Table of content

The Journal of Law Research

مجلة القانون للبحوث القانونية

ISSN: 20724934
Publisher: Thi-Qar University
Faculty: law
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

The University of Thi-Qar The Journal of Law Research
is a semi- annual journal that deals with the law subjects in Iraq and the other countries. Its language is Arabic language and it established on 2009 .
Its first issue released in 2009.
Its sponsoring entity is( College of Law, Thi-Qar University) .


Loading...
Contact info


Phone Number :07801057844
Email: UTJlaw@utp.edu.iq

Table of content: 2010 volume: issue:2

Article
the administrative decision
أركان القرار الإداري الإلكتروني

Loading...
Loading...
Abstract

In regard to the development in electronics communication, using the concepts of electronics government. The administrative decision took its part in this development and its dimensions start to take many forms which may differ in many times from previous concepts. It may the electronic administrative decision have the same staff, but still vary from the administrative decision non electronic. Hence, it necessary to re-evaluate these staffs to keep in touch with developments occur. في نطاق التطور الحاصل في التعاملات عن طريق استخدام الأسلوب الالكتروني لتمشية العديد من الأمور، وذلك ضمن مفاهيم ما يعرف بالحكومة الالكترونية، فان القرار الإداري حصل على نصيبه من هذا التطور ، وبدأت أبعاده تتخذ أشكالا متعددة قد تختلف في كثير من الأحيان عن المفاهيم السابقة ،فالقرار الإداري الالكتروني قد تكون له الأركان نفسها ، ولكن تفاصيلها تختلف عن القرار الإداري العادي ، ولذلك كان لابد من إعادة النظر في الأركان المذكورة وتمحيصها من جديد لمسايرة التطورات في هذا الشأن.


Article
Jenatic Stamp Contaract in Al-Jafary Thonght
عقد البصمة الوراثية في الفقه الجعفري

Loading...
Loading...
Abstract

the contract of the Genetic Print in Jefairi Islamic Jurisprudence The Abstract: The biological techniques are still casting its shadows on the realities of the modern societies to stir different reactions, the genetic print is one of the biological techniques novelties. This research tries to shed lights on the nature of the genetic print contract from the Islamic perspective. It is worth to mention that this research derives its importance owing to novelty of this subject and the scarcity of the legal study in the field. Furthermore the research discusses the subject from the point of views of jurists of Jefairi ( one of the prominent Islamic school) which represents a new dimension to this vital subject. ما تزال التقنيات الحيوية تلقي بظلالها على واقع المجتمعات لتثير ردود أفعال متباينة , والبصمة الوراثية ليست بدعاً من حقول هذه التقنيات من هنا انبرى بحثنا هذا ليلقي الضوء على الطبيعة الشرعية لعقد البصمة الوراثية وتأتي أهمية البحث من جوانب عدة منها حداثته وقلة مصادره ,وكذلك فان للبحث محورية أخرى تتجلى في تطرقه لأراء الفقه الجعفري ليمثل إضافة نوعية مهمة للدراسات المتعلقة بهذا الموضوع الحيوي.


Article
Administrative corruption and mechanisms of treatment in Iraq
الفساد الإداري واليات معالجته في العراق

Loading...
Loading...
Abstract

Subject of this study :the administrative corruption, could be define that it represents a penetrating the law and order,or,in another word, spendthrift of the public finance for personal, politic, or economic interests. Our study shed light upon analysis of causes of administrative corruption, from which, the economic side, decreasing of salaries, and Unemployment, as well as, the abuse of formulation of labour's rules Finally. we suggest several remedial and recautionary ways ,we hope that the Iraqi's legislator takes it in consideration, to reduce danger of this pandemic in our country. تعد ظاهرة الفساد الإداري من الظواهر المتفشية في الوقت الحاضر ولها صور كثيرة وكلها تعد خروجا على القانون والنظام كاستغلال المال العام من اجل تحقيق مصالح سياسية أو اقتصادية أو اجتماعية للفرد أو لجماعة معينة.وهو بذلك يجافي الأخلاق والآداب العام لأي بلد وإساءة لاستعمال السلطة أو الموقع الوظيفي بحيث يعطي للبعض أفضلية على الآخرين. وقد بين البحث أن أسباب الفساد متنوعة منها اقتصادية قد ترجع إلى البطالة وضآلة المرتبات وشعور المواطن بالحاجة المادية التي تولد لديه ردة فعل مما يؤدي إلى استشراء الفساد ، وقد يرجع الانحراف الإداري إلى سوء صياغة القوانين واللوائح المنظمة للعمل. وقد اقترحنا من خلال البحث جملة من السبل العلاجية والوقائية التي نعتقد أن المشرع العراقي من الممكن أن يفيد منها في مكافحة هذه الآفة الخطيرة التي تفشت بصورة واسعة في المرحلة التي أعقبت انهيار النظام البائد سنة 2003.


Article
Protection of criminal child's right to life (study objective comparison)
الحماية الجزائية لحق الطفل في الحياة (دراسة موضوعية مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

This research is deal with the subject of crimes which is affect the child in his life because the life right is greatest in domain of human rights and the child is awake human, there for the government must protect him by a legislation named “law of the child “,by the end of the research we ended with several conclusions and recommendation .يتناول البحث دراسة الحماية الموضوعية الجزائية لحق الطفل في الحياة في القوانين الوضعية المقارنة ،بكون أو بوصف حق الحياة أسمى الحقوق التي يتمتع بها الإنسان وان الطفل هو إنسان ضعيف لابد من حمايته ضد من يرتكب بحقه فعل يراد به حياته .وتناولنا في البحث الحماية الخاصة التي يتمتع بها الطفل بأحكام خاصة ولم نتناول الحماية العامة لعدم تمتعه بأحكام خاصة تختلف عن الإنسان البالغ . وتوصلنا إلى وجوب وجود قانون خاص لحماية حقوق الطفل ووجود لجان أو هيئات حكومية تحمي حقوقه الواردة في هذا القانون ، وغيرها من التوصيات الواردة في خاتمة البحث .


Article
Obligation of the State for compensation for the crimes of terrorism in the Iraqi legislation
التزام الدولة بالتعويض عن جرائم الإرهاب في التشريع العراقي

Loading...
Loading...
Abstract

Make states the maximum effort in order to prevent the crime, if signed, it strives for the arrest of the offender to punish him and order him to compensate the victim, who has the right to seek compensation for the damage to the right of the crime, and by raising a civil action before the civil courts or before the criminal courts according to claim punitive, but it may happen that the offender is unknown because of the inability of the authority for knowledge, which often happens in the crimes of terrorism, which leads to the survival of the victim without compensation, in view of the system of compensation based on the individual responsibility of the offender, in order to avoid this result negative, it has emerged the idea of ​​the State's obligation to compensate for the crime, and endorsed and justified much of the jurisprudence, and taking out several laws, including the Act on Compensation for Iraqi terrorist acts No. 10 of 2004تبذل الدول أقصى جهدها في سبيل منع وقوع الجريمة، فإذا وقعت فانها تسعى جاهدة من اجل القبض على الجاني لمعاقبته وإلزامه بتعويض المجني عليه، الذي له الحق في طلب التعويض عن الضرر الذي لحقه من الجريمة،وذلك برفع الدعوى المدنية امام المحاكم المدنية أو امام المحاكم الجزائية تبعا للدعوى الجزائية،ولكن قد يحصل بان يكون الجاني مجهولا بسبب عجز السلطة عن معرفته، وهو ما يحصل غالبا في جرائم الإرهاب،الأمر الذي يؤدي إلى بقاء المجني عليه بدون تعويض،بالنظر لقيام نظام التعويض على أساس المسئولية الفردية للجاني،ومن اجل تلافي هذه النتيجة السلبية، فقد ظهرت فكرة التزام الدولة بالتعويض عن الجريمة،والتي أيدها وبررها جانب كبير من الفقه، كما اخذ بها العديد من القوانين، ومنها قانون التعويض عن الأعمال الإرهابية العراقي رقم10 لسنة 2004

Table of content: volume: issue:2