research centers


Search results: Found 5

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Article
The Relationship between Lipid Profile and Testosterone in Acne Vulgaris
العلاقة بين المحتوى الدهني وهورمون التيستسترون عند مرضى حب الشباب

Authors: Khalida Saleh Merza د.خالدة صالح مرزة --- Majed H. Karbon د.ماجد حسن قربون
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2013 Volume: 19 Issue: 80 / علمي Pages: 773-778
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Acne vulgaris is a multifactorial disease affecting a majority of the adolescent population. The objective of this study was to estimate the lipid profile and hormone testosterone in patients with acne and in control groups, also to test the correlation between lipid profiles levels and testosterone level in acne patients. Prospective study was performed in 60 patients of acne volgaris . Lipid profile and serum testosterone levels were measured. Their results were compared with a group of 30 age-matched healthy groups .Total cholesterol (TC), HDL-C and LDL-C levels were lower in acne patients. Testosterone levels were increased in acne patients. Positive correlation was found between testosterone and TC. In conclusion, acne patients have some abnormality in lipid profile and hormone testosterone. These abnormalities must be considered in the pathologenesis as well as in the treatment of acne patients.

إن مرض حب الشباب هو متعدد العوامل التي تؤثر على غالبية السكان في سن المراهقة. إن الهدف من هذه الدراسة هو تقدير المحتوى الدهني وكذلك مستوى هورمون التيستوستيرون عند المصابين في حب الشباب ومقارنته مع مجاميع السيطرة من الأصحاء. تم إيجاد علاقة ترابط بين المحتوى الدهني ومستوى التوستوستيرون عند المصابين بحب الشباب.تم إجراء هذه الدراسة على 60 مصابا بحب الشباب ومن كلا الجنسين وعلى 30 من الأصحاء كمجموعة سيطرة. لقد أوضحت النتائج بان هناك نقصان في مستوى الكوليسترل الكلي والكوليسترول عالي الكثافة عند المصابين بحب الشباب مقارنة بالأصحاء وكذلك فقد بينت النتائج هناك زيادة في مستوى التوستوستيرون عند المصابين بحب الشباب في كلا الجنسين مقارنة بالأصحاء.تم التوصل إلى أن هناك علاقة ترابط ايجابية بين مستوى الكوليسترول الكلي ومستوى التوستوستيرون عند المصابين بحب الشباب ولكلا الجنسين.نستنتج من هذه الدراسة بان هناك خللا واضحا في المحتوى الدهني وفي مستوى هورمون التوستوستيرون عند المصابين بحب الشباب لذلك يجب مراعاة هذه الاضطرابات المصاحبة لهذه الإصابات عند المعالجة الطبية.


Article
The Spatial Analysis for Some Geotechnical Properties in the Left Side of Mosul City by GIS
التحليل المكاني لبعض الخواص الجيوتكنيكية للجانب الأيسر من مدينة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

It's possible to use the recently technique and programs to assist in process geotechnical analysis such as prediction of geotechnical properties in the left side of Mosul city about (131) km2 , as water content , gypsum content , water table elevation …. etc , that is significant effect of the soil , from more than 300 boreholes in the study area , with depth (1-35) m. Based on the data collecting from several resources this research performs advance spatial statistical analysis that is available in the GIS programs. It is getting on mathematical and statistical relationship that is using in the prediction works.

من الممكن استخدام التقانات والبرامج الحديثة للمساعدة في عملية التحليل الجيوتكنيكي وكمثال على ذلك التنبؤ بالخواص الجيوتكنيكية للجانب الأيسر من مدينة الموصل والبالغ مساحته بحدود (131 كم2) ومن هذه الخواص المحتوى الرطوبي ومحتوى الجبس ومستوى المياه الجوفية وغيرها من الخواص التي تلعب دور مهم في تحديد خواص التربة وذلك من خلال اكثر من 300 حفرة اختبارية في المنطقة المدروسة وباعماق تتراوح مابين (1 - 35)◦م. يقوم هذا البحث من خلال البيانات التي تم الحصول عليها من مصادر متعددة بإجراء التحليل الإحصائي المكاني المتقدم والمتوفر ضمن برامجيات نظم المعلومات الجغرافية. تم الحصول على علاقات رياضية واحصائية التي تستخدم في أعمال التنبؤ.


Article
SEED QUALITY (Fe AND Zn CONTENTS) OF WHEAT GENOTYPES
نوعية الحبوب (المحتوى من Fe و Zn) للأنماط الوراثية لنبات الحنطة

Loading...
Loading...
Abstract

In the lab study, seeds of 18 wheat genotypes were tested for their concentrations and contents of Fe and Zn to determine the seed quality . The iron concentrations in the seed of the 18 wheat genotypes ranged between 20.5 to 65.4 mg kg-1 dry weight basis. Only the seed of Saef and Bohuth/6 genotypes had Fe concentration more than 57 mg Kg-1 and fulfill quality standard set by WHO, 2006, were as six of seed genotypes had more than 41mg Zn Kg-1 namely Saef, Karoniah, Zebba/5, Abo-Ghraib, Sham/3 and Pash/29. The results also showed that for the two genotypes with the highest Fe concentration, only Saef was the genotype that had higher Zn concentration more than 41 mg Zn Kg-1 the quality standard. In contrast to Zn , the variation for seed Fe content was not greater than variation found for the concentration.

أجريت تجربة مختبرية اختبر فيها محتوى 18 نمط وراثي لنبات الحنطة من الحديد والزنك وذلك لمعرفة نوعية الحبوب. تركيز الحديد في حبوب هذه الأنماط الوراثية كان بالمدى 20.0 – 65.4 مايكرو غرام/ غرام مادة جافة. فقط حبوب النمطيين الوراثيين سيف وبحوث/ 6 ذات تركيز للحديد أعلى من 57 ملغم/ كغم وبما ينسجم مع الحد المعتمد من قبل منظمة الصحة العالمية، بينما كان هناك ستة أنماط وراثية ذات تركيز من عنصر الخارصين أعلى من 41 ملغم/ كغم وهي سيف، كارونيا، زيبا/5، أبو غريب، شام/3 وباشا/29. النتائج أيضا أشرت بأنه من بين النمطيين الوراثيين ذات التركيز العالي من Fe فقط النمط الوراثي سيف كان تركيز الخارصين فيه أعلى من 41 ملغم/ كغم. ووجد من النتائج وبشكل مغاير لعنصر الخارصين إن الاختلاف في محتوى الحبوب من عنصر الحديد لم يكن اكبر من الاختلاف الذي وجد مع تركيز الحديد.


Article
Study of Microbial, Chemical content of Iraqi White Soft Cheese in Basrah Markets
دراسة المحتوى المایكروبي والكیمیائي للجبن الابیض الطري العراقي المتداول في اسواق البصرة

Author: Alaa J. A. Al-Manhal علاء جبار عبد آل منهل
Journal: Basrah Journal of Agricultural Sciences مجلة البصرة للعلوم الزراعية ISSN: 18175868 Year: 2013 Volume: 26 Issue: 2 Pages: 100-109
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This study was done to know for microbial contaminators and some chemical composition forlocal soft cheese in Basrah markets and the evaluation the healthy range from health scale stratification ofIraq, Gathering 10 specimen of local soft cheese during the month of September 2012 , Chemicalcomposition and microbial checking procedure done , the result showed in creased their microbialcontent was reached Mold 5×103 Spore/g in sample of Basrah , Total aerobic bacteria 2×108 CFU/gm,Coliform bacteria 8×103 CFU/gm, Staph. 4×104 CFU/gm in sample of 5 Mel , Ashar cheese, chemicalcontent showed decreased in fat and increased of acidity , salt for most of cheese sample.

اجریت ھذه الدراسة للتعرف على الملوثات المیكروبیة وبعض الصفات الكیمیائیة للجبن الطريالمحلي المتداول في اسواق مدینة البصرة وتقییم مدى صحتھا من خلال مطابقتھا للمعاییر الصحیة العراقیة ،جمعت 10 عینات من الجبن الطري خلال شھر ایلول لعام 2012 تم خلالھا اجراء فحوصات مایكروبیة وكیمیائیة ،5× اظھرت نتائج البحث ارتفاع محتوى الجبن الطري من الاحیاء المجھریة اذ بلغ العدد الكلي للاعفان 1032× بوغ/غم في جبن البصرة القدیمة ، اما العدد البكتیري الكلي وبكتریا القولون والعنقودیات الذھبیة فقد بلغ 1084 وحدة تكوین المستعمرة/غم على التوالي في عینة جبن العشار و 5میل والتي لوحظ فیھا ایضا × 8 و 104 × و 103تواجد بكتریا السالمونیلا اما من الناحیة الكیمیائیة فقد لوحظ انخفاض نسبة الدھن وارتفاع الحموضة ونسبة الملحالمضافة في معظم عینات الاجبان.


Article
الإفادة من نظم إدارة المحتوى في بناء مكتبات الأطفال الرقمية

Authors: ليلى حسن صباح --- Talal Nadhum Azzuhairi طلال ناظم الزهيري
Journal: Iraqi Journal of Information Technology المجلة العراقية لتكنولوجيا المعلومات ISSN: 19948638/26640600 Year: 2013 Volume: 5 Issue: 2 اللغة العربية Pages: 1-16
Publisher: iraqi association of information الجمعية العراقية لتكنولوجيا المعلومات

Loading...
Loading...
Abstract

يعد وجود المكتبات الرقمية للاطفال على الانترنت اسهام في تنمية مهارات القراءة والكتابة والتعليم الذاتي لدى الاطفال، وتنمية اهتمام الاطفال بالبيئة الرقمية الهادفة. كما يمكن للمكتبات الرقمية ان تسهم في محمو الامية المعلوماتية واكساب الاطفال مهارات البحث والتصفح وتهيئتهم للتعاطي بايجابية مع برامج التعليم الالكتروني في المراحل الدراسية المتقدمة. وعلية يناقش البحث مراحل تصميم وبناء المكتبات الرقمية بالاعتماد على نظم ادارة المحتوى.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (5)


Language

Arabic (3)

English (1)


Year
From To Submit

2013 (5)