research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Effect Of Increasing Dialysate Flow Rate In Hemodialysis
تأثير زيادة معدل جريان سائل التحليل في عملية الغسل الكلوي الدموي (الديلزة)

Authors: Zainab Ismail Al-Salihi زينب اسماعيل احمد --- Dr. Sadiq Jafer Abbass صادق جعفر عباس
Journal: AL-NAHRAIN JOURNAL FOR ENGINEERING SCIENCES مجلة النهرين للعلوم الهندسية ISSN: 25219154 / eISSN 25219162 Year: 2007 Volume: 10 Issue: 1 Pages: 72-79
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

Hemodialysis is a technique of removing, or clearing ,solutes from the blood and removal of extra fluid fromthe body, by using dialyzing machine and a dialyzerwhich is also known as (artificial kidney). The principleof hemodialysis is, primarily, the diffusion of solutesacross a semipermeable membrane and ultrafiltrationfor removal of extra fluid.The purpose of this study is to demonstrate the effect ofincreasing nominal dialysate flow rate from 500 ml/minto 800 ml/min on the amount of the small solutes (urea)removed from the blood and examine its effect on theamount of dialysis delivered.In this study the in vivo effects of increase in dialysateflow rate on the delivered dose of dialysis studied on 28maintenance hemodialysis patients.Hemodialysis was performed at dialysate flow rates 500and 800 ml/min. The patients treated two times per weekfor 3 hours. The results show increase in urea clearanceand dialysis adequacy, and a significant increase in theurea difference between pre- and post-blood ureaconcentration by increasing dialysate flow rate from 500to 800 ml/min.It can be concluded that hemodialysis with dialysateflow rate 800 ml/min should be considered in selectedpatients not achieving adequacy despite extendedtreatment times and optimized blood flow rate. Andincreasing nominal dialysate flow rate from 500 ml/minto 800 ml/min alters the mass transfer characteristics ofhollow fiber hemodialyzer and results in a largerincrease in urea clearance.

الديلزة هي إحدى التقنيات لإزالة أو تنظيف المواد المذابة في الدم، وأيضاً إزالة السوائل الزائدة من الجسم، باستخدام جهاز التحليل والمحلل والذي يعرف أيضاً بـ(الكلية الصناعية). إن مبدأ الديلزة يعتمد في الأساس على انتشار المواد المذابة عبر غشاء ذو نصف نفاذية والترشيح الفائق لإزالة السوائل الزائدة.عند الغسل الكلوي الدموي (الديلزة)، يُضخ الدم من الجسم إلى مرشح خاص (المحلل) مكون من أنابيب شعرية بلاستيكية صغيرة جداً. يتم تنقية الدم عند انتشار المكونات المهملة من الدم عبر غشاء الأنابيب الشعرية إلى سائل الديلزة. ويعاد الدم المنقى ثانية إلى الجسم والسائل المستهلك يتم صرفه.تهدف هذه الدراسة لبيان تأثير زيادة معدل تدفق سائل الديلزة من 500 مليلتر/دقيقة إلى 800 مليلتر/دقيقة على مقدار المواد المذابة الصغيرة (اليوريا) التي أزيلت من الدم، وفحص ودراسة هذا التأثير على كمية الغسل الكلوي (الديلزة) الموفرة للمريض.تم في هذا البحث دراسة التأثيرات داخل الجسم عند زيادة معدل تدفق السائل على كمية الغسل الممنوحة لثمانية وعشرين مريضاً معتمدين على الكلية الصناعية، حيث تم التحليل لمعدلات تدفق 500 و 800 مليلتر/دقيقة. أظهرت النتائج زيادة في إزالة اليوريا وعلى كمية الديلزة المستفادة من قبل المريض. ووجود زيادة ملحوظة في فرق التركيز لليوريا في الدم قبل وبعد الغسل الكلوي الدموي عند زيادة معدل تدفق سائل الديلزة من 500 إلى 800 مليلتر/دقيقة.يستنتج من ذلك، ان عملية الغسل الكلوي الدموي (الديلزة) بمعدل تدفق سائل الديلزة 800 مليلتر/دقيقة يجب اعتباره في المرضى الذين لم يحصلوا على الغسل الكلوي الكافي بالرغم من علاج زمني مستمر ذو معدلات تدفق دم فضلى، وأن زيادة معدل تدفق سائل الديلزة من 500 إلى 800 مليلتر/دقيقة يغير خصائص إنتقال المواد في جهاز التحليل (المحلل) وينتج زيادة أكبر في التخلص من اليوريا.

Keywords

Biomechanics --- Hemodialysis --- kidney --- dialysate

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2007 (1)