research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Comparative anatomical and histological study on the trachea of native awasi sheep and black goat
دراسة تشريحية و نسيجية مقارنة للرغامى في الأغنام العواسية والماعز الأسود المحليين

Authors: A. G. Al-Haaik عمار غانم محمد الحائك --- M. H. Abdul-Raheem مؤيد حسن عبد الرحيم
Journal: Iraqi Journal of Veterinary Sciences المجلة العراقية للعلوم البيطرية ISSN: 16073894 Year: 2006 Volume: 20 Issue: 1 Pages: 9-21
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

To explore the various constituents of the trachea of the local awasi sheep and black goat, gross anatomical, histological and morphometrical studies had been carried out. The study revealed that the average length of the trachea is directly proportional to the number of tracheal rings and it was also noticed that the length, diameter and wall thickness of the trachea of the sheep were greater than those of black goat. These parameters decreased gradually toward the posterior third of the trachea in both species. The free dorsal ends of the tracheal rings of the sheep overlapping each other at the cranial third, but they gradually move a part at the mid – third, and they become again very close to each other and run side to side dorsally to forming a dorsal crest at the caudal third. However, the two free ends of tracheal rings of the goat remain considerably apart throughout the entire length of the trachea forming a (U) shaped configuration. The cartilaginous rings were so oriented that they disposed one beside the other at the ventral and lateral aspects of the tracheal wall. But they overlapping each other at the dorso – lateral aspect of the tracheal wall in both species. Three main cells were detected in the surface epithelium of the trachea of both species (ciliated columnar cells, basal cells and goblet cells), another cell type was restricted to the posterior third of the trachea of both species. The tracheal glands were found to be compound, mixed tubulo – acinar type. The majority of the secretory units were mucous, the others were serous. Most of the tracheal glands occupied the triangular area between the successive tracheal rings particularly at the medial side of the ventral aspect of the trachea. The density of the tracheal glands decreased gradually anterio – coudally in the both studied species. The percentage of goblet cells in the trachea of sheep was greater than that of goat, and decreased gradually toward the lungs in both species.

أظهرت الدراسة الحالية أن رغامى الأغنام اكثر طولاً واكبر قطراً من رغامى الماعز وان معدل طول الرغامى يتناسب طردياً مع عدد الحلقات الغضروفية، كما لوحظ تناقص أقطار الرغامى وسمك الجدار بصورة تدريجية باتجاه أمامي – خلفي في كلا الحيوانين. وعند دراسة شكل المقطع العرضي لرغامى كلا الحيوانين لوحظ أن نهايات الحلقات الغضروفية لرغامى الأغنام كانت متداخلة في الثلث الأمامي من الرغامى ومتباعدة في الثلث الوسطي ومتقاربة جداً في الثلث الخلفي من الرغامى مشكلة عرفاً ظهرياً. أما في الماعز فكانت النهايات متباعدة وظهر شكل المقطع العرضي للرغامى مشابهاً لشكل الحرف (U). تبين أن الحلقات الغضروفية المتتالية كانت مرتبة بشكل تتابعي أو تعاقبي على امتداد طول الرغامى في الجهتين البطنية والجانبية من جدار الرغامى، في حين أنها كانت متداخلة مع بعضها البعض في الجهة الظهرية الجانبية من جدار رغامى كلا الحيوانين.بينت الدراسة وجود ثلاثة أنواع رئيسية من الخلايا في الظهارة السطحية لرغامى الأغنام والماعز وهي الخلايا العمودية المهدبة والخلايا القاعدية والخلايا الكأسية، إضافة إلى نوع آخر من الخلايا اقتصر وجودها في الثلث الخلفي من رغامى الأغنام والماعز. تم تحديد الغدد الرغامية على أنها غدد نبيبية عنبية مركبة تتكون أساسا من وحدات إفرازية مخاطية مع وجود أعداد قليلة من الوحدات الإفرازية المصلية وقد تركز وجود هذه الغدد في الجهة البطنية من جدار الرغامى وخصوصاً في الجزء الأنسي من فسح بين الحلقات الغضروفية ولوحظ أن أعدادها تقل بصورة تدريجية باتجاه أمامي خلفي في كلا الحيوانين. كما لوحظ أن ارتفاع الأهداب وسمك الطبقة المخاطية وسمك الغشاء المرن وسمك العضلة الرغامية كانت في الأغنام أعلى مما هي عليه في الماعز كما أن جميع هذه القياسات تقل بصورة تدريجية باتجاه أمامي – خلفي في كلا الحيوانين. أظهرت الدراسة الحالية أن نسبة الخلايا الكأسية في رغامى الأغنام أعلى مما هي عليه في رغامى الماعز وان هذه النسب تقل بصورة تدريجية باتجاه أمامي – خلفي في كلا الحيوانين.

Keywords

trachea --- native --- awasi sheep --- black goat

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2006 (1)