research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Role of Adrenaline and nor-adrenaline as a markers in end stage renal failure
دور الأدرينالين وولا الأدرينالين بوصفها علامات في نهاية مرحلة الفشل الكلوي

Author: Salam S Ahmed Ahmed H. Alanee Omar Thaer Omar Alanee
Journal: The Medical Journal of Tikrit مجلة تكريت الطبية ISSN: 16831813 Year: 2012 Volume: 18- 2 ج2 Issue: 182 Pages: 339-346
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Renal failure is described as a decrease in glomerular filtration rate. Biochemically, renal failure is typically detected by an elevated serum creatinine level. Epinephrine. Nor epinephrine, a catecholamine with multiple roles including as a hormone and a neurotransmitter. The present study is aimed to early change epinephrine and nor epinephrine levels as markers in end stage renal failure. This study represents a case control study conducted on 60 end stage renal failure patient of both sexes (74%) were male and (26% ) were female in age range from 1 to 30 years (mean 17.9), which carried out during the period from April 2012 to August 2012 in Tikrit Teaching Hospital in renal hemodialysis unit in Tikrit city. Blood samples were obtain from all patients before dialysis put directly into disposable tube with EDTA to get plasma to test epinephrine and nor epinephrine and anther (2ml) put directly into disposable plain tube for blood urea and serum creatine tests. All patients were send for epinephrine and nore-epinephrine after dialysis. The same investigations were done to the control group with nearly same environmental conditions. The total no. of case were 60 patients with similar number of control cases with same age range selected randomly. There was significantly increase in level of epinephrine in all patients. with normal values of epinephrine in all control group. There was statistical differences in Epinephrine level among cases and control group ,The mean + standard deviation of epinephrine level among cases were 49.367 ng /dl + 31.93 , and among control 167.78 ng/dl + 16.53 respectively which is a significant differences. There was a significant relationship in epinephrine level before and after dialysis(epinephrine level decrease significantly after dialysis). Mean +SD for patients before and after dialysis167+31.92 ,132+25.80 respectively. There was a significant relationship between createnine level and epinephrine level before dialysis. There was significantly increasing in level of nor epinephrine in all patients, with normal values of nor epinephrine in all control group (both gender male and female). The mean + standard deviation of nor epinephrine level among cases were 696.08 pg /dl + 33.42 , and among control 313.83 pg/dl + 149.62, which is a significant differences While there was a significant relationship between createnine level and nore-epinephrine level before dialysis. There was a significant relationship in nor epinephrine level before and after dialysis(nor epinephrine level decrease significantly after dialysis). Mean +SD for patients before and after dialysis 690+33.42, 646+38.56 respectively. It is concluded that there was a significant relationship in epinephrine and nor epinephrine level before and after dialysis and there was a significant relationship between epinephrine, nor epinephrine and creatinine before dialysis.

يوصف الفشل الكلوي وانخفاض في معدل الترشيح الكبيبي. كيميائيا، تم الكشف عن عادة الفشل الكلوي من مستوى الكرياتينين في الدم مرتفعة. ادرينالين. ولا ادرينالين، والكاتيكولامينات مع الأدوار المتعددة بما في ذلك هرمون العصبي وأ. وتهدف هذه الدراسة إلى ادرينالين التغيير المبكر ومستويات الادرينالين ولا كعلامات في مرحلة الفشل الكلوي النهائي. هذه الدراسة تمثل دراسة مراقبة الحالة التي أجريت على 60 مريض الفشل الكلوي نهاية المرحلة من كلا الجنسين (74٪) من الذكور و (26٪) من الإناث في الفئة العمرية 1-30 سنة (يعني 17.9)، التي نفذت خلال الفترة من أبريل 2012 إلى أغسطس 2012 في مستشفى تكريت التعليمي في وحدة غسيل الكلى في مدينة تكريت الكلوي. تم الحصول على عينات دم من جميع المرضى غسيل الكلى قبل وضع مباشرة في أنبوب القابل للتصرف مع EDTA للحصول على البلازما لاختبار ادرينالين ادرينالين ولا والعضو الذكري و(2ml) وضع أنبوب عادي مباشرة في المتاح لليوريا الدم والكرياتينين في مصل الدم الاختبارات. تم إرسال جميع المرضى للادرينالين ادرينالين وNORE-بعد غسيل الكلى. وقد أجريت التحقيقات نفس المجموعة الضابطة مع الظروف البيئية نفسها تقريبا. الحلقة رقم المجموع. القضية كانت 60 مريضا مع عدد مماثل من حالات السيطرة مع نفس الفئة العمرية تم اختيارها عشوائيا. كان هناك زيادة كبيرة في مستوى الادرينالين في جميع المرضى. مع القيم العادية للادرينالين في جميع المجموعة الضابطة. كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الإيبينيفرين بين الحالات والمجموعة الضابطة، ومتوسط ​​+ الانحراف المعياري لمستوى الادرينالين بين الحالات كانت 49،367 نانوغرام / دل + 31.93، وبين السيطرة 167.78 نانوغرام / دل على التوالي + 16.53 وهو اختلافات كبيرة. هناك علاقة كبيرة في مستوى الادرينالين قبل وبعد غسيل الكلى (ادرينالين انخفاض مستوى ملحوظ بعد غسيل الكلى). يعني + SD للمرضى قبل وبعد dialysis167 +31.92، 132 +25.80 على التوالي. هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين مستوى ومستوى الادرينالين createnine قبل غسيل الكلى. كان هناك زيادة كبيرة في مستوى الادرينالين ولا في جميع المرضى، مع القيم العادية ولا ادرينالين في جميع المجموعة الضابطة (كلا الجنسين من الذكور والإناث). والانحراف المتوسط ​​+ مستوى الادرينالين ولا مستوى 696،08 بين الحالات جزء من الغرام / DL + 33.42، وبين السيطرة 313،83 جزء من الغرام / DL + 149.62، وهو فروق ذات دلالة إحصائية في حين كانت هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين مستوى createnine وNORE-ادرينالين مستوى ما قبل غسيل الكلى . هناك علاقة ذات دلالة إحصائية في مستوى الادرينالين ولا قبل وبعد غسيل الكلى (ولا ادرينالين انخفاض مستوى ملحوظ بعد غسيل الكلى). يعني + SD للمرضى قبل وبعد غسيل الكلى 690 +33.42، 646 +38.56 على التوالي. وخلص إلى أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية في مستوى الادرينالين والادرينالين ولا قبل وبعد غسيل الكلى وهناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين ادرينالين، ولا ادرينالين والكرياتينين قبل غسيل الكلى.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2012 (1)