research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
SEDIMENTOLOGICAL STUDY OF THE HARTHA & SAADI FORMATIONS FROM SELECTED WELLS IN QAYARA OIL FIELD NORTHERN IRAQ
دراسة رسوبية لتكويني الهارثة والسعدي في أبار مختارة من حقل قيارة شمالي العراق

Loading...
Loading...
Abstract

The research included sedimentological study of Hartha and Saadi formations in Qayara oil fields: (QY53, QY84, QY82, QY54). The study indicates that the rocks of both formations are composed from limestone, dolomitic limestone, and dolomite which are effected by diagentic processes such as, dolomization, neomorphism, cementation, dissolution, micritization, and compaction. The lower and upper contact between both formations are conformable due to the lithological and facies similarity between them. The essential and secondary microfacies are designated from both formations. The depositional environment of both formations indicate shelf (inner-Middle-Outer) to slope environment.

تضمن البحث اجراء دراسة رسوبية لتكويني الهارثة والسعدي ضمن اربعة آبار في حقل قيارة النفطي وهي (QY53, QY84, QY82, QY54). تشير الدراسة الى ان صخور كلا التكوينين تتكون من الحجر الجيري والحجر الجيري الدولومايتي والدولومايت متأثرة بالعمليات التحويرية الرئيسية واهمها الدلمتة والتشكل الجديد والسمنتة والاذابة والمكرتة والانضغاط. تم تحديد الحدود الفاصلة (Contact) لكلا التكوينين وتبيّن بأن حدودهما العليا والسفلى متوافقة طباقياً بدليل التشابه الصخاري والسحني. شخصت السحنات الرئيسية الدقيقة (Microfacies) لكلا التكوينين إذ تم تقسيمها على عدة سحنات ثانوية وبحسب تواجدها ضمن التكوينين. وثم تحديد البيئة الترسيبية لكلا التكوينين إذ تمتد البيئة الترسيبة بين بيئة الرف بأجزائـه (Inner –Middle - Outer) إلى الميل.


Article
Geographical analysis of the future dimensions of the functions of city Hartha
تحليل جغرافي للأبعاد المستقبلية لوظائف مدينة الهارثة

Loading...
Loading...
Abstract

Alhartha, on of the cities of Basra Governorate, has several natural and human characteristics that can be utilized for the advanced of its people and the inhabitants of neighboring regions.The city’s distinguished location at the confluence of Euphrates and Tigris is one reverie characteristic; whereas its being a junction for the surrounding villages and the neighboring regions connecting all of them with Basra district and the center of Basra Governorate is a terrestrial characteristic.The research aims at analyzing the peculiar function of the city in connection to its special characteristics. It also suggest developing Alhartha into a tourist center, thus utilizing is characteristics will be based on scientifically.The researcher concludes that the existence of natural and human constituents is not sufficient to fulfill the suggested function these constituents.

تمثل مدينة الهارثة إحدى مدن من محافظة البصرة التي تمتلك عدد من الخصائص الطبيعية والبشرية التي يمكن أن تستثمر لتأدية عدد من الوظائف خدمة لسكانها سكان الأقاليم المجاورة من أهم هذه الخصائص موقعها المتميز سواء منه النهري باعتبارها واقعة عند تلاقي نهري (دجلة والفرات) أو باعتبارها عقدة للمواصلات التي تربط القرى المحيطة بها وبالأقاليم المجاورة من الشمال مع قضاء البصرة ومن ثم مركز محافظة البصرة.لذا جاء البحث ليحقق جملة من الاهداف منها تحليل الوظائف التي يمكن أن تنفرد بها المدينة بالارتباط مع خصائصها المكانية. وبذلك تأتي أهمية البحث في فكرة اقتراح تحويل مدينة الهارثة لأن تكون مركزاً لتأدية وظائف سياحية وبذلك يكون استثمار خصائصها قائماً على قواعد علمية وخلص البحث إلى ان وجود المقومات الطبيعية والبشرية لا يكفي لتأدية مثل الوظيفة المقترحة ما لم يتم تحريك هذه المقومات باتجاه تمكين نجاح الوظيفة السياحية من خلال إجراءات ادارية عملية أهمها اقامة أوسع الخدمات التي تبني شبكة لقاعدة من ركائز البنية التحتية في المدينة لتسهيل أداء الوظيفة المقترحة وهو ما عكسته المقترحات التي طرحها البحث.


Article
The reality of health services in terms of Hartha (A Study in Urban Geography)
واقع الخدمات الصحية في ناحية الهارثة ( دراسة في جغرافية المدن )

Author: Mohsen Rabea Ghanem محسن ربيع غانم
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2009 Issue: 49 Pages: 279-296
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2015 (1)

2010 (1)

2009 (1)