research centers


Search results: Found 44

Listing 1 - 10 of 44 << page
of 5
>>
Sort by

Article
Settlement of Arab Tribes in the Euphrates Island
استيطان القبائل العربية في منطقة الجزيرة الفراتية في صدر الإسلام

Author: Fadhil GH. Abd فاضل غزاي عبد
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2013 Volume: 12 Issue: 3 Pages: 275-294
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The research deals with the settlements of the Arab tribes in the Euphrates Island in the pre-Islamic period then the period which followed the Islamic conquest of the Euphrates Island.The research explains the name, borders , importance of the Island, and the beginnings of the Arab tribes settlements in the pre-Islamic period. The research discusses the stages of the Island conquest and the influence of that on the distributions and availabitity of tribes and finally their settlements after conquest and the migration of many tribes during the time of the Muawiya Bin Abi Sufyan specially the Qais tribes which settled in the high banks of the Euphrates in addition to the tribes who preceeded it in settlements like Bakr and Taghlub and the other

تناول البحث بالدراسة استيطان القبائل العربية وتواجدها في الفترة التي سبقت ظهور الإسلام ثم الفترة التي تلت الفتح الإسلامي للجزيرة الفراتية .وجاء البحث مبينا تسمية الجزيرة وبيان حدودها واهميتها الاقتصادية ثم البدايات الأولى لاستيطان القبائل العربية قبل الإسلام ، ثم تطرق الى مرحلة فتوح الجزيرة واثر ذلك على توزيع القبائل وتواجدها وأخيرا مناطق استيطانها بعد الفتح وهجرة العديد من القبائل في عهد معاوية بن ابي سفيان وخصوصا القبائل القيسية ، التي اتخذت من ضفاف الفرات العليا موطنا لها الى جانب القبائل التي سبقتها في الاستيطان مثل بكر وتغلب وغيرها .


Article
Arabian Movements of change and their impact on the security of the Gulf Cooperation Council
حركات التغيير العربية وانعكاسها على امن دول مجلس التعاون الخليجي

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the security of GCC after the changes happened in the region which bring down several Arab regimes and the impact of these changes on the security of the GCC. The threats they face are not due only to the changes of the region, but extended to include security threats directly from the inside of the GCC. The research shows the most prominent strength and weakness points in the security equation for the GCC and particularly in terms of internal threat regarding the regional threat to the security and stability of the Gulf. The research also shows the attitudes of international and regional countries from the movements in GCC, which took in consideration there strategic interests under the increasing role of some regional powers that seem to be cautious about the regional changes and the movements in countries of the Gulf Cooperation Council.

يتناول البحث أمن دول مجلس التعاون الخليجي بعد التحولات التي شهدتها المنطقة بسبب حركات التغيير التي أطاحت بالعديد من الأنظمة العربية ومدى انعكاس ذلك على امن دول المجلس فالتهديدات لم تعد تقتصر على تهديدات بسبب الحراك الذي شهدته العديد من الدول، بل امتدت لتشمل تهديدات أمنية مباشرة تنبع أساسا من الداخل تتمثل في تصاعد موجة الحراك داخل دول المجلس . ويستعرض البحث الحديث عن ظاهره الحراك السياسي الذي شهدته العديد من الدول العربية والتطرق عن الأسباب سواء الداخلية أو الخارجية التي كانت وراء تفجير ظاهرة الحراك السياسي في المنطقة. كما كشفت مباحث الدراسة عن ابرز نقاط القوة والضعف في المعادلة الأمنية لدول مجلس التعاون الخليجي وخصوصا لجهة أولوية التهديد الداخلي مقابل التهديد الإقليمي لأمن واستقرار الخليج . فضلا عن ذلك مثل صعود دول مجلس التعاون الخليجي بوصفه ابرز مستجد إقليمي في المنطقة والتوظيف الخليجي لحركات التغيير بجعل نفسه حلقة وصل بين مفاصل حركات التغيير في المنطقة عبر سلسلة من المبادرات في المنطقة وتوظيف الدبلوماسية والعسكرية الخليجية في أكثر دول المنطقة التي شهدت حركة تغيير لأنظمتها.


Article
Political and Economic Changes In Arab Region And Their Impact On Arab Turkish Relations
التحولات السياسية والاقتصادية في المنطقة العربية وأثرها في العلاقات العربية التركية

Author: Hamid Mahammad Taha AL Sweidany حامد محمد طه السويداني
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 32 Pages: 225-272
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Arab region, presently, has passed through political and economic changes that have resulted in changing of some Arab regimes as in Tunisia, Egypt and Libya; and still another regimes are going to go away by virtue of broad popular uprisings. Within this study, we observe the bearings of these transformations on the Arab Turkish relations through focusing over the Turkish governmental attitude, Turkish popular attitude in addition to the attitude of the Turkish parties; beside, analyzing the future of the Arab Turkish relations due to these changes.

تمر المنطقة العربية الآن بتحولات سياسية واقتصادية أدت الى تغيير بعض أنظمة الحكم العربية مثل تونس ومصر وليبيا، ولازالت أنظمة أخرى في طريقها للزوال بحكم الانتفاضات الشعبية الواسعة وفي هذه الدراسة نرصد اثر هذه التحولات في العلاقات العربية التركية مركزين على موقف الحكومة التركية وموقف الشعب التركي فضلا عن موقف الأحزاب التركية المعارضة مع تحليل لمستقبل العلاقات العربية التركية من جراء هذه التحولات.


Article
" The Grammatical semamtig upon Arab Grammarians"
الدلالة النحوية عند النحاة العرب

Authors: Abdulsalam M.Jasim عبدالسلام مرعي جاسم --- Abdulaziz Y.Abdulah عبدالعزيز ياسين عبدالله
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2013 Issue: 66 Pages: 1-24
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This study deals with the concept of the grammaticalsemiotics of the grammarians, in old and modern studies, and theeffect of syntacs on the analysis of semiotics, in its theoretical andapplied aspects and other relating topics.


Article
Arab Spring events and the reformulation of the social contract
أحداث الربيع العربي وإعادة صياغة العقد الاجتماعي

Author: ا. محمود جميل الجندي
Journal: Journal of Political Sciences مجلة العلوم السياسية ISSN: ISSN 18155561 EISSN 2521912X DOI 10.30907 Year: 2013 Issue: 47 Pages: 23-41
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

الملخصهدفت الدراسة الى بيان دور أحداث "الربيع العربي" في صياغة عقد اجتماعي جديد، في ظل "تأكل" شرعية مختلف أنماط أنظمة الحكم العربية، وعجز قادتها عن التكيف مع الأحداث الجارية. وسعت الدراسة الى بيان قيمة الحوار في بناء التوافق المجتمعي، وبيان لوازم هذا الحوار المؤدي الى صياغة عقد اجتماعي جديد. كما حاولت الإجابة على سؤالها الرئيس حول شكل ومضمون العقد الاجتماعي الجديد؟ وإمكانية استمراريته؟انطلقت الدراسة من فرضية مفادها إن أحداث الربيع العربي الجارية حاليا، ستقود الى صياغة عقد جديد بين الحاكم والمحكوم، وإعادة تعريف للمواطنة.وتوصلت الدراسة الى بعض الأفكار التي قدرت أهميتها لإضاءة الفهم المشترك لمشروع العقد الاجتماعي العربي الجديد، وفرص تحققه، وطرحت معالم الإصلاحات السياسية الواجب القيام بها من اجل الانتقال الى الديمقراطية.تبحث هذه الدراسة في دور الثورات العربية، آو ما بات يعرف بالربيع العربي، في إعادة صياغة وتشكيل العقد الاجتماعي، في ظل الاهتزازات العميقة التي طالت المنطقة العربية منذ مطلع العام 2011، وما زالت مستمرة، وستستمر لأجل لا تبدو نهايته واضحة، الأمر الذي كشفت عن واقع موضوعي تشترك البلاد العربية قاطبة في أهم صفاته، وان اختلف في التفاصيل والجزيئات، وتباعدت أحيانا في بعض التمايزات.


Article
The Arab League and Its Role in the Political Reform
جامعة الدول العربية والإصلاح السياسي

Authors: Wajeeh Afdo Ali وجيه عفدو علي --- Bashar Hasan Yousif بشار حسن يوسف
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 30 Pages: 105-129
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Arab League emerged in 1940s in order to achieve unity among Arab states. Its tried to deal with political reform, economic and other contemporay issues on the arab arena. However, its role in the political reform was weak and it did not develop, a matter that made it accused of being unable to achieve political reform in the Arab states, particularly having faced many problems, challenges, and issuse, some of which are connected to its Charter, and other with the way it achieves political reform.The research sheds light on the role of the Arab League in achieving political reform through tackling beginnings of the Arab League establishment and the concept of reform political and its role in achieving it.The research has come up with several conclusions the most important of which is that the League has a weak role in achieving political reform due to the defects that its charter include and the challenges facing it, in particular offer the Arab Spring Revolutions, a matter that wade it un able of making the appropriate decisions of face an solve such challenges.

ظهرت جامعة الدول العربية في أربعينيات القرن العشرين بغية تحقيق الوحدة بين الدول العربية وحاولت معالجة القضايا السياسية والاقتصادية وغيرها من القضايا التي كانت تطرأ الساحة العربية، إلا أن دورها في الإصلاح السياسي كان ضعيفا ولم يتطور حتى وصل الأمر إلى اتهامها بالعجز عن تحقيق الإصلاح السياسي في الدول العربية، لاسيما وأنها واجهت العديد من الإشكاليات والتحديات والقضايا، بعضها يتعلق بميثاقها، والبعض الأخر يتعلق بكيفية تحقيقها الإصلاح السياسي.ويأتي البحث لتسليط الضوء على دور جامعة الدول العربية في تحقيق الإصلاح السياسي، في العالم العربي من خلال التطرق إلى بدايات نشأة الجامعة وتحديد مفهوم الإصلاح السياسي ودور الجامعة في تحقيقه. وخرج البحث بجملة من النتائج كان، أهمها أن للجامعة دور ضعيف في تحقيق الإصلاح السياسي بسبب ما يحتويه ميثاقها من خلل وما يواجه الجامعة من تحديات، لاسيما بعد ثورات والاحتجاجات التي تشهدها العربية، الأمر الذي جعلها عاجزة عن اتخاذ القرارات المناسبة لمواجهة تلك التحديات وحلها.


Article
Attitude of the USA Towards Arab Revolutions in 2011: Egypt and Libya as an Example
موقف الولايات المتحدة الأمريكية من الثورات العربية عام 2011 مصر وليبيا أنموذجان

Author: Mithaq K. Jalud ميثاق خيرالله جلود
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 30 Pages: 221-246
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The year 2011 was the decisive time between the silence and submission of Arab people toward deteriorating situations and their uprisings to regain their looted rights. Tunisia was the first as its young people revolted against Zein AL-Abdeen Bin Ali who wanted to stay until the day of death. Then, the revolution of Egypt come which may be considered the most important since Egypt was always the inspirer for Arab people in all fields. As for Libyan uprising, the harsh response by Muwamar AL-Qaddafi was the reason to change the revolution from peaceful to armed one, beside that it was with an international intervention. While, the result of the Syrian revolution is still not definite, but history would not go backwards. The Yemen revolution was alittle different, especially after Saudi-Gulf intervention which safed a way out for the former president Ali Abdullah Salih due to the Yemeni direct impact on Gulf states. With regards to the attitude of the USA toward Arab revolution, the American administration interacted with the developments but could not direct them.

كان العام 2011 التاريخ الفاصل بين صمت الجماهير العربية واستكانتها لأوضاع متردية، وبين انتفاضتها لاسترداد حقوقها المسلوبة. وقد سجلت تونس السبق فثار شبابها على زين العابدين بن علي الذي أراد البقاء في الحكم جتى وفاته، ومن ثم جاءت الثورة المصرية والتي من الممكن أن نعدها الأهم وذلك لان مصر كانت دوما الملهم للجماهير العربية في عدة مجالات، أما الثورة الليبية فقد كان الرد القاسي من العقيد معمر القذافي على الثوار سببا في تحول الثورة من سلمية إلى مسلحة فضلا عن أنها جرت تدخلا دوليا، أما سوريا فمازالت نتيجة ثورتها لم تحسم بعد إلا أن عجلة التاريخ لاتعود إلى الوراء، وقد كانت ثورة اليمن مختلفة قليلا وبخاصة بعد التدخل السعودي الخليجي الذي امن مخرجا للرئيس السابق علي عبدالله صالح وذلك للتأثير اليمني المباشر على دول الخليج. وفيما يخص الموقف الأمريكي من الثورات العربية فقد تفاعلت الإدارة الأمريكية مع الأحداث إلا أنها لم تستطع توجيهها.


Article
Sustainable City Strategy As A Scenario For A Balance Between The Traditional Arab-Islamic City And The Arab Contemporary City
ستراتيجية المدينة المستدامة كسيناريو للتوازن بين المدينة العربية الإسلامية التقليدية والمدينة العربية المعاصرة

Author: محمـد علي الأنبــــــاري
Journal: Journals geographic مجلة البحوث الجغرافية ISSN: 19922051 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 18 Pages: 135-147
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract: This research includes a comparative study between characteristics of the Arab Islamic traditional city and the characteristics of the Arab contemporary city in terms of planning, climate treatment, and then the adoption of the scenario of sustainable city as a tool for a balance in the strategic environmental planning of the future Arab cities' and development of existing cities.

المستخلص: تضمن البحث اجراء دراسة مقارنة بين خصائص المدينة العربيةالاسلامية التقليدية وخصائص المدينة العربية المعاصرة من حيث التخطيط والمعالجة المناخية، ومن ثم اعتماد سيناريو المدينة المستدامة كأداة للتوازن في عملية التخطيط البيئي الستراتيجي للمدن العربية المستقبلية وتطوير المدن القائمة.


Article
Arab political systems: the problems of politics and governance Entrance to explain (the Arab Spring)
النظم السياسية العربية: إشكاليات السياسات والحكم مدخل لتفسير (الربيع العربي)

Author: . Walid Salem Mohammed . وليد سالم محمد
Journal: Journal of Political Sciences مجلة العلوم السياسية ISSN: ISSN 18155561 EISSN 2521912X DOI 10.30907 Year: 2013 Issue: 47 Pages: 41-63
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Arabian Political Regimes: Problems of Policies and Rule; An Introduction to Interpreting (The Arabian Spring)The Arab Region witnessed, since 2011, critical changes overthrew a group of Arab regimes in some of its countries, and the reaction of these changes are still going on up to now.These changes were given lots of justifications and interpretations. The current study tries to concentrate on the most important problems which were due to what was known as (The Arab Spring). The study proposes that the crisis which the countries of the area are exposed to is not spontaneous in many of its aspects. It is totally a crisis of rule and policies. Because it is a reflection of the nature of authority in the Arabian regimes on the one hand; and a reflection of mechanisms of power practicing in the Arab societies on the other. Therefore, the current study tries to focus on the most important problems that are related to the crisis of forming or starting the Arab State on the one hand, and the crisis of the legitimacy of the regimes on the other and the problem of the relation between the government and the society on a third hand.

شهدت المنطقة العربية منذ عام 2011 تغييرات حاسمة أسقطت مجموعة من أنظمة الحكم في قسم من دولها، وما زالت تفاعلاتها مستمرة حتى يومنا هذا.وكثيرة هي التبريرات والتفسيرات التي أُعطيت لهذه التغييرات، ويحاول هذا البحث التركيز على أهم الإشكاليات التي كانت وراء ما عُرِف بأحداث (الربيع العربي)، ويذهب البحث إلى أن الأزمة التي تتعرض لها دول المنطقة ليست عفوية في حقيقتها وإنما هي أزمة مركبة وإن بدت أحادية المظهر في كثير من جوانبها، فهي في المجمل أزمة حكم وأزمة سياسات، إذ إنها انعكاس لطبيعة السلطة في أنظمة الحكم العربية من جهة، وانعكاس لآليات ممارستها في تلك المجتمعات من جهة أُخرى، لذا يحاول البحث التركيز على أهم تلك الإشكاليات المتعلقة بأزمة تشكيل أو نشأة الدولة العربية من ناحية، وأزمة شرعية أنظمة الحكم فيها من ناحية ثانية، وإشكالية العلاقة بين السلطة والمجتمع من ناحية ثالثة، لتفسير أحداث(الربيع العربي).


Article
The impact of democratization on political stability in the Arab States
أثر التحول الديمقراطي على الاستقرار السياسي في الدول العربية

Author: Mohammed Saleh SHtaib محمد صالح شطيب
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 30 Pages: 301-328
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

It is certain certainly democracy is not only institutions and procedures, but also it based on a political culture that includes a system of values and ideas that dedicate the practice of democracy, we can say that the Arab revolutions was a surprise and that the majority of Arab countries are not ready for entitlement to political of this size, which created systems political pluralism without getting into internal conflicts and political tension .So, the challenge that facing these systems today, is not builti by democracy as complete and ready system, but the be yinnig of the conversion process and transition inevitably lead to democracy , peaceful, chosen and consciously structured that will make it avoid avert bloody conflicts and explosions and internal and external wars.

من المؤكد إن الديمقراطية ليست مجرد مؤسسات وإجراءات فحسب، لكنها إلى جانب ذلك تستند إلى ثقافة سياسية تتضمن منظومة من القيم والأفكار التي تكرس ممارسة الديمقراطية، فيمكن القول إن الثورات العربية كانت مفاجئة وان غالبية الدول العربية هي غير مستعدة لاستحقاق سياسي بهذا الحجم، أي خلق أنظمة سياسية تعددية من دون الدخول في الصراعات الداخلية والاحتقان السياسي، فالتحدي الذي يواجه هذه الأنظمة اليوم، هو ليس بناء الديمقراطية كنظام كامل وجاهز، ولكن بدء عملية التحول والانتقال الطويلة حتما إلى الديمقراطية وبشكل سلمي ومختار وبشكل واع منظم بما يجنبها الصراعات الدموية والانفجارات والحروب الداخلية والخارجية.

Listing 1 - 10 of 44 << page
of 5
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (44)


Language

Arabic (34)

English (7)

Arabic and English (3)


Year
From To Submit

2013 (44)