهدف البحث إلى التعرف على جودة الحياة النفسية لدى طلبة الجامعة وكذلك التعرف على الفروق وفق متغيري الجنس والتخصص واستُخدِم المنهج الوصفي, وأُجرِي البحث على عينة بلغ عددها (400) طالب وطالبة من طلبة جامعة البصرة, ولغرض تطبيق الأهداف اقتضى الأمر بناء مقياس جودة الحياة النفسية, ورُوعي في المقياس مؤشرات الصدق والثبات, واستُعمِلت الوسائل الإحصائية (الاختبار التائي لعينة واحدة ولعينتين مستقلتين, وتحليل التباين الثنائي), وأظهرت النتائج أنَّ طلبة الجامعة يتمتعون بجودة الحياة النفسية, وكذلك وجود فروق في جودة الحياة النفسية وفق متغير الجنس وكان لصالح الذكور, وكذلك عدم وجود فروق وفق متغير التخصص


Article
Spatial Modelling of Water Harvesting in Arar Valley Basin west of Iraq Using GIS and RS techniques
النمذجة المكانية للحصاد المائي في حوض وادي عرعر غرب العراق باستعمال تقنيات RS & GIS

Loading...
Loading...
Abstract

In this study, the researcher applies the method of spatial modelling provided by geographical techniques like RS and GIS in the field of water harvesting in the Arar valley basin west of Iraq. The researcher follows the digital analysis including the geological, topological, climatic, and hydrological measures of soil according to the classification of soil reformation committee associated with Agriculture Administration in the United States of America (SCS) according to the rate of water movement velocity or its seep into soil or according to the distinction among levels of water seep into soil. Types have been identified relying on soil texture and the rates of water seep into it followed by earth surface. Formulas and spatial models have been applied especially (CN) method which made easy the identification of suitable places for building dams and water storage to save time, efforts, and costsطبق البحث طرائق النمذجة المكانية التي توفرها التقنيات الجغرافية RS و GISفي مجال الحصاد المائي على حوض وادي عرعر غرب العراق من خلال التحليل الرقمي الشامل لمعطياته الجيولوجية والطوبوغرافية والمناخية والقياسات الهيدرولوجية للتربة بحسب تصنيف مصلحة صيانة التربة التابعة لإدارة الزراعة في الولايات المتحدة الأمريكية (SCS) على وفق معدل سرعة انتقال الماء أو تسربه داخل الترب أو التمييز بين مستويات تسرب الماء داخل الترب ، وحددت الأصناف بالإعتماد على نسيج التربة ومعدلات رشح المياه فيها ، ثم صنف الغطاء الأرضي ، وطبقت المعادلات والنماذج المكانية وفي مقدمتها طريقة (CN) التي يسرت عملية تحديد المواضع الملائمة لإقامة السدود وتجميع المياه وبما يحقق إختزالا للوقت والجهد والتكلفة.

Keywords


Article
Patterns of Rural Housing in Haritha District
أنماط السكن الريفي في ناحية الهارثة

Loading...
Loading...
Abstract

Rural housing is one of the most important priorities that concern the human being in the Haritha district , as it is known that the first work done by man was to search for shelter to protect from the fluctuating environmental conditions and provide basic needs for him, but at the present tim it becomes difficult to obtain suitable housing meets the needs of the family , Due to the increases in land prices and the law level of some rural population. Therefor these study was intended to shed concept of rural housing and it's important to rural housing patterns in the study area. In addition to the result that study reached to يعد المسكن الريفي من الاولويات التي تشغل بال الإنسان في ناحية الهارثة أن لم تكن أهمها فكما هو معروف إن أول عمل قام به الانسان هو البحث عن مأوى يقيه من الظروف البيئية المتقلبة ويوفر احتياجاته الاساسية , وفي وقتنا الحالي أصبح من الصعوبة الحصول على مسكن مناسب يلبي احتياجات الاسرة بسبب الارتفاع في اسعار الاراضي وانخفاض المستوى المعاشي لبعض السكان الريفيين, ومن هنا جاءت هذه الدراسة لتسلط الضوء على مفهوم المسكن الريفي وأهميته مركزه على أنماط السكن الريفي في منطقة الدراسة. بالإضافة الى النتائج التي توصلت أليها الدراسة


Article
The Eloquence of Rhetorical Questions in the Mahdawi Poetry
بلاغة الإستفهام المجازيّ في الشعر المهدويّ

Loading...
Loading...
Abstract

This research studies the eloquence of rhetorical questions style in the Mahdawi poetry among Iraqi poets of the 19th century. It sheds light on its basic features and purposes, as it is of stylistically prominent features as well as psychological, aesthetic and thematic ones that enrich the text and move its references so as to make it an affecting style to convince the addressee. The eloquence of this style is a mirror reflecting the cleverness of these poets. Using this style the poet was able to record whatever is around him in a reliable way. Through this style the poet wanted to convey what happened to the nation of injustice, corruption and deviation. The poet invested the employment of the presence of Imam Mahdi (Peace be Upon Him) as a means of relieving of what surrounds themيَدرسُ هذا البحث بلاغة أُسلوب الاستفهام المجازيّ في الشعر المهدويّ لدى الشعراء العراقيين في القرن التاسع عشر , ويَكشفُ عن أهم مقومات بلاغة أغراضه المجازية , بناءً على أَنه ذو مزايا ولطائف أسلوبيّة وموضوعيّة ونفسيّة وجماليّة تُثري النَّص وتُحّرك دلالاته فتجعل منه أسلوباً مؤثراً لإقناع المتلقي والتأثّر به , فبلاغة هذا الأسلوب هي مرآةٌ عاكسةٌ لنقلِ براعةِ هؤلاء الشعراء ومزيتهم التعبيريّة عمّا يدورُ في خلدهِم من أفكارٍ وأحاسيس يريد إيصاَلها إلى نفسيّة المتلقي , فالشاعر من خلال توظيف هذا الأسلوب استطاع أن يسجل كل ما يحيط بحياتهِ ويعبر عنها بصدق , فمن خلالهِ أراد أن يعبرَ عمّا حلَّ بأوضاع الأمة وما آلت إليهِ أحوالُها من ظلمٍ وفسادٍ وانحراف , فاستثمر الشاعرُ توظيفَ حضور الإمام المهدي (عليه السلام) في عملية التنفيس بما يحيط بواقعهم المؤلم .

Keywords


Article
The study of the book of reviews of Mr. Abdul Hussain Sharafuddin
المضمرات القولية وفاعليتها الحجاجية- الاقتضاء اختياراً- دراسة في كتاب المراجعات للسيد عبد الحسين شرف الدين

Loading...
Loading...
Abstract

The researcher is forced to convince his recipients to many of the colloquial techniques which appeared on many of the linguistic formations in his speech, as well as he may use a controversial technique that will increase the force of the persuasion and one of these controversial techniques is the colloquial techniques .The necessity is that the researcher hide more than he has to, so that the recipient reaches by the need of his pronunciatiيضطر الباحث في اقناع متلقيه الى العديد من التقنيات القولية التي تظهر على تشكلات لغوية عديدة في خطابه , وقد يستعمل تقنيات حجاجيه من شأنها ان تزيد من قوة الاقناع ومن هذه التقنيات الحجاجيه المضمرات القولية الاقتضاء وهي ان يخفي الباث في خطابه اكثر مما يظهر , ويتوصل اليه المتلقي بوساطة ضرورة اللفظ اليه

Keywords


Article
Discourse :Meaning and Connotation
الخطاب الدلالات والمحمول

Authors: وسام فايز الموسوي
Pages: 386-359
Loading...
Loading...
Abstract

The concept of discourse in its Arabic interface has meaningful and understandable connotationsindication larger than that theyare believed. Discourse should have a “situation” whether ideologically, dogmatically, or politically. Meaning indication of discourse has automatically been extended to cope with life development and complexities. Meaning of concepts also has a great effect in Arabic culture which becomes an influential culture in most of the fields of Arabic culture and literature as well as other fields and for different reasons known to smart expertsأن مفهوم الخطاب كان بالأصل وبنسخته العربية ذا محمولات مفهومية ودلاليــــــــــــــــــة أوسع بكثير مما كان يُعتقد. وإن الخطـــــــــــــاب لا بد أن يكــــــــــــــون حاملاً (( لموقف))، أيديولوجياً كان أو عقائدياً أو سياسياً. كما أنه قد تم توسيع شبكته الدلالية بشكل شبه تلقائي تقريباً، نظراً لتطور الحياة وتعقيدها، وأيضاً لأثر دلالات المفهوم في الثقافة الغربية، والتي أمست دون أي مكابرة، ثقافة مؤثرة في أغلب ميادين الثقافة والأدب العربيين وغيرهما من المجالات. ولأسباب عديدة ومتشعبة لا تخفى على المتتبع اللبيب

Keywords


Article
The Question of Identity and the search for the Subject between Samuel Beckett and Buland Al- Haidari: acoparative Study
سؤال الهوية و البحث عن الذات بين صموئيل بيكيت و بلند الحيدري ( دراسة مقارنة )

Authors: م.د.علي مجيد البديري
Pages: 396-412
Loading...
Loading...
Abstract

This study aims at exploring one of the major themes treated by the absurd literature in two literary texts. The first text is Samuel Becketts play Waiting for Godott, and the second text is a poem entitled "Bleakness" by the Iraqi poet Buland Al-Haidari This study is in accordance with the views of both the French and American schools of comparative literature, and it mqkes use of a critical approach emphasizing the study of the cultural connection and the literary influence between the two texts, showing first what is related to the historical side, and second studying the aesthetic essence of the phenomenon of cause and effect in relation to the artistic side.تسعى هذه الدراسة إلى معاينة إحدى الثيمات الرئيسة التي عالجها أدب اللامعقول عبر نصين أدبيين ،الأول : مسرحية (في انتظار جودو) للكاتب الإيرلندي صموئيل بيكيت ، والثاني : قصيدة (وحشة) للشاعر العراقي بلند الحيدري ، في ضوء آراء المدرستين الفرنسية والأمريكية في الأدب المقارن ، عبر مقترب نقدي يعنى بدراسة الصلة الثقافية والتأثير الأدبي بين النصين ، في بيان ما يتعلق بالجانب التاريخي أولاً ، و دراسة الجوهر الجمالي لظاهرة التأثير والتأثر في ما يتعلق بالجانب الفني ثانياً

Keywords


Article
Intertexuality Theory between Vocatives and Interrogatives )Al Sayyab as a Model )
نَظَرِيَّة التَّناص بَيْنَ النِّدَاء والاسْتِفْهَام ( السّياب أنموذجًا )

Authors: د.ميثم أحمد عبد
Pages: 413-428
Loading...
Loading...
Abstract

Intersexuality is a process of contact between the previous and subsequent text, which is not limited to the literary writings, but also includes (the music, the drawing, the picture ...ect) . Moreover , Although it was used by the western critics, but it has important eloquence and critical roots among Arabs . We conclude from the texts were analyzed that the existence of intertextuality with the vocative and the interrogative styles contributed to the depth of the significance of the meaning, as well as creation a aesthetic picture for the text. so that the vocative is a calling therefore the calling is intended to the intertextuality, thus this contributes to enrich the text. As for the interrogative , it means the question, and here, too, the question is shared with the intertextuality in supporting of the significance of the meaning and clarity it , and thus contributes to give a beauty to the intertextuality . As well as to highlight new images with a special harmony within the text and also ,it reflects the culture of the poet . There was a special style for Al Sayyab in the using of the rhetorical aspects with the vocative and the interrogative , and his style was distinguished by the legacy that reflects this valueالـتَّـناصّ عـملية اتصال بين النصّ السَابق واللاحق، لا يقتصر على الكتَابات الادبية بل يتجَاوزها(الموسيقى، الرسم والصورة...). ورغم استخدامه مِنْ قبل نقاد غربيين إلا ان له جذور بلاغية ونقدية مهمة عند العرب. نستخلص مِنْ النصوص التي تم تحليلها. ان وجود التَّناص مع اسلوب النِّدَاء أو الاسْتِفْهَام اسهم في عمق الدلالة على المعنى، فضلاً عن إنشاء صورة اكثر جمالية للنص. فالنِّدَاء هو دعاء وبذلك تكون الدعوة مخصصه إلى التَّناص مما يسهم في اغناء النص. اما الاسْتِفْهَام فهو السؤال، وهنا ايضاً يشترك السؤال مع التَّناص في تدعيم الدلالة على المعنى ووضوحها وهو بهذا يسهم في اضفاء جمالية للتناصّ، وابراز صوره جديدة ذات انسجام خاص داخل النص وأيضاً يعكس ثقافة الشَّاعِر. فلقد كان للسياب أُسْلُوباً خاصاً في استخدام الجوانب البلاغيّة مع الاسْتِفْهَام والنِّدَاء، تمَيَّز به مِنْ خِلال ما تركه مِنْ تراث يعبر عن هذه القيمة

Keywords


Article
Post-ideology Problematic discourse of the educated in modern Iraqi nove
اشكاليات خطاب المثقف ما بعد الأيديولوجيا في الرواية العراقية المعاصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims at investigating the role of the educated as a reader and producer. Further, the study sheds light on the nature of discourse in the Iraqi novel space. The ideology has its effect on the way novelists shape their thinking whether its real or fictional in relation to narratology. This orientation shapes the role of the literary game. In order to investigate this, we rely on modern contemporary novels. Consequently we arrived at some findings related to these effectsيسعى هذا البحث إلى رصد الاشكاليات في خطاب المثقف العراقي، سواء كان منتجا أو قارئا، والكشف عن طبيعة هذا الخطاب داخل الفضاء الروائي العراقي، وكيف أن الأيديولوجيا تؤثر تأثيرا رئيسا في طرائق تفكير الروائي الحقيقي أو المتخيل والضمني داخل الفضاء السردي، الذي بدوره يؤسس خطابا يلعب دورا مهما في لعبة الأدبية الراهنة ،وقد اعتمدنا في هذا الرصد على نماذج روائية عراقية معاصرة ،واستنطقنا مدى تأثير الأيديولوجيا فيها، ووقفنا على مخرجات تلك التأثيرات

Keywords


Article
The Duality of Violence and Forgiveness in the Qur'anic Text
ثنائية العنف والتسامح في النص القرآني

Authors: د. قاسم عباس لعيبي
Pages: 455-468
Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the two concepts of violence and forgiveness in the Qur'anic text to resolve the seeming clash between the texts through looking at the context of the verses and applying the principles of interpretation and taking into consideration the general principles of the Qur'an. The research answers the question: 'Is it possible to use violence against atheists and polytheists even if they are peaceful?' After surveying the different opinions regarding this issue we concluded that it is possible for Muslims to coexist peacefully with the different sects if they didn't violate this principleيتناول هذا البحث مفهومي العنف والتسامح في النص القرآني، وفك الاشتباك والتعارض البدوي بين النصوص من خلال ملاحظة سياق الآيات، وتطبيق أصول التفسير، والأخذ بنظر الاعتبار المبادئ العامة والأصول الكلية في القرآن. ويجيب على تساؤل مفاده: هل يمكن استخدام العنف والقوة ضد الآخرين بملاك الكفر والشرك وإن كانوا مسالمين؟ وبعد طرح الآراء المختلفة في هذه المسألة توصلنا الى نتيجة مفادها: إمكانية التعايش السلمي بين الطوائف بغض النظر عن الدين إذا لم يصدر منهم ما ينفي هذا الأصل


Article
The deteriorated interpretation and its role in the atheism among the extremist groups
التأويل الفاسد ودوره في التكفير عند الجماعات المتطرفة (داعش مثالاً)

Loading...
Loading...
Abstract

The research tried to shed light on the phenomenon of the Al - Takfer (denying the existence of God) which fascinated the human societies, with monitoring the main sources of the Al - Takfer , which were resulting by the corruption of the religious text interpretation and its understanding according to the desires, with a statement and review of a group of religious texts which were adopted by the extremist groups (ISIS) in the atheism of the Islamic groups through the reading based on the corrupt interpretation that is not based on a particular valid approach , according to the study of the linguistic interpretationيحاول البحث تسليط الضوء على ظاهرة التكفير التي أحدثت الفتنة بالمجتمعات الانسانية , مع رصد المنابع الاساسية للتكفير الديني الناتجة من فساد تأويل النص الديني وفهمه حسب الاهواء والرغبات , مع استعراض مجموعة من النصوص الدينية التي اعتمدتها الجماعات المتطرفة (داعش) في تكفير الفرق الاسلامية من خلال القراءة التي بنيت على التأويل الفاسد الذي لا يستند الى منهج معين مستدل على صحته, وفق دراسة لغوية تأويلية.


Article
Foundations of division, tabulation and arrangement In the educational textbooks of Iraqi authors From 1950 to 2018
أسس التقسيم و التبويب و الترتيب في الكتب الصرفية التعليمية في العراق من 1950 إلى 2018 م

Loading...
Loading...
Abstract

All things are based on certain bases, so division, categorization and arrangement in Arabic Morphology also have some bases to stand upon. These bases are sometimes specially made for division or categorization or arrangement. However, some other times are put for two of them or assigned for them all. This research tries to shed lights on these bases briefly rather than in detailsلا بدّ للأشياء كلّها من أساس تقوم عليه , و للتقسيم و التبويب و الترتيب في الصرف العربي أسس يقوم عليها , و هذه الأسس تارة تكون خاصة بالتقسيم أو بالتبويب أو بالترتيب , و أحياناً تكون عامّة لاثنين منها أو مشتركة بينها جميعاً, و هذا البحث يحاول الكشف عن هذه الأسس والركائز وتوضيحها

Table of content: volume:43 issue:3-B