research centers


Search results: Found 17

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Areas in the Use of Personal Pronouns in Standard English
جوانب من الصعوبات في استخدام الضمائر الشخصية في اللغة الإنكليزية

Authors: Nabeel A. Ali نبيل عبدالله --- Yousif H. Fathi .يوسف حمدي
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2008 Issue: 50 Pages: 598-613
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

يتعلق هذا البحث بالصعوبات التي تواجه المتعلمين أثناء تدريس أو تعليم الضمائر الشخصية وخاصة عند استخدامها في الحذف (ellipsis) والتطابق (coordination) ومن بين المشاكل التي يواجهها الطلبة والمدرسون في هذا المجال تخص استخدام الضمائر الشخصية في العامية والفصحى وكذلك مسائل تتعلق بحالات الإضافة والإعراب. وقد تم استخدام العديد من الأمثلة لتعزيز المعرفة لدى المتعلمين والمدرسين ولتفادي الوقوع في أخطاء نحوية أو لغوية.


Article
الاهلية الشخصية الدولية

Author: محمد احمد حمد
Journal: Journal Of the College of law /Al-Nahrain University مجلة كلية الحقوق/جامعة النهرين ISSN: 18156630 Year: 2011 Volume: 13 Issue: 2 Pages: 254-270
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

It is recognized that public international law is a body of rulesregulate relationships among its international persons .This means , that international legal system consist of objects and subjects.Objects of international legal system are any legal issue might bearisen within the context of international community.Subjects of international legal system are those who might haveinternational personality and subjected by rules of international legalsystem .International law jurisprudence distinguishes between internationalpersonality and international capacity , international personality is theprerequisite of acquirement a membership in international community .International capacity classified into two main types ;1. capacity of enjoyment : the abstract capacity which may make its holderqualified to enjoy some rights and obligations .2. capacity of exercise : which may make its holder qualified to exercisedirectly these rights and obligations.international personality is constant, undividable and created inparallel with creation of state factors ( territory ,population ,sovereignty)while, international capacity is changeable ,its function is to activateinternational personality that had been emerged previously .So, international personality qualifies state to express its will ininternational relations field and to acquire rights and competences ofinternational law .Finally , international organizations also have internationalpersonality ,but it does not have a completed international capacitybecause it is limited to the purpose of the establishment of organization .

من المسلم به إن القانون الدولي العام هو مجموعة من القواعد التي تنظم العلاقات بینالأشخاص القانونیة الدولیة.وهذا یعني إن النظام القانوني الدولي یتكون من موضوعات وأشخاص ، فموضوعاتالقانون الدولي هي أیة مسألة قانونیة یمكن أن تبرز في المجتمع الدولي ، أما الأشخاص الدولیةفهي تلك التي تتمتع بالشخصیة القانونیة الدولیة وتخضع للقواعد القانونیة للنظام القانوني الدولي.ویمیز فقه القانون الدولي بین الشخصیة الدولیة والأهلیة الدولیة ، فالشخصیة الدولیة تعدشرطاً لازماً لاكتساب عضویة المجتمع الدولي ، أما الأهلیة الدولیة فهي على نوعین :١. أهلیة الوجوب : وهي الأهلیة المجردة التي تجعل حاملها مؤهلاً للتمتع ببعض الحقوق والالت ا زمات.٢. أهلیة الأداء:هي التي تجعل حاملها مؤهلاً لممارسة تلك الحقوق والالت ا زمات بصورة مباشرة .إن الشخصیة الدولیة ثابتة وغیر قابلة للتجزئة وتنشأ بصورة موازیة لتكوین أركان الدولة (الإقلیم ،الشعب ، السیادة) بینما تكون الأهلیة الدولیة متغیرة وتنحصر وظیفتها في تفعیل الشخصیة الدولیةالتي وجدت مسبقاً .وعلیه فأن الشخصیة الد ولیة تؤهل الدولة القدرة على التعبیر عن إ ا ردتها في میدانالعلاقات الدولیة واكتساب حقوق وصلاحیات القانون الدولي .وأخی ا رً ، فأن المنظمات الدولیة تتمتع بالشخصیة الدولیة أیضا ولكنها لا تتمتع بالأهلیةالكاملة أنما تكون مقیدة بالغرض الذي أنشئت المنظمة من أجله .


Article
La Liberté du Personnage Romanesque entre Sartre et Mauriac: Une Ėtude Analytique
حرية الشخصية الروائية بين سارتر ومورياك: دراسة تحليلية

Authors: Alla Shatnan Aieze علاء شطنان عايز --- Sa'eed Jabir Hussein سعيد جابر حسين
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2009 Volume: 1 Issue: 4 Pages: 28-59
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

ملخص في عام 1939نشرالفيلسوف و الكاتب الفرنسي جان بول سارتر مقاله الشهير "السيد فرانسوا مورياك و الحرية ". نقد فيه بشدة تقنية السرد عند مواطنه الروائي المعروف فرانسوا مورياك و خاصة حرية الشخصية الروائية و تدخل الكاتب في مصير شخوصه . أراد سارتر أن يُظهر نفسه في هذا المقال النصير للحداثة الناشئة في حين أراد أن يجعل من مورياك روائياً كلاسيكياً متشبثاً بأسلوب التحليل النفسي الذي بدأ بالتراجع آنذاك . في ضوء تحليلنا لهذا المقال تسعى هذه الدراسة إلى الرد على الأسئلة التالية: ما هي الأوجه الأساسية لهذا النقد ؟ في أية رواية لمورياك وجد سارتر هذا النقص في الحرية الممنوحة للشخصية ؟ ومن هي هذه الشخصية التي كانت ضحية الحرمان من الحرية ؟ هل كان سارتر محقاً في نقده لمورياك من وجهة نظر مختلف النقاد ؟ هل كان لفلسفة سارتر الوجودية أثرها في هذا النقد ؟ هل أن تدّين مورياك و أخلاقيته كانت وراء تهجم سارتر عليه ؟ وبالمقابل ماذا كان يبغي مورياك من هذه التقنية في السرد ؟ هل أن للجانب الأخلاقي و الوعظي دور في أسلوبه السردي ؟ الإجابة عن هذه الأسئلة وغيرها نجدها في سياق هذه الدراسة .


Article
La physionomie et l'air comme moyens de narration dans l'œuvre romanesque
هيئة الوجه والمظهر كأساليب للسرد في العمل الروائي

Author: Dr.Yousuf Mohammed Yousuf يوسف محمد يوسف
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2014 Issue: 64 Pages: 1-25
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Two overall appearances together one of the permanent character of an individual, the other his real feelings or assigned to a particular moment of the action: the physiognomy and air. These figures are considered a great importance to the narrative in the work novelist. physiognomy and air are of great importance and they are quite numerous and a wide variety. The appearance in this novel selected is sweet, charming, friendly, or rude, sad, evil They expressed the feelings we experience and it serves to make us believe we experience these feelings The appearance is part of the essential elements that build the narrative of the novel, it refers to all the characters and character fits into the character portraits In summary, when novelist wants to present to the reader a character, he tries to make it fully intelligible, expressed by the physical, the category to which it relates psychological type, the general nature of traits that made him see

هيئة الوجه والمظهر مظهران متكاملان يكمل احدهما الاخر.الاول يختص بالصفة العامة للشخصية,والأخر يتعلق بمشاعره الحقيقية او المتفاعلة في لحظة ما من الحدث.هذان الشكلان يعتبران ذا اهمية عظيمة للسرد في العمل الروائي فتارة نرى احداهما ناعمة وظريفة ومحبوبة,وتارة اخرى نراها قاسية وحزينة و شريرة.انهما يكونان جزءا من العناصر الاساسية التي تساعد في بناء السرد في العمل الروائي : فأنهما يتصلان بمجمل سمات الشخصية وتدخلان في وصفها.فإنهما لهما دور رئيسي في اظهار المشاعر التي تحس بها الشخصية وتجعلها تعتقد بأنها تحس بهذه المشاعر. اذن الروائي منذ ان يريد يقدم شخصية ما الى القارئ فانه يبحث بان يجعلها واضحة,لاغموض فيها وذلك من خلال ما يعبره المظهر الخارجي لهذه الشخصية ومن خلال الطبيعة العامة للسمات التي يراها القارئ فيها.


Article
Narrative Character from the amplification to the dissolution (Balzac et Alain Robe-Grillet)
الشخصية الروائية من الهيمنة الى الاضمحلال (بلزاك – آلان روب - غرييه)

Author: Imad Mohamed Ali عماد محمد علي
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2015 Issue: 68 Pages: 1-23
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

This paper is based on a preliminary idea that emphasizes the necessity of the relationship between the concept of the person in its sociological and philosophical aspect and its representation in the novel. The origin of this idea dates back to TzvetanTodorov who believes in the inseparability between the concepts of person and personality. As the history of novel reveals, many follow his heels. In order to validate his idea, Todorov points at the change which the personality endures as a result of the change in the society’s opinion of the person.This result from fact the concept of the person is closely related to the way the novelist envisions the world. Since, the novelists don’t have different and various visions of the world and reality, the presentation of man is varied, in the novel. This entails the acknowledgement of another fact: the vision produced by the writer about the world he is living in has nothing to do with the supposed faithfulness which he ought to adhere to in relation to reality since reality itself is a changeable concept, it is a must that we accept the principal of variety in the images of reality or the possibility of dividing it into small parts with which the writer can deal according to his own esthetic orientations and intellectual background.

يرتكز بحثنا هذا على فكرة أولية مفادها ان علاقة لا بد وان تكون موجودة بين مفهوم الشخص بمعناه الفلسفي والسوسيولوجي وبين تمثيله في الرواية. تجد هذه الفكرة اصولها الاولى لدى تودوروف الذي كان يعتقد، وسيتبعه في ذلك كثيرون، ان الارتباط بين مفهومي شخص وشخصية غير قابل للانفكاك. دليله على ذلك ان صورة الشخصية في الرواية تتغير تبعا لتبدل المفهوم الذي يكرسه المجتمع للشخص. ذلك ان مفهوم الشخص مرتبط بقوة بالكيفية التي يعي بواسطتها الروائي العالمَ. وما دام الروائيون لا يملكون وعيا موحدا للعالم وللواقع فلا بد، والحال هذه، ان يتنوع تمثيل الانسان داخل الرواية. ان معنى كهذا سيفترض الاقرار بحقيقة اخرى: ان الشهادة التي يقدمها الكاتب عن العالم الذي يعيش فيه لا علاقة لها بالاخلاص المفترض ان يظهره الكاتب بازاء الواقع طالما ان هذا الاخير يبقى مفهوما متغيرا يابى الثبات ويقاوم الجمود. لذلك يبدو لنا حتميا القبول بمبدا تعدد صور الواقع او القول بامكانية تفتيته الى جزئيات صغيرة يلتقطها كل كاتب من الزاوية التي تناسب ادراكاته الفكرية ومتبنياته الجمالية.


Article
Factors that Leading the Schizophrenic Patient To Leave Psychotherapy

Authors: Abdulmahdi A. Hasan, --- Abbas saeed Al.essa
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 3 Pages: 1139-1145
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Aims of the study: The study aimed to identify the factors associated with non-compliance because reasons mean causality of schizophrenic patient to psychiatric treatment .Methodology: A descriptive study was carried on (50) schizophrenic in- patients at Ibn Al- Rushed psychiatric hospital, who were have more than admission because of their relapse in the period of 1/12/2013 to 1/2/2014. The data was gathered by interviewed the patients and their relatives or comparisons by using questionnaire which interviewing to describe the family factors, economic factors and the factors related to the patient himself and it was developed according to the related literature and previous study , the rated score of it was yes or no. Results: The results of the study revealed that the family had important roles in the non- compliance and insufficient of the drugs in addition to the high cost of drugs in the private pharmacy . Recommendations: The researcher recommended that compliance is important and educated the patient regarding the benefits of treatment to prevent relapse also educate the family about the importance of adherence to treatment for their patients.

الهدف: تهدف الدراسة الى التعرف على العوامل ا المؤدية الى ترك مريض الفصام لعلاجه النفسيالمنهجية: دراسة وصفية اجريت على (50) مريض مصاب بالفصام الراقدين في مستشفى ابن رشد للامراض النفسية ولديهم اكثر من دخول بسبب انتكاستهم للفترة من 1/ 12/2013 ولغاية 1/2/2014 . ولقد تم جمع المعلومات عن طريق المقابلة الشخصية للمريض والمرافق له وفق استمارة خاصة اعدت لغرض الدراسة تبين فيها الاسباب العائلية والاقتصادية والاسباب المتعلقة بالمريض نفسه واعتمدت في اعدادها على البحوث والدراسات السابقة وتكونت من (15) فقرة وكانت بدائل الاجابة بنعم او لا. واستخدمت النسبة المئوية والتوزيع التكراري في تحليل البيانات.النتائـج: كشفت نتائج الدراسة أن العائلة كان لها دورا هاما من عدم الامتثال للعلاج وعدم كفاية الأدوية وارتفاع تكاليفها في الصيدليات الخاصة.التوصـيات: أوصى الباحث أن الامتثال المهم تثقيف المريض حول فوائد العلاج لمنع الانتكاس كذلك تثقيف الأسرة حول أهمية الالتزام بالعلاج لمرضاهم


Article
Media Literacy in the Structure of the Secondary Linguistic personality
محوالأمية الأعلامية ودوره في بناء الشخصية اللغوية الثانوية

Author: Asst. Inst. Samaher Hasan Dawood م.م ســماهـر حسـن داود
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2019 Volume: 58 Issue: 3 Pages: 53-68
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The current study aims at investigating the importance of forming media knowledge of the structure of the second language learners in the current stage of social development. Thus, the text deals with the basic linguistic concepts associated with the problematic issues including "secondary linguistic personality", "media literacy", "communicative competence", and "media text".The study also investigates the source of the media literacy phenomenon in the framework of the secondary linguistic personality that is based on the traditional model of Russian linguistic level of linguistic personality developed by G.I. Bogin and Yu.N. Karaulov. Moreover, it discusses the possibility of using the most important data on the linguistic consciousness of the native- speakers of the target language which obtained from psycholinguistic lexicography in which they exhibit the options of using the results of the given associative experiment as being one of the main tools that can be used to improve the media knowledge of students who learn Russian as a second language

تهدف هذه الدراسة لأثبات أهمية تكوين معرفة أعلامية لشخص لغوي بلغة ثانية في المرحلة الراهنة من التنمية الاجتماعية أذ يتعامل النص مع المفاهيم الأساسية المرتبطة بأبرز المشاكل, على سبيل المثال " الشخصية اللغوية الثانوية " , " محو الأمية الأعلامية " , " الكفاءة التواصلية " , " النص الأعلامي" . و تحدد مصدر ظاهرة محو الأمية الإعلامية في بنية الشخصية اللغوية بلغة ثانية , والمأخوذة على أساس النماذج ذات المستوى التقليدي لعلم اللغة الروسي للشخصية اللغوية , المعدة من غ .أ. بوغين- و يو.ن. كارولوف. بالإضافة الى ذلك تناقش أمكانية استعمال المعطيات المهمة في الوعي اللغوي للمتحدث الأصلي الدارس للغة , التي حصلنا عليها من معجم علم اللغة النفسي : فهم يعرضون خيارات استعمال نتائج تجربة الارتباط المتاحة كأحد أدوات رفع المعرفة الأعلامية للطالب الذي يدرس اللغة الروسية كلغة أجنبية


Article
Sexual Dysfunctions among Male Schizophrenic Patients Attending Al- Rashad Sex Clinic
الاعتلال الجنسي لدى مرضى فصام الشخصية الذكور المراجعين لعيادة الرشاد للاستشارات الجنسية في مستشفى الرشاد التعليمي/بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Sexual dysfunction in patients with schizophrenia was reported as one of the most distressing antipsychotics drug adverse effects and it is directly related to treatment compliance, but the subject seldom touched in the field of psychiatry in Iraq previously.Objectives: To assess and find out the impact of schizophrenia on Sexuality of the patient, and illustrate effect of anti-schizophrenic on sexual activityMethods: using DSM4-TR and ASEX scale questionnaires for 104 male participants from out 155schizophrenic patient were studied in sex clinic in Al-Rashad teaching hospital for psychiatric disease in Baghdad. The study extended for 22 months from 1st of July 2010 to the 1st of April 2012, t test and chi square test were used for statistical analysis. P ≤0.05 used as cutoff point of significance.Results: fifty-five percent of schizophrenic male in this study got sexual dysfunction, their ages extended from (18-66 y) with mean 47year,there was significant association between age and sexual function (p- 0.018), although only 17%(18 out of 104) got secondary school education or higher ,but there is significant association between getting better educational level and better sexual function (p 0.001), results showed that low socioeconomic status got worse effect on sexual function(p 0.044) and so when being unemployed (p 0.001)combination of antipsychotic with antidepressants, may cause sexual dysfunction (P 0.036) ,and the more the duration of treatment the worse the effect on sexuality(P 0.001). When patients classified by type of sexual disorder:-desire disorder 19%, arousal disorder 28%, orgasm disorder 24%and sexual dissatisfaction with partner 29%.Conclusions: sexual dysfunction in schizophrenics is rather common though shadowed in our community for cultural, religious reasons and stigma of schizophrenia itself, so that evaluating sexual dysfunction should be routinely inquired from patients with schizophrenia receiving antipsychotics medication during follow up and dosage adjustment.

يعتبر مرض فصام الشخصية والادوية المستخدمة في علاجه احد اهم اسباب الاعتلال الجنسي لدى الذكور المصابين بالمرض ومع ذلك فان الموضوع لم يطرق بصورة وافية من قبل الباحثين في العراق وتهدف الدراسة الى تقييم الفعالية الجنسية لمرضى الفصام الذكور وتاثير الادوية المستخدمة في العلاج على هذه الفعالية مع بيان انواع المشاكل الجنسية التي يواجهها المرضىطريقة العمل: تم استخدام استبيان DSM4-TR and ASEX Scale على 104 من بين 155 مريضا ذكرا مصابا بفصام الشخصية راجعوا عيادة الرشاد للاستشارات الجنسية في مستشفى الرشاد للفترة 1/7/2011-1/4/2012 واستخدم اختبار مربع كاي والاختبار التائي لقياس مستوى الفروق الاحصائية واعتبرت القيمة 0.05 معيارا لقياس الدلالة المعنويةزالنتائج: عانى 55%من مرضى الفصام الذكور من الاعتلال الجنسي تراوحت اعمارهم بين 18-66سنه بمعدل 54سنة ولوحظ ترافق معنوي بين العمر والاعتلال الجنسي p=0.018 وكانت العلاقة واضحة بين مستوى التعليم الافضل والفعالية الجنسية p=0.001 الا ان المستويات الاجتماعية الاوطأ عانت من المشكلة بصورة اوضح p=0.044 . كان لاستخدام ادوية الذهان مع ادوية الفصام تاثيرا سيئا على الفعالية الجنسيةp=0.036 طول فترة العلاج بالادوية اثرت سلبيا على الفعالية الجنسية p=0.001 شكل ضعف الرغبة الجنسية 19%، مشاكل الانتصاب 28%، عدم الوصول الى قمة اللذة 24%، وعدم القناعة 29% من المشاكل المؤشرةالاستنتاج: تعتبر مشكلة الاعتلال الجنسي مشكلة شائعة لدى مرضى الفصام الذكور في العراق الا انها غير مبرزة بصورة كافية وعليه يعتبر تقييم الفعالية الجنسية لمريض الفصام احد الاجراءات الروتينية في معالجة المريض.


Article
Multi-Authority System based Personal Health Record in Cloud Computing
نظام السلطة المتعددة بالاعتماد على سجل الصحة الشخصية في الحوسبة السحابية

Loading...
Loading...
Abstract

Personal Health Records (PHRs) is service for health information interchange. Patients can create, control, and exchange their health information. PHRs are outsourced to be stored in the cloud. However, there have been serious privacy concerns about cloud service as it may expose user’s data like PHRs to those cloud service providers or unauthorized users. To overcome these challenges, a cloud based PHRs for exchange PHRs among multiple users is proposed. In the proposed system, patients can encrypt their PHRs and store them on the cloud. Furthermore, patients can maintain control over access to their PHRs by assigning fine grained access control. To achieve fine grained access, the proposed PHRs are divided into the personal domain (PSDs) and public domain (PUDs). To ensure security in a cloud based PHRs, Multi-authority based weighted attribute encryption model and Attributed-based access control for the Multi authority model are implemented in the PSDs and PUDs, respectively. The proposed model based on PHRs improves the efficiency of the system in terms of encryption, decryption. Also, the proposed system has proven to be collusion resistant and enhancing the security of PHRs users in a multi owner environment.

السجلات الصحية الشخصية (PHRs) هي خدمة لتبادل المعلومات الصحية. يمكن للمرضى إنشاء وتحكم وتبادل المعلومات الصحية الخاصة بهم. ويتم الاستعانة بمصادر خارجية ليتم تخزينها في السحابة. ومع ذلك، كانت هناك الخصوصية الخطيرة حول خدمة السحابة كما أنها قد تعرض بيانات المستخدم مثل سجلات الصحية الشخصية لمقدمي الخدمات السحابية أو المستخدمين غير المصرحين لهم. للتغلب على هذه التحديات، السحابة تعتمد من اجل تبادل سجلات الصحية الشخصية بين عدة مستخدمين . في هذا النظام المقترح، المرضى يمكنهم تشفير سجلات الصحية الشخصية وتخزينها في السحابة. وعلاوة على ذلك، المرضى يمكنهم الحفاظ على السيطرة من خلال الوصول إلى سجلاتهم الخاصة بتعيين التحكم بالوصول . لتحقيق الوصول ، السجلات الصحية الشخصية المقترحة تنقسم إلى المجال الشخصي والمجال العام. لضمان الأمن في السحابة على أساس سجلات الصحية الشخصية ، موديل متعدد السلطة بالاعتماد على تشفير سمة الوزن و موديل السمة بالاعتماد على سيطرة الوصول من اجل السلطة المتعددة سوف تنفذان في المجال الخاص و العام على التوالي. الموديل المقترح على أساس سجلات الصحية الشخصية يحسن من كفاءة النضام في التشفير وفك التشفير . كذلك النضام المقترح اثبت انه مقاوم للتواطئ ويحسن الحماية لمستخدمين سجلات الصحية الشخصية في بيئة المالك المتعدد.


Article
This Land (Iraq) was no Longer Suitable for Anything” The Cult of Personality in Adnan Al-Sayegh’s ‘Dictator Poems’
هذه الارض العراق لم تعد صالحة لشئ عبادة الشخصية في قصائد الدكتاتور للشاعر العراقي عدنان الصائغ

Author: Assist. Prof. Dr. Hana Khlaif Ghena
Journal: AL-AMEED JOURNAL مجلة العميد ISSN: 22270345 23119152 Year: 2017 Volume: 6 Issue: 3 Pages: 47-70
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

Being politically and socially engaged, the Iraqi poet Adnan Al-Sayegh wrote a number of what might be termed ‘The Dictator Poems’in which he sheds light on the nature of the Cult of Personalitythat can be considered a natural outcome of the political system inmodern Iraq. These poems present very gruesome and ghastly picturesof life dominated by a ruthless and bloodthirsty dictatorial systemthat kept on violating human rights and abusing power. The paperaims at exploring the manifestations of the ‘Cult of Personality’in a number of Al-Sayegh’s poems. First, it introduces dictatorshipas a political system that runs contrary to the values of freedom,humanity and civilized life; it also focuses on the tyrannical andtotalitarian regime that reigned Iraq for about forty years. Havingestablished the theoretical background, the paper then presents acritical analysis of some of Al-Sayegh’s poems that deal with Cult ofPersonality . The conclusion argues that the aim of Al-Sayegh is notonly to criticize and protest against the offenses and law-breakingsof dictators, but also to warn them that they are the big losers whoare to live and die alone and isolated from others.

ملخص البحثكتب الشاعر العراقي عدنان الصائع، الذي كرس الجزء الأكبر من أعمالهالشعرية للحديث عن مشكلات بلده الاجتماعية والسياسية، مجموعة من القصائديمكن تُسميتها ب )قصائد الدكتاتور( سلط فيها الضوء على -عبادة الشخصية-التي يمكن عدَها نتاجاً طبيعياً للنظام السياسي في العراق الحديث. تقدم هذهالقصائد صورةً قاتمةً ومفجعةً للحياة التي هيمن عليها نظام دكتاوتوري متعسفومتعطش للدماء ما برح ينتهك حقوق الإنسان ويسيء استعمال السلطة. يرميالبحث الى جلاء ظهورات -عبادة الشخصية- في عددٍ من قصائد الصائغ. يتناولالبحث بالشرح الدكتاتورية بوصفها نظاماً سياسياً يقف على الضد من قيم الحريةوالإنسانية والحياة المتحضرة مؤكداً في أثناء ذلك على النظام الشمولي الدكتاتوريالذي حكم العراق لأكثر من ثلاثة عقود لينتقل بعد ذلك إلى تقديم تحليل نقديلبعضٍ من قصائد الصائغ التي تناولت ثيمة -عبادة الشخصية.- إنَ غاية الصائغفي هذه القصائد لم تكن نقد انتهاكات الدكتاتور وفضح ممارساته القمعية فحسب،مثلما تبين الخاتمة، بل تحذير الدكتاتوريين من خسارتهم المؤكدة لكل شيء بعد حياةقضوها وحيدين ومعزولين عن الآخرين.

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (17)


Language

English (17)


Year
From To Submit

2019 (5)

2018 (1)

2017 (4)

2015 (2)

2014 (1)

More...