research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Civil Liability for medical waste
المسؤولية المدنية عن النفايات الطبية

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractMedical waste materials resulting from the activity of a medical or therapeutic, regardless of the source of these materials, whether public or private institution or private individuals or private clinics or pharmacies or warehouses drugs as well as the waste of experience and medical research, which are either hazardous or non-hazardous and between the two types be medical waste, these wastes if they caused the damage, the responsibility is to repair the damage that is either damage to infect humans or the environment, and the civil liability are either contractual or tort which are within the framework of general rules or laws protecting the environment and be the responsibility of a substantive nature.

المستخلصالنفايات الطبية أية مواد تنتج عن نشاط طبي أو علاجي بغض النظر عن مصدر هذه المواد سواء كانت مؤسسة عامة أو خاصة أو أفراد عاديين أو عيادات خاصة أو صيدليات أو مذاخر أدوية وكذلك نفايات التجارب والأبحاث الطبية، وهي إما تكون نفايات خطرة أو غير خطرة وبين هذين النوعين تكون النفايات الطبية، وهذه النفايات إذا ما سببت ضرر فإن المسؤولية تقوم لجبر الضرر الذي يكون إما ضرراً يصيب الأنسان أو البيئة، وهذه المسؤولية المدنية إما تكون عقدية او تقصيرية وهي تقوم في إطار القواعد العامة أو في قوانين حماية البيئة وتكون مسؤولية ذات طبيعة موضوعية.


Article
Criminal liability About folk medicine
المسؤولية الجنائية عن الطب الشعبي

Author: Ghazi Hanoun Khalaf غازي حنون خلف
Journal: The Journal of Law Research مجلة القانون للبحوث القانونية ISSN: 20724934 Year: 2012 Issue: 5 Pages: 128-219
Publisher: Thi-Qar University جامعة ذي قار

Loading...
Loading...
Abstract

Through the review of the treatment of the Holy Quran and the dances and grades, we find that there are many weak souls who exploit the ignorance of some simple people and their naivete in order to make a material profit in the name of treatment Koran, and this harm to the reputation of Islam and Muslims, remarkable that the law remained silent on these practices for that We see the need for the legislator to intervene to regulate this matter from two aspects:The first aspect is that there should be systematic and thoughtful information on the issue of promotion of therapists - because the media has a serious role in influencing many of the recipients of the people - in order to avoid mixing the matter with the people and not to exploit this subject by some fraudsters and charlatans who do not come to religion, Their only concern is the exploitation of ordinary and naive people for the sake of material gain.The second aspect is that the process of healing is as personal as possible, in other words, that the person should be promoted as the patient was in the era of the Prophet (pbuh), and if he is promoted by others, then the prayer is free and the process of reciting to others - if permitted by law - Accredited by Islamic references according to the fundamentalist leave of these references, to prevent the exploitation of people in the name of religion and discredit the reputation of the general community

من خلال استعراض العلاج بالقرآن الكريم والرقى والأحراز ، تبين لنا أن هناك العديد من ضعاف النفوس الذين يستغلون جهل بعض البسطاء وسذاجتهم من أجل تحقيق ربح مادي باسم العلاج بالقرآن ، وهذا الأمر يسيء إلى سمعة الإسلام والمسلمين ، والملفت للنظر أن القانون بقي صامتاً إزاء هذه الممارسات لذلك نرى ضرورة تدخل المشرع لتنظيم هذا الأمر من جانبين : الجانب الأول : أن يكون هناك إعلام منظّم ومدروس في مسألة الترويج للمعالجين - لأن للإعلام دوراً خطيراً في التأثير على كثير من المتلقين من الناس – تجنباً لاختلاط الأمر على الناس ولكي لا يستغل هذا الموضوع من قبل بعض المحتالين والمشعوذين الذين لا يمتّون إلى الدين بصلة ، وإنما همهم الوحيد استغلال البسطاء والسذج من الناس لأجل الربح المادي ليس إلا .والجانب الثاني : أن تكون عملية الاستشفاء شخصية قدر المستطاع ، بمعنى أن يرقي الإنسان نفسه كما كان المريض في عهد الرسول (ص) يرقي نفسه ، وحتى لو رقاه غيره ، فالرقية مجانية كما يجب أن تكون عملية الرقية للغير- إن أجازها القانون- قاصرة على الأشخاص المعتمدين من قبل المراجع الإسلامية وفق إجازة أصولية من هذه المراجع ، منعاً لاستغلال الناس باسم الدين وتشويه سمعته لدى عامة المجتمع .


Article
Commitment to rescue and liability arising him to refrain
الالتزام بالإنقاذ والمسؤولية الناشئة عنه بالامتناع

Authors: D.Zeina Ghanem al-Obeidi د. زينه غانم العبيدي --- Suhaib Amer Salem lawyer المحامي صهيب عامر سالم
Journal: alrafidain of law مجلة الرافدين للحقوق ISSN: 16481819 Year: 2012 Volume: 15 Issue: 54 Pages: 440-489
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The protection of third parties from harm very legislation that imposes means to achieve such protection, including the imposition of a general obligation not to harm the other hand, the protection of the individual as to be non-damaging be preventing damage him hence the importance of emphasizing the rescue in terms of being positive action leads to prevent the damage and the need tothe law requires this work usually comes rescue any commitment to preventing the risk of damage before it happens under special legislation or the obligation to rescue some of the contracts as in the borrower's commitment to save money on loan or in a swimming and other education.

تعد حماية الغير من الضرر غاية التشريعات التي تفرض الوسائل لبلوغ تلك الحماية ومنها فرض التزام عام بعدم إيقاع الضرر وبالمقابل فان حماية الفرد كما تكون بعدم الإضرار تكون بمنع الضرر عنه ومن هنا تأتي اهمية التأكيد على الإنقاذ حيث كونه عملا ايجابيا يؤدي الى منع وقوع الضرر وضرورة ان يلزم القانون بهذا العمل وعادة يأتي الالتزام بالانقاذ أي بمنع وقوع خطر الضرر قبل وقوعه بموجب تشريعات خاصة او ان يرد الالتزام بالانقاذ في بعض العقود كما في التزام المستعير في انقاذ المال المعار او في عقد تعليم السباحة وغيرها.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (2)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2012 (3)