research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
EFFECT OF MATERIALS THAT COMPONENT THE CONCRETE MIXTURES USED IN SALAH AL- DAIN PROJECTS ON THE COMPRESSIVE STRENGTH
تأثير المواد المكونة للخلطات الخرسانية المستخدمة في مشاريع محافظة صلاح الدين

Author: Dr. Jawdat Kadhim Abbas Yassen Ali Salh د.جودت كاظم عباس ياسين علي صالح
Journal: Tikrit Journal of Engineering Sciences مجلة تكريت للعلوم الهندسية ISSN: 1813162X 23127589 Year: 2006 Volume: 13 Issue: 2 Pages: 30-52
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

In this research, (192) concrete cubes were taken from different concrete mixtures incorporating coarse and fine aggregate from four different sources in Salah Al-Dain area with two types of cement; Iraqi cement & Turkish cement. The compressive strength of these cubes was examined to know the most suitable materials to product good concrete for use in the projects of Salah Al-Dain area. The results indicate that, the aggregate brings from Al-Tuz source gives compressive strength higher than the aggregate brings from other sources. The Turkish cement gives compressive strength higher that that gives by Iraqi cement.

في هذا البحث تم فحص مقاومة الانضغاط لـ(192) مكعب خرساني مأخوذ من خلطات خرسانية مختلفة تم إعدادها باستخدام ركام ناعم وخشن جلب من مقالع موزعة على أربعة مناطق مختلفة من محافظة صلاح الدين ولنوعين من السمنت البورتلاندي الاعتيادي (المتوفر في الأسواق المحلية خلال فترة إجراء الدراسة) هما السمنت التركي والعراقي، وذلك لمعرفة أفضل مواد يمكن استخدامها في إنتاج الخرسانة في مشاريع حملة الاعمار الجاري تنفيذها في محافظة صلاح الدين.تم فحص المكعبات بعمر 7 أيام و27 يوم ولنسبة خلط 4:2:1 نسبة ماء /سمنت مساوية لـ(0.45).اظهرت النتائج ان الركام بنوعيه الذي يتم جلبه من منطقة الطوز يعطي مقاومة انضغاط أعلى من الركام الذي يتم جلبه من مناطق اخرى.كما تبين ان السمنت التركي الاعتيادي نوع (أدنا) يعطي مقاومة انضغاط أعلى من السمنت العراقي الاعتيادي نوع (بادوش) .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2006 (1)