research centers


Search results: Found 189

Listing 1 - 10 of 189 << page
of 19
>>
Sort by

Article
Parental obedience to divorce
طاعة الوالدين في الطلاق

Author: الأستاذ المساعد الدكتور قاسم ناظم غفوري
Journal: Journal of College of the Great Imam University مجلة كلية الإمام الأعظم (رحمه الله) الجامعة ISSN: 18176674 Year: 2015 Issue: 20 Pages: 491-532
Publisher: Faculty of Imam Azam كلية الامام الاعظم

Loading...
Loading...
Abstract

The right of parents to the greatest rights after the right of God and the right of His Messenger peace be upon him, and righteousness and charityTo them, and to obey them, and to cut down the wing for them, and to offer them to the soul, parents and childrenMena is not excluded.And reconciling to righteousness by them and serving them from the greatest of what Allaah has done to man and his consent to him,And the hearts of the hearts of the best of love, and the parents of the two generous benefactorsAll charity to the human, they are the reason for existence after the nihilism, namely, forgetfulness and happiness and the desire to live,But all the grace in which their good deeds and blessings are blessed.Therefore, thanking the parents for what gave the child of good follows the thanks of God, he said.) Exalted: ڇ ڇ ڌ ڌ ڌ ڎ ڎ)) 1The Muslim is fully aware of the meaning of the verses that are followed in the right of parentsThe high rank that God raised to her parents, making them follow the order of faith in God and slavery to him.And followed the verses of the Holy Book bearing the satisfaction of parents after the pleasure of God Almighty,And makes good to them and righteousness with them the head of virtues

فإن حق الوالدين أعظم الحقوق بعد حق الله وحق رسوله صلى الله عليه وسلم، وذلك ببرّهما والإحسانإليهما، وطاعتهما، وخفض الجناح لهما، وبتقديمهما على النَّفْس والأهل والأولاد، من غيرمِنّة ولا استثقال.وإن التوفيق للبرِّ بهما وخدمتهما من أعظم ما منَّ الله تعالى به على الإنسان ووفقّه إليه،وقد جُبلت القلوب على حُبِّ من أحسن إليها، و الوالدان الكريمان هما صاحبا الإحسانكلَّ الإحسان إلى الإنسان، فهما سبب وجوده بعد العدم، وهما أُنسه وسعادته ورَغَد عيشه،بل كل نعمة يرفُل فيها حسناتهما وبركاتهما.ولذا كان شكر الوالدين على ما أسديا للولد من خير يلي شكر الله تعالى، فقد قال.) تعالى: چ ڇ ڍ ڍ ڌ ڌ ڎ ڎچ ) 1وإن المسلم ليدرك كلَّ الإدراك إذا ما تلا الآيات الكريمة الواردة في حق الوالدين، تلكالمرتبة العالية التي رفع الله الوالدين إليها، إذ جعلها تلي مرتبة الإيمان بالله والعبودية له.وقد تتابعت آياتُ الكتاب الكريم واضعةً مرضاةَ الوالدين بعد مرضاة الله عزوجل،وجاعلةً الإحسان إليهما والبر بهما رأسَ الفضائل

Keywords

Jurisprudence --- فقة


Article
Fakhrul Muhaqiqeen's the Jurisprudence of the Obligatory and the Recommended In the al-Risalah al-Fakhriyah
فِقهُ الواجبِ والمُستحَبِّ عندَ فخرِ المُحقِّقينَ (ت 771هـ) (الرسالة الفخرية) أنموذجًا

Author: Hameed Jasim Abood al-Ghurabi حميد جاسم عبود الغرابي
Journal: Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق ISSN: 25214950 Year: 2019 Volume: 7 Issue: 2521-4950 Pages: 19-44
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

Writing papers and summaries is a method on which scientists and scholars depended for scientific and research purposes and for meeting the students' jurisprudential and Usul (principles of jurisprudence) requirements. The al-Risalah al-Fakhriyah is characterized by scientific accuracy, simple style, sound jurisprudential method and plenty of meanings and concepts. It is famous enough of being written by Sheikh Abu Talib Mohammed ibn Hassan ibn Yusuf ibn Ali ibn al-Mutahar, alias Fakhrul Muhaqiqeen. The researcher dealt with the terms: Wajib (obligatory) and Mustahab (recommended) in the chapter of the worship that is based on the intention of getting nearer to Almighty Allah. He also dealt with the wording and formulas contained in the hadiths of the Prophet and his honored Household (PBUT). The research classified the wajib and the mustahab. This induction -of the (Islamic) jurisprudential matters that the Mukalaf (the sane adult) may commit wrongly- became a substitute for books of Islamic laws that are difficult to find and to understand. It is like an easy-to-use worship program, which can be reviewed, implemented, or understood by every Mukalaf. It is noteworthy that the researcher wrote this book at the request of a grand scholar. This research is an attempt to study the use and the importance of the jurisprudential term, and to present the approach of the writer.

كتابة الرسائل والمختصرات منهج اعتاد عليه العلماء والفقهاء لأغراض علمية وبحثية ولتسهيل المطالب الفقهية والأُصولية للدارسين ولطلبة العلم ، وهذه الرسالة الفخرية اتسمت بالدقة العلمية والأسلوب البسيط والمنهج الفقهي الرزين والثراء في المعاني والمفاهيم ، ويكفي أنَّها للشيخ أبي طالب محمد بن الحسن بن يوسف بن علي بن المطهر المعروف بفخر المحققين (ره) ، وقد رتَّبَها المصنِّفُ على فُصُول مُتعدِّدةٍ. وبَحَثَ المصنِّفُ (ره) مصطلحي الواجب والمستحبّ في قسم العبادات القائم على نية القربى إلى الله عزَّ وجلَّ وألفاظها وصِيغها الواردة في الأثر النبويِّ وآلِ بيتِهِ الكرام (ع) ، فكانَ تَصنيفًا لطيفًا لمَا يجب منها ويُستحب ، وهذا الاستقراءُ الفقهيُّ للأمور الابتلائية التي قد يَقعُ فيها المكلَّفُ أَغنَت عن متابعة بعض الرسائل العملية التي قد يصعب إيجادها أو فَهْم مطالبها ، فهي أشبه بالبرنامج العباديِّ المُيَسَّر الذي يكون بمقدور كُلِّ مكلَّف مُراجعته أو القيام بتطبيقه أو فَهْمِ مَطالبه، ولا نَنْسَى أنَّ المصنِّفَ قَد كتبها استجابةً لالتماس أَحدِ العلماء .وهذا البحثُ محاولة في دراسة توظيف المصطلح الفقهي وأَهميته ، وبيان منهج المصنِّف في رسالتِهِ.

Keywords

Jurisprudence --- فقه


Article
Al-Masaa'il al-Amuliyat
المسائل الآمليّات

Author: Mohamed Sadiq Rizvi Alleheiji محمد صادق رضوي اللاهيجي
Journal: Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق ISSN: 25214950 Year: 2019 Volume: 7 Issue: 2521-4950 Pages: 267-290
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

Sayyid Haider ibn Ali al-Husseini al-Obeidli al-Amuli is one of the students of Fakhrul Muhaqiqin. He was a well-known scientist who has many works. His teacher held him dear as shown by the descriptions he had given him in his leave when he allowed him to speak, and answer (questions) on behalf of him. He benefited from the questions in the field of doctrine and religious jurisprudence and then he collected the answers of his teacher in a book, namely the al-Masaa'il.Due to the virtue and wide knowledge of the asker and the responder, we opted to textually criticize and publish this book in order to preserve the Shiite heritage.

من تلامذة فخر المحقّقين الأجلّاء هو السيّد حيدر بن عليّ الحسينيّ العبيدليّ الآملي ، عالمٌ ، له آثار متعدّدة . كان جليلًا في نظر أُستاذه فخر المحققين ، كما يظهر من الأوصاف التي أطراه بها في إجازته له. وكان ممَّا أفادَهُ من محضر أستاذه (المسائل) التي وجَّهَ بها إليه في الكلام والفقه ، فكتب إليه جواباتها. ولمَّا كان السائل والمجيب كلّ منهما بمكان من الفضل والعلم، رأينا تحقيقها ونشرها ؛ حفظًا للتراث الشيعيِّ الحلِّيِّ.

Keywords

Jurisprudence --- فقه


Article
The Phenomena of Supporting the Quran Inferences by the Sayings of the Exegetists according to Al-Alama (Scholar) Al-Hilli (Died / 726 Hijri) in his Book (Muntaha Al-Talib)
ظاهرة تأييد الاستدلال القرآني بأقوال المفسرين عِنْدَ الْعَلَّامَةِ ا لْحلِِّيِّ(ت/ 726 هـ) في كِتَابِهِ (مُنْتَهَى ا طْملَْلَبِ)

Author: Ameer Jabar Kadhum Al-Mola أَمِيرُ جَبَّار كَاظِم المُلَّا
Journal: Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق ISSN: 25214950 Year: 2018 Volume: 6 Issue: 2521-4950 Pages: 19-46
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

The Quran inference according to Al-Alama (Scholar) Al-Hilli (Died / 726 Hijri) in his comparative fiqh (Islamic Jurisprudence) book (Outside the Sect) – Muntaha Al-Talib fi Tahqiq al-Mathhab (Utmost Demand in Achieving the Doctrine) who was very keen to support it with the sayings of exegetists which represents a phenomena. Based on that, I have chosen it to be the subject of the study in order to bring out this phenomena and understand its dimensions at Al-Alama Al-Hilli in his aforementioned book. I have called it (The Phenomena of Supporting the Quran Inferences by the Sayings of the Exegetist according to Al-Alama (Scholar) Al-Hilli (Died / 726 Hijri) in his Book (The Utmost Demand)). It is worth mentioning that the center point of the research is (Quran Evidence), due to the fact that it is the center of the exegetists’ explanations, and he (Al-Alama Al-Hilli) looked over the other evidences used to be inferred to like the narrations, narrators consensus, mind, and Islamic practical rules of jurisprudence (Usual Al-Amalya).

إِنَّ الْاسْتِدْلَالَ الْقُرْآنِيَّ عِنْدَ الْعَلَّامَةِ الْحِلِّيِّ (ت/726ه) فِي كِتَابِهِ الْفِقْهِيِّ الْمُقَارَنِ - خَارِجِ الْمَذْهَبِ - (مُنْتَهَى الْمَطْلَبِ فِي تَحْقِيقِ الْمَذْهَبِ)، قَدْ حَرَصَ عَلَى تَأْيِيدِهِ بِأَقْوَالِ الْمُفَسِّرِينَ، بِمَا يُشَكِّلُ ظَاهِرَةً؛ لِذَا اخْتَرْتُهُ لِيَكُونَ مَوْضُوعًا لِلدِّرَاسَةِ، وَذَلِكَ لِغَرَضِ تَبْرِيزِ هذِهِ الظَّاهِرَةِ، وَالْوُقُوفِ عَلَى أَبْعَادِهَا عِنْدَ الْعَلَّامَةِ الْحِلِّيِّ فِي كِتَابِهِ الْمَذْكُورِ آنِفًا، وَقَدْ سَمَّيْتُهُ بـ[ظَاهِرَةُ تَأْيِيدِ الْاسْتِدْلَالِ الْقُرْآنِيِّ بِأَقْوَالِ الْمُفَسِّرِينَ، عِنْدَ الْعَلَّامَةِ الْحِلِّيِّ(ت/726ه) فِي كِتَابِهِ (مُنْتَهَى الْمَطْلَبِ)]، وَمِمَّا يَجْدُرُ ذِكْرُهُ أَنَّ مَدَارَ الْبَحْثِ (الدَّلِيلُ الْقُرْآنِيُّ)؛ لِأَنَّهُ مَدَارُ أَقْوَالِ الْمُفَسِّرِينَ، وَقَدْ غُضَّ النَّظَرُ عَنِ الْأَدِلَّةِ الْأُخْرَى الْمُسْتَدَلِّ بِهَا فِي الْمَقَامِ مِنْ رِوَايَاتٍ، وَإِجْمَاعٍ، وَعَقْلٍ، وَأُصُولٍ عَمَلِيَّةٍ.

Keywords

Jurisprudence --- فقه


Article
The Significance of (ila) in the Verse of Ablution An Analytic Study in Ash-Sheikh Al-Qummi›s Style and Ibn Al-Ata›iqi›s Criticism
دََلالة (إَلى) فِي آَيةِ اْلوُضُوءِ قِرَاءَةٌ تَحْلِيلِيَّةٌ مَبْنَى الشَّيْخِ الْقُمِيّ وَنَقْدِ الشيخ ابْنِ الْعَتَائِقِيّ لَهُ

Author: Jabbar Kadhim Al-Mulla جَبَّار كَاظِم المُلّا
Journal: Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق ISSN: 25214950 Year: 2018 Volume: 4 Issue: 2521-4950 Pages: 53-86
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

The present paper focuses on one question of Qur›anic jurisprudence(jurisprudential exegesis), namely, starting with cleaning the elbow when cleaning the hands in the ablution. I have used the term (jurisprudential exegesis) because the jurisprudence of this question has been based on a Qur›anic base. Hence, it has two dimensions: exegetic and jurisprudent. The first aim of this paper is to clarify (the criticism of jurisprudential exegesis). The limits of the study lie within the view of Ash-Shaikh Al-Qummi from the School of Qum and the view of Ash-Shaikh Ibnul-Ata›iqi Al-Hilli in his book Mukhtasar Tafseer Al-Qummi(Summary of Al-Qummi›s xegesis)from the School of Al-Hilla. The criticized view isthe view of Al-Qummi in his exegesis which has been summarized by Ibn Al-Ata›qi. The criticizing view is the view of Ibn Al-Ata›qi Al-Hilli, the author of (Summary of Al-Qummi›s Exegesis). I have tried my best to analyze each view and bring back each of them to its basics as far as possible after having clarified each of them. Then, I have made a contrast between the two views. I did not linger to show the most acceptable view according to the contrasts, and the view which is the most acceptable to me or according to other views.

يُركّزُ هذا البحثُ على مسألة من مسائل (فِقْه القرآن = التّفسير الفقهي)، وهي : البدء بالمرفق وغسله عند غسل اليدين في الوضوء ، وإنّ ام قلت : تفسري فقهي ؛ لأنَّ فقه المسألة استند إلى أصل قرآني ، وهو بهذا اللّحاظ له بُعدان ، أحدهما : بُعْدٌ تفسريي ، والثّاني : بُعْدٌ فقهيّ ، ومن أولى أهداف هذه الدّراسة بيان (نقد التَّفسير) - الفقهي - وحدود البحث ، رأي الشيخ القُمِيّ من مدرسة قم ، ورأي الشّيخ ابن العتائقي الحِلّي في كتابه (مختصر تفسري القمي) من مدرسة الحِلَّة. فالرّأي الموجّه له النّقد هو رأي القُمِيّ في تفسريه الذي اختصره ابن العتائقي . والرّأي النّاقد هو رأي ابن العتائقي الحِلّي صاحب المختصر . وقد حاولتُ جاهدًا تحليل كلّ رأي ، وأرجعتُ كلّ واحد منه ام إلى ما بُنِي عليه - قدر المستطاع - وبعد تحقيق البيان لكلّ منهما على حدة. عدتُ فأجريت موازنة بين الرّأيين ، ولم أتوانَ في بيان الرّاجح منهما لدى الموازنة والرّأي الرّاجح عندي .

Keywords

Jurisprudence --- فقه


Article
The Characteristics of Al-Fadhil As-Suyoori’s Jurisprudential Book “Kanzul-Irfan (The Treasure of Knowledge)
خصائص التفسير الفقهي في كتاب (كنز العرفان) للمقداد السيوري

Author: Ali Akbar Izdi Fard علي أكبر ايزدي فرد
Journal: Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق ISSN: 25214950 Year: 2017 Volume: 3 Issue: 2521-4950 Pages: 21-54
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

One of the most valuable books in jurisprudential exegesis of the Qur’anic verses of rules is Al-Fadhil As-Suyoori Al-Hilli’s urisprudential Book “Kanzul-Irfan fi Tafseer Al-Qur’n- The Treasureof Knowledge in the Exegesis of the Glorious Qur’an). It has been a source of interest of the scholars due to its many characteristics and multitudinous aspects in the exegesis of Qur’anic verses as egards the jurisprudential dimension. In this paper, we state its most important jurisprudential aspects. Thus, we deal with the exegesis of verses of rules as they are ordered in their jurisprudential entries,the exact presentation of jurisprudential terminology, introducing a well-formed comprehensive definition, making use of the rational evidences in analyzing and deducting the rules, exploiting the jurisprudential principles in clarifying such verses and benefitting from the sayings of the Imami jurisprudents and the Sunni jurisprudents in the exegesis of the verses of rules. This will be followed by studying some jurisprudential views and the theories related to them.

ظَلَّ كتاب (كنز العرفان في فقه القرآن) للفاضل المقداد السيوري الحلّي، مورد اهتمام العلماء؛ لخصائصه الكثيرة ومزاياه الوافرة في تفسير الآيات من الناحية الفقهية، ونحن في هذا البحث نشير إلى أهم خصائصه الفقهية مثل: تفسير آيات الأحكام بحسب ترتيب الأبواب الفقهية، والطرح الدقيق للمصطلحات الفقهية، وإعطاء تعريف جامع ومانع لها، والإفادة من الأدلة العقلية في تحليل الأحكام واستنباطها، والإفادة من القواعد الفقهية في تبيين الآيات وكذلك الإفادة من أقوال فقهاء الإمامية وأهل السنة في تفسير آيات الأحكام، ثم دراسة بعض الآراء الفقهية والنظريات الخاصة به.

Keywords

Jurisprudence --- فقه


Article
The Various Advantages in the Answers of the Questions of Ibn Idrees Al-Hilli
الفوائد المتفرقة في أجوبة مسائل ابن إدريس الحلي

Author: Muslim Muhammad Jawad Al-Ridha’i مسلم محمد جواد الرضائي
Journal: Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق ISSN: 25214950 Year: 2017 Volume: 3 Issue: 2521-4950 Pages: 95-178
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

The present paper attempts to shed light on a type of jurisprudential classification; namely, answering the questions. I ave made the focus of this paper on the questions of the Jurisprudent Ibn Idrees Al-Hilli(died598 A H). It is divided into three chapters. Chapter One contains a biography of the Jurisprudent Ibn Idrees Al-Hilli. Chapter Two deals with the history of this type of classification and the stages of its development: the first stage is the mutual writings of the companions of the Imams(Pbut); the second stage is what is known as the answers of the questions; the third stage is what is known as the question and the answer. I have mentioned the difference between these types. Chapter Three is concerned with the advantages included in this Epistle classifying them under the following titles:1. Explaining the jurisprudential expressions2. Explaining the jurisprudential terminology3. Explaining the equivocal traditions4. Surveying the social matters and historical events5. The linguistic advantages and the semantic studies6. the theological advantages and controversial questions7. Advantages in biographical evaluation and biographies8. Transferring texts from lost sources9. Ramification10. Mentioning the authorized base of deduction11. The possibility of deducting the depended basis of the Jurisprudent out of his answers.I have mentioned enough examples for each of the titles of thebook and referred to their equivalents in the other books related tothis type of classification, either in the footnotes or in the main body of the book.

يُعنى هذا البحث بتسليط الضوء ع ى نوع من التصنيف الفقهي، وهي أجوبة المسائلوجعلتُ محورَ هذا البحث مسائل الفقيه ابن إدريس الحلّي (ت: 598)، وقد وقع في فصول ثلاثة، وهي:الفصل الأول: ترجمة الفقيه ابن إدريس الحلي.الفصل الثاني: تأريخ هذا النوع من التصنيف، ومراحل تطوره، وهي ثلاثة:ّالأولى: مكاتبات أصحاب الأئمة(ع). الثانية: ما عرف بأجوبة المسائل.ّالثالثة: ما عرف بالسؤال والجواب.وبينت الفارق بين هذين القسمين.ّالفصل الثالث في الفوائد التي حوتها هذه الرسالة، وجعلتها تحت عناوين، وهي:1 شرح العبارات الفقهية.2 شرح المصطلحات الفقهية. 3 شرح الأحاديث المشكلة.4 التعرض للقضايا الاجت اعية والحوادث التأريخية.5 الفوائد اللغوية والمباحث الدلالية.6 الفوائد الكلامية والمسائل الخلافية.7 فوائد في الرجال والتراجم.8 نقل نصوص من مصادر مفقودة. 9 التف ريع.10 ذكر المعتمد في الاستدلال. 11 إمكان استخراج مباني الفقيه من أجوبته. وذكرتُ لكل عنوان أمثلةً متعددة من الكتاب، وأشرتُ لنظائرها من الكتب الأخرى من هذا النوع من التصنيف في الحاشية أحياناً وفي المتن أخرى، والحمدُ لله أو لا لا وآخراً.ًً

Keywords

Jurisprudence --- فقه


Article
The Rational Evidence in the Jurisprudent Deduction Adopted by Al-Muhaqqiq Al-Hilli
الدليل العقلي في الاستنباط الفقهي عند المحقق الحلي

Author: Hasan Jamshidi حسن جمشيدي
Journal: Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق ISSN: 25214950 Year: 2017 Volume: 2 Issue: 2521-4950 Pages: 51-64
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

Due to the importance of the rational evidence in deducting legislative rules, especially the novelties, the investigation in the works of jurisprudents helps us a lot to optimally make use of such evidence. In this respect, the jurisprudent method adopted by Al-Muhaqqiq Al-Hilli should be investigated, since he has been the most influential jurisprudent in developing jurisprudent researches. Hence, we have decided to study the deductive and jurisprudent texts of Al-Muhaqqiq Al-Hilli.As a result of the present study, it has become evident that Al-Hilli has made use of the rational evidence in the necessity of imitating the Book (the Qur’an) and the honorable Sunna of the Prophet. Al-Hilli has approved the fact that reason is an independent legislative evidence governing either in obligation or sanctity. Reason may perform this by the assistance of Sharia (Islamic law). Al-Hilli has considered reason to be aware of the address of the Legislator, therefore, he has made use of this under the title” the designator of legislative information.” He has assigned the rational evidence the role of proving the cogency of all evidences like the uniquely reported tradition, and considered the accompaniment of what is contained in a previous revelation one of the rational evidences

نظراً لأهمية الدليل العقلي في استنباط الأحكام الشرعية ولاسيّما في المسائل المستحدثة، فإنّ البحث في آثار الفقهاء يساعدنا في الإفادة على النحو الأحسن منه، وفي هذا الموضوع ينبغي البحث عن طريقة المحقّقالح الفقهية؛ لأنّه الفقيه المؤثّر في تنمية المباحث الفقهية، ولأجل ذلك قرّرنا دراسة المتون الفقهية الاستدلالية والأصولية للمحقّق الحلّي . وتبين لنا من خلال هذه الدراسة أنّ المحقّق قد أفاد من الدليل العقلي في وجوب اتّباع الكتاب والسنة الشريفة. وقد ارتضى المحقّق كون العقل دليلاً تشريعياً مستقلاً يحكم بالوجوب أو الحرمة، وقد يقوم العقل بهذه الوظيفة باستعانة من الشرع، وقد عدّ المحقّق العقل داركاً لحكمخطاب الشارع، وافاد منه بعنوان المخصّص للعمومات الشرعية، وقد أعطى المحقّق للدليل العقلي دوراً لإثبات حجية سائر الأدلّة كالخبر الواحد، وعَدَّ أصل الاستصحاب من الأدلة العقلية .

Keywords

Jurisprudence --- فقه


Article
The Jurisprudent Attitude of the Scholars of Al-Hilla towards the Qur’anic Recitals
الموقف الفقهي لعلماء الحلة من القراءات القرآنية

Author: Riyadh Raheem Thu’ban Al-Mansoori رياض رحيم ثعبان المنصوري
Journal: Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق ISSN: 25214950 Year: 2017 Volume: 2 Issue: 2521-4950 Pages: 65-88
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

The Imami scholars-and among them the scholars of Al-Hilla- are well-known for their less interest in the Qur’anic recitals, let alone exploring and going deep in studying such recitals. In this paper, I try to shed light on the interest of the scholars in Qur’anic recitals on one side only:the jurisprudent side. This will show that the scholars of Al-Hilla have been familiar with these recitals. In fact, they have had their own clear vision in this respect. They have known these recitals well. This knowledge has sprung from both recounting and expertise. They have piously employed this knowledge in the jurisprudent side. Their jurisprudent attitude towards the Qur’anic recitals is indicated in three directions, which will be the parts of the present paper. The First Part is the general jurisprudent attitude towards the Qur’anic recitals and their succession in narration.They believe that the glorious Qur’an is one, which descended from the One Lord, but its narrators differed. The Second Part deals with the effect of these recitals, which the scholars of Al-Hilla have consulted, when deducting the jurisprudent rules: to support a jurisprudent rule, to increase the number of its proofs or to show the reason of the difference and disagreement of the jurisprudent opinions about a certain problem. Although they have consulted these recitals, they are not a source of jurisprudent deduction to them. The Third Part tackles the judgment of using such recitals in prayer. Although the scholars of Al-Hilla have been interested inthe validity of the recitation of the Qur’anic Suras in prayer, the necessity of their preciseness and avoiding covert and overt solecism, they have written less about these recitals. I have found that only with Ibn Idrees and Al-Allama Al-Hilli. Ibn Idrees allows adopting in prayer the recitals which are already widespread. Al-Allama Al-Hilli permits adopting the seven recitals in prayer.

عُرف عن علماء الإماميّة – وعلماء الحلة جزء منهم- قلة العناية والاهتمام بالقراءات القرآنية فضلاً عن سبر أغوارها، والغوص في أعماقها، وفي هذا البحث سأسلط الضوء على عناية العلماء بالقراءات القرآنية في جانب واحد فقط، وهو الجانب الفقهيّ، وسيتضح أنّ لعلماء الحلة الفيحاء وقفات عند القراءات القرآنية،ووضوح رؤية، فهم عرفوا القراءات القرآنية حق المعرفة، ومعرفتهم هذه ناتجة عن رواية ودراية، وقد وظّفوها في الجانب الفقهي توظيف التقي الورع. ويتضح الموقف الفقهي من القراءات القرآنية في ثلاثة جوانب ستكون محاور البحث، وهي :الجانب الأول: الموقف الفقهي العام من القراءات القرآنية، وتواترها، وهم يؤمنون بأن القرآن واحد نزل من عند رب واحد ثم اختلف الرواة. والجانب الثاني: أثرها في استنباط الحكم الفقهي عند علماء الحلة، وقد استأنسوا بها عند استنباط الأحكامالفقهية؛ لتعضد حك فقهيًّا، أو تُزيد أدلّة إثباته عددًا، أو لبيان علة اختلاف الآراء الفقهية في المسألة المعنيّة، وأنها لم تكن أحد مصادر الاستنباط الفقهي عندهم على الرغم من استئناسهم بها. والجانب الثالث: حكم القراءة بها عند الصلاة، فعلى الرغم من عناية علماء الحلة بأهميّة صحة قراءة السور القرآنية في الصلاة، ووجوب الدقة فيها، وضرورة تجنب اللحن الجلي والخفي غير أنّ حديثهم عن القراءات القرآنية فيها كان نزرًا قلي ،ًال ولم أجده عند غير ابن إدريس والعلامة الحليّ. وقد جوّز ابن إدريس القراءة في الصلاة بما هو متداول بين القراّء معروف بينهم، وجوّز العلامة الحلي القراءة بالقراءات السبع.

Keywords

Jurisprudence --- فقه


Article
jurisprudence Interpretation of Ibn al-Ataiqi A critical reading of the jurisprudence of worship of Al-Qomi explanation precis
التفسير الفقهي عند ابن العتائقي الحلّي(قدس سره) قراءة نقدية في فقه العبادات في مختصر تفسير القمي

Author: Sukina Aziz Abbas Al - Fattaly سكينة عَزِيز عَبَّاس الْفَتْلِي
Journal: Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق ISSN: 25214950 Year: 2018 Volume: 5 Issue: 2521-4950 Pages: 21-62
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

In this research, the writer focused on the interpretation of the jurisprudence of worship from the Qur’anic text in Al-Qomi explanation précis by Ibn Al-Atiaqi. »ince the researcher has dealt with jurisprudence within the framework of critique of the jurisprudence interpretation, presenting Al-Qomi and the interpretation of Ibn al-Atiaqi, which came in criticism , and then the so-called criticism of the criticism , whenever there is a wayto do that.

الكَلماتُ التَّعريفيَّة:(التَّفسير، فِقْه ، عِبَادات ، قِراءَة ، نَقْد)ركَّزتُ في هذا البَحث على التَّفسري الَّذي مدارُهُ فِقْهُ العِباداتِ مِن النَّصِّ القُرآني في مُخْتَصرِ تَفْسريِ القُمِيّ لابْنِ العَتَائِقِيّ، وقَد اقْتَصَرْتُ فِيهِ على مَا جَاءَ مُتَنَاوِلا فِقْهَ العِبَادَاتِ. ولما كانَ البَحْثُ إطارِ نَقْدِ التَّفْسريِ الفِقْهِيّ، اقْتَضَى الأمر أَنْ أُوْرِدَ تفسريَ صَاحِبِ المَتْنِ (القُمِيِّ)، وتفسير صاحِب مُخْتَصَرِ المَتْنِ (ابْنِ العَتَائِقِيّ) الَّذِي جاءَ نَقْدًا، ثُمَّ وشَّحْتُهُ بِمَا يُسَمَّى بـ(نَقْدُ النَّقْد)، كُلَّمَا وجدْتُ إِلى ذَلكَ سَبِيلا .

Keywords

Jurisprudence --- فقه

Listing 1 - 10 of 189 << page
of 19
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (189)

journal (3)


Language

Arabic (161)

Arabic and English (22)

English (3)


Year
From To Submit

2020 (12)

2019 (33)

2018 (21)

2017 (16)

2016 (10)

More...