research centers


Search results: Found 11

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Death Punishment and the Styles of its Execution in the Babylonian Laws
عقوبة الموت في القوانين البابلية وأُسلوب تنفيذها

Author: Muhammad Al-Bakri محمد عبد الغني البكري
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2012 Issue: 63 Pages: 489-510
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Old Babylonian Period (2006-1595 B.C.) is one of the richest periods for legal cuneiform texts, which encouraged researchers to do a lot of research on this aspect. One of such researches is the present one which deals with the death punishment as dictated by the Babylonian law in many items. This punishment had many forms of execution such as the normal killing, burning, hanging or drowning. This punishment was given to such crimes as murder, theft, adultery etc. and it amounted to the level of crime in the eyes of legislators.


Article
Homelessness in the laws of the Iraqi events
التـشرد في قوانين الأحداث العراقية

Author: أ.د. جعفر عبدالامير الياسين
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2012 Issue: 18 Pages: 43-92
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

لا يعد التشرد - في كثير من الدول - جريمة تدعو الى العقاب ، بل تعد عيباً اجتماعياً، يحتاج الى علاج ، ومن ثم تحديد التدبير المناسب الذي يتطلب التعرُّف على حالة الصغير أو الحدث الاجتماعية من جوانبها المختلفة منذ ولادته حتى تشرده(1)، لذا دعت الحلقة الدراسية الثابتة بشأن منع الجريمة ومعاملة المجرمين المنعقدة في كوبنهاجن في ( أيلول 1959) إلى أن :(( الصغار من غير المنحرفين الذين بحاجة إلى معونة أو رعاية يجب أن يكونوا من اختصاص الجهات ذات الخدمات الاجتماعية أو الصحية أو العائلية أو الادارية التي يحتاجون اليها )) (2) .ومن المفيد أن نعرف الفرق بين تشرد الصغار والأحداث من جهة وتشرد البالغين من جهة أخرى : فتشرد الصغير أو الحدث يرجع في أغلب الأحيان الى تقصير مَنْ عهدَ اليه القانون برعايته سواء باهمال رقابته أو عدم امداده بوسائل الحياة كالمسكن والطعام ، كما قد يرجع الى عدم وجود من يقومون برعايته سواء لوفائهم أو اعتقالهم أو تغيبهم عن محل إقامة الصغير أو الحدث. أما تشرد البالغ – الكبير – فيرجع الى اتخاذه اسلوباً للحياة ينذر بخطورته على المجتمع . أي أن تشرد الصغير أو الحدث يرجع الى سلوك غيره ، وتشرد البالغ – الكبير – يرجع الى سلوكه الشخصي(3)، ولكن من المعلوم أن تشرد البالغ أشد خطراً على المجتمع من تشرد الصغير أو الحدث بالاضافة الى أن الأمل في علاج تشرد الصغير أو الحدث أقوى من الأمل في علاج تشرد البالغ(4).


Article
Public libraries in Baghdad laws and regulations and legislation
المـكتـبات العامـة في بغداد الأنظمة والقوانين والتشريعات

Author: Muntaha Abdul Karim Jassem منتهى عبد الكريم جاسم
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2012 Issue: 60 Pages: 326-360
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Al-Qa'bi , Muntaha A K. Jassim. A Plan to develop Public Libraries in Baghdad Governorate. Supervised by Assist. Prof. Mouna Mohammed Ali Al-Shaikh. Master Degree, Al-Mustansiriyah University.,2005 This study aims to reveal the retarded situations that reside in the public libraries in Baghdad Governorate exclusively and to acquaint with the nature of information services that presented to the users and review negative and positive aspects, definite obstacles with the situations and defect reasons. The study also discusses the basic fundamental factors of public libraries regarding building, area, supplements, employers, librarian collections, general library management, legislations and its endeavors to find the ways to develop it according to standards and scientific basics. The importance of this study is in presenting work guidance that included quantitatively and qualitatively standards for these features to ensure regular developed performance in services and activities with using balanced and studied steps to rise it up during the changes and developing of technologies, telecoms and information. We used field survey method to get suitable studying, for concerning the studying sample we took group of public libraries in different regions in Baghdad Governorate and document it with photos to clarify the destruction features and wreckage that happened with it. The study field came to test the research assumption from one side and reaching to the research aims for other. And from these results we conclude:1.All public libraries buildings lack the suitable designing and area, it is far away from the simplest engineering specifications, scientific and sanitary conditions. 2.The absence of information technology development like electronic equipment, computers, optical and auditory devices. 3.The weakness in commitment in using international standardization in managing and growing the group, number of specialized staff, and kind of services that can be given. - The necessity for taking the following recommendations to advance the public libraries in ambition level which are :- 1.A plan to rehabilitation the infra –structure of public libraries according to engineering specifications, scientific and sanitary conditions.2.Input the technology information in all its forms technical and general services that public libraries presented it for developed qualification and the level of these services to get it out of its traditional level that lived in .3.Designing the developed public libraries sample for serving society according modern standards.

تهدف الدراسة الى الكشف عن الواقع الذي تعيشه المكتبات العامة في محافظة بغداد حصراً والتعرف على طبيعة خدمات المعلومات التي تقدمها للمستفيدين وتستعرض اوجه السلبيات والايجابيات وتحديد المعوقات ومواضع ومسببات الخلل.. وتناقـش الدراسـة مقـومات العناصر الاساسية للمكتبات العامة من حيث المبـنى والمسـاحة والتجهيزات والعاملين والمجموعة المكتبية والتخصيصات المالية وادارة لمكتبة والتشريعات وتسعى لايجاد السبل لتطويرها وفق معايير واسس علمية. تكمن اهمية الدراسة في كونها تقدم دليل عمل يتضمن المعيار الكمي والنوعي لتلك العناصر لضـمان اداء متطـور في الخدمات والانشطـة باستخدام خطوات موزونة ومدروسة لتحقيق اهداف المكتبات العامة والارتقاء بها في ظـل التغيرات والتطورات في تكنولوجيا الاتصالات والمعلومات. استخدم منهج المسح الميداني لملاءَمته للدراسة، اما بالنسبة لعينة الدراسة فكانت مجموعة من المكتبات العامة في مناطق مختلفة في محافظة بغداد وتوثيقها بصـور توضح معالم الدمار والخراب الذي لحق بها. وجاءت الدراسة الميدانية لاختبار فرضيات البحث من جهة والتوصل الى الأهداف من جهة اخرى. واسفرت نتائج الدراسة عن :1.افتقار جميع مباني المكتبات العامة للتخطيط المناسب في المساحة والتصميم وتبتعد عن ابسط المواصفات الهندسية والشروط العلمية والصحية.2.غياب تكنولوجيا المعلومات المتطورة منها المعدات الالكترونية والحاسوبية والسمعية والبصرية.3.ضعف الالتزام في تطبيق المعايير الدولية في ادارة وتنمية المجموعة وعدد العاملين المتخصصين..ونوع الخدمات المقدمة. - وأوصت الباحثة بضرروة الاخذ بالتوصيات الواردة في الدراسة للارتقاء بالمكتبات العامة بمستوى الطموح وهي :1.التخطيط لاعادة اعمار البنى التحتية للمكتبات العامة وفق المواصفات الهندسية والشروط العلمية والصحية.2.ادخال تكنولوجيا المعلومات بكافة اشكالها في العمليات الفنية والخدمات العامة التي تقدمها المكتبات العامة من اجل تطوير كفاءة ومستوى هذه الخدمات والخروج بها من الدائرة التقليدية التي تعيشها.3.تصميم نموذج مكتبة عامة متطورة لخدمة المجتمع وفق المعايير الحديثة.


Article
Evolution of overseeing the constitutionality of laws in Jordan
تطور الرقابة على دستورية القوانين في الاردن

Journal: TIKRIT UNIVERSITY JOURNAL FOR RIGHTS مجلة جامعة تكريت للحقوق ISSN: 25196138 Year: 2012 Volume: 4 Issue: 16 Pages: 409-443
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Constitution addresses the type system of governance and the legal status of the international state, shape and shows the terms of reference the three powers in the state, legislative, executive and judiciary and the relationship between them and provides for the rights and public freedoms and safeguards necessary to protect the Constitution at the top of the pyramid of the legal system in the country and above all the laws, regulations and instructions and has arranged Highnessthem all and transcends all public authorities in the state.Nor should any law or regulation or instructions to be provisions in conflict with constitutional provisions, executive authority that were not realized and their actions and decisions are consistent and provisions of the Constitution promised illegal and freedom of cancellation as it is imperative for the legislature not to enact legislation contrary to the provisions of the Constitution and only considered legislation illegal and judged unconstitutional and void.

الدستور يعالج نوع نظام الحكم والمركز القانوني الدولي للدولة وشكلها ويبين اختصاصات السلطات الثلاث في الدولة , التشريعية والتنفيذية والقضائية والعلاقة بينها وينص على الحقوق والحريات العامة والضمانات اللازمة لحمايتها, فان الدستور يأتي على رأس هرم المنظومة القانونية في الدولة ويعلو على كافة القوانين والأنظمة والتعليمات وله مرتبة السمو عليها جميعا ويسمو على جميع السلطات العامة في الدولة.فلا يجوز لأي قانون أو نظام أو تعليمات أن تكون أحكامها متعارضة مع الأحكام الدستورية, فالسلطة التنفيذية إن لم تكن إعمالها وتصرفاتها وقراراتها متفقة وأحكام الدستور عدت غير مشروعة وحرية بالإلغاء كما انه يتحتم على السلطة التشريعية ان لا تسن تشريعات مخالفة لأحكام الدستور وإلا اعتبرت تشريعات غير مشروعة ويحكم بعدم دستوريتها وبطلانها.


Article
Attribution to law country where multiple laws
الإسناد إلـى قانـون دولـة تتعدد فيها الشرائع

Author: ختام عبد الحسن شنان
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2012 Issue: 18 Pages: 531-550
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

قد يحدث أن تكون الدولة التي يتعين تطبيق قانونها ـ والذي أشارت إليه قواعد الإسناد (أي القانون المختص لحكم النزاع ) ـ من الدول التي يتكون قانونها من شريعة واحدة تسري في نطاق الاقليم بأسره وعلى جميع المخاطبين بأحكامها دون النظر الى أصل أو عقيدة ففي هذا الفرض لا توجد أي مشكلة، لكن المشكلة تثار عندما توجد دولة تتعدد فيها القوانين تعدداً شخصياً أو إقليمياً ، ويكون التعدد شخصياً حيث تطبق شريعة خاصة على طائفة من الأشخاص يتم توزيعهم بحسب دياناتهم في خصوص مسائل أحوالهم الشخصية ، ويكون التعدد اقليمياً إذ تعدد الشرائع الداخلية في الدولة بتعدد أقاليميها فتطبق شريعة خاصة على كل اقليم من اقاليم الدولة، وتعد مسألة تحديد الشريعة الواجبة التطبيق عند الإسناد لقانون دولة متعددة الشرائع من المسائل التي أثارت جدلاً واسعاً في فقه القانون الدولي وما يزيد المسألة أهمية السعي الحثيث الذي يشهده المجتمع الدولي نحو تكريس حماية الحقوق الدينية والعرقية في العالم ، بما في ذلك حقها في اختيار النظم التي تحفظ لها هويتها الخاصة ، وهو ما قد يدفع تكريس التعدد الشرائعي في بعض دول العالم والذي يكون تعدداً شخصياً أو اقليمياً . ويترتب على هذا التعداد امكانية حصول تنازع داخلي بين القوانين وهو بدوره قد يكون تنازعاً شخصياً (دينياً مذهبياً أو عرقياً ) وقد يكون تنازعاً اقليمياً (فدرالياً أو ناتجاً عن ضم الاقاليم ) فاذا كان التنازع الدولي هو تنازع سيادات دول مختلفة فإن التنازع الداخلي هو تنازع قوانين تنتمي الى سيادة دولة واحدة وإذا كانت قواعد الإسناد الوطنية تشير باختصاص قانون اجنبي لدولة تتعدد فيها الشرائع فالسؤال يثار عن الشريعة الداخلية التي يتعين تطبيقها على واقعة الدعوى وكيف يتسنى للقاضي اختيار هذه الشريعة من بين الشرائع التي يتضمنها هذا القانون؟


Article
Civil rights and freedoms According to Iraqi laws (A comparative study)
الحقوق و الحريات المدنية في ظل الدساتير العراقية ( دراسة مقارنة )

Author: Ahmad Farhan Alrubaiee احمد فرحان محمود الربيعي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2012 Issue: 27 Pages: 43-105
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

the civil rights for individual is a proof for being a human and it includes right for living,security,home,equality in rights and duties ,free moving ,thoughts, creed and religion, and other rights. in Iraq there were many constitutions ,many decisions and rules which had a great foundation in human life. the research divided into five researches consisted many information in this field.


Article
Jordanian Election Laws and their Impact on Political* Reform (1989 - 2010)
قوانين الانتخابات النيابية الأردنية وأثرها في الإصلاح* السياسي (1989-2010)

Authors: هاشم محمد الطويل Hashim Mohammed AL-Tawil --- Walid Abdul-Hadi AL-Oumair وليد عبد الهادي العويمر
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 28 Pages: 225-277
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This paper is meant to shed light on the Jordanian election laws and their impact on the political reformation process from 1989 up to the present time. By so doing, an attempt has been made to thoroughly review the most salient election laws issued during this period with special emphasis on their positive as well as negative aspects which, in turn, have affected the political reformation process in Jordan. Results show that the seven laws issued during this phase included numerous positive aspects, which participated in the fulfillment of a real political reformation process. Among others, such positive aspects include the increase of the number of representatives (from 80-120), increase of the number of women quota seats, and decrease the age of the voters to 18 (instead of 19 years old), the reliance on the ID cards issued by the Civil Status Department instead of the election cards previously used. It has been apparent that the decrease of the elector’s age enabled more young people to participate in the election process. Furthermore, the use of the ID card has also made it easy for voters to participate in the election processes.Results have also shown a number of negative aspects, which can be summarized as follows. First, the one-man-one-vote system, which is still in effect, replaced the broad national choices by narrow regional, tribal and sects’ loyalties. Second, the seats of the Lower House are distributed based on governorates and geographical areas instead of the number of population, a feature that has consistently led to an apparent imbalance in the real representation of the population. A number of recommendations have been proposed by the researchers emphasizing the constitutionality, legality and legitimacy of the election laws, which, in turn, have led to the systemization and development of the political reformation process in Jordan.

يتناول هذا البحث قوانين الانتخابات النيابية في الأردن وأثرها في الإصلاح السياسي منذ العودة للديمقراطية عام 1989 والى 2010 من خلال استعراض أهم القوانين التي صدرت خلال هذه الفترة، وأبرز الإيجابيات والسلبيات التي تضمنتها هذه القوانين التي أثرت فيما بعد على الإصلاح السياسي في الأردن بشكل عام. وتوصلت الدراسة إلى أن القوانين السبعة التي صدرت خلال هذه الفترة، تضمنت العديد من الإيجابيات التي أسهمت في إحداث إصلاح سياسي حقيقي مثل: زيادة عدد مقاعد مجلس النواب من 80 إلى 120 مقعداً، ورفع عدد مقاعد الكوتا النسائية من ستة إلى اثنتي عشرة مقعداً، وخفض سن الناخب من (19) عاماً إلى (18)، الذي مكن عدداً أكبر من الشباب للمشاركة في العملية الانتخابية، بالإضافة إلى اعتماد البطاقة الشخصية الصادرة عن دائرة الأحوال المدنية بدلاً من البطاقة الانتخابية في عملية الاقتراع، مما سهل على المواطنين المشاركة في الانتخابات النيابية، كما تبين أن هناك عدداً من السلبيات يمكن إيجازها كالآتي: الإبقاء على نظام الصوت الواحد غير المتحول، الذي شجع على الولاءات الضيقة كالعشائرية والعائلية والطائفية والإقليمية على حساب الخيارات الوطنية الأوسع، وعدم توزيع مقاعد مجلس النواب على المحافظات والمناطق بحسب عدد السكان، مما أحدث خللاً في تمثيل سكان المحافظات والمناطق تمثيلاً عادلاً في مجلس النواب.


Article
Doctrines for Sect leaders (Imams) in Some of Diyeh (Blood Money) and Oath Laws – Comparisons Study -
الآراء الفقهية لأئمة المذاهب في بعض أحكام الديّة والقسامة ((دراسة مقارنة))

Author: Ph.D. Layla Hassan Mohammad الدكتورة ليلى حسن محمد
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2012 Issue: 29 Pages: 147-202
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

Diyeh (Blood Money): is the money that gives to the victim or the guardian of the victim because of a felony.Qasamah (Taking an oath): An oath taking under the research topic, the clerks agreed on giving the blood money and faith as the research mentioned to the guarantee and blood money for the fetus and the meaning of the adult blood money (Al A’aqilah)


Article
The impact of trade habits in the legitimacy of the right of competition
أثر العادات التجارية في مشروعية حق المنافسة

Author: D.Mohannad Ibrahim Ali د. مهند إبراهيم علي
Journal: alrafidain of law مجلة الرافدين للحقوق ISSN: 16481819 Year: 2012 Volume: 15 Issue: 55 Pages: 80-113
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

تتأثر المنافسة التجارية إلى حدٍ كبير بالأعراف والعادات التجارية، التي تحدد المعايير والأصول التي ينبغي مراعاتها من قبل المتنافسين عند ممارستهم للعمل التجاري، إذ يصعب على المشرع أن يواكب التطورات والتغيرات السريعة فيما يستجد من أعمال تجارية أو وسائل ممارسة الإعمال التجارية المتعارف عليها، فالتطورات الاقتصادية والتكنولوجية تنعكس بشكل مباشر على البيئة التجارية، فتنشأ تبعا لذلك قواعد ومعايير عملية يتوافق عليها التجار، ويتدخل المشرع في مرحلة لاحقة لتنظيم هذه المستجدات والمتغيرات.

Affected commercial competition to a large extent the norms and customs of Commerce, which sets standards and assets that should be observed by competitors when exercising for business, it is difficult to legislator to keep pace with developments and rapid changes in emerging business or means of doing business accepted, developments economic and technologicalreflected directly on the business environment, arise depending on the rules and standards process agreed upon by traders, and interfere with the legislature at a later stage to organize these developments and changes


Article
The psychological element in the contract - the study of the laws Iraqi and English
العنصر النفسي في العقد-دراسة في القانونين العراقي والانكليزي

Author: dr.jaleel al-saaidy أ.م.د.جليل الساعدي
Journal: journal of legal sciences مجلة العلوم القانونية ISSN: 2070027X , 2663581X Year: 2012 Volume: 27 Issue: 2 Pages: 47-103
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This research addresses the topic of the psychological element in the contract – a study in the Iraqi and the English Laws. We divided into four sections, the first section was on the psychological element in the essence of the contract, the second section was about the psychological element in the contract formation, the third section addressed the psychological element in the will defects and the fourth section dealt with the psychological element in the contract interpretation.

تعدّ نظرية العقد في القانونين العراقي والإنكليزي، اللبنة الأولى التي شيّد عليها بناء النظرية العامة للالتزام، فالعقد هو المصدر الأول للالتزام في هذين القانونين، ويتنازع العقد فيهما، عنصر مادي يسمى بالإرادة الظاهرة أو التعبير، وعنصر نفسي، يسمى بالإرادة الباطنة، وقد بحثنا هذا العنصر الأخير في أربعة مباحث، تناولنا في الأول علاقته بماهية العقد، وأفردنا الثاني لصلة العنصر المذكور بأركان العقد، أما المبحث الثالث، فخصصناه، لأثر العنصر النفسي في عيوب الإرادة، وكان المبحث الرابع لمدى حضور العنصر المشار إليه في تفسير العقد.

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (11)


Language

Arabic (8)

Arabic and English (3)


Year
From To Submit

2012 (11)