research centers


Search results: Found 23

Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by

Article
Employing Techniques in the Structure of the Ceramic Shape
توظيف التقنيات في بنية الشكل الخزف

Author: Ali Khalid `Abass علي خالد عباس
Journal: AL-AMEED JOURNAL مجلة العميد ISSN: 22270345 23119152 Year: 2013 Volume: 2 Issue: 3 Pages: 305-350
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

The present study tackles the employing techniques in the structure of the ceramic shape in three chapters; the first deals with the problem and some inquiries: Are there targets in employing the ceramic shape? Does the diversity of the ceramic shapes belong to the techniques used by an artist? The scope of the study covers the period 2001-2012 for certain Iraqi artists; Sa`ad Shakir, Qasim Naeef and Ra`ad Al-Dalaymi. Besides, the aim of the study is to survey the ceramic structure, to fathom the role of the achieved techniques in the ceramic shape and to define the research concepts; shape enriching, shape and technique.In the second chapter, the theoretical side comes to the fore in three sections to describe such techniques more fully; the first section is entitled "Constructional Concept in the Ceramic Art", the second manipulates "Aestheticism and Technique of the Ceramic Shape" reconnoitering the ways of constructing the ceramic shape technically and aesthetically. The third section is entitled as "Features of the Contemporary Iraqi Ceramics" for having references civilized, Islamic, urban and contemporary and it concludes with some theoretical signs.In time, the third chapter takes lead of the procedures that represent the addressees and the sample of the research paper; the sample consists of five models for Iraqi ceramic artists, selected intentionally to have the aim of the study achieved.The fourth chapter takes hold of the paramount results: the structure of the Iraqi ceramic shape keeps pace with forming features of modernity and its techniques characterized with aestheticism and alluding to heritage; the past.

احتوى البحث الحالي الموسوم بـ (توظيف التقنيات في بنية الشكل الخزفي) على ثلاثة فصول، تناول الفصل الاول الاطار المنهجي للبحث ، المتمثل بمشكلة البحث التي افترضت بعض التساؤلات منها : هل لتوظيف التقنيات في ضمن الشكل الخزفي غايات جمالية؟ وهل تنوع الاشكال الخزفية يدخل في ضمن دائرة التقنيات التي يستخدمها الفنان؟ اما حدود البحث هي المدة (2001 – 2012م) وتضمنت مجموعة من الفنانين العراقين هم سعد شاكر وقاسم نايف ورعد الدليمي، وقد هدف البحث إلى: تعرّف التقنيات الخزفية المستخدمة في بناء الجسم الخزفي فضلاً عن الكشف عن دور التقنيات المنفذة على الجسم الخزفي في الارتقاء بالشكل الخزفي من الناحية الجمالية، وقد تضمن أيضاً تعريف مصطلحات البحث (اثراء - الشكل - التقنية ) وتحديد اهميته والحاجة اليه...في حين احتوى الفصل الثاني على الاطار النظري الذي احتوى على ثلاثة مباحث بحدود توظيف التقنيات في ابراز القيمة الشكلية لفن الخزف في الحقل البصري، جاء المبحث الاول تحت عنوان (المفهوم البنائي في فن الخزف) فضلا عن المبحث الثاني (جماليات الشكل الخزفي وتقنياته) الذي استعرض طرق التشكيل الخزفي تقنيا وجمالياً، وصولاً الى المبحث الثالث (سمات الخزف العراقي المعاصر) ومايحويه من مرجعيات حضارية واسلامية وحداثة معاصرة مع الخروج بعدة مؤشرات للاطار النظري. في حين تضمن الفصل الثالث اجراءات البحث المتمثلة بمجتمع البحث وعينته البالغة (5) نماذج مصورة من اعمال خزافين عراقيين اختيرت بشكل قصدي تحقق اهداف البحث الحالي. وصولا الى الفصل الرابع الذي تضمن نتائج البحث ومن اهمها مواكبة بنية الشكل الخزفي العراقي في ملامحه التشكيلية لروح الحداثة وتقنياتها ذات الطابع الجمالي مع الارتكاز على عمق الموروث .


Article
Synthesis of Ceramic Milling Balls by Cold Forming
إنتاج كرات الطحن السيراميكية بطريقة التشكيل البارد

Loading...
Loading...
Abstract

This research work is concerned with testing several raw materials and solid industrial waste to produce ceramic milling balls by cold forming. The following materials have been tested as density promotors: Zirconia bricks (waste), phosphate concentrate, celestite concentrate and Pb-glass. Kaolin was used to provide the required plasticity for forming and feldspar as sintering agent.The balls were formed by hand and in a few tests by hydraulic pressure for comparison. The samples were dried for 24-48 hrs (120˚C) and fired under various temperatures ranging between 1000˚C and 1300˚C. Several parameters were determined including volume shrinkage, weight loss, bulk density, specific gravity, water absorption and compressive strength.The results showed that the best specifications were achieved in the balls made form 65% Zr-bricks (waste), 20% kaolin and 15% K-feldspar, fired at 1300˚C for 6 hrs soaking time. These balls had bulk density of 2.65-2.86 gm/cm3, porosity 0.14-0.54%, water absorption 0.05-0.21% and compressive strength 1350 MN/m2. Volume shrinkage after firing was 14-15% and weight loss 2.5-4.0%.These specifications are better than those of the balls formed by cold process and imported to Iraq. Whereas the imported balls formed by melt-casting of alumina show higher density and higher compressive strength. The present results also showed that forming under hydraulic pressure does not improve the density of the balls after firing whereas longer soaking time had significant impact in increasing the bulk density and improving the compressive strength, both of which reflect better sintering

يتناول هذا البحث إمكانية تحضير كرات طحن سيراميكية من خلطات مختلفة وباعتماد التشكيل البارد. استعملت المواد الآتية كمواد مثقلة: حطام الطابوق الزركوني، ركاز الفوسفات، ركاز السيلستايت وزجاج الرصاص، في حين اعتمد الكاؤولين لتحقيق اللدونة المطلوبة في التشكيل والفلدسبار كمادة مساعدة على التلبيد.تم طحن المواد بنعومة (-75) μm واجراء التشكيل يدويا وفي تجارب محددة بالكبس الهيدروليكي للمقارنة وجففت العينات بدرجة 120مْ لمدة 48-24 ساعة وحرقت بدرجات حرارة مختلفة تراوحت بين 1300-1000مْ وتم قياس التقلص الحجمي والنقصان في الوزن بعد الحرق وكذلك قياس الكثافة والوزن النوعي والمسامية وامتصاص الماء ومقاومة الانضغاط في الاجسام المحروقة لكافة الخلطات.بينت النتائج ان الخلطة الافضل هي 65 % حطام الطابوق الزركوني و %20 كاؤولين و %15 فلدسبار بوتاسي محروقة بدرجة 1300مْ ولفترة انضاج حراري 6 ساعات حيث حققت الكرات المنتجة بهذه الطريقة كثافة حجمية تراوحت بين 2.86-2.65 غم/سم3 (حسب حجم الكرة) ومسامية 0.54-0.14% وامتصاص الماء 0.21-0.05% ومقاومة انضغاط MN/m21350 وكان التقلص الحجمي بعد الحرق %15-14 والفقدان بالوزن بين التجفيف والحرق 4.5-2.5%. هذه المواصفات افضل او مقاربة للكرات المستوردة المحضرة بالتشكيل البارد غير انها اقل من تلك المحضرة بطريقة الصب من صهير الالومينا في خاصية الكثافة ومقاومة الانضغاط فقط. بينت التجارب عدم وجود افضلية للكبس الهيدروليكي في التشكيل على التشكيل اليدوي في زيادة الكثافة الحجمية في حين ان زيادة وقت الانضاج الحراري عمل على زيادة


Article
Study of Microstructure and Some Mechanical Properties of Ceramic Matrix Composite Material
دراسة التركيب المجهري وبعض الخواص الميكانيكية للمواد المتراكبة ذات اساس السيراميكي

Author: Salim Aziz Kako سالم عزيز كاكو
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2007 Volume: 15 Issue: 3 Pages: 9-20
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The aim of this research is to study microstructure and some mechanical properties of ceramic matrix composite material. Powder of Al2O3 was used as ceramic material after had been pressed by different pressures (58 Mpa, 117 Mpa and 176 Mpa) in metallic mold. The sintering process has been preformed at 1200oC for two hours. After that, the porosity percentage has been measured and the samples were heated to 700oC and then immersed in the molten pure aluminum and (Al-2.26% Mg), and heated to about 1000oC for half an hour. Then, the samples were cooled to 650oC. Microscopic tests and x-ray diffraction analysis has revealed zones with different hardness and with different structures. Moreover, the results showed that the adhesion between the ceramic matrix and the deposited metal depends on the molten metal type and the percentage of magnesium content of aluminum. Keywords: Composites, Ceramic-metal bonding, Infiltration

الخلاصةيهدف البحث الحالي إلى دراسة التركيب المجهري وبعض الخواص الميكانيكية للمواد المتراكبة ذات الاساس السيراميكي. تم استخدام مسحوق الألومينا كمادة سيراميكية حيث تم كبسها تحت ضغوط كبس مختلفة (MPa 58 ، MPa 117 و MPa 176) في قالب معدني، ثم اجريت عليه عملية التلبيد عند (1200oC) ولمدة ساعتين وبعد حساب نسبة المسامية للنماذج السيراميكية الملبدة تم تسخينها الى(700oC) و من ثم غمرها بمنصهر المنيوم النقى ومنصهرسبيكة المنيوم-2.26% مغنيسيوم وبعد ذلك تم التسخين داخل الفرن إلى درجة حرارة (1000oC) ولمدة نصف ساعة، ومن ثم تم تبريد المنصهر إلى درجة حرارة (650oC).اظهرت نتائج الفحوصات المجهرية والفحص بحيود الاشعة السينية وجود مناطق مختلفة الصلادة وذات تراكيب والاطوار مختلفة هى المحلول الصلب وطور سبنل ، كما لوحظ من النتائج أن قوة الربط ما بين الاساس الالومينا السيراميكي و المنيوم النقى اومنصهرالمنيوم-2.26% مغنيسيوم المترسب يعتمد على نوع المنصهر المعدني ونسبة المغنسيوم فيه.


Article
The Aesthetics of formation inworks of the ceramist Samer Ahmed
جمالية التكوين الانشائي في اعمال الخزاف سامر احمد

Loading...
Loading...
Abstract

Thepaper (The Aesthetics of formation in works of the ceramist Samer Ahmed) consists of four chapters. The first is about the search paper systematic frame, the search paper problem which is focused on the following two questions: Does the formation of the two dimension ceramic surface have aesthetics? What is the Aesthetics type embodied in the works of the ceramist Samer Ahmed? The paper's importance is clear because it is cognitive achievement that invests the formation and it's Aesthetics interpretation in the works of the ceramists Samer Ahmed. The students of fine arts colleges and those who study plastic arts will benefit from this paper. The goal of the Research paper is to identify the Aesthetics of formation in works of the ceramist Samer Ahmed. The paper limits are about the Aesthetics of formation in works of the ceramist Samer Ahmed from the period 2013 to 2015 in Babil. The chapter ends with identifying some expressions mentioned in the paper's title. The second chapter is about the theoretical frame of the paper which consists of three topics. The first is about following the concepts of Aesthetics and beauty, the second is about the concept of formation and it's applications in the ceramics while the third is about identifying the biography of the ceramist Samer Ahmed. The third chapter is about the procedures including the search paper population, consisting of 7 templates, research sample , consisting of 4 templates,research method and tool. The last chapter is about the results, recommendations, and references.

يضم البحث الموسوم (جمالية التكوين الانشائي في اعمال الخزاف سامر احمد ) أربعة فصول : تضمن الفصل الأول منها الإطار المنهجي للبحث، ويحتوي على مشكلة البحث المتركزة على الاستفهامين الاتيين : هل يحمل التكوين الانشائي للسطح الخزفي ثنائي الابعاد جمالية؟ وما نوع الجمالية المتجسدة في اعمال الخزاف سامر احمد ؟ بينما تجلت أهمية البحث بوصفه منجزاً معرفياً يستثمر التكوين الانشائي وتأويله الجمالي في اعمال الخزاف سامر احمد. وبذلك يفيد دارسي الفن التشكيلي وطلاب كليات الفنون الجميلة ومعاهدها. أما هدف البحث فهو تعرف جمالية التكوين الانشائي في اعمال الخزاف سامر احمد. في حين اقتصرت حدود البحث على جمالية التكوين الانشائي في النماذج الخزفية للفنان سامر احمد المنتجة ضمن (2013- 2015) في بابل . واختتم الفصل بتحديد بعض المصطلحات الواردة في عنوان البحث . أما الفصل الثاني ، فهو الإطار النظري للبحث وقد تضمن ثلاث مباحث. عني الأول منها بتتبع مفهوم الجمال والجمالية، فيما عني المبحث الثاني بمفهوم التكوين الانشائي وتطبيقاته في الخزف، اما المبحث الثالث فقد اختص بالتعرف على سيرة الخزاف سامر احمد وجاء الفصل الثالث من البحث متضمناً إجراءات البحث فأشتمل على مجتمع البحث المتكون من ( 7 ) نماذج، وعينته المتكونة من ( 4 ) نماذج بحثية ، ومنهجه وأداته .واشتمل الفصل الأخير من البحث على نتائج البحث. فضلاً عن ذلك قام الباحثين بتقديم مجموعة من الاستنتاجات التي تمخضت عن البحث، واختتم هذا الفصل بالتوصيات التي أوصى بها الباحثين. ويلي التوصيات ثبت بالمصادر والمراجع وملخص البحث باللغة الإنكليزية .


Article
Features of postmodernism and its manifestations in the American Ceramic
ملامح ما بعد الحداثة وتجلياتها في الخزف الأمريكي

Author: Rabab Salman Kazim رباب سلمان كاظم
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 269-304
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The Current search (Features postmodern and its manifestations in the porcelain American) has contained on four seasons, which included the first chapter methodological framework for research and which represents the research problem, which manifested the features of postmodernism which constitute a deviation from the Dictionary of Modern Art and the value of the aesthetic and the departure from the main formula Creative trying to document the new features with knowledgeable about methods for the currents of postmodernism in ceramics which represent opinions, ideas shifted from what was a classic marking the number of shifted that carry meanings, values and features of intellectual and philosophical variety to the advancement of ceramics in America, also contained the goal of research (to identify the features of what postmodernism and its manifestations in American porcelain), while the limits of research has been limited to the study of the features of postmodernism in American porcelain (2000-2010), quoting the models pictured in foreign sources and information network (Internet).

تناول البحث الحالي (ملامح ما بعد الحداثة وتجلياتها في الخزف الأمريكي) وقد احتوى هذا البحث على أربعة فصول، تضمن الفصل الأول الإطار المنهجي للبحث والذي تمثل بمشكلة البحث التي تجلت بملامح ما بعد الحداثة التي تشكل انحرافاً عن قاموس الفن الحديث وقيمة الجمالية وخروجاً عن صيغة الإبداعية الرئيسة محاولين توثيق ملامح جديدة ذات دراية ومعرفة بالأساليب الخاصة بتيارات ما بعد الحداثة في الخزفوالمتمثلة بالآراء والأفكار المنزاحة عن ما هو كلاسيكي لتسجل بذلك جملة من الأزاحات التي تحمل معاني وقيم وملامح فكرية وفلسفية متنوعة لنهوض الخزف في أمريكا، كما احتوى هدف البحث (التعرف على ملامح ما بعد الحداثة وتجلياتها في الخزف الأمريكي)، أما حدود البحث فقد اقتصرت على دراسة ملامح ما بعد الحداثة في الخزف الأمريكي (2000-2010) نقلاً عن النماذج المصورة الموجودة في المصادر الأجنبية وشبكة المعلوماتية (الانترنيت).


Article
دلالات الأشكال المركبة في الخزف الإسلامي

Author: جنان علي محمد
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 1 Pages: 377-397
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research dealt with (EVIDENCES OF COMPLEX FORMS IN THE ISLAMIC CERAMIC) lies in four chapters , first chapter included the problem of the research which was briefed in possibility of replying the question ( Do the complex forms have evidences in the Islamic ceramic and what are their references?), importance and need to the research came from (Described as concern about the specialists in discovering the aesthetic sides for the ceramic forms in the period of Islamic art generally and the ceramic particularly. The current research discover how the Muslim potter concern about the religious and life side and achieve this concern in his works, provide the general and specialist libraries with a scientific and artistic effort in the field of art studies, the research represented a scientific effort added to the other researchers efforts in the field of Islamic art generally and ceramic art specially), the goal of the study is ( Discovering the evidences of complex forms in Islamic ceramic), the research's limits is the ceramic works done in the Abbasi era in (Iraq and Syria) within the period (4th -7th ) A.H century (9th – 13th ) A.D century. While the second chapter was represented by the theoretical frame included two sections , first one : (Concept of evidence and form in the art).The second section concern about studying the complex forms in the Islamic ceramic (historical references) in the Abbasi era, the theoretical frame was finalized with a punch of indications and then the previous studies. The third chapter tackled with the procedures of the research and include also determining the population of the research of ( 20) potters, then the research tool and analyzing the sample. While the fourth chapter included the results and conclusions of the research plus to suggestions and recommendations, one of the results the researcher has come up with is : 1-The Abbasi potter was far from the real form through combining , decreasing and abstraction then application them in ceramic works. 2-The Muslim potter used themes taken from the daily life like hunting views, animals fight and achieving that in the sample. 3-Abbasi potter combined human and animal forms as that give the aesthetic values and being away from imitating the Creator God in his creatures. 4-The Abbasi potter used the variable ceramic forms through the correlation between the nature and the asceticism as he used the less colors and using the technique of the metal bright instead of the gold and silver and approve that in the sample. While the most important conclusions are: 1-Complex ceramic form are due not to imitate the Creator God. 2-The Muslim potter concern about the abstract and combining in the forms drawn on ceramic plates that epress the aesthetic of ceramic works in addition to innovation and invention.

تناول البحث (دلالات الأشكال المركبة في الخزف الإسلامي) والذي يقع في أربعة فصول تضمن الفصل الأول مشكلة البحث التي تم تلخيصها في إمكانية الإجابة عن السؤال الاتي (هل للأشكال المركبة دلالات في الخزف الإسلامي وما هي مرجعياتها)؟ وجاءت أهمية البحث والحاجة اليه (بوصفه معنياً بذوي الاختصاص في معرفة الجوانب الجمالية للأشكال الخزفية في فترة الفن الإسلامي عموما والخزف منه على وجه التخصيص, يكشف البحث عن كيفية اهتمام الخزاف المسلم بالجانب الديني والدنيوي وتحقيق هذا الاهتمام في فنونه, يرفد المكتبات العامة والمتخصصة بجهد علمي وفني في ميدان الدراسات الفنية, يمثل البحث جهدا علميا متواضعا يضاف إلى جهود الدارسين في ميدان الفن الإسلامي بصورة عامة والخزف بصورة خاصة), اما هدف الدراسة فتمثل في(كشف دلالات الأشكال المركبة في الخزف الإسلامي) ويتحدد البحث بالأعمال الخزفية المنجزة في العهد العباسي في (العراق وسوريا) وضمن المدة الزمنية المحددة للقرن (4-7 ه)(9-13م).أما الفصل الثاني فقد جاء ممثلا بالاطار النظري متضمنا مبحثين عني المبحث الأول: (مفهوم الدلالة والشكل في الفن).اما المبحث الثاني فقد عني بدراسة الأشكال المركبة في الخزف الإسلامي (المرجعيات التاريخية) في العهد العباسي. وأختتم الإطار النظري بمجموعة من المؤشرات ومن ثم الدراسات السابقة. أما الفصل الثالث, فقد تناول إجراءات البحث والذي تضمن تحديد مجتمع البحث البالغ (20) خزفيا , ثم أداة البحث وتحليل العينة .في حين أشتمل الفصل الرابع على نتائج البحث واستنتاجاته فضلاً عن التوصيات والمقترحات, ومن جملة النتائج التي توصل أليها الباحثة هي: 1.ابتعاد الخزاف العباسي عن الشكل الواقعي من خلال التركيب والتجريد والاختزال وتطبيقها في أعماله الخزفية. 2.استخدام الفنان المسلم موضوعاته استمدها من حياته اليومية كمناظر الصيد وصراع الحيوانات وتحقيق ذلك في العيّنة. 3.قام الخزاف العباسي بتركيب الأشكال الآدمية والحيوانية مما يعطيها قيمة جمالية والابتعاد عن تقليد الخالق في خلقه. 4.استخدام الخزاف العباسي الاعمال الخزفية المتنوعة من خلال الارتباط بين الطبيعة والزهد فقد استخدم الألوان القليلة وكذلك استخدامه لتقنية البريق المعدني بدلاً من الذهب والفضة وتحقيق ذلك في العينة. أما اهم الاستنتاجات التي توصلت لها الباحثة: 1.إنّ تركيب هي لغرض الابتعاد عن المطابقة والمحاكاة في شكل المخلوقات التي خلقها الله.2.إهتم الخزاف المسلم بالتجريد والتركيب في الأشكال الموجودة على السطوح الخزفية عبّرت عن جمال الأعمال الخزفية إضافة إلى التجدد والابتكار.


Article
Design treatments in contemporary European ceramics
المعالجات التصميمية في الخزف الأوربي المعاصر

Author: م. اسعد جواد عبد مسلم
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2019 Volume: 22 Issue: 25 Pages: 40-72
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThis research (in the study of design treatments in contemporary European ceramic), which is located in four chapters, The first chapter deals with the method framework of the research, which is the problem of the research that dealt with the shedding light on the design treatments in contemporary European ceramics. The first chapter contains the research objective of identifying Design treatments in contemporary European ceramic. The limits of research have been identified in the current study ceramic works that contain a design structure. The second chapter included the theoretical framework which included two studies, previous studies and the most important indicators that resulted from the theoretical framework. The first topic dealt with the artistic design in the arts, the design elements and the design bases. The second topic included contemparary European ceramics . The third chapter included the research procedures that included the research community and its sample, the research method, the research tool, and the analysis of the five research samples. The fourth chapter contains the results of the research and its conclusions, and the researcher reached a number of results, the most important of which 1-The design treatments in contemporary European ceramics were adopted to modify and reorganize the engineering designs according to strategies that achieve aesthetic and artistic values as in the sample models (1, 3, 4)2-The European potter adopted the organization of the modular units of the general design by addressing them technically and aesthetically to reach the basic idea associated with the subject as in the sample samples (1, 2, 3, 4, 5).The research presented a number of conclusions, the most important of which are:1.The European potter adopted the self-vision in the treatment of ceramic designs according to the nature of the subject.2.European ceramic designs were not a simulation or imitation of the contemporary art experiences, but rather, they were learned by experimentation and experimentation.The fourth chapter also included the researcher's recommendations and suggestions as well as the mention of the researcher to prove the sources and supplements and the summary of the research in English.

يعني هذا البحث ( بدراسة المعالجات التصميمية في الخزف الأوربي المعاصر ) والذي يقع في أربعة فصول , اهتم الفصل الأول بالإطار المنهجي للبحث الذي تمثل بمشكلة البحث التي تناولت تسليط الضوء على المعالجات التصميمية في الخزف الأوربي المعاصر , واحتوى الفصل الأول على هدف البحث , المتمثل بالتعرف على المعالجات التصميمية في الخزف الأوربي المعاصر. أما حدود البحث فقد تحددت الدراسة الحالية بالأعمال الخزفية التي تحتوي على بنية تصميمية. وتضمن الفصل الثاني الإطار النظري الذي احتوى على مبحثين والدراسات السابقة وأهم المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري , حيث تناول المبحث الأول التصميم الفني في الفنون التشكيلة وعناصر التصميم وأسس التصميم , أما المبحث الثاني فقد شمل الخزف الأوربي المعاصر.فيما تضمن الفصل الثالث إجراءات البحث التي احتوت على مجتمع البحث وعينته , ومنهج البحث , وأداة البحث , وتحليل عينات البحث البالغ عددها (5) أعمال خزفية . واحتوى الفصل الرابع على نتائج البحث واستنتاجاته , وقد توصل الباحث إلى جملة من النتائج أهمها :1-اعتمدت المعالجات التصميمية في الخزف الأوربي المعاصر على تحوير التصاميم الهندسية وإعادة تنظيمها وفق استراتيجيات تحقق قيم جمالية وفنية كما في نماذج العينة (1, 3 , 4) 2-اعتمد الخزاف الأوربي على تنظيم الوحدات الجزئية المكونة للتصميم العام عبر معالجتها تقنيا وجماليا ً للوصول إلى الفكرة الأساسية المرتبطة بالموضوع كما في نماذج العينة ( 1, 2 , 3 , 4 , 5 ) . وقدم البحث مجموعة من الاستنتاجات من أهمها: 1-اعتمد الخزاف الأوربي على الرؤية الذاتية في معالجة التصاميم الخزفية وفق طبيعة الموضوع . 2-لم تكن التصاميم الخزفية الأوربية محاكاة أو تقليدا لتجارب الفنية المعاصرة وإنما هي تناصات حدثت بفعل الاطلاع والتجريب . وتضمن الفصل الرابع أيضاً , توصيات الباحث ومقترحاته فضلا عن ذكر الباحث لثبت المصادر والملاحق وملخص البحث باللغة الانكليزية .


Article
التعبير في التكوين الخزفي العراقي المعاصر

Author: حيدر عبد الحسين مجهول
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 269-283
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The current research is the study and analysis of the concept of expression in the contemporary Iraqi ceramic composition. The research is divided into four chapters, the first of which includes the methodological framework of the research and the problem of research, which is summed up by the following question: What are the meanings of expression in contemporary ceramics? As well as the importance of research and the need for it and the research objective of: the detection of the meanings of expression in the composition of contemporary Iraqi ceramics, the limits of research and terminology.The second chapter, the theoretical framework of the research, was damaged in two ways: 1 - the concept of expression and composition in art 2 - the origin and development of the art of contemporary Iraqi ceramics, as well as the indicators that ended the theoretical framework.The third chapter (research procedures) included the research community, the research sample, the research tool, the research methodology, and the analysis of the research sample of (6) works of the products of contemporary Iraqi ceramics.The fourth chapter included, the results of the research, conclusions, recommendations, proposals, proven sources of research.

يتعرض البحث الحالي بالدراسة والتحليل لمفهوم التعبير في التكوين الخزفي العراقي المعاصر ويقع البحث في أربعة فصول تضمن الأول منها الاطار المنهجي للبحث وفيه، مشكلة البحث التي تم تلخيصها بالتساؤل الآتي: ما مكنونات التعبير في التكوين الخزفي المعاصر؟ وكذلك أهمية البحث والحاجة اليه وهدف البحث المتمثل في: الكشف عن مكنونات التعبير في التكوين الخزفي العراقي المعاصر، وحدود البحث وتحديد المصطلحات. اما الفصل الثاني وهو الاطار النظري للبحث فقد تالف من مبحثين هما: 1- مفهوم التعبير والتكوين في الفن 2- نشأة وتطور فن الخزف العراقي المعاصر, وكذلك المؤشرات التي انتهى اليها الاطار النظري.اما الفصل الثالث (إجراءات البحث) فقد تضمن مجتمع البحث، وعينة البحث، واداة البحث، ومنهج البحث، وتحليل عينة البحث البالغة (5) اعمال من نتاجات الخزف العراقي المعاصر. اما الفصل الرابع فقد تضمن، نتائج البحث، الاستنتاجات، التوصيات، والمقترحات، مصادر البحث.


Article
Expression in contemporary Iraqi ceramic sculptures
التعبير في المنحوتات الخزفية العراقية المعاصرة

Author: Emad H. Abed Al-hussein عماد حمود عبد الحسين
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: 2 Issue: 37 Pages: 343-366
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

إن فن الخزف هو من الفنون العريقة التي كانت بمثابة حلقة الوصل مابين الشعوب القديمة بناءً على تأثره مثل باقي الفنون بمستويات متعددة من حيث مظهره الجمالي او موضوعاته ومن ثم طبيعة اللغة المطروحة وشبكة العلاقات والفواصل التي يمكن من خلالها تحليل طبيعة هذا الفن والمراكز المتحكمة فيه، وقد باتت ظاهرة البحث في التعبير الفني في الإعمال الفنية من الأمور المهمة التي يتوجب دراستها، فالبحث يحاول الخروج بالقانون الذي يتحكم في تجسيد المفاهيم المذكورة وتقديمها تشكيلياً، وعندئذ يمكن ان تحدد مسارات الخزف العراقي وهويته. أنبنى البحث في ضوء ذلك منهجياً على:-الفصل الاول (الإطار المنهجي) وفيه مشكلة البحث ،الاهمية، وهدفه، وحدوده وتحديد المصطلحات. اما الفصل الثاني والذي تمثل في الاطار النظري والدراسات السابفة، تضمن الاطار النظري العوامل المهيمنة في توليد التعبير وقسم إلى أربعة محاور رئيسية هي الذاتي والموضوعي ، العمل الفني في تركيبه ، المتلقي. والمحور الرابع أختص بالتعبير في الفن التشكيلي ومن ثم الوصول لأهم المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري.. اما الفصل الثالث: فقد تضمن إجراءات البحث من مجتمع البحث حيث اختار الباحث من مجتمع بحثه المكون من (36) عمل نحتي خزفي عينة قدرها (5) نماذج واعتماد المنهج الوصفي التحليلي في تحليلها. أما الفصل الرابع فتضمن عرضا لأهم النتائج التي توصل اليها الباحث والتي من أهمها تنوع أساليب التعبير الفني واعتماد كل خزاف على عناصر معينة في توليدها، أوصى الباحث بالاهتمام بالقيم التعبيرية ومحاولة أبرازها في الإعمال الخزفية واقترح أجراء دراسة مقارنة في موضوعة التعبير الفني للمنحوتات الخزفية العراقية والمصرية.

The art of ceramics is one of the ancient arts that served as a link between ancient peoples based on their influence, like the rest of the arts at various levels in terms of aesthetic appearance or themes, and then the nature of the language offered and the network of relationships and separations through which it can analyze the nature of this art and the centers controlling it. The phenomenon of research in the artistic expression in the works of art is important to be studied, the research tries to come out of the law that controls the embodiment of the concepts mentioned and presented in a formality, and then can determine the paths of Iraqi ceramics and identity. The research was structured in a systematic way to: The first chapter (the methodological framework) in which the problem of research, importance, purpose, limits and terminology. As for the second chapter, which is represented in the theoretical framework and the previous studies, the theoretical framework included the dominant factors in the generation of the expression and divided into four main axes: self and objectivity, the work of art in its composition, the receiver. The fourth axis is devoted to expression in the plastic art and then access to the most important indicators that resulted from the theoretical framework. The third chapter included the research procedures of the research society ,The researcher chose from his research community, which consists of (36) ceramic work samples of (5) models and adopting analytical descriptive approach in analyzing them. The fourth chapter includes a presentation of the most important findings of the researcher, the most important of which is the diversity of artistic expression methods and the dependence of each pottery on certain elements in its generation. The researcher recommended to pay attention to expressive values and try to show them in the ceramic works and suggested a comparative study on the artistic expression of the ceramic sculptures in Iraq and Egypt.


Article
PREPARATION OF Single and multilayer RAMs of (Ni 0.4 Zn 0.6) 1-x (Fe2O3) 1+x Ferrite And studying Its Electrical And Magnetic Properties
تحضير ماصات رادارية متعددة الطبقات لفيرايت نوع(Ni0.4 Zn 0.6 )1-x(Fe2O3)1+x ودراسة خواصها المغناطيسية والكهربائية

Author: Dr AHMED RAFEEQ د. احمد رفيق عبدالمجيد
Journal: Diyala Journal For Pure Science مجلة ديالى للعلوم الصرفة ISSN: 83732222 25189255 Year: 2013 Volume: 9 Issue: 3 Pages: 1-10
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Composite RAM materials single and multi layer at x-Band frequencies (8-12.5GHz) were prepared by using ferrite of spindle type( Ni0.4 Zn 0.6) 1-x (Fe2o3)1+x as a filler and resins as matrix. The attenuation properties of the used ferrite (Ni0.4 Zn 0.6) 1-x (Fe2o3)1+x in our work such as reflection loss (-dB) and tangent loss tan δμ ,tan δE and the angle of loss δμ δE were studied carefully. Power technology Method used in our work to prepare the ferrite at sintering temperature 1300 as Filler for composite absorber. Attenuation character istic test was done by using slotted waveguide system show that ferrite mentioned above . having maximum attenuation (-29.4dB) at frequency 11.8GHz and (-20.8 dB ) at frequency 11.4 GHz (-34.1 dB) at frequency (10.2 GHz) and (-46.06) at frequency (10GHz) for different values of (x) .To increase the bandwidth frequencies we prepared multi layer absorber by using epoxy or PU resins as a matrix and add carbon- black powders to build multi-layer ferrite composites .We found that we have built excellent multi- layer RAMs with attenuation Greater than (-10dB) consisted of four layers less than 4mm thickness to cover the X-band frequencies with broadband width equal 3,5 GHz.

لبناء ماصات رادارية متراكبة ( احادية ومتعددة الطبقات )في النظام الترددي (8-12.5 GHz) يجب علينا اولا دراسة خصائصها المغناطيسيه والكهربائية وكذلك خصائص التوهين مثل قيم فقد الانعكاس وعرض النطاق الترددي الماص وسمك الماص الراداري وفي هذا البحث تم تحضير فيرايت النيكل زنك نوع 1+X(Fe2O3) 1-X(Zn0.6 Ni0.4) بطريقه السيراميك التقليدية عند درجة تلبيد (1300 ) لمده عشرة ساعات لاستخدامها كمادة حشو في عدة بوليمرات كمواد متراكبه لبناء ماصات رادارية احادية ومتعددة الطبقات وباستخدام الدليل الموجي تم قياس خصائص التوهين لهذه الطبقات وتبين ان هذه المواد الفيرايتية تمتلك دورة توهين مقداره dB(29.4-) عند التردد ((11.8GHz و (-20.8) عند التردد 11.4GHz)) و dB(-34.1) عند التردد GHz(10.2) و(-46.06) dB عند التردد 10 GHz وذلك حسب اختلاف القيم (x) وكذلك نوع المضيف ( matrix) مثل الايبوكسي او البولي يورثين ولاجل زيادة عرض النطاق تم اضافة مسحوق اسود الكاربون له وبنسب وزنية مختلفة وكذلك بناء ماصات متكونة من اربع طبقات وبسمك كلي لايتجاوز (4mm) لتغطية مديات النطاق الترددي باكمله وبعرض نطاق (3.5GHz)

Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (23)


Language

Arabic (23)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (3)

2017 (4)

2016 (2)

2015 (1)

More...