research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The effect of oral administration of vitamin. E and selenium on semen quality and viability for awassi rams
دراسة تأثير تجريع فيتامين E والسيلينيوم في نوعية السائل المنوي لدى الكباش العواسية

Authors: Abd Al-Kareem A. Hobi عبد الكريم عبد الرضا هوبي --- Ahmed Y. Al-Dulaimi أحمد يونس سعيد الدليمي
Journal: ANBAR JOURNAL OF AGRICULTURAL SCIENCES مجلة الأنبار للعلوم الزراعية ISSN: PISSN: 19927479 / EISSN: 26176211 Year: 2011 Volume: 9 Issue: 1 Pages: 149-161
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThis study was carried out at Sheep and Goat Farm that pertaining to the Department of Animal Resources, College of Agriculture, University of Baghdad during the period from October, 2009 to March, 2010 to investigate the influence of vitamin E and selenium on semen characteristics and viability in Awassi rams. Eight rams with average body weight 52 kg and 2-4 years old were randomly divided into 4 equal groups(2rams group).The first group was regard as control whereas groups 2-4 were weakly administration with 200mg vitamin E(1),5600µg/head of selenium(2) and 200mg vitamin E +5600µg of selenium/head (3) respectively.Better (P<0.05) semen characteristics were observed in vitamin E and selenium administered rams as compared with control group. Moreover, group 4 (vitamin E+selenium) was superior (P<0.05) in semen viability in comparison with other experimental groups.

أجريت هذه الدراسة في حقل الأغنام والماعز التابع لقسم الثروة الحيوانية في كلية الزراعة- جامعة بغداد للفترة من تشرين الاول/ 2009 ولغاية اذار 2010 بهدف بيان تأثير تجريع فيتامين E والسيلينيوم في الصفات الفيزيائية للسائل المنوي وقابلية حفظ السائل المنوي بالتبريد (5مْ ) لدى الكباش العواسية.استخدم في هذه الدراسة (8) كباش عواسية بمعدل وزن (52 كغم) وبأعمار تتراوح مابين 2-4 سنوات قسمت عشوائياْ الى اربعة مجاميع متساوية (2كبش/مجموعة).عدت المجموعة الاولى كمجموعة سيطرة في الوقت الذي عوملت فية المجاميع الاخرى ب 200 ملغم/رأس/اسبوعياْ (الاولى) و 5600 مايكروغرام/رأس/اسبوعياْ من عنصر السيلينيوم (الثانية) و200 ملغم فيتامين E +5600 مايكروغرام من عنصر السيلينيوم/رأس/اسبوعياْ (الثالثة) على التوالي.تفوقت (0.05>P)المجاميع التي جرعت بفيتامين E وعنصر السيلينيوم على مجموعة السيطرة في الصفات الفيزيائية للسائل المنوي قيد الدراسة في الوقت الذي تفوقت (0.05>P) فيه المجموعة الرابعة في النسبة المئوية للحركة الفردية خلال مدة الحفظ بالتبريد (5مْ ) لمدة سبعة أيام على بقية المجاميع الدراسة.


Article
The effect of oxidative stress on semen parameters of normal & infertile men in Tikrit city
أثر الاكسدة على معايير السائل المنوي للرجل العادي والعقم في مدينة تكريت

Authors: Azzawi M. Had --- Dkhel Haussin Hadri --- Mossa M. Marbut موسى محمود، دخيل حسن ، عزاوي حادي
Journal: The Medical Journal of Tikrit مجلة تكريت الطبية ISSN: 16831813 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 171 Pages: 1- 11
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Infertility is one of commonest disorders that effect young men and women. It is defined as the inability to conceive after 12 months of regular unprotected intercourse. It affects 10–15 % of all couples. Apart from conventional causes for male infertility such as varicocele, cryptochildism, infection, obstructive lesion, trauma, tumors, and a new important cause was addressed and may be regarded as causative agents which are the oxidative stress and male infertility, oxidative stress a result of the imbalance between reactive oxygen species (ROS) and antioxidant substance in body. Also, antioxidant capacities in spermatozoa and seminal plasma were lower in males who had infertility or sub fertility. Despite the common association between compromised sperm quality and oxidative damage, men are rarely screened for oxidative stress nor treated for this condition. The aim of this study is to investigate the relationship between oxidative stress and male infertility. The study conducted on 22 infertile men and 15 normal healthy fertile married subjects as control. All patients were married for at least two years and had no children. Study samples were obtained from infertile clinic in Tikrit teaching hospital from 1-11- 2009 to 1-9-2010. Semen specimens were collected from all patients and control subjects after at least 3 days of sexual abstains in sterile containers. Semen parameters were analyzed according to World Health Organization (WHO) guidelines (WHO Lab.). Zinc, Mg, MDA, and glutathione were determined in the blood serum & seminal fluid. There are a significant differences regarding ejaculate volume, sperm count, motility, normal & abnormal morphology between infertile men & control subjects. There is a significant different between infertile men & control subjects in regard to zinc concentration in semen. Also, there is a significant different between infertile men & control group in regard to Mg concentration in seminal fluid. Moreover, there is significant increase in semen glutathione in control fertile subjects as compare to infertile men.
There is significant reduction in semen MDA concentration of control subjects comparing with infertile men. There is significant reduction in serum glutathione in infertile men as compare control subjects. There is also, a significant increase in serum MDA in infertile men as compare to control subjects. There is no significant difference between infertile men & control subjects in regard to FSH concentrations in blood serum. There is no significant different between infertile men & control group in regard to LH concentrations in blood serum. The mean & SD values of serum testosterone in control subjects & infertile patients are 10.996±1.13 & 7.24±0.78. There are significant difference regarded serum testosterone between infertile men & control subjects.

العقم هو واحد من أشيع الاضطرابات التي أثر الرجال الشباب والنساء. ويعرف بأنه عدم القدرة على الحمل بعد 12 شهرا من الجماع دون موانع العادية. فإنه يؤثر على 10-15٪ من جميع الأزواج. وقد وجهت وبصرف النظر عن الأسباب التقليدية لعقم الرجال مثل دوالي الخصية، cryptochildism، العدوى، وآفة معرقلة، والصدمات النفسية، والاورام، وقضية جديدة مهمة ويمكن اعتبارها العوامل المسببة التي هي الاكسدة والعقم عند الذكور، الاكسدة نتيجة لل عدم التوازن بين أنواع الاكسجين التفاعلية (ريوس) ومادة مضادة للأكسدة في الجسم. أيضا، وكانت القدرات المضادة للأكسدة في الحيوانات المنوية والبلازما المنوية أقل من الذكور الذين لديهم العقم أو الخصوبة الفرعية. على الرغم من ارتباط مشترك بين نوعية الحيوانات المنوية للخطر والضرر التأكسدي، ونادرا ما يتم فحص الرجال للالاكسدة ولا يعامل لهذا الشرط. والهدف من هذه الدراسة هو البحث في العلاقة بين الاكسدة والعقم عند الذكور. في دراسة أجريت على 22 رجلا يعانون من العقم، و 15 صحي طبيعي خصبة المواضيع المتزوجة من السيطرة. كانت متزوجة جميع المرضى لمدة سنتين على الأقل وليس لديه أطفال. وقد تم الحصول على عينات الدراسة من عيادة العقم في مستشفى تكريت التعليمي from 1-11 - 2009 إلى 2010/1/9. وقد تم جمع عينات السائل المنوي من جميع المرضى والضابطة بعد 3 أيام على الأقل من الامتناع الجنسي في حاويات معقمة. وقد تم تحليل السائل المنوي وفقا لمعايير منظمة الصحة العالمية (WHO) المبادئ التوجيهية (منظمة الصحة العالمية مختبر). تم تحديد والزنك، والمغنيسيوم، نجمة داود الحمراء، والجلوتاثيون في السائل المنوي ومصل الدم. وهناك اختلافات كبيرة بشأن حجم السائل المنوي، عدد الحيوانات المنوية، الحركة، طبيعي وغير طبيعي التشكل بين الرجال يعانون من العقم والضابطة. هناك اختلافات معنوية بين الرجال يعانون من العقم والضابطة فيما يتعلق تركيز الزنك في السائل المنوي. أيضا، هناك اختلافات معنوية بين الرجال يعانون من العقم والمجموعة الضابطة في ما يتعلق تركيز المغنيسيوم في السائل المنوي. وعلاوة على ذلك، فإن هناك زيادة كبيرة في الجلوتاثيون المني في مراقبة المواد الخصبة مقارنة بالرجال القادرين على الإنجاب.
وهناك انخفاض كبير في تركيز المني من نجمة داود الحمراء الضابطة مقارنة مع الرجال يعانون من العقم. هناك انخفاض كبير في الجلوتاثيون مصل الدم لدى الرجال يعانون من العقم كما قارن بين الأشخاص الخاضعين للمراقبة. وهناك أيضا، إلى زيادة كبيرة في نجمة داود الحمراء في الدم لدى الرجال يعانون من العقم مقارنة كما للسيطرة على المواد الدراسية. ليس هناك فرق كبير بين الرجال يعانون من العقم والضابطة فيما يتعلق بتركيزات FSH في مصل الدم. ليس هناك اختلافات معنوية بين الرجال يعانون من العقم والمجموعة الضابطة في ما يتعلق تركيزات LH في مصل الدم. القيم المتوسطة والتنمية المستدامة من هرمون التستوستيرون المصل في الضابطة والمرضى يعانون من العقم هي 10.996 ± 1.13 و 7.24 ± 0.78. هناك فرق كبير التستوستيرون المصل يعتبر بين الرجال يعانون من العقم والضابطة

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2011 (2)