research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
EFFECT OF EXISTING FLANGE OPENINGS AND COLD JOINTS ON STRENGTH OF RC T-BEAMS

Authors: Awadh E. Ajeel --- Ali H. Aziz
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2010 Volume: 16 Issue: 1 Pages: 4535 -4546
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In the construction of modern buildings, a network of pipes and ducts is necessary to accommodate essential services like water supply, sewage, air-conditioning, electricity, telephone, and computer network. Passing these services vertically required creating openings in slab (Flanges of T-Beams) after or before construction.New researches show that the concrete flanges provide a certain level of shear resistance above a certain width. Therefore, due to existing of these openings or cold joints in slab (Flange) and abrupt changes in the sectional configuration, opening corners are subject to high stress concentration that may lead to reduction in stiffness of the T-Beam and produced cracking and excessive deflection. In the present research, shear behavior of reinforced concrete T-Beams which contains vertical opening (Flange openings) or cold joints at the flanges are studied as well as the effect of openings or cold joints locations. Eight beams were tested, one of which were constructed without any openings or cold joints (reference beam), while, the others were constructed with openings or cold joints in different locations.Experimental results show that the presence of flange openings reduce the shear capacity about (22% to 32%) for beams containing one opening and about (17%-39%) for beams containing two openings. For beams containing cold joints, the shear capacity decreased about (27%) in comparison with reference beam.

يعتبر نظام البلاطات و العتبات من اكثر النظم المستخدمة في انشاء الارضيات و السقوف الخرسانية، وفي معظم هدة المنشات تكون بلاطة الارضيات و السقوف جزءا متكاملا (Integral Part) من العتبة الحاملة وهكذا، يصبح مقطع العتبة على شكل حرف (T)هناك بعض المتطلبات الخدمية، مثل مد شبكة انابيب تجهيز الماء الصافي او التاسيسات الصحية او الكهربائية او منظومات التدفئة و التبريد تتطلب عمل فتحات بالاتجاه العمودي لسقف كل طابق. في معظم الحالات تخترق هدة الشبكات البلاطات الخرسانية عند الاطراف و التي تمثل الشفة (Flange) في العتبات الخرسانية المسلحة ذات المقطع(T) مما يجعل وجود هدة الفتحات اماكن ضعف تتركز فيها الاجهادات. اثبتت الدراسات الحديثة ان وجود الشفة (Flanges) يساعد بدرجة معينة على زيادة مقاومة القص في العتبات الخرسانية المسلحة ذات المقطع(T) عند مقارنتها مع العتبات الخرسانية المسلحة المستطيلة.اعدت هدة الدراسة لتققيم تاثير وجود الفتحات او المفاصل (في منطقة الشفة) على سلوك القص في العتبات الخرسانية المسلحة ذات المقطع(T)، تم اجراء سلسلة من الفحوصات المختبرية على ثمانية عتبات خرسانية مسلحة ذات مقطع(T)، كانت العتبة الاولى بدون اية مفاصل او فتحات (العتبة المرجعية) اما البقية فكانت تحتوي على مفاصل انشائية او فتحات في مواقع مختلفة.اظهرت النتائج المختبرية نقصان في مقاومة القص بحدود (22%-32%) في العتبات التي تحتوي على فتحة واحدة في الشفة، ونقصان بحدود (17%-39%) في العتبات التي تحتوي على فتحتين في الشفة.بالنسبة للعتبات التي تحتوي على مفاصل انشائية، اظهرت النتائج المختبرية نقصان في مقاومة القص بحدود (23%) عند مقارنتها مع العتبة المرجعية.

Keywords

T-Beam --- Flange --- Opening --- Cold joints --- Shear --- Slab --- Concrete


Article
Strengthening Of Cracked Reinforced Concrete T-Beam By Jacketing

Author: ADNAN SADIQ AL-KUAITY
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2010 Volume: 16 Issue: 3 Pages: 5753-5771
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This investigation presents an extensive experimental study on the behaviour and strength of reinforced concrete T-beams before and after strengthening by using reinforced concrete jacket. Four full scale beams were first loaded to certain levels of ultimate capacity (0, 60%, 77%, 100% of failure load). Then, after formation of cracks or failure, they were repaired by reinforced concrete jacketing method and tested again up to failure. The main objective of this study is to restore the full ultimate capacity beams failed by flexure and to strengthen the cracked beam. Also, it is aimed to investigate the effect of loadig condition on beam before repair on the ultimate capacity after repair. Extensive measurements of deformations, cracking and strength were made before and after repair throughout all stages of loading. Test results showed that the repairing by reinforced jacketing can effectively restore more than 150% of the full flexural capacity of the original beam. Also reinforced jacket can effectively increase the ultimate capacity of cracked T-beam after repair up to 250%. Furthermore, the use of reinforced jacket for the cracked or failed beams is greatly improved serviceability, deformation behaviour, cracking behaviour as well as ductility of T- beams compared to those of the original beams.The ultimate flexural strength of T-beams failed by flexure and repaired by reinforced concrete jacket can accurately be predicted using conventional ultimate strength method of reinforced concrete .

يقدم هذا البحث دراسة عملية شاملة لسلوك و مقاومة الروافد الخرسانية المسلحة بمقطع نوع T قبل وبعد تقويتها باستخدام الغلاف الخرساني المسلح .تم تحميل اربعة نماذج من الروافد الخرسانية الى مستويات متفاوتة من التحميل وهي: 0%،60%،77%،100% من التحمل الاقصى لهذه الروافد و بعد حدوث التشققات او حدوث الفشل في هذه الروافد تم إصلاحها بإحاطتها بالغلاف الخرساني المسلح ومن ثم أُعيد فحصها لغاية الفشل.ان الغرض الاساسي من هذه الدراسة هي بحث امكانية استرجاع مقاومة الروافد الفاشلة او المتشققة. و تهدف هذه الدراسة كذلك الى بحث تاثير التحميل المسبق قبل الاصلاح على قابيلية تحملها بعد الاصلاح.أجريت قياسات مكثفة للتشوهات و التشققات اثناء كافة مراحل التحميل قبل و بعد عملية الاصلاح.اظهرت نتائج البحث ان الغلاف الخرساني المسلح كان فعالاً في استرجاع المقاومة القصوى بنسب تصل الى 150% من مقاومة الثني لهذه الروافد.لقد اظهرت النتائج كذلك بان الغلاف الخرساني المسلح قد ادى الى زيادة المقاومة القصوى في الروافد المتشققة بنسب تصل الى اكثر من 250% من اقاومتها الاصلية.اضافة الى ذلك فان استخدام الاغلفة الخرسانية المسلحة في تقوية الروافد المتشققة قد حسنت بصورة كبيرة قابلية الخدمة في هذه الروافد وادت الى زيادة في اللدونة مقارنة الى حالتها الاصلية.من الممكن ايجاد قابلية تحمل هذه الروافد التي صلحت بالاغلفة الخرسانية المسلحة بالاعتماد على الطريقة المالوفة في الكود الامريكي الخاص بحساب المقاومة القصوى للروافد الاعتيادية.


Article
T-Beam Behavior In Flexure With Different Layers Of Concrete In Web And Flange

Author: Dhia B. Ghailan
Journal: KUFA JOURNAL OF ENGINEERING مجلة الكوفة الهندسية ISSN: 25230018 Year: 2010 Volume: 2 Issue: 1 Pages: 53-61
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

This study presents an experimental investigation performed to investigate the behavior of reinforced concrete T-beams with different types of concrete in web and/or flange.More rational way has been used by strengthening the web and the flange by steel fiber reinforced concrete (SFRC) and strengthening the flange by high strength concrete (HSC). Tests were carried out on six beams, simply supported under a single point loading at mid-span. Two of which were made fully with normal strength concrete (NSC) as reference beams, and the others were made fully or partially with (SFRC) and (HSC) in web and/or flange.Experimental results show that all specimens behaved linearly up to a loading of (40-48 kN) depending on types of concrete used. The maximum deflection increased by (153%) for a beam with SFRC in both web and flange and by (60.8%) for a beam with SFRC in web and normal concrete in flange while it decreased by (50.22%) for a beam with normal concrete in web and high strength concrete in flange in comparison with the reference beams. No interest change in maximum deflection occurred for a beam with SFRC in web and high strength concrete in flange. . The first cracking load increased by (161%) for a beam with SFRC in web and high strength concrete in flange and no interest changes occurred for the other beams. This pattern of combination of concrete types may be useful in T-beams used in bridges or wide spans structures and to reduce the cracking of concrete up to failure.

تقدم هذه الدراسة بحثا تجريبيا لدراسة سلوك الأعتاب الخرسانية نوع( تي) باستخدام أنواع مختلفة من الخرسانة في الشفة العليا و/او النصل. لقد تمت تقوية الخرسانة في النصل باضافة الياف الحديد وتقوية الشفة العليا باستخدام الخرسانة عالية المقاومة وتم اجراء الاختبار على ستة نماذج لاعتاب بسيطة الاسناد سلط عليها حمل مفرد في الوسط.اثنان من هذه النماذج صنعت باكملها من الخرسانة الاعتيادية(بدون اضافات)كنماذج مرجعية بينما تم تصنيع النماذج الاخرى بصورة جزئية او كاملة من الخرسانة المسلحة بالياف الحديد او الخرسانة عالية المقاومة في النصل و/او الشفة . لقد اظهرت النتائج العملية للاختباران جميع النماذج سلكت سلوكا مرنا الى حد الحمل من 40 كيلونيوتن الى48 كيلونيوتن اعتمادا على نوع الخرسانة المستخدمة.لقد ازداد مقدار الانحراف الأقصى بنسبة (153 %) للنموذج المصنع كليا من الخرسانة المسلحة بالياف الحديد وبنسبة (60.8 %) للنموذج الذي يحتوي على الياف الحديد في النصل وخرسانة اعتيادية في الشفة العليا بينما انخفض الحيد الاقصى بنسبة (50.22 %) في النموذج المصنع من خرسانة اعتيادية في النصل وخرسانة عالية المقاومة في الشفة العليا بالمقارنة مع النماذج المرجعية. لم يحصل تغير ملحوظ في قيمة الانحراف الأقصى بالنسبة للنموذج المصنع من الخرسانة المسلحة بألياف الحديد في النصل والخرسانة عالية المقاومة في الشفة العليا. لقد ازدادت قيمة الحمل المقابل لاول تشقق في الخرسانة في النموذج المصنع من الخرسانة المسلحة بألياف الحديد في النصل والخرسانة عالية المقاومة في الشفة العليا بينما لم تحصل تغييرات مهمة في النماذج الأخرى. ان هذا النوع من التعشيق بين الأنواع المختلفة من الخرسانة يمكن الاستفادة منه في المقاطع المستخدمة في الجسور او تلك المستخدمة في تسقيف الفضاءات الواسعة كما انه قد يكون مفيدا في التقليل من التشققات التي تظهر في هذه الجسور.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2010 (3)