research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Eeffect of NaCl and a mixture of (NaCl + CaCl2) on fresh weight, mineral content and prolin accumulation in the callus of date palm (Phoenix dactylifera L.) c.v. Barhi cultured in vitro .
تأثير كلوريد الصوديوم وخليط من كلوريد الصوديوم وكلوريد الكالسيوم في الوزن الطري والمحتوى المعدني وتجمع البرولين في كالس نخلة التمر (Phoenix dactylifera L.)

Loading...
Loading...
Abstract

Laboratory experiments were conducted to study the effect of different concentrations of NaCl solution (0 , 1 , 2 , 3 )% and mixture of NaCl with previous concentrations with two concentrations of CaCl2 ( 0.5 , 1)% on fresh weight, callus content of sodium , potassium , calcium ions and the amino acid (proline) .Explants used was shoot tip of date palm cv. (Barhi) cultured in vitro using “MS” medium with some additives and using NAA(naphthaleneacetic acid) and 2iP(2-isopentenyl-adenine) growth regulators for callus induction and multiplication .Results showed that increasing NaCl concentration Caused a decrease in fresh weight, calcium and potassium concentration In the primary callus whearase it cause an increase in sodium and proline cotent .Results showed also that addition of CaCl2 cause a significant increase in fresh weight a compaind with increasing concentrations of potassium, calcium and cause decreasing concentration of sodium and proline in the primary callus .

أجريت تجربة مختبرية لدراسة تأثير كلوريد الصوديوم بالتراكيز (0، 1، 2، 3(%و خليط من كلوريد الكالسيوم بالتركيزين (0.5 ، 1)% مع كلوريد الصوديوم بنفس التراكيز المذكورة اعلاه، في الوزن الطري ومحتوى الكالس من آيونات الصوديوم و البوتاسيوم و الكالسيوم والحامض الأميني البرولين .أستخدمت في التجربة البراعم القمية لصنف نخيل التمر (برحي) والتي تمت زراعتها في وسط غذائي يتكون من مجموعة الأملاح اللاعضوية MS ومجموعة من المواد المضافة اليها وبأستخدام الأوكسين (Naphthaleneacetic acid)NAA و السايتوكاينين (2-isopentenyl-adenine)2iP لغرض تكوين الكالس وإكثاره . أوضحت نتائج التجربة أن زيادة تركيز كلوريد الصوديوم في الوسط الغذائي سبب خفضا معنويا في الوزن الطري للكالس الأولي وفي تراكيز البوتاسيوم والكالسيوم كما سبب زيادة في تراكيز كل من الصوديوم و الحامض الأميني البرولين بصورة معنوية . كما أوضحت النتائج أن إضافة كلوريد الكالسيوم بالتركيزين (0.5 و 1 )% كان له أثر معنوي في التقليل من تأثير كلوريد الصوديوم، إذ سبب زيادة في الوزن الطري للكالس الأولي ترافقت مع زيادة في تراكيز البوتاسيوم والكالسيوم وخفض في تراكيز الصوديوم والبرولين

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2007 (1)