research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Military Abfliies of Saudi Arabia
القدرات العسكرية للمملكة العربية السعودية

Author: Mithak Khyrallah Jalud ميثاق خير الله جلود
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2010 Issue: 20 Pages: 245-280
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Saudi Arabia was able to Surpass important obstacles and got use ofits good relations with the advanced start as to got advanced weapons, inaddition to start the military industry during the last ten years. The year1926 is considered the first beginning of armed forces in Saudi Arabiaafter the periods of depending upon combatants of horn principle used byking Abdul-Aziz bin Saud since he was controlling Al-Rayadh getting itback from Al-Rasheed in 1902. After that, interest was directed to wardsbuilding a modern army but this did not complete till mid of 1970s andthe following years due to improving the economic in Saudi Arabia . Thekingdom benefited from its good relations with the western statesespecially united states with its troops on the Saudi lands. In spite of theshortage in arms contracts, but this did not prevent the kingdom fromgetting modern weapons especially F.15 planes and the Britishplane(Tornado).

استطاعت المملكة العربية السعودية تجاوز عقبات مهمة وأفادت من علاقاتها الجيدة مع الدول المتقدمة للحصول على أسلحة متطورة، فضلا عن الشروع بتصنيع عسكري اخذ ينتج إنتاجاً مميزاً في السنوات العشر الأخيرة. يعد العام 1926 الانطلاقة الأولية للقوات المسلحة السعودية بعد فترات من الاعتماد على المقاتلين وفق مبدأ النفير الذي كان المللك عبدالعزيز بن سعود يتبعه منذ سيطرته على الرياض، واستعادتها من آل الرشيد عام 1902، وبعد ذلك بدا الاهتمام ينصب نحو تكوين جيش حديث، إلا أن ذلك لم يتحقق إلا بعد منتصف سبعينيات القرن الماضي والأعوام التالية على اثر تحسن الأوضاع الاقتصادية في المملكة العربية السعودية بعد ارتفاع أسعار النفط، فضلا عن ذلك فقد أفادت المملكة من علاقاتها الجيدة مع الدول الغربية ولاسيما الولايات المتحدة المتواجدة عسكريا على الأراضي السعودية، وبالرغم من التضييق في عقود الأسلحة إلا أن ذلك لم يمنع المملكة من الحصول على أسلحة حديثة، وبخاصة الطائرات المقاتلة من طراز ((F-15 وطائرة (التورنادو) البريطانية الصنع.


Article
Totalitarian characteristics of the climate of Saudi Arabia
الخصائص الشمولية لمناخ المملكة العربية السعودية

Authors: Kadhim Abdel Wahab Hassan كاظم عبد الوهاب حسن --- Aziz Kouti Hussein عزيز كوطي حسين
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Issue: 52 Pages: 178-208
Publisher: Basrah University جامعة البصرة


Article
Saudi-Russian Relation After September 11 the Incidents 2001.
العلاقات السعودية- الروسية بعد أحداث 11 أيلول 2001

Author: Bashar Fathi Jassim Al-okaydi بشار فتحي جاسم العكيدي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2010 Issue: 20 Pages: 281-300
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

September11th in cidents 2001 affected the relation betweenSaudi Arabia and united state negatively after the accusation ofU.S.A. to Saudi Arabia in supporting those who executed theseevents. most of them were holding the Saudi nationality. In thelight of this, the relation was stressed between U.S. and Saudi.Thus، Saudi tried to look for a new partner and found RussiaSuitable for that partner. Therefore, the relation between Saudi andRussia began to develop gradually although there were no anyexchange or political cooperation between both states. The from ofthat relation began to expand including diplomatic representation,economic and oil agreements and other fields. the relation betweenboth state reached its climax when the Russian president fladimairButin made an official visit to Saudi Arabia in February 2007 andthis visit represented political reproachment.

أثرت أحداث الحادي عشر من أيلول بشكل سلبي على العلاقة بين المملكة العربية السعودية والولايات المتحدة الأمريكية، وخصوصا بعد الاتهامات التي وجهتها الولايات المتحدة للسعودية واتهامها إياها بدعم منفذي عمليات الحادي عشر من أيلول، إضافة إلى كون اغلب منفذي العمليات يحملون الجنسية السعودية. على ضوء ذلك توترت العلاقة بين الولايات المتحدة والسعودية، فبدأت السعودية البحث عن شريك جديد يكون له ثقل سياسي كبير، فوجدت في روسيا ما كانت تبحث عنه. فبدأت العلاقة بين السعودية وروسيا الاتحادية تتطور تدريجيا على الرغم من عدم وجود تبادل وتعاون سياسي بين الطرفين ولفترة طويلة، واخذ شكل هذه العلاقة بالتوسع فشمل مجال التمثيل الدبلوماسي وعقد اتفاقيات اقتصادية ونفطية وفي مجالات مختلفة أخرى، وتوج تقدم العلاقة بين روسيا والسعودية بزيارة الرئيس الروسي فلاديمير بوتين إلى السعودية في شباط 2007 وما مثلته هذه الزيارة من تقارب سياسي بين البلدين.


Article
Saudi Arabia and the events of September 11, 2001, the historical roots of terrorism intellectual and political
السعودية واحداث 11سبتمبر 2001 الجذور التأريخية للأرهاب الفكري والسياسي

Author: Jassim Mohammed Hayes جاسم محمد هايس
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Issue: 51 Pages: 167-192
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2010 (4)