research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Cultural Contacts between Mosul and Eastern Cities during The First Half of the Fourth Century of Hejre and of the Tenth Century BC
الصلات الثقافية بين الموصل والمدن المشرقية خلال النصف الأول من ق 4 ه/ 01 م

Author: Mahaa Saeed Hmeed مها سعيد حميد
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2012 Issue: 63 Pages: 287-316
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Islamic Arabic thought had a profound impact on the formation of the Arab Scientific heritage across Long centuries, Their heritage embraced may scientific aspects which resulted in contact and Communication between the cities of Islamic Arab state. This communication manifests itself in enhancing the cultural and scientific links between the Islamic Arab state parts from which certain centres, and cities emerged with the passage of time. They became places which bore the flag of Islamic Arab culture such as Mosul which had a special status, contributed considerably to reinforcing Islamic Arab culture, and got a high fame; a matter that has attracted the scholars' affection.


Article
Relationship with Egypt, the Levant Coast cities during the era of the Pharaohs
علاقة مصر بمدن ساحل بلاد الشام إبان عهد الفراعنة

Loading...
Loading...
Abstract

تناول البحث علاقات الفراعنة على اختلاف أشكالها مع المدن الساحلية في بلاد الشام من رفح جنوب فلسطين حتى أوغاريت ((رأس شمره)) في شمال سوريا، حيث كانت القوى المصرية تتطلع إلى الحدود الشمالية الشرقية لمصر في كل مراحل تاريخها على أنها حدود غير مستقرة وهدفاً لها في التوسع، وحاولنا إظهار التحركات العسكرية التي قام بها الفراعنة ضد الأقوام العربية في المنطقة وردود تلك الأقوام وتحالفاتها ضد الفراعنة، وكما تم الإشارة إلى علاقات الصداقة وما رافقها من تبادل الهدايا إلى جانب علاقات المصاهرة بين الطرفين والعلاقات التجارية .


Article
The role of the private sector in the management of solid waste in the study of cities between theory and practice - with the reading of the practical experiences of Arab
دور القطاع الخاص في إدارة النفايات الصلبة في المدن دراسة بين النظرية والتطبيق – مع قراءة لتجارب تطبيقية عربية

Loading...
Loading...
Abstract

تعد النفايات من المشاكل البيئية المعاصرة التي تواجه معضم دول العالم وخصوصا الدول العربية وذلك لكونها أحد أهم مصادر التلوث في هذه الدول. فتزايد انتشار النفايات الصلبة بانواعها بصفة عامة يسهم بشكل مباشر في تلوث البيئة وهذا بدوره له آثاراً سلبية على صحة الإنسان وإنتاجيته، فهي تعمل على انتشار الأمراض المعدية وزيادة نسبة الوفيات وانخفاض مستويات الرفاهية.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2012 (3)