research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
Allen Tate's Agrarianism: a Defense of Allegiance
الحركة الزراعية لدى الان تيت : دفاع عن الولاء

Author: Assistant professor Nadia Ali Ismail (Ph.D.) أ.م.د. نادية علي اسماعيل
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 220 Pages: 59-88
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Allen Tate (1899-1979) was born in Kentucky .As a Southerner he was unwilling to be like his people who were unaware of their imperfections. He realized that lack of belief in tradition which was the illness of the modern mind. It turned life to hell with a variety of tortures. Hence his agrarianism was a call to the Southerners to retreat to their tradition.It was a revolt against industrialism as an enslaving power, a destroyer threatening the very existence of human society. His agrarianism proved to be an image of life man should desire, a life imbued with tradition and belief; tradition in its historical and religious sense shapes the spirit of protest in his poetry. It is a protest against the kind of life modern man attached himself to, which dehumanized him resulting in spiritual fragmentation. Tate did what none of his fellow Agrarians attempted, to turn Agrarian concerns inward, a quest for identity , for spiritual roots and affirmation. This is what makes his agrarianism a defense of personal allegiance, besides its historical , social and religious implications.

ولد الان تيت (1899-1979) في ولاية كنتاكي الامريكية مواطنًا ينتمي الى الجنوب الأمريكي، لم يكن تيت راغبا ان يكون كمواطنيه الذين لم يدركوا عيوبهم0 لقد ادرك تيت أن عدم الايمان بالتقاليد هو مرض قد اصاب العقل المعاصر الذي حول الحياة الى جحيم بأنواع العذابات، لهذا فقد اصبح اهتمامه بالحركة الزراعية نداء الى مواطنية للرجوع الى تقاليدهم. إنها ثورة على الحركة الصناعية كقوة مستعبدة ومحطمة ومهددة لوجود المجتمع الإنساني. اثبتت حركة تيت الزراعية بانها صورة للحياة التي يجب ان يعيشها الانسان، حياة ممزوجة بالتقاليد والايمان، التقاليد بمعناها الديني والتاريخي والتي مثلت روح الاحتجاج في شعره ضد نوع الحياة التي اسهمت بالانقسام الروحي للإنسان المعاصر. لقد عمل تيت ما لم يعمله اي من المهتمين بهذه الحركة، حيث حول الاهتمام الى بحث عن الهوية والجذور الروحية مما جعل اهتمامه بالحركة الزراعية دفاع عن الولاء الشخصي بمضمون تاريخي واجتماعي و ديني.


Article
A Review of the Functions of Religion as a Component in Securing the Family Base
تحقيق في أهمية الدين كعنصر في تعزيز أساس الأسرة

Loading...
Loading...
Abstract

The capability of religion to reduce sorrow and connect human beings to powerful spiritual sources should be considered as its greatest gift to human beings. Today, it is felt that life in the 21st century is accompanied with particular mental stress, causing many physical illnesses and even death. In spite of this, attitudes and beliefs of individuals regarding life and the surrounding environment, as well as commitments to values and characteristics of individual and social life are very influential on mental health. Hence, the impact of religious beliefs on human affairs, especially on emotional and spiritual affairs, is indisputable. Accordingly, this study aimed to examine the role of “faith” as one of the main components affecting the mental peace of the family and, consequently, that of the society in order to study it in different religious, psychological and sociological aspects through documentation and library tools. The results showed that the influence of faith on mental health, as stated in religious texts and confirmed by elite psychologists, is undeniable and certainly it contributes to securing family base, especially in the present era that there are a variety of stressors.

يجب اعتبار قدرة الدين على الحد من الحزن الداخلي والخارجي أعلى نعمة إلهية للإنسان. واليوم، نشعر بأن الحياة في القرن الحادي والعشرين تصاحبها ضغوط وضيق. نفس الشيء تسبب في العديد من الأمراض وحتى الموت للبشر. وعلى النقيض من ذلك، فإن المواقف والمعتقدات الإنسانية المتعلقة بالحياة والبيئة، وكذلك التزامات القيم وخصائص الحياة الفردية والاجتماعية، مهمة للغاية في مساعدته على الصحة العقلية. ومن ثم، فإن التفكير في تأثير المعتقدات الدينية على الشؤون الإنسانية، لا سيما في المسائل العاطفية والروحية، أمر لا جدال فيه. وبناءً على ذلك، هدفت هذه الدراسة إلى دراسة دور الإيمان كواحد من العوامل التي تساهم في خلق الاسترخاء النفسي للعائلة، وبالتالي استرخاء المجتمع، من أجل دراسة هذه المسألة من وجهات نظر مختلفة من الدين وعلم النفس والعلوم الاجتماعية من خلال الفحص. المستندات وأدوات المكتبة. وأظهرت نتائج البيانات أن تأثير الإيمان على تأكيد الدين وشيوخ علم النفس على خلق الصحة العقلية لا يمكن إنكاره. وبالتأكيد في صحة ورفاهية الأسرة، وخاصة في العصر الحالي، والتي تواجه مجموعة متنوعة من الضغوط.


Article
C.S. Parnell, a Controversial Irish Political Leader: A Portrait by Dorothy Eden in her Novel, Never Call it Loving

Authors: Munthir A. Sabi --- Fatima R. Hussein --- Mohammed S. Qasim
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2019 Volume: 1 Issue: 128 Pages: 117-136
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Charles Stewart Parnell (1846-91), an Irish political leader of nationalists, causes a national controversy and division by taking Kitty O'Shea, wife of one of his followers, Captain O'Shea, as his mistress. This leads to massive contention between the Irish Catholic Church the nationalist strugglers, who deem him as their own leader and denounce the Church for its involvement in politics. This love story, condemned by the Church as adultery, becomes one of the rarest romances, matched by the famous mad love of Catherine and Heathcliff in Emily Bronte's Wuthering Heights (1847), as depicted by Dorothy Eden in her novel, Never Call it Loving(1966). Eden is most sympathetic to this estranged wife, Kitty, who falls in love with the most charismatic man, Mr. Parnell; like Heathcliff, Parnell dies miserably, leaving the Irish nation in serious schism. This moving novel is analysed as a sample of historical fiction, which delights readers by its accurate and impressive depiction of this romance; historians can rarely do this, for they're concerned with mere dry facts.


Article
THE ROLE OF EMOTIONAL CATHARSIS PROGRAM IN DECREASING RELIGIOUS FANATICISM
دور برنامج بالتفريغ الانفعالي في خفض التعصب الديني

Authors: Ahmed Latif Jassim أحمد لطيف جاسم --- Yasameen Jirjees Younus ياسمين جرجيس يونس
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2016 Issue: 116 Pages: 17-28
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The present study examines the credibility of the null hypothesis which illustrates that (there are no significant differences between the group under experiment and the group under control concerning fanaticism). It examines as well religious fanaticism among university students of (19-23) years old illustrating gender-wise discrepancies between female and male as detected. When the fanaticism scale has been applied to (220) male and female students, the marks of (20) of them surpassed the value of the cut point which is the hypothetical average on the scale; an outcome that necessitated applying the emotional catharsis program to them. The latter needed (8) sessions, each of which lasted (45) minutes for four weeks, i. e., two sessions a week, during which special techniques and technologies based on Freud’s theory of psychoanalysis have been applied. The results , by the use of Mann Whitney’s test, have shown a rejection of the null hypothesis and reliance on the alter hypothesis instead; that the emotional catharsis program has actually helped reduce fanaticism among university students.

تختبر الدراسة الحالية صحة الفرضية الصفرية التي أشارت الى ان (( ليس هناك فرق دال بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في خفض التعصب الديني )) ، وقد طبقت هذه الدراسة على عينة من طلبة جامعة بغداد بعمر(19-23 ) سنة لقياس التعصب الديني لديهم وكشف الفرق بين الذكور والاناث في ذلك ، وتعرف مدى فاعلية برنامج التفريغ الانفعالي في خفض التعصب الديني لدى الطلبة الذين سجلوا درجات مرتفعة على المقياس من خلال تطبيقه على عينة مكونة من (220) طالب من الذكور والاناث ، وقد ظهر أن هناك (20) منهم قد تجاوزت درجاتهم نقطة القطع على المقياس ، استوجب تطبيق برنامج التفريغ الانفعالي عليهم المكون من (8) جلسات تستغرق كل واحدة منها (45) دقيقة ولمدة أربعة أسابيع بمعدل جلستين اسبوعيا ، وقد اعتمدت نظرية التحليل النفسي لفرويد اطارا نظريا في بناء البرنامج والمقياس وتفسير النتائج ، وقد اظهرت النتائج باستعمال اختبار مان وتني رفض الفرضية الصفرية وقبول الفرضية البديلة ، أي أن هناك فرق بين المجموعة التجريبية والضابطة في خفض التعصب الديني ولصالح المجموعة التجريبية ، ولهذا فأن برنامج التفريغ الانفعالي يساعد في خفض التعصب الديني لدى طلبة الجامعة.


Article
Protection of Cultural Properties In The Event of Armed Conflict According to Islamic Religion & International Humanitarian Law

Author: صباح الدروكي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2015 Issue: 36 Pages: 5-15
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

As much as the Hague Convention 1954 and its two protocols , force the states to protect the cultural properties when place them on their areas or other states during peace because may happen an armed conflict in future, and in event of armed conflict for protection the cultural properties. So the result would be:1- The national law must have a strong roles and instructions to protect the cultural properties.2- The national governments must have a special forces like an army forces or policemen to protect the cultural properties.My recommendations for protection the cultural properties should be:1- Spread and teach the roles of Hague Convention and its two additional protocols to the army forces as well as to the civilian people.2- Establishment of national committee for guidance and progress to protect and keep maintain for the cultural properties.


Article
The Relationship between Religious Practices and Markers of Subclinical Coronary Atherosclerosis
العلاقة بين الطقوس الدينية ومؤشرات تصلب الشرايين التاجية

Authors: Haydar Jawad Al-Jobouri حيدر جواد --- Hussein Nafakhi حسين النفاخ --- Kadhum Jody Rokan كاظم جودي الحيدري --- Alaa Mansour Al- Basri علاء منصور
Journal: JOURNAL OF MADENAT ALELEM COLLEGE مجلة كلية مدينة العلم الجامعة ISSN: 2073,2295 Year: 2019 Volume: 11 Issue: 2 Pages: 67-75
Publisher: City College of Science University كلية مدينة العلم الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

This research study the correlation between specific Islamic religious practices (frequency of holy book (Quran) reciting and night prayer ) and subclinical coronary atherosclerosis marker (pericardial fat volume(PFV) and coronary artery calcification(CAC) ) in patients with suspected coronary artery disease. The research reveal a significant association was observed between religious practices and a low PFV compare compared to patients who were never reading or praying ,without significant correlations were observed between night prayer and holy book reading with CAC.

درس هذا البحث العلاقة بين بعض الطقوس الاسلامية ( صلاة الليل وقراءة القران الكريم ) و بعض مؤشرات تصلب الشرايين التاجية التشخيصية ( حجم الدهون حول غشاء التامور ونسبة تكلس الشرايين التاجية ) باستخدام جهاز المفراس الحلزوني التخصصي لمجموعة من المرضى المرجح اصابتهم بأمراض تصلب الشرايين التاجية.أظهرت الدراسة دلالة واضحة على وجود علاقة بين المرضى الممارسين الطقوس الدينية الوارد ذكرها اعلاه وبين انخفاض حجم الدهون حول غشاء التامور مقارنة مقارنة بالمرضى الغير ممارسين لتلك العادات الدينة ,كما لم تجد الدراسة اي علاقة بين ممارسة تلك الطقوس ونسبة تكلس الشرايين التاجية.


Article
Religion in Mother Courage and Her Children: A Marxist Perspective
الدين في شجاعة الأم وأطفالها: منظور ماركسي

Author: Sabah Wajid Ali صباح واجد علي
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2018 Volume: 1 Issue: 22 Pages: 584-602
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

The paper is a study of Brecht's Mother Courage and her Children as an investigation of the ideas of Religion as he aesthetically depicted them in the play. In doing as such, I draw from Brecht's social foundation; particularly from the way that he was a self-admitted Marxist. His readings of the works of Karl Marx have incredibly affected his ideological and also political convictions. The paper likewise analyzes how he utilized his hypothetical idea of estrangement to study the wonder of war and its association with religion. The paper finishes up with a summation of Brecht's state of mind towards both war and religion and its suggestion to the new thousand years.

إن البحث عبارة عن دراسة لمسرحية بيرتولت برشت ألأم شجاعة وأبنائها وكتقصي للأفكار الدينية كما يصورها جماليا في المسرحية. وعليه فأن الباحث يسلط الضوء على خلفية الكاتب الأشتراكية لاسيما من منهجه كماركسي. لقد أثرت قراءته الفكر الماركسي وبشكل كبير على معتقداته وايديولوجيته السياسية. يحلل البحث كذلك كيفية استثماره لفكرة التغريب الأفتراضية لدراسة عجائب الحرب واقترانه بالدين.يختم البحث بموجز لذهنية برشت تجاه الحرب والدين وايحاءاته لألف عام قادم.


Article
THE POLITICAL MOTIVATIONS OF GENOCIDES

Author: DR. SAMI AHMAD CALAWY COLLEGE OF LAW AND POLITICAL SCIENCE AL-IRAQIA UNIVERSITY NOVEMBER 2016
Journal: The International and Political Journal مجلة السياسية والدولية ISSN: 19918984 Year: 2016 Issue: 33-34 Pages: 665-688
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

This research aims at determining the political motivations of perpetrating genocide. To achieve this goal, it is inevitable to make difference between ‘genocide’ and ‘politicide’. While the first term refers to an eradication targeting an ethnic group, the second one refers to mass killing targeting a large number of people who are defined in the term of their political and ideological orientations. Distinguishing ‘genocide’ from ‘politicide’ is of a high significance for protecting political parties, groups, and individuals, and preventing political regimes from committing politicide against them. Relying on several theories and assumptions within the field of social and political sciences, four hypotheses regarding the sources of geno- or politicide, are formed and tested against many empirical observations. It is concluded that ‘plural societies’ or societies which are divided amongst more than two competing ethnic groups are more likely to have geno- or politicides, especially when they ruled by totalitarian regimes. However, the homogeneous societies could also be subjects for geno- or politicide if the rulers reject the principles of democracy and human rights. The colonial legacy in the so-called Third World is also an important factor for creating geno- or politicides. Thus, the policy of ‘divide and rule’ has resulted in dividing many societies into competing groups and then deepening the struggle amongst these groups.The ‘destructive’ interventions of the great powers in the interior affairs of the Third World countries, such as the US intervention in Syria, also contribute to flame the ethnic conflicts from which those nations suffer. While the ‘constructive’ interventions, such as the NATO intervention in the Yugoslavian conflict, contribute to deter the aggressors and prevent geno- or politicides. Additionally, widening the United Nations’ definition and convention of genocide to include crimes against political individuals, groups, and parties would provide an effective protection to the world’s nations against genocides. Moreover, supporting the efforts made by the world’s tribunals to prosecute perpetrators of geno- or politicide, wherever they are, is an effective way to fight and prevent geno- or politicides.

"الدوافع السياسية لجرائم الإبادة الجماعية" يهدف هذا البحث الى تحديد الدوافع السياسية لارتكاب جرائم الإبادة الجماعية. ولبلوغ هذه الغاية لابد من التمييز بين جريمة” الإبادة الاثنية (Genocide) “وجريمة” الإبادة السياسية“ (Politicide). ففي حين يشير المصطلح الأول الى الجرائم التي تُرتكب ضد مجموعات اثنية، يشير المصطلح الثاني الى الجرائم التي تُرتكب ضد مجموعات كبيرة من السكان بسبب معتقداتهم السياسية ومعارضتهم لنظام الحكم الذي يدير بلدهم. وهذا التمييز بين المصطلحين له أهمية بالغة في حماية الافراد والمجموعات والأحزاب السياسية، ومنع ارتكاب جرائم بحقهم. وبالاستعانة ببعض النظريات في حقل العلوم السياسية والاجتماعية تمت صياغة أربعة افتراضات حول مصادر جرائم الإبادة الاثنية والسياسية، ومن ثم فحص تلك الافتراضات على ضوء ملاحظات واقعية. واستخلص البحث ان المجتمعات غير المتجانسة أو المنقسمة الى مجموعات اثنية متنافسة هي أكثر عرضة لجرائم الإبادة الاثنية والسياسية لا سيما حين تُحكم تلك المجتمعات من خلال أنظمة دكتاتورية وشمولية. ولا تتعرض المجتمعات ذات المكون الاثني الواحد الى جرائم مشابهة الا في حال وقوعها تحت حكم شمولي لا يعير أهمية لمبادئ الديمقراطية وحقوق الانسان. واستنتج البحث كذلك ان الإرث الاستعماري في بلدان ما يُسمى بالعالم الثالث عاملا مهما في صنع وتحفيز جرائم الإبادة الاثنية والسياسية. فقد ساهمت سياسة "فرّق تسد" التي اتبعتها القوى الاستعمارية في تقسيم المجتمعات التي خضعت لسيطرتها الى مجاميع متناحرة وعمقت الصراعات فيما بينها. أما تدخلات القوى العظمى في النزاعات الداخلية للبلدان النامية فهي الأخرى لها دورها الكبير في اثارة الاقتتال الاثني والسياسي، كما هو حال التدخل الغربي السلبي في الازمة السورية. وفي الوقت ذاته، يُمكن لتدخلات القوى العظمى ان توقف الاقتتال وحروب الإبادة إذا كانت تلك التدخلات إيجابية وبنّاءة كما هو حال تدخل حلف الناتو في يوغسلافيا السابقة. ان توسيع مفهوم الإبادة الجماعية ليشمل الجرائم السياسية التي ترتكبها الأنظمة الشمولية بحق شعوبها كفيل بتوفير حماية لتلك الشعوب مما تلاقيه من تعسف على ايدي حكامها. كما وان تقديم الدعم والمساندة للمحاكم الدولية المختصة بمحاكمة مرتكبي جرائم الإبادة الاثنية والسياسية يسهم الى حد كبير في تقليل تلك الجرائم.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

English (8)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (1)

2017 (1)

2016 (2)

2015 (1)