research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
CONTRAST OF TV-SATELLITE IMAGE EDGES AND QUALITYMEASUREMENT

Authors: Esraa H. Ali --- Ali A. D. Al-Zuky
Journal: Al-Nahrain Journal of Science مجلة النهرين للعلوم ISSN: (print)26635453,(online)26635461 Year: 2009 Volume: 12 Issue: 3 Pages: 167-176
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract


In this paper the TV-satellite images have been analyzed to estimate their quality by using
contrast of image edges method. The edges of the image have the most important image information
and details that describe its contents. The contrast of edges has been determined using Michelson
formula after modifying it into two different equations based on the mentioned formula. This
method has been applied to the TV-Satellite images (same image) from the same channel (Abu
Dhabi) of different satellites which are Arabsat, Hotbird, and Nilesat. The results show that the
image on Nilesat has the best contrast of edges in the two ways than the images on Arabsat and
Hotbird.

الخلاصةفي هذا البحث تم دراسة وتحليل الصور التلفزيونية الفضائية لتثمين جودتها باستخدام طريقة التباين على حافات الصورة. ان حافات الصورة تعتبر من اهم المعلومات والتفاصيل التي تصف محتويات الصورة. ان تباين الحافات قد تم حسابه باستخدام معادلة مايكلسون. حيث تم تحوير هذه المعادلة الى معادلتين لتحديد طريقتين مختلفتين لحساب التباين للحافات. هذه المعادلتين قد تم تطبيقهما على حافات الصور التلفزيونية الفضائية للحزم اللونية الثلاث (RGB) بالاضافة الى مركبة الاضاءة (L). هذه الصور التلفزيونية الفضائية (نفس الصورة) قد تم التقاطها من قناة ابو ظبي الفضائية على ثلاث اقمار مختلفة (عرب سات, هوت بيرد ونايل سات). لقد بينت النتائج ان الصورة على النايل سات قد اعطت افضل تباين للحافات لكلا الطريقتين اكثر من الصور على العرب سات والهوت بيرد.


Article
COMPARING DESIGN QUALITY FOR SCHOOL BUILDINGS IN IRAQ
مقارنة جودة التصميم للأبنية المدرسية في العراق

Author: Wadhah Amer Hatem وضاح عامر حاتم
Journal: DIYALA JOURNAL OF ENGINEERING SCIENCES مجلة ديالى للعلوم الهندسية ISSN: 19998716/26166909 Year: 2014 Volume: 7 Issue: 1 Pages: 119-134
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Design quality has many definitions according to the field being considered. In the construction industry, the term design quality can be defined as the ideal design that satisfies all the project parties in terms of cost, time, and material specification and so on. Design quality measurement is considered from the point of view of complex tasks in the construction industry because of the differences in the stakeholders’ opinions regarding each item in the design such as whether is it safe, comfortable, attractive in style. etc. This paper compares the design quality of two types of school buildings in Iraq and uses the design quality indicator toolkit DQI which was developed by Gann et al. [1]. The results show that the design quality for the closed school building was superior to that of the U-shape building in many aspects.

جودة التصميم لها عدة تعاريف تبعا الى نوع الحقل الذي يراد قياس جودة التصميم فيه. في مجال القطاع الانشائي يمكن تعريف مصطلح جودة التصميم هو التصميم المثالي الي يحقق رغبات جميع الشركاء في المشروع من حيث الكلفة والوقت والمواصفات....الخ. قياس جودة التصميم يمكن اعتبارها من وجهة نظر المختصين من اصعب المهام في المشاريع الانشائية وذلك لاختلاف وجهات النظر للشركاء في المشروع من حيث تعدد الاراء وحسب كل فقرة انشائية فيما اذا كانت مريحة,امينة ,جذابة من حيث الشكل ....الخ.في هذا البحث تمت مقارنة جودة التصميم لنوعين من الابنية المدرسية المستخدمة في العراق وتم استخدام مؤشر جودة التصميم والذي طور من قبل(جان واخرون.2003 ). لقد بينت النتائج في هذا البحث ان جودة التصميم للابنية المغلقة كانت تتفوق على نظيرتها في مدارس الابنية المفتوحة في عدة جوانب.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2014 (1)

2009 (1)