research centers


Search results: Found 12

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Article
The spatial symbol dynamic nature in Architecture
السمة الديناميكية للرمز المكاني في العمارة

Author: basem hassan hashim م.د. باسم حسن هاشم الماجدي
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2009 Volume: 5 Issue: 16-17-18 Pages: 285-299
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Contemporary architectural studies have focused on studying the symbol concept which are characterized by focusing on the aspects of meanings, denotations, and bifurcation in a detailed eloquence . At the same time there is no focusing on the possibility of studying the spatial frame of the symbol in a separate form in order to extend knowledge which is concerned with the revelation and creative possibilities of finding a special spatial symbolic perspective according to its dynamic nature.Therefore this research aims to find and define an actual need to a getaway towards this subject in order to understand and present its numerous perspectives in its aim to extend a theoretical base of knowledge. The research ,also to define a general frame for the spatial symbol in architecture and then studying the formation of symbol of the spatial event and its dynamic nature, forming a theoretical frame represented by models of knowledge of the stable and unstable (creative) forms also form the state of the spatial symbol in architecture, and applies them to a selected architecture outputs. Analyzing of the results of application the forms of the established spatial symbols. Finally the research presents the final conclusions and recommendations.

ركزت الطروحات المعاصرة على دراسة مفهوم الرمز في العمارة من زوايا عدة تميزت اغلبها بالتركيز على جوانب المعنى والدلالة والتشعب في الأطر التفصيلية البلاغية و...الخ، دون التركيز على إمكانية دراسة الإطار المكاني الخاص للرمز بشكل منفصل وبشكل يوسع القاعدة المعرفية عن الإمكانيات الإلهامية والإبداعية.جاء ذلك لوجود رؤية رمزية مكانية خاصة وبحسب اعتماد الطبيعة الديناميكية له ، لذا توجه البحث نحو إيجاد وتحديد حاجة حقيقية لانطلاقه باتجاه هذا الموضوع وسعيه لفهم وعرض جوانبه المتعددة لتوسيع القاعدة المعرفية النظرية له.يهدف هذا البحث إلى تعريف الإطار العام للرمز المكاني في العمارة ومن ثم التركيز على دراسة بنية الرمز للحدث المكاني وطبيعته الديناميكية وصولا لإطار نظري ممثل بنماذج معرفية عن الصيغة المستقرة وغير المستقرة (الإبداعية) لتشكيل حالة الرمز المكاني في العمارة وتطبيق تلك النماذج على نتاج معماري منتخب وتحليل نتائج ذلك التطبيق وصولا لاستكشاف أنماط الرموز المكانية المتحققة مع طرح الاستنتاجات النهائية والتوصيات.


Article
Analogy In ArchitectureStudy Of Conceptual Act on the Designing Dimension Of Concept in theContemporary Architectural thoughts
المماثلة في العمارةدراسة للفعل المفاهيمي على البعد التصميمي للمفهوم في الطروحات المعمارية المعاصرة

Author: basem hassan hashim م.م باسم حسن هاشم الماجدي
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2006 Volume: 3 Issue: 9-10-11 Pages: 323-350
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Analogy in architecture has been studied by various researchers especially in fields related to creativity and the in conceptual content of signs and symbols within the various architectural contexts. This paper approaches analogy from design aspects and its application in design quality. To achieve its objectives the paper covers theoretical background which is related to existing studies with specific reference to analogy. The second step, covers a number of studies from which a hypothesis to build up a framework that addresses the re search problem with some emphasis on symbols.The paper presents an adopted design model of analogy in the design process and presents a set of conclusions, primly, related to this topic and its impact on design and designers.

تنوعت وتعددت الطروحات التي تناولت الجوانب الذهنية في العمارة من خلال مفاهيم معينة في مقدمتها (المماثلة) لما لها من تركيز في الربط العلائقي الابداعي بين الجوانب الفكرية المتنوعة للاشارات والرموز والاوساط والسياقات المختلفة مما حدا بالبحث التوجه نحو دراسة المفهوم من وجهة نظر تصميمية ضمن اطار اجرائي للوصول لاهم محدداته الذهنية المؤثرة في البعد التصميمي. لتحقيق هدف البحث فقد تدرج في محاور عدة تناول الاول الطروحات النظرية العامة حول (المماثلة) والتي ضمت التعريفات والمرادفات والارتباطات النظرية العامة وصولا الى طرح المحور العام للبحث . في حين تناول المحور الثاني المفهوم ضمن اطر الطروحات النظرية التفصيلية والتي ضمت كل من الطروحات النظرية التفصيلية للمفهوم اضافة الى تناول الدراسات السابقة بغية تحديد محوري البحث (الخاص والمعرفي) وهدفه. تناول المحور الثالث الاطار المعرفي لحل مشكلة البحث من خلال مجموعة خطوات مثلت طرح فرضية البحث ومن ثم التركيز على مفردة الحل –الرمز- من خلال البعد المفاهيمي وطرح تفصيلاتها لتشكيل اطار نظري عام للسير نحو تشكيل اطار نظري تفصيلي ينتهي البحث بطرح تصور نهائي من خلال النموذج التصميمي المتبنى. اختص المحور الاخير بطرح الاستنتاجات النهائية للبحث التي ارتبطت بالمشكلة البحثية وحققت هدفه.


Article
Stylistic aesthetic diversity in Kufic script Cyrene
التنوع الأسلوبي الجمالي في الخط الكوفي القيرواني

Author: Khudair Hassan Hashim al-Husseini هاشم خضير حسن الحسيني
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2015 Issue: 11-12 Pages: 95-123
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Find study aesthetics achieved by stylistic diversity Kufic Cyrene,which showed a visual stirring attention-grabbing and enhancedconnectivity. Mar search of four chapters Me be the first chapter ofwhich systematic framework in which the study identified thefollowing problem by asking: What stylistic diversity aesthetic lineKufi Cyrene, comes aim to answer the question of disclosure anddetermine the aesthetic representations in the line of Cyrene. Thesecond chapter, which included theoretical framework hascontained four sections first came from Kufic origins and evolution,while the second section has me studying diversity stylistic inKufic script of Cyrene, while the third section represents theaesthetic dimension in Kufic script of Cyrene, while the fourthsection was explaining organizational foundations in Kufic script ofCyrene, then seal chapter previous studies and discussed, as wellas the theoretical framework indicators. The third chapter includedresearch procedures, which contained the research methodologyand of the analytical Balosfi (content) for models sample analysis,and then determine the study population b (51) model, whichselected the ones researcher sample study to form a proportion(10%), and the selection I mean shall be of (5 ) models accordingto research appropriate credentials. The fourth chapter represent- :the results of the study, which was the most importantA method of configuration Satari in Kufic script Cyrene .١formations of light where dyslexia relied sequence sequentially as.(in the sample (4configuration consisted of free style heavy overlay of four levels, .٢where the relay opto came as a result of improperly to find a stateof balance and similarities formal letters to the Quranic text, as inthe sample (5). Some of the recommendations also included, aswell as proposals which include a comparative study of the stylistic.diversity of aesthetic between Kufic Cyrene and Alnisabure

عنيت الدراسة بالجماليات التي يحققها التنوع الاسلوبي للخط الكوفي القيرواني والذي أظهر اثارة بصريةجاذبة للانتباه ومعززة للاتصال. أذ تكون البحث من أربعة فصول عني الفصل الاول منها بالاطارالمنهجي الذي تحددت فيه مشكلة الدراسة بالتساؤل الآتي: ما التنوع الاسلوبي الجمالي للخط الكوفيالقيرواني، ويأتي الهدف للاجابة على التساؤل بالكشف وتحديد التمثلات الجمالية في الخط القيرواني.أما الفصل الثاني الذي تضمن الاطار النظري فقد أحتوى على أربعة مباحث جاء الاول منها الخطالكوفي نشأة وتطور، أما المبحث الثاني فقد عني بدراسة التنوع الاسلوبي في الخط الكوفي القيرواني، فيحين المبحث الثالث تمثل بالبعد الجمالي في الخط الكوفي القيرواني، بينما جاء المبحث الرابع موضحاًالاسس التنظيمية في الخط الكوفي القيرواني، ثم ختم الفصل بالدراسات السابقة ومناقشتها، فضلاً عنمؤشرات الأطار النظري .والفصل الثالث تضمن أجراءات البحث الذي أحتوى على منهجيه البحث والمتمثلة بالوصفي التحليلي)تحليل محتوى( لنماذج العينة، ومن ثم تحدد مجتمع الدراسة ب ) 51 ( أنموذجاً والذي أنتقى منهاالباحث عينة دراسته لتشكل نسبة) 10 %(، وعن أختيار قصدي فيكون عددها ) 5( نماذج وفق مسوغاتبحثية ملائمة.أما الفصل الرابع فتمثل بنتائج الدراسة والتي جاء أهمها:--1 يعد أسلوب التكوين السطري في الخط الكوفي القيرواني من التكوينات الخفيفة حيث أعتمدتتسلسلاً قرائياً تتابعياً كما في العينة ) 4(.-2 أحتوى أسلوب التكوين الحر تراكب ثقيل من اربع مستويات, حيث جاء التتابع النسقي بشكل غيرسليم نتيجة لايجاد حالة من التوازن والتشابه الشكلي لحروف النص القرآني كما في العينة ) 5(.كما تضمن بعض التوصيات، فضلا عن المقترحات التي من ضمنها إجراء دراسة مقارنة للتنوع الاسلوبيالجمالي ما بين الخط الكوفي القيرواني والنيسابوري.

Keywords


Article
Metaphor and enthusiasm
الاستعارة والحماسة

Loading...
Loading...
Abstract

The famous opinion that Abo Tam'am is more poetic in his choices than in his poetry is common at that time and place, its popularity firmly indicates that its semantic content has critical and pragmatic nature which is affords an indication of its acceptance according to scholars and thinkers, therefore there is no one refuting or giving a proof of its correctness or wrongness. So it can by sensed by Dr. Al-Taher and Dr. Enads' opinion that they are questioning the critical meaning of the saying to pay attention to his poetry which represents a renewable opinion in content and formation

يسعى هذا البحث إلى قراءة المقولة الشهيرة التي ترى أنّ أبا تمّام في اختياراته أشعر منه في شعره مقولة كانت شائعة في زمانها ومكانها، وشيوعها يعطي دلالة أكيدة على أنّ مضمونها الدلالي ذو طبيعة نقدية تداوليّة تعطي مؤشراً على قبوله بين أهل الأدب، والفكر؛ ولهذا لم يتصدَ من يفند المقولة، أو يعطي دليلاً على صحتها، أو خطلها، وإنّ موقف د. الطاهر، ود. عناد غزوان يشم منه التشكيك في الدلالة النقدية للمقولة حرصاً على شعر الشاعر الذي مثّل في زمانه موقفاً تجديدياً في الشكل والمضمون. اعتمد البحث عدداً من المصادر , والمراجع التي لها علاقة بالمقولة , فضلاً عن أنّه كُتب على وفق منهج توصيفي يميل إلى التحليل والغاية تقديم رؤية واضحة عن المقولة , وما قيل حولها , ومن الله التوفيق .


Article
The accounting treatment for fixed assets in Alouhdataovernmah and its impact on the financial statements (Empirical Study at the University of Mustansiriya)
المعالجة المحاسبية للموجودات الثابتة في الوحداتالحكومية وأثرها في القوائم المالية (دراسة تطبيقية في الجامعة المستنصرية)

Authors: O.hassan Abdul Alkarimsalum أ.حسن عبد الكريم سلوم --- Hossam Hassan Hashim حسام حسن هاشم
Journal: Journal of Administration and Economics مجلة الادارة والاقتصاد ISSN: 18136729 Year: 2015 Issue: 104 Pages: 204-221
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Capital is invested in fixed assets, as well as what you need refurbishment or replacement or maintenance of these assets is too large for any omission, neglect of improving State administration have resulted in the loss of much of the wealth of the country and part of the provisions for renewal or replacement where the fixed assets of the State to misuse and loss due to the lack of sufficient information on the volume and value of the fixed assets of the State and the reason for this is to use the cash basis system, Where the use of the system assumes that fixed assets are eliminated in full in the same year purchased with cash, so it is not capitalized fixed assets which do not specify a default lifetime for these assets and do not appear in the statement of financial position of the State and therefore are not reported in the financial statements.

يعد حجم رأس المال المستثمر في الموجودات الثابتة وكذلك ما تحتاجه عملية التجديد أو الاستبدال أو الصيانة لهذه الموجودات كبيرة جداً أي إغفال وإهمال تحسين إدارة الدولة يكون سبباً في ضياع جزء كبير من ثروة البلد وجزء من الاعتمادات المخصصة لتجديدها أو استبدالها حيث تتعرض الموجودات الثابتة للدولة إلى سوء الاستخدام والضياع بسبب عدم وجود معلومات كافيه عن حجم وقيمة الموجودات الثابتة للدولة والسبب في ذلك هو استخدام نظام الأساس النقدي, حيث أنه في ظل استخدام النظام يفترض أن الموجودات الثابتة يتم اندثارها بالكامل في نفس السنة التي تم شراؤها فيها نقداً, وبالتالي لا يتم رسملة الموجودات الثابتة أي لا يتم تحديد عمر افتراضي لهذه الموجودات ولا تظهر قيمتها في قائمة المركز المالي للدولة ومن ثم لا يتم التقرير عنها في القوائم المالية الحكومية.


Article
The General Knowledge Frame For Dualism OfTheory And Traditions in Architecture
الاطار المعرفي العام لثنائية النظرية والتقاليد في العمارة

Authors: basem hassan hashim م.د باسم حسن هاشم الماجدي --- dr.khalil ibrahim ali أ.د. خليل إبراهيم علي
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2009 Volume: 5 Issue: 16-17-18 Pages: 194-213
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Contemporary studies has been focused on studying and adopting the dualism concept as a fundamental indicator to sustain the principles, indices, and meanings which form the intellectual state of any context and explain a perspective which depends on conflation and implication for the principles of life constructing in many studies and perspectives both in an included and declared form. In this field, explanation of dualities as a condition of containment of common contradiction of a certain image extended through a range of contradiction and conflict indicating a design principle utilized in architecture.This research aimed to explain and define the principles of theory and traditions in architecture by presented them as an established condition which included in architectural knowledge systems, then explained its common interchangeability in both interlocution and interaction states for the identical and the other. Then the study continued to explicitly represent the architectural framework which concerns with the association condition of duality extended in the range of plurality and singularity, and establishing the context of standardization and execution condition as a common perspective. The research then identified the problem area and its objective and methodology in constructing the epistemic framework which was represented by the common creative framework for theory and traditions duality. Finally, general and special results were studied, analyzed and discussed in order to explore the general and detailed conclusions.

ركزت الطروحات المعاصرة على دراسة وتبني الكثير منها لمفهوم (الثنائيات) كمؤشر أساس ومهم لتحميل المبادئ والدلالات والقيم والمعاني المشكلة للحالة الفكرية لأي سياق معين تشير لرؤية استنبطت من فكر اعتمد على إدغام ودمج وتضمين أسس بناء الحياة في كثير من الرؤى والطروحات وبشكل ضمني ومعلن على السواء. فقد عرضت الحالة المؤشرة للثنائية ضمن إطار حالة اتحاد تضم متناقضات مشتركة ذات سمة طبيعية أو تصورية وتتراوح بالوقوع ضمن مدى التضاد او التناقض مؤشرة بذلك مبدأً تصميمياً عاماً يؤطر حالتها في العمارة مما حدا بالبحث التوجه لدراستها.يهدف هذا البحث الى تعريف اسس ثنائية النظرية والتقاليد في العمارة من خلال عرضها كحالة تأسيس ضمن اطر النظم المعرفية المعمارية ومن ثم توضيح تبادليتها العامة ضمن حالتي الحوار والتفاعل الذات والاخر ، وصولا لعرض الاطر المعمارية الخاصة بالحالة الجمعية للثنائية بين الفردية والجماعية وتأسيس سياق الحالة الانجازية والنمطية كرؤية مشتركة. ليتم بعدها طرح مشكلة وهدف البحث المعرفيين ومنهجه وبناء الاطار المعرفي الاولي الذي تمثل بالإطار الإبداعي المشترك لثنائية النظرية والتقاليد وباتجاهين هما ، الحالة الجوهرية للابداع المتحقق (الجانب الاجرائي الاداتي) والطبيعة النوعية والقيمة المتحققة المؤشرة وصولا لطرح وتحليل النتائج العامة والخاصة واخيرا طرح الاستنتاجات.


Article
Translation and ArchitectureA study of translation act in the concept transport for the mental auction oftext's meanings and it's reflects in architecture
الترجمة والعمارةدراسة لدور الترجمة في النقل الفكري للدلالات الذهنية لمعاني النصوص وانعكاساتها في العمارة

Authors: ahmed hashim aleqabe م.م احمد هاشم العقابي --- basem hassan hashim م.م باسم حسن هاشم الماجدي
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2006 Volume: 3 Issue: 9-10-11 Pages: 88-111
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The Architectural theses are focus on study of the parallel concept’s for architecture in it’s direction physical types to benefit fromit in the architectural use without go toward study of maintains the analogical operational nature in the concepts and benefited from it in architecture.The research aim to study the concept (translation) through analysis and understand the continuity nature for the concept in the axes of the mental transport operation for icon’s between mead and anther.to benefit from that in the formlation .of the analogic model which have operational dimension serve architecture field by discovered the same sides in the research steps.The research came in many axes:-The first submitted the general knowledge frame for (translation) and it’s location in the cultural exchange and knowledge dialog zones.The second focus on clear the translation act in the meaning tansport by two steps. Then the third go to build the knowldge analogical model for translation in architecture and the forth give the conclusion which declare the invisible dimensions for transformation and deal with the creative side for deformation in transformation the meaning

ركزت الطروحات المعمارية على دراسة المفاهيم المتاخمة للعمارة بصيغها المادية المباشرة للاستفادة منها في الاستخدام المعماري دون التوجه نحو دراسة استغلال الطبيعة الاجرائية للمفهوم والاستفادة منه في حقل العمارة. هدف البحث الى دراسة مفهوم الترجمة من خلال فهم وتحليل الطبيعة الايصالية للمفهوم في مسار عملية النقل الذهني للدوال بين اوساط مختلفة بغية الاستفادة في تشكيل نموذج ذو بعد اجرائي يخدم حقل العمارة من خلال استكشاف الجوانب المشتركة ضمن خطوات البحث المتعددة والتي تسلسلت في محاور عدة اختص المحور الاول بطرح الاطار المعرفي العام لمفهوم الترجمة ووقوعها ضمن اطر التبادل الثقافي والتحاور المعرفي ، فيما ركز المحور الثاني على بيان دور الترجمة في نقل المعاني ليتجه المحور الثالث نحو بناء انموذج المماثلة المعرفي للترجمة في العمارة واخيرا طرح الاستنتاجات التي توضح الابعاد المخفية لطبيعة عملية الترجمة والخاصة بالجانب الابداعي للتحريف في نقل المعنى.


Article
dialogue and communication (theoritecal attitude in architectural theses)
الحوار و التواصل (الموقف النظري في الطروحات المعمارية )

Loading...
Loading...
Abstract

architecture after the modern period had depended heavily on expression as a fundamental relationship between the receiver and the designer .the term "expression" has many meaning .among this meaning dialogue has a major significance .this paper deals with dialogue as a dialectic in them a between post-modern architecture and what follows it on in international and local levels ,as a distinctive way of expression which differs greatly from arrangement .

الخلاصة : اعتمدت العمارة في الفترة الاخيرة التي تلت فترة العمارة الحديثة مفهوم الحديثة مفهوم التعبير كمفهوم اساس في العلاقة مع المتلقي و المصمم على حد سواء . و مفهوم التعبير بدورة اعتمد على مفاهيم اخرى عديدة تداخلت احيانا و تباعدت احيانا اخرى و من هذة المفاهيم الرئيسية مفهوم الحوار و الذي طرح في هذا البحث كجدلية مهمة اعتمدها فكر عمارة ما بعد الحداثة و ما تلاها في اقامة جسور الربط بين مختلف الطرز المعمارية و بين العالمية و المحلية لتنصيب كل هذة الارتباطات فيما بعد ضمن مصلحة انتاج الفكر المعماري المعتمد للمزاوجة بين الماضي و الحاضر ..................


Article
The Relationship between Theoretical Concepts and Architecture
العلاقة بين المفاهيم النظرية والعمارة

Loading...
Loading...
Abstract

Throughout history, man has questioned the existence of (phenomenas) that surrounds him, with the intention of finding convincing answers that could verify and generalize these events. His aim was to formulate a mental reality which could frame up these (phenomenas) in a theoretical discourse of his understanding. Architecture was distinguished by utilizing various projections on its reality in order to create its theoretical framework. This rollows a variety of references and sources. As a result, it contained various factors to match the intellectual demands of any period.To understand the influence of variety in the theoretical input of architecture, this paper evaluates general and specific issues relevant to theoretical understanding. Subsequently, this paper deals with the application of the verify of theoretical presentation. Hence the problem is covered through two types of presentational concepts: an intellectual framework relevant to the research problem; and a philosophical framework that could verify the multiplicity of theoretical understanding. Various findings and conclusions where presented for the two types of framework.

منذ القدم والاسئلة الفكرية تراود الانسان عن مختلف الظواهر المحيطة به بقصد الحصول على اجابات مقنعة لها فيما يعد اساسا للقياس والتعميم لكل ما يحصل ، لتشكيل واقع ذهني يؤطر (الفهم العام) لتلك الظواهر ، ليتمثل في الخطاب النظري الذي شكل علامة مميزة في تاريخ الفهم البشري لمسار الظواهر . تميزت العمارة عن بقية الحقول المعرفية باختلاف اسقاطات واقعها التي تشكل اطارها النظري الذي اتسم بتنوع وتعدد مصادر اثرائه ومنابع تحريك فعالياته فاصبح بذلك حاويا لما يمكنه ان يحوي من عوامل متنوعة وحسب ما تفرضه عليه متطلبات عصره الفكرية والمعرفية لينتهي الى مؤشر رئيسي وهام لصوغ الحالة الفكرية والوجودية للسياقات الحاوية لواقعه النظري المتحول والمتغير.لاجل فهم اثر تعدد وتنوع المدخلات في الحقل المعماري على أي تشكيل نظري له، تدرج البحث في فقرات عدة تناولت الطروحات العامة والخاصة به ومن ثم اتجهت لتوضيح الوجود المعرفي له في العمارة وما طرح عنه من واقع معرفي ركز البحث على هذا التشكيل النظري في العمارة في ضوء تنوع المدخلات التي تحدده (والذي عد المحور المعرفي للبحث) ومن ثم اتجه البحث لدراسة الواقع التطبيقي لهذا التعدد ضمن الطروحات المعرفية والذي اصبح اطارا للحل البحثي وعلى نمطين: الاول تمثل بالاطار المعرفي للحل البحثي ، والثاني هو الاطار الفلسفي للحل البحثي . وبعد عرض النتائج لكل منهما تم صياغة الاستنتاجات النهائية والتي شملت كلا الإطارين.


Article
The Evolutionary Identity in Architecture
الهوية التقييمية في العمارة

Loading...
Loading...
Abstract

The general thesis focused on study the general cultural and thoughtfully real for architectural case and human in general. From limit side related by study of the limit identity for group and body inside and outside architecture. All that signs important point and goal to deal with almost other indexes for architectural case. Here the importance of study the identity general evolutionary side appeared , which are the thesis didn't focus it because their busy by the designing side for identity making in the production.This research aim to definition the identity general theoretical framework by special evolutionary knowledge perspective by the detailing one . Later to search all what can declare from special indexes . The research problem was " undeclared the knowledge conceive about Evolutionary view to identity in architecture." and it is goal " declare this conceive " .Then it was go to build knowledge framework consist of knowledge model to measure it is application on the limit knowledge indexes and analysis the result of this application to discover, declare the limit types cases for evolutionary identity indexes beside submit the final conclusions and recommendations.

ركزت الطروحات العامه على دراسه الواقع الفكري والثقافي العام للحاله المعماريه خصوصا وللانسان عموما ومن جانب محدد يتعلق بدراسه الهويه المحدده للفرد والجماعه في العماره وخارجها ، ليؤشر ذلك نقطه مهمه واساسيه وهدف للتعامل مع مجمل المؤشرات الاخرى للحاله المعماريه ، وهنا ظهرت اهميه دراسه الجانب التقييمي العام للهويه والذي لم تركز الطروحات عليه بسبب انشغالها بالجانب التصميمي لتحقق الهويه في النتاج وهذا ما شكل الاساس لدراسه هذا الموضوع وبشكل واضح. يهدف هذا البحث لتعريف الاطار النظري العام للهويه من منظور معرفي تقييمي خاص وتفصيلي مرورا بعرض كل ما يمكن توضيحه من مؤشرات خاصه بالموضوع لتكون مشكله البحث هي عدم وضوح التصور المعرفي حول الرؤيه التقييميه للهويه في العماره وهدفه بتوضيح ذلك التصور ومن ثم التوجه لبناء اطار معرفي متكون من نموذج معرفي بقصد قياس تطبيقه على المؤشرات المعرفيه المحدده وتحليل نتائج هذا التطبيق واستكشاف وتوضيح حالات الانماط المحدده لمؤشرات الهويه التقيمييه مع طرح الاستنتاجات النهائيه والتوصيات

Keywords

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (12)


Language

Arabic (12)


Year
From To Submit

2018 (1)

2016 (2)

2015 (2)

2013 (1)

2009 (2)

More...