research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Detection the level of YKL-40 biochemical marker and vitamin D level in sera of Iraqi Uterine cancer females' patients
الكشف عن مستوى مادة (YKL-40) الكيموحياتية ومستوى الفيتامين دال عند الإناث العراقيات المصابات بسرطان الرحم

Authors: Walaa E. Jasm --- Amal R. Farhan --- Wasan T. Abed, MsC
Journal: nursing national Iraqi specility المجلة العراقية الوطنية للعلوم التمريضية ISSN: 18122388 Year: 2013 Volume: 26 Issue: 2 Pages: 1-8
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Objective: Detection the level of YKL-40 biochemical marker and vitamin D level in sera of Iraqi uterine cancer females' patients.Methodology: This study included 90 female volunteers, 30 of them were healthy volunteers who were considered as a control group, while sixty serum samples were collected from women patients suffering from uterine tumors (30 malignant and 30 fibroid benign tumors), benign cases were considered as a disease control group for malignant tumors. The average age of those females was 30-75 years, which matched the control group. All the samples were collected from Azady hospital in Kirkuk and the gynecologic department at Medical City in Baghdad during October /2012 to May /2013. All the serum samples were undergone biochemical estimation for the levels of YKL-40, and 25 (OH) vitamin D using ELISA technique, and BMI data were collected. Results: Estimation of YKL-40 levels showed that there were 28 No. (93.33%) of EC patients had high level of YKL-40, while 26 no. (86.67%) of fibroid (benign tumor) patients had low level, and 15(50.00 %) of healthy control had low. There was a significant difference found in YKL-40 level in EC patients when compared with the fibroid (benign tumor) patients and healthy control (Pvalue= 0.0001), (Pvalue= 0.0001) respectively. The highest percent of women with EC and the women with fibroid (benign tumor) had deficiency of 25 (OH) vitamin D levels (66.67%). While the highest percent of healthy control had sufficiency of 25(OH) vitamin D level (56.67%). statistically there was significant difference among study groups (p=0.0001). Were as no significant difference between EC patients and fibroid (benign tumor) patients (P-value =0.822).Recommendations: Comparing between the ykl-40 marker and other tumor marker diagnostic levels in the detection of uterine tumors. For further studies, we recommended study the diagnostic levels of ykl-40 marker and its correlation with other body tumors. It is recommended to do estimation of vitamin D levels with more advanced method and correlation of its with disease.

المستخلص: الكيموحياتية ومستوى الفيتامين دال عند الإناث العراقيات المصابات بسرطان الرحم. YKL-40الهدف: الكشف عن مستوى مادةالمنهجية: وشملت الدراسة ۹۰ متطوعة، كان ۳۰منهم متطوعين غير مصابات اعتبرن كمجموعة ضابطة، في حين تم جمع عينات مصل من ستين مريضة من النساء اللواتي يعانين من أورام الرحم (۳۰منها من الأورام الرحمية الخبيثة و۳۰ منهن للورم الليفي الذي هو من الأورام الرحمية الحميدة)،حيث اعتبرت مجموعة الأورام الحميدة كمجموعة ضابطة للمرض. كان متوسط عمر هؤلاء الإناث ۳۰-٧٥سنة، والذي يقابل المجموعة الضابطة. تم جمع جميع العينات المذكورة أعلاه من مستشفى أزادي التعليمي في كركوك والقسم الخاص بأمراض النساء في المدينة الطبية في بغداد خلال شهر أكتوبر / ٢۰١٢ إلى مارس .وقد خضعت جميع العينات المصل لتقدير مستويات YKL-40 الكيموحياتية، و25 (OH) vitamin D فيتامين باستخدام تقنية ,ELISA,كما جمعت بيانات الوزن والطول. وتمت مقارنة نتائج عينات المرضى مع البيانات المناظرة لها من المجموعة الضابطة وثم تم تحليلها إحصائيا. النتائج: تقدير مستويات YKL-40 في مصل الدم أن هناك ۲٨ مريضة (٣٣.٩۳٪) من مرضى سرطان بطانة الرحم كان عندهم مستوى عال من YKL-40بالمصل، في حين أن ۲٦ مريضة (٦۷.٨٦٪) من مرضى الورم الليفي (ورم حميد) وجد عندهم انخفاض مستوى YKL-40 بالمصل، و١٥امرأة (۰۰.٥۰٪) من الأصحاء كان عندهم المستوى منخفض من YKL-40 بالمصل. وظهر هناك فرق كبير في مستوى مادة YKL-40 في مرضى سرطان بطانة الرحم بالمقارنة مع مرضى الورم الليفي (ورم حميد) والأصحاء (۰٫۰۰۰١p= ، ۰٫۰۰۰١p=) على التوالي. كان أعلى نسبة من النساء ذوات سرطان بطانة الرحم والنساء ذوات الورم الليفي (ورم حميد)عندهم نقص في مستوى ٢٥هيدروكسي الفيتامين (د) (٦۷.٦٦٪). في حين أن أعلى نسبة من النساء الأصحاء لديهم مستوى الاكتفاء من٢٥هيدروكسي الفيتامين (د) (٦۷.٥٦٪). إحصائيا كان هناك فرق كبير بين مجموعات الدراسة (۰٫۰۰۰١p=) ، بينما لا يوجد فرق كبير بين مرضى سرطان بطانة الرحم والورم الليفي (ورم حميد) (۰٫٨٢٢P=).التوصيات: أوصت الدراسة إلى المقارنة بين مادة ykl-40 الكيموحياتية ومواد أخرى في الكشف عن أورام الرحم.دراسة المستوى التشخيصي لهذه المادة وعلاقتها بأورام أخرى في الجسم. أوصت أيضا بقياس مستوى الفيتامين دال مع طرق أخرى احدث وملاحظة علاقته مع المرض.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)