research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Bacteriophages effects on antibiotic sensitivity of Staphylococcus aureus
تأثير العاثيات على حساسية بكتريا المكورات العنقودية الذهبية تجاه مضادات الحيوية

Author: Abdulameer M. Ghareeb عبدالأمير محمد غـــريب
Journal: Jornal of Biotechnology Research Center مجلة مركز بحوث التقنيات الاحيائية ISSN: 18151140 Year: 2011 Volume: 5 Issue: 1 Pages: 45-52
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

A total of 50 swab samples were collected from patients suffering from different infections. Morphological and biochemical characterization showed that 46% isolates were characterized as Staphylococcus aureus. All these isolates were able to grow on mannitol salt agar medium and ferment mannitol and sucrose. β- hemolysin, coagulase production and antibiotics sensitivity of S.aureus, before and after treatment with phage, was examined. It showed there is no change in the β- hemolysin and in the coagulase production but lysogenic phage effect the antibiotic sensitivity of S. aureusisolates significantly. In addition plasmid DNA was isolated from bacteria whose showed multiple antibiotic resistances. Large and small bands were obtained .Thereafter curing process had done to evaluate the plasmids content, it was found entire losing for the small plasmids, while the large plasmids remain intact. From this study, it can be concluded that S.aureusisolates found in wound at high percentage; moreover,S.aureus treated with phages effect the sensitivity patterns against antibiotics.

جمعت 50 مسحة من مرضى يعانون من اصابات مختلفة لاجراء مسح للمحتوى البكتيري لغرض التقصي عن وجود بكتريا المكورات العنقودية في هذه العينات . اظهر التوصيف المظهري والكيموحيوي بأنّ 46 % من العزلات التي تم الحصول عليها هي بكتريا المكورات العنقودية الذهبية واظهرت جميع هذة العزلات قدرتها على النمو على وسط Mannitol salt agar كما لها القدرة على تخمير المانتول وسكر السكروز.تم اختبار عينات من العاثيات لمعرفة أيّ واحد منها له القابلية على عمل تحلحلي لبكتريا المكورات العنقودية. كما تم دراسة عامل الضراوة للبكتريا المعزولة في أنتاج انزيم تحلل الدم من النوع بيتا على وسط اكار الدمّ قبل وبعد المعاملة بالعاثي وأيضا إختبار مساعد الخثرة قبل وبعد المعاملة بالعاثي كما تم اجراء اختبارقابلية العزلات على مقاومة ستة انواع مختلفة من اقراص مضادات الحيوبة.اذ كانت النتائج عدم وجود تغاير في صفة أنتاج انزيم تحلل الدم وكذالك عدم وجود تغاير في إختبار مساعد الخثرة بينما اظهرت النتائج تأثير فعال للعاثي على مقاومة العزلات قيد الدراسة لمضاد الحيوية اذ جعلت هذة العزلات حساسة لهذة المضادات بعد معاملتها بالعاثي ,فضلا عن ذلك عزل الدنا البلازميدي من العزلات التي تمتلك مقاومة متعددة لمضادات الحيوية,وتم الحصول على حزم بلازميدية كبيرة الحجم وحزم صغيرة الحجم . أجريت عملية التحييد فتبين اختفاء البلازميدات الصغيرة مع بقاء البلازميدات الكبيرة لكل منها. نستنتج من هذة الدراسة وجود بكتريا المكورات العنقودية بنسبة عالية في اصابات الجروح وللعاثيات تأثير فعال على تغيير صفة المقاومة لبكتريا المكورات العنقودية تجاه مضادات الحيوية المستعملة في الدراسة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2011 (1)