research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Doubt of the narrator and its impact on the reasoning applied in the study of Aldarkutni
الشك من الراوي وأثره في التعليل دراسةً تطبيقيةً في علل الدارقطني

Authors: Dr. Hatemi Ahmed Ibrahim د. هتيمي أحمد إبراهيم --- Dr. Sami Awad Badawi د. سامي عواد بدوي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2019 Issue: 57 Pages: 383-408
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

its impact on reasoning applied in the study of Aldarkutni)); we can summarize the main findings we have as follows.1.The Imam al-Darqutni, who is similar among his peers, who died at the time of the Prophet's year, attests to this by saying: "Oh people of Baghdad, do not think that anyone can lie to the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him).2-Al-Daraqutni began to present the problem and formulate it in his style. Then he started with the hadith of the hadeeth, then the difference on it. Then he explained the culprit, and then he presented the words of the imams of the hadeeth, and this leads to his ruling on the novel.3-There are several types of doubt in the case of al -Daraqutni, including: the doubt about the provenance of the hadeeth about the Prophet. 4-There may be a doubt between the narrator and the modernity or the doubt between the narrator and hearing and hearing or suspicion of hearing from the Sheikh or by.5-There shall be doubt as to the designation of the name of the narrator or of doubt in the designation of the name of the father of the narrator.6-It is likewise in the doubt between the two companions.7-It is also possible to doubt the thumb of the bond8-There are many clues to the suspicion of the Alarqutni, including the words of terminology or language.9-We recommend that more studies be done on the book of ills, since it is one of the most important books of ills.

يمكننا تلخيص النتائج الرئيسية للبحث على النحو التالي.1.الإمام الدارقطني، قل مثيله بين أقرانه، فقد أفنى عمره في الذب عن سنة النبي، يدل على ذلك مقولته الصادقة: ((يا أهل بغداد، لا تظنّوا أن أحداً يقدر أن يكذب على رسول الله  وأنا حيّ ))2.انتهج الدارقطني اسلوباً خاصاً به في كتاب العلل، فبدأ كتابه بمدار الحديث، ثم الاختلاف عليه، ثم بيّن المتسبب بالمخالفة، ثم عرض أقوال أئمة الحديث، وصولاً لحكمه على الرواية. 3.قدم الدارقطني عدة صور للشك منها: الشك في ثبوت الحديث عن النبي صلى الله عليه وسلم، وشك الراوي بين التحديث والعنعنة أو بين العنعنة والسماع أو الشك في السماع من الشيخ أم عنه بواسطة، أو الشك في تعيين اسم الراوي أو في تعيين اسم أَب الراوي. 4.ومن أنواع الشك أيضا عند الدارقطني: الشك في إبهام السند، وغيرها من القرائن الدالة على الشك، كما احتوى كتاب العلل على كثير من الألفاظ الاصطلاحية أو اللغوية الدالة على الشك.


Article
The narrator in some disdain Aging and its impact in judging Mroyate - Qusaybah bin obstacle Alsoaia a model
استصغار الراوي في بعض شيوخه وأثره في الحكم على مروياته – قبيصة بن عقبة السوائي انموذجاً

Author: 23/5000 Qassim Mohammed Taha al-Samarrai قاسم طه محمد السامرائي
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 8 Pages: 367-387
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

The adjustment, which must be an element of trust when the narrator is a more modern setting apparent, and it is based on the issue of inadmissibility of the novel in the modern sense when most scientists.Requiring adjustment of the narrator in the condition, there is no necessary Alatsaf its lack of an illusion and violation of it; the narrator may be very disciple but matter, contrary to some accounts, and it does not Azhzha arranged for confidence.The weakening some of the imams to Qusaybah in his novel about the Revolutionary Sufian for being narrated from him when he was young, so I brought some of his novels for is not controlled, it has appeared to us that this was the first order, and then save Qusaybah then talk Sheikha Revolutionary Sufian, Imam Abu Dawood text on it .What was mentioned by some imams from young age to hear from the Revolutionary Sufian it looked, it was a text Qusaybah that he was sixteen years old, was Sufyan accompanied nearly three years, so it was tolerated for his speech within the right age honorable to carry, it also caught scientists talk to five years onwards

إنّ الضبط الذي يجب توافره في الراوي الثقة عند أكثر المحدثين هو الضبط الظاهر، وذلك مبني على مسالة جواز رواية الحديث بالمعنى عند أكثر العلماء.اشتراط الضبط في الراوي شرط عام، فلا يلزم من الاتصاف به عدم وقوع الوهم والمخالفة منه؛ فإن الراوي قد يكون في غاية الضبط لكنه يهم، ويخالف في بعض الروايات، وذلك لا يزحزحه عن مرتبة الثقة.إن تضعيف بعض الأئمة لقبيصة في روايته عن سفيان الثوري لكونه روى عنه وهو صغير، لذلك أتت بعض رواياته عنه غير مضبوطة، وقد ظهر لنا أنّ هذا كان أول أمره، ثم حفظ قبيصة بعد ذلك حديث شيخه سفيان الثوري، وقد نص الإمام أبو داود على ذلك.إنّ ما ذكره بعض الأئمة من صغر سنه في سماعه عن سفيان الثوري فيه نظر، فقد نص قبيصة على أن عمره كان ست عشرة سنة، وقد صحب سفيان ما يقرب من ثلاث سنوات، لذا كان تحمله لحديثه ضمن السن الصحيح المعتبر للتحمل، وذلك كما ضبطه علماء الحديث بخمس سنوات فصاعداً.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2014 (1)