research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
دويلة المدينة اليونانية ( نشأتها وتطورها ) إسبارطة أُنموذجاً

Authors: سعد عبود سمار --- خلود حبيب كريم
Journal: Journal of College of Education / Wasit مجلة كلية التربية/ جامعة واسط ISSN: 24171994 25185586 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 28 Pages: 227-240
Publisher: Wassit University جامعة واسط

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
وباء الطاعون في الإسلام وإصابة المشهورين به حتى نهاية العصر الأموي

Authors: خلود حبيب كريم --- سوسن عباس حسين --- زين العابدين موسى الجعفر
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2010 Volume: 8 Issue: 1 Pages: 104-114
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Epidemic diseases spread in the Arab countries as a result of the dreadful climactic and environmental conditions in addition to the lack of means of treatment of pollution which occurs in rivers and streams Plague is considered one of the most vital diseases which affected Arab inhabitants we have cited in this research the sayings of t5he prophet Muhammad(PBU) and his companion my Allah show mercy upon them on the issues of plague.The research deals with four kinds of plague which were dominant in Islam in the year (18-132 AH.) by which ,many notable characters were affected including prophet Muhammad companions and a number of scholars and orators and its influence on society.It was concluded that the term plague is derived from the name of city it spreads in or a feature distinguishing it like the sweeping plague because of the increasing number of victims or it is ascribed to the name of person affected

تنتشر الأمراض الوبائية في بلاد العرب نتيجةٍ لسوء ظروفهم البيئية والمناخية بالإضافة الى انعدام وسائل معالجة التلوث الذي يحدث في مياه الأنهار والجداول ، ويعتبر وباء الطاعون من اهم تلك الأوبئة التي كانت تصيب سكان بلاد العرب ، وقد اشرنا في هذا البحث الى أقوال الرسول الكريم محمد "  " وأقوال الصحابة "  " في وباء الطاعون . كما تناولنا بالبحث أربعة أنواع لوباء الطاعون والتي كانت مشهورة في الإسلام من سنة ( 18-132هـ ) والتي أصيب فيها العديد من الشخصيات المهمة من ضمنهم صحابة رسول الله "  " وعدد من العلماء والمحدثين ، واثر ذلك على المجتمع .وقد تم التوصل الى ان هذا الوباء ( الطاعون ) قد ينسب في تسميته الى اسم المدينة التي يقع فيها أو نسبة الى صفه تغلب عليه كطاعون الجارف نتيجة لكثرة من مات فيه او قد ينسب الى اسم شخص أصيب به كطاعون مسلم بن قتيبة ..

Keywords


Article
Phillip the Macedonian: A Historical Reading of his assassination (359-336) B.C.
فيليب المقدوني قراءة تأريخية في حادثة اغتياله (359-336) ق . م

Author: Khulud Habid Karem م.م.خلود حبيب كريم
Journal: Al-Bahith Journal مجلة الباحث ISSN: 20032222 Year: 2012 Volume: 2 Issue: 1 Pages: 341-364
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

He unified Greek lands in one kingdom . He became the superior leader for Greek armies during korentha conference was held about the year 337 B . C . The murder has been ambiguous ( unknown ) now .

يعد فيليب من اشهر الملوك في التاريخ القديم لما اسهم به في انجاز كثير من الاعمال التي من ابرزها توحيد بلاد اليونان تحت سيادة دولة معزولة لم يكن لها اهمية تاريخية وهي مقدونيا واستطاع في مؤتمر كورنثوس الذي عقده نحو 337ق.م ان يحصل على موافقة الدول اليونانية بضرب الامبراطورية الفارسية الا انه اغتيل نحو 336 ق . م وظل أمر اغتياله مبهماً عند اغلب المصادر التاريخية .

Keywords


Article
الفكر السياسي الهندي في ضوء نصوص الفيدا

Authors: علاء حسين ترف --- خلود حبيب كريم --- مرتضى جاسب مثنى
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 7 Pages: 23-36
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The study of political thought in ancient India is no less important than social thought or religious thought, as it was the main pillar in the formulation of many systems, especially at the level of central authority or the state in general, so the old Indian political thought was the turn A large in the control of society in accordance with the law was drawn by the powerful authority, and represented, as we will see some of the figures that had a major role in the design of political thought.In this study, we examined political thought in the light of the Veda texts and how they played an important role in the formulation of many political ideas that clearly influenced the course of events in ancient India, as well as many of the things that the political authority set in managing and controlling the social situation.

ان دراسة الفكر السياسي في الهند القديمة من المواضيع التي لا تقل أهمية عن الفكر الاجتماعي او الفكر الديني، إذ هو الاخر كان الركيزة الاساسية في صياغة الكثير من الانظمة، لاسيما على مستوى السلطة المركزية او الدولة بشكل عام، لذا فان الفكر السياسي الهندي القديم كان له دوراً كبيراً في ضبط المجتمع وفق قانون تم رسمه من قبل السلطة المتنفذة، والمتمثلة كما سنرى ببعض الشخصيات التي كانت لها الدور الكبير في رسم الفكر السياسي.تناولنا في هذا البحث دراسة الفكر السياسي في ضوء نصوص الفيدا وكيف كانت لها دور واهمية في صياغة الكثير من الافكار السياسية التي اثرت وبشكل واضح على مجرى الاحداث في الهند القديمة، وكذلك بين البحث الكثير من الاشياء التي رسمتها السلطة السياسية في ادارة الوضع الاجتماعي وضبطه.


Article
A historical study in the story of the madness of Qambiz (530-522 BC)
دراسة تأريخية في قصة جنون قمبيز (530-522 ق.م)

Loading...
Loading...
Abstract

This study is dedicated to the talk of one of the king's kings، King Cambyses II (530-522 BC) who is no less important than the other kings of the Persian Persians، by highlighting the most important incident in which King Cambyses was charged with insanity، Through the identification of some of the events and accusations and accounts that mentioned Cambyses and accused of madness، and then reach the most important reasons and results of the research

تهدف هذه الدراسة للحديث عن أحد الملوك الأخمينيين، وهو الملك كمبوجية قمبيز الثاني (530-522ق.م) الذي يعد من الملوك الذين لا يقلون اهمية عن بقية ملوك الفرس الأخمينيين، وذلك من خلال تسليط الضوء على اهم حدث اتهم فيه الملك قمبيز وهي تهمة الجنون، وذلك من خلال التعرف على بعض الاحداث والتهم والروايات التي ذكرت قمبيز واتهامه بالجنون، ومن ثم التوصل إلى اهم الاسباب والنتائج الذي تمخض عنها البحث.


Article
Writing in the Islamic Age until the end of the fourth century A.H.
الكتابة الرسمية في صدر الإسلام حتى نهاية القرن الرابع الهجري

Authors: Zine El Abidine Musa Al-Jaafar زين العابدين موسى الجعفر --- Kholoud Habib Kareem خلود حبيب كريم --- Sawsan Abbas سوسن عباس
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2011 Issue: 56 Pages: 203-238
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

There are several issues we want to shed light upon such as the following: 1) All sources and books agree that the prophet Mohammed (pub) started to take interest in writing creating a strong and solid base to it which was followed by Arabic and Islamic states during Al-Rashidi,Umayyad and Abbasid eras. 2) During the Umayyad era, we find that the Arab writers did a great deal of work in translating the Diwans from Persian, Coptic, and Roman into Arabic. Famous Arab writers put the origins of writing and its arts such as Abdul Hammeed Al-Kateb. 3) During the Abbasid era, there were many famous writers , such as Khalid Al-Barmaki, who collected the Dawns in files and records instead of papers . These writers had great opportunities in this period that some of them were in the same degrees as ministers .While in the second part of the Abbasid era , writing faded away because of the intervention from the Turks and Bohemia's.

هناك ثمة أمور منها:1) إن جميع المصادر و الكتب تتفق على إن الرسول (ص) بدأ باهتمامه بالكتابة و جعل لها أساس قوي و رصين اتخذته من بعده الدولة العربية الإسلامية في العصر الراشدي و الأموي و العباسي.2) ففي العصر الأموي نجد الكتاب العرب قد قاموا بمهمة كبيرة و هي تعريب الدواوين من الفارسية و القبطية و الرومية إلى العربية و نجد أشهر الكتاب العرب قاموا بوضع أصول الكتابة و أدبها و منهم عبد الحميد الكاتب.3) أما في العصر العباسي فقد اشتهر العديد من الكتاب و منهم خالد البر مكي الذي جمع الدواوين في الدفاتر و السجلات بدلا من الصحف . ونجد الكتاب نالوا حظا وافرا في العصر العباسي حيث أصبح العديد منهم في مرتبة الوزراء أما العصر العباسي الثاني نجد أن الكتابة قد اضمحلت بسبب وجود التدخلات من فبل الأتراك و البويهيين .

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (6)


Year
From To Submit

2018 (2)

2017 (1)

2012 (1)

2011 (1)

2010 (1)