research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Production and evaluation of quail meat Coturnix coturnix at different ages (Physical merits and sensory evaluation of meat)
إنتاج وتقييم لحوم سلالتين من طائر السلوى Coturnix coturnix بأعمار مختلفة (الخصائص الفيزيائية والفحوصات الحسية للحم)

Authors: M. F. Abdul Ghani محمد فوزي عبد الغني --- S. A.Taha صادق علي طه --- W. F. Al-Khamisi وسام فلاح فاضل
Journal: ANBAR JOURNAL OF AGRICULTURAL SCIENCES مجلة الأنبار للعلوم الزراعية ISSN: PISSN: 19927479 / EISSN: 26176211 Year: 2008 Volume: 6 Issue: 1 Pages: 206-214
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This study was conducted to evaluate meat of quail strains (European & Asian) during the period from 21April to 21 Oct. 2004. 90 birds for each strains aged 14 days were reared at the poultry farm of Agric. College, Univ. of Al-Anbar.. At the age 42,70 and 90 days we are taken 30 birds from each strain to slaughter for determine physical traits water Holding capacity (W.H.C), cooking loss (C.L), total pigment (T.P) and test panel (tenderness, juiciness, flavor and palatability).البحث مستل من رسالة ماجستير للباحث الثالثThe data revealed, no significant differences were found between strains in W.H.C, C.L and T.P of thigh piece, also no significant differences found between strains in W.H.C, C.L. of breast piece, while Asian strain had more pigment than European strain, also the age and the interaction between age and strain had more effect on physical traits.There was no significant differences between strains in tenderness, juiciness, flavor for each thigh and breast pieces, while palatability of the thigh and breast were acceptable at age 42 days.

اجريت هذه الدراسة لتقييم لحوم سلالتين مختلفتين من طائر السلوى (السلالة الاوربية و الاسيوية) للفترة من 21 نيسان لغاية 29ت1 2004 , اذ استخدم 90 طائر من كل سلالة بعمر 14 يوم تم تربيتها في حقل دواجن كلية الزراعة/جامعة الانبار , وعند عمر (42 , 70 , 90 ) يوم على التوالي تم جزر 30 طائر من كل سلالة بهدف معرفة الخصائص الفيزيائية لقطعتي الفخذ والصدر والمتضمنة (قابلية حمل الماء , فقدان الوزن النسبي اثناء الطبخ والصبغة الكلية) اضافة لتقدير الفحوصات الحسية المتضمنة (الطراوة, العصارية, النكهة و الاستساغة) . اشارت النتائج عدم وجود فروقات معنوية في قابلية حمل الماء وفقدان الوزن النسبي وتركيز الصبغة الكليةفي قطعة الفخذ الماخوذة من طيور السلالتين, كما لم تظهر الفروقات المعنوية في قابلية حمل الماء وفقدان الوزن عند الطبخ لقطعة الصدر المأخوذة من طيور السلالتين لكن تفوقت معنويأ قطعة الصدر في محتواها من الصبغة الكلية . اثر كل من العمر والتداخل بين السلالة والعمر معنويا على كل من قابلية حمل الماء ومقدار الفقد النسبي بالوزن وتركيز الصبغة الكلية في كل من قطعتي الفخذ والصدر في حين لم يلاحظ وجود فروقات معنوية في الفحوصات الحسية ( طراوة,عصارية,نكهة واستساغة) لكل من قطعتي الفخذ والصدر ولكلا السلالتين, كما لم يلاحظ وجود تاثير للعمر على طراوة ونكهة وعصارية القطعيات ماعدا ان استساغة قطعتي الفخذ والصدر كانت افضل معنويا عند عمر 42 يوم .


Article
Production and evaluation of quail meat Coturnix coturnix at different ages (Chemical Properties of Meat)
إنتاج وتقييم لحوم سلالتين من طائر السلوى Coturnix coturnix بأعمار مختلفة (الخصائص الكيميائية للحم)

Authors: M. F. Abdul Ghani محمد فوزي عبد الغني --- S. A. Taha صادق علي طه --- W. F. Al-Khamisi وسام فلاح فاضل
Journal: ANBAR JOURNAL OF AGRICULTURAL SCIENCES مجلة الأنبار للعلوم الزراعية ISSN: PISSN: 19927479 / EISSN: 26176211 Year: 2008 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 217-226
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This study was conducted to evaluate meat properties of two quail strains (Europen and Asian) during the period from 12 April to 21 Oct. 2004. 90 birds for each strains aged 14 days were reared at the poultry farm of Agric College, University of Anbar.البحث مستل من رسالة ماجستير للباحث الثالثAt the age 42, 70 and 90 days respectively, thirty birds from each strain were slaughtered to determine chemical composition (moisture, protein, ether extract and ash %), pH, hydroxy prolien and cholesterol for thigh and breast of quail carcass, the data revealed no significant differences were found between two strains in chemical composition, hydroxy prolien, pH and cholesterol for thigh and breast pieces, while there was a decrease in protein percentage with advanced age but at the same time notice an increase in fat percentage.The percentage of the moisture of the breast piece significantly lowered with advanced age, while percentage of hydroxy prolien and concentration of the cholesterol for thigh and breast pieces significantly increased with advanced age. The results showed that age had no significant effect on the pH for the thigh and breast pieces, also the interaction between strain and age had significantly effect on chemical composition, hydroxyl prolien and cholesterol for thigh and breast, while there was no effect on the pH for thigh and breast pieces.

اجريت هذه الدراسة في كلية الزراعة – جامعة الانبار لتقييم الخصائص الكيميائية لقطعيتا الفخذ والصدر في ذبائح سلالتين من طائر السلوى ( السلالة الاوربية والاسيوية ) للفترة من 21 نيسان ولغاية 29ت1 2004 اذ استخدم 90 طائر من كل سلالة جلبت من احدى الحقول الاهلية بعمر 14 يوم وتم تربيتها لغاية عمر 90 يوم . وعند الاعمار 42 ,70 , 90 يوم على التوالي كانت تذبح الطيور ويتم جرد اللحم عن العظم لغرض دراسة التركيب الكيميائي للحم ( الرطوبة , البروتين , الدهن و الرماد ) وكذلك تقدير كل من الاس الهيدروجيني ونسبة هيدروكسي برولين والكولسترول في كل من قطعتي الفخذ والصدر في ذبائح السلالتين وباعمار مختلفة وقد اشارت النتائج الى عدم ظهور اختلافات معنوية بين السلالتين في التركيب الكيميائي ونسبة هيدروكسي برولين والاس الهيدروجيني والكولسترول لكل من هاتين القطعيتين, لكن لوحظ انه مع تقدم العمر انخفضت نسبة البروتين في قطعة الفخذ في حين ازدادت نسبة الدهن , اما قطعة الصدر فقد لوحظ انخفاض معنوي في نسبة الرطوبة مع تقدم العمر في حين نسبة هيدروكسي برولين والكولسترول في كل من قطعتي الفخذ والصدر قد ازدادت نسبهما معنويا مع تقدم العمر, ولم يلاحظ أي تغير في قيمة الاس الهيدروجيني لكل من قطعتي الفخذ والصدر مع تقدم العمر , اما التداخل بين العمر والسلالة فقد اثر معنويا على النسبة المئوية للرطوبة ,البروتين,الدهن و هيدروكسي برولين والكولسترول لكلا القطعيتين في حين لم يلاحظ أي تاثير على قيمة الاس الهيدروجيني لهما.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2008 (2)