research centers


Search results: Found 17

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Article
10.Border Crisis between Oman and Saudi Arabia over Al-Biraimi Oasis and the British Attitude Towards it 1952-1955
الأزمة الحدودية بين عمان والمملكة العربية السعودية حول واحة البريمي والموقف البريطاني منها 1952-1955

Author: Asst. Instr. Ra'id Abbas Al-Shimmary م.م. رائد عباس فاضل الشمري
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2011 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 131-156
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The international competition has created boarder cerise between Oman and Arab Saudi Kingdom , due to the oil British and American companies ambitions , caused struggles on oil land and on the boarders between the countries . Because of the most areas not specified its boarders , so that it is possible to specify these boarders of the oil privileges , the two parties related to international arbitration for solve these problems . which led to aggravate the situation because of the British breaches represented Oman and Saudi Arabia Kingdom for implement its requests . which led to aggravate the situation of two parties due to the diplomatic initiatives announcing beginning of new stage where using power , because of British solved the struggle case on the boarders concerning to Barima for benefit of Oman by using power and occupied the area in 1955 , which led to serious results , the most of them is to boycott the diplomatic relationships between British and Saudi Arabia Kingdom , whereas increased the UAS powers there , also the Oasis has divided between Oman Sultan Saaed Bin Taimor and Shakhbut Bin Sultan sheik of Abu Dhabi

لم تكن فكرة الحدود معروفة بشكل واضح بين عمان والمملكة العربية السعودية، وذلك لأنها لم تعرف اية حدود أدارية لتعيين الأقاليم والولايات ، ولم تعهد هذه الدول خطوطٍ للفصل فيما بينها، بل كانت القبائل تتنقل من مكان الى اخر دون اية موانع، كما أنَّ مصطلح الملكية كان محدوداً خاصةً في المدن الساحلية والواحات.ونعزو سبب ذلك الى أن أمراء دول الخليج العربي والجزيرة العربية لم يولو مسألة الحدود اية اهمية تذكر، فلم يكن هناك مبدأ ثابت لتقرير السيادة، فتارةٍ تقرر على اساس إعلان الولاء المطلق لزعيم القبيلة، وتارةٍ أخرى تستند على اساس التبعية المذهبية.وفي بعض الأحيان، تقرر على أساس الملكية العقارية.ولم تكن القبائل تعترف بالحدود، اذ كان لكل قبيلة منطقة تقليدية تقطن بها لم يكن لها حدودٍ ثابتة وواضحة، يرجع السبب في عدم استقرار الحدود في المناطق العربية الى عبث القبائل البدوية وعدم احترامها وصيانتها لها، ولاسيما وان النظام القبلي كان لايعترف بالسيادة الاقليمية وانما بالسيادة القبلية والولاء القبلي.


Article
Jurisprudence Kaaba
فقه الكعبة

Author: .Muhamed Shaker Rashid محمد شاكر رشيد
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 3 Pages: 51-139
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

It Kamal power of God Almighty and the wisdom and knowledge of differentiation and customization and choice between creatures Vfadil between angels andFadel among the prophets and Fadel between humans and preferred some times some also favored some places on some of the choice of the greatest verses function on the Godhead God Almighty is the biggest evidence on and perfection not a partner creates Kkhalgah and chooses Kachtaarh not measure Ktdberh Almighty

وقد اختلف الفقهاء في الوقف على المسجد هل هو وقف على المسلمين أو على المسجد؟ والأصح الثاني، والقائل بالأول لا يريد أنه وقف على المسلمين يصرفونه فيما شاؤا بل يختص بالمسجد قطعاً و إنما حمله على جعله على المسلمين أنهم القابلون للتملك و الجهاد لا يقبل التملك


Article
The Rule of Appointing Woman as a Audge
حكم تولي المرأة القضاء في الفقه الإسلامي

Author: Dhiaa Hamud Khalifa Alqaisy ضياء حمود خليفة القيسي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2011 Volume: 3 Issue: 9 Pages: 1-22
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

In This Paper, I have shown the importance of women in Islamic legislation and to what extent she is apt to undertake the position of judicial authorities. It will be done depending on different scient's opinions. Some scientists reject it completely while others give complete permission. Some scientists also look to the matter from another hand in the sense that they permitted beneficial one. I take the last opinion which permits women to undertake judicial authorities except penalty and vengeance.Since the modern age witnessed the important role of women in different aspects of life and her superiority over men sometimes, we take the last opinion. Which comes between the two according to the necessity of legislation.

بينتُ في هذا البحث مكانة المرأة في التشريع الإسلامي، ومدى صلاحيتها لمنصب القضاء، بالاعتماد على أقوال العلماء المُختلفة، فمنهم من قال بالمنع المُطلق، ومنهم من قال بالجواز المُطلق، ومنهم من قال بالجواز المُقيَّد، عند ذلك رجحت رأي من قال بالجواز المُقيّد، وهو جواز قضاء المرأة فيما عدا الحدود والقصاص. نظراً إلى واقع الحال الذي تشهده المرأة في عصرنا من خوضها ميادين العلوم جميعاً، ووقوفها مع الرجال في بعض الميادين.لأنّهُ وسطٌ بين المذهب الأول والثاني، وإنّما قلنا بذلك بحدود الاعتدال، وبما يراهُ الشرعُ من ضرورات.


Article
Alhassan bin Ali bin abee talib's opinions in jurisprudence(purification and prayer)
آراء الحسن بن علي بن أبي طالب الفقهية في (الطهارة والصلاة)

Author: Muhamad Nabhan Ibraheem raheem alheety محمد نبهان إبراهيم رحيم الهيتي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2011 Volume: 3 Issue: 9 Pages: 23-87
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah, prayer and peace upon our master Muhammad and his family and companions. And after: The title search is (views of al-Hasan ibn Ali ibn Abi Talib in the doctrine, purity and prayer) has started the search with an introduction, outlining why I chose the topic and the motivation that prompted me to write it. Following is the total of what came of the research, main points: 1 - The study of one of the noblest and purest rates on this planet. 2 - collected in Hmaa Search doctrinal issues attributed to Imam Hassan bin Ali bin Abi Talib, may Allah be pleased with them both in my book, purity and prayer. 3 - adopted in the ratio of views to Hassan bin Ali bin Abi Talib to Almruyat Hadith which has been done his way. 4 - I tried as much as possible to be irrigated by the modern view of the evidence for and supported this assertion. 5 - Most opinions agree and say it Hmhor companions and was followed by the imams of doctrines. 6 - may Allah be pleased with him authorized the use of skins Otters. 7 - The purity of the saliva of cats. 8 - that year went to wipe the head three times in the ablution. 9 - year pickling the beard in the ablution when al-Hasan ibn Ali. 10 - The possibility of the members of the ablution after drying. 11 - Gold is an unnecessary delay with the presence of food, prayer time. 12 - The output is not permissible to pray for the ransom of the patient. 13 - enjoined may Allah be pleased with him on the neighbor of the mosque who hear the call to be praying in the mosque. 14 - mustahabb to perform voluntary prayer in the home. 15 - may Allah be pleased with him said the legality of Duha prayer, and as the year from the prophet peace be upon him. 16 - proved the legality of the evidence, citing the fear prayer verse on the fear prayer and an act of the Prophet peace be upon him.

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.وبعد:فعنوان البحث هو (آراء الحسن بن علي بن أبي طالب الفقهية في الطهارة والصلاة).وقد بدأت البحث بمقدمة أوجزت فيها سبب اختياري للموضوع والدافع الذي دفعني للكتابة فيه.وفيما يأتي مجمل لما جاء به البحث من نقاط رئيسة:1 – كانت هذه الدراسة عن واحد من أشرف وأطهر نسب على هذه البسيطة.2 – جمعت في هذا البحث المسائل المنسوبة للإمام الحسن بن علي بن أبي طالب رضي الله عنهما في الطهارة والصلاة.3 – اعتمدت في نسبة الآراء إلى الحسن بن علي بن أبي طالب على المرويات الحديثية التي رويت عن طريقه.4 – حاولت قدر الإمكان أن يكون الحديث المروي عنه دليلا لما ذهب إليه ومن أيده بذلك القول.5 – كانت أغلب آرائه تتفق وما يقول به جمهور الصحابة ومن جاء بعدهم من أئمة المذاهب.6 – أجاز رضي الله عنه استعمال جلود كلاب الماء.7 – قال بطهارة سؤر الهرة.8 – ذهب إلى أن السنة مسح الرأس ثلاثا في الوضوء.9 – من السنة تخليل اللحية في الوضوء عند الحسن بن علي.10 – قال بإباحة تنشيف أعضاء الوضوء.11 – ذهب على كراهية تأخير الطعام مع حضور وقت الصلاة.12 – قال بعدم جواز إخراج الفدية عن صلاة المريض.13 – أوجب رضي الله عنه على جار المسجد ممن يسمع النداء أن تكون صلاته في المسجد.14 – ذهب إلى استحباب أداء صلاة التطوع في البيت.15 – قال رضي الله عنه بمشروعية صلاة الضحى وأنها سنة ثابتة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم.16 – أثبت بالدليل مشروعية صلاة الخوف مستندا بذلك على آية الخوف وفعل الرسول صلى الله عليه وسلم.


Article
Aleqrar Book in (maeen almufty ala jawab almustafty)
كتاب الإقرار من كتاب "مُعِيْنِ الْمُفْتِي عَلَى جَوَابِ الْمُسْتَفْتِي" تأليفُ الإمامِ شمسِ الدِّينِ محمدِ بنِ عبدِ اللهِ بن أحمدَ بن محمدٍ الخطيب التمرتاشيّ الغَزِّيّ الحنفيّ المتوفى سنة (1004هـ) (دراسة وتحقيق)

Author: Ahmed Abdu Allah Hassan Almuhamady أحمد عبد الله حسن المحمدي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2011 Volume: 3 Issue: 10 Pages: 173-231
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The book of mu’een Al-Mufti on Jawab Al-Mustafti, written by Imam Shams Al-Din Muhammed Bin Abdulah Bin Ahmed Bin Muhammed Al-Khateeb Al- Tamrtashi Al-Ghazzi Al-Hanafi, is considered one of the important books in the jurisprudence of Imam Abu Hanifa, may God have mercy on him . The writer of this book has a prominent place among late jurists of Abu-Hanifa doctrine as he collected precious issues from the mothers of the books adopted in the doctrine reviewing the sayings of the reliable doctrine scholars and pointing out to what really happened of those sayings in his era or the last. The writer depended upon the fields of jurisprudence in the organization of his book. The means of proof are considered important and vital in the study of Islamic judiciary since the style adopted by the judge is depended on to prove people’s rights, while the corruption of style prevents people’s access to their rights. Thus, jurists paid much more consideration to means of proof as they wrote books on this part. On this basic, the study investigates one of the sides of proof means which is Iqrar as the book of Iqrar comprises five sections which have not yet been investigated.

ان كتاب معين المفتي على جواب المستفتي الذي ألفه الامام شمس الدين محمد بن عبدالله بن الخطيب التمرتاشي الغزي الحنفي يعد واحدا من بين الكتب المهمة في فقه الامام ابي حنيفة رحمه الله تعالى لما لمصنفه من مكانه مرموقة بين فقهاء المذهب المتاخرين ولما اودعه رحمه الله فيه من نفائس المسائل التي جمعها من امهات الكتب المعتمدة في المذهب مستعرضا فيها اقوال اصحاب المذهب ورجاله ممن يؤخذ باقوالهم ويعتمد عليها مشيرا الى ما وقع منها فعلا في عصره او في العصور السابقة له ومما يميز الكتاب ان مصنفه رحمه الله قد اعتمد في ترتيبه على ابواب الفقه المتعارف عليها عند فقهاء المذهب وتعتبر وسائل الاثبات من المسائل المهمة والحيوية في مجال دراسة القضاء الاسلامي فان الاسلوب الذي يتبعه القاضي في الاثبات يتوقف عليه احقاق الحق ورجحان ميزان العداله به وان فساد الاسلوب في الاثبات يحول دون وصول الناس الى حقوقهم من اجل ذلك فان لوسائل الاثبات مكانه عالية عند الفقهاء وقد اخذت منهم الاهتمام الكامل حتى الفوا فيها كتبا افردوها في هذا الباب وهذا البحث يجمع بين هاتين القيمتين العاليتين تحقيق جانب من الفقه الاسلامي الخالد والبحث في احد جوانب وسائل الاثبات الذي هو الاقرار لاسيما ان كتاب الاقرار من معين المفتي والذي يقع في خمس لوحات لم يحقق بعد.


Article
The Benefit of Alkhandaq Raid in creating rules of jurisprudence
الأحكام الفقهية المستنبطة من غزوة الخندق

Author: Jamal Ebraheem Hamadi Alzawbaay جمال إبراهيم حمادي الزوبعي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2011 Volume: 3 Issue: 11 Pages: 1-40
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Battle of the trench occurred in the fifth year of migration have included this battle to the provisions of the most important doctrinal.Legitimacy of the lmam and substitution made in his absence, for the fighting and others.,and also to the legality of the Shura, but that doing so the commander and the so we find that this battle of theppresident is obligatory on the prophet consulted twice the time in digging the trench and the second to givepprophet a third of the city to pass gtefan . and the legitimacy of fencing and demonstrate the power of muslims in the battlefield and the strengthening of the morale.ln this battle between the legality of sbying on us infidels to find out news and reservists for their blots could have been the commander to devel0p appropriate plans to the enemy and nail it and reduce the losses of soldiers.And the legitimacy of dececption in war and camouflage them and sow terror among their ranks whenever possible.And where the legality of delaying the prayer for the jihad for the sake of god for their time and for the fear of the enemy.And legitimacy of the arrangement between the missed prayers as if they were temporary and take into account any order as arranged by the Lord of Glory.Myspace and legitimacy and stature of the prayers of the past.And the permissibility of non-NATO Adjurnment the religious command to confirm this.And explain the ruling body of the sale of the infidel where it is permissible or not.And the legitimacy of the veto fight the covnant.

لقد تضمنت معركة الخندق التي وقعت في السنة الخامسة للهجرة أحكاماً فقهية مهمة، هي: مشروعية إنابة الإمام وجعل من ينوب عنه في غيابه لأجل قتال وغيره. ومشروعية الشورى بل استحبابها للقائد والرئيس ووجوبها على النبي  لذا نجد إن هذه الغزوة استشار النبي  فيها مرتين مرة في حفر الخندق والثانية في إعطاء ثلث تمر المدينة لغطفان. ومشروعية المبارزة وإظهار قوة المسلمين في ساحة المعركة وتقوية معنوياتهم. ومشروعية التجسس على الكفار لمعرفة أخبارهم والاحتياط لمكرهم ليتسنى للقائد وضع الخطط المناسبة للعدو والظفر به وتقليل خسائر جنوده. ومشروعية الخديعة في الحرب والتمويه عليهم وبث الرعب بين صفوفهم ما أمكن ذلك. ومشروعية تأخير الصلاة لأجل الجهاد في سبيل الله عن وقتها وذلك للخوف من العدو. ومشروعية الترتيب بين الصلوات الفائتة كما لو كانت وقتية أي يراعى فيها الترتيب كما رتبها رب العزة. ومشروعية الأذان والإقامة للصلوات الفائتة. وجواز الحلف من غير استحلاف على أمر ديني لتأكيد هذا الأمر. وبيان حكم بيع جثة الكافر من حيث جوازها أو عدمها. مشروعية قتال من نقض العهد.


Article
Some Cases of Jurisprudence in Three Quranic Text
بعض المسائل الفقهية المستنبطة من ثلاثة نصوص قرآنية

Author: Khairy Shaker Mahmud Alfahdawy خيري شاكر محمود الفهداوي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2011 Volume: 3 Issue: 11 Pages: 41-66
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

By the name of Allah most gracious most merciful and peace and blessing upon his prophet Mohammed.I do not claim perfection for this work because the perfection is a characteristic which belong to Allah only and his Holy Book (Quran) Which "No falsehood can approach it from before or behind it".So wherever a mistake would be found is form myself, and I pray Allah to forgive me, otherwise the whole right is from Allah and every action is upon his will.At the end of the research I have found very important results and it is summarized below:1.The difference in the opinion among many jurisprudents is due to the difference in the interpretation of the texts or misunderstanding the evidence which result from forgetting the evidence or miss reaching the evidence.2.The prohibition of having and intercourse with the wife supported by unequivocal evidences.3."Daughter" is called upon any woman had been born to a man, whether she has born due to a marriage or from adultery, so the marriage from the women, who has been born as a result of adultery, is forbidden on any case.4.The Mutaa marriage is forbidden in any case, and it considers as a time limited bond which goes against the real bond of marriage which based on continuity.Finally I pray to Allah to accept this humble work and make it beneficial to the people.

الحمد لله رب العالمين وأفضل الصلاة وأتم التسليم على سيد المرسلين، سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين، والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين.أما بعد...فإنني لا أدعي الكمال لنفسي في هذا العمل فالكمال لله وحده سبحانه ولكتابه العزيز الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه، فما كان من صواب فإنه فتح من الله سبحانه وتعالى، وما كان غير ذلك فمن نفسي، واستغفر الله من ذلك، وإنما الأعمال بالنيات.في ختام بحثي توصلت إلى بعض النتائج أوجز منها ما يأتي:1. إن اختلاف كثير من الأحكام بين الفقهاء أساسه اختلافهم في التأويل وفهم الدليل، وذلك يكمن في أسباب شتى منها: نسيان الفقيه الدليل، أو عدم بلوغ الفقيه الدليل وغير ذلك. 2. حرمة إتيان الزوجة في الدبر بالأدلة القاطعة المتواترة.3. إن البنت تطلق على المتولدة من ماء الرجل، سواء في ذلك المتولدة من نكاح صحيح، أو من زنا وغيره، فيحرم الزواج من بنت الرجل المتولدة من الزنا في أي وجه من الوجوه.4. حرمة نكاح المتعة في أي صورة يكون، وعده من الزواج المؤقت المخالف للزواج الحقيقي الشرعي الذي أصله الديمومة والتأبيد. وختاما نسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يتقبل منا هذا العمل المتواضع وأن يجعله في صحائف أعمالنا إنه سميع مجيب الدعاء.


Article
Cases of Jurisprudence which are created of hadith that he reported in worship and personal record
الإمام رجاء بن حيوة (رحمه الله) والمسائل الفقهية المستنبطة من الاحاديث والآثار التي رواها في العبادات والأحوال الشخصية

Author: Mustafa Adnan Abdul Ghafoor almuhamady مصطفى عدنان عبدالغفور المحمدي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2011 Volume: 3 Issue: 12 Pages: 273-307
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Emam Rajab Bin Haiwa lived during the blessing days of the prophet followers, coevaled with a number of his companions and got much of their education. A number of the nation great scholars , such as Makhool and Al-Zehri, had been educated by this Emam. They grasped from his jurisprudence and succeeded one another to his fountain of knowledge. The present paper has proved the Emam status for contemporaries and that the Emam was trustworthy. The Jurisprudential rules inferred from the prophet traditions he recited had actively contributed in the keen examination of the legal rules embodied in these traditions. These rules include that those who are being led (in prayer) do not read Quranic verses while the imam is reciting loudly, but when the imam is reciting silently, that the clarity of his unlawful, that the prayer of that who lost the two ablutions is sound and he/she does not need to repray, that fasting the supererogatory days is desirable , that the waiting period of the mother of a son when her husband dies is one menstruation period and that the husband is not allowed to take from his wife as a return for her divorce a monetary compensation more that the dowry he has given her.

الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه وبعد... عاش الإمام رجاء بن حيوة (رحمه الله) في أيام التابعين المباركة، وعاصر عددًا من فقهاء الصحابة ونهل من علومهم، وتتلمذ على يد هذا الإمام عدد من علماء الأمة الكبار الذين اقتبسوا من فقهه وتواردوا على معينه ومنهم: مكحول والزهري، وأثبت البحث مكانته عند المحدثين، وأنه كان ثقة، وإن الأحكام الفقهية المستنبطة من الأحاديث التي رواها الإمام ساهمت على نحو فاعل بالاطلاع الدقيق على الأحكام الشرعية الواردة فيها وهذه الاحكام منها ان المأموم لا يقرأ فيما يجهر الإمام به ويقرأ فيما يسر، وصدقة الغلول غير جائزة، وصلاة فاقد الطهورين صحيحة ولا إعادة عليه، وصيام ايام النوافل مستحب، وعدة أم الولد بعد وفاة زوجها حيضة واحدة، ولا يجوز للزوج أن يأخذ من زوجته في بدل الخلع أكثر من الصداق الذي أعطاه إياها.وآخر دعوانا أن الحمدُ لله رب العالمين، والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه اجمعين.


Article
Secret call and jurisprudence
الدعوة السرية وفقهها

Author: Salah al-Din Namik khamees Hamid T-Rawi صلاح الدين نامق خميس حميد الراوي
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 2 Pages: 170-203
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

The Mecca community where she was born prophetic call was communities in all aspects of intellectual, religious, political, social and in all other respects.The Prophet (pbuh) was alone with glue Hira days and nights speculate in man and his creator, and reviewing reached if his people from the shadows.. What came the revelation of the Messenger of Allah (pbuh) began the Prophet (pbuh) by calling around the new Mecca ,in the first Phase confidentiality.That the Prophet (pbuh) first began to invite his family in Islam, his wife, his daughters and his master Zaid and his cousin Ali ibn Abi Talib was the first house of the safest.

1.إن المجتمع المكي الذي ولدت فيه الدعوة النبوية كان مجتمعاً جاهلياً في جميع الجوانب الفكرية والدينية والسياسية والاجتماعية وفي جميع النواحي الأخرى.2.إن الرسول  كان يختلي في غراء حراء أياماً وليالي يتفكر في الإنسان وخالقه، ويراجع ما وصل إليه حال قومه من الظلال.3.لما نزل الوحي على رسول الله  انطلق الرسول  بدعوته الجديدة في أرجاء بمكة بمرحلتها الأولى وهي المرحلة السرية.4.أن الرسول  أول ما بدأ بدعوة أهل بيته فأسلمت زوجته وبناته ومولاه زيد وابن عمه علي بن أبي طالب فكان أول بيت اسلم


Article
Zakaat Alkhlatin to Islamic jurisprudence
زكاة الخليطين في الفقه الإسلامي

Author: . Salam Hadi Hammoud سلام هادي حمود
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 151-171
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

The findings of this research as follows:1. share scholars mixture to blend a subscription that each part mixture commons and descriptions of a mixture to be the share of each particular distinctive mixture.2. Al-hanefi went to that money if a sparse in several places with a owner give the zakat money one.3. Put jurists to mix several conditions including what kind of agreed as union rights mixed including what various for the year and a quorum requirement and intent, etc. from other facilities.

1.قسم الفقهاء الخلطة إلى خلطة اشتراك وهي أن يكون لكل خليط جزءاً مشاعاً غير متعين وخلطة أوصاف وهي أن يكون نصيب كل خليط معين مميزاً.2.ذهب الحنفية إلى أن المال إذا كان متفرق في عدة أماكن مع وحدة المالك فيزكا زكاة مال واحد.3.وضع الفقهاء للخلطة شروط عدة منها ما هي متفق عليها كاتحاد النوع وكأهلية الإنسان المخالط ومنها ما هي مختلف فيها كتمام الحول وكاشتراط النصاب والنية وما إلى ذلك من مرافق أخرى

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (17)


Language

Arabic (9)

Arabic and English (8)


Year
From To Submit

2011 (17)